Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fersket uten å ha betalt årsavgift

Lurifax

over 16 år siden

Lurifax

Har lyst å ta videre en situasjon jeg hørte om her forleden.
Et medlem hadde blitt sjekket mens hun var ute og spilte på hjemmebanen, og det viste seg at hun ikke hadde gyldig bag-tag fordi hun ikke hadde betalt medlemsavgift. Men den baneansatte bare smilte og ønsket henne lykke til på resten av runden med den begrunnelsen at hvis han viste henne bort så kunne ikke golfklubben sende krav om ubetalt medlemsavgift til inkasso.
Mao, det virker som at hvis man ikke ønsker å betale medlemsavgift et år så er det bare å prøve å bli bortvist fra banen fordi da kan ikke klubben kreve betaling for en tjeneste de har nektet å "utføre".
Søkt, men trolig riktig etter loven.

east

over 16 år siden

east

dette stemmer garantert ikke!

FeckinCnut

over 16 år siden

FeckinCnut

Var dama fin? I så fall forstår jeg banemannen

hehe

over 16 år siden

hehe

du er en lurifax ja.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Trodde man måtte si opp før medlemsåret om man ikke ønsket å få et krav på medlemsavgift.

I allefall er det like greit å ikke vise medlemmet av banen om intensjonen er å sende medlemavg.kravet til inkasso. Hun benytter seg jo vitterlig av tilbudet.

snappy

over 16 år siden

snappy

Kan man liksom gjøre dette med biler også da.. Man må ha levert bilen til opphugging før man kan få inkasso krav fra en bilforhandler.

Nai.. det der tror jeg ikke noe på. Hun hadde jo startet å bruke tilbudet, og da er det etter norsk rett å dømme som aksept av tilbudet at man ønsker å bruke tilbudet. Dvs at golfbanen har retten på sin side selv om man denne personen har spilt 1, 2, eller 18 hull

.......

over 16 år siden

.......

Dette blir nesten en gavepakke for spekulanter.
Jeg sier opp medlemskapet, men spillerer likevel på min hjemmebane fordi det (nesten) aldri er kontroll.

Hvor lenge kan jeg fortsette fordi "alle" vet at jeg er andelseier, og det er sjeldent jeg må bruke bag-tag.

Hva kan skje om jeg blir bortvist fra banen?

Gikk sammen med et par der en var medlem den andre ikke, men ingen hadde betalt greenfee for dagen. Dette fikk ingen konsekvenser selv om pro fikk vite hvem som var i ballen.

(Må presisere at jeg på forhånd ikke visste noe om parets dårlige valg)

ikke så lurifax

over 16 år siden

ikke så lurifax

Dette er bare tøv. Spilleren har forpliktet seg til å betale da spilleren ikke har meldt seg ut før forfallsfristen på betalingen. Videre vil klubben være i sin fulle rett til å holde tilbake sin ytelse (altså tllgang til banen) så lenge regningen ikke blir betalt.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Tror det er en funksjon i golfbox der du krysser av dersom medlemmet har betalt årsavgiften, dersom ikke kommer det opp en feilmelding når person skal registreres, uavhengig av bane.

Og så er det opp til klubbene å benytte den funksjonen selvfølgelig.

Golfbox, høhh

over 16 år siden

Golfbox, høhh

På de fleste baner er det bare å spasere utpå uten å besøke hverken golfbox eller sekretariat

Apropos forpliktelser

over 16 år siden

Apropos forpliktelser

Når et medlem inngår en kontrakt om spillerettigheter på en golfbane så ligger det en gjensidig forpliktelse der: Spilleren forplikter seg til å betale i tide, og banen forplikter seg til å levere forventet/normal standard (og åpningstid) på "produktet".
Nå har vi sett at enkelte baner stadig forbedrer standarden, og dermed legger de også på prisen.
Andre baner havner i problemer av forskjellig art, og stenger unødvendig tidlig og åpner unødvendig seint. Når produktet har mangler kjøper rett til refusjon eller reduksjon av utgiftene sine.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Skal du kreve refusjon for kortere åpningstid på banen enn forventet, eller redusert standard, må vel åpningstid og standard være beskrevet i "kontrakten". Ellers "kjøper" en vel vanligvis bare retten til å spille banen i den åpningstiden og til den standarden som tilbys, og så får en vurdere om tilbudet er verdt prisen. Ut over dette må vel produktet ha "vesentlige" mangler i forhold til det en kan forvente for at en skal kunne kreve refusjon, - og hva vil det si ?.
Angående opprinnelig problemstilling er det vel lettere å "tvangsinndrive" betaling for en tjeneste som er benyttet enn det er for en tjeneste som ikke er benyttet. Det er vel en grunn til at så få golfklubber har prøvd å gå til inkasso overfor passive medlemmer som ikke betaler sin årsavgift.

Idrett eller forretning?

over 16 år siden

Idrett eller forretning?

Merkelig syn på golfsporten og ikke minst hva en golfklubb er dette synes jeg. "Kjøpere", "selgere", "produkt", "kontrakt" osv osv. Hvis dette er typisk, er det ikke rart det ikke blir sving på sportslig utvikling eller talentutvikling. For det handler vel stort sett om dugnadsvilje og trenerildsjeler med hjertet i sportsklubben som hver uke legger ned time på time med gratis arbeid for å være med å bygge opp noe, som kan gi mange slags resultat, bare ikke overskudd, inntjening eller penger. Det er slik idretts-norge drives, fjernt fra den kjøper-selger-tankegangen som kommer fram her.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Min støtte til ovenstående innlegg fra kl 15:25.

Jeg anser meg ikke som en kunde av min egen klubb. Takk og pris.

Forbannet Kongsbergmedlem

over 16 år siden

Forbannet Kongsbergmedlem

Er ikke rart man ser litt på kontrakter og rettigheter når man taper titusenvis av kroner på vankjøttede golfforetak.
Noen kjøpte andeler midt på 90-tallet for 30-40-50 tusen kroner for deretter å oppleve klubben konkurrerte med medlemmene i å presse prisene nedover for så å ende opp i konkurstruede foretak med brutte løfter der de gamle medlemmene nærmest nektes utmeldelse og fortsatt må punge ut i dyre dommer mens gjester gis rabatterte eller gratis greenfee.
Synet på egen golfklubb varierer naturlig nok fra klubb til klubb, men de som er værst stilt har gode grunner til å se nærmere på kontrakter og kundeforhold. Tipper at Bullmannen fra Miklagard hadde hatt et helt annet syn på klubben sin han hadde vært medlem på Kongsberg.

både idrett og forretning

over 16 år siden

både idrett og forretning

Er aktiv innen for flere idrettsklubber, og forretnings aspektet er helt klart mye sterker i golf enn andre idretter!

Hvis man møter opp til fotballkamp på en våt grusbane, så ser man på det som en del av gamet. Eller hvis sykkelløypa ikke er optimal i klubbmesterskapet så er også det OK.

Forskjellen mellom golf og andre tradisjonelle idretter er penger. For å sykle så koster det 350 kroner i klubbmedlemskap, for fotball litt mer. Skal du spille golf så må du mange steder kjøpe aksje (som til tider har kostet over 100'), og deretter betale mange tusen i årlig avgift. Hvis du ønsker å spille på en annen bane så koster det fra 300 kroner og oppover. Ikke rart at man forlanger litt mer kvalitet.

Tror også golfsporten preges av middelaldrene menn med litt for store ambisjoner. Siden nivået i Norge er lavt så vil en med hcp 10 bli sett på som super god. Da vil gjerne denn 40 årige 10 hcp'ern, bli super kresen siden han tror han er hakket under PGA, og krever baner deretter.

Beenaround

over 16 år siden

Beenaround

Når det gjelder kvalitetskrav så vil de fleste nøye seg med å sammenligne sin egen bane med andre baner i nærheten som ligger i noenlunde samme prisleie. Hvis nabobyen har en bane som er like etablert og like dyr å spille på, så forventer man selvfølgelig samme kvalitet på egen bane også. Når noen baner faller langt bak andre kvalitetsmessig er det helt naturlig at medlemmene reagerer. Det behøver ikke ha noe å gjøre med at medlemmene er superstorforlangende.
I Kongsbergs tilfelle så var ikke banen i verre forfatning etter vinteren enn mange andre baner i regionen. Men i motsetning til de andre banene så har ikke Kongsberg kommet seg igjen på en hel sommer. Det er fortsatt store områder med brunt dødt gress på fairwayene, og der greset er grønt er det veldig tynt. Har hørt at det skulle gjødsles lite i sommer for å redusere gressvekst og dermed spare penger på klipping. Mulig dette ryktet bare er ondsinnet oppspinn, men mange undrer seg over at banen ikke gror til igjen slik andre baner gjør.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Til Forbannet Kongsbergmedlem
Er det slik at gamle medlemmer nektes å melde seg ut?

Jeg har tapt verdien av andelen jeg kjøpte i egen klubb for 7 år siden, og klubben gir nå bort gratis andeler for å få inn nye medlemmer.
Det synes jeg er bra siden vi da blir flere til å bære driftskostnadene.
Verdi på gamle andeler kan man bare glemme.
Noe eannet om man er låst til å være medlem mot sin vilje som du antyder.
Er det slik på Kongsberg?

Lei

over 16 år siden

Lei

Jeg er drit lei disse 3-4 idiotene her som begynner å sutre å klage så fort det er anledning. JEG ER LEI AV Å HØRE OM KONGSBERG.

Selvsagt kan man melde seg ut, men du får jo ikke solgt andelen din da prisen på andeler i de fleste golfklubber er mer eller mindre 0. Ergo taper man andelen. Men hva er problemet med det når en ny en på et senere tidspunkt er billig uansett?

Jeg forstår selvsagt hvis du har kjøpt golf akskjer for å tjene penger på det. Midt i boomen trodde mange at dette kom bare til å gå OPP OPP OPP og OPP. Intet tre vokser inn i himmelen er det noen som heter. Og bobla brast som det ALLTID gjør når noe blir oppblåst.

KONGSBERG MEDLEMMER - HOLD KJEFT HER OG GÅ PÅ GENERALFORSAMLINGEN OG SLOSS !!!! Det er der det ting bestemmes!

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Greit å få bekreftet at det bare dreier seg om at verdi av andeler er borte.

Der er ikke Kongsberg unik.
Der har vel de fleste av oss opplevd at verdien er borte.

Enig med Lei.
Det blir utrolig mye sutring fra enkelte der oppe.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Ingen svarer på spørsmålet her :) Det var hvorvidt klubber kan sende et medlemskrav til inkasso før de har sett at medemmet benytter seg av tilbudet.

Utgangspunktet er selvfølgelig medlemsavtalen, i min står det:
"Eventuell utmelding av klubben må skje innen 31.12, ellers vil full medlemskontingent bli krevd for påfølgende år. "

Nå burde det jo stått innen 31.12 innenværende år, ellers kan man vel kanskje argumentere for at avtalen binder deg kun for det første året, og det påfølgende og etter det er du off the hook. Og at avtalen fornyes automatisk.

Dermed har de tilsynelatende adgang til å gjøre det med mindre vilkåret er rettstridig. Men jeg antar at dette er vanlig praksis blant alle idrettsklubber, og i tråd med forbrukerkjøpsloven m.v.

I den saken du her spør om er det også blitt sommer.

Dermed har sniken hatt god tid på seg til å komme seg ut av avtalen. At hun også har mottatt norsk golf i 6 måneder, uten å ha funnet det som en nevneverdig påminnelse om at hun kanskje bør foreta seg noe gjør vel ikke det hele enklere for fruen.

Klubben forventer jo også å få disse pengene inn på konto, og kan få problemer i tilknytning til det.

Sannsynligheten for at den baneansatte tuller er høy, men det er den også for at jeg har skrevet noe som er helt feil. ;)

c

over 16 år siden

c

Utmelding innen 31.12 er jo korrekt. Dersom ikke utmelding er foretatt innen den tid vil kontigent for påfølgende år bli innkrevd fullt og helt.

Når du leser dette i boka vil påfølgende 31.12 bli den gjeldende uansett...

En ubetalt faktura som ikke er diskutabel kan sendes til inkasso. Om vedkommede bruker tilbudet eller ikke har ikke noe med saken å gjøre.

En helt annen sak er det når tilbudet likevel virkelig blir brukt så har dama ikke til hensikt å melde seg ut - hun har bare latt være å betale regninga !

Når ikke utmeldingen er foretatt er det ikke bare forventninger klubben har men også direkte utgifter til NGF etc...

Dette er jo basert på saken slik saken er fremlagt og kanskje ikke alle argumenter hverken er lest eller kommet frem så det så...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her