Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvorfor bruker de ikke sportspsykologer?

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

Fra http://www.telegraph.co.uk/sport/golf/theopen/2419037/The-Open-Sergio-Garcia-getting-closer-to-glory.html

"Garcia has never poured out his Open woes to a psychologist. Like Rafael Nadal and Pete Sampras, two of his heroes, he does not have one"

Samtidig som Harrington som har slått sergio nå 2 ggr på rappen, jobber med Bob Rotella. Hvorfor er det jo j*** vanskelig for Sergio (og andre) å fatte at de må jobbe med psyken?

jonag

over 17 år siden

jonag

Enig... man ser jo at Sergio sliter med akkurat det... det er ingen som slår jern som han, period... for en ballstriker... og så står han der på green og misser det ene etter det andre....og likevel spiller i verdenstoppen !!!

Uten virkning

over 17 år siden

Uten virkning

Sportspsykologer er svært gode til å skryte av seg selv og ta æren når det går bra.

Men nær det går dårlig med utøverne er det ikke en lyd å høre.

Husker for noen år siden da Frank Beck motiverte Tromsø til nedrykk, eller da Søby motiverte Tangstad til å bli knocket mot Spinks.

`39

over 17 år siden

`39

Sportspsykologer kan være svært dyktige, men det er ikke alle utøvere som klarter dra fordel av hva vedkommede prøver å formidle.
Skryt eller ei når det går godt; går det dårlig prøver psykologen etter beste evne å finne ut hva en kan gjøre anderledes hvis den utøveren det går dårlig med vil fortsette terapien.
Sperren kan sitte ett annet sted en først antatt. Psykologfeil... eller at "pasienten" ikke klarer å formidle budskapet tilstrekkelig for tilfredstillende behandling.

Apestrek

over 17 år siden

Apestrek

Dette handler mye om kjemi også, og selvsagt endel om flaks. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Det er lettere for en snekker å reparere en garasje, enn det er for en sportspsykolog å motivere en spiller, eller hjelpe spilleren til å vinne. Kanskje Garcia ikke liker det psykologene sier? Kanskje han ikke har møtt den som funker for han enda? Kanskje han rett og slett ikke tror på å løse situasjonen slik? Kanskje han bare trenger en Profoundputter?

Hvem vet. Jeg håper han tar en major snart. Dritkul spiller!

`39

over 17 år siden

`39

Hvis kjemien ikke stemmer kan man like godt avslutte behandlingen umideltbart. Heldigvis er de fleste psykologer gode menneskekjennere og litt kameloner.
De lar som oftes "pasienten" prate, for å få ett innblikk i utøverens psyke og personlighet, og jobber videre utifa det ståstedet.
Merker psykologen at pasienten er sårbar på enkelte punkter, er det lurt å tilnærme seg disse svært gradvis. Helst uten at utøveren merker det, før han/hun selv til sin forbauselse oppdager.....

....

over 17 år siden

....

i Queenesdal har man god erfaring ja.

`39

over 17 år siden

`39

Er du helt paranoid, ....? Å bli "brutalt" dumpet kan også føre til langvarig behandling...
Håper du snart kommer over din hjertesorg, sportspsykologi hjelper neppe på ditt nederlag!
Begynn å lev igjen. Det er mitt råd!

Freddybo

over 17 år siden

Freddybo

1) Du skal være meget god mentalt for å ha den rankingen han har. Han har vunnet turneringer, det er ikke det som er problemet.
2) Tiger. Uten han hadde vel Sergio kunne hatt opptil flere majors nå.
3) Tilfeldigheter. Det handler litt om flaks også..
4) Tekniske trenere fungerer også ofte som psykologer. Sergio har opp gjennom årene selvfølgelig hatt fokus på det psykologiske også...

`39

over 17 år siden

`39

Noe flaks..., men det mest dyktighet og klippefast tro på denne egenskapen. Begynner man først å nøle, får det lett ringvirkninger som man må være steintøff for å komme ut av.
Klart man er i tøff psykisk tilstand for å fylle Sergios sko, men kan han være FOR usikker, i forhold til Tiger?
Tekniske trenere kan i mange, for ikke si de fleste tilfeller gjøre samme nytte som en utdannet klok psykolog.
Det utøver ihvertfall kan være sikker på er at kjemien mellom spiller og trener er tilstede (ellers ville neppe utøver valgt denne treneren?)
Hva er grunnen til at Sergio taper for Tiger? Mental styrke, eller at Tiger kanskje er en bedre teknisk spiller?
Kan noen tilføre Sergio mer teknisk eller psykisk ballast enn han har i dag...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Noen vil sikkert skyte meg nå, men jeg mener at det du sier om Tiger er bullshit.
Sergio Garcia er i mine øyne en bedre teknisk spiller enn Tiger.
forskjellen ligger i Tigers ufattelige evne til å holde hodet kaldt.

Teknisk styrke må jo kunne vises i spillet fra tee-green. der er Sergio kongen.
han taper på greenen, og det er jo ikke fordi han ikke kan putte, men fordi han ikke kan putte under press.

Tiger kan putte, og putter særdeles godt under press.

there we have the winner....

:O)

Uten virkning

over 17 år siden

Uten virkning

Sportspsykologer gjør seg best på TV Shop eller som predikanter i en amerkanisert menighet.

Underholdning er det, men det har liten virkning på oppegående mennesker.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Jeg er enig med deg Yngve. Sergio Garcia puttet bra over 60+ hull, men når det gjaldt som mest kunne en nesten se at han mistet troen på at putten skulle gå inn.
Forøvrig er det mange andre spillere som har vunnet majors, selv med T. Woods i startfeltet - så det er mulig. Men avslutningen til P. Harrington hadde nesten noe Tiger`sk over seg.

king ben

over 17 år siden

king ben

Jeg blir vel den første til å skyte deg Yngve!!!

Tror ikke du har studert svingvideoer av de to nevte. Det har jeg...

Garcia er det vi kan kalle en "feelplayer" når ting stemmer, som timing osv... så slår han så jæ.... bra.. men, de dagene det ikke gjør det. Da misser han cuten... All over the place.. De håndleddene til Garcia er helt ekstreme.. Laaaaangt unna "golfboka" (om det er noe som heter det) trengs en syk timing for å få det til å stemme...

Tiger derimot er mer "etter boka". Når han ikke er i form går han "back to basic" og vinner.... fordi han ikke er avhengig av slik type timing osv...

Samtidig har tiger ingen nerver! hjelper jo det.... :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg er helt enig med deg KB, og jeg mener at du nærmest sier det samme som meg.
TW er etter boka, men kontrollerer og eier spillet sitt fordi han har en stein-psyke.

Sergio spiller mye mer på dagsform, og det er den mentale formen som avgjør.

De dagene han ikke spiller bra, så er det jo ikke fordi han ikke har en bra sving, men fordi han ikke stoler på seg selv.

jonag

over 17 år siden

jonag

Enig med Yngve. Bare fordi man er i verdenstoppen betyr jo ikke at man ikke kan forbedre seg. Det har jo Tigern skjønt for lenge siden og derfor er han så god.
Allle har områder de er svakest på og kan forbedre, uansett, også Tiger...

jonag

over 17 år siden

jonag

Tigern har brukt sportspsykolog siden han var liten...

Uten virkning

over 17 år siden

Uten virkning

Hvordan vet du at han har blitt bedre av å bruke psykolog, og ikke dårligere?

Å arrgumentere for at han er blitt bedre på dette grunnlaget er noe tynt.

Han har sikkert spist sjokolade, vært sent oppe om kvelden osv. har dette også positiv innvirkning?

Zack

over 17 år siden

Zack

Når det gjelder Bob Rotella er vel kred fra diverse toppspillere tegn på at det har noe for seg.

Uten virkning

over 17 år siden

Uten virkning

Fordi noen bruker psykologer er ikke dette noe bevis på at de er bra.

Det kan være placebovirkning, overtro osv.

Det blir som med smakstester med flaskevann. De fleste dyre vannmerkene skrytes opp i skyene, men i blindtester kommer de ofte dårligere ut enn vanlig springvann.

Verden vil bedras, så hvis noen vil kaste bort pengene på sportspsykologer, dyrt flaskevann, horoskoper o.l. som gjerne for meg.

Men noen bør advare mot slikt.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

og din kunnskap er basert på?

Norsklærern

over 17 år siden

Norsklærern

"som gjerne for meg"
Hææ??

Læreren

over 17 år siden

Læreren

Norsklærern - ???

jonag

over 17 år siden

jonag

Men er det noen her som har jobbet med sin egen idrett og mental trening da ?
Mental trening er så mye, har lest boka til Rotella og han lever av det fordi han har peiling og hjelper folk.
Mental kapasitet har med modning, erfaring, kjenne seg selv, metoder for å holde fokus, takle stress, finne ut av hvorfor man reagerer som man gjør under stress, skape trygghet, senke forventninger, etc, etc, etc.

Den som sammenligner dette med kvakksalveri kan gå og vogge, de har tydeligvis store muligheter til å forbedre seg siden de ikke har oppdaget at tanketrening hjelper. Ikke minst i golf.

Det er bare å spørre seg. Hva gjør jeg om jeg hadde 100 tilskuere på første tee ? Blir nervøs og topper ballen bortover eller kanskje ha lært seg til å takle situasjonen og sende et rimelig godt slag bortover likevel ? Dette kan fikses med mental trening og tankeforberedelse.

Jeg blir matt...

matt

over 17 år siden

matt

den mentale biten er så viktig i golf at det er helt latterlig å ikke trene denne. Hvorfor skal man da ikke bruke en mentaltrener når man bruker en svingtrener ?

`39

over 17 år siden

`39

Ja, det kan du virkelig spørre om, Matt. Lurer på hvilke erfaringer Uten virkning har, siden han uttaler seg så flåsete.

Uten virkning

over 17 år siden

Uten virkning

Å stå på første tee med 100 tilskuere er vansklig å takle for alle de første gangene. Har man gjort det noen hundre ganger så blir det en vane som alt annet.

I golf som i annen idrett vil nødvendigvis kun en vinne en gitt turnering. Alle som ikke vinner har ikke nødvendigvis gjort noe "galt". Det er mange fler som nesten vinner enn de som vinner.

matt

over 17 år siden

matt

men de som til stadig vinner må jo da gjøre noe riktigere enn andre?

jonag

over 17 år siden

jonag

Akkurat ja.. mental trening er en måte å unngå at man må stå der 100 ganger før man takler det. Kanskje nok med 1 eller 2 eller 3...

Hvordan skal man da takle OL ? som kanskje bare skjer 1 gang i livet ?

Jo da investerer man i mental trening.

Uten virkning

over 17 år siden

Uten virkning

Så Jonag du mener at hvis ingen drev med mental trening så ville ingen vinne?

Mentaltrening er så til de grader oppskrytt, og det er direkte tragisk at oppegående mennesker lar seg lure.

Men slik er det ofte når noen har et problem, og det er vel grunnen til at psykologbransjen og medisinbransjen lever så godt som den gjør.

Zack

over 17 år siden

Zack

Jeg skulle gjerne vite hvor Uten virknig har sin kunnskap fra.
Det her vitner og ekstrem synsing.

matt

over 17 år siden

matt

ukvalifisert synsing sådan....

Uten virkning: du er på jordet....

når det er sagt er det forskjell på folk, og noen har mer behov for mental trening enn andre, akkurat som noen har mer behov for teknikk-trening enn andre....

du kan vel ikke være uenig i at man behøver være mentalt på topp for å kunne vinne/være bedre enn de andre? (i alle idretter jeg kommer på....)

t

over 17 år siden

t

Hvis dere mener det ikke hjelper noe med trening, hvorfor spiller ikke verdens beste spillere hele tiden da? Og driter i fysisk, teknisk og mental trening. Nei, alle disse tre er nok svært viktige for golfspillere som vil bli bedre.

Tin Cup

over 17 år siden

Tin Cup

Jeg fikk et nytt liv etter mental trening. Ble nummer to i US open.

Digger også Dr. Phil.

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

Yngve, jeg tror du har 100% rett mht Tiger.
For meg virker det som om fyren bare blir enda mer fokusert og skjerpet når det virkelig gjelder ... og det er absolutt ikke noe tilfeldighet siden det skjer gang på gang ...

Samtidig så ser man jo at det er nettopp psyken som svikter Garcia og Mickelson når de snubler i innspurten på siste langside :-)
Mickelson er jo et interessant tilfelle, siden man kan sammenligne de gg han har gått på trynet og de gg han har tatt sine major. De bildene jeg har i hode, er hhv av en kar med et kroppsspråk = null selvtillit når det ikke har funger, og en kar med et kroppsspråk = ro + selvtillit når det har gått bra ...

`39

over 17 år siden

`39

Hørt om boka "Best når det gjelder", av sportspsykologen Willy Railo, Bobby Peru?
(Både datter, bror, og far med venner har lest den, med mange NM titler og EM medaljer i bagasjen.) En mulig en årsak til den mentale utviklingen.
Som tidliger nevnt er sportspsykologer absolutt å anbefale for alle som virkelig satser..

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

'39,
har du lest det første innlegget? ;-)

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

Fra http://www.nydailynews.com/sports/more_sports/2008/03/16/2008-03-16_tiger_woods_entering_a_zone_where_few_at.html?page=0

Woods avoids talking about that part of his game and his sports psychologist, former Navy psychologist Dr. Jay Brunza, is extremely media-shy. By talking to some of golf's top mind mentors, however, you can gain some insight into what makes his brain tick more reliably and his nerves hold together better than anyone.

Dette stemmer jo veldig bra (hvis det infoen er korrekt), da jeg aldri har hørt Tiger snakke om Brunza eller mental trening ...

`39

over 17 år siden

`39

Ja, Bobby Peru. Jeg har lest hele tråden, og det råder enighet, med unntatt av "Uten virkning", og Apestrek som er til dels noe nølende/spørrene..
Grunnen til mitt spm. var at du brukte omtrent de samme ordene om Tiger, som en kjent sportepsykologs tittel på en anerkjent bok :-)

Helt enig med deg B.P.

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

Trodde spm ditt var sarkastisk ;-)
Beklager det, hehe :-D

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her