Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Forholdene på Hakadal

tertit

over 17 år siden

tertit

Hei, skal spille Hakadal på torsdag. ER det noen som vet hvordan forholdene er? På forhånd: Takk.

niles

over 17 år siden

niles

fairwayene heter nå "vannwayene"

lykke til

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Spilte i går. Fine forhold, men enkelte fairways var ikke klippet fullstending pga mye nedbør.

Det gjelder deler av fairway på hull 10, 12, 17 og 18.

Havner en i ett av disse områdene er det bare å ta fri dropp for tilfeldig vann.

God tur:-)

PS : Nå er det på tide med fint vær igjen.....

Snabela

over 17 år siden

Snabela

Fortsatt bløtt, men fullt spillbar.
Spilte banen for første gang i dag. Knallbra bane, en av de bedre jeg har spilt på i Norge. Det som trekker ned er egentlig fasilitetene...Kiosken åpnet ikke før 10, ikke mulig å fylle vann underveis, ikke noe toalett på banen. Noen Mikke mus hull på siste 9, ellers kjempefin bane!

Speedo

over 17 år siden

Speedo

Da burde du spille flere baner :) Flere blinde slag på en bane skal du lete lenge etter.

Gueedo

over 17 år siden

Gueedo

Det er bare å slå kun med SW rundt hele banen det, så slipper du blinde slag.....

pingo

over 17 år siden

pingo

sorry men Hakadal er en oppskrytt bane. banen er helt ordinær og faller innunder kategorien "midt på tre". en hyggelig klubbane ned mange hyggelige medlemmer og et flott klubbhus. Desverre kan dette aldri bli noen toppbane i norsk målestokk

Snabela

over 17 år siden

Snabela

Enig i at den ikke blir noen toppbane i Norge, men den gruser baner som Østmarka, Krokhol, Oppegård, Ski, Aurskog, Grini, Asker....Det er disse jeg sammenligner med når jeg mener en av de bedre jeg har spilt på. Den når ikke opp mot Losby, Miklagard og Haga, men jeg drar heller til Hakadal enn å spille over samme elva ørti ganger på Østmarka feks. Som sagt, fasilitetene kunne vært litt bedre bare..

Been there and everywhere

over 17 år siden

Been there and everywhere

Jeg synest Hakadal er en kanonbane. Den har stor variasjon mellom de forskjellige hullene, og ikke minst hyggelig betjening. De aller fleste "Mesterskapsbaner" som mange elsker å kalle dem er gørrkjedelige turer i en park eller ute på et jorde. De har gjerne 2-3 spesielle hull som ofte blir signaturhull, mens resten av banen er som en en grå mus.
Med all respekt så er baner som Holtsmark, Miklagard, Larvik, Haga, Kongsberg, Skoger og Solastranden gode baner som egner seg godt til mesterskap. Men jeg kan ikke si jeg husker et eneste hull fra disse banene. Derimot så har flere hull fra Hakadal, Norsjø, Kjekstad, Norefjell, Nordvegen, Hallingdal, Valdres, Atlungstad m.fl brent seg inn i hukommelsen (på en positiv måte) og jeg lengter etter å dra tilbake og spille flere runder. Det samme sier golfkompisene mine.
Jeg skjøner ikke hva mange her inne mener med "Gode baner". Det blir så patetisk å lese når høyhandicappere og hackere som aldri er i nærheten av å kunne spille en mesterskapsbane ut fra kriteriene den er designet etter skal fortelle oss andre hvor god eller dårlig en bane er.
Påstander fra Pingoer om at Hakadal aldri kan bli noen toppbane i nosrk målestokk tar jeg med en klype salt. Ingen vet hva fremtiden bringer, men den korte golfhistorien i Norge har lært oss å ikke ta noenting for gitt. Holtsmark ble spådd å bli en superbane, men ligger på det jevne og er nedadgående. For ikke å snakke om Kongsberg som for noen år siden ble kåret til norges beste bane, men hvert eneste år har blitt dårligere og dårligere og nå er norges desidert dårligste 18-hullsbane.
Hakadal er i dag en god bane, og har tonnevis av utviklingspotensiale.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Nå kommer jeg akkurat fra første runde på Hakadal i år. Det har vært informasjon på forumet om at det har vært store problemer med forholdene der i år, så jeg forventet ikke så mye. Må si jeg ble positivt overrasket over at det var tette og fine greener. Nå rulla det ikke så godt i dag siden de ikke har vært klippet på 5 dager pga regn. Men alt i alt var det gode forhold. Det jeg reagerte mest på var høy og pjuskete fairway :)

Hvorfor alle baner hele tiden skal være toppbaner i Norge forstår jeg abre ikke. Jeg synes Hakadals designer helt greit sammenlignet med mesteparten av våre andre norske baner. Det er dog endel hull der jeg ikke synes er bra designet, men det er nå sånn det ofte blir når baner bygges i slikt terreng. Hull 1 og 7 er ikke favoritthullene mine i Norge for å si det slik.

Alt i alt hadde vi en fin dag på Hakadal.

Design og layoutmessig blir det helt feil å sammenligne med Miklagard, Holtsmark, Atlungstad og slike baner.

Anonymus Fjertus

over 17 år siden

Anonymus Fjertus

Og enda har den jo ikke fått satt seg...

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Gunder, du må bare slå høyt på hull 7, så blir det lett som bare det.

Med din lave ballbane blir 7'ern litt mer trikki fra hvit, med mindre du slår med så mye spinn at ballen stopper fort da ;-)

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Hehe. På hull 7 slo jeg en høy fin drive og hadde 210 igjen til greenen fra fairway. Men det gjør ikke at hullet er et bra hull :)

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Her har jeg blingsa!

Jeg mener hull 6. Par 5-dingseboksen i nedoverbakke. Hull 7 er jo et nydelig hull.

Oddvar

over 17 år siden

Oddvar

Hull 7 er 145 meter fra hvit, så da er det litt overkill med driver.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Gunderman, jeg minner om at hull 7 er par 3 på 140m. Hvis du hadde igjen 210 til green etter utslaget; hvilken retning var det du siktet da?

Tipper du mener hull 6 jeg;-)

Der er naturligvis løsningen å carre forbi vannet i bånn slik at du får ett lett jern innspill til green og to putter for birdie....

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Simen: Jepp hull 6 ;) My bad.
Men det er jo trangere der nede enn det er mellom bærestroppene på golfbagen min. Der tenker jeg at en liten 4 rescue er bedre for så å spille hullet endel enklere. Jeg klarte jo å mose meg i greenbunkeren slik at birdiesjansen gikk åt skauen uansett. større sjans for birdie fra 80 meter ;)

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Synes det var litt freskt køllevalg med drive på 7'ern ja;-)

Det er trangt før vannet, nettopp derfor man må carre forbi, der er det fint og bredt.

Alternativt den langt klokere løsningen du nevnte selv. Mye smartere om man ikke kan slå 270+ carry....

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Det er heller ikke så mange på jorda som slår 270 m carry heller da. Så da høres det ut som om de fleste trenger å ta den klokere varianten :)

pingo

over 17 år siden

pingo

Hakadal er fortsatt en mikke mus bane !

mhm

over 17 år siden

mhm

sammen med Losby, østmarka, kjekstad, aurskog, bogstad, mørk, borregaard osvosvosv...

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Jeg spilte Hakadal for første gang på lørdag. Jeg må si jeg synes banen var veldig fin. Gode fohold,fine omgivelser og bra score. :-) At noen "tøffinger" mener det er en Mikke Mus-bane bryr ikke jeg meg noe om. Jeg er ikke spesielt langtslående og er medlem på Losby, så jeg syntes bare det var fint å kunne å kunne ha gir på litt flere par 4 enn vanlig. Absolutt en bane jeg kommer til å besøke flere ganger.

Kubein

over 17 år siden

Kubein

Pingo er sikkert en jævlig god golfspiller...

Pingu

over 17 år siden

Pingu

Hva er som er galt med Mikke Mus baner? Morsomt å spille de også! Prøv å ikke være så veldig "Wannabe".

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Jeg antok at Mikke Mus-bane var ment som nedsettende. Ellers skrev jeg "tøffinger" med glimt i øyet. :-) ...... Skjønte ikke den med "Wannabe". Heller ikke om den var ment for meg eller Kubein.

Var opptatt av å skryte av Hakadal, ikke gjøre dette om til en krangletråd (som de aller fleste blir).

Pingu

over 17 år siden

Pingu

Neida, Bogeybjarne, den var ment til pingo. Det er for mange som snakker nedlatende om mange av banene i Norge. De fleste banene her i landet er ikke like bra som de 7-8 banene som regnes for å være bra. Slik vil det alltid være, men jeg er veldig glad for at det finnes alternativ - ved siden av de 7-8 banene. Alle baner har sitt eget preg og skal spilles deretter. "Wannabees" er de som tror de er bedre enn de fleste og kan tillate seg å være litt mer kresen pga dette.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Hehe. Ble litt forvirret. Jeg la ikke merke til forskjellen på PingU og PingO. Ellers vet jeg hva en "Wannabe" er (ellers takk for forklaringen), men skjønte ikke sammenhengen. Kjøper den nå.

Pingu

over 17 år siden

Pingu

PingU er en søt liten pingvin på barne-tv... ;-)

pingo

over 17 år siden

pingo

og PINGO er stor og farlig

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her