Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golf og status

Niki

over 17 år siden

Niki

Er der slik at den sosiale statusen er blitt utvisket de siste åra? Tidligere var det slik at de med penger og/eller sosial status som var golf- spillere, eller medlemmer av en golfklubb.
Vel, bor på et bortgjemt sted, men i sin tid da den lokale daværende 9- hullsbanen ble åpnet, fikk antatt pengesterke folk med høyere utdannelse brev med spørsmål om medlemskap.
Endel i middel eller "overklassen" kjøpte andeler, som aldri/sjeldent er blitt brukt. Dvs. De var kanskje rett målgruppe.....
Kjøpte de i sin tid andelene fordi de antok de kunne tjene på det, eller var det et status-symbol. Kakser spiller golf...
Erik___ +++ Noe ut eller innspill??

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

ja og nei

Lost ball

over 17 år siden

Lost ball

Kanskje - kanskje ikke.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Husker at Kapital for mange år siden rangerte statussymboler, hvor medlemskap på bogstad var på linje med å eie et privat jetfly

Var nok mere stas før...

Høh..

over 17 år siden

Høh..

Golf er en idrett i fritt fall.
Stjernene våre har sluknet alle som en.
Verdiene på spillerettene har smuldret bort.
Økonomien til de fleste banene er på vei ned kloakken.
Kvaliteten på banene våre synker.
Antall spilte runder synker kraftig.
Statussymbol??? Nei tvert imot. Nå er det mer status å sykle birkebenerrittet enn å spille P4-tour

RegelPer

over 17 år siden

RegelPer

Det er da også langt mer slitsomt å sykle over et fjell en å lete etter en liten ball

Rolf Åge___

over 17 år siden

Rolf Åge___

Så nå skal statussymboler være slitsomme? Jeg trodde det var motsatt.
Da får jeg dra ut på en joggetur i dag slik at naboen ser opp til meg.

Ehm

over 17 år siden

Ehm

Erik___ spiller golf. Er ikke det bevis nok for at det å ha golfmedlemskap ikke er statussymbol? :)

Apropos

over 17 år siden

Apropos

Jeg tror det å sykle Birken kun har staus blant de som sykler Birken....

Rolf Åge___

over 17 år siden

Rolf Åge___

Jeg kan neppe bli med i denne diskusjonen for jeg klarer ikke å se på disse tingene som status.

Kubein

over 17 år siden

Kubein

Når man tillater spill i olabukser så er statussymbolet borte....

Apropos II

over 17 år siden

Apropos II

Jeg tror at å spille golf bare har status blant noen få av dem som spiller golf. Folk flest ser på golfspillere som noen snobbete tullinger takket være de få klovnene som dasser rundt i nikkers og rutete sixpence.
I mange idretter blir utøvere karrikert, mens i golf blir karrikaturene imitert av exhibisjonistiske særinger som fullstendig mangler sosiale antenner og tror verden ser opp til dem fordi de spiller golf.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Hvordan status vanlige golfspillere har driter jeg i. Det er ikke ønsket om status som gjør at jeg spiller golf.

Hva slags staus golf har som idrett er noe annet. Synes det er synd at Golf ikke har større status i Norge.

Olle

over 17 år siden

Olle

Det her er todelt og det samme har du innenfor alle idretter.

Noen spiller golf på grunn av spillet og gleden det gir, andre er mer opptatt av statusen det gir. Etter hvert som fler og fler "fattig folk" har begynt med golf så har også statusen blitt utvannet, men noen prøver å holde på det ved feks kleskoder.

Det samme ser du innen for feks snowboard, først var det de kule som stod snowboard. Så begynte alle wannabees'en, og deretter gamle tanter mv. Nå er det bare de som begynte fordi de syntes det er gøy i gjen og alle wannabees'en er borte.

Det samme innen sykling og Birken, er ikke kult å kjøpe sykkel til over 15 tusen og ikke en gang klare merket.

Morsomme minner

over 17 år siden

Morsomme minner

God skrevet, Olle.
I min klubb har det vært stort frafall av spillere siste 3-4 åra. Og når jeg tenker etter så er mange av dem som har sluttet "typer" som var på statusjakt og ble medlemmer på midten av 90-tallet når golfen eksploderte som værst. En del av disse "typene" hadde hus og bil i overkant av det som var naturlig ut fra lønnsinntekter, og klær (både på og utenfor banen) som var i overkant "golfete" etter nivået. Det var også en periode på moten å la golfbagen stå i baksetet på bilen i stedet for i bagasjerommet slik at den ble ble synlig gjennom vinduene, og på hattehylla lå gjerne Callaway og Taylor Made caps med logoen godt synlig bakover.
Kan ikke annet enn å humre når jeg tenker tilbake.

Lavstatus

over 17 år siden

Lavstatus

I mine omgivelser trekker de fleste på smilebåndet når de hører om golf. De tenker "liksom-sport", fasanjakt, engelske gentlemen, norske snobber, country club etc etc. Tror jeg. Et fett for meg, men det er sånn i mange miljøer.

Okkesomm

over 17 år siden

Okkesomm

I mitt andre hjemland, Italia, er golf nå mer snobbete enn noen gang. det er nå vanlig å betale 20-30000 kr i årsavgifter, og luksusen i klubbhusene er økende på mange klubber. Der har utviklingen gått stikk i motsatt retning. Mens Norge snobber ned så snobber Italia opp.

Scrambler

over 17 år siden

Scrambler

For meg er golf først og fremst en fantastisk fin måte å få mosjon + at jeg gjør noe som jeg synes er gøy.

Å tenke status ang golf blir latterlig i Norge. Det koster så lite å spille golf at det har ingenting med status å gjøre.
De som røyker 25 pinner om dagen svir av mer penger pr år på det enn jeg betaler for sporten min pr år.

Hva andre som ikke spiller selv måtte mene om golf er uviktig.

Vi som spiller mye gjør dette av ren skjær lyst.

Og statusen må være at vi får mye frisk luft, mye glede og at vi sannsynligvis får mer mosjon enn mange.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Jeg kan relatere meg til det Lavstatus sier.

Når folk hører jeg driver med golf så rynker de på nesa og sier: "Eh er det så kult da?" Eventuelt: "Er ikke det bare for gamle rike duster?"

Golfen min har bare gitt meg mindre "status", men det driter jeg i :)

wahtever

over 17 år siden

wahtever

Kan ikke noen få Erik Dammann til å komme med noen gode betraktninger rundt emnet?

De som mener at status er noe man kan kjøpe for penger endrer vel beite relativt ofte.

Golf er forøvrig utmerket til nettverksbygging.

Har fått meg billigere bad, forsikring og hvalkjøtt(!) gjennom golfrunder med tilfeldige mennesker.

Om andre ikke opplever liknende frynsegoder ved golfspillet har jeg bare en ting å si:

KLE DERE ORDENTLIG ;)

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Gunder, å være en gammel rik dust er vel selve symbolet på høy status er det ikke? :)

veggiss

over 17 år siden

veggiss

Gunder: nå er jo du en gammel rik dust, så sammenligningen passer jo perfekt :)

Gunder

over 17 år siden

Gunder

jesus maria: Det er derfor jeg er så glad i Gunnar Bøll :)

veggiss: Pøh! Nå er du bare slem med snille meg!

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Kutt ut Gunder. Jeg er verken gammel eller rik.

Jeg er bare dust :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Jeg kan bekrefte at GB ikke er rik.
bilen hans er bare et skall. under er det en 1963 Opel Olympia.

007

over 17 år siden

007

GB er tenkende og mosjom - det gir status det!!

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Gunnar: Inni hjertet ditt vil du alltid være rik for meg ;) ;)

... og også gammel

... og også dust

007

over 17 år siden

007

Og ved selvsyn kunne GB konstatere at medlemskap i Miklagard IKKE ga forlenget penis. ;)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe. Sannheten er brutal noen ganger...

(Jeg er glad i dere også :-)

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Hvis GB er gammel, rik og dust så tør jeg ikke tenke på min level på de respektive skalaer.

Selvsagt er ikke golf status. Junior får beskjed på skolen om at å spille golf er å være ute-nerd. De kule gutta har sykkel fra Pinarello og var på Rena sist helg. Da er det godt at noen av oss sørger for at det finnes kontraster syklistene kan speile seg i...

gjengen

over 17 år siden

gjengen

Må har dere i gjengen spammet en god del tråder med fjortispiss. Har dere ikke annet å gjøre så foreslår jeg at dere heller treffes på Miklagard eller en plass i byen og prater piss i stedet for aktuelle tråder som folk poster innlegg i som er aktuelle i den enkelte tråden.

Det kan sikkert for enkelte være bare tull som foregår i de enkelte trådene, men man kan vanskelig hevde at dere på noe sett hever kvaliteten på Scangolf siim webside siden med det dere holder på med.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Ikke skyld på meg!!!

piss og svada

over 17 år siden

piss og svada

Har en noengag sett noe så likt mobbegjengen på ungdomsskolen?

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

Snittalderen på disse fjortisene er vel rundt 40?

Hemmelig nick

over 17 år siden

Hemmelig nick

Noen er barnslige, og noen er sure :)
Sånn er livet.

Lektor Tørrdal

over 17 år siden

Lektor Tørrdal

Er det noen som lurer på hvorfor golfspillere blir sett på som raringer. Denne diskusjonen underbygger sterkt teorien om at golfspillere er litt "nuts". Samme barnslige 40-årsgjengen fra Miklagard og Holtsmark og dalstroka bortafor som plumper i myra gang etter gang. Finn dere heller et chat-room for dere selv.

Stompa

over 17 år siden

Stompa

Enig med lektorn. Kjipeste jeg veit er å se at andre har det moro!
Få'rem ut!!!!!!!!!!!!!!!

Medlem i fjrotisklanen

over 17 år siden

Medlem i fjrotisklanen

Beklager på det sterkeste at vi kunne tillate oss å hasjelere med hverandre. Jeg kan garantere at det kommer til å skje igjen. Nå har det ikke vært allverden aktivitet de siste dagene, så da kan jo dere andre fyre igang noen skikkelige diskusjoner?

gjengen

over 17 år siden

gjengen

- lag dere en egen streng så kan dere leke så mye dere orker. At dere har det moro ser man jo, det skal jo tydeligvis ikke så mye til og ære være dere for det.

Å se på den moroa er ikke fullt så moro. Det blir litt for internt mellom noen som tydeligvis kjenner hverandre litt godt. Hadde dette skjedd en gang hadde det kanskje vært ok og litt moro, men gang nr 2 blir litt platt og anstrengt. Etter det blir det litt - patetisk og litt ødeleggende i hvert fall for den pågående diskusjonen, om den er intressant eller ikke, og skulle ikke være nødvendig . spesiellt av folk som pr def. sies å være godt voksne...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her