Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Slå ballen lavt i vind

Moon

over 17 år siden

Moon

Skal til Skåne (Ljunghusen og Flommen) i helgen. Dette er nesten fullverdig linksgolf. Jeg kan ikke slå ballen lavt.

Noen som har tips til hvordan dette gjøres?

Hørt at noen legger ballen lenger til høyre i stancen..

Yorkie

over 17 år siden

Yorkie

-ballen bak i stance
-vekt på høyre bein
-hendene foran ballen
-kort baksving
-hold hendene foran ballen gjennom
-lav follow-thru

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

sving flatt og kort; Ikke noe John Daly-opplegg altså.
Føl virkelig at du setter ballen i bevegelse kun ved help av rotasjonen i kroppen, og ikke håndledd og slike ting

Yorkie

over 17 år siden

Yorkie

og så fant jeg denne:)
http://www.youtube.com/watch?v=lWNlb4fDbXw&feature=related

Moon

over 17 år siden

Moon

Takk for tipd, dette høres fornuftig ut.

Yorkie, hva mener du med "hold hendene foran ballen igjennom"?

lol

over 17 år siden

lol

vekt på venstre! ikke høyre ben....

Moon

over 17 år siden

Moon

Takk Yorkie

Videoen forklarer godt. Regner med at de samme prinsippene gjelder ved lengre slag.

Siden du har vekt på høyre bein så spiller du sikkert links:)

Yorkie

over 17 år siden

Yorkie

bare hyggelig Moon.
Som herrtommy sier rotasjon av kroppen!
og derav lav baksving og follow thru. Holde henden foran ballen er for å holde "deloftingen" av klubba gjennom svingen, gjør du ikke det ser du ballen stige vakkert mot himmelen (i motvind).
Andre tips på links (og i sterk vind) bump and run, altså slå ballen mot foregreen og la den rulle inn på greenen.
I medvind kanskje gå med jern ut, evt resque, 3wood
I sidevind sikt enda mer unna trøbbel enn du tror

Og nei, jeg spiller ikke links, jeg er bare jævla dårlig på høyre og venstre. Så det blir helt klart som lol sier, vekt på venstre;)

og sist, Ljunghusen er en jævla fin bane, og istedet for Flommen hadde jeg kanskje vurdert å stoppe innom Barsebäck på veien hjem. Men uansett, lykke til, og nyt øyeblikkene!

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Jeg puncher veldig mye når jeg spiller. Ikke bare i motvind. Puncha innspill har jeg mye mer kontroll på, og jeg synes det er lettere å sende ballen rett mot flagget/siktepunktet. Lengdekontrollen fungerer også bra.

- Ballen litt til høyre i stancen - ikke så mye.
- Hendene foran ballen ved adressering.
- Vekten helt normal.
- Kortere baksving, og slår gjennom med stivere håndledd. Mindre relase.
- Prøver å ha logoen på hansken mot målet i trefføyeblikket, og holder den mot målet så lenge som mulig.

Moon

over 17 år siden

Moon

Så en annen video med Chopra: http://www.golf.se/extra/link/?module_instance=4&id=204&action=link_show

Slik jeg leser han så er det naturlig at follow through blir lav når man legger ballen såpass langt til høyre i stancen i den mening at man tar mer divot og således møter mer motstand i moder jord....

Ellers så blir det uansett Flommen da der skal spilles en årlig "Ryder cup" mot svenskene der på lørdag:) Ljunghusen er som du sier Yorkie hur bra som helst:)

jonag

over 17 år siden

jonag

Når man legger ballen bak må man passe på å ikke da angripe ballen for bratt, men heller angripe ballen senere med kølla enn normalt (mindre release). Om man angriper for bratt setter man for mye spinn i ballen og den går heller kort i motvind.

janb

over 17 år siden

janb

Et tips til dere som skal prøve å forklare venstre og høyre .... fot, skulder, hånd osv.
Bruk det som er universelt:
Den foten som er mot målet: Target .....
Den andre siden : Non Target .....

Beklager at det er engelsk, men siden vi har så mange andre golfuttrykk på engelsk så regner jeg med at dette går bra.

Fordelen med å bruke denne benevnelse er at en slipper å haven i slike situasjoner som en i familien over her;
"--Og nei, jeg spiller ikke links, jeg er bare jævla dårlig på høyre og venstre. Så det blir helt klart som lol sier, vekt på venstre;)"

Dessuten brukes disse uttrykkene uansett om man er venstre- eller høyrehåndsspiller. Det refereres altså enkelt og greit til den siden som er mot målet, som Target.

Zack

over 17 år siden

Zack

I tillegg.
Ta mer kølle og slå løsere i motvind

Cobra

over 17 år siden

Cobra

Moon, din lille snik!
Skal du bli enda bedre nå da?
Grattis med seier i helga forresten. Ser ut som tipsene over hjalp?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her