Daniel
Golfer sa:
"På Mørk har de grønn-gul og rød sone på greener og teesteder. da er det slått opp ved første tee hvilke "farge" som gjelder. det jeg syns er fint med dette er at hvis flagget står langt bak på green, så står teeboxene langt fremme. selvfølgelig er ikke feks. rød sone bakkant av green på alle greener. men det er kanskje et slikt system de andre klubbene bruker også?"
Det er intressant det du skriver.
Hvert hull har en avstand på scorekortet. Avstanden er fra et angitt punkt på teestedet via 0,1 eller 2 eventuelle knekk (om det er par3,4 eller 5) og til midten av green.
Denne avstanden betyr IKKE at hullet alltid skal spilles omtrent med den avstanden. Et hull som er 348 meter kan utmerket en dag være 327 meter og en annen dag 371 meter, det er det slettes inget feil med. Dessuten er det slik at i prinsipp alle baner har mye dypere greener enn de har lengde på sine teesteder, så å engang å prøve å holde samme avstand er i følge meg bare tull.
Det eneste som er viktig er å sørge for at den totale spillelengden fra hvert tee aldri avviker med mer enn 100 meter fra offisiell lengde (http://www.golfserien.com/files/ngfs_handicapbestemmelser__gyldig_fra_2004_1_.pdf)
Da mange golfklubber ofte har kanskje 2-3 forskjellige som klipper greener og en annen som klipper teesteder er det for det første ganske vanskelig å få den som klipper teesteder å anpasse seg etter hvor flagget står og omvendt. Det absolutt største argumentet mot å gjøre det på den måten som du sier er at de fleste golfbaner flytter tee-klossene et par decimeter bakover 3-4 ganger i uken for å få systematikk i det hele og utnytte teestedet på en slik måte at gresset og divothull alltid for tid å "rehabilitere" seg før det området blir brukt igjen. Når tee-klossene nått så langt bak at banearbeideren synes at det blir urimelig å flytte de enda lengre bak, ja da flytter han/hun de frem så langt som det er rimelig.
For å kunne koordinere dette med flaggplasseringen krever det da at en enten flytter flaggplasseringen på samme måte (men tingen er at de fleste teesteder kun har 7-18 meter dybde for hver farge å variere mellom og dessuten må alle de 4 fargene flyttes bak og frem i samme intervall och rytme, noe som gjør at hvis du ska ha det på din måte som kommer det intervall på greenen som flagget kan flyttes frem og tilbake på, kun bli dybden på den teestedsfargen som har den KORETSTE avstanden mellom den nærmste rimelige plasseringen og den bakerste rimelige plasseringen, noe som jeg tører å si er mellom 5-15 meter MAKS på en vanlig norsk golfbane. Det blir da pest eller kolera. Enten kan du fortsette å ha pene tee-steder men kun la flagget vandre frem og tilbake (kan forsåvidt skifte det sideveis for variasjon) på en måte som gjør at det kommer noen decimetere nærmere hver gang det skiftes for så når tee-klossene på det teestedet med korteste brukerdybde når den bakerste grensen hvor da alle teestedsklosser og flagget flyttes frem det intervallet den teestedsfargen med den korteste intervallet hadde.
ELLER, så kan du flytte flagget akkurat som du vill (men fortsatt da holde deg innenfor den dybdesonen som den teestedsfargen med kortest intervalllengde tillater og da flytte teeklossene for alle farger på det hullet i forhold til hvordan flagget ble flyttet. For det første kommer du allikevel sannsynligvis på de fleste hull ikke kunne bruke i nærheten av hele dybden som greenen tillater flaggplasseringer på og for det andre og mest avgjørende, teestedene (hvis de ikke er kjempesvære eller nesten ingen spiller) kommer til å se ut som Hiroshima etter bare noen uker (særlig par-3 hullene).
Så for meg er det enkelt. La teestedene vandre på den måten jeg beskrev for å være i best mulig stand (men se bare til at du i begynnelsen av sesongen ikke setter alle helt i begynnelsen av intervallet eller i midten av intervallet, men setter de noen plass i intervallet tilfeldig slik at du holder deg innenfor 100-meters regelen både da og senere).
La flagget vandre på green helt uavhengig av hvor det sto sist gang, men greenkeeperne bør jo prøve å følge tommelfingeregelen 6 lette, 6 middels og 6 litt vanskelige og helst ha en grei balanse mellom flagg i forkant, midten og bakkant. De kan eventuellt ha 3 forskjellige farger på flagget for å fortelle hvor dybdt det står dersom det ikke viser bra fra fairway eller eventuellt skritte opp (men det krever både tid og opplæring av banemannskapet, jeg har sett mange "rutinerte" turneringsledere måle opp hvordan de vil ha flagget plassert for turneringen helt på jordet. En green som går fra klokken 5 til 11 slik: \ for å si det slik fikk jeg instruks å sette flagget 8 meter inn og 4 meter fra venstre kant, problemet var bare at dette faktiskt ble like utenfor greenen på fringen ettersom en skal måle fra den ytterste kanten som da var venstrekanten helt i bakkant av greenen som da var kanskje 7 meter mer til venstre enn venstrekanten i forkant =) ), men enig i at de i hvertfall kan ha med dybden.
Så lenge banemanskapet flytter hullene på denne måten og er OBS på å ha en grei balanse mellom forkant og bakkant og flytte teeklossene på den måten jeg beskrev, så kommer variansen å stabilisere seg og sannsynligheten for at de skulle komme utenfor 100 meter veldig veldigt liten og teestedene kommer å være pene der en slår ifra. =)
Men et problem som jeg tror mange norske golfbaner har er at de når de skulle måle opp banen valgte å bruke punkter på teestedene som ikke var i midten av denne teekloss-intervallet men oftere litt mer eller helt i bakkant av dette intervall. Dette var selvfølgelig for at banen skulle bli målt for å være litt lengre enn det den egentligt spilte, noe som den gang kanskje virket lurt, men som i ettertid vist seg å være veldigt domt ettersom en strikt i følge NGFs regler på en eller annen måte må kompensere for dette. Så for å kompensere for denne uheldige oppmålingen bør nok veldig mange baner i Norge faktiskt alltid ha 2-3 fler flaggplasseringen i bakre del av greenen enn det de har i forkant av greenen på 18 hull.
Men helt enig men han som startet tråden. Det er ikke så mye ekstra arbeid og bare skritte opp avstanden till forkant etter at en skiftet hull og skrive det ned på et papir og deretter enten sette det opp ved hvert teested eller skrive ut små lister og ha ved siden av der enn henter scorecard eller i pro-shopen. Men å synkronisere det med hvor teeklossene er er for det første uheldig for enten teestedene eller variasjonen av flaggplasseringer, krever mye ekstraarbeid og ikke minst, det er nesten umulig og helt urimelig og unødvendig ettersom avstandet på scorekortet ikke sier hvor langt hullet SKAL være men bare hvor langt det i gjennomsnitt er.