Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dårlige Bergensbaner

Strilegolfar

over 16 år siden

Strilegolfar

Meland er ei herlig bane. Det er Fana også.
Men av dei ca 200 banene eg har spelt siden eg byrja med golf for 16 år siden er Bergen GK og Bjørnefjorden GK det absolutte lavmål. Forstår ikkje korfor nokon i det heile gidd å setja føtene sine der meir enn éin gong. Skal bli moro å sjå kva som skjer med medlemstalet på desse to banene no når me får to nye baner på strilelandet.

Keyser

over 16 år siden

Keyser

Det var da et herlig positivt innlegg - takk for det. Men skjønner ikke at du gidder bruke energi på baner du ikke liker. Er det Herdla/Sotra du sikter til med nye baner? Vi får se hvordan driften går der etterhvert.

Bjørnefjorden drives med overskudd og har gjort det de siste årene. Medlemstallet er stabilt, det var en liten dipp når Fana ble etablert, men det er nå kommet opp igjen.

Du er stril og har spilt golf i 16 år. Basert på innlegget ditt ser det ut til at du bare spilt Bergen og Bjørnefjorden en gang. Kanskje det er litt lite å dømme banene etter?

Golf

over 16 år siden

Golf

Dette må være et tulleinnlegg. Hvis noen mener seriøst at Fana GK er herlig, mens Bergen GK og Bjørnefjorden GK er lavmål, ja da har de så lite peiling på golf at de faktisk bare bør slutte.
BJGK er en Mikke Mus - bane, men har et fantastisk miljø, god økonomi og masse lokale som spiller.
BGK er en av landets eldste baner. Sliter litt med drenering og sånn, men har denne sesongen vært i fabelaktig stand.
Sotra GK er en ufattelig kjedelig bane og Herdla skal jo bare utvide rangen sin, så at disse blir noen reelle konkurrenter mot de andre 9-hullsbanene tviler jeg sterkt på.

Herdla?

over 16 år siden

Herdla?

Jeg har sett flotte tegninger av ny 9-hullsbane på Herdla? Er det ikke den de anlegger nå? Har de forandret planene? Den så i alle fall veldig fin ut. (En annen ting er om det er økonomisk grunnlag, så lenge Fana "midt i sentrum" etter flere år må ha helsides annonser i BT for å rekruttere nye medlemmer. Når den eneste 18-hulls banen i "mils omkrets" av Bergen ikke er fulltegnet - joda, Fana har sine minus som bane, jeg vet det - hvordan skal da andre baner kapre folk fra bergensområdet?

Golf

over 16 år siden

Golf

Herdla fikk, såvidt jeg vet, ikke nok tegninger av aksjer til nye banen. De utvider og forbedrer den gamle. Men det blir ikke den banen som først var tegnet.

Herdla

over 16 år siden

Herdla

Golf: Det virker veldig sannsynlig at de ikke fikk mange nok aksjetegninger, og jeg vil tro det var det beste for alle i dagens situasjon. Når selv Fana midt i smørøyet i en by med 250 000 innb. må gi lokketilbud som gratis spill ut året osv., er det ikke grunnlag for kostbare prosjekter så langt fra byen som Herdla.

Bare lurer.....

over 16 år siden

Bare lurer.....

Er Fana en god golfbane? Må ha orienteringskart og GPS for å komme rundt på banen og mange av hullene er helt meningsløse. Noen som har målt avstanden mellom hull 1 og 2?

Fanastril

over 16 år siden

Fanastril

Fana er en bane med mange fine hull, en del svake hull og håpløse avstander mellom hullene på første 9. Så "herlig" er nok å ta i litt. Men det er jo den eneste ordentlige banen i Bergen da.

B&B

over 16 år siden

B&B

Bergen og Bjørnefjorden er sikkert OK for medlemmer, men hvis du ikke kjenner banene meget godt er de håpløse. En bør ha et høyt ballbudsjett for å komme rundt. Irriterende når ballen forsvinner ned i gjørma og blir borte midt på fairway.

Golf

over 16 år siden

Golf

Hvis drenering er ditt måleverktøy for golfbaner har du ikke skjønt mye.

Furu

over 16 år siden

Furu

Spiller på Bjørnefjorden og som nybegynner liker jeg meg der. Ballbudsjettet er overskredet for lenge side, og etter tre runder så ser jeg at noen av hullene godt kunne vært designet litt bedre. Helhetsinntrykket er allikevel prima.

Alle jeg kjenner og har snakket med har svært liten eller ingen interesse av Herdla desverre. Kjenner faktisk flere som reiser til Vildmarken, en bane som nok hadde nådd et historisk bunnivå på listen din. 200 baner er forøvrig imponerende om det er tilfelle. Ikke alle som er så privilgert at man kan spille i snitt 12 forskjellige baner i året hvert år i 16 år.

At BJGK kunne vært bedre er greit. At den er uholdbart dårlig er tull. At Herdla og Sotra skal stjele medlemmer fra de andre klubbene er jeg absolutt ikke enig i.

Hva er det som er så fantastisk med Fana? Må ta meg en tur der en dag. 35 hcp passer vel bra der :)

Hmmm

over 16 år siden

Hmmm

Ser ut til at Strilegolfer har slengt ut en påstand for så å gjemme seg helt.... Hadde vært fint med en utdypelse av hva som er så mye bedre på feks Fana enn BJGK og BGK. At Meland er den beste banen i Bergensområdet hersker det selvsagt liten tvil om..... Enig med Furu..At Strilen har spilt 200 baner på 16 år er ganske imponerende. Enda mer imponerende er det da at han synes Fana`s bane er herlig....

KG

over 16 år siden

KG

helt utrolig å mene at fana gk er herlig. de første 9 er jo ikke akuratt gode designmessig. hullene 5-7 er jo rene "hells-corner" designmessig

Adam

over 16 år siden

Adam

Økonomisk går det vel ikke helt bra for Fana heller?

nok

over 16 år siden

nok

hadde de hatt like mange til å jobbe på banen som de har i administrasjonen så hadde kanskje banen vært i brukbar stand..

...

over 16 år siden

...

Lurer på hvordan de som driver klubben er, med tanke på alle "ord delings" feilene som er overalt på bane, nettsteder osv

Ben H

over 16 år siden

Ben H

Sistnevnte treffer spikeren bedre på hodet enn han kanskje aner. Klubben virker smått desperat etter kroner, og annonserer heftig etter nye medlemmer, mens eksisterende medlemmer er oppgitt og lei. Banen har forfalt denne sesongen grunnet manko på greenkeepere, og fremstår i en helt latterlig forfatning. Greenene er amatørspiket og mishandlet og er på vinternivå nå i august. I tillegg råder det er oppgitt stemning både i proshop og administrasjon. Det mangler sponsorer og medlemmer for å opprettholde en sunn drift. De tidligere annonserte planene for utvidelse til 27 hull er følgelig skutt ut i det blå.

Problemet til Fana har vært at de fikk en knallstart med fulltegning, og ledelsen har i ettertid operert som konger uten å vedikeholde - og langt mindre forbedret - produktet. Arrogant, selvforherligende og selvnytende. Akkurat som Brann i 2008. Nå kommer den sure svie for noen hver.

rådgiver

over 16 år siden

rådgiver

Det kan synes som om det gamle ordtaket:
"I ditt ansikts sved, skal du ete ditt brød" er på sin plass å trekke fram igjen. Ofte ser vi i slike "bedrifter" som har ansett personell uten spesiell faglig kompetanse. Det er virkelig synd at man ikke ser på drift av en golfbane som en bedrift. Det kan synes som om dette er en oppholdsplass for å heve en lettjent lønn.
Til eksemplel møtte jeg forleden lederen for Sola Golf Klubb. En svært driftig kar. Høyt utdannet økonom og mann med meninger. Der var det lagt opp til at han i tillegg til en grei lønn fikk 10% av sponsorintekter han fikk inn. Ikke noe å si på den andelen. Han skuffet inn 5 mill for klubben på den avtalen. Ingen problemer når man har sans for business. En person jeg respekterer.

Strilegolfer

over 16 år siden

Strilegolfer

Korfor eg liker Fana?? Fordi det ikke gynger i gresset når eg går. At ikke alle hullene er kopier av hull på andre baner er bare flott. Og så har eg heller ikke skrekk for å gå et stykke mellom hullene. Andre her er tydeligvis mer late.
Furu illustrerer det som er typisk for medlemmer på B&B. De kunne gjerne tenkt seg banen annerledes, men er fornøyd likevel. Til tross for høye ballbudsjetter. Godt miljø betyr mye, men ikke alt.

Golfer

over 16 år siden

Golfer

Så du mener at hullene på Bergen GK er kopier fra andre baner? Og at det gynger i gresset? Da har du tydeligvis ikke spilt der de to siste sesongene. Men det er jo ditt tap...sikkert like greit å slippe sytepaver som deg likevel. Kos deg på Fana og de 200 andre herlige banene dine du!!

Furu

over 16 år siden

Furu

Er det så galt å være fornøyd? Vil tro at stort sett alle medlemmer på alle baner er fornøyd men gjerne hadde sett noen endringer hos klubben eller på banen. Kan noen med hånden på hjertet si at alt er perfekt og man er 100% fornøyd?

Det kommer nye hull på BJGK. Det hjelper jo helt klart på "fornøydheten" når medlemmene ser at det skjer noe, at klubben utvikler seg. De har sikkert råd til det fordi de selger så mange baller :)

Uansett - vi har alle forskjellige krav og finner vår plass. At du ikke liker en bane betyr ikke dermed at du kan omtale den som noe dritt. Du sitter ikke på fasiten for hvordan en perfekt golfopplevelse er. Takk og pris for at det finnes forskjellige typer baner og klubbmiljø. Uten litt mangfold hadde golf vært en ekstremt smal sport.

Strilegolfer

over 16 år siden

Strilegolfer

Det stemmer, Golfer, jeg har ikke spilt Bergen GK de siste 2 årene. Men for en bane som har eksistert siden bestefaren min ble født tviler jeg sterkt på at den har blitt revolusjonerende bedre enn den var de 11 årene jeg var medlem der.....

Furu

over 16 år siden

Furu

På hvilket grunnlag uttaler du deg om Bjørnefjorden? Gått en runde for tre år siden? Det blir vel litt for usaklig og tynt. Skjønner rett og slett ikke hvorfor du kommer med kritikk mot en bane (les Bergen) som du ikke har spilt på to år. Hva er egentlig bakgrunnen for innlegget du startet med? Er det kun spekulasjon i fallende medlemstall pga. strilebaner som skal stjele medlemmer?

stf

over 16 år siden

stf

Bjørnefjorden er en bra bane, skjønner ikke all denne kritikken fra Strilegolfer. Skjønner heller ikke dette med at en mister mange baller på Bj-fjorden og Bergen, klarer meg stort sett med 1 ball eller 2 der. Mens det derimot går noen flere baller på Meland og Fana. Når vi først er inne på Fana må jeg si at dette er en bane som virkelig har tapt seg i det siste, skuffende fairways og greener. I tillegg til dette blir klubben drevet på en utrolig dårlig måte, håper de gjør flere utskiftninger i ledelsen slik at de kan få litt fart på den evt. utbyggingen og at de etterhvert begynner å satse på å holde banen i god stand. Ikke lurt å spare ett par hundre tusen på greenkeepere, det ender bare med at produktet blir så dårlig at "ingen" benytter det. Ære være satsingen til Herdla og Sotra, håper virkelig de får det til og får et stabilt og voksende medlemstall. Dette kan bli 2 gode baner og en veldig fin inngangsport for nye golfere.

Strilegolfer

over 16 år siden

Strilegolfer

Har gått 1-4 runder i året på Bjørnefjorden siden den åpnet.
Hvorvidt man mister baller avhenger jo også av hva slags golf man spiller. Jeg slår høyt og langt og kutter doglegs der det er mulig. Da sier det ofte "plopp" og så er ballen langt nedi jordskorpa. Skrøpelige gamle damer som triller ballen 60-70 meter med wooden sin har naturlig nok mye bedre balløkonomi, og synest helt sikkert de fleste golfbaner er helt OK. Meningene mine er subjektive og jeg forlanger ikke at alle er enige. Det var en invitasjon til debatt.

Golfer

over 16 år siden

Golfer

Strilegolfer: Sjekk heller banestandarden på dine nærliggende baner før du kommer med latterlige påstander om at de er dårlige. BGK har gått igjennom relativt omfattende drenering pluss sanding av Fairways de siste årene, noe som gjør at gresset ikke lenger "gynger" slik det hadde en tendens til før. Kanskje på tide med et nytt besøk?? Eller ved nærmere ettertanke...bare dropp det. Vi klarer oss uten din "ekspertise".

Furu

over 16 år siden

Furu

Skal være enig med "ploppene" dine Strilegolfer. Slår høyt og langt selv og lurer av og til på hva i all verden som har skjedd med ballen.

Er det virkelig riktig tid for baner som Sotra og Herdla? Litt dårligere økonomi hos folk og hvis jeg ikke tar feil litt nedgang i antall golfspillere. Forholdsvis lang kjøretid til banen + den lange tiden det tar å gå en runde taler vel for at baner på landet kan slite litt.

Det ideele (men ugjennomførbare) hadde vært å samle dem som har vilje og penger til å drive en golfbane. Har inntrykk av at Fana sliter. I stedet for å prøve seg på dristige prosjekt med utvidelse eller nye baner kunne kanskje disse menneskene konsentrert seg om ett mål.

Mye synsing og antagelser fra min side.

Keyser

over 16 år siden

Keyser

Strilegolfer: Du spiller 1..4 ganger på Bjørnefjorden hvert år, men kan ikke forstå "korfor nokon i det heile gidd å setja føtene sine der meir enn éin gong".

Det første innlegget ditt bar preg av ren nedrakking av BGK og BJGK, det virker også som du håper at disse klubbene får problemer. Det er ikke akkurat en invitasjon til debatt slik jeg ser det.

Det er flere baner i Bergensområdet jeg ikke liker, det gjelder både layout og kvalitet. Jeg håper allikevel at alle banene og klubbene består og videreutvikler seg. Det kan du vel kanskje være enig i?

Strilegolfer

over 16 år siden

Strilegolfer

Skulle eg være nødt til å bare spille baner eg liker så hadde det ikkje blitt så mye golf.
Nei, eg håper ikke B & B får problemer, eg håper de gjør noe med banene sine. Det er tross alt fint med mange baner i nærheten. Personlig synest eg det er like greit med ti 9-holsbaner som fem 18-hols. 9 hol er ein passelig kveldsrunde.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her