Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Små smidde bladjern

Forged Freak

over 17 år siden

Forged Freak

Nå her jeg gått gradene fra oversize Ping Zing cavitybacks til Cleveland TA-1 blades. Ønsker å kjøpe et nytt sett blades, med så små hoder som mulig. Har sett litt på nettet på bl.a. Nike forged blades, Ben Hogan Apex, MacGregor MT-Pro-M og Bridgestone J36 blade. Problemet er at jeg ikke kan teste utstyret noen steder for det er "ingen" som har bladkøller i butikkene eller proshop'ene sine, og dermed blir det litt bingo å handle usett.
Er det noen som har erfaring med disse jernene jeg nevner, eller andre småhodete bladjern? Synest MacGregorjerna ser heftige ut. Noen som vet om et sted på østlandet de kan prøves ??

coach

over 17 år siden

coach

Snakk med sponsoren din så tar dere å besøker fabrikkene, en etter en. De må uansett tilpasses deg.

nike forged blades

over 17 år siden

nike forged blades

er helt konge. de er veldig pene, og mer enn lette nok å spille med.

Stakkars liten

over 17 år siden

Stakkars liten

Hatt en dårlig dag i dag, "coach" ??

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Coach har et godt poeng..

Får litt inntrykk av at disse gradene har gått litt fort unna i forhold til nivået på spillet.

nåja

over 17 år siden

nåja

man må jo få spille med hva man vil. og det er absolutt ikke sånn at blades er forbeholdt profesjonelle golfere. blades er ikke så mye vanskeligere å spille med takket være en del god teknologi.

Forged Freak

over 17 år siden

Forged Freak

Dette er ikke ment som en debatt om jeg bør bruke blades eller ikke. Jeg vet hva jeg spiller best med og har overhodte ingen problemer med å treffe ballen rent i 499 av 500 slag. Med 9.8 i hcp har nok ikke Barcentrale de nødvendige forutsetninger for å legge seg opp i hva andre spiller med.
Jeg spurte etter tilbakemeldinger på jern, men det eneste jeg får er jantete høyhandicappere som gjør narr.
For en sørgelig forsamling debattanter dere er. Har dere ikke relevant input er det bedre dere spiller kabal i stedet for å skrive idiotinnlegg.

BigB

over 17 år siden

BigB

Treffer ballen rent 499 av 500 slag...
Jantenete høyhandicappere med 9,8 i hcp...
Blæ! Kjenner jeg blir litt kvalm jeg...

BigB

over 17 år siden

BigB

Jantenete=Jantete ;-)

Lege

over 17 år siden

Lege

Er du kvalm så gå og spy.

Monty

over 17 år siden

Monty

Hvis du er så j.vla god. Hvorfor i huleste spør du oss her inneom hjelp og råd. Stakkars deg. Har selv + i hcp, og kan hellerikke hjelpe deg. For jeg gidder ikke være så fin på det - med å spilleblades. Gidder ikke å prøve dem engang.

Forged Freak

over 17 år siden

Forged Freak

Hvem har sagt jeg er så jævla god?
Jeg sa bare at jeg treffer ballen reint.
Ikke at ballen treffer hullet på hvert slag.
Skjønner du forskjellen ???
Nei, det gjør du visst ikke.
God bedring

Goofy

over 17 år siden

Goofy

Ja dette var jo en riktig hyggelig tråd... godt det er helg - skål !

BigB

over 17 år siden

BigB

Hvis du treffer ballen reint 499 av 500 ganger og kaller en med 9,8 i hcp for høyhandicapper, så må du jo bare være jævla god sjøl!
Lykke til med valg av nye køller med små hoder, jo mindre jo bedre har jeg i hvertfall skjønt...

enig

over 17 år siden

enig

Jeg er faktisk til en hvis grad enig med BigB..
Hvis du har 9.8 i HCP så er du en høy handicapper, kanskje ikke i Norge men..
Når jeg var på det nivået traff jeg ballen rent 4/20 ganger..
Nå har jeg 0.2 i HCP og treffer ballen rent 6/20 ganger..
Godt vi har Scotty:=)

Tarzan

over 17 år siden

Tarzan

Kan jo være dere har forskjellig mening om hva ren treff er.
Skal dere krangle så slåss om noe mer spennene da.

Apen til Tarzan

over 17 år siden

Apen til Tarzan

Du avslører deg selv, "enig": 0,2 i hcp og treffer ballen rent på bare 6 av 20 slag. Du er ikke annet enn en vits som prøver å holde i gang en negativ diskusjon her. Hva slags motiv har du for det ?? Misunnelig eller bare dum ?

Sørgelig

over 17 år siden

Sørgelig

Jeg må si jeg blir litt flau på veiene av menneskeheten når jeg leser dette her. En person søker, på en avlsappet og seriøs måte, råd innen utstyr og får slengt en masse dritt tilbake i trynet. Det er faen meg helt utrolig at det finnes mennesker som "coach", "barcentrale" og "Monty". Her har vi pugget janteloven, ja!

Sutre

over 17 år siden

Sutre

Kanskje det enkleste ville være å ta kontakt med leverandøren/importøren av det enkelte merket og høre om det er steder som har disse køllene, eller om leverandøren kan være behjelpelig med testing og prøving av køllene?

Henke

over 17 år siden

Henke

Er det virkelig ingen som kan hjelpe fyren? Det er et ganske greit spm, og det bør være lov å søke subjektive meninger, hvis man selv er usikker.

Og bare for å rydde opp i noen grunnleggende misforståelser:

En svært god spiller kan gå baner under par fra bakerste tees uten å treffe ballen godt.

En svært dårlig spiller kan gå baner over 100 fra gult, og føle at han treffer ballen godt hele veien.

Med rundt ti i hcp er man så avgjort dårlig i golf. Jeg har holdt hcp ti gjennom hele denne sesongen, og har gått alt fra 76 til 95.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Vi har cleveland cg tour i demo på jobben (golfsenteret sandaker), meget god kølle som kan abefales dersom man vil ha blades.

Og spør du pent kan du prøve mine egne cg1 black pearl. (Rifle 7.0, de er muligens litt stive for deg, samt at de er 1 tomme forlenget og 2 grader opp.)

Sånn da kan mine gode forum kamerater skyte meg for :

1: ha nevnt noe fra min arbeidsplass.
2: for å ha kjøpt køller som er aaaaalt for vanskelige for meg å slå med ;-)

coach

over 17 år siden

coach

Til sørgelig (og trådstarter). Det var ikke forespørselen på anbefalinger om hvilke køller som var best, det var først og fremst den nedverdigende holdningen til andre som ikke har gått alle "gradene".
Det legges her opp til hva som er nybegynner køller og hva som er det høyeste nivå, som gir deg nirvana følelse, i spillet.
Selv om det nå bare er et fåtall av tour-spillere som bruker blades, er det altså en gammel myte at kun med disse er man virkelig god.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Ok, for ikke å skuffe Drunkduck:
Simen,
1. fy deg som bruker scangolf til å promotere arbeidsplassen din
2. Fy deg som kjøper alt for vanskelige køller for ditt helt syyykt høye handicap..

=O)

enig

over 17 år siden

enig

Hvis du kaller meg en vits så får det være dine ord!!
Det er mulig jeg kan være streng på definisjonen av rent balltreff bare:=)

jonag

over 17 år siden

jonag

1. å arbeide ballen gjør man med å variere køllebladets vinkel i forhold til svingplanet og hvor hendene er ift ballen i treffet, ikke med så små hoder at man får skru på ballen om man treffer mot hel/tå
2. Jo høyere svinghastighet jo mer trøbbel har man med lavt tyngepunkt i køllehodet, men det er ikke mange av oss som trenger å tenke på det. Går ballen for høyt så sjekk skaftflex og evt bøy køllene til sterkere loft. Da går de lavere....
3. tilgivenhet mot hel/tåtreff har ALLE godt av, uansett. Det er derfor vi prater så fælt om store drivere og MOI.

Så glem dette med små blades og let etter køllehoder som gir den ballbanen som føles best. og som virkelig når green 10 av 10 treff.

jonag

over 17 år siden

jonag

Men hva med... Ben Hogan Apex forged, Cleveland CG1, Titleist 695 MB...
Det lages knapt slike køller lenger...

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Jeg kom kanskje litt dårlig ut av dette.. og det beklager jeg.

Hadde jeg visst at det er snakk om en som treffer rent 499 av 500 ganger, og det uten store problemer.. hadde selvsagt jeg og mitt jålehcp holdt kjeft..

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Takk Yngve, var nesten i ferd med å bli skuffet he he ;-)

Olle

over 17 år siden

Olle

Ser at coach og barcentrale, forsvarer sine innlegg med at trådstarter var for arrogant. Problemet er bare deres først spydige innlegg kom før trådstarter kom med sin påstand om 499 av 500.

Skjønner forøvrig at trådstarter blir litt oppgitt. Han kommer med enkelt spørsmål, men alt han får er eder og galle av verdensmestere med 10 i hcp.

Hvis vi skulle sammenligne golf med ski, så ville en med hcp i skitermer ikke klare merke på birken (litt søkt sammenligning men ta det for det det er verdt).

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Har ikke jeg akkurat beklaget uttalelsen! Jeg har da langt i fra forsvart dem Olle...

veggiss

over 17 år siden

veggiss

vet at golftek på skedsmokorset har både mizuno og wishon, og de har noen svært lekre og klassiske bladkøller. ring og hør!

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

I Japan selger Mizuno et sett forged som er små og sykt bra. Husker ikke helt modellbetegnelsen, kan være xql 7 eller noe sånt.

Ellers har vel trådstarter fått god hjelp fra Hakadals store sønn (iflg ref fra drive konkurransen) - og det er sikkert lurt å ta i mot tipset om å stikke innom der og få hjelp.

oisann

over 17 år siden

oisann

499 av 500
7 runder på lavt 70 tall med kun 1 urent treff.
her snakker vi høy standard

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

Jeg anbefaler deg sjekke ut Titleist ZM
De er så gode at jeg nesten tisser på meg når jeg slår med de

Selv spiller jeg på KZG ZO Blades... Så pene at jeg ikke tør bomme med de

(Vi har Titleist der jeg jobber)

Knut

over 17 år siden

Knut

jeg selger billige Apex. Ligger på bruktmarked.

Japan

over 17 år siden

Japan

http://www.tourspecgolf.com/proshop/Iron-Sets/c1/index.html?page=3

Japan

over 17 år siden

Japan

http://www.miura-golf-clubs.com/proddetail.php?prod=blade2007

Japan

over 17 år siden

Japan

http://www.pureforged.co.uk/epages/es106791.sf

Japan

over 17 år siden

Japan

http://hiro-matsumoto.co.kr/eng/irons.htm

Japan

over 17 år siden

Japan

http://www.lastagolf.com/

Daniel

over 17 år siden

Daniel

Så patetiskt når folk dømmer hvorvidt folk vet noe om golf basert på hva de har i handicap.

Det er utrolig mange som er utrolig flinke på course management, sving og kølleteori, spin og lignende men som allikevel har et høyt handicap ettersom de kanskje rett og slett ikke har stabil nok koordinasjon og ikke greier å gjøre samme bevegelse gang etter gang selv om de har en meget balansert og rytmisk sving.

Men for all del, om dere automatiskt tror at alle med "høyt" HCP ikke engang kanskje kan vite noe som helst, så fortsett gjerne å tro det, men dere tar fryktelig feil og jeg må bare le =)

Filosofiske Freddy

over 17 år siden

Filosofiske Freddy

Selvfølgelig er det mulig å være kunnskapsrik i golf selv om en har høyt handicap. Men når det gjelder å bedømme hvilke køller som egner seg best for gode spillere (+/- 2 i hcp) så har høyhandicappere fint lite å bidra med.
Enda verre blir det når høyhandicappere begynner å håne lavhandicappere for utstyret de bruker eller skal fortelle dem hvordan de skal eller ikke skal spille.
Vil ikke kalle det patetisk når noen reagerer på svada-input.

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

Filosofen skrev:
"Men når det gjelder å bedømme hvilke køller som egner seg best for gode spillere (+/- 2 i hcp) så har høyhandicappere fint lite å bidra med."

Betyr det at vi burde begynne kreve få se dokumentasjon på hcp fra ansatte i proshoppene før vi lar de anbefale køller til oss?

Jeg for min del spiller bedre med mine bladkøller enn jeg gjør med Callaway X20-jerna. Det skulle vært motsatt, men dette er ikke tilfelle.... En kølle skal se bra ut, og føles bra; Om det er blad eller ikke spiller fint liten rolle

Henke

over 17 år siden

Henke

Man trenger ikke be om dokumentasjon - man ser det, hører det og merker det når man snakker med noen i hcp-kategori 1.

jonag

over 17 år siden

jonag

Filosofiske Freddy et al. Dere tar fryktelig feil. Grunnen til at dagens drivere går lenger er ikke at lavhcp slår dem så mye bedre, men at teknologien har gått videre. Vi snakker geometri, tyngdepunkt, loft, volum, skaft, flex, ball, trampolineeffekt, MOI, osv, osv. Kom ikke og snakk om at det samme ikke gjelder for jernkøller...

Tar du et bladjern fra 50-tallet så skal du kjenne at det er forskjell på hvordan kølla er bygd og hvordan de er å spille med...

Når man bruker high-tech i andre idretter for å plukke sekunder og mm, hvorfor ikke også i golf for å gå etter prosenter og cm korere putter. Drivere, woods, baller, hybrider og puttere aksepterer vi, men jernkøller, de er liksom hellige de da.

Nå var det kanskje steinkasting fra begge leire her, men...
Nei, det er bare egenstolthet og selvgodhet som er grunnen til uttalelsene over. Men for all del. Om man er så forbanna god at man ikke kan klare å ta imot eller iallefall vurdere andre folks råd og kunnskap uten å diskriminere så kan man fortsette å fare i villfarelsen.

Om man er litt inne i hvordan prestere mentalt i golf så vet man også at selvgodhet og stolthet er ødeleggende i visse situasjoner.

Nå var jeg vel litt i det sarkastiske og nedlatende hjørnet, men noen forstår iallefall hva jeg snakker om;-)

Lykke til...

Feinschmecker

over 17 år siden

Feinschmecker

her skal du få noe å tenke på, Jonag, som du kanskje oppdager selv også en gang:
En oversized perimetervektet jernkølle er mye letter å slå med enn en bladkølle med lite hode BORTSETT fra når ballen ligger litt dypt i fairway, f'eks en divot. Og BORTSETT fra når ballen ligger i røffen. Dessuten er bladkøller mer stabile på lengde enn oversized perimeterkøller. Bladkøller gir en mer penetrerende ballbane og er dermed mye mindre følsom for vind.
Men det tenker ikke en 20, 15, 12 eller 8-handicapper så mye over, for han har nok tildelte slag til at han råd til å slå dårlig ut av divothull, eller chippe tilbake fra røffen, eller bruke et ekstra slag fra bunker og inn på greenen.
Har man tilnæermet scratch i handicap, og må veie opp en bogey med en birdie så nytter det ikke å skjære med sløve kniver. Og det er (forhåpentligvis) ingen som bestrider at blades er bedre i hendene på en som kan bruke dem enn låvedører a la G10 og X-20. Det er ingen tilfeldighet at de skarpeste PGA-spillerne bruker køller med svært små hoder. Hadde Tiger Woods delt "jonag"s feilaktige oppfatning om at moderne perimeterjern er bedre enn klassiske blades så hadde han selvfølgelig latt bladkøllene sine ligge hjemme. Men sånn er det ikke. Utviklingen har gitt dårlige spillere bedre køller, mens gevinsten for gode spillere er mye mindre.

jonag

over 17 år siden

jonag

Hei
Dette har jeg aldri sagt..."feilaktige oppfatning om at moderne perimeterjern er bedre enn klassiske blades"..det er bare du som tror at jeg mener dette.

Jeg sier at det er så store bakdeler med små blades og at alternativene er mange og gode og da snakker jeg ikke om store callaways.

Jack Niclaus har sagt at han ikke slo slag som han ikke klarte 9 av 10 ganger. Tenk hvor god golf man kan spille om dette slaget er 10m lenger eller roughen kan være 2mm lenger...

Jeg vil heller si det slik at ingen i Norge er god nok for PGA og når andelen spillere med lettspilte køller er så stor der, hvorfor tenker noen i Norge på å spille med vanskelige køller da.

Skarpe spillere bruker utstyr og hode som gjør at de ligger på fairway ;-)

OK, dette er problemet med små blades og hvordan de lages idag:
1. De har mer masse bak ballen enn på sidene og vil derfor vri seg tidligere og miste energi til vridning enn nøyaktig lengde fremover
2. De lages veldig ofte "klassisk" med lang hosel og lite vekt i tåa, dette gjør at tyngdepunktet flyttes mot hoselen. Mindre plass til å unngå shank og man må faktisk treffe litt mot helen
3. De har ofte, men ikke alltid ganske høyt tyngdepunkt, men det er nok av cavities som har misset poenget og har tyngdepunktet høyere enn blades (pga tykkere topplinje og høyere blad).

Om man går til Nike fra 2005 har både CPR og Pro Combo høyere tyngdepunkt og lavere spillbarhet enn Nike blades. Pro Combo OS har til og med tyngdepunktet nærmere hosel og mindre motstand mot tvisting enn vanlig Pro Combo. Snakk om å kunne faget sitt...jeg er så imponert over noen som får tilbakemelding fra selveste Tiger.

Om man er seriøs ift sitt spill så få køllene tilpasset og gjerne også sålen slipt til om det går an.

Møt realitetene nå.. en som er seriøs plukker opp alle råd som han tror gir noe og forkaster resten. Jeg har masse respekt for lavhcp for deres evne til å spille golf. Suksessen til Norsk idrett er at de plukker opp og benytter ideer på tvers av idrett og vitenskap. Om du fortsetter i samme tralten som før stopper man å forbedre seg. Spør Tiger...

stf

over 17 år siden

stf

Spiller på X-20 Tour, er det å betrakte som låvedører? Har hatt stor fremgang med de. Hvis jeg skal ta neste steg mot singlehcp hva bør jeg da velge?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Om jeg var deg ville jeg spilt videre med de køllene du har, evnt noe ennå mer tilgivende, og forbedra slagene dine.

Men jeg er da av den oppfatning at det er spilleren som betyr noe, ikke utstyret.

...

over 17 år siden

...

Ut ifra egen erfaring så ville jeg ikke gjort noe annet enn og trent putting og chipping:=)
Spilte selv med Callaway X18 køller med uniflex standard lettvektskaft ned til rundt 1 i HCP.
Er ikke vits og gjøre spille verre enn det det er:=)
Go Callaway!!

Absolutt

over 17 år siden

Absolutt

Hvis du er så flink som du påstår, er det DEG og ikke køllene det er noe feil med!

Bevar dine spørsmål til den dagen du behøver hjepl!!!

...

over 17 år siden

...

Tøffen! Prater du til meg?

doc

over 17 år siden

doc

kzg forged evolution, -kan jo evnt prøve disse?

Geir

over 17 år siden

Geir

Titleist 680. Ingen over ingen ved siden..

Hvorfor bruke annet skrap når man kan spille med Titleist...

Kiss my ass goodbye

over 17 år siden

Kiss my ass goodbye

Antatt et spørsmål som er helt urelevant. Ihvertfall for verdensmester Forged freak.

En som ønsker oppmerksomhet, men har null innen golf å fare med.

jonag

over 17 år siden

jonag

Mizuno MP-33

Kick your ass goodbye

over 17 år siden

Kick your ass goodbye

Hei du med kyssesyke, hva vet du om hvor god Forged Freak er?
Hvorfor trenger man å ha noe å fare med i golf fordi man liker å spille med bladjern.
Hvorfor føler noen seg så til de grader mindreverdige når noen vil bruke blades?
Trist at forumet renner over av idioter som ikke finner glede i annet enn å skrive dritt om personer de ikke kjenner eller vet hvem er.

Tips

over 17 år siden

Tips

Forged Freak, spill med en tannkost.

Til Tips

over 17 år siden

Til Tips

Godt råd fra en som ikke ser forskjell på en tann og en ball. Seriøs debattant...ikke!!

små svidde

over 17 år siden

små svidde

hva er problemet forged freak? med litt under 10 i hcp så er du nybegynner med høyt hcp. Svært høy. Vil anbefale alle nybegynnere å spille med blades. Man får ik riktig tilbakemld med for store sko og badeball uansett ballsport. Anbefaler linkene til Japan hvis du fortsatt er høy og mørk.

jonag

over 17 år siden

jonag

http://www.golfworks.com/product.asp_Q_pn_E_1401SET

Pene blades fra Cobra

over 17 år siden

Pene blades fra Cobra

http://www.cobragolf.com/irons/details.asp?id=31

SuperLavHandicaper

over 17 år siden

SuperLavHandicaper

Det som er den store fordelen med Blades er at man lettere kan forme ballbanen! dette er noe høyhandicapere ikke tenker på, fordi en fade eller draw kommer naturlig uten at man tenker på det! skal man bli god er det viktig å kunne forme ballbanene kontrollert, og det har dagens teknologi gjort veldig vanskelig! det er derfor alle proffene spiller med blades eller andre type smidde jernkøller og ikke de store oversize køllene! skulle likt og sett en på pga touren med x18 i hånda:)

veggiss

over 17 år siden

veggiss

SuperLavHandicaper: du hadde blitt overrasket om du stod på første tee på en pga turnering og så hvor mange av proffene som spiller med cavity-back køller!!

Forged Freak

over 17 år siden

Forged Freak

Takk for mange innspill, og til helvete med mange andre innspill. Skjønner ikke hva jeg galt jeg har gjort overfor enkelte debattanter som bare slenger dritt. De kan ikke ha det helt godt med seg selv.

Jeg har ganske god oversikt over hva som finnes på markedet ut fra søk på internett, så det jeg egentig var ute etter er tilbakemeldinger fra andre gode spillere som har kjøpt eller prøvd bladkøller med små hoder.

Vegiss, jeg har vært tilskuer på både PGA, EPGS, Telia, og Challenge touren, og har selv sett vha som finnes i bagene rundtomkring. Stemmer at det er en del som spiller med cavity backs, men det er oftest "listefyll". De beste spillerne bruker nesten alltid rene blades, eller små hoder med mindre cavity som f.eks. Nike CCI forged, Ping S58, Wilson Pi7, Callaway X-forged etc. Oversize køller som Callaway X-20 og Big Berta er populære på seniortouren og blant damene, men figurerer sjelden høyt oppe på listene. Har også lagt merke til at mange spiller med gamle modeller, og forbausende mange har "grisa til" køllene sine med bly-tape.

Men for meg så er det ravende likegyldig hva andre spiller med uansett om de heter Tiger Woods eller Petter Hansen. Det er lenge siden jeg kom over stadiet der golf skulle være lettest mulig og utstyret skulle være type "fail safe". Nå finner jeg mer glede i hvert enkelt slag enn i resultat og score. Synest det er like morro å slå ut med 9-jern og innspill med en fairwaywood enn det er å bruke f.eks driver og pitchingwedge. Har runder der jeg konsekvent sikter etter bunkere for å gi meg selv en ekstra utfordring i stedet for å bare gå etter det trygge. Når man har spilt golf i over 20 år er det plutselig ikke så gøy å spille banene på samme måten gang etter gang. Det er mer gøy å legge seg bak trær for å skru neste slag rundt og inn på greenen enn å ligge midt i fairway og slå enkle 9er-jern.
Derfor preller all usaklig kritikk av som vann av gåsa. Jeg vil heller spille en 75-runde med vankelige køller enn en 69-runde med pensjonist-køller.

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Jeg hadde en viss forståelse for din reaksjon på enkelte innlegg, helt til dette siste du skrev viser at du er verre enn alle de andre. Å karakterisere spillere på nevnte tourer nedlatende som "listefyll" er latterlig hvis du aldri har vært bedre enn dem. Skulle gjerne visst hvor fantastisk god du er. Du synes åpenbart selv at du er flink, siden du ber om innspill fra "andre gode" spillere og tror du treffer rent 499 av 500 ganger.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

Forged Freakshow: nå skrev jeg heller ikke at oversizekøller florerte ute på touren, men cavity-back køller. adam scott spiller på titleist ap2 det er ganske langt unna blades...men klart, han er jo bare listefyll!!

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Tipper jeg er en du ønsker til helvete.

Jeg skal dog fortelle deg at jeg selv er en svoren tilhenger av blades, og off-set køller gir meg like dårlig vibber som jeans med sandaler. Jeg har alltid spilt med blades, og vil det nok for fremtiden også. Selv om jeg innerst inne innser at det nok ikke er til det beste for meg.

Tror du fremprovoserer en del innlegg ved at du stiller spørsmål og har formuleringer som en "god" spiller ikke ville ha stilt på dette forumet.
Som - "..med så små hoder som mulig" og "..treffe ballen rent i 499 av 500 slag", og nå ikke minst ".. lenge siden jeg kom over stadiet der golf skulle være lettest mulig " og "..Det er mer gøy å legge seg bak trær for å skru neste slag rundt og inn på greenen enn å ligge midt i fairway og slå enkle 9er-jern."..

Håper du er topp 10 i norge, ellers så blir dette relativt pinlig..

Zack

over 17 år siden

Zack

Forged Freak.
Monty og Parnevik spilte med standard X-12 da de var på sitt beste.
Men det er klart. De forsto tydeligvis ikke sitt eget beste.
Så du går heller en 75 runde enn 69 runde.
Tviler vel også litt på at du noengang har vært i nærheten av en 69 runde.
Men det er klart.
En som treffer ballen reint i 499 av 500 slag har jo potensiale da

gjengen

over 17 år siden

gjengen

Forged freak er selfølgelig c :)

Treige skaller

over 17 år siden

Treige skaller

Det er fortsatt noen her som ikke greier å lese seg til at Forged Freak ikke er spesilet opptatt av å være best mulig. Han vil bare leke med de lekene han selv liker. Hvorfor må noen på død og liv kritisere han for det ?
Å treffe ballen reint er vel ikke det største problemet i golf. Han langt oppi tråden som har 0,2 i hcp og forteller han treffer ballen reint 6 av 20 ganger er største bløffen jeg har sett.

Scrambler

over 17 år siden

Scrambler

FF identifiserer seg tydeligvis med toppen på ET og PGA.

Med uttalelsen: "Stemmer at det er en del som spiller med cavity backs, men det er oftest "listefyll". De beste spillerne bruker nesten alltid rene blades, eller små hoder med mindre cavity som f.eks. Nike CCI forged, Ping S58, Wilson Pi7, Callaway X-forged etc."

bør han være god.

Spillere i toppen av P4 er langt bak "listefyllet" han skriver om.
Da blir det litt patetisk å lese.

Men, enhver må gjerne spille med blades, men å argumentere med at spillere med ET-kort er listefyll er rimelig friskt og vitner om litt dårlig selvinnsikt.

Zack

over 17 år siden

Zack

Til Treige Skaller
Jack Nicklaus uttalte en gang at i løpet av en runde slo han muligens ett eller to perfekte slag.
Å treffe ballen reint 499 av 500 ganger er det nok bare Forged Freak som klarer,.

Olle

over 17 år siden

Olle

Det er vel vesentlig forskjell på perfekte slag og rene treff.

Hvis du legger ballen akkurat der du prøver så er det et perfekt slag. Rent treff er ikke annet enn akkurat det, du kan ha et rent treff men likevell legge ballen 20 meter for kort og til høyre.

Zack

over 17 år siden

Zack

Du slår vel ikke ballen 20m for kort med rent treff med mindre du velger veldig feil kølle

Jesper

over 17 år siden

Jesper

Er ikke Jesper Parnevik kjent for å alltid "forme" slagene? Selv uten blades klarer han det....Men han er jo bare liste-fyll da......

Zack

over 17 år siden

Zack

Det stemmer.
Det var få spillere som hadde så mange slag i baggen som han, men han hadde tydeligvis feil køller.

enig..

over 17 år siden

enig..

Treige Skaller: Noe som det virker du er, jeg sa aldri at jeg er en han:=)
Men tipper jeg hadde tatt deg i en match:=)
Selv med bare 6/20 rene balltreff..:=)

jonag

over 17 år siden

jonag

Det er ca 3 måter å forme et slag på (draw/fade):
1. å ha hodet lukket eller åpent ift målet
2. å variere planet innenfra/utenfra men med køllehodet mot målet
3. geareffekt pga vridning av hodet (treffe på tå eller hel med en småhodet wood)

Alle metodene kan brukes for å arbeide ballen med en storhodet driver idag. #3 var mye større før, men finnes idag også.
Den eneste forskjellen på små blades og store cavities er utseende, egen tro og følelse. Dette kan ha en viktig virkning i golf. Så er det morsomme at følelse stort sett er lydbasert...

Så mitt råd er å skaffe seg så spillbare køller som mulig som fortsatt ser og føles bra å spille med.

Adam Scott

over 17 år siden

Adam Scott

Hello Forged Freak my name is Adam Scott. I wish I could help you with your club selection problem, but unfortunately I am nothing but a "listefyll" cavity user that possibly cannot know enough about golf to have a serious say in this extremly high level of discussion. I wish you best of luck, but I guess you don't need it, since you are hitting 99,8% of your shots clean, wow that is by far the highest percentage in the world for any player, but I guess you are getting bored by being so extremly good so I don't blame you for wanting to change to more tougher clubs to hit.

One thing though that puzzles me, why didn't you first earn some tens of millions as a pro golfer on the PGA Tour before you got bored of your amazing game?

Who are you anyway? You must be the best kept sport wonder secret in the history of sport...

Zack

over 17 år siden

Zack

Adam. May be you should take a lesson or two from mr Forged Freak, so you can learn to hit the ball propperly.
You know, 499 uot of 500.
Larn to work the ball around trees etc.
You see, if you allways hit the fairways, and just have short irons left to the green, golf is getting boring.
May be that is why you are just a listefyll, and not a good player.

hi hi hi

over 17 år siden

hi hi hi

Mange bitre stakkarer her.
Jesper Parnevik er uten tvil listefyll på PGA.

Zack

over 17 år siden

Zack

Nå var vel saken den at Parnevik var en mester til å forme slagene, og at det nærmest ikke skulle skulle la seg gjøre med de køllene han brukte.
Jesper var på ingen måte listefyll på den tiden.

Men de som vil gjøre golf vanskeligere enn det allerede er får jo bare gjøre det.

Men når det er sagt er jo en som treffer ballen rent 500 av 499 ganger, eller var det omvendt, rimelig god da, så det er vel greit med blades.

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

jonag,
bra poeng! Merkelig at mange synes det er utenkelig at man kan forme slag med en feit CB kølle, mens gutta på touren former slag så det griner etter med de feiteste stekepannefirkantede driverne :-)

hi hi hi

over 17 år siden

hi hi hi

Parnevik har alltid spilt med players irons som er konstruert for å kunne forme slag. Det er ikke små cavities som reduserer jerns egenskaper til å skru ballen, det er det kombinasjonen av stor offset og tynne ettergivende sweetspots som gjør. Eksempelvis så er Titleist AP2 (som brukes av Adam Scott) , Ping i10 og Callaway X20 pro utmerket til å forme slag med mens f.eks Titleist AP1, Ping Rapture og vanlige Callaway X20 ikke er det. Alle nevnte jern er cavity backs.

Det er tragisk å lese inlegg fra alle novisene i denne tråden som tror de kan og vet så mye, men som bare skriver piss. La dem som ønsker å spille med blades få lov til det uten at de skal måtte gå gjennom en rettsak mot idioter her inne. Hver gang det dukker opp et spørsmål om blades så kaster mobben seg inn i diskusjonen med råd og påbud.
Slutt med det.

Zack

over 17 år siden

Zack

Den som fortalte meg at Parnevik og Montgomery brukte standard x-12 var utvikleren av SWIX skaftene som fulgte både ET og PGA tett på 90 tallet.
Å forme ballen kan gjøres med de fleste køller.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det er ikke så mange som kaller andre for idioter og mobbere her inne så du er ganske lett gjenkjennelig, c.

At du ikke ser det selv er bare en av dine mange positive egenskaper :-)

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Ganske fornøyelig tråd egentlig.

FF spør om andres erfaringer med noen spesifikke køller han nevner, eller eventuelt andre lignende køller. Han er arrogant nok til å nevne sine nærmest utrolig evner som ballstriker, og benevner halve PGA feltet som listefyll. Da kommer selvfølgelig den norske folkesjelen frem og kvister karen, han må jo ikke tro han er noe i forhold til resten av oss.

Sannsynligvis overdriver han ganske godt med hensyn til egne evner, men på den andre siden, hvor mange saklige faktasvar har han fått på spørsmålet sitt? Jeg har ikke giddet lese hele tråden og telle, men inntrykket er at det er svært få. Istedenfor kommer alle besserwisserne frem med mer elll mindre saklig synsing.

Som sagt, egentlig en artig tråd, og nokså typisk for forumet.

Zack

over 17 år siden

Zack

Jeg foreslår at du leser FF sine innlegg.
Han flyr itaket etter et ørlite hint fra Barcentrale.
Siden blir det bare værre og værre.

c

over 17 år siden

c

Hva mener GB nå da - har jeg lagt inn noe her som jeg ikke vet om.... eller kan det finnes noen flere enn meg som synes du er det du er?

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Hvis du syns det er typisk norsk å spøke litt med en som er så oppblåst som Forged Freak, så får det være din sak. Jeg mener dog at han fortjener litt "flaming" når han skriver så nedlatende om andre og fremhever seg selv som verdensmester. Og kom ikke å si at dette har noe med janteloven å gjøre, for det er ihvertfall typisk norsk!!!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Personlig synes jeg det er helt greit å fremheve sine egne positive sider, så lenge det ikke gjøres i parallell med å være nedlatende ovenfor andre.

det er denne kombinasjonen som ofte medfører skittkastingen her inne.

?

over 16 år siden

?

Unnskyld meg folkens, går det bra med Forged Freak?
Han kan ikke være god, golf handler om og legge seg bak trær for og skru ballen rundt... Åhh huffa meg,,..

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Hehe, barcentrale fremhever innlegget mitt på en glimrende måte!

Fornøyelig tråd.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Pepper, jeg skal telle for deg..

Positive innlegg (faktainnlegg eller til støtte for FF): 49
Usakelige innlegg med negativt innhold (sjikane av FF ++): 27
Tull: 14
FF sine innlegg: 4

Merk at det før innlegget til FF datert 16.09 13:30 var kun 11 negative, mens det var 33 positive innlegg. Dette innlegget må vel rettferdiggjøre noe av kritikken som har kommet i etterkant.

(det kan være noen avvik i tallene da de ikke er kvalitetssikret 100%)

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Hyggelig at du gidder å telle for meg, selv om nøyaktigheten neppe er det vesentlige her.

Jeg stoler på at barcentrale har rett, og da er det 41 innlegg med negativt innhold eller tull, dvs, nærmere halvparten av innleggene.

Hvordan du da rangerer ditt eget innlegg kl 13.21 med en "kom ikke her" tone og 3 utropstegn vet jeg ikke., og det er vel heler ikke særlig viktig.

Uansett, fortsatt en fornøyelig tråd synes jeg....:)

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Hehe.. jeg kan betrygge deg med at samtlige av mine innlegg, med eller uten utropstegn, er vurdert som negative ;) (og dette innlegget hadde jeg vurdert som tull)..

SuperLavHandicaper

over 16 år siden

SuperLavHandicaper

Ingen er perfekte, selv ikke tiger woods!

Er selv helt enig med Forged Freak, man blir aldri bedre av å bare ligge på Fairway! hva skal man da gjøre de gangene man ikke treffer fairway, den ene av de 500 slagene!? dømme den uspillbar, chippe seg ut i fairway og tape et slag eller to?

Fortsett å gjør spillet vanskelig FF, det er kun det man blir bedre av!

Dette er ikke et tulle innlegg!!!!

Ivar H

over 16 år siden

Ivar H

For din del Lavhandicapper håper jeg det er det.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Fascinerende at dere er så gode uten å trene. Slår i bunker med vilje når dere spiller en runde?? Hva med å ta med 1000 baller ned i bunker og trene bunkerslag 4 timer i strekk????

DET ER DET MAN BLIR BEDRE AV!

Dette er heller ikke et tulleinnlegg!!!

enig..

over 16 år siden

enig..

Helt enig barcentrale,ut ifra det jeg har sett i denne debatten holder jeg med deg;=)
Nå skal jeg ut og slå noen drawer rundt noen trær!

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Barcentrale. Ja man blir bedre av å så 1000 bunkerslag på rad.

Men det er forskjell på å stå å hamre i bunkeren og slå i bunker under banespill.

Når man spiller runde er det ofte flere minutter mellom hvert slag. Man vil da slå bunkerslaget under "konkurranseforhold". Er man golfer som bedriver golf som idrett på høyere nivå ser jeg helt klart verdien av at man som ledd i treningen bevisst legger seg vanskelig til.

Da får man trent på vanskelige slag i samme rytme som under konkurranse.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Simen: I og for seg enig med deg der. Jeg tror allikevel at de som trener riktig i bunker klarer å gjøre det på en slik måte at treningen får maksimal effekt i forhold til turneringsspill.

Men da har jeg kanskje noen ytterligere treningstips som dere kan dra nytte av:

- At man med fullt overlegg sikter inn i krattet for eventuelt å kjenne belastningen med å ta 2 straffeslag for uspillbar ball.

- At dere med vilje dropper å ta en provisorisk ball for å føle på kroppen hvordan det er å måtte ta den kjipe turen tilbake til tee for å slå en ny ball..

Er det mange som gjør dette også?

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Det skal selvsagt være ett straffeslag, men jeg ligger jo alltid midt på fairway, så disse reglene blir litt uvesentlige for meg ;P

SuperlavHandicaper

over 16 år siden

SuperlavHandicaper

Det er jo bare idiotisk! man trener jo ikke på å ta straffe slag!? med minder du vil bli jumbo da!

det er ikke like lett å stå i en trenings bunker og slå 1000 baller etterhverandre i samme lie eller til samme flagg! da er det bedre å gå en runde på banen, sikte på bunkerne og prøve å gjøre up & down!

det er jo det man gjør i en turnering! eller noen slår kanskje 2-3 bunker slag etterhverandre! men ikke 1000!!!?

Supersuperlavhandicaper

over 16 år siden

Supersuperlavhandicaper

lol!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jasså

over 16 år siden

Jasså

Supersuperdrittunger på nett i kveld også

Supersuperlavhandicaper

over 16 år siden

Supersuperlavhandicaper

Supersuperdrittunger a gitt.
Den var det virkelig trøkk i

Trulte

over 16 år siden

Trulte

Jeg har en Svensk bekjent med +1,0 i hcp som spiller med 6-7 år gamle Wilson Fatshaft køller, ikke veldig jålete men god som faen men som han selv sier ikke i nærheten av å kunne leve av golf. Hans kompis spiller på PGA (Richard Johnson) han sa følgende om køller i fjor: switch from blades to cavity back irons two days before second
stage of Qualifying Tournament had friends calling him crazy. The change, however, had him hitting the ball so good that "I felt like I was cheating."

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her