Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

18 vs 9 hulls-bane.

Nicki

over 16 år siden

Nicki

Hei, nå har jeg spurt dem jeg antok kunne svare på mitt spørsmål, men er desverre like dum, ettersom hverken sekretær-søster eller kvinnen i proshopen kan svare sikkert.
Da det begynner å bli litt mørkt og en runde lett kan ta 4 timer, ønser jeg å bruke mindre tid på "bragden".
Normalt spiller jeg på en 18-hulls bane, men nå ønsker å prøve å spille meg ned. Må jeg da gå alle 18 hull eller holder det om jeg spiller 9, av hullene som om det var en 9-hulls-bane?

Noen som vet sikkert?

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Hvis du har hcp over 11,5 så kan du velge å justere hcp over 9 hull.
Du fører scoren for de 9 og skriver 18 p på de siste 9.
Buffersonen er litt forskjellig fra 18-hullsrunder, men det fikser Golfbox når du registrerer scoren.

Nicki

over 16 år siden

Nicki

Takk, Scrambler, men nå har det seg sånn at jeg har spillt i flere år uten å skrive meg ned fra 36.
Vet selv at jeg er bedre enn den GK`er jeg desverre enda er. Det er bare det at jeg nå etterhvert føler for å ha det svart på hvitt.
Dagene blir kortere, og for å være optimistisk tror jeg ikke det vil by på større problemer å skrive meg ned. Men.. må jeg sette av helgene eller kan jeg bruke ettermiddag og kveldstid på å gå 9 hull på 18-hulls banen?
Har 0 erfaring med golfbox, derfor vet jeg ikke om den kan løse problemet ...

Apestrek

over 16 år siden

Apestrek

Herregud. Spill golf og ikke tenk på dette handicaptullet. Tell antall slag, og prøv å gå på færre og færre slag. Hvem i all verden tror du bryr seg om hva slags tall det står ved navnet ditt? Hvis du må spille 9 hull for å skrive deg ned (som er enklere enn å holde i 18), hva tror du egentlig du får ut av det? Det blir jo bare kjipere for deg å spille 18 hull igjen senere der du ikke klarer å spille til handicappet ditt.

Fokuser på golfen du, og antall slag. Handicapjaget ødelegger golfen for deg.

Apestrek

over 16 år siden

Apestrek

Jeg har en venninne som sliter med å komme seg ned fra 36. Men hun tenker på handicap og nedskrivning på slutten av alle runder, og det ødelegger for henne. Tenker du slikt? Hvis du stryker ettpar hull, tenker du da "Nå blir det ikke nedskrivning denne gangen heller" ?? Klarer du å kun tenke på neste slag du skal utføre blir golf mye enklere. Og vips når du er ferdig med en runde ser du at du har brukt færre slag enn du gjorde når psyken ødela :)

Stian

over 16 år siden

Stian

Apestrek : Banene med HCP krav bryr seg om hva tall det står ved navnet ditt.

Ellers er jeg enig, tell slag.

Nicki

over 16 år siden

Nicki

Nå tror jeg ikke utholdenhet eller nerver er helt min største svakhet, Apestrek. Jeg har hatt god tid til å jevnlig spille meg ned, om jeg hadde ønsket tidligere. Enda er det ikke noe stort poeng.
Har ikke noe problem med å holde ut 18 hull, men det kan ofte knipe på tid. I sommerferien har jeg ofte annet å bestille, og det er større press på banen, enn nå på høsten.
4 pensjonister i 10 flighter før meg tar tid :-) Etterhvert har jeg lyst til å spille baner med HCP-krav, som f.eks. Miklagard, og derfor spør jeg om det er noen som vet om jeg behøver å gå alle 18 hull eller om det er OK med 9.
Eller takk for innspill :-)

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Nicki
Golfbox er et verktøy som du kan betjene fra din PC. Krever brukernavn og passord, noe du får hos din klubbsekretær.
Eller du kan registrere din score på klubbens terminal.
Hvis du tar vare på kortene kan din klubb hjelpe deg med å få dette registrert.
Og, du kan etablere hcp over 9 hull. Du sier fra til markør at du skal spille hcp-tellende over 9 hull. Du bruker hcp 36 for å regne sp-hcp.
Når du har spilt 9 hull summerer du kortet og legger til 18 p.

Får du 18 p på de 9 spilte har du da 36 p på runden også behøver du to runder til i buffersonen. Får du 33 så må du ha en til på 33p + en til på 36p.
Du kan velge om du går front eller back.

Setti gang, dette er ikke vanskelig. Det blir gøy når du kan starte med å registrere runder.

Lykke til.

St. Able Ford

over 16 år siden

St. Able Ford

Ni hull, enten første ni eller siste ni, er helt greit. (Slik Scrambler allerede har svart...)
Se:
http://www.golfforbundet.no/wip4/detail_wide.epl?id=125061&cat=2605
"9-hullsrunder
Når man spiller 9-hullsrunder, legger man til 18 Stableford-poeng til den poengsummen man
har etter 9 hull. Den Stableford-poengsummen man da får må sammenlignes med buffersonene
for 9 hull.
Note: Når man skal spille en 9-hullsrunde, skal man enten spille første 9 (hull 1–9) eller siste
9 (hull 10–18). Man kan ikke spille 9 fritt valgte hull (f.eks. 5,6,7,8,9,10,11,12 og 13)."

addictedtoGolfAnders

over 16 år siden

addictedtoGolfAnders

Vil bare hive meg på her at jeg ser poenget, men...

I det jeg fikk spilt opp til grønt kort i Mai i år. Gikk det å gnagde at jeg hadde lyst til å etablere handicap (konkurranse mot meg selv), stresset kom nesten i hver runde - og det ødela. Ikke alle er like sterke psykiske. Jeg fikk endelig etablert HCP etter 9 hull på den tidligere hjemmebanen min etter en måned med HARD trening og mange ræva runder.

I dag har jeg 31 i HCP, og har kun registrert fullverdige 18-hullsrunder. Og tenke slag blir også litt feil når man er over 15 i HCP (syns jeg), handicapjegere er en ting - men de som ikke melder inn poengene sine og blir liggendes på 36 i HCP og spiller turneringer og runder 50 poeng, gang på gang på gang fordi de egentlig skal ha 20 i HCP blir jo også feil?

Spilte en selskapsturnering i regi av et firmarrangement, i flighten min hadde vi en som bare hadde grønt kort - hatt dette i flere år. Han rundet 50 poeng på 18 hull på Nøtterøy, som er en relativt krevende bane.

Correct me if im wrong :-)

St. Able Ford

over 16 år siden

St. Able Ford

... Så ikke Scramblers 2. svar...
(I sitatet fra Hcp-reglene skal det stå: "...spille første 9 (hull 1-9) eller siste 9 (hull 10-18)" )

St. Able Ford

over 16 år siden

St. Able Ford

addictedtoGolfAnders:
"...og spiller turneringer og runder 50 poeng, gang på gang på gang fordi de egentlig skal ha 20 i HCP blir jo også feil"

Hva slags turmeringer er det som spilles hvor ikke arrangøren sørger for hcp-justering...?? En eneste turnering med 50 poeng gjør at hcp automatisk blir 29 og med flere slike runder så raser hcp rimelig fort nedover... Selv om det går litt tregere etterhvert.

Nicki

over 16 år siden

Nicki

Tusen takk for svært nyttig info, Scrambler og St. Able Ford! Synd at hverken min sekretærsøster eller kvinnen i proshopen kunne svare. Dere viser hvor hvor hjelpsomme folk på scangolf kan være.
Enkelte som jeg, kan spille i årevis uten å vite nøyaktig hva man skal forholde seg til, og vips så er det mennesker som villig forklarer til minste deltalj.
Klem og videre hyggelig golfsesong!!!!

addictedtoGolfAnders

over 16 år siden

addictedtoGolfAnders

St. Able Ford:
Ble litt feil å si "gang på gang", ble litt ivrig.
Han fikk desverre regulert handicapet sitt ekstremt :-)

Men det er mange, som ikke regulerer handicapet sitt når de bør gjøre det. Dette gjelder selvfølgelig oppover også.

Ha en riktig god golfsesong!

Lørdag bærer turen til Arlanda GC for å spille turnering på Nya Banan ved siden av Mastersbanen hvor SAS Masters går.

addictedtoGolfAnders

over 16 år siden

addictedtoGolfAnders

Rettelse... Arlandastad GC :-)

Apestrek

over 16 år siden

Apestrek

Banene som har handicap-grense har det for en grunn. Er ikke nivået godt nok er man ofte til hinder på banen. Det er vel bare Bogstad som har en slik grense. Er usikker på miklagard. På Bogstad går rundene ganske så raskt, så der ønsker de en grense for å kunne levere effektive runder til medlemmene sine.

Du blir heller ikke å rekke disse grensene i år (tipper jeg) så da er det bare å trene. Har du hatt 36 i hcp i 3 år så er det nok bare snakk om å stabilisere spillet ditt videre også ordner det seg vettu :) For meg høres det ut som du bryr deg mer om handicappet enn golfen.

langrennaren

over 16 år siden

langrennaren

Har litt av det samme problemet selv, det at jeg ikke har så mange å spille sammen med, slik at jeg ikke får skrevet med ned i handicap. Det er jo ikke noe problem så lenge jeg ikke spiller turneringer med handicap, noe jeg selvfølgelig ikke gjør., eller når du møter personer på banen som spør hva du har i handicap, og de tror at du er den største "premie sankeren".

Apestrek

over 16 år siden

Apestrek

Neste gang du spiller med noen fremmede så kan du bare spørre om de vil være markør for deg. Null problem det :)
Håper du finner spillepartnere.

Nicki

over 16 år siden

Nicki

Grunnen til at jeg har hatt 36 i hcp er det motsatte av det du antar, Apestrek. Jeg har ikke brydd meg om hcp i det hele tatt, og derfor nesten aldri ført scorekort. (leverte en gang da jeg fikk HIO)
Grunnen til at jeg nå vil etablere hcp er for å kunne spille på baner med grense. Jeg har heller aldri vært til hinder på noen bane, det er ofte jeg/vi som må vente på de foran.
Ellers er jeg nokså sikker på at mitt reelle hcp er et sted mellom 25 og 30.

Erin

over 16 år siden

Erin

Som mange her sier: gå 9-hulls-runder,og legg til 18p for de 9 hullene du ikke går. Du trenger over 36 poeng sammenlagt for å skrive deg ned.
Liten rettelse til Scrambler: for å få Hvitt Kort,trenger du en runde på 36 eller mer,de to andre trenger ikke være i buffersonen,de skal bare være gjennomført. Nye regler fra ifjor. Ellers tror jeg ikke det er interessant for Nicki uansett,ettersom hun tydeligvis har Hvitt Kort allerede:-)

Vet åssen du har det,Nicki - jeg jobber såpass lenge utover ettermiddagen at jeg har ikke hverken tid eller ork til å gå 18 etter jobb. Det må isåfall gjøres på helger. Men tar gjerne 9 hull,synes en to-timersrunde etter en arbeidsdag er passe og gjør godt. Jeg har også vært litt "lat" når det gjelder å ta med scorekort ut,og registrere meg. Men med det nye golfkortet må du registrere runden FØR du går ut,skal den gjelde uansett,og med et handicap på 36 har du jo ingenting å miste,ikke sant?:-) Så neste gang,bestem deg for en 9-hulls runde,få med deg en markør,registrer runden på Golfbox,og gå ut og ha det moro:-) Får du over 18p på runden-HURRA,du skriver deg ned,hvis ikke - ta det som en trenings/koserunde og fortsett å registrere hver runde du går,9 som 18 hull. God tur,og lykke til:-)

bb

over 16 år siden

bb

Hvorfor kan du ikke spille ordentlig og hcp tellende runde HVER gang.
Dessuten er de fleste indiv. turneringene hcp tellende.
Skjønner ikke problemet.
Markør kan du få ved å spørre de du spiller sammen med. Spiller ingen rolle om det ikke er en kompis.

Nicki

over 16 år siden

Nicki

Tusen takk for hyggelig svar Erin :-).
bb: Forstår ikke helt hva du mener med å spille ordentlig hver runde. Mener du da, gjør det aller beste du kan uansett! Ikke noe kosing og slarv på treningsrundene? ;-)

Vel strengt for en hyggespiller som meg, men har jo vært nødvendig for å etablere hcp.

Bogeybjarne

over 16 år siden

Bogeybjarne

Enig med bb: Jeg også spiller hcp-telllende hver gang. Da vil mitt hcp alltid være ganske riktig. Når man stiller til start på en golfrunde prøver man jo å gjøre sitt beste og følger reglene, så da skjønner jeg ikke vitsen med kalle det trenigsrunde.... Noen annet kan væer å gå alene, og slå på flere baller fort å få litt variasjon fra rangen.

Ellers har du noen med "statushcp" som registrerer kun de rundene der man skriver seg ned. Og så har du noen som aldri skriver seg ned slik at de kan vinne stablefordturneringer.

Erin

over 16 år siden

Erin

Til bb og Bogeybjarne: tror ikke dere skjønner dette helt... Det jeg mente med "treningsrunde",var rett og slett de rundene der en spiller dårligere enn 18/36 poeng! Har en en dårlig dag,så har en...og istedet for da å gå og surve som en liten drittunge over at en har spilt dårlig/gått opp i handicap,tenk på det som en TRENINGSRUNDE. Skjønner?!;o)
Til Bogeybjarne: Du kan ikke lenger bare registrere de rundene der du går ned i handicap,ettersom du nå må registrere en tellende runde FØR du går ut.
Ellers skjønner jeg ikke hva dere hengte dere opp i i det hele tatt...Nickis spørsmål i utgangspunktet var faktisk om hun måtte gå 18-hulls runder for å kunne spille seg ned i handicap,eller om hun kunne gå 9. Og det har hun vel fått svar på for lenge siden? Så la nå dama få spille golf og kose seg med det - noen av oss gjør nemlig nettopp det;o)

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Erin,

du trenger ikke registrere en tellende runde FØR du går ut.
du må kun avklare med markør at han skal være markør FØR du går ut.

ellers er jeg heller ikke enig med bb og bogeybjarne.
jeg stiller spørsmålet til dere: Hva er riktig handicap?

jeg spiller turnering ca. 2-3 ganger i måneden(slagspill) og justerer da hcp hver gang jeg spiller disse turneringene.
resten av måneden spiller jeg match eller trener.
spiller man match eller trener, så skal man ikke justere hcp da begge tilfellene kommer utenom handicapreguleringene.

jeg tror folk hadde hatt det mer gøy på banen om de spilte mer match, og tok mer trening med seg på banen.
det skal være så dønn seriøst bestandig, og folk skal justere hcp opp og ned hver gang de tar i en golfkølle.

jeg føler fokus blir helt feil av denne handicapfikseringen, og det har jeg lært underveis mens jeg har spilt og blitt bedre selv, så ingen kan ta meg på at jeg kan ha sagt noe annet tidligere.... ;)

anyways, vi har alle forskjellige tanker om hva som er mest riktig, men jeg er sikker på at det du føler selv er det riktige, i og med at vi har mange alternativer nå. spiller du 9 og skriver deg ned, så er det sikkert riktig for deg. det er derimot ikke riktig for meg :D

nn

over 16 år siden

nn

Kjære Yngve, kan du være så snill å skrive norsk. Forstår at du i likhet med meg ønsker å spille golf uten at alt skal være så konkurransepreget.

Den store løgnen ville vært at jeg sa at jeg ikke forstod ordet "match" uten å sjekke i ordboka.

En annen løgn lille være å påstå at jeg ikke forstod ordet,.......men er det for mye forlangt at det skrives norsk på et norsk forum?

Antar at du er en av de unge som behersker engelsk flytende, men som du også har observert finnes det mange "gamle" som hev seg på golf-epedemien på 80-90-tallet.

Disse mennesker behøver ikke (selv om de fleste) forstå engels i samme grad som deg. Dette grunnet dårligere skolegang og foreldre som ikke hadde anledning til å dra oss "barn" verden rundt.

Klasseskillet er en ting, men vær så snill, bruk ord alle uansett alder hvor alle uansette språkøre eller ei kan forstå.

Dag Solstad er ett godt eksempel :-)

nn

over 16 år siden

nn

Beklager endel gramatiske og skrivefeil, men antar de som bryr seg vil forstå, og forstår.

Ellers er det fritt fram for å spør :-)

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Kjære nn,

svaret er "nei" og "nei".

jeg liker å spille golf konkurransepreget, men for å yte godt i konkurranser, så trenger jeg å trene.
trene gjør jeg når jeg spiller golf en vanlig hverdag eller en søndagsmorgen.

ordet "match" er ikke bare et engelsk ord, kjære deg, det er en spilleform i golf som ikke har noe annet ord på norsk. det heter match, og sånn er det bare.
at du ikke skjønner det ene ordet er greit nok det, men at du klarer å lage et helt halvsides innlegg til meg fordi du ikke kan engelsk er nok ganske sært.

I tillegg, så brukes ordet "match" i svært mange sammenhenger på norsk.

hvilket klasseskille snakker du om?
jeg er ikke her for å være pedagog for alle i alle aldre. jeg svarte på en henvendelse, og tar da hensyn til henvendelsen. jeg kan ikke tenke på alle andre som skulle finne på å lese denne tråden, eller hva?

Yngve

over 16 år siden

Yngve

glemte å skrive at jeg selvsagt også mener at golf er for gøy, ikke bare konkurranse, men at hver må få velge sin golf.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

"at hver må velge sin golf"

eller for å si det med andre ord:

finn din match

Yngve

over 16 år siden

Yngve

hehe, nemlig.

nn

over 16 år siden

nn

Unnskyld sarkasmen...

Erin

over 16 år siden

Erin

Takk Yngve,fint å høre at det er flere som blir litt lei av folk som "rir" handicapet sitt og tar alt så voldsomt seriøst hele tiden. En har det minst like fint på banen på en selskapsrunde som på en handicaptellende runde,-bør iallefall ha det,etter min mening:o)
Men,det er en ting du sier som jeg ikke helt forstår,vil gjerne ha forklaring på det:
Når jeg booker teetime for en runde og spiller med en markør,må vi jo registrere oss på Golfbox når vi kommer til klubbhuset. Der får du spørsmålet om du skal gå en tellende runde eller ikke. Hvis du svarer "JA" på det,blir den en handicapregulerende runde,hvis "NEI" blir det det ikke,da regnes det som en selskapsrunde. Du kan ikke bestemme det ETTER runden er gått,det gjør du FØR du går ut,når du registrerer deg. Ble slik etter Golfbox-systemet kom - eller er det jeg som har misforstått noe??

Yngve

over 16 år siden

Yngve

kan hende det praktiseres litt forskjellig, men når jeg går ut på min hjemmebane, så er jeg innom proshopen og sier hei og melder inn mine gjester, før vi går ut og spiller golf.

vi diskuterer ikke engang om vi skal gjøre det hvis vi ikke skal!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her