Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

File rillene på wedgene

Wedgy

over 17 år siden

Wedgy

Har 3 Cleveland CG10 wedger - 52 - 56 - 60 grader.
De begynner å bli slitte, også møtte jeg en lavhandicapper på golfbanen for noen uker siden som fortalte at han jevnlig filte rillene på wedgene sine. Ifølge vedkommende så hjalp dette veldig.

Mine spørsmål er:

1 - er dette lovlig?
2 - evt hvordan gjør man dette

Wedgy

over 17 år siden

Wedgy

Er han jeg møtte virkelig den eneste i golfnorge som har peiling på dette?

Tarsan

over 17 år siden

Tarsan

Må innrømme at jeg aldri har hørt noen som filer rillene. Folk kan file på Bouncen/kanten men aldri hørt om rillene. At man kansje rener/vasker med noe skarpt lar seg nok gjøres. Det finnes regler for hvordan rillene skal være. Dybde og bredde. Mange wedger har også et ytterlag så da kan du fort ødlegge mer en du reparerer.. CG 10 wedger er jeg nesten sikker på har et belegg. Mitt råd er vask dem ofte men hold skarpe gjenstander unna. Jeg bruker en kobeer børste som jeg kjøpte i shoppen for mange år siden. Perfekt..

sf

over 17 år siden

sf

det finnes verktøy for å 'file' rillene. Vet ikke hvor det selges i Norge, men er ihvertfall til salgs i utlandet. Regner med at hvis du spør en køllemaker, så har han noe liggende. Har ikke hørt om at det er ulovlig.

Nja..

over 17 år siden

Nja..

Det er ikke ulovlig å file rillene.
Men som Tarsan skriver finnes det regler for hvordan rillene skal være. Det gjelder både bredde, dybde, mellomrom og radius på kanten.
Hvis du i utgangspunktet har en high end wedge av et kjent merke som brukes av f'eks PGA-spillere så er rillene på disse maximalt brede og dype. Ved å file rillene blir de oftest (men ikke alltid) både bredere og dypere, og kantene blir skarpere. Dermed er wedgen ulovlig.
Verktøy for dette kan du kjøpe på internett men vær nøye med å bruke en dimensjon som bare filer bort ujevnheter i rillene uten å gjøre dem bredere.
Uansett, INGEN i Norge som du møter ute på turneringer har utstyr til å måle dette, så risikoen er null for at du blir kontrollert.
Mange billigmerker og klonewedger har dessuten ulovlige wedger. Dette ser du lett ved at noen av de billige wedgene spiser store fliser av ballen fordi rillene har altfor skarpe kanter og derfor griper mye bedre i ballen enn det som er tiltenkt en lovlig wedge.

azazel

over 17 år siden

azazel

http://www.youtube.com/watch?v=xS31FnUPABc

c

over 17 år siden

c

Ved å file rillene skarpere på dyre w. vil jo slitasjen på ballene bli lik den som billigmerkene lager og bli merkbar i form av kutt og merker i overflaten??!

Tom

over 17 år siden

Tom

Jeg tenker mere på hvis wedgene er krommet eller på noen anen måte har et belegg. Man vil jo da ødelegge belegget og da blir de vertfall ikke bedre. Men det funger sikker bra på køller som ikke har belegg.
Det så også ut som man skulle være forsiktige med vinkler man bruker verktøyet i. Er man uheldig kan man jo risikere at rillene blir sløvere istede. Hadde heller aldri hørt om dette før.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Lars Chr Hansen på Avancia/Skedsmokorset "freser opp" riller som er blitt ujevne / slitte.

Flyer

over 17 år siden

Flyer

Lars Christian Hansen filte rillene på mine cleveland RTG-wedger for 2 år siden. Det funket veldig bra, og som etter hva jeg har lest svært vanlig blandt proer. Leste bl.a. at Justin Rose gjør dette ca hver 14 dag.

Når jeg gjorde dett holdt L.C Hansen til ved Avancia som Pepper skriver.
Er litt usikker på om han holder til der nå.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her