Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor ærlig er banen din?

Janne

over 16 år siden

Janne

Fant en bane i dag som gjorde noe virkelig smart. Nøtterøy har lagt ut noe jeg vil kalle en "Banegaranti". Det vil si at de sier Hvordan og Når de klipper og gjør vedlikehold på banen. Dette kan kanskje være et tips til andre.
Janne Carlsson (tidl. SAS) innførte noe han kalte opplevelsesformel. DVS at når forventningene er satt og du får en større / bedre opplevelse enn dette, er du fornøyd.

Her er tallene fra Nøtterøy:
Greener, daglig, klippehøyde: 3,8 mm
Forgreener, 3 ganger i uken (mandag, onsdag, fredag), klippehøyde 8 mm
Teesteder, 3 ganger i uken, klippehøyde: 8 mm
Fairway, 3 ganger i uken, klippehøyde: 15 mm
Semirough, 2 ganger i uken, klippehøyde: 50 mm
Bunkere, kjøres daglig.

Tallene kan sikkert diskuteres, men det er ikke poenget her. De har lagt sin list og vi som spillere vet hva vi får. Er det bedre enn dette, er vi strålende fornøyd.

Tør banen din?

?

over 16 år siden

?

dette har vel litt med hvor mange folk som er annsatt i golfklubben. å hva som må prioriteres først. det er vel ikke alle klubber som har god økonomi. greener er i allefall det som kritiseres først hvis det er dårlige. ellers er vel Norsker veldig flinke til å finne noe å klage på, det ser man go på de forksjellige innleggene som er på div forumer. sikker på at alle klubber vil ha det best mulig med de middlene de har.

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Oi, ble ikke den vel grunn, Janne. Hvordan kan man klippe en brunsvidd fairway ned til 15 mm? Det kan jo være vanskelig nok å få gresset opp ;-)

Likevel, hvis det er en bane på "åker"/myrjord med gode vekstbetingelser, er det jo kjempefint om vi alle kan få en form for banegaranti.

Dette gjelder ikke kun for medlemmer av en klubb/bane, men også for de som ønsker å besøke andre baner.

Tviler på at "min" baner har mulighet til å holde en sånn garanti på en varm, tørr sommer/sesong. Banen er for godt "drenert" til det.

Janne

over 16 år siden

Janne

Meningen med mitt innlegg var bare at banen går ut og forteller om hvordan de forsøker å gjøre det. Andre baner setter selvsagt opp sitt kvalitetsmål etter økonomi og andre ressurser.
Jeg synes tanken var god og vi ser jo stadig at det klages på den ene og den andre banen. Har man et "offisielt" uttalt mål, vil det være mye klarere for både medlemmer og gjester.

Jannte

over 16 år siden

Jannte

Bra initiativ aav Nøtterøy. Eksempel til etterfølgelse. Burde til og med være en samleside et eller annet sted med tabell over alt fra greenfeepriser til greenhastigheter på samtlige baner.

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Tja, et "offesielt" nivå, kan man stole på det? Tror dette blir temmelig vanskelig for de aller aller fleste klubber/baner.

Det er kjempefint at Nøtterøy tør legge ut en "banegaranti", men hva skjer om jeg kommer på banen, og den er brunsvidd eller ikke holder disse offesielle mål?

Mål og forsøk etter beste evne, er veldig bra, men jungel-telegrafen kan være like effektiv.

Får jeg da greenfeerabatt? Penga tilbake for kjøring i antall km. og timesbetaling for bortkastet tid, hvis banen ikke holder hva den garanterer?

Er klar over at jeg pirker, men en garanti er vel for at den skal holdes, eller hva?

Tror Nøtterøy ønsker det beste, men hvor mange gjestespillere vil bli skuffet?

Apestrek

over 16 år siden

Apestrek

Som du rabler tull og tøys Queen Queenesdal.

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Hvor er Queenesdal, Apestrek?

Svar heller enn å oppføre deg som den Apen du er..

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Så det klarte du du ikke din strek av en ape, eller er tankegangen så treg at du må tenke i mange minutter?

Lykke til:-)

listen vil se slik ut...

over 16 år siden

listen vil se slik ut...

på holtsmark:

Greener, 2 ganger i uken, klippehøyde: 8 mm
Forgreener, har ingen
Teesteder, hver 14 dag, klippehøyde: 20 mm
Fairway, 1 gang i måneden, klippehøyde: 30 mm
Semirough, finnes heller ikke
Bunkere, hver vår

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Er det antatt liste klubben vil gå ut med, eller er det absolutte mål klubben/banen setter seg?

Regner ikke med at Holtmark vil gå ut med en "offesiell" garanti. Dette grunnet værforhold og vekstbetingelser over hele banen.

God økonomi er et bra utgangspunkt, men det er vanskeligere å styre værgudene. De gjør som de vil :-(

Kjempefint om dette er Holtmarks forventede og ønsket mål, det vil si at klubben tar banepleien på alvor...Og det fortjener de en honnør for..

Apestrek

over 16 år siden

Apestrek

Er det å ta banepleie på alvor om man klipper fairway 1 gang i måneden? hehehe. Jeg tror Merethe må lese litt nøyere.

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Ok, Apestrek. Jeg har ikke sagt at man må klippe fairway en gang i måneden, hverken mer eller mindre.

Behøver ikke å lese så nøye som jeg burde, men forstå at veks-vilkårene ikke er like over hele dette langstragte land.

Noen baner må kanskje klippe oftere, mens andre må vanne heftig for å oppnå omtrent samme "forventede" resultater :-)

c

over 16 år siden

c

tror kanskje at du snakker om noe du ikke har helt greie på dersom det er klippefrekvensen du snakker om, Merethe fra sør. SÅ dårlig gressvekst på det jevne er det ikke noe sted annet enn på vinteren (merk på det jevne

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Vel, så er vel den jevne pålitelige gressveksten bedre i Finnmark, c fra nord.

Gamle bønder har mer vett på forhold for vekst enn du noensinne kan forstå. (Thanks grand-daddy).

Ser fram til banekvalitets-garanti som holder vann fra nord! Umulig :-D

en annen

over 16 år siden

en annen

jada, TLTM, du har selvsagt helt rett..... du så gjennom ironien og leste sannheten i det innlegget om Holtsmark....
eller.... kanskje du ikke så ironien i det hele tatt?

nå kjenner ikke jeg c men jeg tviler på at du har noen ord i behold når du snakker om din gamle bestefar og gressvekst.
hva får deg til å tro at gamle bønder har forstand på gressvekst?

fantastisk påstand.

c

over 16 år siden

c

De som tror listen til Holtsmark er tilstrekkelig "på det jevne" må gjerne tro det. Dere kan sikkert også argumentere for det, men å bli tatt seriøst i en diskusjon - det tror jeg neppe.
Siden innlegget er skrevet midt på sommeren (august) regner jeg med at det er en liten fustrasjon på grunn av for lav klippefrekvens i forhold til ønske, men kanskj noe overdrvne intervaller.

Hjelpe meg...

over 16 år siden

Hjelpe meg...

Merethe, det skrives offisiell...
En ting er at du ikke kan å skrive, en annen er at du overhodet ikke kan noe om hverken golf eller ironi, så hvordan du gidder å bruke så mye tid inne på dette forumet kan jeg bare ikke fatte...?

meeeeeeeh

over 16 år siden

meeeeeeeh

kjerringer ass, skarru gjørra?

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Jeg bare kjedet meg litt, så det var morsomt å se at folk giddet å blåse seg opp for litt fjas.

Lykke til videre kids :-D

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Det er lite tidkrevende å informere sine medlemmer/gjestespillere,men norske baner/klubber er altfor dårlig på dette. Infoen fra Nøtterøy er meget bra og skulle ønske flere baner ga denne type info. Mange har prøvd seg,og det ligger kanskje en flik for banestatus på hjemmesiden til diverse klubber/baner,men så er infoen enten 1 år gammel eller så står det "banen er åpen".

Dette burde være like obligatorisk som å ha en link til værmelding for området. Toppes det med et webcamera som viser området for å gi et visuelt inntrykk av vær og evt om det er mye folk,ja så er man langt på vei

veggiss

over 16 år siden

veggiss

det hadde ikke tatt mye tid nei, og medlemmene hadde satt pris på det. skal ut til holtsmark om noen timer nå, og det eneste jeg har noenlunde info om er været, hvordan banen er har jeg ingen anelse om... *krysser fingrene*

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Hvorfor ikke ta en telefon for å spørre, veggis. Man må jo anta at du får et så ærlig svar som mulig.

God golf-tur!

meeeeeeh

over 16 år siden

meeeeeeh

Ja.. for kvaliteten på et webcamera er jo bra... Ser jo ikke en dritt på det. Gaawd, hvor mye går det ann å klage på! Spill golf og hold kjeft, de aller fleste bryr seg fint lite om hvor mange MM en fairway blir klippet om dagen. Alle er ikke like golfnerder som folka på forumet her forstår du ;)

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Virker som en sutrete unge du, meeeeeh. Prøv å få ut aggresjonen med å hugge ved i stedet.

Vet du forresten hva ordet kjerring "stammer" fra? En man har kjær! Takk for det, men spar meg for videre kjærlighetserklæringer :-D

meeeeh

over 16 år siden

meeeeh

Unge? Neppe - jeg er en 16 år gammel Bærumsgutt!

Olle

over 16 år siden

Olle

Merethe: Fordi det er mer jobb å ringe, kanskje de ikke svarer, kanskje det ikke er åpnet. Tusen grunner til at man ikke ønsker å ringe. Et veeeeldig tynt argument.

og meeeeh, det er bare å lage noen hull på en fotballbane også.

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Ville anta at Holtmark har åpent, hvis ikke vet nok veggis det, Olle. I likhet vet han nok også om man pleier å få svar.

Ellers forstår jeg ikke at det er så mye arbeid å trykke på åtte taster, men nå er det vissnok mye jeg ikke forstår.....

TBAO

over 16 år siden

TBAO

Miklagard har oppdatering hver dag på sin webside. Her skriver greenkeeper temperatur, antall mm nedbør og hva som gjøres på banen den dagen. Dette blir oppdatert opptil 3 ganger hver dag.

Altså en enkel måte å holde seg informert om banens tilstand.

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Sånn skal det gjøres, det sparer klubben for mange telefoner, i tillegg til at kundene vet hva de kommer til :-)

TBAO

over 16 år siden

TBAO

Forøvrig har greenkeeper gjort dette i to år, så noen nyhet er det jo ikke...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her