Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nå blir vi kvitt de kjedelige Koreanerne

Moss

over 17 år siden

Moss

http://www.moss-dagblad.no/Rikssport/article3744109.ece

Niki

over 17 år siden

Niki

Referer litt fra hva som er DITT budskap !

likegyldig

over 17 år siden

likegyldig

Magasinet Golfweek skriver at den nye regelen skal innføres fra neste sesong, og at spillere som etter to år på touren ikke består en muntlig engelskprøve vil bli suspendert.

Suzann Pettersen har ikke noe å frykte, men det har mange av de sørkoreanske spillerne som dominerer touren. De ble forrige uke informert om regelendringen på et møte i forbindelse med turneringen i Portland.

Niki

over 17 år siden

Niki

Kødder du, likegyldig??
Greitt. Jeg er dum, men dette slår vel de fleste rekorder :-)

jonag

over 17 år siden

jonag

He he, jeg tror LPGA vil kjenne sin besøkelsestid etterhvert. Ser ingen grunn til at Asiatenes herjing på listene skal slutte, tror de blir flere og da øker publisiteten i Asia. Asia er en region i økonomisk vekst og et enormt markedspotesiale og det kan godt hende at LPGA plutselig må flytte turneringer til Asia for å tekkes markedet ! Da blir det utelukket å sende hjem en poppis koreaner bare pga engelskkunnskap.

Dessuten, om de må så lærer de seg engelsk på kortere tid en 2 år...

Furu

over 17 år siden

Furu

Dersom dette stemmer så tror jeg de faktisk mener det godt. De trenger spillere man kan få et personlig forhold til. Med litt endring kan kanskje asiatene bli mer populære?

Globetrotter

over 17 år siden

Globetrotter

Tror de fleste her har glemt at det per dato er definert 4 likestilt verdensspråk og at innen 5 år er Kinesisk ett av dem.

Stian

over 17 år siden

Stian

Tildels enig med furu

Det kan nok hjelpe at vi forstår hva de sier uten at det trengs tolk, men tror kulturen ( til da sørkoreanerne som er det nye inntoget) er slik at de alltid vil fremstå som småblyge som er lært opp til å si det helt riktige og helst bare være søte og snille.

Dog jeg har ingen doktorgrad i Sør Korea, så har jeg en følelse av dette.

Søte og snille og gjør alt riktig, i.e ikke noen veldig synlig personlighet.

Jeg håper uansett jeg tar feil.

jonag

over 17 år siden

jonag

Endel av de spillerne vi knapt klarer å huske navnet på er STOORE stjerner i hjemlandet (Korea, Taiwan, Japan, etc). Vi oppfatter vel bare personlighetene forskjellig

Men det hadde vært litt enklere med litt bedre engelskkunnskaper så ingen har vondt av regelen.

TIL Stian og Furu

over 17 år siden

TIL Stian og Furu

En liten rundreise i Asia anbefales på det varmeste.

Furu

over 17 år siden

Furu

Kjære "Til Stian og Furu" - hva i all verden er det jeg skriver som er galt? Skal jeg ta en rundreise i Asia fordi jeg skriver at fans vil få et bedre forhold til spillerne dersom de intervjues på engelsk og det hele blir mer personlig? Eller vil du bare skryte av at du selv har vært på tur? Tåpelig kommentar fra din side. Jeg har spilt fotball i utlandet med spillere fra bl.a. Japan og Kina. Har kanskje en del forståelse for deres væremåte. Har masse respekt for asiater på LPGA og har i andre tråder gitt uttrykk for dette.

Latterlig at jeg skal måtte kommentere slike tåpelige innlegg. Flott nick du har forresten. Anonymt dritt er min favoritt.

Stian

over 17 år siden

Stian

Til TIL Stian og Furu

Om vi er så på vidvanke med våre innlegg, hvorfor ikke skrive noe som har substans istedenfor tomhet ?

Ellers har jeg vært flere ganger i østen, dog ikke sør Korea.

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Dette er USA. Det lukter søksmål! Fire år med prosess med påfølgende forlik der kravene til engelskkunnskaper settes så lavt at alle klarer dem; selv Tutta.

Stian

over 17 år siden

Stian

Ser ut som muligheten for at kravet ikke kan iverksettes er der, om ikke LPGA klarer å overbevise en mulig rettsinstans om at det er p.ga sikkerhet på golfbanen samt å overholde tidskjema i flighten.

Fore er vel det eneste man trenger å kjenne til hva angår sikkerhet :)

http://www.golf.com/golf/tours_news/article/0,28136,1836650,00.html

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Begrunnelsen for kravet er i hovedsak at spillerne skal kunne kommunisere rimelig greit med sponsorer og andre, bl.a. under pro-am. Kravet kom egentlig for flere år siden, men det er først nå at det iverksettes sanksjoner for de som ikke består den muntlige testen. Og ordningen får effekt først fra slutten av 2009. De som ikke klarer kravet selv med så god tid til å lære engelsk bedre får hjelp til undervisning mv.

LPGA er en amerikansk tour, og amerikanerne setter kravene til spillerne. Jeg tviler sterkt på at det blir noen rettssaker av dette, og kravet kan temmelig sikkert iverksettes hvis LPGA ønsker det. Kanskje oppmerksomheten denne saken nå har fått er nok til å bedre engelskkunnskapene slik at den faktiske testingen blir unødvendig når den eventuyelt skulle komme i 2009 eller 2010.

Tuttafan

over 17 år siden

Tuttafan

Jeg trodde LPGA og PGA var de STØRSTE turneringene i verden, men så feil kan man ta.
Her er det kun pengene som bestemmer og turneringa er ikke for verdens beste utøvere. Trist.

Hasssselhooff

over 17 år siden

Hasssselhooff

Er vel ikke noe i veien ved å be om at utøverene kan snakke språket i turneringsserien de er med på?

Akkurat som vi ønsker at norske leger kan snakke norsk, slik at vi kan få et mer personlig forhold til dem (ok kanskje satt litt på spissen, but still ;-).)

Hvis de absolutt nekter kan de bare spille på asiantour..

Bereist

over 17 år siden

Bereist

Hvis du bor og jobber i et land i 2 år og likevel ikke har lært deg språket godt nok til å føre enkle samtaler da er du temmelig raka i skallen. Dette kommer til å bli null problem selv for innavla ching-chong damer

Happy Gilmore

over 17 år siden

Happy Gilmore

Ser at Mr. Espelid støtter dette også. Fullstending latterlig syntes nå jeg. Dette bør handle om hvem som spiller best golf ikke hvor man er fra eller hvilket språk man snakker.

Scrambler

over 17 år siden

Scrambler

Tidligere australsk LPGA spiller Jan Stephenson skapte storm i 2003 da hun advarte om at LPGA snart var the Korean Tour med mange spillere fra Korea med lite utstråling og ikke engelsk-talende.
ALLE, gikk da kraftig i mot henne. Det bele skandale og hun ble omtrent nedsablet.

Nå har det omtrent blitt Korean Tour og nå ser alle hvordan det har blitt.

Det er viktig å skjønne at det er sponsorene som betaler LPGA Tour. Sponsorene er bedriftsledere som foruten å profilere sin bedrift gjennom LPGA Tour ønsker å spille Pro Am onsdagen før en turnering med søte ungjenter som kan snakke med dem og være hyggelige.

Jeg tipper at de krever at de som skal være frontfigurer må kunne snakke engelsk. LPGA har ikke råd til å miste sponsorer og jeg skjønner dem veldig godt.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Spesielt koreanerne har reagert på dette,og føler det som diskriminering. Amerikanske jurister oppfordrer sponsorene til å trekke støtten til touren. Her blir det nok ganske mye bråk,les mer på http://www.golf.se/extra/news/?module_instance=1&id=77756

Personlig synes jeg det er helt greit å innføre "engelskspråklige krav",men er vel litt hvordan man presenterer dette. Touren har samarbeid med en leverandør av disse språkkursene,og spillerne får disse gratis. Man burde vel kanskje ikke kalt det et krav,men lagt mer arbeid ned i å forklare spillerne hvorfor de vil at de skal kunne prate engelsk og forstå engelsk. At det er hensynet til sponsorer,publikum,tv-tittere osv.

Se og lær

over 17 år siden

Se og lær

Det at halvparten av LPGA-spillerne er fra bittelille Korea sier litt om kvaliteten på kvinnene i resten av verden. På tide at pappajentene flytter ræva si fra sminkekrakken til treningsfeltet. Kanskje heller ikke så dumt av NGF å få tak i noen koreanske trenere til å erstatte daukjøttet som er der i dag.

t

over 17 år siden

t

Hvem vil gidde og se på koreansk mesterskap uke etter uke.
Klart at LPGA er nødt til å finne på noe for å holde interessen oppe.

Potetmel

over 17 år siden

Potetmel

Dere er morsomme :) Kanskje det sier litt om kadaverdisiplinen de har i Korea da? Er det sånn vi ønsker å trene jentene våre?

Det sier nok mer om hvor flinke koreanerne har vært med talentoppbygging de siste årene.

Det fine er at jeg ikke ser på damegolf uansett så jeg slipper å irritere meg over annen hudfarge. Morsomt at dere ikke klarer å se forbi hudfargen for å legge merke til idrettsprestasjonene.

Engelsk

over 17 år siden

Engelsk

Ja, her i landet har vi noen gode forbilder; Solheim, Brd. Solbær er vel de grelleste eks.
En av verdens beste golfere fra Argentina?? Husker ikke navnet hans i farta snakker vel bare spansk. Dette har jeg ikke tro på. Tullete.

Foresten er snart kinesisk verdens mest utbredde språk. Det er kanskje fortsatt flere engelsktalende enn spansk talenede.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Det forslaget er en skandale.
Til de grader diskiriminerende.

Hitler

over 17 år siden

Hitler

Hudfargen har vel for faen ikke noe å si din Potetmelpudding.
Her er det snakk om å lære seg språket i det landet de jobber slik at de kan kommunisere greit med kollegaer, arbeidsgivere og media (publikum). Dette har vel for faen ikke med rasisme å gjøre.

Hitler

over 17 år siden

Hitler

Forresten så er overskrifta på denne tråden sterkt misvisende, burde heller stått "Nå blir de kjedelige koreanerne endelig mindre kjedelige". For det er vel ingen som er så evneveike at de ikke lett lærer seg engelsk.

Traveler

over 17 år siden

Traveler

Mye fordommer ute å går blandt nisseluene her. Koreanske damer er definitivt ikke mer kjedelige enn Amerikanere. Tvert imot :)

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

De er sikkert ikke mer kjedelige, men det er vel liten tvil om de framstilles som mer kjedelige gjennom tv-ruten pga bla svikt i kommunikasjon..

kjipt nick "Hitler"...

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

La amerikanerne ta seg av pratingen så kan koreanerne "let the clubs do the talking..." det er de ihvertfall gode til. Språkkurs er sikkert klokt for alle - både touren, spillerne selv, sponsorer og publikum. Tourene har regler for påkledning og masse annet - jeg synes ikke dette er en big deal - hvis man ikke vil gjøre det til en big deal.

.....

over 17 år siden

.....

Himmel, er ikke regelbok og øvrig info trykket på alle språk? Det finnes enormt mange nordmenn som ikke snakker bra nok engelsk, og utlendinger i norge som ikke prater bra norsk. Er de mindre sjarmerende for det?
Babelsk forvirrende idioti alt sammen..

Jokke

over 17 år siden

Jokke

Ja, de er mindre sjarmerende, og mer irriterende, særlig de som TROR de kan norsk og babler i vei helt uforståelig. Skal du bo og jobbe i et land bør du som et minimum kunne kommunisere godt med innbyggerne (de innfødte) i landet du bor i.

Jokke

over 17 år siden

Jokke

På min arbeidsplass i et stort offshore engineeringsfirma har vi en saftig blanding av nordmenn, briter, svensker, dansker, russere, tyskere, polakker, rumenere, indere, malaysere, amerikanere, brasilianere, afrikanere, finner, spanjoler, portugisere, franskmenn, irakere, iranere og mange flere. Det er faen så vanskelig å forklare hva de skal gjøre og å forstå hva de har problemer med når de hverken kan norsk eller engelsk.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Da ser jeg ikke helt parallellen Jokke. De koreanske damene har beviselig ingen behov for opplæring, og ikke har de problemer heller.. Utfordringen ligger vel i kaffepausene.. men de er vel langt mer interessante hos dere enn i et kjipt helnorsk ingeniørselskap..

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Jokke, hva har dette med krav til LPGA å gjøre da?
det er i så fall amerikanske myndigheter som må stille dette kravet!

spiller de bedre golf hvis de kan engelsk?

ok. hva blir neste!

OL I London:
alle som ikke kan engelsk, må bare vente. de får ikke meldt seg på..

:

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Saken her er vel at det er sponsorene som stiller krav, ikke absolutt hva lpga, myndigheter(hallo?) eller andre krever.

Jokke

over 17 år siden

Jokke

Barcentrale, du er temmelig sneversynt. Han skriver at de koreanse damene ikke har problemer eller behov for språkopplæring. Det stemmer helt sikkert. Det er de andre (media, publikum, arrangører, dommere, sponsorer, medspillere) som har behov for at de lærer seg å kommunisere.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Barcentrale, du skriver "De koreanske damene har beviselig ingen behov for opplæring, og ikke har de problemer heller.. Utfordringen ligger vel i kaffepausene".

Ca 10-15 av de koreanske damene behov for tolk når de skal kommunisere på engelsk. Problemet med det er at det fungerer dårlig når de spiller pro-am, skal holde takketale mv. Sponsorene er naturlig nok ikke særlig happy med så dårlige språkkunnskaper, og pengene rår her som de fleste andre steder. Derfor iverksetter nå LPGA et gammelt krav om språkkunnskaper, og de som har behov for det får hjelp til å lære seg engelsk bedre.

Så enkelt er det, og ingen big deal, bortsett fra for enkelte hårsåre koreanere og noen på Scangolf.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg ser den, Fooore.
poenget mitt er bare å belyse hvor dumt det høres ut for en uinvidd.

hvis ikke du kan engelsk, så kan du ikke spille golf på amerikansk jord...

eh....

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Man kan vri på dette og si følgende; Koreanerne vil spille på LPGA pga av at det er der det store premier. Det er sponsorene som gjør det mulig å vinne de store premiene. Sponsorer forventer å få noe tilbake, bl.a. presseoppmerksomhet, pro-am som er trivelig for inviterte gjester og personligheter som fremstår positivt. TV-selskapene ønsker profiler som ikke bare kan spille - men som byr på seg selv og kommuniserer. TV sendinger er viktige for sponsorene og for interessen.

Hvis deltagerne ikke kan snakke med pressen, ikke kan kommunisere med spillepartner under pro-am og ikke "kommer gjennom skjermen" så reduseres verdien for sponsorene og interessen fra TV selskapene. Da blir premiene mindre.

Man kan altså påstå at engelsk språk er viktig for at alle de som spiller skal ha en jobb med en mulig sykt god lønn. Hvis tippeligaen ble dominert av spillere fra fransktalende land som måtte tolkes så ville pengene som flommet inn dit også vært redusert.

Hvis jeg med mitt yrke begynte å jobbe i USA ville en grunnforutsetning vært at jeg skjønte språket og snakket det. Det er ikke så anderledes innen golf. Se på det som ytelse mot ytelse; Spillerne får mulighet til å tjene penger - motytelse; kommuniser på et språk publikum forstår. Urimelig - sikkert ikke. Jeg får meg ikke til å synes synd på personer som kan tjene flere millioner i året når alt de har å klage på er at de må kunne litt basis engelsk.

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Nå har LPGA snudd. Ingen straff for ikke å kunne snakke engelsk. Uten søksmål! Som The Angry Golfer sa på GD. Det virker som om LPGA gjør noe dumt innimellom, bare så folk husker at de eksisterer.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her