Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

almost a tiger - golfklær for barn

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Hei!

Jeg har med spenning sittet og lest diskusjonene om golfklær og spesielt det som omhandler barna. Og jeg tar nå sjansen på å presentere meg selv og mitt konsept i håp om å få tilbakemeldinger på hva dere tenker om - almost a tiger - barnas egen golfkolleksjon.

Vi starter altså Skandinavias aller første kolleksjon golfklær og tilbehør for barn i alderen 5-12 år. Kolleksjonen er et eget klesmerke/design og varemerket er altså almost a tiger. Vårt nettsted er under utarbeidelse og adressen er www.almostatiger.no.

Våre produkter er som følger: golfskjorter for jenter, golfskjorter for gutter, skorts (skjørt/shorts), shorts, caps, hansker, håndklær, hatclips med ballmarkør, golfballer, golfpegger, greengafler.

Vi vil tilby moderne, behagelige, kvalitetssterke og morsomme golfklær designet spesielt for barn. Og ikke minst vil dette være et godt og rimelig alternativ til mange andre leverandører av sportsklær, være seg sportsbutikker eller vanlige klesbutikker.

Klærne vil være i 100% bomull og kan like gjerne benyttes til hverdags som på golfbanen.

Dette ble veldig kort fortalt, men gir et lite innblikk i hva vi starter med.

Jeg kaster meg ut i det og ønsker veldig gjerne tilbakemelding på hva dere tenker om konseptet.

Vi er fullstendig klar over at det er et forholdsvis lite marked vi går inn i, men ser at barnas interesse for sporten vokser kraftig.

Håper mange tar seg litt tid til å dele sine tanker om dette.

mvh Vibeke A. Johansen

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Jeg syns det er kult at dere prøver å skape noe nytt, og spesielt for barna :) Blir spennende å se hva dere kommer opp med og hvilken type klær det er snakk om. Vanskelig å uttale seg nå om konseptet da. Lykke til med oppbyggingen!

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Gunder: Takk for hyggelig innlegg!

Skjønner det er vannskelig å uttale seg om konseptet nå. Det jeg tenker på er hva folket tror om markedet i Norge. Vi er ganske så sikker på at det er et marked for dette, men så klart også veldig spente da ingen har gjort dette før (I Skandinavia i hvertfall).

Vibeke

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Jeg tror absolutt det er et marked for slikt i Skandinavia.

golfklær for barn er nesten like kostbart som til voksne, og hvis det er som du sier at det kommer til å være et rimelig alternativ av god kvalitet, så tror jeg vi får se flere stilige små barn fremover...

lykke til i hvertfall... :O)

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Yngve: Takk for hyggelig innlegg!

Det blir veldig spennende å se hvordan dette blir mottatt :). Og vi gleder oss stort til å endelig få satt vår idè ut i livet!

Vibeke

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Jeg er på shopper'n allerede!

?

over 17 år siden

?

Har dere sjekket det juridiske rundt det å bruke Tiger i golf-sammenheng?

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Det juridiske rundt vårt merkevarenavn er sjekket ja, og i og med at det fokuseres på en ung tiger i logoen vår skal dette går veldig bra. Men man kan selvfølgelig aldri garantere seg mot eventuelle innsigelser. Det er søkt patent på varemerke her i Norge og det ser ut til å gå veldig bra.

Vibeke

Fingern i jorda

over 17 år siden

Fingern i jorda

Dette har jeg absolutt ingen tro på. Dette ville nok bli en større suksess i USA og østen.
Skandinaviske barn er litt i oposisjon og kler seg i det de finner for godt.
Dessuten er norsk golf på vei nedover, og dette gjelder særlig barn. I den aldersgruppa du har valgt ut (5-12 år) er det null marked for golfklær. Eneste håpet ditt er å bli synlig via pro-shop og rikelig annonsering gjennom Norsk Golf og Golfposten. Men da blir prisen straks høyere.
For prisbevisste foreldre taper du mot butikker som Spar Kjøp, Ellos, og Lindex, mens de kvalitetsbevisste finner bedre tilgjengelighet i de mange pro-shopene og sportsmagasiner som XXL etc rundtomkring.
Men lykke til i forsøket.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

synes ikke grunnlaget for å ikke tro på konseptet er særlig godt underbygget i innlegget ditt.

Nå sier ikke Vibeke så mye om tilgjengelighet og pris enda, så de argumentene er foreløpig ganske så tynne.

Ellos er nærmest uslåelige på pris, men ærlig talt. kvaliteten på tøyet derfra er ikke mye å rope hurra for.
og JA, jeg har handlet masse der til barna når de var veldig små, siden de da vokser fra alt før det ryker nesten uansett.

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Fingern i jorda: Takk for lykkeønskninger :)

Selvfølgelig er det mange aspekter man skal tenke igjennom før man starter opp. Og du er også inne på en del viktige forhold som vil være avgjørende for oss fremover, nemlig massiv markedsføring og innsalg via pro-shop mm. Vi skal faktisk alikevel klare å konkurrer med sportsbutikker og klesbutikker i pris og kvalitet. Dog ser jeg ikke på Ellos, Spar Kjøp og Lindex som sterke konkurenter.

Vårt fortrinn er at barna vil kunne finne alt de trenger av golfklær og tilbehør på ett og samme sted. Noe som jeg vet det er et behov i markedet.

Vibeke

wwww

over 17 år siden

wwww

Er du ikke redd for at motepresset vil jage enda fler barn på dør?

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Finger'n i jorda mener dette kan bli en større suksess i østen?
Kanskje Vibeke har erfaring derfra?
Et kjapt googlesøk på navnet hennes gir en Facebookside på japansk.

Holder du til i Japan, Vibeke?

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

www: Nei, jeg er ikke redd for det. Tror ikke vi med dette kommer til å skape noe mer motepress blandt barna enn andre. Poenget er at vi skal tilby et godt alternativ for foreldre og andre som ønsker å få kjøpt golfklær til sine barn og hvor de kan finne det de trenger på ett og samme sted.

HenrikFan: Noe Facebookside på japansk kjenner jeg ikke til og jeg holder ikke til Japan, men i Norge :). Og ja jeg kjenner markedet i østen ganske godt, men det er Norge vi skal konsentrere oss om :)

Og bare for å poengtere; dette er et helnorskt konsept.

Vibeke

wwww

over 17 år siden

wwww

Tror dette kun blir et markede for foreldre til barn i 5-års alderen. De små blir oppkledd av snobbeforeldre. De små har enda liten egenformening om hva de ønsker å ikle seg ...foreløpig.

Fortsetter noen av dem i foreldrenes fotspor, kan de utvikle seg til de som man i dag kaller snobbe-gubbeveldet, desverre.

Likevel lykke til med ditt konsept Vibeke, kunder får dere sikkert uansett!

Furu

over 17 år siden

Furu

Helt klart en spennende ide. Blir litt skeptisk når du sier at dere er ganske sikker på at det er et marked for dette. Ganske sikker holder vel ikke? Har dere gjort noen undersøkelser blandt barn og foreldrene deres? Har dere sjekket hvor mye og hvor ofte de handler golfklær og -utstyr?

Skal dere basere salget på netthandel? Skal dere inn i proshop eller sportsbutikker så kommer de til å ta ganske store deler av overskuddet. Skal dere ha nettbutikk så er det utrolig viktig å komme langt opp på Googles søk.

Du nevner massiv markedsføring. Reklame rettet mot barn er vel ikke tillatt i Norge? Barn i 5-12 års alderen handler uansett ekstremt lite så det er foreldrene som må overbevises.

Jeg syns alltid det er flott når noen tar slike initativ. Tror desverre at markedet er utrolig begrenset. Håper dere har gjort en bedre forhåndsjobb enn jeg får inntrykk av. Lykke til! Post gjerne et innlegg på forumet når nettsiden er oppe.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Furu: Reklamen behøver ikke å være rettet mot barn selv om man reklamerer for noe som skal bruks av barn. Da ville bleiereklame vært forbnudt også. Lovlig reklame for barneklær er å se over alt. Noe annet er det å ha reklame for Hubba Bubba rett før eller etter barne-TV.

Jeg ville forøvrig heller ikke ha satset på å leve av dette resten av livet uten noe annet å falle tilbake på. Det sier jeg bare fordi jeg er usikker på markedet for dette, ikke fordi jeg antar noe som helst...... Jeg synes forøvrig det er synd dere ikke skal selge freshe golfklær som er rimligere enn de dyre merkene til voksne. Jeg ville garantert vært interressert.

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

www og Furu: Takk for lykkeønskninger :)

Dere er inne på veldig viktige forutseninger som vi har jobbet med i lang tid før vi har kommet dit vi er i dag.

Det er så klart foreldrene vi må og vil henvende oss til.

Og ja, vi har gjort våre undersøkelser blandt foreldre som viser at det er en stor villighet til å bruke penger på golfklær, tilbehør og utstyr til de minste golferne. Viktige moment er kvalitet, pris og alt på samme sted.

I første omgang vil det bli salg via netthandel. Vi kan ikke ta oss vann og hodet med en gang og netthandel er en veldig fin måte og se om markedet er slik våre undersøkelser viser. Enig i at googles søk er veldig viktig og det skal vi ta høyde for. Målet er også etterhvert å få vår kolleksjon inn i proshop og sportsbutikker.

Reklamen skal selvfølgelig følge norsk lov og vil henvende seg til foreldre :)

Skal poste et innlegg når nettsiden er oppe.

mvh Vibeke

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Bogeybjarne: morsomt nick forresten :)

Vi håper selvfølgelig å kunne leve av dette en gang :), men er realister og satser ikke på å leve av dette med det første.

Utfordringen er, som du sier, et noe usikkert marked, kanskje rett og slett fordi ingen andre har gjort dette før? Som jeg sa ovenfor så viser undersøkelsene vi har foretatt at det er et marked for dette.

Skal huske på deg hvis vi går i gang med klær for voksne :)

Men nå er det barna si tur :)

mvh Vibeke

Niki

over 17 år siden

Niki

Tror at du, Vibeke, er et velmenende menneske, som søker råd og veiledning på nettet.
Ikke dumt, her du får du et ekko av golf norges sjel, uten at jeg behøver å være helt enig.
Bleie reklame fokusen blir litt under mål, da alle vet at foreldrene er målgruppa.
Hvilket spedbarn velger Libero eller Up & Go fremfor tøy bleir ?
Derimot bør og må det vises varsomhet iforhold til tenåringer. De er lett påvirkelige...., men hvem bryr seg når det gjelder å tjene penger...?
Nå føler jeg ikke du vil føre en aggressiv reklame mot unge, men også foreldre kan være unge og dumme :)
Vel, deres problem, om det ikke fører til uheldige bi virkninger på golfbaner i det langstragte land.

Lykke til!

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Niki: Takk for hyggelig innlegg :)

Ja, denne diskusjonen gir et godt innblikk i hva en del av golf norge tenker. Og jeg setter veldig pris på alle innlegg, tanker og meninger.

Vårt overordnede mål er selvfølgelig at våre produkter skal selge bra og bli godt mottatt. Nå er våre produkter for barn, 5-12 år, og da er det foreldrene vi vil og må henvende oss til. Vi skal tilby et godt alternativ til andre butikker og kunden vil få alt de trenger på ett og samme sted. Det er ikke så at vi starter med noe helt ukjent som vil gi et motepress og/eller kjøpspress.

Utfordringen er at ingen andre har gjort dette før oss, men også det som gjør dette veldig spennende.

Vibeke

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

En liten digresjon:

det finnes ingen forskning som konkluderer med at barn er mer lettpåvirkelige enn voksne, men man ser jo lettere splinten i andres øyne ... det er jo bare å ta en kort inventar over hvilke merkevarer du har på og rundt deg, og hvor ofte du bytter de ut ... der er bjelken :-)

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Bobby Peru: Godt sagt :)

snappy

over 17 år siden

snappy

Smart.. Men hva med vester til å ha over skjorter. Det er kjempe fint å se barn i pique og vest. Både v hals og rund hals bør være med i sortementet.

Hva med reise bag, skobag, paraply, bagasje bag, armbånd (svetteband), belter, pannebånd., luer osv.. Dette er bare noen ideer jeg har.

Håper dette går bra for dere.. En genial ide. Håper bare dere tar basis i fine klær. Slik som peak, lacoste osv. Bedre med litt stramme klær for barn som ikke henger å slenger på kroppen

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

snappy: Takk for hyggelig mail :)

Mye av det du nevner er produkter vi har vurdert og ønsket å ha i vår kolleksjon. Men til syvende og sist sitter vi nå igjen med de produktene vi mener er de viktigste, og som vi ønsker å starte med.

Salget og interessen for våre produkter får vise om vi etter hvert kan tilføye disse produktene som du nevner i innlegget ditt. Vi vil følge nøye opp alle henvendelser og ønsker om andre produkter i vår kolleksjon. Men ett sted må vi starte :)

Ja, vi tar basis i konfortable og ikke alt for "slengete" klær til barna. Jeg kan nevne jenteskjortene som vil ha en "innsvinget form" i livet. Sitter meget pent på samtidig som de er behagelige.

Takk igjen for mange gode ideer fra deg - skal ha det i minne den dagen vi kan og vil utvide vår kolleksjon.

Vibeke

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Morsomt påfunn - det er bare å ønske lykke til. Er det bra vil denne golf-pappaen kjøpe - er det ikke så fortsetter jeg å handle andre steder :-)

To ting; varemerket kan dere kanskje få registrert, men det beskytter dere ikke mot at Tiger Woods/Nike tar et initiativ etter markedsføringsloven. Pass på og vær forberedt.

Innsvingete jenteskjorter ? Tja, dette kjenner vi litt halvfeite menn til - hva gjør dere for de jentene som ikke er i timeglassformat? Ta en titt på en del golfspillende jenter - det er ikke bare RS gymnaster der....

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Smilende Sam: Takk for lykkeønskninger :)

Ja vi kan aldri garantere oss mot eventuelle initiativ fra konkurrenter, og vi skal, så langt det lar seg gjøre, være godt forberedt.

Jenteskjorter: Vi skal også tilby golfskjorter som kan brukes av både gutter og jenter og som er litt mer luftig og ikke innsvinget i livet. I tillegg skal vi tilby gutteskjorter og jenteskjorter. Så det blir 2 valg for gutter og 2 valg for jenter :)

Vibeke

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Smilende Sam: Og du er hjertelig velkommen til å handle når vi åpner 1.november :)

Vibeke

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

- "Ja vi kan aldri garantere oss mot eventuelle initiativ fra konkurrenter, og vi skal, så langt det lar seg gjøre, være godt forberedt."

Hvis dere lykkes er jeg ganske så sikker på at Woods/Nike vil drive dere til vanvidd i diverse rettsinstanser. Kan ikke skjønne annet enn at dere skal slite med å argumentere for at "tiger" ikke er en direkte referanse til Tiger Woods. Med godt forberedt bør innkalkulerte utgifter til advokatstanden være en del av budskjettet for 2009 ;)

For øvrig, kult konsept og lykke til :)

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Å peke på Tiger som sådan som konkurrent blir nok litt feil. Det han kommer til å si er at dere snylter på det renommé han har bygget opp og utnytter hans navn i strid med god forretningsskikk. Kanskje også Accenture vil bli furtne siden de sikkert har registrert rettigheter i "go on be a Tiger" Blir litt som å selge den driblefølsomme fotballskoen Myggen i Norge uten å ha snakket med Erik Mykland. Man skal tenke seg godt om før man legger seg tett opp til her - siden det er dyrt og kjipt å være nødt til å endre på det. Selvsagt er tiger en generisk betegnelse og hadde kolleksjonen vært tennis relatert ville det ikke vært problematisk.....

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

barcentrale:

Takk for innlegg og lykkeønskninger :)

Vibeke

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Smilende Sam:

Jeg skjønner at varemerke er et spennende tema :)

Vi er inneforstått med at det kan bli noen spørsmål rundt valg av merkevarenavn, og inntil videre kan jeg bare si at vi gjør alt vi kan for ikke å trå i feil retning.

Vibeke

Olle

over 17 år siden

Olle

Kan ikke si dere gjør alt dere kan, da hadde dere valgt et annet navn.

Personlig så tror jeg dere er på litt tynn is.

Golf barneklær som heter Almost a Tiger, spiller jo helt klart på at de kan vokse opp til å bli Tiger Woods. Om det er det dere har ment eller ikke er ikke vesentlig, da det er slik det vil bli oppfattet.

Uansett jeg ønsker dere lykke til, og håper dere lykkes.

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Olle: Takk for innlegg og lykkeønskninger :)

Vibeke

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg har ingen særlige forutsetninger for å si om dere er på tynn is eller ikke med hensyn til merkenavnet, men når du skriver at dere gjør alt dere kan for ikke å trå feil regner jeg med at det inkluderer en betenkning fra jurister med dette som spesiale.

gammel golfer

over 17 år siden

gammel golfer

Hei!! Ser at janteloven fortsatt lever i Norge. Synes det er på tide å heia på de som virkelig tør å satse!!! Uansett om den STORE tigeren kommer å tar dere eller ikke så har jeg stor respekt for de som tør å gå utenfor firkanten. Tror mye skepsis bunner i missunnelse.

Stå på!!

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Helt enig gammel golfer, jeg synes det er flott at noen tør å satse på ideer de tror på. Håper dere lykkes!

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Øi. Dette var ikke jante. Jeg synes det er stilig, men forsøkte i vennlighet å gi et innspill som kunne være nyttig.

Zack

over 17 år siden

Zack

Gammel Golfer har vel ikke lest eller fått med seg at samtlige innlegg avslutter med lykkeønskninger.
Noen kommer med velmenende råd om forskjellige ting, uten at de bør bli beskylt for Jante av den grunn.
Helt enig med SS.
Tiger-navnet er noe man bør tenke seg meget godt om før det taes ibruk

Zack

over 17 år siden

Zack

Korrigering: nesten samtlige innlegg

gammel golfer

over 17 år siden

gammel golfer

takk for korrigering :)

Vibeke

over 17 år siden

Vibeke

Jeg ønsker å takke for alle innlegg og tanker rundt almost a tiger.

Setter stor pris på alle kommentarer, meninger og heia-rop :)
Dere har gitt mange gode innspill, både kritiske og ikke minst vennlige. Takk så mye.

Jeg velger nå å trekke meg ut av diskusjonen, men dere må gjerne fortsette uten meg :). Poster gjerne et innlegg i forumet når nettsiden er åpnet.

Dersom dere ønsker mer informasjon om oss er dere hjertelig velkommen til å sende oss en mail på post@almostatiger.no.

Med vennlig golfhilsen
Vibeke

Vibeke

over 16 år siden

Vibeke

Hei!

Jeg lovet å sende et innlegg når vi er på nett.
Da er nettsiden vår publisert og vi ønsker alle hjertelig velkommen til www.almostatiger.no

Med vennlig golfhilsen
Vibeke

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Hei Vibeke,

gratulerer med oppstarten.
selv om tidspunktet for golfklær kanskje er feil m.h.t. sesong, så håper jeg du får fart i dette.

websiden er jo enkel og oversiktlig, og prisene er fine, så dette kan gå bra det!

kommer det en lang bukse snart også kanskje?

Vibeke

over 16 år siden

Vibeke

Hei Yngve,

Takk for en veldig hyggelig tilbakemelding.
Det er kjempespennende å endelig være igang.

Vi kunne valgt å vente til litt nærmere golf-sesongen, men vi får nå med oss julegavesesongen. Og samtidig mulighet til eventuelle finjusteringer av nettside mm etter innspill fra kundene.

Når det gjelder lang bukse er det noe vi har i planen vår, men som sagt tidligere må vi selge noen korte bukser først :) Vi er helt avhengig av slike tilbakemeldinger og ønsker, og vi skal gjøre alt vi kan for å få dette på plass så snart det lar seg gjøre. Andre innspill vi har fått er paraplyer og regndress.

Takk igjen!

Med vennlig golfhilsen
Vibeke

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

He, he Vibeke mener som Yngve; litt lengre bukser er nok en fordel, uansett sesong?

Noen gutter/menn er like flaue for å være hjulbeinte eller ha stygge knær, som vi kvinner er for å være kalvbeinte eller ha feite lår.

Uansett, positivt foretak som forhåpentligvis mange vil benytte seg av.

Grattis!!!

007

over 16 år siden

007

Deler av kolleksjonen minner om Lyn-drakten.

Smart !

Good luck !

Vibeke

over 16 år siden

Vibeke

Tigerlili og 007;

Takk for lykkeønskninger og tips!

Med vennlig golfhilsen
Vibeke

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her