Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hjertestartere

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

I sommer har det vært to dødsfall på golfbaner i Norge. Begge to skyldtes akutt hjertestans og selv om det ble utøvd førstehjelp gikk det galt i disse to tilfellene. Kanskje burde golfbanene vurdere å gå til innkjøp av hjertestartere tilsvarende hva fotballklubber har. Med tanke på at det er snakk om en del menn i risiko-alder som spiller golf rundt om kring kan det være klokt å ha denne beredskapen. Maskinene koster en del penger, men kanskje det går an å arrangere turneringer til formålet? Bare en ide.

Gammel

over 21 år siden

Gammel

Tiltredes

Gammelhater

over 21 år siden

Gammelhater

Apropos Hauger og problemet med seniorer der, så er det kanskje ikke dette det som trengs...
Nei, la oss heller få humane avrettingsmetoder som f.eks:

Aktiv drukningshjelp ved vannhinder
Jerntreer rett i fleisen
Lynleder montert på elektriske traller
Strippeshow ved 18 green

Bannlyste metoder må være:
Titaniumdriver ( for lett metall til å være effektivt)
Kvelning med golfhåndkle (for lite til å nå rundt halsen)

HP (ung, men det går over)

over 21 år siden

HP (ung, men det går over)

En veldig god ide. På mange baner er vel "Marshall"/"Player Assistance" ute på banen med golfbil ganske mye. Kanskje enheten burde vært med i denne bilen? Tiden frem til pasienten er vel en viktig faktor her...

Kanskje smart om forbundet kunne koordinere innkjøp og opplæring. Det er sikkert litt rabatter å hente hvis man kjøper dette inn samlet.

HP

over 21 år siden

HP

Som de fleste forhåpentligvis forsto etterhvert, så var det ideen til "Toughloose" som jeg syntes var god, ikke "Gammelhater"....

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

It is getting pretty normal for many golf clubs in America to have one of these machines on the course. I think it is a good idea.

Drammen/Skoger

over 21 år siden

Drammen/Skoger

Drammen Gk har kjøpt inn hjertestarter og en del personer har fått opplæring i bruk av denne. Burde kanskje være plassert opp mot tee på hull 7...

Mony

over 21 år siden

Mony

Enig i at dette kunne vært en god ide. Men man må huske at det også kreves god opplæring for å kunne bruke dette maskineriet.
Så det spørs om kostnadene er forsvarlig, sett i forhold til antall dødsfall(for å være "en smule" kynisk..)

Goofy

over 21 år siden

Goofy

hauger har også

Akke

over 21 år siden

Akke

Mennesker dør forskjellige steder -- ofte av grunner og i livssituasjoner som man kanskje skal få lov til å dø. Statistisk vil vel noen slike dødsfall forekomme på golfbaner på lik linje med skiløyper, hager, strender, parker butikker osv.

Før jeg roper halleluja til å bruke ressurser på å skaffe hjertestartere til alle golfbaner, vil jeg først vite hvor stort er problemet og behovet for hjertestartere. Dernest vil jeg vite i hvilken grad hjertestartere kan reellt være et virkningsfullt tiltak, sett i betraktning av distansene på en golfbane og den korte tiden som vanligvis er til rådighet for effektiv hjertebehandling ved akutte hjerteattakk. Videre vil jeg vite hvor avhengig en effektiv behandling av hjertestans vil være av at det er personer i nærheten kan bruke utstyret riktig. Og endelig vil jeg vite noe om risikoen for at ukyndige personer kan komme til å gjøre en situasjon verre ved å bruke utstyret i situasjoner hvor det ikke burde vært brukt.

Hvis norske golfere er opptatt av å redde liv generelt, er jeg overbevist om at vi kan bruke de pengene som 100 hjertestartere vil koste, til å redde mange flere liv på annet vis.

Hilsen en golfer som har måttet få noen tusen volt gjennom blodpumpa for å få den til å tikke som den skal.

Mulla Høybråthen

over 21 år siden

Mulla Høybråthen

At de har hjertestarter på endel baner i USA er ikke rart. Med det kostholdet de har der borte burde alle få en hjertestarter i presang da de blir født.

Tilbake til Norge; kan vi ikke innføre røykeforbud på banene først, nå som vi er så godt igang mener jeg ? Skal ikke se bort i fra at det kunne spare et hjerte eller 2

...også kan jo kjære Dr. Linberg overta driften av alle golfbane-restaurantene i Norge og fikse oss skikkelig mat.

Terje

over 21 år siden

Terje

Noen som er med på å spleise på en Hjerne-starter til administrasjonen på Hauger?

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Dette er ett prinsippielt viktig spørsmål for mange deler av samfunnet, og jeg føler meg veldig usikker i forhold til en del problemstillinger som kommer opp. Selv er jeg også en av de som har fått noen tusen volt i skrotten, dog på ett sykehus.
For å få noen faglige svar har jeg tatt meg friheten å sende denne tråden til Norsk Luftambulanse, håper og tror de kan gi noen fornuftige svar.

Mulla H....

over 21 år siden

Mulla H....

Hjernestarter ha-ha-ha, den var faktisk j..... morsom

(godt forslag, jeg er Hauger-medlem selv)

Joje

over 21 år siden

Joje

En liten hake til, som jeg ikke er helt sikker på. Men jeg tror at - ved å gå til innkjøp av en hjertestarter - så blir også klubben ansvarlig for at alle skal kunne bruke den, med krav om jevnlige kurs osv. Dessuten kan de - etter hva jeg har hørt - også risikere å bli ansvarlige hvis noen dør og hjertestarteren ikke har blitt brukt etter forskriftene.

Kanskje det er noen som vet hvordan dette forholder seg..?

SB

over 21 år siden

SB

Dagens hjertestartere beregnet for ukyndige brukere, krever ikke mye opplæring. En rolig stemme guider deg gjennom hele prosedyren, og sier klart fra om når/hvor/hvorfor du skal bruke den.

Tor

over 21 år siden

Tor

Hjertestarter, er å regne som medisinsk utstyr og brukeren av slikt utstyr må være lege eller ha et delegeringsbevis fra en ansvarlig lege. For å få dette delegeringsbeviset, må en gå " Norsk grunnkurs i bruk av halvautomatisk hjertestarter", i tillegg må en vise god kjennskap til HLR (Hjerte Lunge redning). Delegeringsbeviset har en varighet på 2 år. En må å beregne å bruke 2-3 øvinger pr år for å vedlikeholde kunnskaper i bruk av hjertestarter og HLR. Husk det er HLR som er livreddende, hjertestarter brukes kun for å korrigere ventrikkel-flimmer, slik at hjertet har en mulighet til å slå normalt igjen.

Når det gjelder ansvar ved bruk av hjertestarter, så heter det seg at ; " Selv om gyldig delegering fra lege gir rett til å bruke hjertestarter, vil grov uforsiktighet eller uforstand i forbindelse med slik bruk kunne medføre ansvar".
Men når det er sagt, så har jeg selv et slik delegeringsbevis, og øver regelmessig på bruk. Har heldigvis ikke vært nødt til å bruke en slik ennå. Men maskinen er meget enkel å bruke, og virker temmelig "idiotsikker", slik at følger en opplæringen så er sjangsen for at noe skulle gå galt svært, svært liten.

Pris på en slik maskin er omtrent 30000-40000. I tillegg kommer kurs, og øvelsesmateriell.

Hjertestarter

over 21 år siden

Hjertestarter

Tor
En liten presisjon:
HLR vil i utgangspunktet ikke redde liv (merk: bare HLR). Den vil bare opprettholde oksygen-sirkulasjonen (spesielt til hjernen). Har man ikke ventrikkel-flimmer, vil ikke HLR føre til at man kan få igang hjerteslagene. Dette trenger man hjertestarter til.

HLR vil derfor være det virkemiddel som "menigmann" kan gjøre inntill medisinsk personell kommer (men helt avgjørende for å unngå hjerneskader pga mangel på oksygen)

Halvdød

over 21 år siden

Halvdød

Hjertestarter burde monteres i ræva på samtlige golfere, og ha elektronisk forbindelse av samme type som brukes av abbonenter i bomringene.
Dersom man ikke passerer neste teested innen 15 minutter etter forrige, så får man noen hundre volt likespenning gjennom rumpeballene. Det holder ihvertfall liv i de aller fleste......

Dårlig tid

over 21 år siden

Dårlig tid

Godt forslag, men hvorfor 15 min? Da tar jo runden 4 timer og 45 min
Bør være 12 min -;)

Halvdød

over 21 år siden

Halvdød

OK, bør kanskje skille mellom par 3, 4 og 5 hull.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her