Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

KM resultater

Det er langt frem

over 17 år siden

Det er langt frem

Har sett på resultatene fra noen av klubbmesterskapene.
Dårlig score synes jeg. Forteller litt om hvorfor vi er en elendig golfnasjon. Hva må til for å løfte nivået??

ja riktig

over 17 år siden

ja riktig

for alle de beste i norge er med på klubbmesterskapene rundt omkring nemlig....

Furu

over 17 år siden

Furu

Ser ikke helt at det skal være noen direkte sammenheng slik du mener. Sett i forhold til antall aktive spillere og anlegg med god standard så har vi vel faktisk relativt gode resultater og toppspillere?

Jeg er ny innen golf og mitt inntrykk er gjerne ikke korrekt, men jeg syns det virker som om KM er preget av svært lite prestisje. Ikke annet enn litt lokalt heder og ære. De aller beste stiller ikke opp. Er de nest beste med? KM er for de lokale heltene som får en notis i Fanaposten og hobbyspillere som liker en skikkelig konkurranse. Det kan umulig være et mål på Norge som golfnasjon.

Hvem er

over 17 år siden

Hvem er

alle de beste i Norge? 1, 2, eller 3? Og hvor langt ned er det til de nest beste? Det er bare å erkjenne at vi er en elendig golfnasjon!

Er vi en elendig golfnasjon?

over 17 år siden

Er vi en elendig golfnasjon?

Hvorfor det?
Vi er 4,7 mill mennesker, og har 1 på Nationwidetour.
Skottland(omtrent like mange mennesker som iNorge), golfsportens vugge, hvor det har blitt spilt golf siden middelalderen, har ingen! OK,de har en på PGA-tour.

Norge er et ganske bra golfland i forhold til premissene.
Sverige derimot, er klart best i verden i forhold til antall innbyggere.. Blant gutta.
Blant damene kan det ikke være tvil, Korea har den posisjonen.

Niki

over 17 år siden

Niki

Furu, tror ikke du har helt rett. De aller beste i kretsen stiller opp.
Er det en krets hvor de beste spillerne sokner til, betyr det omtrent like mye som et NM!
Om KM ikke er et mål for Norge som nasjon, sier prestasjonene mye om hvilket nivå nasjonen befinner seg på.

Apropos

over 17 år siden

Apropos

Jeg tror KM mest er for klubbspillere. Ikke for de som satser nasjonalt og utover landets grenser, men disse tror jeg deltar om det passer inn i programmet sitt.

KM blir da en konkurranse for "gul tee"-spillere fra back-tee, og da blir scoren deretter.

Til alle sammen

over 17 år siden

Til alle sammen

KM sier mye om vårt nivå som nasjon. Nasjoner som har mange spillerer på de store tourene har også relativt høyt nivå på mange klubbspillere. Ser vi f. eks til Sverige, Spania, de britiske øyer etc, vil vi i veldig mange klubber finne et stort antall scratch spillere som spiller klubbturneringer og ikke er på noen tourer.

KM viser meget tydelig hvor vi står som golfnasjon og desverre er det i de fleste klubber slik som Apropos skriver, en konkurranse for "gul tee" spiller fra back-tee. Den idrettslige satsningen må fundamenteres i klubbene rundt omkring. Golf som idrett gir høyere standard på spillerene enn golf som et "tur-alternativ" og en sosial greie.

Golf er bare kos

over 17 år siden

Golf er bare kos

Mange klubber har absolutt INGEN form for sportslig satsing. De er bare selskapsklubber for kosegolfere. På slike klubber er det helt naturlig at det blir dårlige resultater, og det har ingenting som helst å gjøre med hvor gode de beste 10-100 spillerne nasjonalt er.
Glem heller ikke at mange av de aller supertradisjonelle banene i f'eks Storbritannia bare er for steinrike gamlinger som vakler rundt på 100+ slag hvis de en sjelden gang går ut av klubbhuset, og hvis disse klubbene skulle nedverdige seg til å arrangere et klubbmesterskap ville vinnerscoren latterlig dårlig.

Niki

over 17 år siden

Niki

"Golf er bare kos": Du tilhører vel som jeg, en klubb der det satses lite på talenter.
Disse klubbers medlemmer vil neppe nå opp i et såkalt simpelt KM, fordi ambisiøse golfere i andre deler av kretsen, for lov til å utvikle seg.
Blir man holdt tilbake, blir man deretter, men...... utbrytere? De som ikke alltid følger strømmen...........Hvem vet?

Golf er bare kos

over 17 år siden

Golf er bare kos

Ingen utøvere blir "holdt tilbake" i golf. De blir bare ikke dyttet frem.
Det er ingen selvfølgelighet at det må satses på talenter i en golfklubb.
Det er ikke engang en selvfølgelighet at golfspillere trenger væremedlem i en golfklubb. De fleste er medlemmer bare fordi det ligger en automatikk (ofte tvang) i at banemedlem også er klubbmedlem.
98% av alle registrerte golfspillere ser på golfspillet som en sosial og/eller helseforebyggende aktivitet. Disse bryr seg overhodet ikke om hvilket nivå de selv eller andre spiller på. De trener ikke, og tar ikke pro-timer. De bare møter og, går tur på golfbanen og slår på ballen sin hver gang de går forbi den.
På høy tid at vi også i Norge får differensierte golfklubber. Noen for sport, andre for kos. Noen med høye avgifter myntet på "rike" som stiller høye krav til service, og andre for hvermansen med lave avgifter og bare det nødvendige av service. Noen klubber (men ikke alle) bør ha et omfattende sportslig tilbud myntet på talentutvikling og konkurransegolf. Her i pottitland skal alle klubber gjøre alt, og dermed blir det ingenting av noe.

Til Niki

over 17 år siden

Til Niki

KM er i denne sammenheng KLUBBmesterskap, og ikke KRETSmesterskap.

Niki

over 17 år siden

Niki

OK :-)

Gnomen

over 17 år siden

Gnomen

Hahahhaa. Kretsmesterskap i golf? Nå har jeg jammen hørt det også.

Scrambler

over 17 år siden

Scrambler

Til Gnomen.

I Sverige har de Distriktsmesterskap. Ligner litt på kretsmesterskap spør du meg.

Jeg vil ikke le av Sverige akkurat når det gjelder golf.

rope-a-dope

over 17 år siden

rope-a-dope

For juniorer er det også TO-mesterskap i Norge. TO = turneringsområde = krets... så grunnen til at gnomen ler er vel at han ser seg selv i speilet...

vijay swing

over 17 år siden

vijay swing

Og på det blide Sørlandet har vi selvfølgelig også Sørlandsmesterskapet.. :-)

Gnomen

over 17 år siden

Gnomen

Scrambler: La meg poengtere noe for deg. Vi bor i Norge. Kretsmesterskap i golf? HAahhahaha. Jeg ler meg fillete!!!

Innmari Serriøs

over 17 år siden

Innmari Serriøs

Gnomen,

jeg er helt enig med deg.... jeg ler meg fillete og skakk..... men, forskjellen er at jeg ler av deg....
for du ler jo så fælt at du ikke klarer å forklare hva faen du ler av en gang....

hvorfor er kretsmesterskap så morsomt?

Romerikstour er vel for pokker et kretsmesterskap, selv om de kaller det noe annet!

Gnomen

over 17 år siden

Gnomen

Gnomen ler enda av at noen kan tro KM i golf står for Kretsmesterskap!! Morsomt :) MORSOMT!!! Hører dere? Gnomen LO!
TO my ass. Jeg husker i spilte Kretsmesterskap i badminton i sin tid. Det var heftig.

Innmari Serriøs

over 17 år siden

Innmari Serriøs

ah... da skjønner jeg jo...

jeg trodde du lo av begrepet Kretsmesterskap i golf.... hehehehehe....

NÅ LER JEG MED DEG!"!!!!!

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Ler også

over 17 år siden

Ler også

Jeg ler mest av at noen gidder å diskutere klubbmesterskap utenom sin egen klubb. Klubbmesterskap er det minste mesterskap som finnes. Men i golf er det det største. Sier litt om hvor lista legges i denne liksom-idretten.

Rolf E. Åge

over 17 år siden

Rolf E. Åge

KM er jo morsomt da :) Men viktig? Neh. Golf ellers? Er det viktig? Neh. Golf = hobby for de fleste. At du ikke takler at noen synes hobbyen sin er kul får være ditt problem.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Om ikke mange år har vi fylkes®ions-mesterskap i flere deler av landet, slik som blant annet Sørlandet og trøndelag har, enten som en enkeltturnering eller en serie.

Og det blir skøy!

Så kan gnomer og drittunger le seg skakk så mye de vil. Igjen.

Fjording

over 17 år siden

Fjording

Me har hatt fylkesmeistarskap i Sogn og Fjordane i fleire år no, til tross for at det berre er 6-hols baner i fylket. Undrar kvifor ikkje resten av landet har det same. Ser ut til at det står dårleg til med organisering rundtomkring.

Innmari Serriøs

over 17 år siden

Innmari Serriøs

Fooore da, ikke være så hårsår.
det var jo bare morsomt!

Gnomen

over 17 år siden

Gnomen

Herregud da Foooore. Jeg ler ikke av konseptet Kretsmesterskap. Når diskusjonen gjelder Klubbmesterskap, og vi er i Klubbmesterskapstiden - så ler jeg av folk som tror det er Kretsmesterskap!

Men du får ha det skøy på Fylkesmesterskapet ditt Foooore, så håper jeg hårsårheten din kommer seg i framtiden :)

Fooore kan jo organisere dette!

Niki

over 17 år siden

Niki

Ja, ja så får jeg vel sitte alene å le av tannlege mesterskapet ;-)

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Hmm, er jeg hårsår igjen. Søren også.... klipping bestilles.

c

over 17 år siden

c

Og da vil Fooore klippe bort ???????

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Sorry, ikke bort, men KM = Klippes Masse.

Gnomen

over 17 år siden

Gnomen

Og Niki er som vanlig på syre

Niki

over 17 år siden

Niki

Syre smaker godt for gnomer, æss. Lyspæra skulla ha hett Osram - hæhæhæhæhæh.
Vel, det arrangeres kretsmesterskap under andre navn ;-)

Gnomen

over 17 år siden

Gnomen

Men nå var det altså Klubbmesterskap - så lærte du det :)

Niki

over 17 år siden

Niki

Som tidligere sagt: Fullmåne forvirrer,.......Den jeg er i dag, kan ikke helt tro at den jeg pleier å være, virkelig er tilfreds ;-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her