Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Birdie - birdier

NSR

over 17 år siden

NSR

En kunne lese her om dagen på nettsidene til "golferen.no" et uttrykk vi stusset litt over. Vi spør derfor denne ringe forsamling om dere synes dette var riktig. Vi siterer:
"På søndag var han imidlertid tilbake i toppform og vel så det. Med seks birdier og en eagle på den bogeyfrie sisterunden, kom han seg rundt på 64 slag og leverte dermed turneringens beste runde."

De engelske uttrykket birdie, bøyes altså her i flertall birdier.
Er det vanlig å gjøre slike engelske ord om til norsk slik?

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Ja er det ikke det da? :) Nå ser ikke jeg på noe som helst golftidsskrift på jorden som et rettskrivningsorgan, og vil neppe gjøre det heller.

For min del skriver jeg nok birdies. Men når jeg snakker med folk om en runde så sier jeg: "Æ mekka fire børdia i dag". Men det kan sikkert ha noe med hvor jeg kommer fra.

hmph

over 17 år siden

hmph

Åh? Man må jo lage birdia, for å kunne si at man gjorde birdies?? ;)
En birdie,flere birdies! Evt, på norsk, en bøørd, flere bøøørdys! ARgh, jeg hater fornorskingen av allerede innarbeidede ord...

Sylfest

over 17 år siden

Sylfest

Birdie er eit innarbeidd ord, men er fleirtalsforma så innarbeidd? Det er ikkje like visst.

Me har ein sterk tradisjon for å gje norske endingar til utanlandske ord, som til dømes:

Ein pub to pubar (evt. pøb...
Ein taxi to taxiar
ein baby - men ikkje babies

Men:
ein junkie - junkiar eller junkies? Eg trur begge er i bruk.

Medan våre danske grannar seier:
en job - to jobs

Innarbeidde mønstre (som til dømes det å nytte norske endingar) vil nok i lengda stå sterkare enn eindkilde ordformer (t.d. "birdies") som kanskje er mest etablert i visse miljø.

elg

over 17 år siden

elg

hehehehe :-)

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Selv snakker Tage og co om fugl, storfuglar. Eller fjærkre-jakt.

Det er i hvert fall norskt og lunt :)

Strutle

over 17 år siden

Strutle

Alle vet hva en "birdie" er.
Det engelske ordet birdie har blitt et naturlig ord for oss som spiller golf selv om resten av setningen er på norsk.
Og snakker vi norsk så skal vi bruke norsk grammatikk, selv på ord med utenlands opprinnelse.

Enig

over 17 år siden

Enig

Strutle=> Bra sagt!

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Jeg bryr meg nå ikke hva dere sier uansett :) Sier hva jeg vil, og de som ikke forstår lider av enten psykologiske problemer, eller noe annet skummelt jeg ikke vil vite hva er.

Børdi, Bardi, Fuglekjafs, Birdier, Birdies eller Birdieseserer! Så det så!

Apropos

over 17 år siden

Apropos

Enig med Gunder, synes forøvrig verbet å birdiesere er det beste!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg birdiefiserer kroppen min, så får vi se om det gjør at jeg kommer til å birdiesere mer til neste sesong.

øhhh

over 17 år siden

øhhh

hva med å si "en under par", eller "det ble fire tre eller to slag) tror ikke engang birdie er ett golf utrykk, men derimot ett ornitologisk utrykk faktisk

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg for min del foretrekker golf med eaglifisering.

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

fra about.com:
"Which came first, the birdie or the eagle? The birdie, and the eagle followed and continued the feathered theme.

In American slang of the 19th Century, the term "bird" was applied to anything particularly great. "Bird" was the "cool" of the 1800s in the U.S.

So on the golf course, a great shot - one that led to an under-par score - came to be known as a "bird," which was then transformed into "birdie." The term birdie was in worldwide use by the 1910s, and it's believed it debuted in the U.S. in 1899.

An "eagle" simply followed "birdie," being added to the lexicon in keeping with the avian image of birdie. And "albatross" later came along for the same reason."

Niki

over 17 år siden

Niki

Litt høna eller egget...men gøy for en nordmann uten gode engelsk kunnskaper!
Uansett noe å tenke over.....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her