simen fulland
Færevåg, Holte og andre, fordelen med et forum der brorparten opererer anonymt er at argumenter blir målt mot argumenter og fakta mot fakta uten at utenforliggende forhold påvirker debatten. Navn, roller, posisjoner osv. setter sitt sterke preg på debatter også på godt og vondt. Golfnorge er en liten forsamling med en indre "elitepreget krets" som i mange sammenheger skal "forvalte" sannheten. At det finnes et forum der slike forhold ikke er så viktige synes jeg er svært bra.
Forstår på innleggene til Færevåg og Holte at de "ser ned " på oss anonyme i debatten. Færevåg, er det ikke et prinsipp for dere intelektuelle å kunne skille sak og person ?
henrik færevåg (01. Jul - 10:16)
Jeg ser ingen verdi i eller fordeler ved anonyme innlegg. Har en "balls" nok til å ytre seg og ofte kritisere navngitte personer, bør en ha karakter nok til å stå fram med navn. Da har leserne større anledning til å vurdere hvilken agenda en har. Leder vedkommende den konkurrerende banen i nabolaget, eller er han kun en som liker å slenge med leppa i tide og utide?
simen fulland (01. Jul - 10:55)
Jeg er for de meste enig med Henrik. Innlegg under fullt navn har også den fordel at sakelighetsnivået stiger betraktelig. Drittslenging minimaliseres og skjulte agendaer unngås. "Dr Leadtape" Golfnorge er ingen liten krets. Den består av over 100 000 forskjellige personer fra alle samfunslag. At det finnes folk som tror de vet best er ikke unikt blant golfere. Det er uansett argumentasjonen som er viktig ikke personen bak denne. Posisjon er egentlig irrelevant. Dårlige argumenter er dårlige argumenter enten det er Jørgen hattemaker eller presidenten i norges golf forbund som kommer med dem. Det er nå forøvrig litt vanskelig å skille sak og person nå man ikke vet hvem personen er. Anonyme innlegg kan derimot av og til forsvares hvis man vil reise debatt om et ømtålelig tema man vet vil gi en problemer i forhold til hjemmeklubb/arbeidsplass. Simen.
Dr Leadtape (01. Jul - 11:03)
Da er vi uenige om dette. Du kommer fra en genrasjon som har vokst opp med andre forutsettninger for informasjonsflyt og debatt i samfunnet. For mange unge som er vokst opp i en internttverden er det en selvfølge at meningsutveksling over landegrenser og under nick også kan gi menig. Selvfølgelig er det også behov for åpen debatt der alle agendaer er synlige og det finnes det svært mange muligheter for dette i dag. At det finnes noen få andre kanaler der informasjon flyter på andre måter og uten en påtvunget tvangstrøye må da være flott. Dette er bare et komplement.
Reagerer også på din innstilling at alle har en agenda og at du må vite den før du deltar i en debatt. Hva slags holdning er det til andre mennesker ? Det må da kunne gå an å diksutere sak uten at man på død og liv har en egen agenda ? Hvis dette prinsippet skulle gjelde i samfunnet knebler du mange spennende og interesante debatter og stenger ute mange som kunne hatt noe å si.
simen fulland (01. Jul - 12:35)
Huff da nå føler jeg meg plutselig fryktelig gammel :-) Jeg er 31 år og regner meg selv som en av de som har vokst opp i en internett verden. Selfølgelig kan meningsutveksling under nick være meningsfylt. Jeg mener i motsettning til deg (?) at som den store hovedregel bør innlegg om enkelt personer og klubber være under fullt navn (med ett unntak,se over), av de grunner jeg nevnte i forrige innlegg .Ved temaer som teknikk,regler,tidsbruk og lignende gjør ikke disse hensynene seg gjeldende. Internett er som du nevner et glimrende sted for menigsutveksling.Disse andre kanalene er ikke tilgjengelig for folk flest. Regner med at du sikter til aviser/Tv o.l. Jeg skrev at skjulte agendaer unngås ved bruk av fullt navn, ikke at alle har en agenda. Det går fint an å diskutere en sak uten å ha en agenda, men enkeltpersoner og klubber som er utgangspunkt for en debatt fortjener å vite hvem sine kritikere er. På samme måte som de som representerer den aktuelle kubb/enkeltpersonen bør vise ansikt i sine svar. Jeg har problemer med å se at en "holdning" som min skulle være kneblende på samfunsdebatten og stenge folk ute fra den. Simen.
Putte (01. Jul - 14:26)
Folkens, ikke glem en viktig ting, nå da, nemlig at vi er her nettopp for å slenge med leppa, når vi av en eller annen grunn ikke heller kan være ute og spille golf. En slik grunn kan f.eks. være at vi kjeder oss på jobben. De som ikke tåler at noen debattanter er anonyme, kan jo gå og debattere et annet sted, f.eks. på golfsiden.com, eller hvor de nå måtte ønske. Så vidt jeg vet tillater ikke den godeste sjef/sensor/redaktør der anonyme innlegg.
Nei, la oss beholde dette mentalterapeutiske lille utblåsningssted her på scangolf!
--------------------------------------------------------------------------------
[Til toppen] [Diskusjoner]