Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

manndomsprøven i golf

henrikf

over 17 år siden

henrikf

I morgen starter det som - etter min mening - er den virkelige manndomsprøven i golf her til lands, klubbmesterskapet på Meland. Her skal alt fra ganske bra spillere (scratch eller der omkring) til slike som meg (elendige spillere med rundt 12 i hdcp) prøve å spille Meland fra hvit, først to ganger og så en gang dagen etter hvis du klarer cut.)

P4 touren har vist at Meland fra hvit på under 90 slag er en slags achievement. Under 100 er helt okey. 225 vil være en meget god vinnerscore. På Meland er det aldri mer enn fire-fem som kan vinne. Element av flaks finnes ikke. Banen skiller så utrolig mellom de beste og de andre.

Stort sett er det en offentlig ydmykelse alle andre enn de aller beste utsetter seg for og det blir ikke bedre av at banen fremstår bedre enn den noen gang har gjort. Roughen er til og med barmhjertig lav og for to uker siden ble det målt 11!! på stimpmeteret. Det finnes ikke en eneste unnskyldning.

Det er selvsagt alvorlig for dem som slåss om klubbmestertittelen og nesten like alvorlig for oss andre som har pekt ut spesielle naboer og andre i klubben vi i hvert fall skal slå.

Resultatlistene er alltid morsom lesning. Når det først går galt på Meland går det fryktelig galt. Rekorden på det første hullet er 21 slag. Da vet du at de neste 35 hullene blir lange. Den ble nesten slått under amatour noen år senere med 19.

Men det er noe vi må gjøre. Hvert år.
Lykke til til alle som skal delta i KM på Meland og alle andre steder.

Golf

over 17 år siden

Golf

Det blir nok spennende på Meland ja.
Ser at Norges golflandslag anno rundt 1990 er trukket sammen første dag. Det blir nok en publikumsvennlig gruppe.

meland

over 17 år siden

meland

meland gk.......herregud for en bane. har de fått varme i klubb huset nå eller??

Speeder

over 17 år siden

Speeder

Flaks finnes ikke? Hvordan kan du si noe så dumt? Noen har flyten, mens andre har ikke. Sånn er det alltid i turneringer. Man kan selvsagt vinne en turnering hvis man har noe ekstra godflyt. Spiller man en vanskelig bane er elementet flaks potensielt større enn på en lett bane. Gud du er dust nå Henrik.

På Miklagard i dag spilte vi en bane som sjelden spilles lengre. Veldig våte fairwayer der drivene får null rull gjør det ekstra hardt å spille de nesten 6800 meterne. Spesielt når det var litt vind i dag også ble det ekstremt hardt på mange av hullene. Litt av en manndomsprøve det også.

KM er GØY GØY GØY GØY !!!!

Lykke til på Meland Henrik! Håper du slår naboen :)

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Under NM på Vstfold var det en spiller som slo ut på hull 5, ballen gikk til venstre og krysset OB, over veien, traff en lyktestolpe og spratt tilbake på Fairway. Flaks? Definitvt. Alliikevel, jeg vet om flere lignende episoder for vedkommende spiller.

Uansett, lykke til på Meland, må den beste vinne og Henrik F komme hjem med æren rimelig i behold. :)

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Spiller de virkelig KM på Mikla fra 68? Selv spiller 59 der og synes systemet med lengder i stedet for farger på tee er genialt. 68 er jo svart, er det ikke, men Mikla har sikkert et sterkere felt, maks fire-fem i hdcp eller hva?
Mikla fra svart ville jeg aldri ha stilt opp i for der har jeg ingenting å gjøre med 12 i hdcp og kortslående.

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Glemte å kommentere det med flaks. Selvsagt finnes det flaks på enkelte hull, men over 54 hull skille Meland så brutalt at bestemann er langt foran heldigstemann.

Eller liker jeg også ordtaket "Jeg vil heller være heldig enn god" :-)

Ære kommer en sjelden tilbake fra Meland med. Det beste du kan oppnå på mitt nivå er at du ikke har dummet deg fullstendig ut når du velger å spille slagspill etter golfreglene.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Jeg vet ikke helt om jeg liker systemet med tall istedenfor farger. Forvirrende for gjester ikke minst. Spesielt når teeklossene er flyttet litt fram og tilbake. Men men. Det positive er at flere spiller fra "blått" - som også var meningen med omleggingen.

68 = gamle svart ja. Vi hadde maks hcp på 7, også kjørtes det en kvalifisering på de som lå mellom 7-9,5 mener jeg.

Jeg er nødt å få prøve Meland snart. Har hørt så mange lovord om den. Henrik: Tar du oss med på guidet tour hvis vi kommer ettpar stykker i høst? ;)

I dag for eksempel så var nok jeg endel heldigere enn den ene flightpartneren min. Han hadde helt ufattelig stang ut-dag. Ballene snurra seg ned i roughen og ville ikke bli funnet igjen. I tillegg stang ut på puttingen. Men det er jo selvsagt dette med marginer. Golf er tøft å spille når man føler man slår gode slag, og hele tiden spretter feil vei.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg satser alt på at Henrik har rett i at det utjevner seg over tre runder!

I dag var målsettingen min å øke sjansen til å spille bedre i morgen.

Synes jeg lyktes bra, man kan si det slik at jeg holder planen så langt.

Forstå det den som kan :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg heier på deg Gunnar.....

Heia Gunnar....

hihihi

Runner

over 17 år siden

Runner

Noen som veit hvor jeg kan finne resultatene fra klubbmesterskapet på Miklagard i dag?

Xo

over 17 år siden

Xo

Golfbox

Runner

over 17 år siden

Runner

Svært hjelpsomt Xo! ;-) Har leitet i golfbox og finner kun turneringen "Miklagard bestball challenge 6" fra 16. august når jeg velger turneringer.

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Gunder: Jeg er nødt å få prøve Meland snart. Har hørt så mange lovord om den. Henrik: Tar du oss med på guidet tour hvis vi kommer ettpar stykker i høst? ;)

Henrik: Det skulle da bare mangle. Mail meg på henrik(alfakrøll)ibergen.no
Men velg en dag når været er fordelaktig.

JMO

over 17 år siden

JMO

http://www.golfbox.no/livescoring/leaderboard.asp?tour={7EE8C87B-0F51-4661-80A2-95AA07C59372}

her. Man må søke på Livescoring, UTEN å ha logget inn først... Lettvint..

vel vel

over 17 år siden

vel vel

Kan vel ikke akkurat kalle det en achivement å spille Meland under 90, det er faktisk et helt latterlig utsagn.
Spillte dårlig golf der på A-tour for noen år siden. Hadde 87-83 tror jeg, men var laangt nede på lista, tror det var rundt 45. eller noe.
Og jeg hadde i scratchhcp eller noe i nærheten. P4 i år lyver litt iom. at det var tidlig på året og mange rustne svinger. Meland er vanskelig, men spiller man klokt er det null problem for en 5 hcper å gå på 85 og kanskje bedre.

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Meland har aldri hatt A-tour meg bekjent så det har vært en annen bane. At du skulle ha ligget på 45 plass med den scoren er helt utenkelig, det måtte ha vært hvis EM for junior gikk der. Forrige gang Tage spilte P$ der gikk han 82-85, omtrent det samme som deg.

Ellers er det en god grunn til at jeg sitter her og skriver. Gikk forferdelige 110 - 102 på greener som var over 11. Chipen ble for lang, første putten ble for lang, returen for kort osv osv. Tapte nok minst ett slag pr hull på at jeg er så forbannet dårlig som jeg er. Gikk i ball med en på 9 og en på 10. Vi hadde en runde av seks på nitti-tallet. Cut gikk på 200.

Er det noe som trenger noe godt brukte køller?

PS Dette er beviset på at en 10 handicapper ikke ville gått under 100 på en vanskelig bane på touren. Alle kan delge ballen et par hundre meter, men med bunkre og vann rundt greene og lynets hastighet blir det rett og slett et annet game with which I am not familiar (Ben Hogan om Jack Niklaus)

Men jeg slo naboen - bare han

S

over 17 år siden

S

Spilte KM på Miklagard, og på fredag var det bare tungt....veldig tungt og utrivelig. De satte nok banen litt mer trivelig på lørdag og selv om det fortsatt var tungt, og man hadde man iallefall sjansen på noen hull.

Golf

over 17 år siden

Golf

Joda, Meland har hatt A-Tour. 100 prosent sikkert.
John Olav Evans vant på noe sånn som 87-81-77.
Øystein Engevik ble nummer tre.

Elefanter og gamle menn glemmer ikke.....

postman

over 17 år siden

postman

Hvordan endte egentlig manndomsprøven på meland?

Ironman

over 17 år siden

Ironman

Manndomsprøve i golf, hahahahahahahaha.
Golf er ikke særig maskulint, Hr. Færevåg. Å kalle et lite klubbmesterskap for en manndomsprøve er en fornærmelse mot de som virkelig ER menn.
Skulle likt å se topp-10 fra Meland i neste Ironman-konkurranse. Da tenker mandommen deres hadde blitt temmelig myk......

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

postman:
http://www.golfbox.no/livescoring/leaderboard.asp?tour={492769FA-B08F-447F-86B2-E39E74F25C97}

Jackass

over 17 år siden

Jackass

jada, "Ironman".
at du overvåker websider som handler om golf, sier i så fall mer om deg enn om golfere.

med manndomsprøve i golf så snakker Henrikf da om nettopp GOLF, ikke fysikk.

men, klart, har du bare spilt flate baner uten utfordringer, så vet vel du mye om akkurat det.... NOT!

Til henrikf

over 17 år siden

Til henrikf

Meland hadde A-tour i september for et par år siden. Ingen spillere over 100 slag.

Var selv til stede der.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Når Ironman snakker om "de som virkelig ER menn", tenker han nok først og fremst på hvor langt man klarer å bære et traktordekk.

Vi andre fortjener nok ikke å kalles for "mann", og avskjæres selvfølgelig også for muligheten til å bruke benevnelsen i alt vi måtte være med på.

Klarer du ikke en gang å løfte traktordekket?!? Hahahahaha. Pinglejævel!

;-)

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Han ene på T19 har åpenbart valgt gæren arena... :)

JoakimB

over 17 år siden

JoakimB

Henrik F, er ikke du journalist? I såfall bør bør du kanskje begynne å sjekke kildene dine før du rabler ned tøv på forumet.

http://www.golfbox.no/livescoring/leaderboard.asp?tour=%7bA16D42F0-6A0A-48AC-9E74-ED61C54A0C93%7d

Ser du på denne linken, så er det ganske klart at i september 2005 arrangerte Meland GK A-tour for gutter. Jeg kom på T-41 etter forferdelig spill, 86-83. Det var godt over 20 scorer på under 80 slag, og kun en som hadde tresifret score, akkurat 100 slag. Turneringen gikk fra hvit tee. Det skal også legges til banen var veldig våt. Jeg kjenner flere som mistet baller i lav rough fordi ballen plugget seg og var umulig å finne. Det var med andre ord ikke perfekte spilleforhold.

Så slutt å snakk om denne banen som den er i samme gate som
US-Open banene. Ja den er vanskelig, men med under 5 i hcp, skal det
være fullt mulig å score under 85 og vel så det.

Albert

over 17 år siden

Albert

Da ser det ut til at scoren fra KM sier mer om Meland-medlemmenes nivå enn om banenes vanskelighetsgrad, som mange av oss østpå har mistenkt hele veien. Vrien er den sikkert, men "det helt utenkelige" viste seg altså å være fullt mulig likevel!

Golf

over 17 år siden

Golf

På vegne av vestlandet ønsker jeg å unnskylde for Henrik Færevaags uttalelser.
Vi, vestlendinger, mener at dere østpå har flotte baner, kan mest om golf, har det beste været og de beste spillerne.
Vi er faktisk misunnelige på dere.

henrik F

over 17 år siden

henrik F

Til Joakim B: Beklager hvis jeg har blingset. Har ikke vært særlig aktiv i klubben de siste tre årene og A-touren hadde gått meg hus forbi.

Selvsagt bør en med under 5 i hdcp kunne gå under 85. Det er tross alt 12 over. Det jeg snakket om var De med ti i hdcp hadde problemer med å gå under 100.

Ellers har jeg spilt mesteparten av min golf i år på østlandet. På meget gode og direkte dårlige baner. I tillegg til flere som var midt i haugen. Slik Meland fremsto denne helgen var den en åpenbaring, men så har vi også hatt den beste sommeren på de 55 årene jeg har levd.

Til Golf: Du har helt rett i at at kvaliteten på de beste klubbspillerne på østlandet er langt bedre enn de tilsvarende på vestlandet og således har Albert også mye riktig når han påstår at scoren i helgen sier mye om Meland-medlemmenes nivå.

Kim

over 17 år siden

Kim

Om du har 10 i hcp og ikke kommer under 100 er du bare rævva! Må bare henge meg på JoakimB her! Meland er tøff, helt enig det, men det er fullt mulig å komme seg under 80 her for mange spillere! I Tilegg syns jeg banen er noe herk!

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Det er ingen bane i Norge som setter spilleren på en bedre test enn på Meland. Jeg har enda til gode å spille Holtsmark og Evje, men har spilt de fleste andre som kan tenkes å hevde seg. Uten tvil (i mine øyne) er dette banen som man virkelig må ha god Course management og stole på slagene i baggen for å kunne gjøre det bra.

Golf

over 17 år siden

Golf

Flott at du sier det, Skrens Petrus. Du har jo Meland som din favorittbane å spille turneringer på regner jeg med. Både seier i Norges cup og svært gode plasseringer på P4-Tour.
Snubler du fremdeles gjennom ballen?

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Haha for et latterlig spørsmål.

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Snubling? Det var vel heller å falle gjennom ballen om en kan bruke et slikt uttrykk.

henrikf

over 17 år siden

henrikf

herregud hvis jeg bare fikk til å "snuble igjennom ballen" på den måten.
Har sett SP gå like over par på Meland og hvis det er snubling, da vil jeg ha litt av det. Heller det enn "golfs" perfekte sving som i hvert fall fikk ham under 90 på en av rundene i helgen.
Get a grip, man.

Golf

over 17 år siden

Golf

Ikke noe vondt ment, SP :-)
Det skal bli kjekt å se deg og resten av norgeseliten under NM på Meland i 09.
Da kommer nok banerekord til å ryke. runder under 70 vil komme, og HFs "At du skulle ha ligget på 45 plass med den scoren er helt utenkelig, det måtte ha vært hvis EM for junior gikk der." vil fremstå som sitat fra en gal,gal mann.

Rettelse

over 17 år siden

Rettelse

Ikke gal, gal mann.
Bare dum, dum.
Gang etter gang.

NoSlice

over 17 år siden

NoSlice

Skammer du deg over 12 i HCP, og påstår at du er en dårlig Golfspiller, så burde du kanskje begynne å registrer tellende runder i Golfbox, så kanskje du havner der du hører hjemme:20-25 i HCP??

Jålehandicap?

kjellpell

over 17 år siden

kjellpell

Syns henrikF har sluppet alt for billig unna hittil i debatten. Først braser han fram med flere faktafeil og helt latterliger påstander, før han ror værre enn Olaf Tufte etter å ha blitt satt på plass så til de grader av en junior...

Utrolig arrogant å skrive at det var helt utenkelig at det var på Meland den scoren hadde holdt til en plass på 40-tallet.
Håper henrikf skammer seg og ikke deltar i debatter mer på forumet angående Meland, for her har han jo vist at er både inhabil og inkompetent.

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Jeg går ut fra at du mener meg, NoSlice

Jeg skammer meg ikke over at jeg er dårlig i forhold til de som er god og har 12 i hdcp.
Samtlige handicaptellende runder, ca 15 i år, er spilt i turnering brutto slagspill. Og de er spilt på ni eller ti forskjellige baner. Det laveste jeg har vært er 11,6 i år. Det høyeste 13.0. I øyeblikket etter klubbemesterskapet er det 12.1
Jeg er av den grunn blitt kalt handikapsnik, hvilket jeg ikke er, men det er første gang noen har påstått at jeg har jålehdcp.
Jeg er glad på dine vegne at du har NoSlice, siden du mangler så mye annet, f.eks folkeskikk

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Kjell (PRO?) pell

Grunnen til at jeg mente det var utenkelig at 87/83 i en junior A-tour holdt til kun 45. plass var at det i fjor på P4 var slik at du klarte kutten og 40.plass med 83-83.
Lars Petter Brovold gikk på 83.
Derfor stilte jeg meg kategorisk tvilende til at det blant junior A spillerne skulle være så mange som gikk på denne typen score.
I ettertid tipper jeg at de har gått fra gult - selv jeg har gått Meland på 83 fra gult i år. Og da er det ikke lenger noe mirakel.

Så ja - jeg legger meg flat for å ikke å ha kjent til turneringen det siktes til. Eller forholdene rundt den.

Det kan også være på sin plass å peke på at på et tøyseforum som dette, fullt av kvisete fjortiser med plast under lakenet, så er jeg ikke journalist, men en som lirer av seg like mye dumt som nestemann. Men siden det åpenbart irriterer så pass mange, skal jeg slutte med det.
Ha det gøy.

Golf

over 17 år siden

Golf

Som en oppslysning til dine mistanker om gult.
Hentet fra golfonline.

Det spilles 2 runder.

Runde 1 spilles den 10. september 2005.
Runde 2 spilles den 11. september 2005.

Det spilles på banen Meland Golfklubb.

Det spilles slagkonkurranse uten handicap over 36 hull.

Det spilles fra forskjellige utslagssteder oppdelt på kjønn.
Alle herrer skal spille fra hvit utslagssted

JoakimB

over 17 år siden

JoakimB

Kan vel ikke akkurat si meg enig i at du legger deg flat henrikf. At du fortsetter å "dikte opp" fakta om denne turneringen viser jo at du gjør det stikk motsatte.
Jeg skriver i innlegget mitt at turneringen gikk fra hvit tee, og det er fordi vi spilte fra hvit. A-tour går alltid fra back-tee. Man kan si mye om golfen min, men har alltid hatt bra hukommelse når det gjelder golfturneringer jeg har spilt.
Dessuten er det ikke så veldig stor forskjell på p4 og A-tour som man kanskje skulle tro. Toppnivået er såklart bedre på p4-tour, men husk at A-tour har kanskje verdens beste juniorer i startfeltet, og da går cuten som regel ganske lavt. At Brovold gikk 83 sier vel mer om han akkurat den dagen, enn det gjør om banen.

Til slutt vil jeg beklage at jeg anklagde deg for å være journalist. Syns det var merkelig at ikke scangolf fjernet innlegget mitt, da de skriver de fjerner alle krenkende og/eller støtende innlegg.

d

over 17 år siden

d

Fra skanse til skanse? Au...

Til henrikf

over 17 år siden

Til henrikf

Henrik F. viser igjen lemfeldig omgang med fakta. Jeg var selv til stede på den aktuelle A-touren.

Det var gode forhold, fint vær og lite vind. Men banen var bløt, og det var ballplassering.

De første årene var Meland et monster. Var man utenfor fairway var det i praksis mistet ball. Dette gjorde at scorene ble skyhøye. Hvis man i praksis taper to slag hver gang man ikke får et slag i fairway blir scoren selvsagt høy.

I dag er skogen rundt ryddet mye, og Meland er ikke lenger noen monsterbane.

Men bevares, Meland er en flott og krevende bane, men tiden med skyhøye scorer er forbi. Man vil aldri kunne vinne P4/Norgescup på Meland lennger uten å bryte 80 slik Torstein Nævestad gjorde i sin tid.

folkeskikk

over 17 år siden

folkeskikk

burde du heller ikke anklage andre for å mangle...

NoSlice

over 17 år siden

NoSlice

Beklager HenrikF!
Var ikke meningen å virke ufin, men du påstår en du som har 12-HCP er en dårlig Golfspiller, hvilket du ikke burde være! Kjenner mange som dessverre har 10 i HCP og har gått 2-3 hcp tellende runder i år å går på 85-90 slag, nesten hver gang jeg spiller med de, dette mener jeg kvalifiserer til et Jålehandicap, som ikke står i forhold til spillerenes faktiske prestasjoner.

I flg.fakta fra deg går ikke du under denne kategorien, så du får beklage mitt forrige innlgegg!

God helg ;-)

NoSlice idiot...?

over 17 år siden

NoSlice idiot...?

12 hcp er ikke bra hcp! Da kan man svinge utrolig mye. På en god dag spiller man 80, og på en dårlig dag langt over 90.
Hvis du synes en som har 10 i hcp og går 85 runder er jålehcper, da tror jeg du må våkne opp, og sjekke litt rundt.
85 slag er faktisk i buffer-sonen på de fleste baner for en 10 hcper! 90 slag er ikke noe probem på en litt off-dag.
Selv har jeg 3.noe, og har variert i år fra 72 til 89, desverre! (målet var å bli kvitt de dårlige rundene som kommer innimellom, men de dukker opp nå og da uansett...)

NoSlice

over 17 år siden

NoSlice

Good luck Einstein, veldig bra for en med 3 i HCP å gå 17 over, he!
Da hadde jeg slått deg med skistaver!

Innmari Serriøs

over 17 år siden

Innmari Serriøs

har en følelse av at NoSlice er UTROOLIG stabil golfer....

siden han i tillegg synes 12 i hcp er en god golfer, så skulle jeg likt å se deg i aksjon!

dust...

Jaja

over 17 år siden

Jaja

PGA Championship: Rocco Mediate: 73 74 72 85
Varierer altså 13 slag, og han er +et eller annet handicapper.
Tror NoSlice hadde slått han med bare en skistav og sammenknytte skolisser

Den riktige NoSlice

over 17 år siden

Den riktige NoSlice

Heisan, var inne på diskusjonsforumet her å så ved en tilfeldighet at det er en dust, som har begynt bruke mitt "Nick". Nå tror jeg det er på tide med Brukernavn/passord på diskusjonsforumene.
Og til deg som bruker mitt "Nick", du har store problemer, hva vill du oppnå? Bruk et annet Nick din tullebukk!

InnmariSlice

over 17 år siden

InnmariSlice

Hvorfor reserverer du ikke nicket ditt da? Dette har jo vært mulig i lang tid. Sjekk menyen øverst til venstre.

NoSlice

over 17 år siden

NoSlice

Takk, viste ikke at dett gikk!

da er du...

over 17 år siden

da er du...

rimelig lost

Golfåge

over 17 år siden

Golfåge

Koselig stemning her nå :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her