Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Scoren på Meland Amatour

EAN

over 21 år siden

EAN

Noen synspunkter på score i forhold til startfeltet i helgens turnering?
Cuten gikk på 98 slag og kun tre runder var under 80!!!

Lofthouses

over 21 år siden

Lofthouses

Tenker du på AMA touren på Hauger??
Som gikk i går og i dag??

Isåfal, så var det flrer enn 3 runder under 80...

a

over 21 år siden

a

Amatour på MELAND, ikke Hauger(problemer med å lese Lofthouses?). Resultatene fra Meland finnes her: http://www.melandgolf.no/DesktopModules/ReadNews.aspx?ModuleID=261&ItemID=95&tabID=0&subtabID=0

Henrik Færevåg

over 21 år siden

Henrik Færevåg

Jeg kommer nettopp fra Amatour på Meland og resultatene over de som klarte cuten ligger på www.melandgolf.no. Vi fikk et tøft oppgjør der Martin Dahl fra Ballerud spilte strålende og vant på 77 - 80 etter dobbel bogey på siste hullet. Det er veldig bra på Meland. Det er ett slag mer enn hans studiekamerat Vidar Thorstensen vant Norges Cup på der for to år siden (76-80) Den eneste som var i nærheten var den gamle norgesmester Bjørn Hage som endte opp med 82 - 78.
Det ble delt ut fem wild cards til Sorknes P4 og gledelig nok gikk tre av dem til juniorer. Meland er nå i ferd med å produsere mange lovende juniorer som parkerer de gamle heltene i støvet.
Cuten på 98 skyldes at øverste hdcp var hele 11,9, men det var et bra felt som spilte en bane i absolutt fenomenal forfatning med 9 på stimpmeteret og sol og varmt hele tiden. Jeg vet det høres fjørete ut, men alle som går 85 eller bedre på Meland fra back tees har spilt en meget bra runde. Så scoren var om ikke fenomenal så som forventet, med en del gode prestasjoner fra juniorer som gikk på 80 og like over.
Men det ble selvsagt også en del Meland score, singlehandikappere på 129. En som hadde 19 slag på det første hullet. Det hører med til historien at han fullførte med stil og hadde 45 på siste ni for rundt 110. Vil også nevne en ungdom fra Stavanger som hadde serien 97 - 77!! Snakker om å lære fort. Det kan godt hende at det eneste han gjorde forskjellig var å legge driveren igjen hjemme andre dag, det vet jeg ikke. Men 77 var dagens beste runde.
Håper dette var svar på spørsmålet om scoren på Meland Amatour.

Lofthouses

over 21 år siden

Lofthouses

a, sorry!!!!
Viste ikke at det var AMA tour på Meland denne helgen!!! Tenkte derfor det kanskje var Hauger... Var jo på en måte bare et spørsmål da....
Men takk for linken til resultatene da...!

bjarne

over 21 år siden

bjarne

19 slag på hull 1?!!!

Vet du hvordan det gikk til? Må man over mye vann? Eller spilte han flipperspill i skogen? Jaja, regner med at spilte mer for å "kose seg" på resten av runden...

Synd (for ham) at man ikke plukker opp på dobbel par i AMATour.. :o)

henrik færevåg

over 21 år siden

henrik færevåg

Å spille slag - noe som er en ukjent disiplin for de fleste norske golferne på grunn av Stablefordtyrraniet - er en mental prøvelse der de strategiske valg du foretar "will make or break you". Dette blir verre og verre jo vanskeligere banen er. Det er få steder det er vanskeligere enn på Meland. Jeg fikk lov å spille i helgen som sistemann inn i turneringen og jeg har beskrevet opplevelsen som å spille i respirator der du er livredd for å gjøre noe overilet i frykt for at batteriene på respiratoren går tom. Mitt mål var å overleve, men hvis du i tillegg har ambisjoner om å komme høyt opp, til og med vinne eller skaffe deg et pass inn på P4 turen så må du ta noen sjanser. Det denne karen gjorde feil var at han havnet i skogen og i stedet for å gå tilbake der han opprinnelig slo fra, så fant han ballen og begynte å slå på den. Hvis du da går fra inne i skogen til nede i en steinrøys og må droppe tilbake til inne i skogen så blir det slag av det.
Jeg kan forsikre alle som ikke har prøvd det at det å pegge opp sin tredje ball på et trangt utslag på et langt hull etter å ha slått to som ville vært glimrende på de aller fleste baner, men som her ble bare latterlige, er en form for ekstremsport som bare noen få mestrer. Men du vet alltid at den beste golfspilleren vinner. Og vi andre misser cuten i tillegg til at vi blir nærmest latterliggjort av 15 åringenr som går langt nede på 80-tallet.

Hilsen 31 over par og rimelig bra fornøyd. Det kunne vært bedre, men det kunne utrolig nok vært mye verre.

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

"... etter å ha slått to som ville vært glimrende på de aller fleste baner, men som her ble bare latterlige, ..."

synes dette sier det meste om banen ;-)

K

over 21 år siden

K

Pluss at banen var satt opp så vanskelig som mulig.

x

over 21 år siden

x

Høres nesten ut som om Meland er s.a. man kanskje bør vurdere å ikke bare legge driveren i bilen, men alle andre køller lengre enn 7-jernet også?????!!!!!

henrik færevåg

over 21 år siden

henrik færevåg

det beste råd jeg kan gi til x og det er ærlig ment, er at han også legger 7 - jernet igjen i bilen.
Til K; Ja, banen var satt opp vanskeligere enn den strengt tatt trengte å være. Det var en del perifære flaggplasseringer, men ikke unfaire. Det betydde at du burde ha vett nok til å gå for midten av green og ikke flagget. Gjorde vi det? Neida. Det er pysetaktikk for tourspillerne, ikke for oss gutta boys. Vi tar heller en dobbel, trippel eller var det firpel med et smil.

x

over 21 år siden

x

Hæææ??? Ikke 7'er engang? Hvordan er det denne banen er, da?! Mener du at man bør pitche seg gjennom hele greia, eller, Færevåg? Du har mange snåle meninger, men nå er du vel i ferd med å tippe litt over, vel?

henrik færevåg

over 21 år siden

henrik færevåg

sorry x. jeg overså ordet "lengre". Det jeg mente var at den konklusjonen du velger å trekke tilsier meg at du kanskje burde prøve noe annet enn golf, i hvert fall golf på meland.
Til Bobby Peru som sier at utsagnet:
"... etter å ha slått to som ville vært glimrende på de aller fleste baner, men som her ble bare latterlige, ..."
sier det meste om banen, så er det ikke riktig. Det sier det meste om de andre banene. La meg ta et eksempel; en av våre lovende jentespillere spilte regionsfinale for Suzann Challenge på en annen bane i helgen. Hun har 36 i hdcp og har ikke vært i nærheten av å gå under 100 slag hos oss. I helgen gikk hun på 89, vant suverent og fikk 57 Stablefordpoeng. Hennes hdcp nå er rundt 24.
Men med den nye slopen er dette i ferd med å jevne seg ut. Smilende mennesker så langt du kan se på Meland i dag også. To vossinger som gikk ut på sin tredje runde for dagen da jeg traff dem, østlendinger som bare måtte prøve denne "vanskelige" banen. Folk kommer triumferende inn med scorekort i hånden, men..
For å gi det inn med teskjeer. Meland og slagspill fra bakre tees er ufattelig krevende, ufattelig morsomt og ufattelig definerende i forhold til din reelle spillestyrke. Er du grønt kort eller høyhandikapper får du utfordring nok i massevis ved å spille Stableford fra rødt eller match eller hva som helst annet enn slag fra hvit.
For å si det slik: Hvis du er ute og jogger 3 km en gang i uken og finner det både hyggelig, givende og oppbyggende så er det ingenting som tilsier at du av den grunn skal kaste deg på London Marathon.

Hans Olav Husa

over 21 år siden

Hans Olav Husa

Hepp hepp

Puh!! Greide da å gå alle 18 hullene på ett vis!! Ny personlig rekord i feil ende desverre , men hva gjør nå det da. Neste gang tar jeg kun med 9-jern og putter!! Men for en fin bane,nydelige greener og flotte fairwayer for det som var så heldige å få bruke de.Skal legge meg i hardtrening og reise opp igjen en annen gang, da skal banen knekkes!!Gir ikke opp så lett.Lurer på om det blir fra rød tee da.

Men i god sportsånd så glemte jeg scoren fort når en kald pils ble satt foran meg etter runden,sjelden har en pils vert så fortjent og smakt så godt.Så var det bare å sette seg ned å se på unggutta som plaserte ballen 2 meter fra pinnen på hull 18...wow 192 meter fra back.Sjøl brukte jeg driveren på det hullet,satset på å treffe klubbhuset så den skulle sprette tilbake og inn på greenen. Desverre traff den ett vindu og forsvant inn på kjøkkenet. Pytt pytt sa kokken her er det fri dropp!! Eller var det Henrik som sa det...Samma det sa jeg , gikk over til stabelford etter hull 1 ,så ett slag fra eller til.....

Hilsen Husa

PS...De som ikke har spilt Meland...prøv den!!!

asgeir kinn

over 21 år siden

asgeir kinn

Leser at mange ikke tror at meland gk er så vanskelig så scoren tilsier. Tenk dere at dere står på tee, hullet er 398m langt. Det eneste du ser er to bunkere ca 220 fra tee. Bak de bunkerne er fairway en plass. Fairway er kansje 3-4 klippe lengder på en vanlig 5 agrigats klipper. Misser du. Rot i bagen etter en ny ball.

Jeg gikk 97 lørdag og 77 søndag. På lørdag sjanket jeg så jeg er forholdsvis fornøyd med klare cutten. Min hjemme klubb Haugaland Golf Klubb (ikke stavanger) er en forholdsvis vanskelig bane, min snitt score her er 77, par 72. Dersom du går meland på under 80 vil jeg nesten definere det som under par. Så vanskelig er den.

Vil gratulere Martin Dalh som jeg gikk sammen med på lørdagen, denne karen er god. lykke til på P4-touren.

Mvh Asgeir Kinn

henrik færevåg

over 21 år siden

henrik færevåg

Hei asgeir
håper du tilgir at jeg plasserte deg i stavanger. Haugaland (sveio) er en av mine favorittbaner i Norge. gratulerer med den flotte andre runden. alle som går 77 på meland fra hvit har potensiale til å bli toppspillere i norge. Din 97 runde viser også hvordan det renner på hvis du gjør noen små feil. du må være så konsentrert og konservativ hele tiden samtidig som det ikke nytter å safe. Neste gang er du helt i toppsjiktet. Meland nå spilles noen ganger før du tror du har taket på den:-).
Håper du likte opplevelsen, selv med 97 rundenog din beskrivelse av hull nummer 12 er så presis som den kan være. Meland har som designspesifikasjon at den skulle få de beste profesjonelle spillerne i Skandinavia til å skjelve litt i knærne på tee og det gjør nummer 12. Så kan vi gjerne si at det var en tåpelig spesifikasjon, men det var det vi ba om og det var det arkitekten Bob Hunt ga oss.
Heldigvis i en vakker innpakning og heldigvis på en slik måte at høyhandikappere kan spille banen fra rød på en meningsfylt måte.
Du er hjertelig velkommen tilbake og husk, du var bare fem slag fra banerekorden som i flere år var 76.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Er fairwayene veldig smale på Meland? Finnes det noe sted der banekartet kan beskues i detalj? Simen

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her