Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilken vei skal forumet gå i fremtiden?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det er mulig jeg sier dette bare fordi jeg selv er lei av hele forumet for tiden. Så hvis jeg er alene om disse tankene er de bare å se bort fra.

Slik jeg ser det, mangler forumet nå fullstendig kredibilitet. Ingen vet hvem som skriver, hvor mange nick de skriver under, og vi har nylig sett at et par personer har figurert som en hel gjeng.

Jeg har aldri trodd jeg skulle si dette, men jeg begynner å tro at forumet trenger en eller annen form for registrering med emailadresse på forhånd. Med forbud mot å bruke flere nick.

På kort sikt vil sikkert antall innlegg gå ned, men på lang sikt er det muligens eneste redningen for scangolf som interessant og relevant golfforum.

Bare min mening, som sagt.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

jeg er 100% enig!!

TF

over 17 år siden

TF

velkommen etter.

JMO

over 17 år siden

JMO

Velkommen Etter...

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg er helt enig med GB.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Støtter deg fullt ut her GB. Det triste er at det er såre enkelt for webmaster å iverksette et slikt tiltak (gratis): http://www.phpbb.com/

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

100% enig. Scangolf er for tiden ikke et relevant og interessant golfforum - etter min mening.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

alternativt så kan vi drite i å svare på de usaklige beskyldningene som kommer, og ignorere trollene i hjel.

da kan det hende vi slipper å måtte registrere oss....

hmmm

over 17 år siden

hmmm

og alle fora som har innført dette mistet nesten alle sine debattanter...
hva er grunnen til at det ikke skjer her?

Yngve

over 17 år siden

Yngve

nettopp derfor jeg foreslår et alternativ da.

jeg er også for registrering for min egen del, men ser at det vil medføre lav trafikk, og da kan vi som deltar kanskje heller ta ansvar og gi beng i trollene.

nn

over 17 år siden

nn

Veldig synd at det også finnes folk med registrert nic som slenger dritt. Hva hjelper det da?

hmmm

over 17 år siden

hmmm

jeg la inn en del innlegg på golf.no og golferen.no før.
Nå skjer det ingenting der.

Resultatet er at alle havner hos Ramnefjell, men det er kanskje ikke det værste?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Drittslenging blir man vel ikke kvitt. Men man vet ihvertfall om man blir "overfalt" av to eller tyve personer. Det er en ganske stor forskjell.

To klarer jeg å banke, men en hel mobb må jeg springe fra :-)

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Kan noen forklare meg hvorfor det det skal bli masseflukt om man stabler på beina et "tidsriktig" forum? De fleste forum krever registrering, og gir langt større muligheter for interaksjon. Dessuten tipper jeg at forumet kun er en sidetjeneste fra scangolf, hvor kjernetjenesten er statistikkmodulen. Ville vel ikke vært krise om den fikk redusert trafikk over en periode. Håper Webmaster har guts til å prøve noe nytt!

80% av alle innleggene skrives av 20%. Disse 20% vil med stor grad av sannsynlighet registrere seg uansett. Dessuten er det kanskje større sannsynlighet for at streiferne vil henge seg på i større grad.

hmmm

over 17 år siden

hmmm

Som sagt, intet annet enn erfaring fra golf.no og golferen.no.

Jeg tar av meg hatten om noe annet skjer her.

nn

over 17 år siden

nn

Hvordan ser forumet ut når det kun er de "enige" som blir igjen?
Eks.
Yngve: I denne uka var forholdene på Miklagard kjempebra.
Svar: Enig.
Svar: 100% enig osv osv.
Hva gjør hestene når krybba er tom?
Bites...

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Til nn. Mener du at du ikke vil skrive her så lenge du kun får bruke ett nick?

Eller misforsto jeg noe?

Koll

over 17 år siden

Koll

Grunnen til at debattanter ikke vil skrive under fullt navn er ikke at navnet blir eksponert sammen med meningen. Hovedgrunnen er vel at navnet da blir liggende på nettet til evig tid, og ved oppslag på Alltheweb, Google o.a. kan hvem som helst se alt som er skrevet av vedkommende. Man blir aldri kvitt det. Listen blir lang som et vondt år...

Registrering av navnet overfor webmaster er vel OK, men hva oppnår vi med det? Fortsatt er jo meningene anonymisert overfor utenverdenen. Golferen.no innførte dette, og debattsiden deres døde momentant.

hmmm

over 17 år siden

hmmm

Mye mindre.
Hvem kan med hånden på hjertet si at de vil skrive mer?

nn

over 17 år siden

nn

Ja du misforstod noe Gunnar Bull. Ikke noe med ett nic å gjøre men med klikkdanneser.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg tror faktisk det for mitt vedkommende.

Til noens store irritasjon kanskje :-)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Mulig jeg misforsto da nn. Men du sa: Hvordan ser forumet ut når det kun er de "enige" som blir igjen?

Hvorfor skulle det bare bli de "enige" som blir igjen?

nn

over 17 år siden

nn

Fordi de "enige" vil til stadighet spørre, grave og presse. Er du ikke enig så får du for pokker se til å bli det om du vil være med å leke. Den ene uenige hakkekyllingen etter den andre vil dø ut.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Til nn. Ok. Men hvorfor dør de ikke ut i dag?

nn

over 17 år siden

nn

I dag er det ikke nødvendig å registrere seg. Dessuten forsvinner vel noen etterhvert likevel mens andre kommer til. Fødsel og død.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

nå var det heller aldri noe særlig trafikk på forumene på golf.no eller golferen.no

skjønner ikke hvorfor folk er redd for å bruke et registrert forum, man må da ikke skrive under eget navn. bruker jo nick der også, eneste forskjellen er at man har registrert seg og at man ikke kan ha flere nick uten å ha flere e-postadresser.

få på phpbb sier jeg bare!!!

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg mistenker vel at de som er redde for å registrere seg også er de som misbruker dagens frihet mest.

Men det kan jeg vel ikke si høyt, uten å måtte stå til ansvar for min skaper ;-)

veggiss

over 17 år siden

veggiss

oi...tenk å ha en profound diskusjon hvor folk må bruke sine egne nick...DET hadde vært noe ;)

nn

over 17 år siden

nn

Hvis man har mange forskjellige e-postadresser kan en person likevel skrive under flere nic. Registrering derfor bli derfor unødvendig hvis tanken bak var

en person ett nic.

nn

over 17 år siden

nn

Gunnar Bull hvor mange registrerte nic skriver du unna?

Og hvorfor skulle noen kunne tro på ditt svar?

oo

over 17 år siden

oo

nn: Det vil uansett føre til at det er enklere for webmaster å sperre borte en registrert person. Og det vil bli mer arbeid å registrere ny adresse for forumtrollet, noe som gjør at det blir færre av dem.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

nn: Hvis man må registrere e-postadresse hver gang man skal ha nytt nick blir det litt mer styr, slik at man ikke gidder å braute fra seg med flere nick. S

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Hvis du er inne på diverse forumer, så ser du en langt høyere grad av seriøsitet bak innleggene. Prøv f.eks. forumet til formel-1.no..

http://forum.formel-1.no/

Legg også merke til aktiviteten der! Nekter å tro at vi golfere skal ha lavere grad av integritet og seriøsitet enn harry bilfolk.. Fordelen blir også muligheter til å legge inn bilder, lenker, benytte avataler, antall poster blir registrert etc etc.. Jeg er derfor sikker på at man vil opptre langt mer diskret og konstruktivt på et slikt forum..

nn: Du må jo innrømme at terskelen blir langt høyere med registrering av bruker.

Olle

over 17 år siden

Olle

Det enkleste er bare å ignorere tråder og debatanter som ikke har noe vesentlig å bidra med.

Feks hvis du ikke er interessert i bekjente som slenger meldinger til hverandre så er det bare å ligge unna fjortis tråden.

Olle

over 17 år siden

Olle

Uregistrert..

nn

over 17 år siden

nn

Er du ikke enig så får du for pokker se å bli det NÅ!!

oo

over 16 år siden

oo

Olle: Nå var vel kanskje fjortistråden et fabrikat av at to personer følte seg ensom :)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Til nn. Du spør: "Gunnar Bull hvor mange registrerte nic skriver du unna? Og hvorfor skulle noen kunne tro på ditt svar?"

Vel, der har du grunnen til at jeg ønsker en bedre registrering samt forbud mot flere nick: Hvorfor skulle noen - i dag - tro på mitt svar?

Og hva i helvete er vitsen med et debattforum hvor ingen har troverdighet?

Hvis du likevel ønsker et svar, så skal du få det...
Jeg har brukt nicket Gunnar Bull i en eller annen form i fire-fem år. Før det skiftet jeg nick omtrent hvert år.

For øvrig hender det jeg skriver en kommentar eller noe under et annet nick, først og fremst fordi avsenderen i de sammenhengene er irrelevant.

Jeg har aldri brukt flere nick for å støtte meg selv eller mine synspunkter. Det anser jeg for juks og slett moral.

Arne K

over 16 år siden

Arne K

Enig med trådstarter, og sier også velkommen etter. Ikke mye deltakelse fra meg her lenger.

Uansett vil et forum aldri bli bra uten en viss form for moderatorvirksomhet. (Jarle og Gunder har ikke tid).

Ps! Yngve: Du er jo en de som sliter mest med å ignorerere både her og hos AR.

nn

over 16 år siden

nn

Det blir kun registrering men ikke nødvendigvis en person ett nic. De som ønsker å "jukse" kan fortatt gjøre det uansett registrering eller ei. Mer tungvindt men likevel.

Er avsender i noen grader så relevant, og hvorfor?

Olle

over 16 år siden

Olle

Fjortistråden var kun ment som et eksempel. Poenget er at hvis en tråd ikke interesserer deg, så ikke bruk tid på den.

På samme måte som jeg ikke gidder å lese mailene jeg får som lover meg billige lån og stor tiss. Hvis du går inn i en tråd som heter Pamela, så kan du ikke bli irritert fordi den ikke handlet om golf.

oo

over 16 år siden

oo

Olle: Haha. Bra sagt :)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hehe, jeg er veldig enig med Olle her.

Men nn: jo jeg er enig i at det alltid er MULIG å jukse. Men hvis man må registere nick med navn og emailadresse, for deretter å få et passord til emailadressen, så må alle som ønsker å jukse jobbe rimelig mye for å kunne fortsette med jukset.

Og her kommer den gode nyheten: Det som kjennetegner juksemakere, er nettopp at de som oftest IKKE vil gjøre det nødvendige arbeidet som må til for å få et godt resultat :-)

For oss som er happy med å kunne bruke vårt ene nick er det derimot ingen problemer i det hele tatt.

- Sjennialt, spør'u mei :-)

nn

over 16 år siden

nn

Det gir altså de iherdige arbeidsomme muldvarpene ett fortrinn. Begynner å lukte som fjortistråd for de gamle igjen dette.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Til nn (igjen).

Jepp. Det gir de du kaller "de iherdige arbeidssomme" et fortrinn foran late juksepaver.

Synes du virkelig at moralen stinker her, så burde du kanskje sjekke hos den som står deg aller nærmest.

nn

over 16 år siden

nn

Hvem andre utenom min familie mener du står meg nærmest. Noen på forumet?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

hehe ;-)

nn

over 16 år siden

nn

Snålt svar men hva kan man forvente av herr Bøll?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Enig. Snålt svar på et intelligent spørsmål.

God ettermiddag. Nå skal jeg spille gølf.

nn

over 16 år siden

nn

G.B du har brukt annet nic, fordi avsender i de sammenhenger var irrelevant. Derimot forklarer du ikke hvorfor avsender er så relevant når DU mener det, og i tilegg registrert.

Pussig.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Jeg ser at noen argumenterer med at mange forum mister brukere når de begynner med registrering, golf.se er et utmerket eksempel på et golfforum med mange aktive brukere.

Om man benytter PhpBB så er det lettere å filtrere vekk tull (som de siste diskusjonene jeg har deltatt i) når man er ute etter seriøs golfsnakk.

Muligheten for å gjøre gode diskusjoner "sticky" kan være en kjemperessurs for nybegynnere.

Dessuten faller hele argumentet med "mange brukere" på sin egen urimelighet når enkelte poster med ørten forskjellige nick.

Tilsynelatende mange brukere vil nå jeg si ;)

En egen tråd til Offtopic, Gode ressurser på internett (video m.m.), moro (vitser o.l.) hadde vært skikkelig kos.

Har vel vært mer eller mindre aktiv på dette forumet i 4-5 år nå og det er så mange tråder som kun er oppgulp fra fortiden :-)

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Til Arne K (17.09.08 kl. 16:20)
Ps! Yngve: Du er jo en de som sliter mest med å ignorerere både her og hos AR.

Tullprat. jeg ignorerer når jeg vil, men ignorerer ikke hvis jeg ikke har lyst.

jeg har prøvd å si det før også, men here I go again.

det må gå an for meg, selv om jeg er en av de som skriver mye, å kunne be om å få forumet annerledes, selv om det betyr at jeg også må skjerpe meg vel?

ville det da vært mer riktig av meg å ha en mening og så måtte skrive det under et annet nick for at sånne som DU ikke skal komme med dobbeltmoralfjaset?

jeg synes ikke det er rart det blir mye krangling når det er så enkelt å vri og vrenge på folks meninger og hensikter.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

hihihihi......

Bulldog

over 16 år siden

Bulldog

Er helt enig med GB.
Greit at dette er et diskusjons forum men hvis jeg skriver feks at jeg har Callaway utstyr så er det alltid en dott eller to som skriver "spiller du med spader du da?" osv. Dette er et useriøst forum med null etikett.
Det er et par stykker her som jeg stoler på og en av dem er jonag
Hvis jeg vil ha et ordentlig svar så er jeg innom golfwrx.com. Der er det seriøst.
Noen enkle tiltak vil gjøre forumet bedre

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Til nn. Du skriver: "Derimot forklarer du ikke hvorfor avsender er så relevant når DU mener det, og i tilegg registrert. Pussig."

Vel, det trodde jeg var ganske åpenbart. Jeg avsluttet nemlig innlegget du referer til med: "Jeg har aldri brukt flere nick for å støtte meg selv eller mine synspunkter. Det anser jeg for juks og slett moral."

Bedre klarer jeg dessverre ikke å forklare det.

Stian

over 16 år siden

Stian

Det som trengs er et kvalitetsforum i form av Vbulletin eller IPboard eller lignende. Det greiene på golferen er ræl og gjorde bare vondt verre og kan ikke sammenlignes med kvalitetsforum.

Med et skikkelig forum får man nesten garantert mer kvalitet på tråder og innlegg. Man slipper korte intetsigende replies under hvilket nick som passet tråden/innlegget.

Så kan man legge til bilder, embedded youtube osv. Dynamikken i forumet øker betraktelig.

Av alle utenlandske golfforum jeg er på kjøres det forum av type jeg har nevnt ovenfor, og der går som oftest diskusjoner saklig. Og jeg vil velge å tro det er p.ga forum, og ikke p.ga Nordmenn er idioter som ikke kan oppføre seg på internet

Mats Ø.

over 16 år siden

Mats Ø.

PhpBB hadde vært noe. Enkelt å sette opp, enkelt å administrere og det er to tusen add-ons til det.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Godt poengtert Stian. Sjekk f.eks. forum under:

http://thesandtrap.com/forum/

Leser man noen av trådene her, så ser man kvalitetsforskjellen.

nn

over 16 år siden

nn

Du bruker fler nic men ikke for å støtte deg selv. Greitt hvis avsender har null relevans. Likevel mener du at nic bør registreres. Om du ikke klarer å forklare det, tror jeg de fleste forstår.....

Registrering selv om avsenders nic er urelevant.

Stian

over 16 år siden

Stian

barcentrale : Det er ett av stedene ja, tviler på at man ser mange enkelte inlegg med bare provokasjon og tull der

Furu

over 16 år siden

Furu

Er absolutt enig med GB og mange andre. Tror ikke forumet ville mistet brukere ved å gå over til f.eks. phpbb. Tror tvert i mot at det ville komme til flere brukere dersom det hadde vært skikkelig struktur og kontroll over nick/brukernavn. Med underforum (som f.eks. "Baner", "Turnering", "Køller" etc.) vil forumet etter kort tid også inneholde svært mye verdifull info som er lett å finne igjen. Denne kvaliteten er vel så viktig som det å ha bedre kontroll over brukere og deres nick.

TheSandtrap og GolfWRX er fine eksempler.

Når det gjelder dette med registrering så kan jeg trekke fram radiostyrt.no. Der var ting ute av kontroll. Masse dritt og usakligheter. Mange trakk seg fra forumet. Der hadde man fast nick og registrering, men brukerne ble etter dette også pålagt å legge til riktig og fullt navn i profilen. Forumet er mye bedre i dag. Jeg sier ikke at det er riktig å kreve fullt navn, men ett fast nick må man kunne klare å bruke.

Til dem som er redd for at dette blir lagret på nett så stemmer jo dette ja. Lager man et nick som ikke er knyttet til navnet sitt så ser jeg allikevel ikke noe problem med dette.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

"nn" eller skal jeg si "Niki" med mindre det er flere personer her på forumet som ikke evner å forkorte nickname til nick.

Fjortistråden - Niki kl. 1845 10.09.08:
"Årsaken til avslutningen av denne++, er sure oppstøt fra furtne debattanter som gjemmer seg under nic bak nicet."

Latterlig. Slutt å kveruler, eller hold deg til fjortistråden.

Det er _enkelt_ å forstå hva Gunnar Bull mente - der det er relevant for diskusjonen poster han under fullt nickname.

At relevansbegrepet er subjektivt er selvfølgelig en annen diskusjon, men GB selv ønsker jo å komme dette til livs ved hjelp av registrering. Og personlig tror jeg han helt fint er i stand til å avgjøre selv når det er påkrevd å ikke benytte falskt kallenavn.

lk

over 16 år siden

lk

Dersom det hadde vært flere og mer aktive moderatorer så synes jeg ikke forumet trenger å endre registreringen/system. Da hadde vi kanskje blitt kvitt de fleste idiot-innleggene og sørget for at tråder ikke sklir ut i flame wars.

lk

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Til nn (enda en gang). Jeg mener det må til en registreringsløsning som hindrer og forbyr bruk av flere nick. Ikke fordi jeg egentlig ønsker det, men fordi verden forandrer seg. Det gjør også scangolf, og etter min mening til det verre.

Jeg skjønner at du prøver å "ta" meg i selvmotsigelser her, og du må gjerne bruke all din tid på det for min del. Men at jeg av og til i løpet av de siste 5 årene har skrevet under et annet nick har ingen ting med saken å gjøre. Poenget mitt er Scangolfs FRAMTID.

Jeg sliter litt med å forstå hva DU egentlig mener. Hadde du vært mot nickregistering av hensyn til forumet, ville du hatt et poeng. Men hvis du er mot nickregistrering fordi du mener det må være lov å tale med ti tunger og utgi seg for å være andre enn man egentlig er, da har du en rimelig dårlig sak.

Spør du meg ihvertfall.

Nicky Nick Nickens

over 16 år siden

Nicky Nick Nickens

Mange gidder ikke hakke seg gjennom en registreringsside for å få lagt inn et innlegg. Synest Asbjørn har funnet en grei måte å løse problemet på ved å kode IP-adressene slik at det er mulig å se dersom flere innlegg kommer fra samme datamaskin.
Men jeg kommer aldri til å skrive på et sensurert Asbjørn-forum der forumeier prøver la forumet fremstå som seriøst og fritt samtidig som han farger det med sine egne meninger.

Furu

over 16 år siden

Furu

"..hakke seg gjennom en registreringsside..." Hvordan tror du det foregår? Pålogging tar sikkert under 10 sekunder, er man hjemme så kan være konstant pålogget ved at passord og brukernavn huskes.

nn

over 16 år siden

nn

GB, hvis du ønsker fred, hvis du ønsker fremgang for forumet, hvis du ønsker frigjøring fra det onde alfabet, hvis du spør om hva som er målet? Jeg kan svare med to ord. Forum-eiers avgjørelse.

Uansett hvor lang og hard veien måtte bli.

Arne K

over 16 år siden

Arne K

Det var voldsomt til hårsår reaksjon da Yngve? Kunne du ikke bare ignorere istedenfor å hisse deg opp? :)

Hihihi

007

over 16 år siden

007

Forholdene er litt små på norske golfforum. Jeg vurderer å gå utenlandsk.
Hva skjedde med "Beklagertråden" ?

Olle

over 16 år siden

Olle

Blir litt feil å sammenligne med utenlandske golfforum, som har poteniselt millioner av brukere. Scangolf har kanskje noen hundre.

Flere forum er delt inn i temaer, noe som jeg synes fungerer. Da kan du feks dele inn i utstyr, baner, reiser, turneringer og diverse. Dette fører til midre tull (det er min erfaring).

PS: Ser at nn taler varmt for registering, men hun er vel nesten alene ansvarlig for behovet av denne diskusjonen.

c

over 16 år siden

c

007 Sansynligvis ble beklagertråden fjernet fordi den som startet den utga seg for å være en annen, som han skrev "på vegne av". Deretter fortsatte diverse, sansynligvis også herværende debatanter å raljere (kanskje mobbe??). Egentlig synd at den ble fjernet fordi den var ett stjerneeksempel på hvor galt det kan bli og hvorfor det kunne vært nødvendig å registrere nick, spesiellt dersom det er slik alle trådene går.

Jeg sluttet faktisk å skrive i den tråden når c var registrert, dvs etter totalt 4 - 5 innlegg. Undres nok litt på hvor mange andre her som var innom og skrev i den tråden? Jeg forventer ikke noe svar på det spørsmålet.

En annen sak er det når to til tre kanskje opp til 4 har en diskusjon gående, da burde disse få lov til å diskutere i fred dersom det ikke er svært viktige argumenter som bør frem. Innblanding bør jo da ikke være for å sette en av deltakerene fast på vegne av de som diskuterer, men fordi det er ett vektig argument. Når 6 - 8 personer kaster seg inn i en enhver diskusjon på en side uansett hvor galt det er, så er det komplett umulig å forholde seg til alle for den ene. Da går hele dagen med. Få har tid til dette. Diskusjonen fortsetter derfor mellom de opprinnelige og så driver de 6-8 andre å svirre i bakgrunnen mer eller mindre fornærmet fordi de ikke får de svar de ønsker og krever. Da utarter det fort til å bli ganske så useriøst.

Når svar uteblir så gjentas kravet om svar i det uendelige og spørsmålstilleren blir sur og dette huskes til "neste gang".

Antakeligvis derfor er det også hos enkelte en stor og viktig hobby å koble sammen nick man har vært i klinsj med opp gjennom tidene så man kan ta frem gammel gørr, fornye denne og fortsette på grunnlag av den gamle diskusjonen, da blir de raskt litt - useiøst.

Stian

over 16 år siden

Stian

hva med golf.se forumet. Sverige har ikke millioner av golfere, men de klarer fortsatt å ha ett godt fungerende forum.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Her er jeg uenig "c". En debatt skal ikke gå mellom de opprinnelige 3-4 som innledet tråden, hvorpå alle andre blir "oversett".

Hvorfor:
Et gjennomgående problem på dette forumet (og andre) er at man i stor grad er mer fiksert på person enn på sak. Diskusjonene utvikler seg til å bli en batalje hvor de samme 6-8 styrer debatten på sine premisser. Debattene er ofte preget av fiffig ordveksling, interne referanser og historikk. Siden mange av de faste debattantene er er flinke/morsomme til å ordlegge seg, kjenner hverandre godt (både privat og på nettet) og har holdt på daglig i flere år, sklir så og si samtlige debatter ut i den samme gjørma.
Jeg er overbevist om at disse forumene hadde hatt langt flere faste brukere i dag om debattene hadde styrt på sakens premisser, men da trenger forumet en helt annen profil enn hva vi ser nå.

janb

over 16 år siden

janb

Mange har etterlyst endringer av forumet, både med registrering og restriksjoner i hvor mange nick man kan ha. Selv kjører jeg mange forum og dette er ett av dem; http://www.nettverket.eu/phpBB2/index.php

Jeg bruker altså phpBB og har gjort det i mange år.
De av dere som besøker vil oppdage noe spesielt. De som ikke registrerer vil se bare noen få fora. De som registerer (svært enkel og rask måte) vil oppdage mange flere fora. Bl.a. Golf selvsagt.

phpBB støtter alt det som er skrevet over her og mer til.

hmmm

over 16 år siden

hmmm

Ikke mange registrerte brukere der, Jan..
Spørs om dette vil funke, vil ta tid å administrere, og den gratistiden har ikke Scangolfadmin?

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Noen som kan fortelle meg hvorfor webmaster er totalt fraværende i denne diskusjonen? Gir meg følelsen at denne diskusjonen om valgt teknologi er relativt bortkastet uansett konsensus blant brukerne.

C

over 16 år siden

C

Barc:
Jeg er enig i alt fra "Hvorfor" og ut. Hadde man begrenset seg noe, kunne en diskusjon mellom 3 - 4 personer gått i fred. Men når de 5 - 6 "andre" til enhver tid skal bakke opp den ene med egne kommentarer som kanskje ikke nødvendigvis tilfører noe nytt til diskusjonen men krever svar, så sliter selv den beste med å klare på poste raskt og gjennomtenkt nok med å argumentere mot alle.

En del diskuterer nok også for å vinne diskusjonen over den "drittsekken som man kranglet med for en tid siden" og ikke nødvendigvis for å få frem ett syn på saken. Det største problemet for svært mange debatanter er å holde seg til sak. I stedet for å "gi" motparten rett, eller å innse at motparten kan ha noe rett så dreies argumentasjonen over på å drite ut personer.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Hola!

Det er gøy å se at folk interesserer seg for å bedre forumet. Jeg er helt enig i at den siste tiden ikke har vært spesielt bra. Nå er det Jarle som er høvdingen av Scangolf og jeg er bare en ussel liten medhjelper. Jarle er ekstremt opptatt med jobb for tiden og derfor lider Scangolf pga det. Vi jobber på flere prosjekter sammen og har bare ikke hatt tid til å gjøre noe med Scangolf - dessverre. Vi har planer om store forandringer, og der kommer det også endringer på forumet.

Det er mange gode innspill som har kommet i denne tråden. Vi takker for interessen!

Jarle og jeg skal ta oss en prat rundt dette å se hva vi kan gjøre, og når vi kan gjøre det. Vi har allerede laget flere designskisser til ny Scangolf, men det er 1-2 år siden :) Det største problemet er ikke å utvikle ny layout og nye konsepter, det er å implementere dette. Der trenger vi mange timers programmering og utvikling.

Angående phpBB:
Jeg har i mange år brukt flere forumer og også phpBB. Her er noen stikkord til det jeg synes om flere av disse:

- Mange av forumene har for mange seksjoner på førstesiden. Det er greit å dele forumet inn i kategorier (Utstyr, reiser, debatt .. ) men ofte blir det for mye og for lite brukervennlig.

- Selve layouten på trådene har altfor mange unødvendige detaljer. Dette kommer spesielt godt fram på korte innlegg, der profiler og luft rundt innlegget tar mye mer plass og fokus enn selve innlegget. Det kjekke med Scangolf sånn det står i dag er at det tar lite tid å scanne gjennom en tråd. En mellomting her tror jeg kunne vært spennende.

Vi vil gjerne ha flere innspill fra dere!

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Arne K.

jeg antar at du skjønte at jeg tøyset.... ;)

veggiss

over 16 år siden

veggiss

er greit å ha et par underkategorier, men å dele det opp i jernsett, wedger og høyrestyrte golfbiler trengs ikke.

Forslag:
Off-Topic (for all chit-chat)
Utstyr
Baner/Reiser
Instruksjon

Ang luft og crap rundt selve innlegget er implementert ganske bra på hw.no forumet synes jeg. animerte avatarer, og signaturer på 30 linjer hører ikke hjemme noe sted.

Nicky Nick Nickens

over 16 år siden

Nicky Nick Nickens

Synest menyen er mest perfekt som den er i dag. Så lenge trådstartere er flinke til å formulere heading så er det oversikt med ett blikk. Don't change a winning team.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Hva mangler på scangolf:
- Muligheten til å gjøre tråder sticky
- Muligheten til å endre/ redigere poster
- Muligheten til å sitere tidligere postere på en fornuftig måte
- Avatarer (jeg vil ha bilde av meg selv ved alle postene mine)
- Muligheten til å embedde film fra youtube f.eks, det er konge på et golfforum, vise vakre svinger, stygge svinger og swingers.

Denne siden minner mer om en moderatorløs irc-kanal der alle bytter nick hvert femte minutt enn et forum.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Hadde også vært gøy med mulighet til å kjøre avstemning (vote) på forskjellige ting. Klarer HB cutten? etc..

Enig i at signaturer bør unngås (da blir luften borte). Avatarer er greit. Og hold det for guds skyld REKLAMEFRITT!

Når det gjelder seksjoner, foreslår jeg:

- Generelt golfprat
- Utstyr
- Golfreiser
- Instruksjon

Alternativt kun en seksjon.. Bør i hvertfall holdes på et minimun.

hmmm

over 16 år siden

hmmm

hva med off topic?

veggiss

over 16 år siden

veggiss

generell sjitprat kan den hete...om det er golf eller off-topic spiller da ingen rolle :)

Stian

over 16 år siden

Stian

golfwrx.com, thesandtrap.com, golf.se

Er bare å ta utgangspunkt i det de har der, er ikke værre :)

nn

over 16 år siden

nn

Hvis det ikke blir så mye skittprat, så mye hat, så mye gammel grums; og at vi begynner med oss selv. Blir mer rause overfor andre, å legger inn mer klokskap i det vi skriver. Ser på mottaker av det vi sender som mennesker og ikke en tåkedott på himmelen, kan forumet fortsette som før.

Ellers mange ange gode forslag her og c peker på et godt argument for et nytt og bedre system.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

En ting må huskes på, og det er at mennesker som vil ødelegge vil være overalt, og å legge ansvar på brukerne vil ikke medføre noe forbedringer.

selvsagt kan vi alle ta ansvar for å bli flinkere til det personlige, men det kommer hele tiden nye brukere, og noen vil alikevel også ville provosere, noe som vil føre til at ting sklir ut igjen.

dette er enkel logikk, og dersom det SKAL bli bedre, så må systemet bli bedre, eller kontrollen bli bedre.
anarkiet råder, og det medfører ikke et bedre forum.

på den annen side, her står man fritt, og slipper sensur fra en som både skriver og sensurerer.
DET er enda mer irriterende.

nn

over 16 år siden

nn

Vil registrering hjelpe så mye mot de som vil ødelegge og hvor skal tilfelle grensen for sømmelig oppførsel gå? Alt er så relativt. Kryptisk hat, grums og skitt kan desverre likevel florere hvis ikke hver enkelt av oss legger mer fornuft inn i den ytring vi formidler.

Enkelt men noe å tenke over.

phpbb

over 16 år siden

phpbb

Ser at mange foreslår phpbb som utgangspunkt for nytt forum.
Jeg håper inderlig at forumets eier styrer klar av den møkka der.
Stickies, avatarer og denslags er bare trist å se, bidrar overhodet ikke til å fremme den gode debatten. kategorisering av forsiden kan virke smart, men blir veldig fort rotete grunnet debattantenes forskjellige vurderinger av hva som skal inn hvor.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Jeg registrerer meg gjerne jeg og synes gode forslag til endret forum skal vurderes. Registrering via mobilnr. løser mye - det er ikke mange som har like mange mobilnr. som e-postadresser.

Uansett er vel det viktigste at vi alle begynner å oppføre oss litt bedre, være litt mer saklige og droppe de verste utglidningene. Jeg banner vel kanskje i kirken her - men noe av det hyggeligste er vel å vite hvem det er som melder her inne. Ikke om det er Peder Aas eller Petter Stordalen, men at det er det samme nicket som brukes over tid. Treffer man så noen på en golfbane eller over et gjerde og det viser seg at vedkommende er ivrig på et forum man selv deltar på så kan man røpe sine nick og le godt av gamle feider.... eller la være å røpe det.

Noen av de hyggeligste rundene på golfbanen i år (men med dårligst spill) er spilt med folk fra dette forumet som jeg aldri hadde truffet før (og som nå ønsker at de aldri hadde satt sin fot i forumet). Det er pokker så hyggelig. Så vender man tilbake hit etter runden chit-chater litt off-topic - og så kommer beskyldninger om gjeng og mobbing, barnemishandling og det som verre er.... Akkurat det skjønner jeg ikke :-)

Å bruke fullt navn funker ikke i en Googlifisert verden.

Forum a la Sandtrap er helt kult.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Enig i registrering via mobil, Sam. Det er selvfølgelig bedre enn epost. Men fullt navn er vel fullstendig uaktuellt så det er ikke vits i å diskutere en gang.

Ellers er det jo hyggelig å se hvor snille alle plutselig ble her inne :-)

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Jeg kan forsikre dere om at det ikke blir noe phpBB på Scangolf. Men et eget forum som vi selv designer og programmerer. Det er ikke snakk om å ha avatarer som spreller, smileys som hopper, lange signaturer med logoer av køllemerker (slik som på golfwrx.com).

På forsiden er det nok snakk om noen få kategorier, men det skal også være kjapt og enkelt å se hvor de siste innleggene er skrevet. Man må kunne se hvilke tråder det er fart i, og det er tungt å lese på mange phpBB-forumer.

nn

over 16 år siden

nn

Se det G.B, det er håp selv for oss, når vi leverer vårt beste. De aller fleste har evne til å være snille. Veldig viktig at gamle travere behandler nykommere på forumet varsomt og med godhet.
Å vise forståelse for dysleksi og manglende skriftlig norskkunnskaper+, uten å rakke ned på småting i det store verdensperspektivet skaper..

Positive ringvirkninger...

veggiss

over 16 år siden

veggiss

hvis du kutter ned til én runde golf om dagen så får du jo tid til å mekke dette da Gunder ;)

Furu

over 16 år siden

Furu

Planene høres bra ut Gunder. Grunnen til at phpbb er nevnt er kanskje at dette er en vledig enkel måte å lage et organisert forum. Godt ment. Om dere tid og kunnskap til å designe noe selv så blir det sikkert glimrende.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her