Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nærspillstrening, Oslo-området

Treneren

over 17 år siden

Treneren

Skulle gjerne trent chipping/pitching og lurer på hvor man har fasiliteter for dette i nærheten av Oslo. Jeg er ute etter et sted som har:

- En forholdsvis stor green med god rull/jevnhet
- Mulighet for innspill på opptil ~60m

Trener stort sett på Haga og Ballerud, og der er det begrensede muligheter for å trene annet nærspill enn putting.

Mener å huske at de har et bra felt på Miklagard (ved siden av rangen) - noen som har andre anbefalinger?

særing

over 17 år siden

særing

gi meg en god grunn til at jeg skal anbefale deg å komme oppta plass på treningsfeltet hos min klubb som jeg betaler masse årsavgift til?

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

Miklagard og Losby har god treningsmuligheter ja, men om du kan slå så lange innspill som 60 meter er jeg mer i tvil om. Men der er vel Ballerud perfekt, i.o.m at de har gress på en del av rangen man kan slå fra?
Alternativt kan du jo gå runder på hjemmeklubben din når det ikke er så mye folk på banen, så kan du jo slå 5-6 baller fra Fairway til green fra den lengden du selv ønsker på hvert hull og få fin trening av det.

Men husk på å legge igjen litt penger på den klubben du skal reise trene på, ellers er du bare kjip.

Særing er bare sær. Han er sikkert en type som kun betaler medlemsavgiften til klubben sin, og føler seg som et opphøyd vesen av den grunn uten å være noen spesielt god bidragsyter øvrig;
Nyter sikkert medbragt mat/drikke på banen, kjøper baller/køller på nettet... dessuten er han sikkert ikke med på dugnader heller.

Så ikke bry deg og det særing sier

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Flere og flere klubber øremerker sine nærspillområder for sine medlemmer og greenfee-spillere; flere klubber har veldig fine nærspillområder.

Men som det skribles lenger opp, Ballerud har delvis gress-rang, det burde kanskje holde bra.

Treneren

over 17 år siden

Treneren

Til særing vil jeg bare si at jeg betaler nesten 7000,- i medlemsavgift på min hjemmeklubb, men den ligger 1,5 times biltur unna og da blir det litt for langt å kjøre frem/tilbake på ettermiddagen. Hvis du synes det er så ille at noen besøker din hjemmeklubb for å bruke treningsfasilitetene kan du heller kalle deg selv "kjiping".

Takk for andre svar!

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Det sies at korthullsbanen på Bærum skal være bra til nærspilltrening. Den er visstnok lite brukt og skulle dermed være et bra alternativ.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

bare husk at det er ingen selvfølge at du får bruke nærspillsområdet til trening i en klubb du hverken kjøper greenfee eller er medlem i.

jeg vet at noen klubber sier nei til dette, og jeg vil anbefale deg å spørre i proshoppen

særing

over 17 år siden

særing

Treneren: beklager utspillet med tok deg for å være postkasse-medlem da det så veldig sånn ut på posten din. Ved å bidra til å holde et anlegg ved like, slik du gjør, mener jeg du har gjort deg fortjent til å bruke andres anlegg...

Hva synes du om at eksempelvis postkassemedlemmer som ikke bidrar til banedrift hverken her eller der, kommer og skal trene hos deg gratis? ;)

Jeg er veldig tilhenger av "du-kan-spille-på-min så lenge jeg-får-spille-på-din"

Men jeg mener at har ikke du noe jeg kan spille på, skal du jaggu få betale for å spille på det jeg har betalt for.....

sært? ja, men bidrar man ikke til felleskapet så synes jeg ikke man skal få lov å høste fruktene heller

Treneren

over 17 år siden

Treneren

Særing - da er vi ganske enige :)

luring

over 17 år siden

luring

Ja - sånn er det heldigvis. Hvorfor skal noen få det gratis, som andre må betale for.
jeg anbefaler deg å bruke en av korthullsbanene til trening + treningsfeltet. På de fleste av disse betaler du greenfee og kan spille hele dagen.

På Romerike kan Losby, Nes og Miklagard by på flotte treningsanlegg. Sjekk klubbenes nettsider.
Lykke til.

Maverick

over 17 år siden

Maverick

Bærum har vel bra chip/pitching-område i tillegg til korthullsbanen. Mellom første tee og hull 12 + til venstre for rangen. Vet ikke om disse er åpne for alle.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Særing: Hei, postkassemedlemmer betaler jo greenfee hver gang de spiller. Sånn sett er det nok mange av de som legger igjen mer penger på golfklubbene rundt i landet i løpet av en sesong enn mange som har spillerett. De legger bare pengene rundt omkring på forskjellige baner i stede for alt på et sted. De som er postkassemedlemmer og nesten ikke spiller, tror jeg ikke trener så mye heller.

Selv hadde jeg kun fjernmedlemskap det første året jeg spilte golf. Det viste deg å bli veldig dyrt. Sparer masse penger på å ha spillerett.

Pølse med brød

over 17 år siden

Pølse med brød

Som jeg har påpekt flere ganger er nærspillsmulighetene under realistiske forhold helt ræva rundt oslo. Miklagaard som fremheves her har enda ikke i år hatt anstendige forhold for chipping pitching og putting. Mulig hastigheten nå begynner å nærme seg greeene ute på banen, men at medlemmene finner seg i å betale mye for så lite er helt utrolig spør du meg.

Eneste puttinggreeenen som har vært rask og jevn i år der det har vært mulig å trene putting skikkelig er Hauger, resten har for mye gress, for stritt gress, for lite gress eller er for trege og ujevne.

Grønmo har vel et bra pitchingområde som er forbeholdt medlemmene.

Hvis man ønsker å finne ut hvorfor vi ikke har flere spillere i toppen, kan man begynne med å analysere hvor ræva treningsforhold de har for nærspill. Hvis talentene vi har bruker masse tid på nærspillstrening på drålige greener er det helt latterlig og grenser til å gjøre spilleren dårligere enn om han ikke trente i det hele tatt.

Ut på tur

over 17 år siden

Ut på tur

Kjekstad har en meget bra korthullsbane over 9 hull som er fin for nærspill trening til en fornuftig penge.

Korthullsbane: NB!!!!! dagsgreenfee
Hverdager før kl 1400: kr. 150,-
Hverdager etter kl 1400: kr. 200,-
Helg og helligdager før kl. 14.00: kr. 200,-
Helg og helligdager etter kl. 14.00: kr. 200,-

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Men har ikke korthullsbanen på Kjekstad matteutslag?
Artig nok å spille, men hvis det er trening man er ute etter er vel det et drawback.

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

Losby har et treningshull mellom hull 3 og 4, med mulighet for 100m innspill. Var svært lite brukt i fjor, vet ikke i år (tror det har vært brukt som reservehull pga banens tilstand).

Pro'n

over 17 år siden

Pro'n

Veit at de på borregaard har gammelt hull som man kan trene på slag opp til 125m fra gress! med en full green! Kanskje langt å reise!?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her