Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sloping helt på trynet

KalkulatorKåre

over 16 år siden

KalkulatorKåre

I 2002 flyttet jeg, og byttet hjemmebane fra en lang smal til en lang bred bane. Med 5 komma et eller annet i hcp mistet jeg 3 tildelte slag, men tjente ikke noe som helst på at fairwayer og greenområder var blitt breiere.
Så i 2005 ble røffen på mange hull rasert på min "nye hjemmebane" og erstattet med semirøff og fairway etter klager fra nybegynnere og mindre gode spillere. Disse forandringene ble i hovedsak gjort mellom 100 og 200 m fra utslagsstedet, og ofte på høyre side av fairwayene. For mitt vedkommende var disse nye kortklippte områdene overhodet ikke i spill, men likevel mistet jeg ytterligere 2 tildelte slag.
Hcp er nå rundt 6, og jeg scorer stort sett rundt 30-34 poeng per runde.
Men når jeg en sjelden gang spiller på gamleklubben ender jeg gjerne på 40 poeng og nedskriving.
Konklusjon: Noe er totalt på trynet galt med slopesystemet. Det er helt bingo hvor godt handicap den enkelte har. Det bestemmes etter hvilken bane han spiller oftest på, ikke hvor godt han spiller.
Hadde jeg ikke flyttet for 6 år siden hadde jeg høyst sannsynlig hatt 2-3 i hcp i stedet for 6, og det er enormt stor forskjell på de to nivåene.

JanB

over 16 år siden

JanB

Mange klubber forsøker alt de kan å få slopekomiteen til å gi dem så "god tabell" som mulig. Det gir dem medlemmer som liker å spille på en "snill" bane. [Vi liker den og den banen, fordi der får vi mange tildelte slag] Slett ingen uvanlig kommentar.
På ditt nivå ville jeg bare sett bort fra dette tullet med Stableford poeng. Det er slag som gjelder.
Vedder på at du sjelden vinner turneringer der du spiller sammen med 20-30 handicappere når det er Stableford utregninger.

Nei, kutt ut det der HCP jaget. Konkurrer mot banen og la høyhandicappere ha det gøy med å sanke poeng. Jeg var slik selv engang. Det var kjempegøy å se men gikk fra den ene gruppen til den andre og målet var en gang "Singel hcp". Etter det delmålet har jeg neste mål å slå de forskjellige banene jeg spiller.
Spiller jeg en pro-am turnering så er det bare slag som teller.

KalkulatorKåre

over 16 år siden

KalkulatorKåre

Det stemmer, JanB, har ikke vunnet en turnering på 7-8 år, og nå spiller jeg sjelden annet enn scratchturneringer. Men det er vanskelig med å komme med på f.eks Amatour med 6 i handicap. Kom med på et par turneringer i august og plasserte meg på midten resultatmessig, til tross for at jeg ifølge hcp skulle være blant de dårligste. men fikk på langt nær nok poeng på OoM til å komme med på de mest populære turneringene neste år.
Men poenget mitt med denne tråden er å ta opp de mange tilfeldighetene som gjør golf til kongen av bingospill. Spillere praktiserer ulike måter å regulere handicap på, og slopingsystemet har bare en nøyaktighet på 5-6 slag. Det er like meningsløst å spille handicapturneringer i golf som å sykle Tour de France på terrengsykkel med knastedekk.

Dilter

over 16 år siden

Dilter

Høres ut som du burde bytte tilbake til gamlebanen ("Men når jeg en sjelden gang spiller på gamleklubben ender jeg gjerne på 40 poeng og nedskriving"), men den er kanskje såpass langt unna at det er upraktisk. For øvrig finner jeg det litt underlig at slopen skulle ha så mye å si for en spiller i hcp-kategori 2. Det er ikke systemets skyld.

Et utsnitt av formålsparagrafen til "Course rating"-systemet fra usga.org. Systemet som brukes i Norge er utledet fra dette:

A USGA Course Rating is the USGA's mark that indicates the evaluation of the playing difficulty of a course for a scratch golfer under normal conditions based on yardage and other obstacles that affect scoring ability. A Slope Rating is a measurement of the relative difficulty of a course for players who are not scratch golfers. Each course is rated from each set of tees for both the scratch golfer and the bogey golfer. The USGA Course Rating and Slope Rating together reflect the difficulty of the course for a player who is not a scratch golfer. The greater the difference between the scores of the scratch and bogey golfers on a certain course, the higher the Slope Rating will be and the more strokes players will receive. Conversely, the less the difference, the lower the Slope Rating will be and the fewer strokes players will receive.

M.a.o. jo bedre en spiller er, jo mindre blir poengsummen påvirket av slope-rating, men baneverdien kan selvfølgelig også være "feil". Og selvfølgelig fanger ikke det datastyrte systemet alltid opp den 'virkelige' vanskelighetsgraden til en bane, men stort sett ...

KalkulatorKåre

over 16 år siden

KalkulatorKåre

Joda, Dilter, slopen har alt å si for en spiller i hcp.kat 2. Ihvertfall for meg. Jeg bruker tilnærmet like mange slag uansett om banen er lang eller kort, trang eller brei, eller høyt eller lavt slopet om du vil. Da er det antall tildelte slag som avgjør hvor handicappet havner.
Kunne nok spille flere runder på gamleklubben (4 timer å kjøre), men jeg synest ikke det blir riktig. Det blir som å velge seg det hcp jeg vil ha.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Av de baner jeg har spilt i år synes jeg at Tyrifjord har en veldig snill slope. 11 slag på min hcp er raust sammenlignet med på Miklagard hvor jeg får 9.

Greven

over 16 år siden

Greven

Synes Nes har en veldig snill slope...Hullene har brede fairwayer, og man kan slå ut i hytt og gevær på nesten alle hull. Misser man egen fairway lander man mest sanns. på et annet hulls fairway.

Baner som Hauger og Skoger gir også mange slag, men er til gjengjeld meget vanskelige.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Enig med deg Scrambler.
etter vi hadde besøk av slope-gjengen fra NGF i våres var vi mange som håpet at vi skulle miste noen slag, men neida. vi fikk fler i stedet...

helt merkelig det der. det som kanskje gjør det mest merkelig er at de som sloper banen ikke akkurat representerer bredden av golferne, men bare bredden av banen(humor, siden de spilte seg frem og tilbake i roughen gjennom hele runden sin....)....

Men, Kalkulatorkåre,
hvordan kan du si at slopen har alt å si? du er ikke den eneste i verden som bremser opp hcp-utviklingen når du når 6-7 i hcp.
hvis du hadde spilt bedre, så hadde du fått lavere hcp der du spiller nå også!

det du sier er at du ønsker deg et hcp som ikke representerer virkeligheten så du enklere kan få delta på Amatour.
dette basert på at du får flere "poeng" på gamlebanen????

merkelig holdning spør du meg. jeg gidder ikke å kjøre til Kongsberg bare for å skaffe meg et jålete handicap som jeg kan fylle bunnen på Amatour med!

Dersom det er som du sier, at du treffer midt i listen når du spiller amatour, så skriver du deg vel ned på disse turneringene, og da bør du kanskje se på hvilken del av spillet som gjør at du ikke klarer å skrive deg ned på hjemmebanen i stedet for å skylde på slopen.

golf handler om antal slag, og hvis du er stuck i et antall slag i dag, så må du jo heller bli bedre enn du er nå fremfor å klage på slopen!

hehe, sorry. er ikke arrogant ment å si at du bare må bli bedre, men jeg synes det virker litt sutrete når du spiller på hcp 6 at det skal være mangel på stablefordpoeng som er skylden i at du ikke får spille scratchturneringer...

Henke

over 16 år siden

Henke

Yngve, nå er du dum. Han ønsker seg ikke lavere hcp. Han HADDE lavere hcp.

Erru sløv, Yngve

over 16 år siden

Erru sløv, Yngve

Med 6 i hcp skriver du deg ikke ned når du ligger midt i lista på ama-tour. Da skriver du deg opp.

Bogeybjarne

over 16 år siden

Bogeybjarne

Yngve: Poenget her er at han spiller seg ned på en bane og opp på en annen, at det er ikke tilfelidig da det er ulikheten i slopingen som er grunnen. Hva han selv har i hcp, eller hva han burde ha er uvesentlig i denne saken, men kom fram siden han brukte seg selv som eksempel.

c

over 16 år siden

c

Kan ikke dette ha med hvordan KK sin spillestil passer til banen han spiller på å gjøre?? Det trenger ikke nødvendigvis være slopen som er feil....

Petter S

over 16 år siden

Petter S

Det er ingen tvil om at det er mye ujevn sloping ute å går. Slopen har altfor mye med lengden på banen å gjøre, og alt for lite med hvor vanskelig banen egentlig er å spille.

Jan

over 16 år siden

Jan

Atlungstad er 6029 m fra gul og jeg skal spille ekstremt godt for å nærme meg nedskriving eller i buffersone. Drøbak er 5138 m fra gul og der trenger jeg ingen spesiell god dag for å havne i buffersonen. På Atlungstad har jeg 1 slag mer enn på Drøbak. Spille meg opp så blir det Atlungstad og skal jeg spille meg ned, Drøbak... Slopen er merkelig innimellom.

putter'n

over 16 år siden

putter'n

Et fint eksempel er vel forskjellen mellom Holtsmark og Nes. Har man 5 i handicap så får man 6 tildelte slag på Nes men kun 5 på Holtsmark. Selv syns jeg Holtsmark er betydelig mer krevende enn Nes. på Nes er det nesten umulig å slå bort en ball mens på Holtsmark må jeg ha med både en og to pakker med ekstra baller på en runde :-)

Har selv stort sett ingen problemmer med å komme ut av en runde på Nes med 36p +++ men dette klarer jeg aldrig på Holtsmark selv om jeg har spilt denne banen oftere.

loch nes monster

over 16 år siden

loch nes monster

Nes has to be one of the worst courses in norway!!!! boring as hell and open. its just a field with some flags stuck in it! nearly fell asleep during my round last time i played it!
shouldn't even have a slope table.
should be only used a training course. as soon as you have a handicap of 30 or below, u shouldn't be allowed to play it no more.

Ruffy

over 16 år siden

Ruffy

Ikke enig med deg, putter'n. Har spilt ama på Nes 2 ggr og mistet flere baller begge gangene. Er mye grøfter fulle av røff og dritt som fanger ballene på Nes.

SyS

over 16 år siden

SyS

KalkulatorKåre må jo bare holde seg unna "gamlebanen" slik at han får et hcp som speiler hans spillestyrke. Da vil det også bli mere moro å spille hcp-turneringer.
Angåenes innlegge tell loch nes monster blir itte det meire serriøst æller rekti sjøl om det er skrivi på utenlandsk.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

SyS har skjønt mitt poeng også.

jeg skjønner hele greia med opp og nedskriving, og unnskyld hvis jeg var dum, men jeg synes det høres dumt ut å basere sitt reelle handicap på den banen som er lettest slopet.

Hopp

over 16 år siden

Hopp

Å si at en bane er lettere enn en annen basert på en enkelt spiller gir ingen god indikasjon på vanskelighetsgraden.

Man må se på turneringsscorerer på flere turneringer over tid.

For å sammenligne med en annen idrett, f.eks. hopp, kan man tenke seg to ulike hoppbakker. Hvis Tommy Ingebritsen alltid hopper lengre i Granåsen enn på Lystgårdsbakken, er da Granåsen lettere å hoppe langt i? Eller kan det være at en bakke (eller golfbane) passer visse persoenr bedre.

c

over 16 år siden

c

Atlungstad ... lang, relativt åpen og med brede Fairways. Fordel de som driver langt og har lange slag inne. Ekstra slag kan brukes rundt green og innspill. De som ikke driver langt må bruke ekstraslagene på transporten frem til green....

Drøbak... kortere og trangere. En stor slice ligger mellom trærne og ikke på nabo fairways. Fordel de som slår rett og beint og treffer green på innspill.

Er du 0 - 4 hc skal du vel takle begge banene.
Kommer du opp i hc begynner det du er best på å gjøre seg gjeldene og baneutformingen spiller inn, men det er jo greit å skylde på slopen da så trenger man ikke å trene så mye selv.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

nemlig.
ikke vet vi hvem dette er, ikke vet vi hvilke baner det er snakk om, og ikke klarer jeg helt å kjøpe at vedkommende skorer like bra eller dårlig rent slagmessig uansett hvilke baner han/hun spiller heller.
er i så fall eneste personen jeg har hørt om som er så stabil og alikevel har 6 i hcp.

JanB

over 16 år siden

JanB

Siden det ikke har vært inne på hva som avgjør en slope kan jeg jo opplyse at det er mer enn 175 kriterier som summeres.
Riktig nok er hullenes lenge samt 10 andre hovedfaktorer som setter tallene Slopeverdi og Baneverdi. Dermed kan du regne ut ditt spillehandicap med denne formelen; Spillehandicap = ((Slopeverdi/113) x handicap) + Baneverdi - Par

Når slope skal settes går man ut fra 4 personer som skal spille banen. Dame/herre på scratch og Dama/herre på bogey

Når en bane skal slopes blir klubben bedt om at klippingen (alle områder) er slik de ønsker at banen skal framstå. Det betyr bl.a. at lengden på gresset på fairway, rough og heavy rough, har mye å si. Selvsagt også alt på og omkring green. Det måles ikke bare stimp (rull på green), men også hvor høyt gress det er omkring green.
Bunkere omkring green har mye å si. Dybde, størrelse, strategisk plassering osv.

På fairway er også et ganske avgjørende moment hvor eventuelt dogleg ligger. Kommer f.eks dogleg raskt etter utslag, blir innspillet langt og hullet blir vanskeligere.
Andre forskjeller på hullets konstruksjon er også avgjørende. Høydeforskjell, vind i spill (at det ofte blåser mye vind), bredde på fairway, vannhinder, plassering av fairwaybunker. Til og med det psykologiske presset som kan oppstå når en står på tee og ser et juv eller et stort vann foran seg er avgjørende.

Det er som sagt mer enn 175 kriterier som legges til grunn når en bane slopes.

I diskusjonen over synes det litt for enkelt da å si at den banen er lett og den banen er myyyye vanskeligere og der får jeg bare ett slag mindre.
Vurder hvert enkelt hull, hvert enkelt slag, og tenk Course Management.

Yorkie

over 16 år siden

Yorkie

Mnja, selv om det som JanB helt sikkert er riktig, at det er 175 kriterier som skal vurderes, så blir det jo til syvende og sist den enkelte vurderers (er dette ett Norsk ord mon tro;) subjektive oppfattning.

Case in point: Skjomen i Narvik, her får jeg 19 mottatte, banen er ca 5800 lang.

Grenland, jeg får 19 mottatte, banen er ca 5800 lang.

Skjomen, masse doglegger og knekken gjerne litt på feil sted, ball utenfor fairway = lost (enten har ballen plugga i mose så du ikke finner den, eller så koster det slag å prøve å pirke den ut av mosen)

Grenland, relativt rette hull, 2-3 hull med trøbbel litt for nærme høyre/venstre, men stort sett litt plass å bomme på.

Iflg banestatistikken her på Scangolf. Snittpoeng Skjomen 28,9. Snittpoeng Grenland 33,3. Og jeg har vondt for å tro at dette skyldes at alle som spiller Skjomen er så mye dårligere.

M.a.o en som spiller mye på Skjomen har nok sannsynligvis ett høyere handicap enn en Grenlandspiller på samme nivå, og jeg kan forstå en frustrasjon hvis dette gjør at man ikke kommer med på turneringer. Det blir jo tilfeldig sloping og ikke egne ferdigheter som avgjør.

Forøvrig to bra baner som kan varmt anbefales!

Trynet

over 16 år siden

Trynet

Hvorfor ikke bruke statistikker til å sette baneverdi ?
Når 4 personer skal spille en bane EN gang og ut fra dette sette baneverdi så kan det umulig bli riktig. Dagsform, årstid og vær vil gi store utslag på verdisettinga. Når det skiller 5 poeng i snittscore på to baner viser det tydelig hvor på trynet dette systemet er. For ikke å si hvor mye lettere og billigere det ville være å bruke eksisterende statistikker i stedet for å sende 4 mennesker rundt for å slope.

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Har man hcp rundt 5 så driter man i "antall mottatte slag", man spiller golf. Om man går ned 0,2 eller opp 0,1 i hcp er uvesentlig.

c

over 16 år siden

c

Trynet - de fire "spiller" ikke banen. Det er hvordan de ville ha spilt og hvordan banen passer for disse fire spillerene med sine handikap som er avgjørende.... Alt er basert på mål og beregninger - ikke spill på banen.

Trynet

over 16 år siden

Trynet

Javel.
Da lærte jeg noe nytt.

Kjakan

over 16 år siden

Kjakan

Kjekstad er den vanskeligste banen jeg vet om å score på. Kort, men trang og veldig lett å miste ballen ut i skogen. Likevel er det vel der jeg får færrest slag av alle banene jeg har spilt.

d

over 16 år siden

d

Kjekstad er jo kort, og det er enkelt å score godt hvis man bare trenger å bruke jernkøller og wedger.

705

over 16 år siden

705

Arendal må være den banen det er lettest å få poeng på. Selv om det er litt vann i spill på de fleste hullene er den meget kort og den er slopet slik at alle får plenty mottatte slag. Hjemmespillerne har et altfor lavt handicap på generellt grunnlag. Når disse spiller på andre baner er de ikke i nærheten av sitt handicap. Men de fleste spiller da også kun på hjemmebanen. Har hørt rykter om at den skulle reslopes de siste år, men da de garantert vil miste slag, treneres dette bevisst.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

fint å spre rykter på anonymt forum, 705... det gir grobunn for seriøs diskusjon om temaet.

Jeg har hørt rykter om at hvis man ikke slutter å spre rykter på forumet, så vil man klø i rompa hele vinteren.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her