Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Greener og innlandsklima

Snedd

over 21 år siden

Snedd

Jeg spilte Miklagard en del i fjor, og det var flott, spesielt greenene. Nå leser jeg med gru at forsesongen der har vært mislykket og at greenene må sås om i juli, med det resultat at det blir provisoriske greener en lang periode.
Jeg er medlem på Evje, som forrige og denne sesongen kan skilte med flotte greener. Jeg mener å ha hørt at det er sånne greener som på Miklagard. Derfor blir jeg nå litt bekymret. Kan det samme skje på Evje som på Miklagard? Eller er det så stor forskjell på innlandsklimaet ved Kløfta og kystklimaet på Evje, at det ikke kan sammenliknes? I år har det i hvert fall slått helt forskjellig ut.
Er det noen eksperter der ute som vet noe om dette? Brian, for eksempel, du kan mye om dette og kjenner godt til Evje: Kan vi håpe på at greenene på Evje vil holde seg like fantastiske fremover?

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Snedd,

The greens at Evje are built to USGA standards and are seeded with a good old fashioned creeping bent (krypvein) called Pennlinks. When Stål Bø from Skaaret asked me if they could use this type of creeping bent I was not too sure, as it is an older type of creeping bent. I did some research and we decided to go for it and it is looking like Stal and myself have been proved correct...at the moment!!

As I have said before the greens at Miklagaard are seeded if I remember correctly with a cultivar of creeping bent called Cato and another called Providence. When John took over the greens at Miklagaard there was a lot of Poa Annua (tunrapp) in the greens which you definately do NOT want in new greens. He worked damn hard to get rid of the poa. He also started an overseeding program with the best creeping bent around at the moment called Penn A4.

So the grasses at Milklagaard and Evje are both the same species but different cultivars.

The greens at Evje which are designed by Jeremy Turner are designed so that the water (rain, melting ice) will be able to get out at least two to three different ways. None of his green designs allow melting ice to get onto the green surface (normally but not always) this prevents any ice melting on the greens and then freezing overnight.

The green designs at Miklagaard are some of the best I have ever seen, around the world and Don Knott and Bruce Charlton have done great work. I cannot remember if they have designed the greens with the same principle as Jeremy and will not comment about that here.

However, Kløfta is a very difficult area to look after a golf course. The nights during the spring can be very, very damaging.

To answer your question Spedd, do I think that Evje can get the same sort of damage as Miklagaard? The answer is sometimes the greens will get some very severe ice damage over the winter but because of the climate we have at Evje, I cannot see the same sort of damage as they have had at Klofta.

I don't think that Evje will suffer that much on the greens but I think that it can suffer from ice damage on the fairways, not on the back nine but on the front nine which is very flat in some areas.

Just to remind everyone, the DESIGN and CONSTRUCTION SEMINAR will touch on subjects like this. I will be teaching the principles of the USGA green and Stuart Ashworth my good friend and agronomist will be talking through the basics of agronomy for Norway.

It only costs NOK 600 per person and that includes lunch which is normally NOK 245 so really you are getting the seminar for just over NOK 300. That is cheaper than a day at some of the golf courses in Norway and you will learn a hell of a lot about the principles of design and construction.

Click on the advertising on the front page of scangolf and send in the form to me or email me at brian@niblickgolfdesign.com

I hope this helps.

Brian Phillips
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Once again an interesting read from Brian. You might be able to answer this Brian: I know that a lot of the pitches in the norwegian "tippeliga" use electrical heating under the grass to keep the playing field in good condition during the spring and autum part of the season. Has this ever been tried under a green? If not, do you think that it would work/prevent ice damage? Simen.

Snedd

over 21 år siden

Snedd

Takk for et glimrende svar, Brian. Som vanlig interessant. Det blir moro å følge utviklingen på Evje. Og ikke minst på Miklagard, som herved ønskes lykke til!

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Simen,

There are courses in the world with underground heating. I know that Augusta has some sort of heating and cooling system in some of their greens.

Yes, I think it would work but just imagine the costs!! I think it would help prevent ice damage. Even with the underground heating on the football pitches the grass still seems to struggle a lot in Norway.

If you both thought the answers were interesting then get your names down for the seminar...I need at least thirty people to make sure it goes ahead!! :-)

Brian Phillips
Golf Course Architect

Larsen

over 21 år siden

Larsen

Brian Philips: Grønmo har også samme typer greener som miklagard, (og da også som Evje..) Men tror du skader som dette kan forekomme på Grønmo da, med tanke på klima og andre ting som design av greener og sånn som du nevner i innslaget ditt?? Greenene på Grønmo har vert ugjevne i år, men de kommer seg nå, ellers er de fine og ganske raske!

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Forsøkene på å lage meget gode greener i norge må få betegnelsen eksperimentering. Det virker som om Brian har vært delaktig under utviklingen av Miklagaard og når vi ser problemene der i år forstår vi at selv Brian har svært mye å lære.

Savner litt ydmykhet fra Brian. Ingen sitter med alle svarene. Det er svært vanskelig å få til dette så langt nord, særlig i innlandsklimaet.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Dr Leadtape,

I have had NOTHING to do with Miklagaard whatsoever. Nothing to with the design and nothing to with the grass choices.

I do however know the way it was built and know the people that maintain it.

I agree that no one person sits with all the answers but when there are so many of us that work with this on a daily basis we try to learn as much as we can from each other. The architects and greenkeepers of this world try as hard as they can and in Norway as you said it is not the easiest climates to grow grass.

To construct and grown great greens anywhere in the world is a challenge and always some form of experimentation. Look what happened at Shinnecock at the weekend.

Grass is dynamic and changes all the time and maintenance practices have to evolve with the changes.

I find it amazing that you come out with a statement that I have lot to learn because of what happened at Miklagaard. I had nothing to do with the course and even if I did, that the greens failed has nothing to do with the architect unless the architect has designed greens that allow ice melting or flow onto the greens.

In this business you can NEVER stop learning and the day you thing you know it all then you have failed. People that know me personally, know that I am always willing to learn and listen from anyone.

I state again that I have nothing to do with Miklagaard but still wish the staff all the best.

Just because a golf course has one bad season doesn't mean it is a bad golf course. At least they are admitting that something needed doing and are doing it straight away, that takes a lot of courage.

Brian Phillips
Golf Course Architect

Simen Myhre

over 21 år siden

Simen Myhre

Dr Leadtape bør holde seg for god til å bedrive alle disse gjetningene med påfølgende beskyldninger. Først gjetter denne anonyme personen at en navngitt person (Brian i dette tilfellet) har hatt noe med Miklagard å gjøre, for deretter å dedusere av sin gjetning at Brian har mye å lære fordi Miklagard er i dårlig forfatning i år. Hvis han ikke selv ser hvor dårlig debattkultur dette er, spesielt med tanke på at han gjemmer seg bak et anonymt nick så er det han som har mye å lære. Forsøk i det minste å la være og slenge ut påstander i øst og vest spesielt når det er navngitte personer det er snakk om!

gjestespiller

over 21 år siden

gjestespiller

Bare for å gi en statusrapport.

Spillte Miklagard i går.

Teer og fairwayer er meget gode, fairwayene er noe av det beste jeg har spillt på i Norge i år.

Greenene ikke helt som vanlig standard, men å si at det ikke finnes verre i Norge er bare tull. Synes de var helt greie og minst like bra som nabobanene Losby og Hauger. Har stor tro på at greenene vil være tilbake til vanlig standard der i løpet av kort tid.

Ellers vil jeg rose klubben for meget god service, vennlige og hyggelig folk, en super marshall og en glimrende krovert med god mat. Disse snobbene alle snakker om på miklagard så jeg ingen ting til.

mvh
gjestespiller

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Debattkultur er det lite av her inne. Hvis du må ha alt i en politisk korrekt innpakkning kan du vel sende leserbrev til aftenpostens sjakk sider. Som jeg har sagt før er golfnorge for lite til å kunne snakke rett fre levra og sette ting på spissen under fult navn. Desverre.

Når det gjelder Brian så uttaler han seg i diverse tårder her inne som om han har vært svært knyttet til Miklagaard prosjektet og kjenner alle detaljene. Hvis han bare synser og ikke har vært innvolvert beklager jeg at jeg har dratt den konklusjonen at han har vært det.

Til gjestespiller, hvis du mener at greenene på Miklagaard ikke er værre enn andre steder kan du ikke ha spilt mye golf i år. Selv blant medlemmene er det mange som mener dette.

Joje

over 21 år siden

Joje

Du - dr Leadtape - savner ydmykhet hos andre!? Jeg tror ikke mine egne øyne. Et mere klassisk tilfelle på projisering tror jeg ikke det er mulig å finne.

Og dr Leadtape - hvor mange ganger har DU spilt Miklagard, da? Jeg har spilt der mange ganger, og det er faktisk ganske variabelt fra dag til dag.

Med din evne til å uttale deg uten å vite hva du snakker om (se f.eks. ovenfor..:-) tipper jeg at du har gått der en gang, og så lyver du på deg seks til.

Jeg kan ikke tenke meg noen her på dette forumet som har mindre troverdighet enn deg.

"Dr". Betyr det at du kaller deg selv doktor? In your dreams.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Jeg er den første til å innrømme at jeg provoserer og viser lite ydmykhet i en del diskusjoner, dette har jeg sagt mange ganger. Jeg påstår ikke at innleggene mine er det minste godt skrevet eller på noen måte er noe høylitteratur. Jeg har valgt å gjøre det slik for å få opp mer spennende debatter. Det har jeg også klart i en del sammenhenger. Hvis du f.eks ser Brians svar på golfsiden i debatten om greenene på Miklagard så er det ganske interesant. En av de med mest kompetanse på området i norge sier mer eller mindre at Miklagaard i forhold til ambisjonsnivået er plassert på helt feil sted klimamessig. I en del dedbatter blir det skivebom og resulterer bare i drittkasting og påhopp fra slik som deg Joje.

I mine innlegg kommer jeg svært sjelden med personangrep og hvis jeg gjør det argumenterer jeg for hvorfor. Du pruter bare eder og galle uten argumentasjon Joje, og det du skriver betyr derfor ingen ting for noen. Når det er sagt så kan du synse i veg om meg å påstå hva du vil, slike påhopp må man regne med når jeg velger en provoserende og arogant form.

Ja jeg etterlyste litt ydmykhet på sak fra Brian og jeg registerer at han kom tilbake på golfsiden med en mye mer nyansert og ydmykt innlegg som imøtegår en del av mine påstander. Bildet er betydelig mer nyansert enn det Miklagaard skriver i sitt brev til medlemmene sine.

Joje

over 21 år siden

Joje

Hehe. Du vet, Leadtape, ingen ting er statisk her i verden. Ikke om vi snakker om hver enkelt golfspiller, eller hver enkelt golfbane. Eller egentlig hva som helst. Det går opp og ned hele tiden, og det er ikke så veldig genialt å være negativ til alt, for deretter å rope: Hurra, jeg fikk rett" hver gang noe går ned.

Når du kommer med uttrykk som "den som ler sist, ler best" og "hovmod står for fall" - ser du ikke at disse uttrykkene kan brukes mot deg neste år?

Jeg bare lurer på hvorfor... Hva er det som driver deg?

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Jje sier "Når du kommer med uttrykk som "den som ler sist, ler best" og "hovmod står for fall" - ser du ikke at disse uttrykkene kan brukes mot deg neste år?"

Hvor er det jeg har sagt dette ? Jeg har aldri gledet meg over andres nedturer i mine innlegg. Jeg tillater meg i en del sammenhenger og ikke være enig med de flestes oppfattning og argumernterer for mitt syn.

I Miklagaardsaken var fjorårets hylekor om hvor fantastisk alt var så stort at når det nå går litt dårligere så er det verdt å påpeke det. Jeg gleder meg ikke over det, tvert i mot sier jeg gang på gang at jeg håper de klarer å løse problemene, jeg liker banen osv.

Hva driver oss ? Min oppfatning av norsk golf er at det er en fersk idrett med lavt kompetansenivå (nei, jeg er ikke noe guru på noen måte). Jeg brenner for utviklingen av norsk golf og har valgt å konkrontere en god del utalelser og påstander fordi jeg mener at disse ikke nødvendigvis er riktige.

Hvis jeg får noen til å tenke annerledes og søke kunnskap så har jeg oppnådd noe. Mange tror jeg bare kaster ut ting i hytt og pine, men vis du går tilbake og ser på mine innlegg så er det svært få som kan arrestrere meg for gale fakta. Det er mye styr i starten om hvor dum jeg er og så går debatten en stund, fakta blir sjekket og så viser det seg at jeg ikke er på bærtur alikevel.

Helt tilbake til torque debatten og debatten om riller i hodet , det sammen skjer.....

Joje

over 21 år siden

Joje

Til Leadtape. Jeg beklager, må innrømme at jeg har klart å blande deg sammen med en Knurrik.

Hvis du - som du sier - brenner for utviklingen av norsk golf, så er jeg redd for at terrenget stemmer dårlig med kartet du tegner opp. Jeg har veldig vanskelig for å se noe konstruktivt i dine innlegg, og selv om du "sier" at du håper de klarer å løse problemene, forstår jeg ikke helt hvordan du mener at du hjelper til.

Men - jeg kan ta feil, jeg. Kanskje du kan belyse din strategi bedre?

bjarne

over 21 år siden

bjarne

Må si meg enig med Joje her.

Innleggende til Leadtape er utelukkende kritiske og sjelden konstruktive. Det hjelper ikke å argumentere aldri så godt for at noe er galt, så lenge forslag til løsninger uteblir. Kom frem med dine egne forslag, i stedet for bare å kritisere andres. Da vil du nok møte mer velvilje fra forumdeltakerne.

Du kan kanskje forsvare deg med at "andre ikke er mer konstruktive enn deg", og det er sant, det er dessverre temmelig utbredt blant de anonyme deltakerne her inne. Men det som skiller deg ut er den høye frekvensen av innlegg, som i tillegg er såpass (i hvert fall noen ganger) velformulerte. Det tyder på at du har gjennomtenkte synspunkter, noe man ikke kan si om alle.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Leadtape,

I have no problems with your opinions. That is the whole point of a forum like this. The more opinions the better, especially if they can be backed up with facts. I look forward to answering any questions about any of our courses once they open. I can learn a lot from people asking questions.

Just one thing though you said:

'Hvis du f.eks ser Brians svar på golfsiden i debatten om greenene på Miklagard så er det ganske interesant. En av de med mest kompetanse på området i norge sier mer eller mindre at Miklagaard i forhold til ambisjonsnivået er plassert på helt feil sted klimamessig'

That is not exactly true, I said ' I worked on the Gardemobanen and stayed in the Kløfta area for two years when I was working in civil engineering and wondered myself about the location.'

That doesn't mean that I don't think they can maintain a very good golf course in that area, it means that they have to be very careful with the grass they have. I think that they can have one of the best maintained course in Norway but need to be careful.

Leadtape you seem very interested in Design and Construction, why don't you put your name down for the Seminar? At NOK 600 it is cheaper than a normal day at Miklagard and lunch is included. I will be talking about the USGA green and about it's merits and it's not so good points.

Brian Phillips
Golf Course Architect

Joje

over 21 år siden

Joje

Leadtape? Tenker du, eller er du på golfbanen? Savner fortsatt et svar på hvordan din konfrontasjonslinje her på forumet er et ledd i en større plan for å forbedre golflivet i Norge...

Yngve Johannessen

over 21 år siden

Yngve Johannessen

Jeg registrerer at Leadtape igjen er på plass og provoserer massene, samtidig som han innbiller seg at når han pisker opp temperaturen, så kommer det konstruktive ting ut av debatten.

jeg synes det er helt utrolig at du sier du savner ydmykhet fra Brian, som faktisk er den eneste i denne diskusjonen som har noe som helst kompetanse å vise til, i tillegg til at han ble invitert til å svare på innlegget.

på ingen tidspunkt har han skrytt av sin kompetanse eller vist dårlig moral eller lite ydmykhet, men derimot kun gitt svar på et spørsmål fra en som engasjerte seg for golfklubben sin.

du sier videre at andre spruter edder og galle inn i et forum som du kun ønsker å trekke frem synspunkter fra.

Men, selv ser du tydeligvis ikke at du i de fleste tilfellene kun starter debatt i debatten, hvor det handler om deg i stedet for temaet som ble sendt inn.

se for eksempel på det jeg skriver nå.... har ingen ting med greengresset på evje å gjøre, kun med deg som useriøs kverulant å gjøre.

Merkelig å observere at det som oftest dukker opp sitroner som forsurer noe som kunne vært trivelige og interessante debatter.

Kom gjerne med et velformulert og gjennomtenkt svar, hvor du rakker ned på både norsken, min manglende interesse for temaet og hva du måtte komme på av kritikk, siden du kjenner meg så godt, og savner ydmykhet fra meg, men kjenner jeg svarmetodikken din nå, så kommer du ikke engang til å svare....

God helg, spill og vær glad...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her