Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor går Amatour

Veteran

over 17 år siden

Veteran

Har slengt meg med på en og annen amatour helt siden starten, og har siste året observert en markant økning i gjennomsnittsalder på deltagerne.
Tidligere år har jeg stort sett spilt med unge ambisiøse gutter under 20 år, og en og annen i 20- eller 30-åra.
Men i år har jeg nesten bare spilt med 40 og 50 åringer.
Ikke det at det er noe galt med 40-50 åringene, men jeg lurer på hvor alle ungguttene har tatt veien.
Eneste forklaring jeg kan finne er den markante økning i startavgiftene.
Lurer på om NGF er helt bevisst på hva som skjer med rekrutteringen. Det er vel ikke meningen at landets mest omfattende golftour skal være tiltenkt gamle gubber..??

doc

over 17 år siden

doc

20 år og under har som regel ikke fast jobb siden de er under utd. dvs,lever på lån, gaver og sesongjobber til såvidt over 100 kr timen. det blir noen timers jobbing for å delta på amatour det.derfor.gode muligheter for de eldre nå mao

Veteran II

over 17 år siden

Veteran II

Det samme har jeg opplevd. Jeg var med på NorgesCup turneringer på midten av 90-tallet og senere en del amatour turneringer. Jeg merket meg at snittalderen ble stadig yngre og yngre. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men skal denne trenden snu igjen, har NGF virkelig tråkken i salaten.
Å øke startavgiften SÅ betraktelig er ikke noe smart trekk med tanke på yngre spillere, nei. Jeg vet at de fleste klubber sponser tur/opphold/startavgifter for noen av sine unge håpefulle. Noen foreldre stiller sikkert også opp med plastkortet, men for de fleste yngre blir det nok i meste laget med 2-3000,- inkl. reise/opphold. Skal NGF kun drive butikk, eller skal de snart begynne å tenke på å rekruttere flere spillere!?
Det nytter ikke å ri på boomen fra årtusenskiftet lenger. Ca. halvparten av norske golfmedlemmer har bare såvidt grønt kort og har hatt det lenge. Det er ikke så mange 'golfspillere' i Norge som mange tror. Hadde forresten vært gøy å se en utskrift fra Golfbox på hvor mange FORSKJELLIGE spillere som, i løpet av sesongen, har hatt en starttid i systemet...

Asgeir

over 17 år siden

Asgeir

har opplevd det samme (er forsåvidt en av de unge (men ikke håpfulle, hehe)). Jeg er 18 år.

Har kun vært med på et par ama-tourer så lenge jeg har spilt golf - hvor den første var for et par år siden.

Den første turneringen jeg var med på fikk jeg et lite støkk i magen i det jeg spilte sammen med 2 menn på mellom 45 og 55 år, hvor begge to hadde med kona som caddy..
Jeg endte på 83 slag, mens begge mine flightpartnere endte på over 100, er vel også verdt å si at begge hadde lavere HCP enn meg. GARANTERT ikke skaffet ved å følge alle golfreglene.

Etter dette spilte jeg en turnering til, men har ikke sjangs til å betale for noe slikt nå om dagen.

Når dette er sagt kommer jeg aldri til å bli noen golfstjerne, men det er jo synd at unge ikke skal ha muligheten til å delta med mindre de har rike foreldre :)

Asgeir

over 17 år siden

Asgeir

Fatter forsåvidt ikke hvordan voksne med familie har råd til (eller tid til :D) å betale 2-3000 kr i helgen for å spille en golfturnering.

Folk har for mye penger i landet her.

sett amatour avgift til 500 kroner spør du meg, så har de fleste råd til å være med og en vil få et mye høyere nivå på turneringene :)

elg

over 17 år siden

elg

Det har litt med prioriteringer å gjøre. Jeg kjenner en familie som har veldig lav inntekt og sliter med å klare seg fra måned til måned. Allikevel prioriterer de å sende en av barna sine på treningsleir (ikke golf) inkl. utstyr nå i sommer for 20.000,-. Dette har de spart opp og har valgt å glede barnet sitt fremfor egen "luksus". Jeg tror nok helt sikkert jeg hadde gjort det samme i den situasjonen.

Skal man være litt kynisk overfor golfforbundet, kan man påstå at de er med på å tyne disse familiene. Det er mange familier som er i den situasjonen jeg nevnte. Jeg kan ærlig talt ikke forstå hvordan forbundet tenker når de øker prisene slik. Jeg hjelper i hvertfall IKKE på rekrutteringen. Dvs at de jobber mot sin hensikt.

elg

over 17 år siden

elg

DET hjelper i hvertfall IKKE på rekrutteringen, skulle det stå. Jeg har heldigvis ikke noe med dette å gjøre :-)

Forbundsidioter

over 17 år siden

Forbundsidioter

ALLE, jeg gjenter ALLE andre særforbund jobber for å gjøre idretten de representerer mer tilgjengelig for flere.
Golfforbundet gjør det motsatte.
De burde jobber mot klubbene for å SENKE prisene, ikke øke dem.
Snakk om å misforstå jobben de er satt til å gjøre.

Asgeir

over 17 år siden

Asgeir

Jeg regner med at de har økt amatour avgiften for å få flere klubber interesserte i å avholde turneringer, og/eller å skaffe norske golfklubber (mediacre klubber som sliter litt med inntekten, er jo sånne klubber som holder de fleste amatourer :p) høyere inntekter.

Men en skulle jo tro at det vil få en motsatt effekt på lengre sikt, når færre spiller turneringer, interessen synker osv.

Jeg skulle likt å sett en forsvarliggjøring eller iallfall en uttalelse fra NGF på dette subject. Eller eksisterer det kanskje en slik? Isåfall vær vennlig å post en link i denne tråden =)

elg

over 17 år siden

elg

Har aldri sett en slik noen sted.

Det må jo eksistere en eller annen form for baktanke med dette i hvertfall. Det vi alle har forstått er at den baktanken IKKE er å øke rekruttering/interesse for turneringsspill. Det er helt sikkert!

Om det er for å hjelpe klubbene økonomisk, har ngf (som tidligere nevnt) gjort sitt forbund om til et business-foretak fremfor en idrettsforbund som skal fremme og øke interessen for den idretten man forvalter.

bobo

over 17 år siden

bobo

En annen ting med økningen er jo at det er færre plasser å spille om for de som ønsker å komme på P4. Det koster mer å prøve og man spiller om 1 plass. Synes dette er helt utrolig, er jo nesten umulig å spille seg ut av P4 når man har kommet seg inn. Man kan spille 20 over par og få være med neste, mens på AMA kan man gå under par men ikke få plass på P4. Håper på endring av dette neste år....

Billige turneringer

over 17 år siden

Billige turneringer

Det er mange billige slagturneringer man kan spille. Denne sommeren har både Østmarka og Hof GK arrangert todagers slagturneringer med cut.

Disse har det vært billig å spille, og de beste spillerne i disse to turneringen har flere ganger hevdet seg i norgestoppen.

Syns man amatour er for dyrt, så får man arrangere gratis turneringer i hjemmeklubben i stedet.

Til Billige turneringer

over 17 år siden

Til Billige turneringer

Du har ikke forstått bæret.
Dete er ikke en diskusjon om alternative turneringer. Det er en diskusjon om amatour. Hold deg til saken eller la være å skrive.

Billige turneringer

over 17 år siden

Billige turneringer

Det er du som bør holde deg til poenget. Det eneste som skiller en amatour fra en annen turnering er at man får én eller flere plasser til en P4 tour.

De aller aller fleste som spiller slike turneringer er ikke med for å kvale til P4, men for de de syns det er morsomt å spille turneringer.

De fleste som klager på høye priser er som regel de som aldri gidder å ta i et tak i hjemmeklubben når disse har dugnad og andre arrangementer men som forventer å få lagt alt opp i hendene.

tEEoff

over 17 år siden

tEEoff

Det blir feil å forsvarliggjøre den høye avgiften på amatour.

Hva slags todagersturneringer sikter du til uansett 'Billige turneringer?'.
Sikter du til Open turneringer?

Amatourer er forresten en del av en serie, noe som for mange er mer interessant å spille enn noen kjipe hjemmeturneringer med de samme folkene hver eneste gang. Det er også interessant å spille turneringer på andre baner - det er jo noe av opplevelsen.
Hvis vi skal høre på deg og NGF vil jo ikke nivået på amatour/p4tour øke, er det ikke dette vi ønsker?

Billige turneringer

over 17 år siden

Billige turneringer

På Østmarka kostet det 400 kr for å spille for gjester. Kvalitetsmessig var denne turneringen fullt på høyde med amatour.

http://www.ostmarkagolf.no/turnering.asp?page=visturn&tuid=2099

http://www.golfbox.no/livescoring/leaderboard.asp?tour={3C1B880D-67BE-4BAB-9065-436F5F0302BF}

tEEoff

over 17 år siden

tEEoff

Ja, men den er ikke en del av en offisiell turneringsserie.
Hvorfor skal en mer eller mindre identisk turnering koste over dobbelt så mye? Essensen her er jo at amatourer er overpriset.

respekt

over 17 år siden

respekt

Fatter ikke hvorfor det ikke kan gå an å skrive turneringsnavnet riktig. Det heter AmaTour og ikke med liten t.
Har du sett at flyselskapet skriver SaS, eller at PGA skriver med liten g?

east

over 17 år siden

east

Til alle som syter over høy startavgift på AmaTour:
Hva er problemet? Hvis du skal spille to runder en helg, utenfor din hjemmeklubb, hva koster det?
Tja, kommer jo selvsagt ann på hvor i landet man spiller, men i Oslo-regionen må du ut med sannsynligvis
minimum 400,- pr. runde. Altså 800,- (for de rimelige alternativene) Velger du dyrere anlegg som Miklagard,
Haga, Losby osv. må du ut med det dobbelte.

Hvordan kan det da være så forbanna dyrt å betale 900,- kr. for å spille AmaTour.
Klubbene bruker masse tid og ressurser på å presentere banen sin i sin beste drakt,
flere titalls frivillige deltar gratis, medlemmene "ofrer" en helg av sin altfor
korte sesong slik at vi kan komme å spille turnering, og att på til ligger det
"goodies" i form av inngangsbilletter til P4-tour og NM. Utover det gis det også i enkelte tilfeller
gratis innspills eller i minste fall rabatt på innspill.

Nå er det på tide at sytekoppene holder munn og tar et valg. Spill golf, det koster
faktisk penger, eller selg køllene!

AmaTour er billig, ikke dyrt!

elg

over 17 år siden

elg

For et teit argument!
Hvis man skal betale greenfee på en annen bane, hvor ofte tar man 2 eller 3 runder i slengen da? Man spiller kun én runde! På Amatour blir man "tvunget" til å spille 2 runder. Da er det feil å bli krevd for to stk greenfee i en og samme turnering.

Til "respekt": AmaTour er egentlig feil skrivemåte. Enten skal det hete Amatour eller Ama Tour. Ja, jeg vet at mange som putter inn en stor bokstav midt inne i navnet og syntes det ser kult ut, men det er altså feil i følge norsk gramatikk. Det var en trend på 90-tallet å gjøre dette, men ikke nå lenger.

!

over 17 år siden

!

Jeg prøver for tiden å kvale til p4 tour, for å konkurrere på et enda høyere nivå. Det betyr at jeg har spilt AmAtOuR 3-4 uker på rad nå, for å se om jeg kan klare det. Men desverre ligger jeg og vaker mellom 5-20 plass, og dermed er det umulig. Man må vinne, stort sett, for å ha en sjans. Og det er greit nok, man må spille god golf for å komme seg opp et hakk. MEN, når det koster meg 900,- nok hver uke, i tillegg til bensin, mat og liknende, så er jeg farsken ikke sikker på om jeg orker/gidder/har råd til å fortsette å prøve... selv om jeg har forferdelig lyst. Håper jo at det kan bli en ordning nå, med den nye Amatour Oom, slik at man kan bytte ut noen av de som er listefyll på p4. Neste år, ta de som 50 nederst på p4, og bytt de ut med de som kommer topp 50 på Amatour i år! Og så vil det evt jevne seg litt ut, utover året.

Vis respekt

over 17 år siden

Vis respekt

Til elg: Ordet AmaTour er et egennavn og har ingen verdens ting med norsk gramatikk å gjøre. Det er ikke engang et norsk ord.

d

over 17 år siden

d

Respekt: Hvorfor skriver da eieren av turneringen AMA Tour og ikke AmaTour. Jeg mener, hvis man skal være så idiotisk å pirke på dette, bør man ikke da la være å skrive feil selv, eller muligens skjønne at dette skrives hips om haps?

WiBo

over 17 år siden

WiBo

d: Kan ikke dy meg. Hip som hap. ;-)
Poenget er at jeg tror de fleste skjønner hva det dreier seg om.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Hvorfor ikke gi de unge studentrabatt?

Et nytt argument

over 17 år siden

Et nytt argument

Seriøse turneringer bør IKKE koste like mye som en greenfeerunde.
Fordi seriøse turneringer som Amatour og P4 er viktige for golfens fremgang både i bredde og som toppidrett.
Dette har svenskene forstått. Derfor har de like mange PGA/LPGA/ET/LET - spillere som vi har amatour-spillere i Norge.

Scrambler

over 17 år siden

Scrambler

Nå er vel neppe billige turneringer eneste grunn til at svenskene har flere klasse-spillere .
Jeg tipper at ca 20 - 30 år lenger med breddegolf bidrar sterkt.
Golf ble tidlig en allemannsidrett i Sverige, lite snobberi i forhold til mengden baner og spillere.
Svensk grundighet, treningsvilje + at de tidlig fikk noen stjerner som viste vei og som motiverte.
Jeg tror alle disse kommer foran billige turneringer.

Og, svenskene kødder med oss nordmenn om at når en nordmann sliter med svingen så kjøper han nye køller. Når en svenske sliter med svingen så tar han protime og trener hardere.

Bare det faktum at flere Amatour-deltakere klager på de banene som det spilles på sier ALT. De fleste baner i Norge er mye bedre baner enn de fleste av oss er golfspillere.
Men, de beste klager neppe, det er nok hopen som skal ha noe å skylde på for egen dårlig score som sutrer.
Vi må endre holdninger for å bli bedre, og vi må trene mer og vi må trene systematisk.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg regner med at forbundet er interessert i dialog med spillerne ift turneringens framtid og drift av denne, hvorfor ikke lage en "spillergruppe"?

Men jeg tror vel man - hopen - fortsatt vil klage på forbundet på alt mulig.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her