Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Jernsett langtslående dame - skaftvalg

pumaandre

over 17 år siden

pumaandre

Er i ferd med å bestille jernsett til samboer som har spilt golf et par sesonger (hcp 29 ca på vei nedover - hun hadde nok vært ned mot 20-22 hvis det ikke hadde vært for liten spillemengde pga vår 2 år gamle datter (-:). I følge custom fittingen på golfsmith skal hun ha 1 tomme lenger og 2 grader opp i forhold til standard damekøller, dvs. halv tomme lenger enn std herrekøller.

Hun slår som nevnt i headingen ganske langt, under gode forhold (20+ i lufta og minimalt med vindpåvirkning) slår hun opp mot 220 meter (carry + roll) med Pro V1 og en std damedriver.

Vi tenker på å kjøpe Ladies X-20 til henne (ingen grunn til å velge noe annet en CB/Game Improvement ) og hun har hele tiden sagt at hun vil ha grafittskaft. Nå har det seg slik at man ikke får X-20 med reg flex slik motoren til Golfsmith anbefaler, man får kun L flex.

Jeg frykter at dameflex fort blir altfor mykt og upresist for henne og mener at hun slår mer enn langt nok til å kunne håndtere feks et precision flighted rifle skaft med 4.0-4.5 i flex.

Noen meninger om dette? Ting jeg har tenkt på er feks at det vil forandre en del på svingvekt å sette et tyngre skaft på et lett damekøllehode uten at jeg personlig tror dette skal ha mye å si. Jeg tror heller at generell vektøkning på skaft vil kunne dra ned lengden hennes, om det har noen betydning trenger jeg innspill på.

jonag

over 17 år siden

jonag

At en dame som antagelig er under snitthøyde til herrer skal ha lenger enn standar herresett synes jeg er merkelig...?
Men ellers er jeg enig. Men hvorfor ikke kjøpe et standard lettspilt herresett til henne ? Evt standard + litt upright
Damer har ofte ikke svinghastighet til å ta torv, men jeg tror nok samboeren din klarer det siden hun ser ut til å ha svinghastigheten til en gjennomsnittsmann. Uansett spiller damer og herrer med lavere svinghastighet bedre med køller med bred såle å skli på og lavt tyngdepunkt. Jeg ville også max gått ned til 6 jern før hybrider og woods tar over.
Ofte er også damehoder tyngre da de har kortere skaft. forlenger man damekøller blir de fort veldig tunge. Velg grafitt eller lettvektstål i skaftet.

pumaandre

over 17 år siden

pumaandre

Takk for svar.

Hvor lange køller man skal ha er ikke utelukkende bestemt av hvor lang man er. Minst like viktig er det hvor langt det er fra håndledd til bakken når man står oppreist. Jeg regner med at du ikke ville gitt samme kølle til to personer på 185 cm dersom den ene har 10 cm kortere armer enn den andre?! :-)

Når det gjelder sett-oppsett hadde vi i utgangspunktet tenkt til å ta med 5'er jern. Hun har riktignok et Big Bertha 5'er heavenwood men denne fungerer mer som et 3-4'er jern for henne/kølle ut av rough/transportkølle enn en presisjonskølle som forhåpentligvis 5'er jernet blir.

Jeg trodde damehoder var lettere enn herrehoder? Mener du følelsen i kølla/svingvekt?

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Kjøp et x-20 herre sett med senior flex eller regular i grafitt avhengig av hvor fort hun svinger.

Ikke noe problem å få tak i disse i f.eks Sw - 5.

jonag

over 17 år siden

jonag

Nei siden damekøller er normalt kortere enn herrekøller lages endel med litt tyngre hoder for å motvirke kortere skaft.
Jeg slår lenger enn din samboer og jeg har hivd ut 5-jernet...

Joa jeg fortstår det med kortere armer, men...

-en gang spilte alle kortere køller enn hva som er standard idag og så mye lenger har vi ikke blitt
-det går an å justere lie heller enn lengre køller, wedgen din er jo mye kortere enn 3-jernet, men er jo ikke for kort for deg for det ? Vekt og lie er derimot forskjellig
-lange køller blir tunge å svinge og det går ut over svinghastigheten
-grafittkøller er pr def en halv tomme lenger enn stål bare for å få samme svingvekt, men tilpasset spilleren er det ikke..

pumaandre

over 17 år siden

pumaandre

Var ute og snakket med en i golfshop'en i dag. Ble ikke så mye klokere av det. Han sa bare at de måtte se henne slå, jeg skjønner jo det, men jeg skulle tro at man kunne si noe generelt om dette.

Men vi får vel bare ta en fitting-time og la jenta slå dritten ut av ballene som kommer i veien :-)

Skulle vært interessant å vite hva spillere som Tutta osv spiller på når det gjelder skaft osv.

A

over 17 år siden

A

Hva med et lett stålskaft hvis svinghastigheten er bra? Jeg har CG4 tour med TX90 skaft (tror jeg i hvert fall), og synes det fungerer veldig bra.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

En kvinne jeg kjenner slår like langt som din samboer. Hun hadde Callaway med L-flex i mange år, men de ble alt for myke og upresise etterhver som hcp sank (nå under 4,5). Hun spiller nå med køller med standard herreskaft i stål, men lengde, skaftstivhet etc. tilpasset henne hos Lasse Hansen på Golftek. Og de nåværende køllene er mye penere
enn Callaway's!

Jeg har selv prøvd Golfsmiths tilpasning, og ble skeptisk til svaret i forhold til nåværende køller, og for min del ville jeg ikke ha stolt på den løsningen. Hvorfor ikke prøve en tilpasning hos f.eks. Losby, de har vel en egen pro for tilpasning av køller, bla.a Callaway?

pumaandre

over 17 år siden

pumaandre

A, det høres ut som du er en kvinne? Gidder du i så fall å sende meg en e-post med hva slags sett-konfig du har (hvilke jern, woods, driver osv), handicap, svinghastighet, driverlengde og alt det der (så mye du vet)?

Pepper, tipset ditt om å dra opp på Losby fikk jeg av en annen fyr også, så vi kommer til å ta en tur dit og få en fitting der. Som han sa også, i og med at hun er så lang og slår såpass langt (kanskje i LPGA-målestokk, men i alle fall sammenlignet med andre selskapsgolfere), så vil hun ha mye større glede av noen køller som er tilpasset henne. Det vil ikke være spesielt gøy å spille med alt for myke og korte køller og slå baller i hytt og pine.

Det eneste er at sånne forretninger som feks golfsmith mest sannsynlig ikke kan levere herresett med så myke stålskaft som 4.0-4.5 (Royal Precision) slik at vi må kjøpe det feks på Losby eller hos en køllemaker. Da ender vi vel opp med 3-4k dyrere sett enn det vi kunne fått fra US, men jeg tipper det er verdt det dersom det gjør at jenta spiller bra.

Det hadde vært mye greiere om hun var 10 cm kortere og slå 40 meter kortere :-)

liksompro

over 17 år siden

liksompro

Gå til noen som kan cumstomfitting. Og om du på død og liv må bestille køllene fra USA kan du fint betale for fittingen og få specsene i hånda med deg hjem.
Og jeg tror du trygt kan stresse ned detaljnivået her, marginene i det du tar opp her er jo så små at det vil være umulig for en med 29 i hcp å merke forskjell på. Høres jo ut som du skal ha køller til en tourspiller..

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg foreslo Losby fordi de visstnok skal være bra på tilpasning av f.eks. Callaway. Vi har for vår del meget gode erfaringer med Lasse Hansen/Golftek på Skedsmokorset, men han selger primært Wishon og Mizuno. Og det er ikke langt fra Losby til Skedsmokorset...

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

Custom fitting hjelper dersom man ikke er standardmål. Punktum.
Basta

Uten CF hadde jeg ikke vært så sinnsykt god i golf som jeg er pr idag (16,4 hcp)...

Det eneste jeg har i bæggen som er standard er Driveren.
Alle andre køller er kuttet/tilpasset megselv og min sving. Og JA, jeg slår bedre med disse køllene enn jeg gjør med køller fra hylla i butikken.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hva er standardmål da?

småfet, kortvokst og uten særlig hår på hodet?

i så fall, så skjønner jeg hvorfor standardmål passer meg....

:D

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

www.nikegolf.com
www.callawaygolf.com
www.taylormadegolf.com
www.clevelandgolf.com
www.titleist.com
www.cobragolf.com

etc...
Der står alle standardmål vi måtte lure på...

Jeg for min del er noen grader flat og 1"-2" kortere(avhengig av skaft), og som du vil se, så tilbyr ikke fabrikatene dette som standard og må derfor spesialbestilles.

Om jeg har lyst til å hooke hvert eneste slag jeg utfører med jernkøllene mine, så går jeg i butikken og handler rett fra hylla et standard sett :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her