Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

På tide med stålspikes

Plastic Spider

over 17 år siden

Plastic Spider

Skled og falt to ganger under ettermiddagens runde. Det begynner å bli sleipt på banene rundtomkring, og plastklørne under skoa sitter ikke godt nok i skråningene. Resten av sesongen kommer jeg til å bruke gamleskoa med stålspikes enten greenkeeper liker det eller ikke. Vil ikke ende som en kollega gjorde for 3 år siden med brukket håndledd og avrevet korsbånd etter et fall på vei ned fra en forhøyet teeboks.
Det burde være tillatt med stålspikes på alle baner under våte forhold.

Risikosport

over 17 år siden

Risikosport

Jeg sier det bare, golf er en risikosport :)

veggiss

over 17 år siden

veggiss

spilte med stålspikes i hele fjor, og gud som jeg savner dem...blir nok å bestille et par bokser med champ stinger pro igjen og bytte ut de ubrukelige plastspiksene.

Steady

over 17 år siden

Steady

På tide å trene balanse, i stedet for å skylde på plastspikes.

Scrambler

over 17 år siden

Scrambler

Veggis.

Hvor bestilte du stålspikes?
Jeg har et par gamle Ecco med stålspikes som jeg bruker om høsten, men jeg vil gjerne ha stålspikes på de nye skoa mine

gress

over 17 år siden

gress

Nå er det nok veldig få baner som tillater spikes... Oslo GK var en av de få.
Problemet med stålspikes er at golfere ikke klarer å løfte bena, men subber over greenene og dermed skader overflaten. I tillegg ødelegges gulvene i klubbhuset.
Jeg er uansett enig i at stålspikes gir bedre feste og bedre sving:)

UnSteady

over 17 år siden

UnSteady

Hjelper sikkert veldig å trene balanse når skoa ikke sitter på underlaget.......
Hva angår baner som ikke tillater stålspikes så er det bare å drite i det. I verste fall risikerer en å få tilsnakk.
Mange baner er håpløst sleipe om høsten og i regnvær.
Mistenker at de fleste som forsvarer plastpigger er typiske finværsgolfere som gjemmer seg i sofaen hjemme når det regner.

Steady

over 17 år siden

Steady

Det blir for dumt å skylde på skoa når du går på schnørra etter en urytmisk sving.

Jeg har aldri spilt med annet enn stålspikes, likevel heller aldri ramla når jeg har slått. Og jeg spiller golf i all slags vær.

Steady

over 17 år siden

Steady

Ai ai ai, aldri spilt med annet enn plastspikes skulle det være.

Der tryna jeg visst likevel...

Scrambler

over 17 år siden

Scrambler

Jeg tryna noe så inn i h.... på hull 15 på Holtsmark i fjor pga slitte sko. Hadde nye softspikes, men med kun 2 spikes i hælen av skoen ble det for glatt ned en skråning.
De gamle skoa med stålspikes under sitter som limt ned glatte skråninger.

UnSteady

over 17 år siden

UnSteady

har heller aldri gått på schnørra når jeg har slått. Ikke sett noen andre som har gjort det heller. Hvis du har lært å forstå hva du leser så dreier det seg om unngå å skli i bratte sleipe bakker. Der tryna du enda mer.

UnSteady

over 17 år siden

UnSteady

Foreslår OPPRØR mot stålspikeforbudet. Anmoder alle om å sette på stålspikes og ignorere forbudene fra klubbene.

gress

over 17 år siden

gress

Og når dere går inn i klubbhusene med gulvbelegg eller tregulv så forventer dere kanskje hjelp til å revet løs fra gulvet?

Yorkie

over 17 år siden

Yorkie

gress: det er faktisk mulig å gjøre som de gjør på mange klubber i England; "No spikes in the clubhouse"

Dessuten, det er ikke rallydekk vi snakker om, stålspikes er flate på tuppen og de setter seg ikke fast i tre, isopor derimot

Yorkie

over 17 år siden

Yorkie

Scrambler:
http://www.americangolf.co.uk/golf-equipment/golf-accessories/golf-spikes/

veggiss

over 17 år siden

veggiss

så lenge man er forsiktig så ser jeg ikke problemet med å bruke de. jeg byttet alltid sko før jeg gikk inn i proshop osv, og også ofte når jeg gikk fra rangen til hull 1 (du høres veldig godt på asfalt med stålspikes...)

Spikey Steel

over 17 år siden

Spikey Steel

Mitt inntrykk er at det helst var for en 8-10 år siden at klubbene gjorde oppmerksom på at de bare aksepterte platspikes. Nå er det nesten ingen som bruker stål, så de fleste klubber er ganske laid-back om du kommer med stål under skoene.

Har du ett par med stål og ett med plast, og det med plast i bilen i tilfelle trøbbel, er det bare å spille med stålspiksene over alt. Det er i alle fall min erfaring.

Mulig at

over 17 år siden

Mulig at

min klubb/ banemannskap er veldig obs på at forholdene skal være så gode/ godt drenert som mulig, uanstt årstid.

Så sant ikke regnet høljer ned dagen, eller dagen før, bruker jeg kun helt vanlige joggesko.

Golfskoene med plastspikes står for det meste ubrukt, grunnet de er mer ubehagelige/stive enn jogge-adidas.

Fordelen med golfskoa, er at de er vantette. Likevel.. føler meg som en krabbe med ekstra klør, de dagene de blir brukt.

For meg, helt unødvendig med stålspikes...Men for de som føler det er nødvendig, bruk dem og ikke tenk over hvem som evt glor dere under fotsålene.

UnSteady

over 17 år siden

UnSteady

Mente selvfølgelig IKKE at noen skulle gå i klubbhuset med stålspikes. Mine rutiner er at jeg kler på meg golf-skoene i bilen, gjør unna trening/runde, legger bag og tralle tilbake i bilen, bytter sko og tar på meg ei rein trøye før jeg går i klubbhuset.
Med all mulig respekt, mange utenlandske baner som tillater stålspikes har bast-tepper til proshop og toaletter. Men slikt får vi nok ikke oppleve i hypermoderne Norge.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Min erfaring er at stålspikes er en fordel når høsten kommer med sleipt gress. Ulempen er selvfølgelig at det høres svært godt på asfalt og delvis grus, men det får heller være. Så nå er det tid for å sette stålspikes på et par av golfskoene. Min hjemme bane har heldigvis ike noe forbud.

Og selvføgelig bruker jeg ikke stålspikes på verandaen med tregulv foran klubbhuset eller inne.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her