Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Amatour 2008

noname

over 17 år siden

noname

Har Golfforbundet bommet på sin visjon om å gjøre golf til en idrett for alle?

Mange har reagert på amatour sin plutselige dobbling av pris dette året. Og nå begynner vi å se effektene av denne justeringen fra Golfforbundets side. I våres virket det lovende, like mange påmeldte til turneringene. Og Order of merit var et lenge ønsket tiltak. Men nå ser det ut som lommeboka er tom for de fleste, de siste amatourene har ikke vært fulltegnet, selv om de spilles på baner som er i områder som tidligere det var kamp om å få være med på. I helgen var det kun 62 deltagere på Borre, som hadde ett tak på 80 personer. Mens det på Mjøsen kun var 38 deltagere og de hadde satt en maks på 120 personer. Heller ikke Kongsberg, Nes eller Tyrifjord klarte å fylle ut sitt startfelt. Den kommende amatouren på Norsjø Golfklubb har kun 32 påmeldte (0830 fristen går ut 12) og har satt taket til 100 deltagere. Hva er det som gjør at mange velger bort å spille amatourer? Er det den økte startavgiften? Har vi fått færre golfspillere som møter kriteriene som stilles på en amatour? Har amatour blitt en idrett for de rike og ikke for alle som Golfforbundets visjon sier i sin Virksomhetsplan. Er grunnen til synkende deltagelse mindre muligheter for å kvalifisere seg oppover til p4 tour?

Hva må til for å få amatour tilbake i sine "glansdager"? Hva mener du?

Svar på problemet

over 17 år siden

Svar på problemet

Skyll golfforbundet ned i dass.
De har amputert begge beina til golfsporten og det vil ta laaang tid å komme tilbake dit man var.
Det er som en vinter uten snø for skisporten. Da stopper rekrutteringen og støtteapparatet smuldrer bort.
Nå er golf tilbake der den var for 15 år siden, en aktivitet for eldre snålinger med feit lommebok.
Gratulerer NGF.

JAM

over 17 år siden

JAM

Jeg kan svare litt. Jeg har fast jobb,og har en ok lønn, som tidligere gjorde at jeg godt kunne spille 3-4-5 amatourer på rad, for det kostet meg max 800,- pr turnering, inkl mat, kjøring og påmelding.
I år koster hver turnering meg ihvertfall mellom 1400 og 2000, alt ettersom hvor turneringen går. Og da har jeg faktisk ikke råd til å spille så mange turneringer lengre. Jeg får heller ikke dekket noe av klubben min, det er det ikke så mange der ute som får, og dermed blir det dårlig med deltakere.
Jeg hadde som mål i år å kvale til p4 tour bl.a, og hadde bestemt meg for å spille de fleste turneringene jeg kunne, men jeg ser nå at det blir for dyrt. Når det koster meg mellom 5000 og 8000 i måneden, da er det ikke lengre morsomt å spille turnering bare for å spille turnering..
Ang startavgift. På Borre nå var det altså 900,- for to runder, og i tillegg 300 for innspill... Samme opplegg på Kjekstad og Norsjø. Glem det. Da er man oppe i 3000 for å spille golf en helg...(enten overnatting eller bensin+++)

elg

over 17 år siden

elg

Jeg er enig i det som skrives, men husk også på at klubbene selv må ta en del av skylden. Det er ingen som er PÅLAGT av forbundet å ta 900,- for en slik turnerng. Klubbene står fritt til å ta hva de vil og det har vi også sett da noen av klubbene har satt en lavere pris.

Det dumme er at klubbene følger etter NGF som ei blind høne og gjør som de blir fortalt. Eller så ser de sitt snitt til å tjene gode penger på en slik turnering. "Da tar vi så mye siden selveste NGF har anbefalt det." UTEN å tenke på at det blir furore blant spillerne. Trodde man virkelig at spillerne ikke ville "legge merke til" prisøkningen???

EN turneringen kan man leve med, men som JAM skriver, blir det veldig dyrt i lengden. Spiller man 8 Amatour på en sesong kan regnestykket se ut som følger:

Startavgifter: 7.200,-
Innspill: 1.500,- (5 ganger á 300,-)
Reiseutgifter: 2.800,- (100km i snitt med bil, á 3,50 pr km.)
Overnatting: 2.400,- (4 ganger á 600,-)
Mat/drikke: 2.400,- (8 ganger á 100,- + 4 ganger á 400,-)

Sum: 16.300,-

Dette er regnet ut på billigste måte. Evt. fly/tog etc kommer i tillegg.

Husk at dette kommer i TILLEGG til det man spiller ellers av golf i løpet av sesongen.

Assss

over 17 år siden

Assss

Jeeepppp, har sagt dette mange ganger tidligere.

Vil GJERNE se en forsvarliggjøring og dokumentasjon som rettferdiggjør disse prisene underskrevet NGF..

Dette minner jo om idioti..

Apropos

over 17 år siden

Apropos

Like mye idioti i å tro at klubbene ikke selv har tatt egne valg ift sitt eget arrangement.

Selvsagt tenker klubbene gjennom det de kan før de sender ut invitasjon, klubber arrangerer turneringen for sin egen del, ikke for NGF.

Man måååååååå jo ikke skylde på NGF for alt mulig mellom himmel og jord.

Klubbmedlem

over 17 år siden

Klubbmedlem

Klubbene DRITER i den sportslige rekrutteringen. Det eneste som driver klubber til å rekruttere er at jo flere medlemmer de har jo bedre økonomi får de. Og de som betaler best er gamle og halvgamle gubber med god inntekt. Juniorer betaler bare symbolske årsavgifter er dermed bare utgifter, men håpet er at de etterhvert skal bli fulltbetalende seniorer.
Så lenge de sliter med økonomien så prøver de selvfølgelig å få inn så mye penger de kan.
At amatour ar kollapset er ene og alene forbundets skyld. Et forbund som i stedet for å yte støtte til turneringene i stedet TAR SEG BETALT.
Får bare lyst å grine når jeg ser på hvilke kjøtthuer som sitter i NGF

Assss

over 17 år siden

Assss

Jepp.. For å være helt ærlig så skal det en del til å beholde vanlige juniorer i golfsporten.

Pang så fyller de 21 år, og går fra å betale 1500 i årsavgift (og spiller uten obligasjon) til å plutselig måtte ut med 5000 i året, og alt fra 3000 - 30 000 i obligasjon.

Hvis golfnorge ønsker å beholde disse unge, og la dem over fremtid skyte masse midler inn i den norske golfsporten kan ikke slik idioti fortsette.
Og selvsagt er NGF skyldig.. Vi hadde ikke dette problemet før NGF kom med dette nye forslag? No?.. Er jo meningen at klubber skal rette seg etter NGF uansett, er helt paff over hva slags folk som sitter å tar disse avgjørelsene i NGF, hvordan i alle helgens dager har de kommet frem til at dette er en smart avgjørelse..

pro

over 17 år siden

pro

NGF har ødelagt amatør golfen i Norge

East

over 17 år siden

East

Jeg skjønner virkelig ikke hva dere syter over. Det koster penger å spille golf. Ønsker man å satse koster det ennå mer.

Betal det det koster og spill eller drit i det og selg køllene.

Jeg skrev dette i en tidligere tråd:

Til alle som syter over høy startavgift på AmaTour:

Hva er problemet? Hvis du skal spille to runder en helg, utenfor din hjemmeklubb, hva koster det? Tja, kommer jo selvsagt ann på hvor i landet man spiller, men i Oslo-regionen må du ut med sannsynligvis minimum 400,- pr. runde. Altså 800,- (for de rimelige alternativene) Velger du dyrere anlegg som Miklagard, Haga, Losby osv. må du ut med det dobbelte.

Hvordan kan det da være så forbanna dyrt å betale 900,- kr. for å spille AmaTour. Klubbene bruker masse tid og ressurser på å presentere banen sin i sin beste drakt, flere titalls frivillige deltar gratis, medlemmene "ofrer" en helg av sin altfor korte sesong slik at vi kan komme å spille turnering, og att på til ligger det "goodies" i form av inngangsbilletter til P4-tour og NM. Utover det gis det også i enkelte tilfeller gratis innspills eller i minste fall rabatt på innspill.

Nå er det på tide at sytekoppene holder munn og tar et valg. Spill golf, det koster faktisk penger, eller selg køllene!

AmaTour er billig, ikke dyrt!

Assss

over 17 år siden

Assss

East.. du har jo totalt misforstått...
For det første spiller ikke juniorer 2 greenfee runder (inkl overnatting i mange tilfeller) hver helg, dette har dem ikke penger til, er det så vanskelig å forstå? PROBLEMET er jo at amatouren svermer med eldre menn som faktisk har råd til dette. Men igjen til og med dette segmentet syntes det blir for drøyt med mangfoldig tusen i sesongen for å delta i en turneringsserie.

Det er en grunn til at Amatourer ikke engang blir fylt opp i år, mens de har vært overfylt tidligere, forstår du det da? :) Er det ikke noe galt når kvaliktouren til P4 har 50% med signups?.. Prøv å se litt mer langsiktig, du er jo direkte trangsynt. Det blir helt feil å sammenlikne en turnering med vanlig greenfee for 2 dagers helgespill.

Du kan komme med logikken din så mange ganger du vil, kanskje du har nok av penger og dette ikke er noe problem for deg; dette er helt greit.
Men se på statistikken og hold kjeft spør du meg.

t

over 17 år siden

t

Elg: Sorry, kunne bare ikke dy meg:
"Reiseutgifter: 2.800,- (100km i snitt med bil, á 3,50 pr km.)"
Hvor har du lært din matematikk?

Stinkdyret

over 17 år siden

Stinkdyret

Noen klager over prisene, har ikke råd til å spille og dermed blir startfeltene små og kvalitetsløse.
Andre har tydeligvis god råd og er en del av disse kvalitetsløse startfeltene. Disse rike men dårlige spillerne sitter nå og godter seg over at de selv med sisteplass på amatour kommer godt utav det på amatour-rankingen. Det er hodeløst av NGF å sette opp et rankingsystem som gir flere poeng til en sisteplass enn til en som kommer midt på treet i en annen turnering.
Men hvem av de glupe hodene i NGF kunne vel forutse at golfspillende skoleungdom ikke har råd til å bruke 8-10000 kroner i måneden på golfturneringer ??

elg

over 17 år siden

elg

t:
Ikke samme stedet som deg heldigvis. ;-)

8 turneringer * 100 * 3,5 = 2800,-

Det har ihvertfall JEG lært...

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg spilte AmaTour på Drøbak i mai, fullt av unge lovende spillere hvor alle de 4 jeg spilte med seriøst vurderte å satse på golf gjennom universitet i USA.

Så det er nok ikke bare de gamle og rike som spiller den type turrneringer.

Tror vel ellers at forbundet sammen med klubbene tar vare på de unge talentene gjennom andre aktiviteter enn AmaTour. Og hHvor går skillet mellom hva forbund, klubber og forledre skal gjøre for å stimulere talentene?

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Kanskje ikke så rart at det var mange unge spillere på AmaTouren på Drøbak, banen ligger innenfor grei kjøreavstand for veldig mange spillere. Verre er det med baner på steder som ligger lenger unna det sentrale Østlandet, da blir det færre yngre spillere med. Samtidig anbefaler NGF startavgifter som sammen med transport og overnatting gjør det dyrt for mange å spille det ønskede antall turneringer.
Kostnadsnivået bestemmes av klubbene, men det er naturlig at de fleste klubbene følger retningslinjene fra NGF.

I turneringsbestemmelserne stod det forøvrig ingen ting om dameklasse, så de klubbene som etterhvert la inn en dameklasse, f.eks. Drøbak, gjorde det mot NGF's opprinnelige mening. Når NGF fjerner dameklassen fra P4 tour, legger dametouren sammen med jentetouren og vil fjerne dameklassen på AmaTouren mister mange juniorjenter turneringsmuligheter samtidig med at det ikke nødvendigvis er veldig attraktivt for damene å spille med 14-15 års jenter. Et usedvanlig tåpelig opplegg fra NGF spør du meg, jeg håper de klarer å lage et bedre opplegg til neste år. Men det hjertesukket var vel off topic for tråden!

Assss

over 17 år siden

Assss

Til Fooore: Selvsagt vil det være en del juniorer som fortsatt spiller en del av turneringen. Er jo ikke sånn at NGF drev etnisk rensing av de under 30 år med det nye kontigent forslaget!. En må således se på hva som har skjedd som en helhet, hvor mange tidligere deltakere og evt. nye deltakere velger å ikke spille.

Kan jo ta meg selv og de 4-5 jeg spiller golf med, som alle tidligere har deltatt på de fleste amatourer men nå har sagt stopp i det vi ikke er interesserte å bruke absolutt alle pengene vi har på golf.

(Når sant skal sies syntes jeg tidligere også det kostet mye å være med på amatourserien, men nå har jeg jo faktisk ikke mulighet uansett hvordan jeg prioriterer min økonomi).

Så for de i min situasjon - de av oss som fortsatt går på skole o.l. vil falle utenfor.

Og ja, jeg tror og mener at de mange unge som kanskje ikke vil ende opp på PGA touren, men vil fortsatt øke nivået på norsk golf er med på å også øke interessen og med det skape et rikere golfNorge.

elg

over 17 år siden

elg

Amatour er ikke bare for de som satser på å leve av golf. Den er også for de som liker å spille turneringer, uansett alder. Jeg har selv ingen ambisjoner om å bli best i golfnorge, ei heller kommer jeg til å "satse" på golf i særlig grad. Jeg vil statse i den grad at jeg stadig ønsker å forbedre meg, på lik linje med stort sett alle andre golfspillere. Jo bedre jeg blir, jo større blir tilfredsstillelsen og følgelig gleden av å spille golf.

Jeg er et konkurransemenneske og elsker å spille på Amatour. Der har NGF gjort det riktig. De har klart å skape en turnering hvor du og jeg, som ikke er best, også kan konkurrere på en litt mer seriøs måte.

Jeg mener at dette er med på å skape et rikere golfnorge, som Ass nevner. Nå går da altså NGF ut å kapper beina av mange av "oss". Ikke bra!

Foooore

over 17 år siden

Foooore

elg, dersom forbundet hadde anbefalt at det skulle koste NOK 300, så hadde det vært klubbene som hadde vært ulven ettersom de ikke ville fulgt anbefalingen da de ville tapt penger på en slik fee?!

Uansett er det klubbene som selv bestemmer hva de skal kreve av startkontigent. Klubbene drives ikke av noksagter og nikkedukker som ikke har peiling, de ivaretar klubben, banen og medlemmene sine slik de anser det best.

nono

over 17 år siden

nono

Der tror jeg du tar feil. Det virker faktisk som det helt motsatte. Tror det sitte MANGE noksagter og tullinger der ute, som har kommet i lederposisjoner, ikke pga av sin kompetanse og dyktighet, men mer pga at ingen andre ville. Desverre.
Selvsagt finnes det unntak.

Assss

over 17 år siden

Assss

Hvordan har Amatour arrangementet gått HELT fint i alle år helt til sesongen her da Foooore?

Og faktisk tror jeg klubbene nå TAPER penger i forhold til hva de gjorde før med en lavere turneringsavgift. I det det i snitt er 20-40% færre deltakere på amatourer, dette inkluderer da også 20-40% færre mennesker som kjøper mat i kroa, baller, hansker og pegger på proshopen osv osv. Ren idioti både fra klubbene som hensyntar NGF's anbefalinger blindt, og NGF som setter ut slike anbefalinger.

Jeg håper inderlig NGF skjønner at dem nå har tatt en dårlig avgjørelse, og vil gjøre noe med det. Den trenden her bør IKKE fortsette

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Mitt poeng er at det nå som før er klubbene som arrangerer.
Og selv vurderer hvordan de skal arrangere.

Hvilken avgjørelse er det NGF har tatt som er så gal? Det å komme med en anbefaling?!

At noen her inne ikke synes det går bra får nå så være, jeg har ennå ikke hørt et knyst om at klubbene er misfornøyde.

Asss

over 17 år siden

Asss

Tror du virkelig klubbene vil gå ut med at dem har driti seg ut ved å ta for høy avgift? ....

Hvordan kan du få vridd det til i hodet ditt at ikke NGF har noe av skylden å ta når det er etter deres anbefaling klubbene har bendt seg, og resultatet har blitt som følger..?

Holder det også ikke videre med en drøss misfornøyde golfere?

Golf

over 17 år siden

Golf

Burde ikke NGF laget en AMA-Tour finale med gode premier til de 50 beste på Oom eller alle turneringsvinnerne eller noe?

elg

over 17 år siden

elg

Det er riktig at det blir opp til klubbene å avgjøre prisen, men hvor mange klubber har høynet avgiften i tråd med NGF's anbefaling? Jo, stort sett alle sammen. Det var NGF kom med ideen om å høyne avgiften og dermed DE som kan lastes for lavere deltagelse og missnøye. Det er tankegangen til NGF som jeg ikke liker. Det hadde faktisk vært bedre for NGF om de hadde anbefalt en avgift på 300,-. Da viser de ihvertfall at de jobber ut ifra intensjonen om at golf skal være en allemannsidrett og skape rekruttering på alle plan.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Ved selvsyn opplevde jeg "en drøss" fornøyde spillere på AmaTour på Drøbak i mai. Jeg var også selv veldig fornøyd med arrangement, bane, vær, servering mm, dog ikke med eget spill søndag.

Og nei, at NGF sin anbefaling fritar klubbene for ansvar er jeg ikke med på. Jeg vet at det er vanlig at man hele tiden skal skylde på noen andre, men jeg trenger ikke bli med på den dansen, hverken ift egne valg eller andres valg.

Skylder forøvrig ikke på noen andre enn meg selv ift dårlig spill søndag, ikke engang på NGF.

Asss

over 17 år siden

Asss

Ingen har belastet NGF 100% for avgjørelsene klubbene (som har fulgt rådet) har tatt. Men jeg har gjentatte ganger sagt at NGF er delvis skyldig i dette, de har også gitt klubbene "Blod på tann", dette kan ikke fornektes under noen omstendigheter.

Hvordan du opplevde din amatour opplevelse på Drøbak GK spiller dessverre en veldig liten rolle når du ser hvordan det har gått med de fleste amatourer i år..
Du er vel kanskje en av de 'eldre' som er glad du kan komme med på Amatour med 10 i HCP og en fet lommebok, så kan forstå at du ikke klager :)

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Tynn lommebok, men kom med på medlemskvoten....

Poenget mitt har ikke mye med min egen opplevelse å gjøre, poenget mitt er at man ikke kan skylde på tredjepart når det er ÅPENBART hvem som har "skylda".

Jeg skjønner at jeg med hcp mer enn 5 ikke har så mye jeg skulle ha sagt i denne saken heller. Jeg velger dog å tro at man ikke skylder mer på andre - eller i dette tilfellet faktisk tredje - jo lavere hcp man har.

Asss

over 17 år siden

Asss

Så du mener altså at NGF's forslag ikke har noe med det faktum at nesten samtlige klubber økte avgiften til det dobbelte og med dette sank interessen for amatour?

Med mindre du mener dette (som jeg tviler på) så er NGF delvis skyldig.

Herre mi hatt de er jo Norges Golfforbund, det er meningen at klubber skal rette seg etter dem; skulle ikke tro det satt en haug med kronidioter der -.-

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Joda, selvsagt har klubbene sett og fulgt anbefalingen, noen inkludert innspill, men det fritar da ikke klubbene for ansvaret for eget arrangement og egne beslutninger?

Det er forøvrig ikke mange i denne tråden som sier at NGF er "delvis skyldig".

Hva om du selv satt i en klubb med ansvar for å arrangere, ville du blindt satt fee til NOK 900? Eller tenkt noen tanker rundt inntekter fee, kiosk, butikk, annet, samt ulemper for medlemmer ift mindre spillmulighet, behovet for dugnadsånden hos medlemmer ++++++.

Asss

over 17 år siden

Asss

Jeg er selvsagt helt enig i at klubben i bunn og grunn også er skyldig, og håper også med dette at de vil lære og vite bedre til neste sesong.

Men jeg vil også legge en del vekt på at deres beslutning ble sterkt påvirket av NGF's forslag, og at de med dette så sitt snitt til å tjene litt mer penger og regned med at "dette er greit,Daddy- NGF said so..".

NGF er jo et organ som de fleste klubber retter seg etter, de burde dermed ta ansvar deretter.

Prisen

over 17 år siden

Prisen

De som syns det er for dyrt å spille turnering kommer neppe fra samme klubb. Alle disse burde jo gå sammen om å arrangere sin egen turneringsserie.

Den kan godt være gratis mot at de ulike banene forplikter seg til å ha en turnering. Spillere som er medlem i disse klubbene bør da få stille gratis.

Burde være enkelt å greit.

mhm

over 17 år siden

mhm

I de siste turneringene nå har det vel vært mellom 50-60 deltakere. Noen steder færre også. I fjor var det lange ventelister for å bli med, og feltene var alltid oppe i 80-100 deltakere. Med 90 spillere a 600 kr i startavgift kontra 50 spillere og 900,- i avgift, hva hadde JEG valgt hvis jeg var arrangør av en Amatour? I tillegg til tapte inntekter på mat, utstyr og den generelle misnøye hele årets avgiftsøkning har medført? Valget burde være enkelt...

Asss

over 17 år siden

Asss

Et veldig realistisk og saklig forslag....

doh

over 17 år siden

doh

@Prisen... Og litt av diskusjonen her går på at dette faktisk er en litt mer seriøs turnering, hvor man kan kvale til p4 tour, og ikke bare en klubbturnering hvor man spiller om en kaffekopp, og et vaffel hvis man er heldig...

Prisen

over 17 år siden

Prisen

De fleste som spiller turnering spiller ikke for å kvale til p4. Nivået blir vel heller ikke særlig bedre ved at vinneren får spille p4.

Premiene er også irrelevante, de fleste som spiller gjør det for det de like å konkurrere.

Du kan jo godt arrangere gratis amatour i din hjemmeklubb.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

mhm:
Var dette valget så enkelt da ?
50 deltagere kontra 90 gir jo et enklere arrangement, mindre behov for frivillige, kortere stenging av banen og klubben får dektakere med penger som har råd å handle utsyr og mat i shop/kafé, samt færre som klager på en for dårlig bane.

Spøk tilside - det er vel arrangørklubben som må vurdere dette fra gang til gang.

Mener at tidligere anbefaling fra NGF har vært at arrangørklubber "med ambisjoner" burde tilby fritt spill eller sterkt rabattert greenfee. Hvor mange av arrangørklubbene fulgte opp denne anbefalingen i fjor?.
Forøvrig er ikke NGF et organ som er opprettet av noen for å plage norske golfklubber, men et organ som "forvalter" norsk golf på vegne av klubbene. Kan det være at NGF har endret sin "anbefalte" starkontigent etter en påvirkning fra klubbene?. Uansett har klubbene full anledning til å endre på dette.

Klubber som er "seriøse" i forhold til satsing på unge talenter bør også ta et ansvar for å "sponse" deltakelsen i slike turneringer for medlemmer som jobber seriøst med golfen sin.

...

over 17 år siden

...

Det er vel omtrent samme behov for frivillige, om antallet som spiller er 40 eller 90..
Skal det gå dit at Amatour skal visne hen, og kun bli en turnering for de som blir sponset av hjemmeklubben, eller de over 30 som har fast jobb, og kan avse 8000,- i måneden? En mini-turnering med 40-50 spillere? Er det noe morsomt da?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Dersom man skulle tenke helt nytt kunne det jo tenkes at NGF/golfkretser(som i Sverige) kunne sponse de klubbene som arrangerer AmaTour, for å motivere "mellom-hcp" og yngre talenter til å konkurrere, fremme bredde, øke arrangørkompetansen mm

Men dette må evnt ses på som et deltiltak i et langsiktig perspektiv.

Oppgitt

over 17 år siden

Oppgitt

"Turnering som blir sponset av hjemmeklubben..." Interessant setning når jeg tenker på at Kjekstad GK tar kr. 600,- av sine egne medlemmer på Amatouren der neste helg. Når medlemmer avstår fra å spille sin EGEN hjemmebane fordi det er for dyrt, ja da begynner det å bli alvor og grunn til å klage. For ikke-medlemmer som har innspillsrunde blir prisen 1200,-. Er det virkelig noen som kan forsvare den prisen?

turneringshater

over 17 år siden

turneringshater

Sett opp prisene så høyt at folk slutter med alle disse idiotiske turneringene. Alt for ofte er banene reservert for turneringer.
Hva er det 40-50-60 åringer håper å oppnå med alt dette turneringstullet?
Premiedryss? kjipe plastpokaler og paraplyer fra Nordea?
Å kvale for PGA?
Slutt opp, spill golf.
folk som satser på idretten trenger turneringer, men 99% av golfere er jo totalt sjanseløse på enhver tour likevel.

Assss

over 17 år siden

Assss

Det er vel fordi dem har funnet ut at medlemmer stort sett vil ha et visst antall turneringer i året 'Turneringshater'. Det er jo medlemmene som forsåvidt bestemmer dette selv.

At medlemmene må betale 600 kr for å spille amatour på sin egen bane er forøvrig latterlig.

Til 'prisen':

quote:" De fleste som spiller turnering spiller ikke for å kvale til p4. Nivået blir vel heller ikke særlig bedre ved at vinneren får spille p4.

Premiene er også irrelevante, de fleste som spiller gjør det for det de like å konkurrere.

Du kan jo godt arrangere gratis amatour i din hjemmeklubb."

Ja, og jeg kan også spille klubbturneringene hver onsdag, 9 hull med tellende HCP.. Vanskelig å forstå at de som har spilt seg ned til et respektabelt HCP ønsker å ytre seg litt? Og jeg tror den fakta at wildcards til P4 er noe av det som gjør Amatour såpass 'populært' som det er - eller pleide å være.

begynner å virke som enkelte bare krangler for å krangle her..

bobo

over 17 år siden

bobo

Klart at wildcards ermed å gjøre amatour populært, ellers så hadde ikke jeg spillt der ihvertfall. Men om de skal fortsett med å ha kunn 1 plass pr turnering og la de som spiller elendig golf på P4 fortsette der så blir det ikke flere amatour på meg. De må legge om strukturen og gå tilbake til flere plasser pr turnering. Du skal spille veldig bra her på østlandet ihvertfall om du skal kvale. For det er merkelig når noen går under par på amatour og ikke kvaler, men om man går 15-20 over på 2 runder på P4 så får man selvfølgelig være med videre.

enig

over 17 år siden

enig

Man må gjøre noe ala european tour/challenge tour. For hver amatour er det noen plasser som må komme til neste p4, og det må være mer enn 1 plass. Minst 4-5.
Og foran neste sesong må man bytte ut en større del, 20-30 stk. Og så får man heller spille seg inn igjen i løpet av året.

Assss

over 17 år siden

Assss

Sant nok, er evig mange hackers på P4 som som har gulla seg inn dit for 3 år siden, og fortsetter å gå rundt på 90+.
Skal jo ikke være sånn at når en har kommet inn i det "gode selskap" så er man 'sikret'

Scrambler

over 17 år siden

Scrambler

1200 kr ink innspill er latterlig på Kjekstad.
600 kr for egne medlemmer er også latterlig.

NGF har sagt at de anbefaler 900 kr ink greenfee. Det har de gjort for å si at 900 kr er max. En bane med normal greenfee på 700 kr skal ikke ta 200 i startavgift + 1400 i gf for to runder.
Men, selvfølgelig er det en del nisser i Golf Norge som leser dette slik at de skal kunne ta 900 kr uansett. Noen tror det bare er å melke spillerne for alle penga.

Nei.
Innfør cut på Amatour og sett heller startavgift til 500 kr.
Med 90 spillere og cut på 60 så thener arrangøren nok, og spillerne får en reell konkurranse. Uten cut er presset mye mindre, snakker vi om å få frem gode spillere så må de tåle å spille for å klare cut.
Spillere som har mer enn +22 feks på siste Amatour bør stå på venteliste og kun få plass på neste hvis det ikke er fylt opp.

OoM Amatour

over 17 år siden

OoM Amatour

Jeg syns det er feil at en amatour i Tromsø får samme poeng som en amatour på kongsberg. Hadde vært kult om ngf hadde kunne oppgradert systemet, så det kunne blitt basert på resultater hvor mye poeng første plassen var verdt, og de andre neddover. syns det er feil at en spiller som går -2 på 2 runder får det samme antall poeng som en som går 18 over par.

si at man gjør ut en beregning i forhold til hvor mange som spiller turneringen, hcp snittet, snittet av resultatene i top 10. Og da gir en ranking i forhold til resultat.

feks: Kongsberg hadde spillerfelt på maks 100 og fikk med 85 spillere. hcp snittet var 4,88 og snittresultatet var 1,6 over par blandt de 10 beste. si da at totalen var 7,65. Og da kan man si at vi trekker fra 7,65% av poengsummen som NGF har satt opp. da ville 1 plassen fått (1200*0,9235)=1108,2 poeng. 2 plassen ville fått 923,5 poeng. mens det på amatouren på Tromsø ville vært slik(36,66% fratrekk): 1plass 760,08 2 plass 633,4

Da ville poengsystemet vært mer rettferdig i forhold til spillerfelt/resultat.

Skal lage en sånn oversikt når jeg får tid, så får vi se om den gjør noe utslag på OoM fra NGF ;)

Når det gjelder Kjekstad og 600kr for medlemmer er dette helt latterlig. håper medlemmer sender inn klage til styret i kjekstad på det

tulling

over 17 år siden

tulling

det burde være et p4 kval på høsten alla q-school på de større tourer, slik at man kan luke bort de som dasser rundt på p4 uten grunn

OoM Amatour

over 17 år siden

OoM Amatour

Kan vel si det sånn at jeg hadde litt lyst til å fullføre ideen jeg hadde i tråden over.

har lagt ut en uoffisiell oom. hvor jeg har gjort som beskrevet i tråden over med prosentvis trekk i forhold til snitt score top 10, snit hcp og antall deltagere i forhold til maks deltagere.

Har opprettet en egen kolonne for "SGOoM" (har dårlig fantasi så da ble det SG for scangolf) har også skrevet prosenttrekket ved siden av banene bortover.

Mener dette er et mye mer riktig bilde av OoM, da det ligger litt flere variabler inne i bildet. utifra oversikten ser det ut som drøbak var banen det var vanskligst å komme i toppen. mens Narvik var den som var lettest

http://home.no/amatour/sgoom.xls

regner med å få en del kritikk ?

Mhm

over 17 år siden

Mhm

Jeg synes det var morsomt å se forskjellen. Jeg fikk ca 200 poeng mindre enn den "offisielle" lista, men jeg klatret allikevel 6 plasser, opp til 36. Så det blir faktisk en forskjell der da.

Isak Njutn

over 17 år siden

Isak Njutn

Bra ide, OoM.
Men dette blir for avansert for parkinsonsgjengen i NGF som ikke kan gangetabellene engang.

Truls

over 17 år siden

Truls

Jeg lagde selv en slik oversikt for flere år siden og brukte nesten samme utregningsmetode som deg, OoM. Det var mye jobb å følge opp! Lagde du virkelig den oversikten på 2 timer??? :-)

Den gir uansett et mye bedre bilde av nivået på enkeltspillerne en utgaven til NGF. NGF sin blir for lettvint.

OoM Amatour

over 17 år siden

OoM Amatour

hehe. brukte 2 timer ja. men innimellom så hadde jeg lunsj og jobbet litt :)

Får håpe NGF klarer å finne på noe lurt til neste år :) Føler hvertfall at listen nå er mer rettferdig.

I lista fjernet jeg også de utrolig teite linkene på navnene våre :)
Og jeg la inn mulighet til å sortere forskjellig. så nå kan man sammenligne klubbkompiser også :) (trykk på pila ved siden av overskriften Klubb og finn klubben din)

morsomt å se hvor mye noen som spille oppe i nord faktisk går ned. han ene har jo nesten halvert poengsummen sin :)

I neste versjon så skal jeg prøve å legge til:
-antall turneringer en person har spilt
-en egen OoM for klubb som viser total poeng pr klubb og antal spillere
-en kolonne som viser hvor mye poeng en spiller har mistet på systemet

beklager at jeg har sporet av diskusjonen forøvrig :)

OoM til salgs?

over 17 år siden

OoM til salgs?

Er ikke denne OoM-lista bare ei liste over hvem som har råd til å spille flest turneringer. Særlig etter at startkontingenten er hevet til bortimot 1000 kr. Skulle lista ha noen verdi, kunne være slik at kun de beste 4-5 eller 6 turneringene burde telle. Ref alpint.

!

over 17 år siden

!

Det blir jo akkurat som Pga-tour i Usa... Vijay Sing spiller vel omtrent alt som er, og har i mange år klart å karre seg høyt opp på lista på den måten, men nå når han spiller dårlig, så er det ikke så enkelt.
Det er vel og merke på Penge-lista. Når det gjelder poeng-lista er det vel flere kriterier, bl.a plassering fra samme turnering året før...

Scrambler

over 17 år siden

Scrambler

"å karre seg høyt opp på lista på den måten"
;-)

Han er den eneste som har ledet Verdensrankingen utenom Tiger siden 2001 er det vel.

Og nå som han spiller dårlig vant han en WGC-konkurranse for 1 uke eller 2 siden.

OoM Amatour

over 17 år siden

OoM Amatour

Har oppdatert listen med de 2 siste turneringene (håper det er rett, orket ikke vente på ngf...)

la til noen nye ting også.

http://home.no/amatour/sgoom.xls
oppdatert 15/8-08 14.10

Gratis innspill Kjekstad

over 17 år siden

Gratis innspill Kjekstad

Kjekstad har endret fra 300 kr for innpill til 1 runde gratis denne uken.

BRUK DEN.

For oss interne nisser er prisen fortsatt 600 kr for Amatouren.

Så da får dere gjester 3 runder for 900 kr og vi medlemmer får 2 runder for 600 kr.

Flott at ledelsen har skjønt prissetting.

Jeje

over 17 år siden

Jeje

Fortsatt 900 kroner for en turneringer for dem som ikke har muligheten til å spille inspill.

Men ja bra dem har klart å skjønne såpass, håper de får en del ekstra påmeldte etter dette tiltaket.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her