Hadraig Parrington
Tromling er en mye mer effektiv måte å både få raskere og jevnere greener enn å bruke singelklipper. Tromling av 18 hull tar bare 2-3 timer og gir 0,5-1,5 ekstra på stimpen og mye mer stabil roll. Den eneste fordelen med singelklipping er egentlig at det blir litt penere rent estetisk og at en reduserer tunge maskiner i greenområdet, som på sikt kan gi dårlig vekst og dreneringsproblem pga. sammenpakket jord.
På en vanlig norsk 18-hullsbane med normale greener tar det la oss si 5 arbeidstimer å klippe med triplexklippermaskin (en som en sitter på), mens det med singelklipper nok tar noe i duren med 20-25 timer tipper jeg på (har aldri klippet en hel bane med singelklipper (takk og lov for det)). Av disse 15-20 timerne kunne de jo brukt 4 timer hver dag på å slipe greenknivene og da allikevel brukt mye mindre arbeidstid. Eller for å ikke snakke om de kunne jo dobbelklippt greenene og slipt knivene og allikevel hatt mange timer til overs noe som gitt bedre greener en en singelklipping og til lavere pris... Og det er absolutt ingenting som gjør att en singelklipper med nyslipte kniver klipper bedre en en triplexklipper... absolutt ingenting, det er en myte som jeg ikke helt skjønner hvor kommer ifra! På mange av de nyere og dyrere banene har de dessuten lagt greenmasse eller lignende sandforhold ganske langt utenfor greenen (eller hele banen som Bro Hof i Sverige), noe som gjør at du faktiskt snur klipperen der det er sand under, noe som gjør at en ikke sammenpresser bakken i noen særlig uheldig grad selv med en 550kg tung greenklipper og som neppe gir problem på sikt. Argumentene for singelklipping er så utrolige få og svake og dette veid opp mot de vanvittige summene det koster ekstra, gjør at jeg vil si at ingen klubb i Norge bør singelklippe greenene. Selv om det er en ekslusiv klubb, det finnes så mye annet som gir så mye mer som en kunne brukt det syvsifrede beløpet i året som singelklipping faktiskt koster ekstra. Men selvsagt har en klubb en stor turnering som kanskje vises på TV eller noe, så kan en singelklippe i de dagene for å få penere gressmønster, men ellers i hverdagen? TULL TULL TULL TULL.
Det med singelklipping er det jammen mange som har missforstått og det har blitt litt av en mote-ting som alle vill ha, men ingen skjønner hvorfor eller hva det gjør for forskjell.