Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva er de beste merkene på goolfsett?

Nybegynner

over 22 år siden

Nybegynner

Jeg er på jakt etter et brukbart lite brukt 1/1 golfsett..men vet ikke hvilken type som er best å kjøpe....hva er de beste merkene?...hva er best av køller med skaft av stål eller grafitt?Jeg ønsker meg et helsett herre med drivere og putter.Kan noen gi meg et tips om hva jeg skal kjøpe?...noen som har et settt til salgs?....Jeg bor i Bergen.

Ørjan Macfarlane

over 22 år siden

Ørjan Macfarlane

Jeg kjøpte et spalding pro response II nå når jeg begynnte, det har jeg vært veldig fornøyd med. Du burde kjøpe stål skaft når du er nybegynner. Det er ihvertfall det jeg ble fortalt.

DPF

over 22 år siden

DPF

Hei, du grønne mann. Du burde teste køllene til m-golf. De er meeeget gode. De har dessuten noen sinnsyke drivere...

MMMM-golf

over 22 år siden

MMMM-golf

Helt enig.
M-golf kan sammenlignes med hva det skal være.
En nordmann (Karsten Solheim) gjorde seg stor på golfutstyr (PING)
Nå kommer et nytt norsk krem-merke.
Og med SWIX skaft på markedet burde norge klare å sette et visst preg på utstyrssiden.
Jeg kjenner ingen svenske merker......
Og i Europa kjenner jeg kun franske Inesis som lager bra utstyr.

Mr Optimist

over 22 år siden

Mr Optimist

Utstyret som er nevnt som bra i responsen på ditt spørsmål, er meget små produsenter i verdensmålestokk og kvaliteten er omstridt.

Sats på en av de etablerte store leverandørene som gjennom salg av milioner av køller har bevist sin kvalitet. F.eks PING, Titleist eller Taylour Made.

Det beste er å teste ut sammen med en pro eller køllemaker slik at du får utstyr som passer deg. (loft, lie, lengde, tykkelser, flex osv.osv)

Lykke til !

Ikke kjøp dyrt.

over 22 år siden

Ikke kjøp dyrt.

Dersom du ikke er proff og trenger spesialtilpassning.
Linken nedenfor peker til en eneste seriøse utstyres-test siden i verden. Her ser dere at de dyre merkene stort sett er bra, men det er alltid noen billige og ukjente fabrikanter som slår dem.

http://www.golfclubreview.com/

Inntil for et par år siden var de en annen internettside også, men denne ble kjøpt og stengt av Tylor-Made etter at de 300 driver-serien deres fikk dårlige karakterer der.

Husk at proene som står fram som frontfigurer for de store dyre merkene har spesialtilpassede køller, og ikke lik dem som selges standard i butikken. Proene får forandret vektfordelingen både på jern og driver, og tester i uksevis for å finne riktig skaft med riktig flex.

Mye billig utstyr er like bra, ja kanskje bedre for deg og meg.

Mr Optimist

over 22 år siden

Mr Optimist

Enig i foregående innlegg.

Den billigste måten å kjøpe bra kvalitet på er å kjøpe brukt i Sverige. Gå inn på bruktsiden til f.eks Golf.se og sjekk ut det store utvalget. Køllene kan sende til Norge for ca. 200,- i postoppkrav og ikke glemt valutaforskjellen (alt er 20% billigere i sverige).

Altså: Bra løsning er å sjekke omtale av køller, finne et bra tilbud på en god produsent på det svenske bruktmarkedet og deretter få køllene spesialtilpasset av en køllemaker. Tror du kommer veldig lang med kr 2-3.000 norske penger.

flyvendeFjesing

over 22 år siden

flyvendeFjesing

Bare synd mesteparten av den siden (golfreview.com) ikke er oppdatert på lange lange tider...

Jens

over 22 år siden

Jens

Wow, takk for tipset om golfclubreview.com... Ser ut til å være en
side med liten bullshit-faktor...

Ble litt oppslukt av en av linkene nederst på
http://www.golfclubreview.com/irons_recommendations.htm
som handler om ulike type køllehoder på jern. Begynner å ane
at jeg kanskje ikke likevel vil klare meg med mitt jernsett til
evig tid. Fikk en aha-følelse når jeg leser om hva prisen er ved
å bruke "oversized" "game improvement" køller, bl.a. at i
stedenfor at perfekt slag føles virkelig perfekt, gir nesten alle
slag (enten de er perfekt i sweetspot eller ikke) mer eller
mindre en "tja"-følelse osv...

Er det på tide å velge mer "compromise irons" eller kanskje
til og med "player's irons", når handicap'et tutler ned under 20?

TAG

over 22 år siden

TAG

Enig i at man bør unngå såkallte "game improving" golf-køller når man begynner å få en stabil sving. Lett å møte en vegg i utviklingen når du ikke får nok feedback fra køllen til å vite om det var en god eller dårlig treff. Bygde meg et sett Dynacraft PC3-jern for en stund siden, og er utrolig godt fornøyd med de. Du merker det når du treffer rent (eller dårlig). Var på rangen med en kamerat som nettopp tok grønt-kort i forrige uke. Han hadde gode "oversize" jern som jeg slo jevn lengde med, men følelsen var lik hele tiden (aldri god, aldri spesiellt dårlig). Tror ikke jeg kunne gått tilbake til rene "game improving" jern. Man betaler dessuten ganske mye mer penger for disse spesiellt utviklete jernene.

Har lekt litt med tanken på å bygge meg et seks eller syver jern med blade-hode. Kun for å få den absolutt beste feedback når jeg trener på rangen.

Hold dere til game-improvement

over 22 år siden

Hold dere til game-improvement

det er helt feil å tro at man blir en bedre spiller av å gå over til mer bladlignende køller. Baldes er meget lunefulle, og du bør være minst scratch-spiller for ikke å tape på å bruke dem.
Selv på USA touren brukes game-improvementkøller mye mye mer enn blades, bare en håndfull spillere bruker blades. F.eks er det flere som bruker TylorMade 360 enn TylorMade300 jern, alle Callaway-jern er reine game-improvement, likeså Titleist 981, alle Ping, Adams, Wilson, Yonex, Lynx, og blabla. Bladkøller er bare lurt dersom du prøver å vise folk rundt deg at du er en bedre spiller enn du er........
Hilsen køllemaker

Hmmmmm

over 22 år siden

Hmmmmm

Er ikke helt enig der.
Bladkøller er ikke SÅ vanskelige å slå med, viss du er på et anstendig nivå.( singel hcp.)
Har prøvd Hogan apex som er rene bladkøller og de var ikke så vanskelige å slå med.
At det bare er en håndfull spillere som spiller med blades er bare TULL!
Mange bruker blades fordi at de er lettere å forme slagene med de.

Ja,ja...

over 22 år siden

Ja,ja...

Dette bare understreker den verden enkelte, altså "gutta uten HCP" - lever i. Nybegynneren spør om "hva skal jeg begynne med..." Les:) BEGYNNE !

Lars Chr. Hansen

over 22 år siden

Lars Chr. Hansen

Til Nybegynner.

Som nybegynner så er sikkert svarene du hittil har fått forvirrende. Mye riktig , men noe upresist svart. En viss form for tilpasning av utstyret kan være oK. Stål eller grafitt er som oftest ett fett bare skaftet er noenlunde tilpasset din måte å svinge på.(stivhet og vekt). Det er klart et du som nybegynner ikke har noen skikkelig sving ennå, men det er en del elementer å ta hensyn til allikevel. Det kan være greit å ha riktig lengde på køllene, og å ha tilpassede vinkler på køllehodet. Grepet bør ha en tykkelse som passer hånden din. Køllehodet (jernene) skal ikke være av typen blades eller andre typer som krever et godt balltreff. Du skal velge et perimetervektet hode, gjerne en litt større utgave(oversize), og med en bred og god såle. Jobber til daglig som køllemaker på Golfsenteret i Oslo. Hjelper deg gjerne med å lage spesifikasjonene for deg slik at kjøpet av ditt første golfsett blir enklere.

Unngå proshop'er og køllemaker

over 22 år siden

Unngå proshop'er og køllemaker

De flår skinnet av deg.
Som nybegynner skal du enten dra på en sportsbutikk og kjøpe et nybegynnersett, det ene er like godt som det andre.
XXL i Sanvika har best og billigst utvalg i Norge.
Men enda bedre er det å kjøpe brukt via f.eks Scangolf sine kjøp/salg sider.
Kjøper du brukt og beholder settet et par års tid kan du selge det videre til neste nybegynner for samme pris når du får lyst på nytt utstyr, og du har ikke tapt ei krone. Kjøper du nytt utstyr hos en køllemaker taper dette seg en 1000lapp når du bærer det ut av butikken.
En nybegynners største problem er å treffe ballen, og for å lære dette trengs ikke tilpasning i det hele tatt.

XXL jo takk

over 22 år siden

XXL jo takk

Var innom der en tur før jul, pojken som jobba der la ut i det vide og det brede om hvilke køller som var bra og hvilke som var mindre bra. Men etterhvert viste det seg at han ikke visste hva torque var for noe, det eneste han visste om flex var at stål hadde bedre flex en grafitt og derfor var grafitt mye bedre, og jo lavere handicap man hadde jo stivere skaft måtte man ha.
Men utvalget var likevel det beste jeg har sett i Norge.

Prøv disse fra Diamond-Tour

over 22 år siden

Prøv disse fra Diamond-Tour

Disse komponentene har jeg prøvd og jeg garanterer at du får det optimale av golfutstyr:

Jern:
http://www.diamondtour.com/golfshop/irons/irons_g320.shtml
eller
http://www.diamondtour.com/golfshop/irons/irons_vertex.shtml

Driving iron:
http://www.diamondtour.com/golfshop/utility/utility_stingerdi.shtml

Driver:
http://www.diamondtour.com/golfshop/woods/woods_smtnemesis.shtml
eller
http://www.diamondtour.com/golfshop/woods/woods_integra450soolong.shtml
eller
http://www.diamondtour.com/golfshop/woods/woods_integra450.shtml

Driverskaft:
Penley Stealth 70:
http://www.diamondtour.com/golfshop/shafts/penley_shafts.shtml

Fairway woods:
http://www.diamondtour.com/golfshop/woods/woods_techpower.shtml

Fairway wood skaft:
FGS UltraLite 58gr
http://www.diamondtour.com/golfshop/shafts/dtgraphite_shafts.shtml

Wedger:
http://www.diamondtour.com/golfshop/wedges/wedges_intsoftcast.shtml

Putter:
Kjøp den et annet sted

Hilsen HobbyLars

Kjetil

over 22 år siden

Kjetil

Ikke kjøp et halvsett hvis du har ambisjoner om å spille mye!
Det er en myte at det "klarer" seg med et halvsett de første årene. Alle liksom-kjekke spillere som sier at de startet med et halvsett, og hadde det i 2-3 år lyver, eller var ikke veldig ivrig, Du trenger utstyr som føles riktig for deg fra første dag. Snakk med en erfaren spiller som ikke kjører Mercedes eller BMW, eller som er en utpreget vestkant-klyse. Det er få steder man treffer flere tomsinger enn i golfsporten. Kjøp helsett av et kjent merke, vær ydmyk på banen, ta til deg råd fra de som KAN noe, invester i en time med en pro en gang i blant, og nyyyt golfsporten!

Lykke til

Japaner

over 22 år siden

Japaner

Kjøp kopier av anerkjente køller.
de er nesten alltid like bra både for nybegynnere og viderekomne, og koster 10% av prisen.
Ikke hør på mange pro-shop eiere, de tjener nesten ingenting på et billig sett, men flere tusen på et dyrt.

jølle

over 22 år siden

jølle

Du tar feil... Marginene på kjente og dyre merker er latterlig små i Norge og Callaway er verstingen. Proshopene har ofte bedre fortjeneste på billige sett.
De koster forøvrig ikke 10% av prisen for de dyre merkene, la oss ihvertfall si 25-40%. Det man skal også tenke på at kvaliteten ikke alltid er så veldig bra på de billige settene.
Men, for all del, for en nybegynner så er det helt greit å starte med slike golfsett.

Mr Optimist

over 22 år siden

Mr Optimist

Du tar feil Jølle ! Har selv god innsikt i hvilke marginer Pro shops i Norge har og de er ikke latterlig små. De som driver Pro shops i norge har gått sammen om å holde prisene oppe og underbygget utstyrshysteriet og snobbesport stempelet. På denne måten selger de dårlig utstyr dyrt, for de fleste pro shoppers del uten å ha noe kompetanse i det hele tatt, hvis du da ikker så heldig å kjenne head proen. De spiller på at golfforståelsen og kompetansen i norge er meget lav sammenlignet med i andre golfland.

Fakta er, som japaneren sier, av man kan kjøpe køller(jern) til 10% av prisen og drivere til 25 % av prisen på internett. Det som er utrolig er at disse køllene ofte er bedre enn "orginalvarene" som selges i pro shops. Dette fordi du kan få køllene levert med et optimalt tilpasset skaft og ikke disse massseproduserte "all purpose" skaftene som står på køllene i butikken. Dette forutsetter selvfølgelig at du vet noe om din sving og svinghastighet. (dette kan man stort sett lese seg til og teste ut selv).....

Fattigmann

over 22 år siden

Fattigmann

Pro-shop har en typisk avanse på 25-40%. For en dyr driver utgjør avansen mer enn totalprisen for et billig helsett.
Skal man ha optimalisert skaft må man i proshop kjøpe driver til full pris med originalskaft, dertil kjøpe nytt skaft og grep og betale for skifte/montering.
F. eks en TylorMade driver til 5000kr + skaft 1000kr +grep/montering 300kr blir en dyr fornøyelse når man kan få samme konfigurasjon direkte fra Golfsmith, TGW eller andre amerikanske meags-stores sendt på døra for 3-4000kr.
Men man må vite hva man skal ha, ellers kan det ende med at man kjøper seg en ny driver et par måneder seinere. Nytter ikke å reklamere på en driver fordi den ikke passer svingen sin.

Skal det lønne seg å kjøpe hos en pro må denne ha et bredt utvalg av testkøller med forskjellig loft, forskjellige skaftmerker og forskjellig flex. Å teste seg frem til riktig driver kan ta flere måneder og man bør teste minst 20-30 forskjellige køller PÅ SAMME DRIVINGRANGE.

Mange er dumme nok til å gå i pro-shop, la seg påvirke av selgers utsagn om hva som er bra og dårlig, og betale i dyre dommer for katta i sekken.

De kan bare ha det så godt.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her