Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hybrid eller fairwaywood?

addictedtoGolfAnders

over 16 år siden

addictedtoGolfAnders

Jeg er fersk i golfen, og har kjøpt meg en Nike SQ Hybrid "5". Har forelsket meg helt i den, men som fersking får jeg ikke ballen til å være i luften lenger en 150 meter. Vurderer da en fairwaywood eller 3/4 hybrid for å få noen meter til.

Noen erfaringer? Hybrid eller fairwaywood?

!

over 16 år siden

!

Carry 150 meter med en 5 hybrid er helt bra.

addictedtoGolfAnders

over 16 år siden

addictedtoGolfAnders

Men rullen er ikke der..

Lerouge

over 16 år siden

Lerouge

Hvorfor i all verden skal du ha så mye rull da? Må jo være fint å kunne spill inn på greenen fra 150 meter uten rull :=).

Når det gjelder ny kølle er det vel best å kjøp en i sammen serie og med samme skaft som den du allerede har - slipper å forholde deg til to forskjellige merker

Hvis du allikevel skulle ønske noe nytt kan du jo teste Taylormade sine burnerhybrider - har selv tre av de og er veldig fornøyd

!

over 16 år siden

!

Hele poenget med en hybrid er jo å få ballen opp i lufta, og dermed forsvinner jo rullen. Du kan evt sjekke ut tour-modellene av hybrid, de har litt mindre spinn og er "vanskeligere" å få opp i lufta, og de vil da gå lavere for deg, og du vil få litt trill. Evt sjekke ut en wood, eller et lang-jern...

water

over 16 år siden

water

Neste gang du starter en tråd, så prøv med litt mer fantasi.

Apestrek

over 16 år siden

Apestrek

Jeg støtter meg til Lerouge. Hva vil man med rull på et 150 slag? Vil du ha rull på et slikt slag så kan du jo så en halvsving med 4 jernet.

jonag

over 16 år siden

jonag

Hybrider har kortere skaft og er letter å slå en både jernet og wooden mener nå jeg.
Liker du 5-hybriden så kjøp feks 3-hybriden av samme merke og slå 165-170m med den...

...

over 16 år siden

...

Jonag, slår du 150 m med en 5 hybrid, slår du neppe mer enn 155m med en 3 hybrid (i snitt)...

addictedtoGolfAnders

over 16 år siden

addictedtoGolfAnders

Det jeg da bør gjøre er å øve litt mer på svingflyten. Takk for gode svar, og noen "morsomme" :-)

jonag

over 16 år siden

jonag

"..." da har du tydeligvis prøvd feil merke ;-)

PGG

over 16 år siden

PGG

"..." 5 meter lenger med 5 grader mindre loft ???

Har du glemt å ta noen medisiner??? :-)
Hvilken forskjell i lengde har du f.eks. mellom 7 og 8 er jern??
Der er det vel ca. 4 grader forskjell på loft

...

over 16 år siden

...

150m med 5 hybrid er ikke rare svinghastigheten for en Herre - noe som mest sannsynlig betyr at GolfAnders er litt tidlig ferdig med svingen sin (som maaaaange andre). Da hjelper det lite med en enda vanskeligere kølle, selv om loften er 5 gr mindre.

For en vanlig spiller er det f.eks. svært liten forskjell på en 5w og en 3w - og jeg vedder buksene mine på at over halvparten av alle hobbyspillere slår like langt med begge køllene.

Bogeybjarne

over 16 år siden

Bogeybjarne

Stemmer nok det. Jeg har 17.5 i hcp og jeg har kun 5w. Har droppet 3w foreløpig. Proen min mente man ikke trengte 3w før man hadde under 10 i hcp. Kan vel kanskje være litt individuelt.

PGG

over 16 år siden

PGG

Jeg ment på ingen måte at det var "feil" å slå 150 m med en 5 hybrid.
Det jeg reagerte på var 5 meter forskjell i lengden på en 5er og en 3er.

...

over 16 år siden

...

Vi skjønnte hva DU mener PGG.

Dersom du hadde tatt på brillene er det lettere å lese. Å ha 5 m lengdeforskjell mellom 5 hybrid og 3 hybrid I SNITT er ikke uvanlig blant nybegynnere.

????

over 16 år siden

????

Og det er veldig uvanlig at en nybegynner slår 150 meter carry med en 5 hybrid.

addictedtoGolfAnders

over 16 år siden

addictedtoGolfAnders

Jeg har ihvertfall kjøpt meg en 3er nå for å se om den gir meg noen meter. Jeg trenger ikke mange :-)

Det er kanskje uvanlig, startet samtidig som en kollega i mai i år - utviklingen min har vært drastisk ettersom jeg har sniki inn 30 minutter trening i snitt om dagen siden juni..

PGG

over 16 år siden

PGG

Dersom man har 5 m i forskejll mellom en 3er og en 5er, i SNITT, hadde jeg MYE heller slått 5er. Letter å slå og ergo letter å få selvtillitt. Tilsammen gir dette MER enn 5 meter lengde og SÅ kan man kjøpe en 3er

Er nå min mening da :-)

Nissefar

over 16 år siden

Nissefar

Hva skal dere med så mange meter fra fairway da ?
Du skal være temmelig dårlig til å spille golf hvis du gidder å drasse på en 3-wood for å bruke fra fairway.
Eller for å si det på en annen måte; Er du dårlig til å spille golf så er det ingen vits å prøve på lange slag fra fairway engang, for det går rett i dass.
Konklusjon: Dårlig spillere trenger bør ikke slå langt fra fairway og gode spillere slipper å slå langt fra fairway på de fleste norske baner.
Men greit å bruke 3-wood og bratte hybrider fra pegg.

Lerouge

over 16 år siden

Lerouge

Bratte hybrider ja, de er jammen ikke lette å slå med :=).

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her