Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Effektivt spill rundt green

Scrambler

over 17 år siden

Scrambler

Følgende situasjon fra runde i dag.
På en par 3 treffer 1 spiller green, 3 av oss andre ligger i bunker, rough og på fringe.
Han fra bunker kommer kort og lar ballen ligge kort på green. Neste mann chipper inn fra rough. Tilslutt skal jeg chippe inn, og ballen til nr to ligger ca 1,5 m på andre siden av flagget. Mens jeg inntar slagstilling går han til bag med køllen og kommer tilbake med putter. Jeg må da stoppe chippen fordi han skal markere sin ball. Han gjorde nok det i beste mening, men han avbrøt min rutine.
Jeg sier da; "for min del kan du la ballen ligge siden den ikke er i veien for min korte chip". Dette sa jeg for å få effektivt spill på en selskapsrunde og ikke for å ha en ball å støte mot.
En av de andre påpeker det som Nils Jørgensen tok opp i sin regelspalte i NG om at dette ikke er lov og at jeg pådrar meg disk i en konkurranse og medspiller det samme hvis han gjør som jeg sier.
Vi diskuterte dette i en god tone, og det var ingen som var ute etter å gi noe straffeslag, men akkurat denne regelen mener jeg er tullete og strider mot alt som har med effektivt spill å gjøre.
Hvis alle i en 4-ball kun går frem og markerer ballen når den er i spillelinjen for en annens chip fra utside green så vil man spare tid og den som chipper sist slipper å ha en spiller like ved hullet når han skal chippe.
Jeg har sett at det praktiseres på ET og PGA.
Hvorfor skal vi nissene være så nøye på slikt tull.

Etikette og raskt spill burde gå foran regler i slike tilfeller, mener nå jeg.

Helt Nils

over 17 år siden

Helt Nils

Noe av det Nils Jørgensen sier skal dere ta med en klype salt. Nils har til tider en ubehagelig fremtreden når han kjører rundt og dømmer. Det virker som han HATER golfspillere, og har sine egne tolkninger av både regler og decisions.
I ditt tilfelle har du ikke bedt spilleren la ballen sin ligge fordi du har til hensikt at den skal assistere deg i spillet, bare ytret at du er likeglad om ballen ligger der eller ikke. Dermed har du ikke brutt noen regel og ingen kan ilegge deg straff.

Uoppmerksom

over 17 år siden

Uoppmerksom

Det viktige er vel at ingen gjør feil. Han som markerer er bare litt uoppmerksom på at det er en som skal chippe inn.

c

over 17 år siden

c

Kan det være fordi vi ikke har rutinene innarbeidet. Du sier han gikk først til egen bag og deretter ut på green for å markere - og kom i veien for deg når han gjorde dette.
Det er vel ingen som har rett på å få markere sin ball på greenen før innspill for å forhindre at noen treffer ballen og stopper der.
Markering av ball før innspill skjer vel hovedsakelig fordi ballen ligger i veien for en rull mot hullet.
Det er klart at man KAN treffen en ball i etterkant av hullet men dette blir jo søkt. Ligger det en pinne (ikke flagg) på greenen etter hullet og jeg gidder ikke å flytte den, bommer på hullet og treffer pinnen så er jeg like uskyldig som dersom jeg treffer en ball.
I motsatt fall må jeg rengjøre greenen frem mot hullet for å få fin rull OG rengjøre BAK hullet for å være sikker på å unngå straffeslag...
FORUTSATT AT DET ER ETT slag inn på grennen og ikke at man er på greenen.

mathias

over 17 år siden

mathias

håper dere spilte en stor konkurranse annars synes jeg sånt regeltull hører hjemme på damedagene.

Scrambler

over 17 år siden

Scrambler

Som sagt så var det bare en poengtering fra en medspiller.
Vi diskuterte dette rolig og ble enige om at det var best å vente med å markere baller som ikke lå i veien for innspill til green.

Men, regelen er der, og jeg synes den er tullete så lenge man sparer tid på å la baller ligge til alle er på greenen.

Som c sier så burde vi ha slike rutiner innarbeidet, og akkurat der kunne regel-guruer som NJ gå foran.

Uoppmerksom

over 17 år siden

Uoppmerksom

Hvilken regel er det som er der Scrambler? Jeg klarer ikke helt å forstå hva som er galt her.

Scrambler

over 17 år siden

Scrambler

Ops. jeg vet ikke.

Bare refererte til hva en annen spiller hadde lest at Nils J hadde sagt og tok det for gitt at det skal være slik.
Poenget er vel at jeg ikke kan avtale med en annen at hans ball skal ligge bak flagget slik at det gir meg en fordel.

Uoppmerksom

over 17 år siden

Uoppmerksom

Da er jeg med. Det kan du ikke. Regel 22-1, dec 22/6

Men han kan markere, løfte eller ikke markere om han vil og ikke unødig sinker spillet.
Her oppfatter jeg det som at alle lå nær green og skal chippe inn. Det er klart at dersom en spillers ball ligger slik at den påvirker andres innspill så kan den godt fjernes.
En annen ting er det om en spiller inn fra +100meter

Eller er det artig å se at Mathias synes at regler bare bør gjelde for damene.

RegelPer

over 17 år siden

RegelPer

I slagspill er det diskstraff for enighet om å ikke løfte ballen, men hvordan er det i match?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her