Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfklær for barn - "kleskoder"

labbetus

over 17 år siden

labbetus

Hva gjør man? Selvfølgelig kler man barna i behagelige klær, alt etter værforhold, når de skal ut på golftrening eller golfbanen. Men det viser seg at etter hvert som de vokser til (har selv en gutt på 10 år) ønsker de å kle seg litt mer som de litt større golferne.

Hva synes dere om at barna også begynner å føle at de må følge golfens "kleskode"? Det er sikkert ikke så mye annerleds i andre sportsgrener, men lurer litt på hva andre mener om dette.

Og ikke minst om det er noen gode tips om hvor man kjøper rimelige golfklær for barna.

Personlig er jeg litt blandet i hva jeg synes om dette. Jeg elsker sporten og synes selvfølgelig det er morsomt at barna er ivrige golfere, men det koster allerede mye i utstyr mm.

Spent på hva dere mener.

b

over 17 år siden

b

Golfens "uniform" er vel bare slik at det er en del klær som ikke skal brukes på banen.

Barna har IKKE vondt av å kle seg opp når de skal på turneringer og representere. Tvert i mot, de har svært godt av å innse at de må innrette seg etter andre i visse situasjoner.

Det er jo ikke klesmerket det stilles krav om det er typen klær. Regener med at det er snakk om representasjon i junior klasse og ikke vanlige knøttetrening man snakker om her.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Tviler på at det er represetnasjon i juniorklassen labbetuss snakker om.

Barn bør i utgangspunktet få bruke de klærne de liker best og trives i. Golf for barn har tøff nok konkurranse fra fotball og andre idretter fra før av, så vi bør ikke gjøre det ekstra vanskelig for rekrutteringen med en kleskodeks ment for voksne.

b

over 17 år siden

b

Hvem skal styre barna bort fra å bruke de klærne de selv ønsker å bruke. Det er klart at de ønsker å identifisere seg med de som er litt eldre enn dem selv - det er klart.

Koster det noe mer å sende dem ut med akseptable golfklær enn hullete dongri hvor til og med hullet koster penger da. Tror prisen er ganske lik. Uansett vil det koste å kle opp barna og det er litt opp til foreldrene å styre kostnadene på dette og også hvilke krav barna skal få oppfyllt. De fleste 10 åringer er åpne for å "bli styrt" til en viss grad enda, dersom de ikke er totalt bortsjemt og spolert allerede.

Når barna selv ønsker å kle seg slik de større ungdommene kler seg så bør det jo ikke være noe i veien for det dersom ungdommene kler seg noenlunde i hht det klubben ønsker og foreldrene aksepterer.

labbetus

over 17 år siden

labbetus

Takk for bra innlegg. Det er ikke representasjon i juniorklassen jeg mener.

Vi er inne på noe som jeg tror vil få mer blest rundt seg om ikke så lenge, i og med at golf blir mer og mer populært blandt barn. Og vi bør være obs på at det allerede er mye snakk om dette blandt barna og også fra de aller minste.

Man skal selvfølgelig unne barna å se opp til eldre og mer erfarne golfere, men fokuset må vekk fra kleskoder og heller dreie seg om golfspillet og hvor morsomt dette kan være. Det gjør det nok for de aller fleste, men vi voksne, foreldre og besteforeldre må huske at det viktigste for barna er å få en god og morsom start på golfspillet og ikke være så veldig opptatt av hva de har på seg. Det er vårt ansvar!

b

over 17 år siden

b

Hvorfor skal det ikke være fokus på at når man er ute og spiller så representerer man både seg selv og klubben man tilhører? Dette er da en del av det å tilhøre ett miljø, identifikasjon og trivsel. Jeg snakker ikke om press i buksa på trening, men at det ok å være fin i både tøy og oppførsel. Dersom dette er en norm i klubben så er det ikke en stor sak, men noe som kommer naturlig og dermed holdes fokus på golfen.

Har inntrykk av at det i mange tilfeller er det motsatte - at det er foreldre som er i mot kleskoden og bruker barna som brekkstang. Barn er påvirkelige i alle retninger - voksne er litt mer satt .....

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Enig med b. Kleskode dreier seg egentlig om identifikasjon og inkludering.

Niki

over 17 år siden

Niki

Hvis barna føler de MÅ kle seg som de noe eldre golferne er det noe galt. En annen ting er om det er det de virkelig ønsker.
Barn som er sterke nok til å kle seg som de selv ønsker, og ikke bare følger stimen for å bli godtatt, klarer seg alltid godt. Ønset klær, og ikke "slaver"
Å fokuserere på å spille god golf er det som teller i lengden, og ikke rutete bukser. "Golfklær" kan de alltids kle seg i når den dagen de skal spille i større turneringer kommer.

labbetus

over 17 år siden

labbetus

Mange gode tips og tanker og jeg skal selvfølgelig ikke nekte min sønn ordentlige sko og utstyr, men klærne er jeg mer opptatt av skal være behagelig og værtilpasset.

Etter litt sjekk på nettet fant jeg en leverandør her i Norge som skal tilby en egen golfkolleksjon for barn. Hva tror dere om dette? Har ikke sjekket mer i og med at det ikke er åpnet ennå.

b

over 17 år siden

b

Jeg synes du skal kle guten fornuftig til trening og dagligdags. Når det er turnering så kan det gjerne være litt stas. Det samme skjer på alle andre baner. Finklær når det skal gjøres stas på de som arrangerer og jobber for at det skal være greit

- hvis du har fokus på at ungen dresser seg for å pynte seg for de andre og ikke så mye for å få fokus på seg selv så tror jeg du gjør ham en tjeneste.... Dette er nå min mening

Rapport fra Sverige

over 17 år siden

Rapport fra Sverige

På juniorturneringer i Sverige blir det mer og mer vanlig med basketshorts/fotballshorts og krageløs T-skjorte. Det er litt opprør mot "gammelgolfere" hos søta bror. Ungdommene ønsker å gjøre idretten sin mindre høytidelig og vil heller fokusere på spill enn på kosmetikk.
Stusser over at det er så stor forskjell fra Sverige til Norge. Men slik blir det gjerne når lillebror skal vise storebror at han kan. I stedet for å la spille talet for seg så jåler man seg opp med Kalvin Klein og Galvin Green. Hadde 10-åringen min kommet begynt å mase om golfmerkeklær så hadde jeg ganske enkelt tatt fra ham køllene, levert inn medlemsskapet og introdusert han til en annen aktivitet.
De som er plukket ut av klubb/forbund til å representere får oftest gratis klær. De andre representerer ikke noen annen enn seg selv og må dermed slippe klespress fra tankeløse personer som "b" som skriver lenger oppe.
Fatter ikke at det kan sjenere noen at ungdommer lar være å "uniformere" seg når de skal på golfbanen. La ungene spille i det de vil.

stålestil

over 17 år siden

stålestil

Ja du hadde nok tatt fra han kølllene og sagt opp medlemskapet du...sikkert sikkert.

Syns det er greit å kle seg litt stilfullt på golfbanen jeg, selv for yngre juniorer. De fleste tennisspillere bruker jo også skjorte med krave, selv om det er en veldig fysisk sport. For 10-åriniger derimot er det jo greit å la lommebok og komfort bestemme, men jeg ser ikke noen grunn til at man ikke kan kle seg litt OK i en alder av 12-13. Det trenger jo ikke akkurat å koste allverden, det finnes jo andre steder å kjøpe klær som ser bra ut på en golfbane enn i den latterlige dyre proshopen...

Gamling

over 17 år siden

Gamling

Min datter fikk beskjed om å ikke komme på trening med skjorte uten ermer eller uten krave og så måtte skjorten gå ned i buksene slik at maven og navlen ikke syntes.

Hallo.
Si slikt til en 12-13 åring og du har garantert fått en utøver mindre.

La barna kle seg som de vil.
Noen ønsker å kle seg som de store tourspillerne og noen ønsker det ikke. På golfbanen er det meste bra nok.

Hørte til og med to gubber som klaget fordi et par unggutter hadde gått uten skjorte på banen, og banen var omtrent tom og det var juli og 30 grader.

Nei, ungdommen må få lov å velge selv så lenge de kommer i rene klær og sko egnet for golf.

Odd Grythe

over 17 år siden

Odd Grythe

Noen her som husker oppstyret Andre Agassi laget når han kom på tennisbanen i krageløs T-skjorte som hang UTENPÅ buksene ????
SKANDALE.
Tja..... Tennissporten fikk ihvertfall et kraftig oppsving i antall utøvere worldwide. Plutselig var overklassesporten tilgjengelig for hvermansen.
La barna få kle seg slik de vil også på golfbanen.
Ja til frihet.
Nei til tvang.

Niki

over 17 år siden

Niki

Helt enig med Rapport Fra Sverige, Gamling og Odd Grythe. Hvis man skal dresse opp en 10-åring for andres!! skyld på en golfbane, sier det så altfor meget om vedkommede klubb....
La barna få være barn. Seg selv, og ikke kopier av voksne turnerings spillere.

bb

over 17 år siden

bb

Tror ikke det er en eneste klubb med respekt for seg sjøl, som har den holdningen som Gamling beskriver. Javel - det står noe i reglene om dette, men praksisen er noe annet. Heldigvis var Tiger og Nike de som satte stopp for dette tullballet i tillegg til damene på LPGA.

Det jeg vil fraråde bar overkropp, fotball- og fri-irdrettpisssko. personlig liker jeg ikke basket og fotballshortser - og grunnen er at jeg synes de ser så slaskete ut. (se på TV) i tillegg til saggebukser.
Faktisk så er ei ren pen ola-bukse mye penere å se på enn mye av det rare som er å finne. Nikkers, rutete overdeler og bukser, mindre pene dressbukser som mange av herrene bruker på PGA.

Absurd

over 17 år siden

Absurd

For alle andre enn folk som spiller golf, og heldigvis for en del av oss også, er dette en absurd diskusjon. For oss som ser på golf som et artig spill eller som en konkurransesport, er gnålet om klær, ermer og krager fullstendig idiotisk og meningsløst.

Men jeg vet jo at for mange som spiller golf så er selskaps-, country club-dimensjonen viktigere, og da er det helt andre ting som teller.

Og til Gunnar Bull: Joda, det handler sikkert om identitet. Sikkert bra for deg å ta på rette golfklær for å styrke/vise tilhørighet til golfmiljøet. Men hva da med dem som spiller fordi det er gøy og som ikke har noe sterkt ønske å identifisere seg med noen i det hele tatt? Eller som til og med ønsker å vise at de er annerledes? Skal de også tvinges inn på den rette vei, så de også kan "inkluderes", som du skriver? I så fall er det vel mer ekskludering enn inkludering. Norge er et lite land med få talenter. Å bygge barrierer rundt golfsporten gjør ikke kampen om idrettstalentene lettere.

c

over 17 år siden

c

Å slippe alt løs er løsningen på alle problemer mener Absurd da?? la alle gjøre som de vil?

Olle

over 17 år siden

Olle

Så lenge det ikke har noen praktisk betydning så må vel det være greit og la folk gjøre som de vil. Hvis folk passet mer på seg selv, enn hva alle har på seg av klær så hadde det sikkert gått bedre.

PS: Ikke trekk paraleller med det å overholde golfregler, det blir for dumt.

`39

over 17 år siden

`39

Riktig Olle, mer på seg selv OG andre. Man kan også kalle det etikette om en vil.

c: Ellers tror jeg ikke Absurd mener at en skal slippe løs på alt....

De fleste, også barn forstår forskjell på rett og galt sammen med andre mennesker, uten at det betyr at de behøver å svinse rundt som små løvekonger.

Minime

over 17 år siden

Minime

1. Ønsker virkelig gutten å kle seg som en eldre golfer, eller føler han et massivt press fra andre på sin respektive hjemmebane?

2. Jeg syntes det er noe tidlig for en 10 åring å henge seg opp i hva usikre tenåringer prøver å brife seg med av dyre merkeklær, som er beregnet for golf.
Den såkalte kleskoden varierer sterkt fra bane til bane, som fra det ene til det andre miljøet.
Er gutten veldig usikker, la ham teste ut det han ønsker, om du har råd til å la ham spille på en slik bane.

4. Du skriver at du er glad i sporten din og er glad for at gutten også er ivrig. Fint utgangspunkt, du vil hans beste, men jeg aner også at du mener det kan bli for kostbart å følge alle "idiotiske" kodekser konservative mennesker mener følger med sporten.
Hva andre mener er stygt, ekskluderende, hva som sømmer seg på banen, bør være deres problem, ikke barnas (eller ditt)

I og med at du er usikker, spiller sikkert din håpfulle i dag med normalt bra tøy, og la ham fortsette med det til han eventuelt yter selv litt til sitt trenings tøy.

Oppvask, rydde på rommet, hjelpe til med husarbeid, bra oppførsel e.l osv...

......

over 17 år siden

......

Som foreldre bør man også kunne se hva som er problemet. Blir gutten trakkassert, ekskludert, eller ønsker han å bli en "trendsetter" for småungene....

Er det siste tilfellet, vet jeg at om det var min pode skulle han få lov å jobbe litt for sine ambisjoner. Alt for mange barn styrer sine foreldre i dag (uten at jeg tror du er en av dem :)

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Minimie: Punkt 4. Tror ikke det er kodeksen som koster. En krage og ikke olabukser bør vel være mulig å følge uten å ta store lån. Det er verre med motepresset. Det finnes fine klær som er lovlige på golfbanen som ikke koster alt for mye. Hvis ungen vil ha merkeklær så be de jobbe litt for det. Spare av sine egne lommepenger eller ta seg småjobber. Da lærer de samtidig at alle goder ikke bare kommer servert på et fat.

Minime

over 17 år siden

Minime

Hei Bogeybjarne!
Jeg er så enig, så enig! For andre kan problemet (?) bli litt komplekst. Det er ikke kodeksen som koster. Krage og annet enn olabukser koster ikke mer enn T-Shirt og dongeri, men hva ønsker en 10-åring å ikle seg?

Er det etter eget ønske.......?
Eller dreier dette seg om foreldres tilfrdstillelse å se avkomet såkalt flott og "stolt", grunnet foreldres behov for utstillingsobjekter?

Prater noe generelt og vedkommer ikke deg, labbetuss!

labbetus

over 17 år siden

labbetus

Jeg tror ikke det er mye trakkasering og ekskludering blandt så små golfspillerne som bunner i hva de har på seg. Og jeg er helt enig i at det er nok mye opp til foreldrene hvilket syn barna får på golfspillet.

Men når det er sagt vil jeg igjen poengtere at mye av ansvaret bør ligge på klubbene og trenerne. Fokus må være golfspillet og ikke kleskoder. Det samme gjelder vi som er ute og spiller, nemlig ikke å kommentere hva barna har på seg, men hvor flott det er at de trener/spiller.

Min 10 åring sier av og til at han gjerne vil se litt kul ut på golftrening, og jeg har ikke noe problem med det. Og selvfølgelig ser han opp til de eldre spillerne slik det gjøres i alle andre sportsgrener. Og som flere her sier har jeg faktisk gjort akkurat det, nemlig å la han jobbe litt for det plagget han evt ønsker seg.

Synes det er kjempeflott at så mange sier sin mening her!

Pervo

over 17 år siden

Pervo

Ærlig talt tror jeg ikke en 10 åringer bryr seg så mye om hva 15 åringer kler seg i.

Jeg tror ikke du har en 10 åring eller bryr deg nevneverdig om problematikken.

Greitt du ønsker oppmerksomhet, labbetus, og det har du fått.

Få deg et barn som du ønsker det beste og ikke en utstillingsdokke for dine snobbe venner, eller de du ønsker å få!!!

Ikke bruk uskyldige barn på din usikre bekostning. Du har trukket strikken langt nok!

Takk og farvel

labbetus

over 17 år siden

labbetus

Pervo..... forstår ikke helt hvor du vil med den der, men takk og farvel til deg også, som tydeligvis har rotet deg inn et sted du ikke burde være!

likegyldig

over 17 år siden

likegyldig

Det er vel greit med en kleskode, som nevnt tidligere så koster en T-skjorte med krave ikke noe mer en en uten. vi må ikke gå i nike peak osv. spiller man fotball må man også følge en kleskode. jeg bare spør. å spille golf i dongribukse er ikke bekvemt spør du meg.?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her