Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

DÅRLIGSTE norske idrett er ... Golf

Aristoteles

over 16 år siden

Aristoteles

Etter å ha tittet litt på statistikker og lest litt inlegg her på forumet så spør jeg meg: Er det noen idrett i Norge hvor beste nordmann er dårligere enn i golf?
I de fleste idretter, store og små, kjente og ukjente, har vi nordmenn inne blandt topp 100 i verden. Men i golf ligger vår bestemann og vaker rundt 400-500 plass.
Når vi så vet at golf er en av de virkelig store idrettene her i landet er det noe som sier meg at golfforbundet er utrolig inkompetente som ikke greier å utnytte potensialet. Og når jeg kikker på hvem som sitter og styrer norsk golf skjønner jeg hvorfor. INGEN i golfforbundet har den nødvendige bakgrunn for å gjøre jobben de er satt til. Andre idrettsforbund har sterke innslag av tidligere topputøvere i en eller annen relevant idrett, mens golfstyret består av oppsop fra gata med null peiling på hva de driver med. Er det ikke på tide å ta litt grep og få en flere kapasiteter av kaliber Johan Kaggestad inn i golfstyret.

azazel

over 16 år siden

azazel

"I de fleste idretter, store og små, kjente og ukjente, har vi nordmenn inne blandt topp 100 i verden."

Tull. I så og si alle store idretter er ingen nordmenn i nærheten av topp 100...

Jo

over 16 år siden

Jo

Jo

Likegyldig

over 16 år siden

Likegyldig

Til trådstarter, ønsker du deg jobb i golfforbundet eller?
Tutta er vel høyt oppe men damer regnes kansje ikke i dine øyne. tøy å kalle folk inkompetente , se deg selv i speilet før du slenger med leppa

Greven

over 16 år siden

Greven

Dårlig innlegg...Helt feil det du sier.

Hva med Tennis feks?

Idrett og idrett

over 16 år siden

Idrett og idrett

Helt galt å si at golf er en av de store idrettene her i landet. Golf er en ganske stor mosjonsaktivitet. Det STORE flertall av de 100 000 (?) registrerte golfmedlemmer her i landet er mer enn godt voksne nybegynnere. Antall spillere som satser seriøst på golf som konkurranseidrett er derimot lavt. I det bildet er golf en mini-idrett i Norge.

Dilter

over 16 år siden

Dilter

Innledningen til denne tråden hadde vært mye bedre hvis trådstarter hadde begrunnet sine påstander. Faktum er at Norge har svært få topputøvere i de aller fleste idretter, og der vi har topper er de enslige svaler (f.ek.s Tufte, Veraas Larsen, Thorkildsen osv). Men kom for all del med tall materialet og bevis at jeg tar feil.

At Norge bare har én utøver i verdensoppen i golf er ikke noe mer forunderlig enn at vi bare har én som spiller i NHL, eller ingen i NBA (båd ishockey og basketball er relativt store forbund etter norske forhold). Beste nordmann i bordtennis er vel heller ikke ranket særlig høyt.

Vi skal heller ikke overdrive effekten av forbundene. Eksempel leirdueskyting (som ikke er noen liten sport), der vi har to mann i verdenstoppen som må klare seg nesten helt unten støtte fra sitt forbund.

De eneste idrettene der vi konsekvent har topputøvere på rekke og rad er de få hvor vi har spesielt gode forutsetninger enten på grunn av klimatiske forhold eller tradisjon.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Har vi fått tennis-spillere som er ranket i topp 400 ? Fotballspillere ? Har vi vunnet junior VM i noe som helst av verdensidretter?

Innledningen til tråden viser en debattant som vil provosere, men da bør man kanskje check the facts....

Johan Kaggestad inn i golfforbundet ? Ja da....

Med unntak for ski, skøyter og damehånd- + fotball er Norge en middels nasjon hvis man ser vekk fra enkelte topper. Hvorfor ? Fordi vi er et bittelite land...

Koll

over 16 år siden

Koll

Her er det viktig å presisere at vi bare snakker om individuelle idretter. Med forbehold om at det ikke lages rangeringer, så har Norge ingen i topp 100 i verdensomspennende idretter som tennis, bordtennis, badminton, boksing, bryting, vektløfting, stup, løp og hopp i friidrett, crawl, butterfly og rygg i svømming. Vi har en spydkaster, to brystsvømmere, et par skyttere, en roer og en padler i verdenstoppen, jfr. OL i Beijing.
Lagidretter blir noe helt annet, men der er det atskillig lettere for Norge å bli blant de 100 beste, når det bare er 200 land i verden.

Fred

over 16 år siden

Fred

Jeg sitter heller en hel dag og ser Henrik Bjørnstad trene putting enn å se en norsk landskamp i foppall.

Treiging!

over 16 år siden

Treiging!

Foppall går kanskje litt for fort for deg......

Snedd

over 16 år siden

Snedd

Jianfeng Wang, nordmann som er nr 95 på verdensrankingen i bordtennis! Og Geir Erlandsen er nr 107, senest for tre år siden nr 71 på verdensrankingen. Så i verdensidretten bordtennis er nok Norge langt bedre enn i golf.
Det gjelder herrer altså. Det fins dameklasser også i idrett (Tutta, Marianne S og sånne). Neste gang det er snakk om VM for lag eller hva det heter til vinteren, håper jeg vi får se de to i par.

Tennis

over 16 år siden

Tennis

Var ikke Christian Ruud rundet 40de plass på tennisraningen for noen år siden da ?
Og til og med i friidrett som er en knøtteidrett i Norge men har i særklasse hatt VM og OL-vinnere fra flest land har vi hatt mange verdensmestre og olympiske mestre.
Det samme i roing, padling, boksing, bryting, vektløfting, sykling, diverse kampidretter, skyting (som er mye større enn golf), sjakk, svømming.... you name it.
Nei, herregolf havner nok laaaaangt nedpå statistikken når det gjelder ranking av nordmenn. Damegolf derimot er noe helt annet. Der er vi i toppen (så lenge vi får lov av Korea..)

Olle

over 16 år siden

Olle

Det er mange "leker" golf i Norge. Det er de færreste som spiller og trenger golf systematisk fra ung alder. Hvis Norge har 100.000 medlemmer (bare gjetter) så har 90.000 begynt med golf lenge etter at de fikk lappen. Av gjenværende så er sikkert 9.800 mosjonister mao så tror jeg det max 200 som satser på golf i Norge.

Kan ikke forvente all verden da.

Tror det golfen mangler via andre idretter er det engasjementet og frivilligheten andre idretter. Frivillige som står sene kvelder for å trene miniputter mv.

Runner

over 16 år siden

Runner

Er Golf en verdensidrett? Hva er kriteriet for å bli kalt en verdensidrett? I mine øyne bør kriteriene være minimum:
- utøves i stor grad i de flese land i verden. Minimum 150 nasjoner?
- lett tilgjengelig idrett som de fleste har mulighet til å få prøvd seg på. Uavhengig av økonomi, geografi, nødvendig treningsforhold ol. F.eks. er 100 m tilgjengelig for alle, mens stavhopp er det ikke.

Slik jeg ser det så er løping den ultimate verdensidretten, som er mest tilgjengelig for flest mulig i verden. Fotball ligger ikke langt bak. Golf kommer langt ned på lista.....

Men jeg mener likevel at de norske golfjuniorene holder svært høyt nivå og en sammenligning av idretter er svært vanskelig, om ikke en umulig øvelse.

Olle

over 16 år siden

Olle

Skal være enig med Runner i at golf ikke akkurat er like tilgjengelig for alle, men uansett så er det en vesentlig større sport en langrenn og spyd.

Siden talent er helt avgjørende fra om du blir blandt de beste eller ikke så trenger vi mange som satser for å finne de få med det ekstra talentet som vi alle andre mangler. Mao hvis du har 10.000 juniorer som satser i et land, så har du vesentlig høyere mulighet for å finne talentet enn i Norge.

Sett i perspektiv

over 16 år siden

Sett i perspektiv

Hvor mange nasjoner representerer spillerne som har vunnet en majortittel ?
Skal vi se, Storbritannia, Spania, USA, Argentina, Sør-Afrika, Australia, eeeh, muligens Frankrike, Sverige, Fiji, New Zealand og et par til...
Tynne greier spør du meg.
Golf er en nisje-idrett, ikke en verdensidrett. Golf er stort bare i USA, og kan sammenlignes med baseball og amerikansk fotball.

En sammenlignbar idrett er sykling: Svært mange sykler til og fra jobben, eller sykler turer. Men svært få sykler ritt. Likevel er sykkelsporten til enhver tid representert i toppen med 35-40 nasjoner, mot golf sine 5-6 nasjoner. Det er færre toppnasjoner i golf enn i f.eks skiskyting og skihopp. Noe å tenke på for dem som skriker om hvor stort golf er og hvor sært det er med nevnte skiskyting og skihopping.....

Majorseirer

over 16 år siden

Majorseirer

254 USA
55 Skottland
38 England
19 Sør-Afrika
15 Australia
7 Spania
3 Irland
3 Fiji
3 Zimbabwe
2 New Zeeland
2 Tyskland
2 Argentina
1 Canada
1 Frankrike
1 Nord-Irland
1 Wales
0 Sverige!

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Sammenlignet med ski og skøyter er listen over gedigen. Tar man med pallplasseringer vil den bli enda lengre - mens i ski vil den være nesten konstant hvis man bruker VM eller OL som utgangspunkt.

Å si at det er 35-40 nasjoner i sykketoppen er i beste fall en spøk. Få høre den listen ?

Encyclopedia

over 16 år siden

Encyclopedia

Du er ikke særlig kunnskapsrik, Smiley.

Det er 16 ulike nasjoner representert i golf-majors hvorav 62% er amerikanere og hele 96% fra tidligere engelske kolonier. Blir omtrent samme fordeling som i Cricket og Polo.

Har browset litt og funnet VM/OL-mestere på ski fra følgende land:

Russland
Tyskland
Polen
Tsjekkia
Bulgaria
Sverige
Finland
Norge
Luxembourg
Korea
Japan
USA
Østerrike
Sveits
Liechtenstein
Frankrike
Kasakstan
Ukraina
Kroatia
Latvia
Estland
Hviterussland
Canada

Har også funnet en del nasjoner som har hatt sykkelryttere i Tour de France siste årene, bl.a.:

Italia
Ukarina
Nederland
Spania
Frankrike
Belgia
Slovenia
Russland
Sør-Afrika
Luxembourg
Australia
Sveits
Kasakstan
USA
Finland
Østerrike
Danmark
Norge
Tyskland
Slovakia
Kenya
Irland
Latvia
Colombia
Hviterussland
Georgia
Sverige
Litauen
Polen
Tsjekkia
England
Portugal
Kroatia
Mexico
New Zealand
Canada
Japan
Argentina

Som dere ser kommer golf til kort når det gjelder utbredelse i toppidrett, selv om det sikkert er flere land som har golfbaner enn som har hoppbakker og lysløyper.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Den skilista er vel både herrer og damer såvidt jeg kan se - listen på golfmajors er kun herrer (noe som fremgår av at Sverige har null og Mexico, Norge mfl. ikke er inne)

Er en nasjon en toppnasjon hvis de har deltagere i TdF ? Det er friskt å først si at jeg er kunnskapsløs og så dra opp en slik variant. Hvis du tar deltagere i majors så blir tallet der høyere... dessuten - i TdF er det med en hel del ryttere som ikke ville vært i et felt bestående av verdens beste - eller mener du at alle hjelperyttere er verdenstopper ? Hvor mange ritt har en rytter som Steffen Kjærgaard, Julian dean etc etc egentlig vunnet ?

Kom med en ordentlig sammenligning - nasjoner som har vunnet TdF - f.eks de siste 20 årene? Sammelign det med majors i golf... bildet blir da reellt. Kanskje man skulle si udopa sykkelryttere ? Så blir det inegn liste :-) (sorry...)

Encyclopedia

over 16 år siden

Encyclopedia

Deltagere i TdF er rimelig høyt oppe nivåmessig, ja. Det er de ca 150 beste syklistene i verden som får delta. Og i motsetning til golf kommer du ikke med på et TdF-lag ved hjelp av et tilfeldig blaff der du har hatt ekstra flyt en halv uke.
Steffen Kjærgård vant ikke så mye, derfor var han heller ikke en toppsyklist. Tror han fikk være med i TdF eller Giro én gang. Julian Dean har vunnet en god del ritt etter han byttet lag og ble kaptein.

Sammenligne gjerne lista over nasjoner med spillere på PGA og lista over nasjoner representert i sykkellagene som har syklet Giro, Tour og Vuelta i år så er det dobbelt så mange nasjoner representert i sykkel.

Vet ikke hva du prøver å inbille folk, Smiley, men når du prøver å trekke i tvil harde statistiske fakta blir det litt dumt.....

Kim

over 16 år siden

Kim

Når "Tennis" skriver at skyting er større enn golf, hvordfan får du til det?

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Jeg gjetter på at skyting er større enn golf i Finland.

(springe å gjemme seg)

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Apropos peiling, som du sier at jeg ikke har: Steffen Kjærgaard deltok i TdF to ganger, og laget hans vant begge. I mine øyne er han fortsatt ikke verdenstopp. Det blir som å si at Norge var en verdenstopp-nasjon i golf det året Thorp deltok i the Open.

Legg merke til at antallet land der du finner Major vinnere - for damer og herrer er minst 20 (herrelisten over + Mexico, Norge, Sverige, Taiwan og Sør Korea) - dvs halvparten av det antall land som DELTOK i Tdf iflg deg (38). Hvor mange land finner du TdF vinnere fra? Jo det er 11 - dvs færre enn antallet land som har en majorvinner, gitt. I det tallet ligger også Bjarne Riis som har levert tilbake seieren....

Plutselig trekker du inn Vuelta'n og Giro også.... Da tar vi vel Japan Touren og Europea touren med i nasjonssammenligningen og ?

Hvis vi ser på listen din over TdF land så var det landene nedenfor som ikke var med i the Open (stjerne markerer land som har spillere med ET kort):

Italia*
Ukraina
Belgia
Slovenia
Russland
Luxembourg
Sveits*
Kasakstan
Finland*
Norge*
Slovakia
Kenya*
Latvia
Hviterussland
Georgia
Litauen
Polen
Tsjekkia
Kroatia
Mexico

En rask og innsiktsfull analyse viser at det stort sett er Øst-Europa som mangler i golf. Så var det selvsagt en del land med i Open som ikke syklet Tour'en:

Malaysia
Filippinene
Skottland
Nord Irland
S. Korea
Thailand
Fiji

Så kommer selvsagt noen land med spillere på ET som ikke er nevnt i listene ovenfor i tillegg, India, Chile, Singapore, Wales etc.

Når man teller over så ser man at forskjellen på sykkel og golf ikke er mange nasjoner. Litt flåsete sagt - hvis Sovjet fortsatt var et land så ville golf vært foran.

De harde statistiske fakta du trekker opp er ikke så harde. Litt usaklig å si at jeg forsøker å inbille noen noe når vi har en debatt?

Joller

over 16 år siden

Joller

Det er skamfullt at en med såpass idiotiske begrunnelser og forslag som deg kan bruke nicket Aristoteles. Hva med å bruke "molboeren" eller noe slikt.

For det første kan du ikke sammenligne golf med en hvilken som helst idrett. Norge har en kort vinter, golf er et relativt nytt begrep inne toppidretten her hjemme, og golf er verdens største individuelle idrett. Dvs. at det er litt lettere å hevde oss innen f.eks. langrenn, der lang vinter er viktig, tradisjonenen er best i verden, i tillegg til at idretten er såpass liten. Vi har mange gode som kommer opp på juniorsiden, og jeg mener at det er treningskultur og arbeid gjort rundt om i klubbene som er med på å skape denne veksten. Da tror jeg det er rimelig uinteressant å dra inn en Johan Kaggestad-type. Det er begrenset hva man får gjort gjennom vedtak på et styrerom o.l.

Bare for å nevne det har vi vel heller ingen blant de 100 beste i tennis heller, som meg vidt bekjent er verdens 2. største individuelle idrett, dersom man ser bort ifra løping.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Skyting er vel større enn golf og tennis... Norges beste tennis spiller på ATP rankingen er nr 676, neste 770 og så du til 1400 og noe.... I tennis er vi altså klart dårligere enn i golf :-)

Når man ser på golf så kan man se på amatørranking - og vips er vi inne med to mann i topp 50.

Aristoteles II

over 16 år siden

Aristoteles II

Dakkal små sure barn.
Pappaen min er sterkere enn pappaen din.
Smilende Sam er bare patetisk der han "beviser" at halvparten en halv liste har ET-kort. Hvor vil du, Sammy ? Prøver du å få noen til å "forstå" at en idrett som er på elitenivå i 15 land er større enn en annen idrett som er på elitenivå i 40 land ? Hvorfor er det så dødsviktig for deg at golf skal være en stor idrett? Er du 4 eller 40 år?? Det er ikke for ingenting at golf ikke er en olympisk idrett. Den paserer ikke nåløyet mht bredde. Og det sier ikke så rent lite når vi ser på hvilke andre idretter som har fått inpass i OL. På tide å avslutte denne barnekranglinga nå. Les heller litt statistikk på senga før dere legger dere.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her