Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Tutta trekker seg:(

Newport 2

over 17 år siden

Newport 2

Tutta trekker seg fra sas masters står det på golferen..

det var vel ikke akkurat topp..

Jan B.

over 17 år siden

Jan B.

SYND!!!

Who is Tutta

over 17 år siden

Who is Tutta

Spiller el ingen rolle om hun deltar eller ikke.
Kanskje like lurt å bruke tiden til å finne tilbake til nivået hun var på i fjor

notafan

over 17 år siden

notafan

Tutta viser akkurat hvor interessert hun er i å fremme norsk damegolf. Ikke i det hele tatt. Har aldri likt Tutta, og liker hun ikke akkurat noe bedre etter dette...

Koll

over 17 år siden

Koll

Akkurat i denne tiden med asiatisk dominans på damesiden, er det meget viktig at Tutta viser seg i Norge, overfor de mange jentene som har henne som sitt forbilde. Når hun velger å utebli, så skuffer hun mange fans og svekker interessen for damegolf i Norge.
Hvor mange tilskuere - herunder unge, ivrige golfjenter - uteblir fra å se på SAS Masters når heltinnen ikke deltar?
Tutta har allerede tjent 4 millioner i år, og mer blir det. Da er det meningsløst at hun ikke tar turen til Norge og sine fans her.

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

Ja, for med Tutta i Norge blir jo "den asiatiske dominansen" på LPGA straks mindre... ikke sant Koll? Utrolig hva du klarer å koble til den asiatiske suksessen blant golfdamene! Må være svært vanskelig for deg å takle? Målet må jo være at Tutta kan hevde seg blant asiatene og blant de beste, - og ikke bare gjøre det bra i Norge?

Sesongen så langt har ikke blitt som Tutta hadde håpet og hun har sikkert vurdert denne avgjørelsen nøye. Ingen andre har noe med hvordan hun innretter sin sesong og hun vet sikkert best - sammen med sitt støtteapparat, hvordan hun kan gjøre endringer slik at resultatene blir som hun håper på. Hun trenger nok bedre plasseringer på LPGA-touren for å få komme med i turneringer med begrenset deltakelse på slutten av sesongen.

Så vidt jeg har hørt kommer hun til Norge etterpå for å stille opp for forbundet og være med på sin egen juniorturnering.
Men selvfølgelig ... her på forumet vet de aller fleste hvordan ting bør være og er kjapt ute for å fordømme Tuttas beslutning.
Hun har dette som jobb og selv om hun allerede har tjent fire millioner så er det tross alt mindre enn halvparten av hva hun tjente i fjor. Og hun har nok et stort og dyrt støtteapparat som skal driftes...

Tror hun gjerne skulle ha spilt denne turneringen, men har kommet til at hele sesongen sett under ett, så er dette den riktige avgjørelsen, denne gangen...
Og det er helt greit.... mener jeg!

Kjakan

over 17 år siden

Kjakan

Jeg tipper Tutta veldig gjerne ville ha spilt, men det hadde kostet for mye for karrieren hennes akkurat nå. Og hvor mange unge, ivrige golfjenter var det på Losby i fjor? Det var ikke akkurat stappfullt vel?
Jeg syns Tutta gjør veldig mye for norsk golf som det er, man kan ikke forlange at hun stiller opp på alt.

Og jeg tror fansen hennes skjønner det veldig godt jeg, selv om de er skuffet. Å kalle det "meningsløst" er ihvertfall å skyte fullstendig over målet :-).

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Klart det er synd for arrangørene, men hun har ikke hatt den sesongen hun forventet og ønsket seg, og må selv få lov til å disponere tiden på den måten hun selv synes hun er best tjent med. Hun kommer til Norge rett etterpå for å bidra til hennes egen juniorturnering og andre forpliktelser hun har overfor NGF.
Det blir tullete å koble det både til asiatisk dominans på LPGA touren og nordmenns syn på at hun har tjent nok i år.

Nuetral

over 17 år siden

Nuetral

Tutta viser guts med alt hun driver med.Noen upopulaer avgjorelser er hun nødt til å ta.Hun har bare en sjanse å nå toppen av damegolf og dermed må bruke hodet å ikke følge hjerte.I forstår henne og det skal alle som ønske henne lykke.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

nå er vel ikke Koll kjent for å være den mest positive debattanten vi har her inne heller, men det er klart det er kjipt at Tutta ikke stiller.

på den annen side, så må folk snart slutte å tro de kan vite hva som foregår i hodet på våre toppspillere.

noen av dere snakker om både Tutta og Henrik og Marius og Jan Are, etc. som om dere skulle visst hva de tenkte og kjent de godt, samtidig som det bare rettes negativt piss og edder mot alt de foretar seg.
kjeft når de spiller dårlig, for da hører de ikke hjemme i toppen.
sutring når de ikke spiller, for da må de jo skjønne at de må spille for å beholde plassen. enda værre når de ikke stiller i Norge, for den asiatiske dominansen er så voldsom at Norge må prioriteres foran seg selv for å hindre denne gresshoppeaktige invasjonen av koreanere som presser seg inn over hele verden...

hører dere ikke selv hvor paranoid og latterlig dette høres?

herregud

over 17 år siden

herregud

St. Able Ford, jeg tror vel ikke det er økonomi som gjør at Tutta ikke velger å dra hjem. Tror det er mer at hun ikke gidder for å være ærlig.
Syns hun har en del å gå på i forhold til å være den elskverdige publikumsmagneten norsk damegolf treger, og dette hjelper jo ikke akkurat. Og hvis ikke vi på forumet skal få lov til å skrive hva vi tror er best og hva vi selv mener, kan du da fortelle meg poenget med å i det hele tatt ha et debattforum?

Tutta er vår aller beste spiller, og når Norge da ÉN gang i året arrangerer en større turnering, syns jeg det er merkelig at hun ikke klarer å sette av en uke for å delta. Det blir sagt her at det ikke var fullt av håpefulle juniorjenter på Losby i fjor, men at den desidert største attraksjonen ikke deltar hjelper nok ikke noe særlig heller på fremtidig oppmøte.
Syns det er latterlig hvordan alle absolutt skal forsvare våre beste utøvere i diverse sporter bestandig. Så det samme da Hushovd ikke ville stille i OL. Mange gikk ut å forsvarte Hushovd og sa han hadde hatt en hard sesong, men når han selv hadde sjansen til å vinne var han ikke så sliten, men når han skulle tre inn som hjelperytter for Arvesen var det plutselig stopp. De beste er egoister, det er derfor de har blitt så gode, sånn er det bare, men det er synd hvis de alltid skal tenke på seg selv.

Olle

over 17 år siden

Olle

Hvordan kan du påstå at det ikke er økonomi????

Hvis du tenker på at hun har råd til flybilletten, så har hun nok det. Det er vel mer det at hun ved å spille for "knapper og glansbilder" her hjemme, går glipp at større turneringer som gjør at hun faller på rankingen, som igjen medfører tapte bonuser mv.

Personlig har jeg full forståelse for dette, og tror også at norsk golf tjener mer på at vi har en som kjemper i toppen på LPGA enn at hun viser seg her hejmme.

gandalv

over 17 år siden

gandalv

Vi får se hva som skjer når SAS skal revurdere sponsingen sin etter neste sesong. Mister vi europatouren er det ganske ille for norsk golf. Tutta har motatt masse støtte og penger fra NGF++ og hun burde vise litt takknemmelighet. At hun kommer for å promotere seg selv litt senere sier jo litt om hennes "inkluderende" vesen.

Forøvrig tror jeg 2007 sesongen blir hennes beste noen sinne og at Nike har gjort en feil ved å satse på henne som 1. spiller.

Neutral

over 17 år siden

Neutral

Tutta har gjørt det meste selv og NGF skal føler seg VELDIG takknemlig for oppmerksomhet takket Tutta.She represents herself,not her country,sex or anything else and her decisions are based on that and that alone.Such is professional golf.Respect her and enjoy what she has achieved and hopefully will achieve in the future.

Janne

over 17 år siden

Janne

Herregud: Hvis du gidder å lese pressemeldingen så ser du at hun gidder å reise hjem. Syns du har en del å gå på i forhold til sakelighet og kunnskap, og innlegget ditt hjelper jo ikke akkurat..... osv.osv.

Gandalv: Ta deg en tur til Stockholm 13-17 august, så forstår du kanskje litt mer om hva totalsponsingen til SAS av golf gåt ut på. Ellers har vel Tutta gitt mer tilbake til NGF allerede enn de noen gang kunne håpe på, samt at hun reiser hjem etter Portland nettopp for å ivareta oppgaver for NGF i tilegg til Suzann Junior Challenge. Tror nok dette er vel så viktig som deltakelsen på LET på Haga, og at hun balanserer oppgavene ut fra det hun tror er mest optimalt i forhold til vanskelige valg.

Yngve: Veldig bra innlegg!

Dumt

over 17 år siden

Dumt

Jeg er helt enig med "Herregud". Det er ikke bare jente golf dette går utover, men generelt golf Norge mener jeg. Tutta er den største golf stjernen Norge har, og man forventer at hun skulle greid å holdt av en uke til landet sitt.

PS: Tipper Tutta hadde FÅTT penger av å spille denne turnering? ( Jeg mener at økonomi ikke har en DRITT med dette å gjøre). ohh.. hun har tjent halvparten av det hun gjorde ifjor, som var 8millioner? Så hun har "bare" spilt inn 4millioner i år, men hun får nok mer en hva vi aner i sponsor penger, så tipper det går bedre enn bra nok med henne.

Samma hva Norge har gjort eller ikke gjort for at henne er der henne er nå, synes jeg hun bør stille opp i den ENE store dame turneringen vi har i Norge. Skuffende å høre, men som nevnt tidligere.. For å bli en toppidretts utøver på internasjonalt nivå, må man tenkte på seg selv, og bare seg selv! Kjipt....

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Det er ikke måte på overdramatisering. SAS Masters går jo nesten hjemme i hagen hennes, så jeg tror nok hun kunne tenke seg å være med.

Tror ikke norsk jentegolf kommer til å rotne på rot selv om Tutta ikke stiller. Selv mener jeg at om hun klarer å få gode resultater i USA så er det bedre for norsk golf enn om hun vinner SAS Masters.

Olle

over 17 år siden

Olle

Dumt fra dumt...

Økonomi og karriere er det ENESTE som har med dette å gjøre.

Som jeg nevnte tidligere.

Ved å spille for småpenger her hjemme, går hun glipp at større turneringer som gjør at hun faller på rankingen, som igjen medfører tapte bonuser og kanskje dårligere sponsoravtaler.

Nike er vel ganske mye mer fornøyd med Tutta i LPGA som blir sett av millioner, enn i Norge hvor kanskje et par tusen ser henne.

Synes ikke Tutta skylder NGF noen ting. Synes det hadde vært synd hvis hun skal dra til Norge på bekostning av større turneringer. Tror heller ikke det betyr noe fra eller til om hun kommer hit.

Rudolf

over 17 år siden

Rudolf

La oss heller støtte Marianne og glemme Tutta!!!!!!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Det er helt greit å mene at det er synd hun ikke stiller selvsagt. det synes jeg også.

men å gå derfra til å krisemaksimere dette og nærmest kalle henne en sviker er bare helt fullstendig latterlig.

hun tar sine valg, og må selvfølgelig sette seg selv foran både dere og NGF. hvis dere ikke skjønner det, så er det dere som har et problem, og ikke Tutta.

herregud

over 17 år siden

herregud

Du skjønner vel det at Tutta aldri vil skrive i en pressemelding at hun ikke "orker" eller "gidder" å reise hjem. Du skjønner vel det Janne?

At Nike er fornøyd med hva hun gjør syns jeg er irrelevant. Hvis Nike skal bestemme alt, så blir det dårlig med bredde og rekruttering.

Jeg vet at Goosen og Ernie Els reiser hjem noen uker av sesongen til Sør-Afrika for å spille Sunshine Tour, for å nettopp promotere den og heve nivået der nede, at sponsorene deres rynker på nesen tror jeg de bryr seg fint lite om, men de to er kanskje ikke like store stjerner som Tutta, eller hva?

Olle

over 17 år siden

Olle

Det er ikke Tutta sin jobb å promotere norsk golf. Tror heller ikke Ernie Els reiser hjem midt i sesongen for å spille noen Mikke Mus turneringer, hvis han ligger å kniver om en topp tre plassering på PGA rankingen.

Norske world cup hoppere og langrensløpere har i mange år droppet NM, hvis dette har kræsjet med internasjonale konkurranser. Uten at dette har blitt noe nevneverdig kritisert.

Synes herregud lever i en fin fantasiverden, når har mener at det er irrelevant hva Tutta sin hovesponsor synes. De sponser henne ikke for morro skyld.

Kan godt diskutere om sponsorer har fått for mye makt, men det er en annen diskusjon.

Janne

over 17 år siden

Janne

Herregud da Herregud. Har du virkelig så tungt for det? Eller kan du ikke lese? Hun reiser faktisk hjem! Da blir det for dumt å si at hun ikke gidder å reise hjem! Forstår du det nå?

herregud

over 17 år siden

herregud

Vet ikke hvem som har mest tungt for det jeg Janne. Hun dropper å reise hjem til SAS Masters, men hun kommer hjem for å stille opp i sin egen turnering. Det syns jeg er bra, men hun dropper å spille den eneste turneringen vi har av betydning her i Norge, og DET syns jeg er lite heldig.

Til Olle. Jo både Goosen og Els dro hjem når de var PGA-sesong for å spille Sunshine. Og de var jo begge topp-5 i verden på den tiden. At du sammenligner golf med langrenn og skihopp blir totalt feil. I Norge har vi én eneste utøver i verdenstoppen i golf. I både hopp og ski har vi hvertall 3-4++ i verdenstoppen. I tillegg har vi sikkert over 20 tv-sendte konkurranser årlig i begge idretter, i kvinnegolf ligger vel tallet på 2 eller 3. Golf er en veldig liten sport i Norge desverre, og da mener jeg det er ekstremt viktig at de få vi har stiller opp for å promotere. Dersom Tutta hadde stillt opp kan jeg garantere for VG, TV2 o.l. hadde brukt veldig mye mer spalteplass på turneringen enn det som nå blir tilfellet.

Nei det er ikke Tutta sin jobb å promotere norsk golf, men jeg mener hun har en veldig viktig rolle den prosessen.

...

over 17 år siden

...

Tutta blir nok også lei av lille trangsynte Norge.

Janne

over 17 år siden

Janne

Hun reiser hjem for å ivareta forpliktelser ovenfor NGF og Suzann Junior Challenge rett etter turneringen i Portland. Dette er viktige oppgaver hun prioriterer selv om resieprogrammet blir mer hektisk. Da blir det fullstendig idiotisk å påstå på en flåsete måte at hun ikke gidder å reise hjem!

?!?!

over 17 år siden

?!?!

Olle..
jeg skjønner ikke åssen du kan sammenligner nm i langrenn osv.
Tutta drar heller ikke hjem for å spille NM i golf, og det er noe vi ikke forventer at hun skal gjore heller, ettersom hun ikke fAr noe ut av det. Men at hun skal komme hjem til en rimelig stor turnering som vi er heldig som fAr arrangere, mener JEG, at hun skal holde av tid til, selv hvordan hun ligger ann pA verdensrankingen osv.

Hva mener dere der ute er viktigst for golf norge og rekruteringen.
1. At hun stiller opp i sin egen jr. golf turnering< som tar for seg aldersgruppen 11-16Ar>
ELLER
2. At hun stiller opp i Norges stOrste dame golf turrnering, der hun kan vise seg fram for hele golf norge inkl. alders gruppa over + resten av Norges befolkning via live spill og norsk media?

Bare noe jeg lurer pA, fAr nok sikkert hOre 1 og 2 her...

nja

over 17 år siden

nja

skjønner ikke at reiseproggrammet blir så mye mer hektisk..
nå velger hun å reise hjem fra usa noen få dager, akkurat nok tid til å fjerne jetlaggen for så å reise tilbake og snu alt på hodet igjen..

tror det hadde vært bedre med et litt lengre opphold, pluss en seier på Let er vel ikke så dumt..?

Noen som vet hvilken plass hun må få i USA for å få mer poeng en å vinne på haga? latterlig hvis hun ikke klarer det hvertfall, siden disse poengene var så viktig!

anonym

over 17 år siden

anonym

Det er manageren som har fortalt henne at det er viktigere for henne å være i Oregon, der Nike har hovedkvarter, siden hun er nysignet spiller hos dem.
Mens argumentet om ranking bare er hva de sier er årsaken overfor pressen!

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Og det vet sikkert anonym alt om!

Enig med Yngve, utrolig mange som uttaler seg med stor sikkerhet om hva som foregår i hodene til mennesker de ikke kjenner.

I alle dager

over 17 år siden

I alle dager

Ærlig talt folkens, få dere ett liv!!!
Tutta tar sine vurderinger utifra hva som er best for henne, til og med jeg skjønner at akkurat nå er det uten tvil mest gunstig for henne ( og dermed også Norsk golf) at hun spiller i USA og ikke i en "Mikke Mus" turnering i Norge.
Slutt og syt.

Sylfest

over 17 år siden

Sylfest

Vrir meg i smerte etter innlegget fra ?!?!. Skulle tro det var om å gjøre å dele flest mulig ord. "Live spill", "alders gruppe" , og så blir det toppet med en tredeling, "dame golf turnering".

John-Olav

over 17 år siden

John-Olav

Typisk av en egoistisk Tutta. Med det mener jeg:
- ovenfor turneringen sponsorer
- ovenfor Tuttas norske sponsorer
- turneringen som kan dø, pga sponsor mangel i fremtiden. Tutta er jo trekkplastre for de.
- de som har i lang tid jobbet med å få turneringen på plass og driften av den.
- det lille norske publikum som finnes
- Tuttas junior fans (som ser og lærer av henne)

Tutta sier hun gjør dette pga av ranking osv, slik at hun sikkrer seg spill i de største LPGA turneringene. Hun er #3 i verden hun kommer med uansett pga av den rankingen og det vet hun.

Det krever egoisme for å bli best i golf verden. Men om du må bøte med ditt omdømme i en liten golf nasjon som norge. Da har du misforstått.

Lykke til med "your quest to be the best" tutta.

Mvh

Apropos

over 17 år siden

Apropos

Er sikker på at Tutta ta sine bestemmelser utfra diverse argument, denne gang ble det lpga.

Ellers vil det alltids være fullt av besserwissere som skal fortelle andre hva de bør gjøre uten at de er spurt, alltid like pinlig.

Heia Tutta!

Olle

over 17 år siden

Olle

Hva har John-Olav gjort for turneringen?

Er du frivillig, sponsor eller betalene tilskuer??

Uten at jeg kjenner sponsoravtalene til Tutta, så er det sikkert snakk om noen kroner i bonus hvis hun blir rankert som nr 3 contra 4. Helt hypotetisk så la oss si at hun taper 1 mill med å falle på rankingen og i tapte premieinntekter. Hadde John-Olav vært villig til å offre 1 mill av sine penger for å redde turneringen?

Det er heller ikke noe argument at det ikke spiller noen rolle fordi hun har så mye penger. Det blir det samme som å si at det er greit å stjele bilen til Røkke fordi han har så mye penger.

Sagt det før og sier det igjen, Tutta skylder NGF ingenting, utover å gjøre sitt beste.

Farty Towers

over 17 år siden

Farty Towers

Forbannede trangsynte innavl! Ser dere ikke at Tutta har gjort MYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYE mer for norsk golf og rekruttering enn hva dere selv har gjort?!? Hvem fan av dere har rett til å kritisere henne?

Det er så jævlig patetisk å lese disse sytete, bortskjemte knoteinnleggene! ARRRRRRRRRRRRRRRGHHH

sponsor

over 17 år siden

sponsor

Vi bare sier; Er du prostituert - så er du prostituert.

John-Olav

over 17 år siden

John-Olav

Olle,

Svært saklig...
Har værken gjort eller kommer til å gjøre noe for turneringen og vil neppe betale for å se på. MEN mange er frivillige, mange betaler, mange bedrifter har spyttet in penger.

Om hun ikke hadde vært påmeldt til å begynne med så skjønner jeg noen argumenter. MEN hun melder avbud mindre 3 uker før. Det har skapt mye forventninger.

Forøvrig dårlig Røkke sammenligning...
Om Røkke hadde sagt til meg at jeg får bilen hans, men i det jeg kjører den ut porten så sier han nei du får den ikke likevel fordi jeg trenger den. Hadde vel følt meg litt lurt da ja. Eller?

Helt fullstendig enig at Tutta ikke skylder nok NGF ingenting. Men det finnes en rød tråd her. Golf interesserte leser, ser og lytter til media oppslag om Tutta (seertall, lesertall osv), dette igjen skaper interesse hos store bedrifter til å spytte penger inn i Tuttas konto. DERFOR skylder Tutta golf norge noe samt hennes norske sponsorer som

En konklusjon fra min side før jeg logger meg ut av denne debatten:
Tutta kommer til å tape mer på å "drite" i Norge i lengden enn det hun vinner på det. Desverre er det vel ingen hemmlighet at Tutta kjører alltid sitt eget løp uten å tenke på hvem hun tråkker på...

Apropos

over 17 år siden

Apropos

J-O; ytterst pinlig å beskrive Tutta på den måten. Nærmest kvalmende.

tEEoFF

over 17 år siden

tEEoFF

Hadde jeg vært tutta hadde jeg driti langt f.... i Norge.

Hun har da inget ansvar ovenfor Norge what so ever, vi bør være takknemlig for det hun gjør (sånn som SJC).
SELVSAGT må hun prioritere spill på PGA touren nå som hun har hatt en dårlig sesong, dette bør det ikke være vanskelig å ha forståelse for.

Hun vil jo gjerne være med i toppen, og vi bør støtte henne i valget hun har tatt for å holde seg der. Nå må folk slutte å være så trangsynte, og kun krangle for å krangle.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

det er så mange som snakker om hva som er best for golf-norge.

Er Tutta et individ, eller er hun din og min ambassadør?

jeg skjønner ikke problemet! Hun kan ta sine egne valg. hun bestemmer selv, og velger antakelig ut ifra argumenter på begge sider.

og når HUN mener det er viktigere for HENNE å opprettholde eller forbedre rankingen, da må hun få lov til å gjøre dette.

jeg blir helt matt av å lese holdningene til enkelte i sånne tilfeller.
lurer på hvor mange her som hadde stilt opp for "konge og fedreland" hvis det sto om millioner av kroner og ranking i verdenstoppen.

Potitland

over 17 år siden

Potitland

Det er helt utrolig hvor naive mange her er i forhold til en sponsoravtale slik Tutta har. Dersom du tror hun bestemmer sin turneringsplan helt selv, er du ikke bare blåøyd, men du har lite greie på hvordan dette virker. Toppspillere med millionkontrakter har en eneste ting å gjøre og det er å følge den kontrakten de har.
Få opp øya. Golf på dette nivået er big business og spillerne har solgt seg med hud og hår.

Koll

over 17 år siden

Koll

Tutta er i denne saken styrt av sine sponsorer, der Nike er sjefen. Hun forteller ikke sannheten i sin pressemelding. Hun får nå en bot fordi hun bryter kontrakten med ET og arrangøren.

anonym

over 17 år siden

anonym

NETTOPP !!!
Det er Jan Ove Nystuen som styrer Tutta, og denne gang trakk NIKE det lengste strået, ikke verre enn som så.

Artig

over 17 år siden

Artig

Morsomt å høre hvordan alle ( kanskje inkl meg også), mener at de vet åssen topp golf styres, hva sponsor avtalene til tutta inneholder til den minste detalj. Lykke til alle sammen, og for all del, ikke la folk ha splitta meninger!!! Det betyr jo selvsagt at de er trangsynte osv ;) Stå på å forsett å slå 90+slag og tro at dere vet hva toppgolf inneholder.

Gooo OLD-BOYS AmaTour spillere

Keiserens nye klær

over 17 år siden

Keiserens nye klær

Hva om hun egentlig bare er redd for ikke å klare cutten. Hun klarte det med nød og neppe i British. La nå tjukka være i fred nå!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her