Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

nivåer og synsere

mikkelrev

over 16 år siden

mikkelrev

gammelt innlegg i ny tråd....følte at mitt innlegg ble litt borte i en annen tråd.....

Hvor lang tid skal det ta før "alle" skal skjønne at nivået på Nationwide er hinsides høyt ?
Det "spruter" ut spillere rett fra Nationwide hvert år som vinner og markerer seg på PGA touren....

Jo høyere nivå man kommer på hvor vanskeligere er banene satt opp; i en annen tråd her leste jeg at "snappy" ikke kunne skjønne at MT, ETJ, JAL, CA ikke bestandig gikk på eller under par i nordiske turneringer.....
I motsetning til mange andre her inne så vet jeg ikke hvem som skjuler seg bak de mange farverike innleggene og nickene, så jeg synes det kan være vanskelig å ta mange særlig seriøst......

Jeg spiller en del amatourer og det er vel kanskje der jeg treffer noen av debattantene her inne, allerede der er det så mye gnål om hvor vanskelig alt er at det er nesten morsomt å høre på...drar man det videre så øker vanskelighetsgraden for hvert nivå høyere, P4-Nordic League, Ecco, CT, ET....

I egen klubb er det fortsatt ett ganske stort "etterslep" på dårlig forståelse over hva det er som skjer utenfor Skoger....etterhvert er det mange som har prøvd seg på ulike nivåer som begynner å få ett bilde av at det er litt annerledes å spille på høyere nivåer både i Norge og internasjonalt enn "en klubbkveld med trege greener og flagg satt opp for damegruppa og seniorer ute å koser seg"......

Robert Karlsson hadde en beskrivelse av nivåer som kanskje kan være litt "oppklarende";
Fra GK til 5 i hcp er like vanskelig som fra 5 til scratch...som det er fra scratch til ett stykke ned på +siden....samme "nivåforskjell" til etablert CT spiller og endelig det samme til etablert toppspiller i proffsirkuset....
selv her inne er det vel ingen som kan si at nevnte Karlsson ikke vet hva han prater om ?

Parnevik sa også noen vektige ord i ett intervju jeg leste nylig; " det blir så synlig når HB ikke får det til, vi svensker er så mange at det er bestandig en eller annen som er med videre og lykkes. Dette tar fokus vekk fra oss som misser cuten. Skal norske golfspillere lykkes må det komme opp flere samtidig"....

Jeg har sett HB spille flere ganger i ulike sammenhenger, vant sågar ett veddemål på at han kom til å kvale inn den høsten han gjorde det, og når han så langt ikke har nådd sine mål skjønner iallefall jeg hvor høyt nivået er.

Akkurat nå synes jeg det er ganske spennende å følge med norske unggutter som har markert seg både hjemme og ute, de prøver ulike veier for å nå sine mål og drømmer....uansett hva de har valgt håper jeg mange lykkes, tenk hvor moro det ville vært å følge nordmenn på de store tourene eller som deltager i Ryder Cup !

Forhåpentligvis bruker ikke disse guttene tiden sin her inne til å lese hvor mye oppgulp det kan være mulig å skrive om "hva alle burde gjort eller hvor dårlige de er ".....skulle noen lykkes blir det vel krise her inne, for hva skulle man "diskutert" da ?

De fleste her inne er antageligvis mer enn middels opptatt av golf....mitt forslag til en mildere og mer positiv tone er at alle "legger ned" janteloven og skjønner at for alle oss gamle som tror vi er gode har alle tog gått for mange år siden.....kanskje det da kan være lettere å skjønne at det er vanskelig å bli ordentlig god i golf ?

Høyst sannsynlig vil dette innelgget treffe mange som ett ubehag i maven og sikkert provosere andre, det bryr jeg meg lite om....med litt fantasi er det ikke vanskelig å vite min identitet så jeg står for det jeg har skrevet selv om folk vet hvem jeg er.....

men nå må jeg jobbe litt, måtte bare "få ut" min mening på morgenen

Yngve

over 16 år siden

Yngve

jeg både vet hvem du er og støtter deg i dette innlegget Mikkel.... :)

godt skrevet, og helt enig!!

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Det kreves ikke mye fantasi for å vite identiteten din :)

Og jeg er enig med deg i skriveriene dine, og har forståelse for at du måtte "lufte ut" litt.

lloyd

over 16 år siden

lloyd

hvis folk blir provosert av det innlegget ditt mikkelrev så bør de gå i seg selv. Jeg er 100% enig i alt du skriver og kan ikke fatte og begripe at andre kan være uenig

Olle

over 16 år siden

Olle

"Fra GK til 5 i hcp er like vanskelig som fra 5 til scratch"

Kanskje noe å huske for alle verdensmesterene med hcp 10.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

puh, jammen godt jeg har kommet meg forbi 10.....

:D

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Det mikkelrev skriver er forsåvidt interessant men for min del ville det å følge med på golf miste mye verdi om jeg ikke skulle få uttale meg om hva jeg synes i etterkant.

Om jeg skriver noe positivt eller negativt bør være likegyldig. Gjennom å gjøre det viser jeg engasjement ovenfor en idrett jeg bryr meg om.

Ville fotballen vært den samme uten alle "fotballtrenerne" som fyller nettforaene etter hver kamp med mer eller mindre velmente synsinger?

Jeg tviler sterkt på det.

Derfor forbeholder jeg meg retten til å synse så mye jeg vil om profesjonelle golfspillere, uten at det er en rett jeg benytter meg av i særlig grad.

Både fordi jeg antar at forbundet har et støtteapparat som faktisk forbereder våre profesjonelle idrettsmenn på kritikk og fordi et innlegg på et golfforum ikke er ment som personlig kritikk av eksempelvis Bjørnstad.Hadde jeg følt jeg hadde noe å si til han ville jeg heller sendt et brev.

Folk poster ikke på scangolf for å såre Bjørnstad (du benytter han som eksempel). De ønsker en meningsutveksling blant likemenn (andre som liker sporten) om et menneske de åpenbart bryr seg om, ettersom de faktisk orker å skrive et innlegg om vedkommende.

Om det ikke ligger motivasjon i det så vet ikke jeg.

Hadde det vært enklere å spille om du viste at ingen brydde seg?

Koll

over 16 år siden

Koll

Jeg leser trådstarter slik at han mener det er så himla vanskelig der ute, og at vi andre ikke forstår hvor skrekkelig vanskelig golf på toppnivå er. Men kjære vene, det vet vi da alle. Golf er vel den idretten i verden der konkurransen er størst og hardest, og der kvaliteten ligger på høyeste nivå. Ambisjonene og satsingen på golf er skyhøy, i nesten alle verdens land. Og ennå har vi ikke sett annet enn begynnelsen av dette på herresiden, siden Asia, Sør-Amerika og Øst-Europa nesten ikke har kommet seg med i konkurransen ennå. Jfr. revolusjonen på damesiden med koreanerne.

Det store spørsmålet er da: hvorfor hevder ikke norske herregolfere seg i denne beinharde konkurransen? Er via anderledes skapt eller trent enn andre nasjoners golfspillere, eller hva skyldes det? Det hjelper ikke til kjedsommelighet å si at det er så fryktelig vanskelig der ute; det vet vi alle. Men hvorfor ligger Norge så langt bak på herresiden, når andre ansjoner klarer å få frem stabile toppspillere?
Selv tror jeg at Norge ALDRI vil klare dette på herresiden. Selv om vi sikkert får frem noen såkalte topper i ny og ne, så vil de aldri nå toppen på PGA eller ET. Årsaken er så enkel som en vanvittig hard konkurranse som stadig øker, og at norske herregolfere ikke har den mentalitet som skal til i dette kjøret.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Hvor mange spiller golf i aldersgruppen 6-12 år i Norge?

Hvor mange spiller fotball? 150 000+! Allikevel er vi langt unna eliten i internasjonal fotball...

Bobby Peru

over 16 år siden

Bobby Peru

Veldig bra innspill. mikkelrev :-)

Goofy

over 16 år siden

Goofy

Det er klart at Norge kan produsere topp golfspillere. Jeg er totalt uenig i betraktningene til Koll !!
Norge er et land med få innbyggere men til gjengjeld har vi godt med ressurser. Med den innstillingen Koll framviser ville vi aldri hatt:
Kjetil Andre Aamodt
Lasse Kjuus
Vebjørn Rodal
Aksel Lund Svindal
Andreas Thorkildsen
Ole Gunnar Solskjær

Alle over er idrettsmenn som har nådd toppen i verdensidretter og den viktigste drivkraften er at man TROR det er mulig.

Nivået taler for seg selv

over 16 år siden

Nivået taler for seg selv

Tror de fleste som skriver negativt om Bjørnstad & Co er ute etter å provosere de blinde religiøse som "ser" Bjørnstad på pallen i Majors bare han går en bogeyfri runde.
Håper ikke Bjørnstad lar seg påvirke altfor mye av det som skrives her, men jammen kommer det mye dum svada fra menigheten.
Bjørnstad og Torp er nok fantastisk gode, men så lenge det er flere hundre andre spillere som er bedre så kan de ikke regne med å få sendetid på NRK TV eller motta folkets idrettspris. Sorry, toppidrett er toppidrett og omfatter vinnere og nestenvinnere. Når man roter rundt på lavere nivåer kalles det BREDDEIDRETT.

Koll

over 16 år siden

Koll

Goofys eksempler blir litt dumme. 3 av dem han nevner er vinteridrettsmenn, og det bør vi holde utenfor her. Ad Torkildsen: hvor mange spydkastere er det i verden (og hvor mange golfspillere)? Ad Solskjær: ingen norsk idrettsmann er så overvurdert som nettop ham, og dessuten deltar han i en lagidrett.
Poenget er at golf er en av de mest verdensomspennende individuelle idrett som finnes, og konkurransen er vanvittig høy. Mye høyere enn i noen av de idretter som Goofys 6 menn deltar i. Kanskje bortsett fra baneløp, der forøvrig Rodals OL-gull er den største norske idrettsprestasjon gjennom alle tider.
Når jeg nevnte "mentalitet" så var den myntet nettop på golf. Vi har riktig mentalitet når det gjelder vinteridrett, så derfor er vi på toppen der.

Bobby Peru

over 16 år siden

Bobby Peru

"Nivået taler for seg selv";

Du er i din fulle rett når du definerer begrepet breddeidrett, men jeg føler det blir for dumt når du stempler Nationwide tour som breddeidrett ...

Det er alltid vanskelig å sammenligne idretter som har få eller ingen likhetstrekk, men noen faktorer er det mulig å si noe om:

1) Hvor mye du må trene for å nå "toppen".
Det er jo også definisjonsavh., men si f.eks. topp 50. Dale Oen sa i et intervju at man må trene hver dag i 10 år for å nå toppen. Da regner jeg med at han mener maks treningsnivå.

2) Hvor mange det er i toppen.
Dvs hvor stor er forskjellen mellom topp50, topp100m, toppp500 osv.
F.eks. i fekting i Norge er bredden i toppen så liten at det er rom for nybegynnere i NM - da kan man også få fektet mot en OL-deltaker og en verdenmester på herresiden. For sikkerhets skyld; det betyr ikke at nivået er lavt, men at nivåforskjellen mellom nr 1 og nr 70 i Norge er så stor som det er mulig å få til teoretisk.

Min *antagelse* er det er liten forskjell mellom de 500-1000 beste golferne i verden, med unntak av de 30 beste.

Forumleser

over 16 år siden

Forumleser

Godt innlegg Mikkel! Problemet i norsk proffgolf for tiden er at alle penger kanaliseres til INNESVINGEN WEBSTER CLARCE som har til gode og produsere et eneste resultat så langt. Kom ikke drassende med Marianne for hun kommer ikke derfra men er transportert dit av Toppgolf Norge...
De gode amatør miljøene blir ikke stimulert og gode amatører forblir nettopp det...
Norsk golf styres idag av en tidligere skiflyger og en handballspiller og en avdanka golfer... du trenger ikke ringe for jeg har ikke nevnt deg ved navn!!!
Til Mikkel... vi kommer til å produsere golfere på toppnivå når vi får bedre og dyktigere ledere...

lloyd

over 16 år siden

lloyd

Marianne kommer da like mye fra IWC som MT kjære Forumleser?

Men jeg deler din tiltro til ledelsen i forbundet.. jeg mener de skal holde seg til amatørene... de har da ingenting med å organisere profflag

håndballspilleren er vel kun ansatt fordi han var eneste tilgjengelige kjente tv-fjes da linselusa aalbu tok hatten og gikk mens skuta hadde meget gode flyteegenskaper

Golffreak

over 16 år siden

Golffreak

"... avdanka golfer... du trenger ikke ringe for jeg har ikke nevnt deg ved navn!!"

Det er fint du ikke nevner navn for vi har ingen ide hvem du mener. Tøff er du som tør å stå for disse uttalelsene ved fullt navn. Din "fakta" er like mye verd som støvet under teppet mitt.

Forumleser

over 16 år siden

Forumleser

Til lloyd: Er enig at begge kommer like lite fra IWC. de er talenter som blir sugd inn i et system som ikke skaper noe som helst, men som bruker opp alle pengene!!!
At en av ti har fremgang betyr ikke noe så lenge 9 av 10 feiler!
Er det virkelig noen her som mener at IWC /NGF gjør en god jobb???? Hæh...

Til Golffreak:
Like tøff som deg tenker jeg, eller er det navnet ditt! Det er ikke mine fakta. Hvis du kan lese resultatlister så finner du fakta.

Golffreak

over 16 år siden

Golffreak

Forumleser: Bare fortsett korsfestinga di. Kanskje du skulle søke på jobben du da? Jeg har ikke kompetanse eller innsyn til å kritisere dem. Har du det da? vær ærlig.
Det er rimelig ufint av deg å skrive slikt på et forum.

Henke

over 16 år siden

Henke

Av ren nysgjerrighet, hvor gammel er du Golffreak?

Golffreak

over 16 år siden

Golffreak

31 år. Hvor gammel er Forumleser? :)

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Jeg synes Goofy’s opplisting av norske idrettsenere (22.09.2008 – 19:18) er interessant, og det er ingen grunn til å utelate enere fordi de driver med vinteridrett.

For å nå toppen i idrett, også i golf, er det til syvende og sist utøveren selv det kommer an på. Det kreves masse trening på kvalitativt høyt over mange år, en enorm vinnervilje og sterk psyke. Suzann Pettersen har kommet langt i stor grad på grunn av en sterk psyke. Marianne Skarpnord har mye av den samme ”vinnerskallen,” og hun viser også nå endelig svært gode resultater. Allikevel er spillerne avhengig av et godt støtteapparat for å lykkes. Det gjelder både foreldre og klubbtrenere i ung alder, NGF, NTG, IWC, collegecoacher og andre underveis i prosessen.

Om Marius Thorp har det som skal til vet jeg ikke, men la nå gutten få prøve seg. Han fikk seg nå en skikkelig trøkk, men er han av det rette slaget kommer han sterkt tilbake. Det blir spennende å se hvordan både han og de andre lovende talentene kommer til å gjøre det i årene fremover.

La oss håpe noen av talentene våre lykkes. La oss oppmuntre de og hjelpe de frem istedenfor å kappe hodene av de som prøver, men ikke får det til slik de ønsket.

mikkelrev

over 16 år siden

mikkelrev

Det er bestandig like intressant å se hvor en tråd startet ender, som de fleste andre havner den gjeren ett stykke unna det egentlige temaet :-)

Mange intressante meninger har dukket opp, hadde vel kanskje forventet noen sterkere reaksjoner.... men de som er "størst i kjeften" her inne velger kanskje å la være å skrive noe siden jeg også ønsket å få frem hvem alle disse "besserwisserne" egentlig er :-)
Synd at så mange synes det er mest "behagelig" å gjemme sine meninger bak fantasifulle nicknames....

Jeg håper ikke "koll" får rett i sine spådommer om at Norge aldri vil få frem noen til internasjonal proffgolf, men det får tiden vise.
Frem til de er ferdige med junioralderen har nordmenn de siste årene rett og slett vært blant de beste, iallefall i europeisk målestokk.
Det store spørsmålet er hva er de andre landene gjør annerledes med sine spillere som gjør at de går fra å bli slått av våre til å klare å ta det neste skrittet ?
I Sverige har de nasjonale konkurransetilbud frem til de er 21, det kan være en fremtidig løsning også her om det kommer til flere spillere gode nok. Pr nå er vi ikke der...svenskene og mellomeuropeiske land "følger" også sine utøvere tettere frem til de velger veien via colleggolf eller ut på det dype vannet som proffspiller
NGF har trappet opp sin satsning på de yngre, spesiellt de siste to årene...målet er nok å prøve å få opp flere generasjoner tett på hverandre som ønsker/orker å gi det som må til for å kunne bli betraket som en toppidrettsutøver.
Jeg er enig i at de sender ut unge utøvere til internasjonal matching for å høste erfaringer og herdes, så vil det bestandig være en diskusjon hvem man har "tro" på og hvor lenge man bare skal høste erfaringer uten å levere....
De andre landene sender sine utøvere som har nådd ett visst nivå til omtrent alt tenkelig, men så har da ganske sikkert flere å velge mellom og budsjetter vi i Norge pr nå kan drømme om..

Det vi kan håpe er at det utarbeides startegier for å "fange" opp de som ikke er "best" som juniorer og ett system som sikrer at de som har vært hardt satsende i mange år ikke blir "glemmt" men har ett støtteappaart som er der til de har vist at de har det som skal til, ikke har det som skal til eller innser selv at her strekker jeg ikke til.

Jeg har hatt flere diskusjoner med Frode Scheie rundt disse tingene, så langt har jeg fått fornuftige svar på hva som prioriteres og hvilke tiltak de har satt i gang og planlegger både på kort og lang sikt.
Om jeg er enig i alle prioriteringene er en helt annen sak, men han skal ha for at han både kan og vil svare og ser ut til å ha klare målsetninger og planer.

Nei, jeg kan ikke hevde at jeg er objektiv men jeg føler vel at tiden i "glasshus" er over :-))

Selv har jeg bestandig sagt og tenkt at "de som blir gode blir det uansett eller til tross for"....selv om mange gjerne både tror og ønsker det så finnes det ingen snarveier i noen idretter om man ønsker å bli virkelig god...
Har innen mange idretter sett mange "julestjerner" som har kommet fort og lett til det, nesten 100% av disse er det i dag ingen som husker som "nasjonalikoner" eller for hva de fikk til innen sin idrett....
Felles for de fleste av de jeg kjenner til er at de hatt en kurve som kun har gått rett opp, de har knappt kjent til at det er noe som heter motgang.... I tillegg har de blitt tutet ørene fulle av sine omgivelser av hvor utrolig gode de er....."sjokket" de da får når de kommer opp på ett høyere nivå og finner ut at de ikke er så gode har ført til at de fleste har gitt opp.....

mitt "skoleeksempel" på dette er en gutt som var blant landets største talenter innen både fotball og bandy, han var på yngre landslag i begge idrettene og "cruiset" gjennom juniornivåene og høstet internaasjonal anerkjennelse......da han tok steget opp til A lags nivået fikk han hele himmelen i hodet, all utvikling stoppet og han er nå mer kjent for sin utagerende roping og dansing i fylla på ett av de "slitne" utestedene i Drammen....

Siden jeg har vært så heldig å kunne følge norsk juniorgolf på nært hold de siste fem-seks årene kunne jeg liste opp mange talenter som har gitt opp sin satsning i golf, dessverre er mange av de godt hjulpet vekk fra golfen av ambisiøse foreldre og drita dårlige ledere lokalt og kanskje nasjonalt...

Jeg både håper og tror at det vil komme noen som "trosser" alle spådommer og som kan gå hele veien, selv om jeg er fullstendig inneforstått med at de ikke har valgt den enkleste idretten å bli ordentlig gode i....

en liten kommentar ble lengre enn planlagt, men det blir vel slik når man blir engasjert.... plutselig var det lunch :-))

Trynet

over 16 år siden

Trynet

Jeg tror du er inne på tre vesentlige ting, Mikkel:

1. Budsjetter. Det er styggdyrt å spille konkurransegolf i Norge sammenlignet med f'eks Sverige.

2. Dårlige ledere. Jeg har ennå til gode etter halvannen dekade som golfspiller å møte en norsk golfleder som tenker som nivåutvikling. Golfstyrer administrerer og bygger ut gubbegolf og holder GK-kurs, men så stopper det.

3. Matching. I Sverige har de flere hundre juniorturneringer (Scandia cup) som er delt inn i distrikt, regionalt og nasjonalt (elite) nivå. Der kjøres ofte rene aldersklasser, og man nå kvalifisere seg via de to laveste nivåene for å komme til det øverste. Hver aldersklasse er i tillegg delt inn i en scratch-klasse og en handicap-klasse, og turneringene koster peanuts og går stort sett hver helg i hvert distrikt. Hvordan kan vi forvente at barn og ungdom skal fatte interesse for golf som konkurransesport når de bare får delta på 5-6 turneringer på sitt nivå i løpet av sesongen.

Det er helt sikkert flere i NGF som er klar over dette og vet hva som skal til, men jeg forstår ikke hvorfor alt tar så jævla lang tid i Ola-Dunk-land. Forslag til seriøst satsende golfklubber er å kaste NGF i søpla og i stedet melde seg inn i Svenska Golfförbundet.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Nå har diskusjonen åpenbart beveget seg fra synsing om våre golfspillere, til å bli en ren diskusjon rundt talentutvikling.

mikkelrev har åpenbar kunnskap rundt temaet og kommer med verdifulle betraktninger. Hva gjøres konkret annerledes i Sverige? Forutenom at de er mange flere mennesker enn oss? Finnes det muligheter for å kjøpe plasser for våre lovende i deres velutviklede system? Hvordan gjør de det i Danmark?

I min hjemby har golfproen vår undervisning på barne- og ungdomsskoler for å skape blest rundt sporten. Å få golf inn gjennom gymfaget ser jeg på som en god introduksjon til idretten. Gode treningsmuligheter også i vinterhalvåret er nok også et premiss for god talentutvikling.

Interessant diskusjon som jeg ikke har noen som helst kunnskap om :)

Finnes det noe dokumentasjon om NGF's talentutviklingsprogram på internett e.l.?

Trynet

over 16 år siden

Trynet

Det som skjer i din hjemby er typisk for golf. Det brukes masse ressurser på å verve medlemmer til bane og klubb, men så snart de er "innafor" fordamper "støtte"-apparatet. Det de kaller satsning er bare en halvhjertet fis i vinden. Det finnes hverken ressurser eller kunnskaper til å skape bredde i toppen.

Forumleser

over 16 år siden

Forumleser

Til Mikkel: hvorfor er du ute etter identitet? Vi sitter jo sammen og drikker kaffe på turnerinene! Er det vår anonyme mangel på kunskaper du stusser over?
Når du synes Scheie har et bra opplegg, så mener jeg at du er helt på jordet! Scheie kan kun lære selv av og være sportsjef. Han kan ikke tilføre noe til utøverne.
Du burde vel vite at når utøverne er passert junioralderen så er de gått ut på dato! Det finnes ikke et eneste opplegg for de over 18....
Når en spiller som Jimmenez har gått fra caddy tilværelse og til en av verdens beste golfspillere i en alder av 30 - 40 år så er ikke golf heller ikke verdens mest krevende sport og bli god i.
I Norge er man ute etter å rendyrke 13 årige talenter, selv om man vet at de beste 13 åringene ikke kommer lenger enn til juniornivå...

Bobby Peru

over 16 år siden

Bobby Peru

Forumleser;

"Når en spiller som Jimmenez har gått fra caddy tilværelse og til en av verdens beste golfspillere i en alder av 30 - 40 år så er ikke golf heller ikke verdens mest krevende sport og bli god i."

Et slikt utsagn gir inntrykk av å være en objektiv sannhet, men bygger på (en rekke) antagelsen om at Jimenez karriere er et bevis på at golf en en enkel idrett å bli god i - sammenlignet med andre indretter [underforstått]. Et par spm slår meg:

Finnes det tilsvarende eksempler i andre idretter? Og da spesielt idretter som du setter høyere enn golf ift kriterie "krevende å bli god i".

Hva kjennetegner en krevende sport å bli god i?

To faktorer skiller seg ut:

1. HVOR MYE DU MÅ OFRE
------------------------------
hvor mange treningstimer er du villig til å ofre? har du disiplin til å trene riktig? har du viljestyrken til å fortsette i sterk motgang osv?

F.eks. har Michael Phelps trent på julaftener (hittils).

2. HVOR MANGE DET ER I TOPPEN
---------------------------------------
Hva er toppen? Det er det delte meninger om, men det som er interessant i denne sammenheng er fordeling, dvs. hvor tett det er i toppen. Det er få idretter jeg kjenner til hvor det varierer såpass som i golf, og da snakker vi ikke bare topp5 men top50(!)

Forumleser

over 16 år siden

Forumleser

Til Bobby Peru og de andre synserne her inne med svært høyt handicap... Slutt og overvurder golfspillere i forhold til andre mer krevende idretter.
Det er mange her inne som mener at Tutta er vår største kvinnelige idrettsutøver, hun stiller langt tilbake i køen her!

Forumleser

over 16 år siden

Forumleser

Til Bobby Peru
2. Det at det er store variasjoner i toppen, betyr bare at det er mange tilfeldigheter som oppstår igjennom en golfrunde. En skal heller ikke se bort fra at ren flaks / tur spiller en stor rolle og det er det jo som kjent vanskelig å trene seg opp i.

hmmm

over 16 år siden

hmmm

Tutta stiler langt tilbake i køen sier du? Hvem er foran henne i køen?

køen

over 16 år siden

køen

Hun kappgjengeren, Tysse Plätzer. Hun er jo en av de bedre i sin den store internasjonal idretten kappgang. Får jo golf til å blekne.....

Forumleser

over 16 år siden

Forumleser

Grete Waitz i miniidretten Marathon.
Dere snakker om kvinnegolf som om det skulle vært herrefotball...
Det er mange mange kvinnelige idrettsutøvere som gruser Tuttas prestasjoner!!!

hmmm

over 16 år siden

hmmm

Kom med noen navn blant de som konkurrerer i dag da...

Bobby Peru

over 16 år siden

Bobby Peru

Forumleser;
Jeg er helt enig med deg at Grete Waitz troner blant Norges beste (kvinnelige) idrettsutøvere - hun har prestert i toppen over mange år i en idrett som krever

Men at det er mange norske kvinnelige idrettsutøvere som [gruser] Tutta, det er en sterk påstand som er lett slenge på bordet, men som det hadde vært interessant å konkretisere :-)

Mht. nivå i toppen mener jeg ikke at variasjon i prestasjoner, men hvor tett det er mellom de beste. F.eks. siden du tar opp maraton; Haile Gebrselassie løp inn til ny verdensrekord nå i Berlin på 02:03:59, nr 25 løp inn på 02:23:47. Nå konkluderer jeg ikke noe som helst på disse tidene, men hevder at det er langt vanskeligere å hevde seg i en idrett der nr 25 løper på 02:13:47 enn 02:33:47, for å videreføre maraton-eksempelet.

I golf hevder jeg at det på herresiden tar lang tid å komme opp på et spillemessig nivå som tilsvarer topp500 (globalt), og at små marginer blant disse igjen.

Bullitt

over 16 år siden

Bullitt

Marathon og golf går overhodet ikke an å sammenligne fordi resultatene i golf er gjennomsyret av tilfeldigheter mens resultatlista i marathon stort sett er like fra løp til løp.
Nærmest golf ligger kanskje fotball, sprangridning eller skihopping. Idretter med små marginer som avgjøres av utenforstående elementer (vær, føre, dommere, motstandere).
Fordi det er så mange tilfeldigheter i golf vil en "middelmådig" spiller med flyt og flaks kunne slå 500 spillere som er bedre. Derfor er det så "tett i toppen" i golf. Situasjonen hadde blitt en helt annen hvis golfspillerne skulle "slå på blink" og hver slag talte. Da ville det bli mer likt skyting, og bare 15-20 spillere ville være i stand til å vinne.

For å vinne en major marathon må man nødvendigvis være blant de 4-5 beste i verden
For å vinne en major PGA-turnering har vi sett at det holder å være nr 4-500 på verdensrankingen.
Derfor er det en MYE STØRRE prestasjon å vinne en marathon.

Bobby Peru

over 16 år siden

Bobby Peru

Jeg er enig at golf kanskje ikke er den beste idretten å sammenligne golf med, men den dukket opp ifm Grete Waitz, og jeg legger jo merke til at du klarer jo å videreføre sammenligningen, så ... ;-)

Jeg er i grove trekk enig i de to første påstandene dine (fra siste avsnitt) - der vi er fundamentalt uenige er på siste fordi til tross for de faktorene du beskriver er det jo de samme folka, med få unntak, som vinner major'ene igjen og igjen.

Min påstand er at det kreves mye for å bli det du definerer som en "middelmådig" golfer. Mener at HB er nå ranket som nr 467, så hvis jeg viderefører din påstand innebærer dette at det er en grei sak å komme seg opp på samme nivå. Rart da at det ikke er flere fra Norge ...

Ift skyting vs golf; jeg skjønner ikke helt hva du mener med at [hver slag talte], er det ikke akkurat det det gjør i golf? Men du mener kanskje at hvert slag skal være like avgjørende?

Forumleser

over 16 år siden

Forumleser

Meget bra Bullitt!

Bullitt

over 16 år siden

Bullitt

Skrev "middelmådig" i hermetegn. I denne sammenheng er Bjørnstad en middelmådig spiller, og ja, jeg tror han kan vinne en major hvis han klarer å unngå dårlige slag 4 dager på rad.

Med sammenlignig skyting/golf mener jeg at i golf måles bare ca hvert 4de slag, mens i skyting teller hvert eneste skudd. I golf kan du redde par på et hull selv med et par katastrofalt dårlige slag. Eksempelvis en slice eller hook som treffer f.eks. nabofairway 100 meter unna der du hadde tenkt at ballen skulle lande. Du kan likevel spille deg inn på greenen og 2-putte for par. det dårlige slaget får ingen følger. Trekker du et dårlig skudd i skyting taper du poeng med en gang.

Skulle vært morro med en golfturnering på en korthullsbane der man bare fikk slå ett slag per hull og resultatet ble gitt av samlet avstand mellom ball og hull. Det ville favorisere gode ball-strikers og nøytralisere taktikere. I mine øyne er den beste golfspilleren den som er i stand til å legge hvert slag nærmest målet.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Er den beste sjakkspilleren den som gjør trekkene raskest?
Er den beste padleren den som spruter minst vann opp i lufta?
Er den beste fotballspilleren den som snubler sjeldnest, og skrur ballen mest?
Er den beste høydehopperen den som har størst margin på hoppet?

Tullete diskusjon. Golf er golf og sjakk er sjakk.

Men det kunne jo vært en morsom vri om man fikk
2 poeng for fairwaytreff
1 poeng for semirough
3 poeng for greentreff
2 poeng for en 1-putt
1 poeng for en 2-putt

etc

Bullitt

over 16 år siden

Bullitt

Gunder, du er et geni.
Du har skjønt hvor tilfeldig golf er.

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Ja tullete å sammenligne idretter i denne diskusjonen. Det jeg kunne tenkt meg fra trådstarter var hans tanker og innspill om hva som virkelig skal til for å etablere seg f.eks på en av tourene.
Ting som jeg tenker på er:
- hvor mye trener f.eks disse lovende juniorene som vi håper på?
- hvordan trener de?
- hvor henter de inspirasjon fra(f.eks trening med pro`s)?
- hvilke mål og delmål har de satt seg?
- hvilket støtteapparat har de?

osv osv...

Jeg er en av de som synser på debattforum,fordi jeg er interessert,engasjert,kunnskapsrik(ja litt skryt:-)) og gjerne har meninger om det norske golfspillere presterer både innenlands og utenlands. Det er min rett(ytringsfrihet) og alle andres rett.

Er vel en av de som ikke er med og slakter hverken den ene eller andre etter en dårlig prestasjon,men som ser at nivået i golf er svært høyt og det er et svært trangt nåløye å kvale til de store tourene. MEN,når flere norske golfere byr på seg selv gjennom diverse intervju og blogger hvor de selv skriver at de sliter med det mentale f.eks,da er det faktisk ikke synsing å diskutere det. Da er ihvertfall temaet legitimt,selv om kanskje ikke alle bør opptre som hobbypsykologer her inne. Det er grader av kvalitet på endel av innspillene rundt det temaet f.eks. Det er sjelden diskusjonene går på hvordan spillerne svinger,slår ballen...altså alt det tekniske. Det er vel ytterst få som synes at våre beste spillere svinger dårlig.

Før jeg vet hvor mye de trener så tør jeg ikke uttale meg om det kan være et problem. Uten å lage en diskusjon om andre idretter og trening,så kan man generelt si at det er enorme forskjeller på antall treningstimer innenfor den gruppen man kan kalle toppidrettsutøvere. Og vil hevde at mental trening er helt klart nedprioriert mange steder.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Klokt innlegg Kevin. Har lyst til å legge til en ting: Antallet timer trening er ikke i seg selv saliggjørende for hvor godt du hevder deg i en idrett. Det er kombinasjonen av antall timer, kvalitet på treningen og restitusjon (fysisk og mental) som må vektlegges. I en godt planlagt treningsuke vil 15 timer kunne ha like gode effekt som 25 i en dårlig planlagt uke. At mental trening er viktig i golf er det ikke tvil om - men det er viktig å bruke en mental coach som a.) er god og som b.) "klikker" med utøveren, siden denne må tro på det mental coachen driver med. Bjørndalen bruker/brukte en støvsugerselger.....

Forumleser

over 16 år siden

Forumleser

Synes Bullitt har demonstrert engang for alle at gode golfere ikke er toppidrettsmenn eller kvinner, med untak av en handfull spillere. At trastarter har en sonn som er en av disse gjor ikke idretten noe bedre!

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Vedr. juniorene: De som går på NTG trener i mange tilfeller gjerne noen flere timer i uken enn de andre, men det er noen ivrige ikke-NTG'ere som trener like mye. I tillegg får NTG spillerne treningsopphold i Sør-Afrika e.l i vinterhalvåret som er vanskelig å matche for de andre.

Enig i at kvaliteten på golftreningen er viktig, ikke minst kan det observeres på Fornebu om vinteren. Noen trener nokså målbevisst på oppgavenbe sine, mens andre slår noen baller, prater litt med vennene sine, slår noen baller igjen, prater litt mer osv. De fleste blir ikke mye bedre av ukonsentrert "balldæljing." Mental trening er åpenbart viktig, og et antatt forsømt kapitel selv om noen klubbner har forsøkt å gjøre noe med.

Når det gjelder spillere utover juniornivå er nok treningsbevisstheten mye bedre, men hvordan og hvor mye det trenes varierer nok en god del. Der får andre med mer inngående kunnskap kommentere.

mikkelrev

over 16 år siden

mikkelrev

Jeg har aldri sagt noe om hva som "gjør idretten bedre"....og etterhvert ser det ut til at mitt innlegg har fått "lokket" frem alle som vet så godt hva som er feil, hvem som trener på hva, hvordan det trenes, definisjon av toppidrett, manglende resultater etc.......

Selvfølgelig har jeg mine meninger om mye av det overnevnte og kunne sikkert skrevet mye om det....noe av poenget med tråden var at det kan være lurt å vite fakta før man "kategoriserer" og mener sterkt om disse temaene.....

Jeg mener at mange skriver mye om ting de har null forutsetning for å si noe om, at alle har sin subjektive mening om resultater og "hva "som er galt er helt greit...det jeg er dritlei å lese om er "utbasuneringer" med "begrunnelser" milevis unna realiteter....

Jeg har aldri påberopt meg objektivitet eller anonymitet, det jeg tør å si er at jeg iallefall har god innsikt i norske golfspillere ute og hjemme og har for en god stund siden gjort meg opp en mening om hva som må til for å lykkes og hvem jeg mener prøver å gjøre de rette tingene...

nei, jeg kommer ikke til å liste opp hva jeg mener om hvem.....
men jeg har vel en klar mening om hvem som "leker" toppidrettsutøvere og som om få år hakker rundt med meg og andre forumdebbattanter på AmaTour innen få år :-))

Bullitt

over 16 år siden

Bullitt

Jeg tror en del nordmenn blir en smule provosert av erkegolfere som hauser opp aktiviteten sin til det guddommelige.
Ikke fordi nivået ikke er høyt nok på noen av utøverne.
Men mer fordi i Norge forbindes idrett med blod svette slit og tårer.
Våre tradisjonelle idrettshelter er slitere som går gjennom et helvete for å komme dit de er. Idrett er for mange synonymt med smerte og forsakelse. Mulig golfspillere forsaker mye, men de slipper unna smerten. I alle fysiske idretter er det smerte som begrenser prestasjonene. Golf havner lett i samme bøtta som skyting, dart, biljard, curling etc, og vil aldri få et bredt publikum i Norge. En annen betegnelse på disse aktivitetene er lek. Nordmenn beundrer muskelsport.
Voksne mennesker med ølvom som leker på TV med sneip eller sigar i kjeften appellerer rett og slett ikke uansett hvor høyt nivå de leker på. Det provoserer. Når fleskeberg som Laura og John håver inn millioner av kroner på å klaske en ball rundt på en golfbane på størrelse med en middels stor bondegård med en gressmatte til 500 millioner kroner skaper det mer avsky enn beundring. Det blir for virkelighetsfjernt for vårt sunne folkevett.
Og på toppen av det hele er vår suverent beste spiller (Henrik) listefyll i 2. divisjon. Men Norge liker også vinnere. Når Tutta vant et par majors i fjor KUNNE det kanskje ha hjulpet litt på nordmenns syn på golf. en det var bare et blaff. I år har hun vært mindre i fokus enn været på andre siden av kloden. Golf i Norge er på defensiven. I ferd med å bli glemt og gjemt. Klubbene sliter. Medlemmer slutter. det spilles bare en brøkdel av det antall golfrunder som ble spilt for 4-5 år siden. Våre håp om å få en toppspiller får lite næring når det ene talentet etter det andre smuldrer bort. Og hva skal man si om et forbund som er kjemisk fritt for hjerneceller i stand til å utvikle golf til en idrett. Takket være initiativ derfra har f.eks Amatour blitt en konkurrent til Norsk Senior Golf der gamle gubber som Mikkel Rev og meg selv med voksne barn tråkker rundt og leker golfstjerner. Amatur påtenkt å skulle være håpets tur, portalen til toppgolf. med sin idiotiske prissetting klippet NGF navlestrengen til verdenstoppen. Ikke fordi jeg tror fremtidige stjerner må spille seg frem via Amatour, de kommer nok inn via juniorturneringene. Men fordi det dro proppen ut av muligheten til å ha et høyt nivå av scratchkonkurrerende golfere som må være til stede for å dytte de beste over dørstokken til internasjonale prestasjoner.
Nå er Norsk golf bare søppel. Ingen stjerner. Ingen interesse. Bare små menigheter her og der som lever i sin egen lille boble. I hjemmeklubben min ville resultatet til årets klubbmester kanskje holdt til en 15. plass for 5 år siden. Nei, nivået på Nationwide som "spruter ut spillere som markerer seg og vinner på PGA" er ikke så interessant så lenge vi ikke har norske spillere med i spruten. Det eneste vi fortsatt er like gode på er synsing. En gjeng bitre gubber som krangler som fjortiser på et debattforum. Vi er norsk golfs elite.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Bullitt, det er mye sant i det du sier. Men jeg synes du svartmaler litt vel mye noen ganger. Påstanden om at det kun spilles "en brøkdel av det antall golfrunder som ble spilt for 4-5 år siden" drar troverdigheten unødvendig ned.

Jeg er ikke en gang sikker på om det - totalt sett - spilles færre runder idetheletatt. Hadde vært fint om noen hadde konkrete tall på dette.

Og at nivået på klubbmesterskapet synker, tror jeg i så fall handler om din hjemmeklubb. Det stemmer ihvertfall ikke med min erfaring.

mikkelrev

over 16 år siden

mikkelrev

til bullitt:
jeg har smilt mens jeg har lest innlegget ditt, det du skriver om "Laura og John" er nesten som å høre en kompis av meg som bruker de dårligst trente som ett eksempel på hva golf er ifht andre idretter :-))

jeg lot meg ikke provosere, for det må jo ha vært meningen med innlegget ditt ? god underholdning på en sur høstkveld :-)

for meg er det forskjell på krangel og diskusjon på samme måte som sak og person...

jeg kunne godt tenke meg å bli klubbmester igjen, hvor må jeg melde meg inn :-)))

Bullitt

over 16 år siden

Bullitt

Jeg provoserer ikke, bare setter det på spissen.
At klubbmesterskapnivået på Jessheim minigolf adventure stiger er helt anturlig, Miklagard er en helt annen type golfklubb en de tradisjonelle norske. Miklagard og Skoger utmerker seg som seriøse aktører i en idrett som andre steder fremstår som en vits.
Mikkel, jeg vet ikke om John og Laura er de dårligst trente, de ser bare slik ut. Men de kan likevel brukes som argumenter på at toppgolf ikke er så fantastisk høytsvevende som noen vil ha det til. Hadde det vært det, så hadde vi ikke fått se Laura og John på TV.
Skal du bli klubbmester så kan du prøve Eiker eller Kongsberg, eller kanskje Ulven, hehe.

Total Avsporing

over 16 år siden

Total Avsporing

Slapp av med denne
http://www.youtube.com/watch?v=IS-RhRMAgfU

Forumleser

over 16 år siden

Forumleser

Til Bullitt: sjelden har jeg sett et så bra innlegg her på siden!
Til Mikkel: Du er ikke alene om å ha forutsetninger for og uttale noe om norsk golf eller golfere forøvrig...

mikkelrev

over 16 år siden

mikkelrev

til "forumleser":
jeg har aldri sagt noe om at jeg er alene om å ha forutsetninger for å uttale meg.....men at jeg vet mye om fakta og realiteter er jeg ikke redd for å påberope meg !

men nå er det ferdigpakket og i morgen tidlig venter fire dager golf og sosialt i Karlstad på meg og femten andre hakkere fra Drammen, uansett vær kommer vi til å kose ræva av oss :-))

Forumleser

over 16 år siden

Forumleser

Takk for svar og jeg vet at du har god peiling. Ha god tur!!!

???

over 16 år siden

???

Mange gode inlegg og takk til de seriøse. Naturligvis må noen ødelegge en fin debatt med sitt egoistiske tullball.

Mitt framtidsønske for norsk golfsport og andre idretter også er at enkeltutøvere og lag skal lykkes. All erfaring viser at de som har best talent, størst vilje og beste resurssene nesten alltid blir best i det de satser på.

Dessverre tror jeg ett innlegg ovenfor var inne på en stor flaskehals, nemlig vilje og evner i klubbene. Det er ikke nok å lære nybegynnere på u.skolen sporten, det er ikke nok med trening ett par timer i uka, det er ikke goldt nok å ha ei jr.gruppe. Det er innholdet som er avgjørende. Kvaliteten på arbeidet.

Slik jeg oppfatter det er det kun ei knapp handfull av våre klubber som har bevist videreutvikling av spillere fra knøtt - jr. - elite. Hvis jeg er riktig informert fungere ikke regionsutviklerene som annet enn talentspeidere. Kan det være en ide å la klubbene bruke en del penger på knøtt/jr. og utviklingsgruppa. La de beste trenerene trene de yngste.
lær utøverene å sette nye mål. coachingsystemet er ett godt eksepel på hvordan man kan utvikle seg og sette seg nye mål. Godt verktøy som ngf har utarbeidet. Utviklingsgruppa kan betale tilbake til klubben med å være aktive som trenere, arrangementarbeidere og ikke minst delta på flere dugnader ilp. av sesongen. Viktig at man lærer å gi ikke bare å kreve.

Regionsutviklerene mener jeg bør være gode trenere, som får ei gruppe spillere fra klubbene i regionen/fylket ol. til fast ukestreninger. Spillerne står fortsatt som medl. i egen klubb og konkurerer for denne.
Det er hjemmeklubben som betaler sammen med utøveren.

Neste steg er eliteutøverene, slik som i dag og ngf's ansvar.

Forskjellen mellom golf og de fleste andre idrettene er at vi rekruttere få ungdommer. de få som kommer må det satses på og dette er klubbenes ansvar.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her