Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Vann i bunker!

Koll

over 17 år siden

Koll

Under en golfrunde i dag møtte vi flere bunkere som var fulle av vann, etter mye nedbør siste døgn. Vi havnet der av og til. Dette er vel å regne som "tilfeldig vann"? Det var ikke mulig å droppe ballen i bunkeren uten at den rullet ned i vannet eller havnet direkte der. Ifølge reglenes 25-1 er dette eneste mulighet for å unngå straffeslag. Ved drop utenfor bunker, som vi måtte praktisere, er det 1 straffeslag. Dette er da veldig urettferdig?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det er jeg helt enig med deg i, Koll. Sjekket samme regelen i dag, og kom frem til samme konklusjon.

Helst bør slike bunkere GUR'es, men det må i så tilfelle skje før en eventuell turneringsstart.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

På en selskapsrunde ville jeg vurdert hva en evnt turneringsleder hadde bestemt, og kjapt ressonnert at bunkere fulle av vann er GRU.

jonag

over 17 år siden

jonag

Vel, om du fant en plass i bunkeren hvor du ikke ble påvirket av vannet, droppet og den rullet slik at du igjen var påvirket av vannet skal du droppe om igjen. Dersom re-droppen blir samme sak igjen skal du plassere ballen der den traff bakken ved dropp 2. Regel 20-2

Dersom det ikke er noe sted å ta fritak må du enten slå ballen eller droppe utenfor med straff. Det er jo likt for alle så forsåvidt er det vel rettferdig.

Klubben kan om det ofte er vann i bunkerne lage en lokal regel som sier ca at man kan droppe utenfor bunkeren uten straff dersom det ikke er mulig å droppe i bunkeren.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Uansett blir det straff for å droppe utenfor bunker.

Veldig dårlig banepleie om man ikke kan droppe inne i bunker grunnet et svømmebasseng.

Så dårlige forhold er så sjeldne at det burd komme i Guiness, eller under antikk på FINN :-)

TY

over 17 år siden

TY

Merethe: Dårlig banepleie? Tror ikke du helt har peiling på dette. Når du har skybrudd, så kan bunkere på ALLE baner bli overfylt. Dette er skjer faktisk ofte.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Ja TY, hvis det er snakk om ekstremt nedbørsforhold, som metter sandbunkeren utenover vanlig drenering, så KAN jeg være enig.

Liklevel mener jeg fortsatt at det er FOR dårlig banepleie om man ikke fjerner vannet umiddelbart.

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Stakkars klubb som har medlemmer som stiller slike krav som deg Merethe!

TY

over 17 år siden

TY

Ja kjære, du er vel smart...
Og du mener at alle baner har en beredskapsstyrke klar til å rykke ut med pumper og hele sulamitten?
Spill golf du, og la andre gjøre jobben med vedlikehold..

Grinki Per

over 17 år siden

Grinki Per

Ja, for det er helt klart slik at de fleste norske golfbaner har et banemannskap på en 20-30 mann parat som umiddelbart kan rykke ut til samtlige bunkre på banen med nødvendig maskiner for å tømme bunkrene umiddelbart for vann, til alle døgnets tider. Helt klart. Og hvis de ikke gjør det umiddelbart, er det helt klart FOR dårlig banepleie.

Speeder

over 17 år siden

Speeder

Merethe: er rimelig kokt i huet som vanlig.

wemi

over 17 år siden

wemi

Dette må jo være en spøk av Merethe...går vel ikke an å være så enfoldig og tosk?

TY

over 17 år siden

TY

Lett å drifte baner med slike medlemmer som Merethe.. Men Merethe, du er vel villig til å betale hva det koster å holde slikt nivå på vedlikeholdet? Altså 20-30 tusen +++ i året? Flytt til USA du, og bli medlem av en TPC-bane. Det er nok mer riktig nivå for deg.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Dette er for dumt til å svare på Bamse - til TY. (kl.21:31)

Dårlig vedlikeholdte baner er for personer som setter null krav til seg selv eller banen, finnes selvsagt. Investorer som flirer av dere og ønsker Lykke til!

Likeledes er det en velkjent type som NÅ kaller seg Speeder, som prøver seg igjen, men han er en feiging :-D

Har en viss respekt for deg TY, grunnet at du antatt lever i et pressområde der det skjæreres ned på bagateller, og forlanget skyhøy medl. avg og service?

For meg og mine venner er det motsatte bevist.

Welkom to my world!!!!!!

Mjolner

over 17 år siden

Mjolner

Poenget her er vel at golfreglene er usedvanlig harske på dette punktet. Det føles ikke rimelig at de eneste mulighetene i en vannfylt bunker er ett straffeslag og ut av bunker, eller slå i kanskje 10cm vann. Like tett som at gamle inngrodde komiteemedlemmer skal bestemme om jeg skal få bruke avstandsmåler eller ikke.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Er helt enig med deg Mjolner.

Likevel stiger jeg ikke inn i en bunker fyllt av vann, uansett :-)

Heldigvis har jeg aldri opplevd dette problemet. Grått er alltid godt, passer skjeldnere.

Om overforstående drittunger godtar hva som helst, viser at de har null peiling på en god bane, de vil neppe bli gode golfspillere uansett.

Gjennomsnittlig IQ er 116 for nordmenn i eliten, og det er ikke helt uvanlig :-)

TY

over 17 år siden

TY

Litt mindre alkohol Merethe, så skal jeg forsøke å forstå hva du prøver å uttrykke..
"Har en viss respekt for deg TY, grunnet at du antatt lever i et pressområde der det skjæreres ned på bagateller, og forlanget skyhøy medl. avg og service?"

Jeg er medlem av Miklagard, og med landets høyeste vedlikeholdsbudsjett er det uansett høy vannstand i noen bunkere under kraftige regnskyll.

Gå og legg deg Merethe, og våkn opp fyllesyk men edru i morgen.

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Stilt overfor deg vil jeg påberope meg å ha realistiske kvalitetskrav. I andre debatter har jeg vel i grunn fått smekk for å ha for høye krav. Du er rett og slett OB.

Speeder

over 17 år siden

Speeder

Merethe: Er det ulovlig å ha flere nicknames? Du har vel ikke akkurat direkte få opp gjennom historien :)

Mjolner: Jeg var enig med deg tidligere i dag, for da mente jeg også at det var hard straff. Men på den andre side. Det er du som golfer som har slått ballen i bunkeren. I bunker er man aldri garantert å ligge bra. Plugger du ballen oppunder leppa, så hadde det vært veldig kjekt å kunne droppe den ut av bunker å få 1 straffeslag, men det kan man altså ikke. Når ballen ligger grusomt i bunker, og den ikke er merket GUR, så er det fair enough at man får lov å droppe seg ut av hinderet, men å da få straff. Det reglene er uklare på er hvor langt bak man skal droppe. Det står visstnok bare at man skal droppe bak bunker, men kan man gå så langt man vil i flaggretning?

Merethe: Du må da forstå at ingen baner i Norge har muligheten å ha mannskap som skal rushe ut å tømme bunkerefor vann. Du er klar over at man må ha spesielle sugemaskiner for å få dette til? Eller mener du det skal stå 4 mann pr bunker med bøtte å tømme dem? Jeg har spilt golf på dyre baner i Asia der de har 4-5-600 ansatte pr 18 hull - til og med der fikk de ikke tømt bunkerne for vann.

Med disse voldsomme kravene til kvalitet Merethe. Er det ikke litt latterlig at du spiller på rundt 30 i hcp? Jeg har en tiendedel av deg og forventer ikke at banen min skal tømme bunkerne for vann under kraftig nedbør. Men nå er vel kanskje jeg litt mer realistisk enn deg.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Nei, TY, uansett dine tåpelige argumenter. Tror du selv trenger en real tørke - ellers håper jeg du får øynene opp!

"Realistiske" krav kan man stille der baner går konk i kø!. Heldigvis rusler og går kjipe baner grunnet folk som Bamse (hva med en slankekur)

He. he hvem følte seg truffet??

TY

over 17 år siden

TY

Da sier vi takk til deg Merethe. Ha en hyggelig helg på din tørre bane.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Takk for det TY, selv om ikke banen er så altfor tørr. Om og i tilfelle styrtregn ordner banemannskapet opp, om ikke dreneringa er bra nok.

Likeledes til deg TY, håper du får en videre fin golf-sesong!

Speeder

over 17 år siden

Speeder

Hahahahaha.

Vi er 6 stk som er dumme, og Merethe er realistisk og smart.

Tenk om Merethe kommer seg under 30 i handicap en gang. Tenk for noen krav hun stiller til overflaten da.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

OK, Speeder, du forventer ikke noe bedre, og det er, og blir det ditt problem!

Ingen bryr seg en dritt om en idiot som betale tusenvis av kroner for ingenting - kjør på....

Speeder

over 17 år siden

Speeder

Jeg er medlem på miklagard og forventer bra kvalitet der. I år har vi ikke hatt topp forhold, men nå er banen endelig blitt skikkelig bra. Du vet ingenting om hva jeg forventer, men jeg ser jo at dine umenneskelige forventninger er rimelig dust i huet.

Haha. Er jeg en idiot som betaler tusenvis av kroner for ingenting? Jeg er medlem på den banen i Norge som har muligheten å gjøre mest vedlikehold. At du ikke forstår hva vi har på Miklagard er åpenbart ditt problem. Men å kreve at sørlandsbaner skal ha råd til å suge opp vann fra bunkerne sine når medlemmer betaler halvparten av det vi gjør - det er i alle fall urealistisk. Men kanskje dere ikke har så mange bunkere som oss da ;)

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg spilte på en velkjent og bra bane i Oslo-området i går ettermiddag, og opplevde en bunker full av vann.

Slikt skjer når det regner mye en periode. Det er helt utenkelig for norske golfklubber å ha beredskap med banemannskap for å kunne fjerne så mye vann. Alternativet hadde vært vesentlig bedre drenering i utganspunktet, men det hadde medført økte investeringer og dermed økte medlemsavgifter etc senere, noe som var nokså urealistisk for de fleste banene på den tiden de ble bygget.

Sorry Merethe, men i denne saken er det vanskelig å forstå at du virkelig mener det du skriver. Mao, jeg håper du fleiper med oss.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Hvor er du medlem Merethe?

Selvsagt

over 17 år siden

Selvsagt

på Kvinesdal

jonag

over 17 år siden

jonag

Neida speeder, ikke uklart, regel 25-1-b-ii-b sier flagglijna så langt du vil bak bunkeren

Speeder

over 17 år siden

Speeder

jonag: ah kult. I den store boken med regelforklaringer stod det ikke så klart.

Takk, da vet vi det til i dag på Klubbmesterskapet :)

Lotusen

over 17 år siden

Lotusen

Problemet her er at i de fleste klubber sitter 1000 medlemmer og betaler 5000 nok i året for å få en fin bane å spille på. dette blir ca 5 millioner kr, om ikke styret eller ledelse i en klubb kan bruke; snittlønn greenkeeeper 150 nok pr time X ca 20 skikkelige nedbørsdager i år x ca 7 timer som det er i en arbeidsdag på å få fjernet dette vannet som blir 21 000 nok.
på å fjerne vann fra bunkerne så er dette en skam.

Husk at de fløy med helikopter over haga igår for å tørke fairway..

jonag

over 17 år siden

jonag

en greenkeeper koster realtivt mer enn 150 kr timen for klubben, minst det dobbelte i bare lønnsutgifter + andre kostnader... dere, dette blir en umulig diskusjon... at det er vann i bunkerne er grunnet tilfeldigheter, klima, grunnforhold og grunnarbeid. Det er sjelden grunnet kvalitet på vedlikeholdet.

halvt kvindøl

over 17 år siden

halvt kvindøl

Hei, er det noen der ute som har sett golfperlen i kvinesdal med vannfylte bunkre?

b

over 17 år siden

b

nei

b

over 17 år siden

b

men det har med "undergrunnen" å gjøre ikke greekeeperen selv om han sikkert gjør en kjempejobb ellers.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

TY - her finner du nok en bane som ikke er som de ALLE banene dine...

Olle

over 17 år siden

Olle

Lotus/Merethe ikke for å være frekk, men dere slår meg ikke som de skarpeste knivene i skuffen.

Feilen med regnestykket er at du regner med at greenkeeper ikke har lønn utenom når det regner. Gitt at du har en greenkeeper som jobber 100%, så må du skaffe en mann til for å fjerne vannet. Det er ikke bare å ha en standby som rykker ut ved nedbør og bare får betalt for 20 dager i året.

Du sier at gjennomsnittslønnen er 150 kr per time, regner med at det er det han har betalt. I tillegg kommer feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjonsforsikring.

I følge regnestykket ditt så vil dette koste ca 21.000 i lønn, si at det totaltsett blir 30.000 (gitt at du har en som kommer løpende hver gang det regner) + pumper (si 20'). Du er klar over at disse 50.000 da vil gå på bekostning av noe annet? Det er bare staten som har et oljefond å ta når de bruker for mye penger.

Tar jeg mye feil Merethe når jeg gjetter på at du er gift med en som har mye penger, og du selv ikke jobber eller har mye utdannelse?

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Eller Speeder om jeg ønsket. Enhver kan bruke ditt eller mitt nic. så lenge det ikke er registrert.

Om jeg kaller meg Olga og det plutselig dukker opp en annen Olga, ja da bytter jeg nic. Og det har skjedd noen ganger.

Olle; hvis situasjonen er som du gjetter, må jeg jo være blandt de skarpeste knivene i skuffa.

Ønsker du å vite min IQ? :-D

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Uansett så gidder jeg ikke å bytte nic. fler ganger uansett hvem som måtte bruke samme som meg nå. I tilfellet registrere jeg det som evt. måtte komme..

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Men - Olle siden du ikke mente å være frekk, kan jeg opplyse om at jeg har tre års skolegang etter Allmennfag/videregående, til nå..

Olle

over 17 år siden

Olle

Ja, Merethe du fremstår som et menneske med godt begrep om livets realiteter.

Men jeg har rett i at du har giftet deg med mye penger og ikke jobber!

Merethe

over 17 år siden

Merethe

He, he Olle du kan spøke du. Tenk at jeg har gifet meg MED mye penger og IKKE jobber :-)

A....

over 17 år siden

A....

å jobbe kan være så mangt. man kan jobbe med å vaske sitt eget hus eller drive et rengjøringsbyrå. Male med pensel eller kost. passe egne barn eller barn i barnehage. jobbe med aksjer eller skape et aksjeselskap. pleie bestemor eller jobbe på aldersheim. pleie egne syke eller jobbe som sykepleier/lege. bore i andres tenner eller i tre og stål.

ja, til å med å spille golf er å jobbe. man må bruke både kropp og hjerne. mange tjener fett på det i tillegg. alle som kan spille golf er i stand til å jobbe.

eller....

over 17 år siden

eller....

så kan man gjøre som Anna Nicole Smith å gifte seg med en riking, det er som kjent verdens eldste yrke

Speeder

over 17 år siden

Speeder

Merethe: hva er det for nick-fabling du driver med nå?

Hold deg til poenget. Poenget her er at du ikke har begreper om hvilket arbeid en greenkeeprstab i Norge har muligheter å prioritere.

Unnskyld meg. Men å passe egne barn er da faen ikke noe jobb :D Skjerpings her. Å vaske sitt eget hus er heller ikke å betrakte som jobb. Hva er lønningen i så fall? Hvor mye skatt betaler man som egen husvasker?

Er A gift med Merethe? I så fall - WE ARE IN THE TWILIGHT ZONE (yet again)

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Synd at hodet ditt fungerer å treigt, Speeder. Forstår du ikke hvem som helst kan bruke uregistrerte nic.... Ikke svar..det blir nok like dumt!!

Vann i bunker er ikke et problem for ALLE klubber/baner selv om du må bruke sjøstøvler på din hjemmebane :-D.

Ellers er en jobb en jobb, uansett hva en får i betaling eller tjener.

Du får spørre A om han/hun er gift med meg.

eller.... : Ufint av deg å stemple A.N.S som hore fordi hun giftet seg med en rik mann. Du har kanskje gjort det selv og føler deg som ei.... Vet du noe om følelser.....nope

Tigerlilly Taylor Made

over 17 år siden

Tigerlilly Taylor Made

Her i Kvinnesdal be mi å sikkert Arild au om at bonkarane ska bli folla a vann.Mi kan jo gå kjørrskodd akkorat som Jesus der andre bli blaude.De he nok nåe me gronnen å gjør tru eg.

Ellars takk te alle som he holdt liv i meg så lenge.Eg e jo reine legenden.Fantome bli ettevert bare et vagt minne.

Innmari Serriøs

over 17 år siden

Innmari Serriøs

Ja, det er opptatt Merethe Taylormade.
av MEG!

Og

over 17 år siden

Og

Nå vet vi hvor seriøst vi skal ta deg øsktkant unge.

Huff

over 17 år siden

Huff

Stopp NÅ!

Huff

over 17 år siden

Huff

ALLE

Merete

over 17 år siden

Merete

Helt enig, kun tull og vas dette her

Bismillah

over 17 år siden

Bismillah

Håper vi slipper fler slike antatte sammenblandinger av personer og direkte personangrep.
Angrepene har variert fra at den ene skal være den andre, til idioterklæringer og sure oppstøt.
At 1 eller 2 skal være gift med en riking og dermed hore(r) blir for langt under normal folkeskikk.
At denne ene, andre eller ikke jobber eller har utdannelse, er også slag under beltestedet.
Er det så at noen kjenner noen her, bør det jo være mulig å ordne opp privat om det er trekant intriger, eller annet ondt blod som samles opp.
En debattlinje er ikke rette stedet for sånnt tull!

PUNKTUM.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her