Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor rask bør en green være

Putterullis

over 17 år siden

Putterullis

Det klages på treige og det klages på for raske greener. Men hva forventer vi egentlig av greenhastighet. Tenk så fint det hadde vært med en "standard" greenhastighet. Eller et vindu mellom f.eks 8,5 og 9,5 fot. Det føles ganske meningsløst å legge ned hundrevis av timer i puttetrening og så spille turnering på en bane med en helt annen greenhastighet. Hvor raske ønsker vi at greenen skal være i Norge med de gitte klimatiske forhold vi har. Det blir mye lettere for klubber/baner å forholde seg til en standard en at sære greenkeepere skal få ture frem som det passer dem.

t

over 17 år siden

t

Look to Sweden sier jeg bare...der er på nesten alle baner jeg har spilt greenene fine, jevne og ballen ruller dit du slår den. Raske, men loangt fra "challenge tour på Miklagard-hastighet." Dersom vi hadde hatt samme greenkvalitet i Norge ville det ihvertfall vært et stort steg i riktig retning.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Det er ikke sikkert det er så lett å holde seg til en standard heller. I hvertfall ikke med den varrierende gressveklsten som er her til lands.

Hvis man trener seg opp til å bli god til å putte en eksakt rullehastighet har man et problem (,eller så er det en dårlig unnskyldning). Det viktigste er at en bane har lik rullehastighet på alle greenene, og har en treningsgreen som er lik de ute på banen. Da kan man teste litt å finne rytmen før man går ut. Har man god ballfølelse klarer man å tilpasse seg etter litt prøveputting. Problemer bir det først når det er forskjelig hastighet fra green til green på samme runden.

3-putt

over 17 år siden

3-putt

Er ikke alle som har mulighet til å trene på flere forskjellige greenhastigheter. Er du medlem på en bane med 6-7 i greenhastighet så har du ikke nubbesjans til å spille gode turneringer på greener med 9-10.

Olle

over 17 år siden

Olle

Putting handler mye om følelse. Er du god til å putte så er du god til å putte, uavhengig av hastighet. Tror de som er gode til å putte fint klarer å omstille seg til de forskjellige hastighetene, etter en time på trengingsgreenen.

Tolle

over 17 år siden

Tolle

Det er en ting som er viktig når det gjelder hastighet på greener: PENGER!!
For å få jevne og raske greener kreves et bra vedlikehold som både krever penger, tid og kunnskap. Flere ting spiller også inn: gresstyper. klimatiske forhold osv.
Vanlig greenhastighet i USA (USGA) defineres på denne måten:
Slow 5-6
Medium 7-8
Fast 9-10
Pro 11-12,5

Vanlige Norske baner ligger på 6-7, mens noen baner slik som Miklagard ligger normalt på 9,5-10. Denne hastigheten, og raskere, krever singleklipping med maskiner som kan justeres ned til 1,8 - 2 mm. Miklagard har registrert helt oppe i over 13, men dette er ekstremt. Under turnering har det vært på 12,5.
Singleklipping tar tid, det er ca 5-6 ganger raskere med en Triplexklipper. i tillegg er ofte greenene mye større på disse banene.

Så hvis du ønsker at din klubb skal opp på slike hastigheter, så bare legg inn et forslag om å øke årsavgiften.. MYE!

Lawinth

over 17 år siden

Lawinth

Jeg må si at jeg ikke helt fortår den debatten som går her nå. Har ikke spilt veldig mange forskjellige baner, men at det er samme hastighet på alle greener på samme bane tror jeg hører til sjeldenhetene.

Om du går ut i sol og får et greit regnvær en halv time eller mer, hva da? Er det fortsatt samme hastighet på alle greener?
Om sola skinner og du ikke er god nokk med puttern, legger du da vekt på om du putter med eller mot gresset?
Det skulle vel si noe mer om hvor god du er.

Jeg har gått mange runder hvor jeg har måtte slåss med puttern og levert ellendig resultat, men synes ikke det er riktig å skylde på greenen av den grunn. (Da skylder jeg på putter'n) Det er bare å legge seg i selen og trene putting.
Trenger ikke en time på treningsgreen for å få en viss føling med hastigheten heller. Putter til tider ganske bra og andre ganger går det berre lekkert.
Jeg er ikke bedre enn at jeg må leve med det. Golf er herlig!

Noldus

over 17 år siden

Noldus

og når du ikke forstår debatten, så lurer jeg på hvorfor du deltar i den!

klart det finnes variasjoner, men de variasjonene skal komme av nettopp det du sier. været og den daglige veksten.
den skal ikke komme av dårlig arbeide, og dårlige greener.

det må kunne forventes at greenene har samme hastighet, innenfor en viss toleranse selvsagt, når man spiller turnering på et sted hvor de sier banen er i bra stand.

den er ikke i bra stand dersom greenene ikke er jevne. så enkelt er det bare!

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Til 3 putt. Hvis du er vant til å spille på en middels rask green og går over til en rask så oppdager du ganske raskt at ballen triller raskere. Du fortsetter ikke å gi ballen like mye fart uten å skjønne hvorfor den går for langt hver gang. Man klarer å tilpasse farten med putteren.

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

Om tour-folket klarer omstille seg ulike hastigheter så skal pokkern meg jeg også klare det.

Om jeg putter for kort de 3 første hullene på en bane, ja så kanskje jeg må gi den litt mer på hull 4, eller motsatt om jeg putter for langt de første hullene....

Det viktigste for meg er at overflaten er noenlunde jevn, så man slipper en hoppetihopp-putt som kanskje tilogmed bråstopper i en liten fordypning i green rett før hullet.

Ulike hastigheter er bare en ekstra utfordring jeg tar imot med åpne armer... Så lenge det ikke er ulik hastighet på forskjellige greener på samme bane da.

Øyvind

over 17 år siden

Øyvind

Samt at banemannskapet setter koppen ordentlig i. Har opplevd at greenen er formet som en vulkan rundt hullet, så den enten brekker av eller stopper på kanten. Irriterende!

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Jeg stemmer for raske skålformede greener med hullet i bunnen.

Geir

over 17 år siden

Geir

Noe som irriterer meg er at puttegreenen man står å varmer opp på før runden ikke har samme hastighet som greenene ute på banen.

???

over 17 år siden

???

I sommer spilte jeg på en bane her i landet med greener som hadde omtrent like langt gress som på fairway'n på hjemmebanen. Heldigvis var greenene "tromlet" så de var rette, men veldig trege. Jeg er ikke flink nok til å klare å venne meg til dette på en runde.

I vinter (mars) opplevde jeg også lurvete greener på en av de dyre Spanske banene.

Vestfoldingen

over 17 år siden

Vestfoldingen

Spilte Vestfold idag, forholdene er kjempe fine nå før NM, men med helt nyklippte greener med håndklipper syntes jeg det gikk helt vanvittig sakte, aldri vært borti makan, greit at det hadde regnet, men i den stand de så ut regnet jeg med det skulle rulle rulle rulle og fremdeles rulle.. Noen andre her som var der eller har vært der i det siste og kan bekrefte at jeg bare er elendig til å putte? Eller er det noe i det? Ikke engang utpådagen når det tørket opp gikk det noe særlig raskere

Zack

over 17 år siden

Zack

Du er nok elendig till å putte.
Du får slå til ballen hardere

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Da jeg spilte Vestfold for et par uker siden fikk jeg beskjed om at de ventet med å klippe ned greenene til NM. Selv om de var nyklippet igår er det jo mulig at de fortsatt lar gresset være forholdsvis langt?

Tipper imidlertid at greenene blir meget bra til NM.

jonag

over 17 år siden

jonag

Enig med Olle og flere. Det er ikke farten som er prob, men ujevnheter, hopp, forskjellig hastighet fra green til green.

Jeg opplever at jo raskere greener jo mer avslappet og forsiktig kan jeg putte og jo bedre retning har jeg, dog blir det mye mer break, men det er jo bare gøy.

Det værste er ujevne trege greener du må bange til ballen for at den skal hoppe og sprette seg frem. Hadde du satt tiger til å putte der hadde nok ikke birdiene sittet like godt i kassa

Greenkeeper burde virkelig ikke sette hjelpegutten til å sette koppene. Det kreves litt nøyaktighet, men det er ikke rocket science. Spilte en tidligere P4-bane i sommer hvor plastkoppen sto så høyt at ballen nesten hoppet ut når man slo ballen i bakkant. Uforståelig...

Jo raskere og jevnere greener jo morsommere putting sier jeg.

Hadraig Parrington

over 16 år siden

Hadraig Parrington

Singelklipping av greenene gjør de ikke raskere i seg selv sammenlignet med å klippe med en større maskin med flere aggregat (av samme størrelse som singelklipperen). En fordel med singelklipper er at det er lettere å slipe underkniven og rillene ettersom en ikke trenger de-montere aggregatene fra en større maskin men mer eller mindre bare kan løfte hele maskinen rett på slipemaskinen, noe som gjør det mer sannsynlig at knivene slipes ofte. En annen fordel er at en reduserer mengden tunge maskiner som kjører runt greenområdene som på sikt kan sammenpresse jorden like utenfor greenene og fringen som på sikt kan gi dårlig gressvekst, for lite oksygen til røttene og til slutt dreneringsproblem.

Den eneste domme med singelklipper er at det tar ekstremt lang tid å klippe en green med, noe som gjør at banearbeiderne kommer mer i veien for spillerne og ikke minst det koster mye mer i arbeidstid og dermed penger for klubben.

Er enig med det mange sier her... det viktigeste er ikke hvor raske de er, men at greenene har lik fart på en golfbane. Er en flink til å putte tar det ikke lang tid å lære seg å putte på 10-stimp selv om ener vant med 6,5.

En annen poeng er at veldig mange norske golfbaner har noen greener som er så ondulert at de ikke kan brukes med en stimp på la oss si 9,5-10. De blir nesten umulige å putte på, de har for få relativt flate områder og antall flaggplaceringer forsvinner til nesten 0. Ettersom det er viktigere å ha lik fart på greenene enn å ha de raske, vil slike baner aldrig prøve å få slike raske greener (om de har en noelunde lur greenkeeper)

Dom

over 16 år siden

Dom

Bra innlegg Padraig. Det verste jeg hører er når en kjent person innen golf norge referer til singelklipping som håndklipping av greener. Singelklipping er vanvittig mye dyrere enn å benytte en triplex klipper, ikke gitt at verdien av dette er lønnsom i gjenomsnitts klubben.

bruno

over 16 år siden

bruno

Evje var vel rundt 11 i stimp under helgens EC - turnering, det finnes knapt bedre greener i norden...

Hadraig Parrington

over 16 år siden

Hadraig Parrington

Tromling er en mye mer effektiv måte å både få raskere og jevnere greener enn å bruke singelklipper. Tromling av 18 hull tar bare 2-3 timer og gir 0,5-1,5 ekstra på stimpen og mye mer stabil roll. Den eneste fordelen med singelklipping er egentlig at det blir litt penere rent estetisk og at en reduserer tunge maskiner i greenområdet, som på sikt kan gi dårlig vekst og dreneringsproblem pga. sammenpakket jord.

På en vanlig norsk 18-hullsbane med normale greener tar det la oss si 5 arbeidstimer å klippe med triplexklippermaskin (en som en sitter på), mens det med singelklipper nok tar noe i duren med 20-25 timer tipper jeg på (har aldri klippet en hel bane med singelklipper (takk og lov for det)). Av disse 15-20 timerne kunne de jo brukt 4 timer hver dag på å slipe greenknivene og da allikevel brukt mye mindre arbeidstid. Eller for å ikke snakke om de kunne jo dobbelklippt greenene og slipt knivene og allikevel hatt mange timer til overs noe som gitt bedre greener en en singelklipping og til lavere pris... Og det er absolutt ingenting som gjør att en singelklipper med nyslipte kniver klipper bedre en en triplexklipper... absolutt ingenting, det er en myte som jeg ikke helt skjønner hvor kommer ifra! På mange av de nyere og dyrere banene har de dessuten lagt greenmasse eller lignende sandforhold ganske langt utenfor greenen (eller hele banen som Bro Hof i Sverige), noe som gjør at du faktiskt snur klipperen der det er sand under, noe som gjør at en ikke sammenpresser bakken i noen særlig uheldig grad selv med en 550kg tung greenklipper og som neppe gir problem på sikt. Argumentene for singelklipping er så utrolige få og svake og dette veid opp mot de vanvittige summene det koster ekstra, gjør at jeg vil si at ingen klubb i Norge bør singelklippe greenene. Selv om det er en ekslusiv klubb, det finnes så mye annet som gir så mye mer som en kunne brukt det syvsifrede beløpet i året som singelklipping faktiskt koster ekstra. Men selvsagt har en klubb en stor turnering som kanskje vises på TV eller noe, så kan en singelklippe i de dagene for å få penere gressmønster, men ellers i hverdagen? TULL TULL TULL TULL.

Det med singelklipping er det jammen mange som har missforstått og det har blitt litt av en mote-ting som alle vill ha, men ingen skjønner hvorfor eller hva det gjør for forskjell.

Presisering

over 16 år siden

Presisering

Og det er absolutt ingenting som gjør att en singelklipper med nyslipte kniver klipper bedre en en triplexklipper med nyslipte kniver...

Ice Curling

over 16 år siden

Ice Curling

En golfgreen bør rulle 8-9 fot.
Dette er ikke noe problem på en gjennomsnittsbane i Midt-Sverige, og burde heller ikke være det i Sør-Norge.
Har snakket med flere svenske og norske greenkeepere om hva slags gresstyper de bruker og hvordan de steller greenene. Forskjellen ligger bare på klippehøyde. Svenskene klipper gjerne på 3,0-3,2 mm, mens Norske baner har skrekk for å gå under 3,7 -3,8.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her