Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Asiatisk dominans på dametour'ene

elg

over 17 år siden

elg

Jeg er redd flere kommer til å gjespe av damegolf på toppnivå etterhvert. Under British Open var det 13 asiatere blant de 20 beste. Jeg har absolutt ikke noe imot asiatere generellt, men tror at hvis spillere fra den delen av verden skal dominere dametourene i fremtiden vil interessen automatisk dale her i vesten. Grunnen er at disse spillerne, for oss, er veldig anonyme og mangler sjel og karisma sett med vestlige øyne. Når Annika Sörenstam, Natalie Gulbis, Laura Davies og de andre "kjendisene" byttes ut med Ji-Yai Shin, Ya-Ni Tseng, Eun Hee Ji etc blir det liksom mindre interessant.

De asiatiske jentene er tydeligvis knallgode og all respekt til de, men jeg tror og frykter at dette kan bli virkelighet i fremtiden.

Klaus

over 17 år siden

Klaus

Er enig med elgen der, jeg gidder ikke se på damegolf med lenger.

Ikke no morsomt med sånn dominans.

De minner mer om maskiner enn levende mennesker synes jeg.

Tom

over 17 år siden

Tom

Dere skal vite at det er masse folk i Asia som ser på tv. Det har kommet masse mer penger inn i dame golfen forde asiaterne gjør det bra. Premier går opp og jeg tror det bare er bra for damegolfen over tid. Det blir litt det samme som å tro at asiater skl bli bra på ski forde det finnes snø noen steder en liten periode av året. Om 10 år tror jeg damegolfen har en mye høyere status.. Mye takkevære asiatiske spillere..

Klaus

over 17 år siden

Klaus

Bare bra om du har rett Tom, vi får se....

ja

over 17 år siden

ja

lala

Kåre

over 17 år siden

Kåre

Så litt i helgen. Rart de scorer så lavt når de svinger så dårlig. Ikke alle selvfølgelig, men en del av de. men bevares, det syntes ikke på score kortet..

Johannes

over 17 år siden

Johannes

Det er nå engang slik at de beste er best. Mange asiatiske kulturer har ære og perfeksjonisme som basis, og danker lett ut vestlig "jeg-vil-ha-men-ikke-gjøre"-kultur.
Lurer på hvor lenge det er før mennene blir like dominante.
Enig med han som sier de svinger dårlig. Har ikke sett noen asiater som briljerer med fantastiske slag slik Annika, Lorena og Suzann gjør på sine beste dager. Men de spiller intelligent og gjør få grove feil, og dermed ender de høyt oppe på lista. Er imponert over hvor godt de slår med fairway-woodene sine på innspill.

elg

over 17 år siden

elg

Men hvis touren domineres av asiatiske spillere så vil automatisk interessen for å følge med på golf i den vestlige verden bli lavere. For å ta et eksempel; hvor mange hadde giddet å følge med på British Open i Norge hvis hverken Suzann Pettersen eller Mariann Skarpnord hadde vært med? Hvor mange svensker hadde fulgt med hvis ingen svensker hadde vært med? Slik er det bare. Man vil helst følge sine egne.

Hvis 8 av 10 spillerere på tour'en er fra Korea, Japan eller Kina tviler jeg på at så mange gidder å følge med her hjemme. Dette vil følgelig gå ut over rekrutteringen til damegolf. Jeg er med på resonementet til Tom, men tror det vil gå mer en 10 år hvis først nivået til vestlige spillere skal øke, deretter skape interesse igjen for deretter igjen å øke rekrutteringen.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Er ikke Tiger halvt asiatisk da?

Litt teit å si at ingen asiater har karisma. Synes nå jeg da.

R8

over 17 år siden

R8

Karisma... så dere ikke Ai Miyazato og Momoko Ueda. Hundre ganger finere enn amerikanerne og europeerne. Greit att vinneren så litt hemma ut,men hun hadde jo sin karisma hun også.... tror vi gutta er litt enkle og ser litt ekstra på Gulbis osv. Er ikke sikker på at vi bare ser på svingen.

Karismagolf?

over 17 år siden

Karismagolf?

Finnes det noen mindre karismatisk idrettsutøver enn Tiger Woods da? Han ser dønn kjedelig ut som utøver/person. Han lar spillet snakke, og har greid seg fint med det.

Spiller man konge golf er man konge!

Ja sa folk

over 17 år siden

Ja sa folk

Er like spennende som å se på kvinne fotball.... Sorry, men sånn er det bare for MIN del. Ettersom de spiller kjedelig golf, så må de ha utseende med seg så vi har noe å se på. og gjerne ett kort skjørt som matcher.

anonym

over 17 år siden

anonym

alle som har sett Gulbis på nært hold skjønner at det ikke akkurat er et fruktfat vi snakker om............lubben faktisk (ihvertfall innen kort tid), kalvbeint og sminken lar illusjonen leve, men kun på avstander over 20 meter.......for min del da, men så er jeg kjent for å ha meget god smak da :)

elg

over 17 år siden

elg

Nå skulle ikke dette dreie seg om utseende eller hvilken rase man tilhører. Selv om Tiger Woods er halv asiat er han amerikaner uansett. Stikkordet her er patriotisme hvis noen skulle ha gått glipp av det.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

"Mangler sjel"- mener jeg har hørt noe slikt tull før. Ble ikke folk fra finnmark betraktet som sjelløse av folk fra sør for noen hundre år siden?

Kanskje det hadde noe med skjeve øyne å gjøre, selv om de/vi bodde i samme land. Patriotisme?

Pamela

over 17 år siden

Pamela

"Karismagolf"
Finnes det noen mindre karismatisk idrettsutøver enn Tiger Woods da? Han ser dønn kjedelig ut som utøver/person."

Hvor spennende ser du ut når du er kjempe konsentrert? Oser det karisma av deg da?

Karisma

over 17 år siden

Karisma

Nettopp Pamela! I golf handler det om å slå ballen godt, ikke om å "by på seg selv" eller underholde på andre måter. Det jeg mente er at Tiger tar den linjen helt ut, ingen ekstra fakter der i gården. En god del som vil se han likevel. Vi vil se god golf, og er spent på hvordan det går. Jeg tror forskjeller ligger i tilskuerne og ikke i de asiatiske spillerne, og at forskjellen er at vi ikke bryr oss om hvordan det går eller hvem som vinner. Da er mye av moroa borte.

Og til sist: Jeg er redd det ikke oser karisma av meg heller når jeg er fullstendig ukonsentrert.

Sylfest

over 17 år siden

Sylfest

Konge golf, kjempe konsentrert. Det heter kongegolf og kjempekonsentrert. Deling av ord er like vanlig her som ellers i det norske samfunnet. Vi vestlige er like dårlige til å spille golf som til å skrive, dermed tar asiatene over. De har en helt annen disiplin enn vi har her. De vil være bedre enn oss i alt de får kultur for og får et visst antall utøvere til å sate på. Vi kan bare håpe på at det dukker opp enkeltindivider som avviker fra normalen og er villig til å gjøre det som trengs for å bli best, samtidig som de har talent.

Min spådom er at de fleste av de beste golfspillerne i framtiden vil være asiater, men at det vil være enkeltutøvere ra vesten som har samme nivå. Verdenseneren (ev. verdens eneren) kan like gjerne være vestlig.

Klaus

over 17 år siden

Klaus

Jeg synes de ser like ut alle sammen jeg, asiater.

Jeg gidder overhodet ikke se på damegolf.

Det er ikke spennende bare.

Gulbrune Jens

over 17 år siden

Gulbrune Jens

HVor spennende er det å se løpsøvelser i friidrett ? På distanser lenger enn 400m er det bare afrikanere fra Kenya og Etiopia med små innslag av nord-afrikanere. På distanser opp til 400m er det "afrikanere" fra andre land. Hvite europeere er ikke i nærheten engang, og når man ikke kjenner utøverne i det hele tatt blir det helt uinteressant.
Er en viss fare for at damegolf går samme vei, og det går fort. For 5 år siden var det nesten ikke en asiat på LPGA, nå må man stønne seg gjennom resultatlistene. Superanonyme utenfor golfbanen er de også.
Heldigvis finnes det andre idretter som er mer interessante.

Teit

over 17 år siden

Teit

Teit hvordan noen drar rasisme kortet med en gang en slik tråd blir startet.

Jeg er for min del HELT enig med trådstarter. De asiatiske damene er rett og slett ikke ikke spennende å se på.

Når det gjelder herresiden tviler jeg sterkt på at asiatiske menn vil ta over innen 10 år. Nivået på herregolf er mye høyere enn for damene, herrene trener også mye mer.
Jeg tror imidlertid de asiatiske damene trener like mye som de vestlige menn. Dem er indeed som roboter :s

Ren idioti og nekte for at asiatiske damer ser helt like ut fra en vestlig persons øye, dette er jo fakta.

Damegolf er om mulig enda mer kjedelig nå enn det har vært før

Super teit

over 17 år siden

Super teit

Asiatiske damer ser helt like ut??. Smart å kalle folk som ser forskjell idioter.. Da blir de som ikke ser forskjell???..

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Herregud, har flere Asiatiske damer som naboer og venner. Null problem å se forsjell. De er like forsjellige i utstråling og lynne som oss Europeere/Amerikanere.

En kvinne fra Japan ser da også mye andrerledes ut en en fra Thailand.

Sylfest

over 17 år siden

Sylfest

Rasisme kortet, eller rasismekortet?

Hvordan de ser ut spiller vel ingen rolle? Man ser forskjell på de, men jeg kan ikke se på de hvilket land de kommer fra. Akkurat som jeg heller ikke ka se på utseendet om et menneske er norsk, dansk eller svensk.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

He, he, Danske middelaldrende kvinner baberer sjeldent leggene. Pelsdyr eller pels dyr? :-)

elg

over 17 år siden

elg

Bevares! Det finnes en mangfold av superpene asiatiske kvinner! DET er ikke saken her.

Et annet argument for interressemangel er at vi i den vestlige verden får problemer med å identifisere oss med asiatiske mennesker. Idoldyrking blir et problem. Vi har hele tiden sett opp til gode golfspillere og ønsker å bli som de. Jeg tror det blir et problem for veldig mange å ha idoler som Si Hu Jin eller Lang Tung Ting fremfor Annika Sörenstam eller Suzann Pettersen. Det blik liksom for fremmed, for fjernt. Et unntak i golfen er selvølgelig Tiger Woods, men jeg tror nok vi er mer vant til å se opp til idrettsfolk av afrikansk opprinnelse en asiatisk. De er mer "hjemmelige" om jeg kan kalle det for det.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Det blir kanskje vanskelig til å begynne med, men når det er gått noen år. Gammel vane vet du :-)

hehe

over 17 år siden

hehe

Nei, dem er ikke interessante. Sorry!

Når du skrur på Viasat golf og titter litt på ladies EUROPEAN tour eller LPGA tour forventer du liksom å finne et flertall mennesker fra Europa eller USA. Ikke en haug med asiater du har null kjennskap til.
Dem burde holdt seg på Asiantour spør du meg :p.

Spar meg videre for den politiske korrektheten

heia hehe

over 17 år siden

heia hehe

Slike velformulerte og velargumenterte innlegg taler så fint for seg selv at vi uten videre sparer deg for politisk og annen korrekthet.

Lykke til videre, og hold ut: Skisesongen er i gang før du vet ordet av det!

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Tenk på alle de Asiatiske kvinnene som er bosatt i Europa og USA. Bør også de holde seg til denne Asiantouren?

-Eller har de mer sjel og karisma enn de som bor i f. eks. Kina?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe, godt spørsmål Merethe.

Jeg skjønner godt de som mener at tourene blir kjedeligere hvis de blir dominert av asiater. Det er ikke utenkelig at de kan ha rett, riktignok for oss europeere. Den blir derimot mer spennende for de som kommer fra Asia, og sånn sett går det opp i opp.

Samme som at interessen for tennis i Norge er liten fordi vi er en liten tennisnasjon.

Å kalle asiater for sjelløse og uten karisma er i beste fall forhåndsdømming, i verste fall rasisme. Når vi blir kjent med asiatene vil vi trolig også se at det er like stor forskjell på dem som det er på oss.¨

De aller fleste europeiske damene og herrene mangler vel karisma, så også med asiatene. Men Michelle Wie har definitivt karisma, det syntes jeg faktisk Shin som vant LBO også hadde.

Men det er nå meg da ;-)

Folkens

over 17 år siden

Folkens

Kan dere ikke bare nyte god golf.
Hvis asiatene gjør europeere og amerikanere til statister så er det fordi de spiller bedre golf. Det skader heller ikke at de er pene å se på. Takke meg til snertne asiasneller foran Meg Mallon og Laura Davies.

Klaus

over 17 år siden

Klaus

Joda asiatiske kvinner er pene å se på, men den golfen de spiller er gørr kjedelig å se på. Det er maskingolf på sitt værste.

Takke meg til feks Phil Mickelson som kan gå fra katastrofespiller til gud på et par hull. Der satses det friskt og de gangene han lykkes er det jo fantastisk å se på.

Ser amn sånn spilling på dametouren, nei det er bare kjeeeedelig...

Tom

over 17 år siden

Tom

Det som sies om asiatoure er ganske morsomt. Ser man på asia touren for herrer er det hvertfall 50% som ikke er asiater. Den touren tiltrekker seg folk som ikke kommer inn på andre tourer. Tour systemet virker lit som divsjons systemet her hjemme i alle sporter. Er man ikke god nok for pga touren blir det europatouren klarer du ikke europatouren prøver man seg på Asiatouren ikke asiatouren så blir det andre tourer. Kina har også en tour og det har Japan også. Usa har Natiowide og europa har Challenge toren. Du må spille der hvor din ferdighet passe. Alle vill spille hvor pengen er men kan ikke. Da går du nedover.. ENKELT... lol

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Så du liker ikke jevn fin golf på høyt plan du, Klaus?

Lettere å identifiserer deg med katastrofespillet til Phil Mickelson, en det jevne gode golfspillet? Vanskeligere dette med å være gud..

Mener du også den Norske skytterkongen som prikket inn ti innertiere også funker som en maskin?

hh

over 17 år siden

hh

Bare vent til OL starter om noen dager. Der vil du se asiatisk dominans.
Først og fremst fra Kina.

Om du liker det eller ei i noen idretter er det slik at enkelte land eller verdensdeler dominerer. Tidligere dominerte USA i golf, men sånn er det ikke lengre.

Det er bare å ta av seg hatten for noen av de beste i helga. Vi har vel neppe sett bedre golf enn det ble vist fra de 10 beste i noen dameturnering tidligere.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Og så skal skytterkongen til OL i Beijing. Lurer på hvordan det vil gå dersom han blir enda mer "maskin" i denne Asiatiske byen :-)

Koll

over 17 år siden

Koll

Trådstarter har helt rett, og det har "Gulbrune Jens" også. Interessen for løp i fri-idrett > 400 m. er helt borte i Vesten, p.g.a. de utrolig flinke, anonyme og helt like afrikanerne. I Vesten er vi slik innrettet at vi må ha noen idoler og forbilder, helst noen med en viss karisma, for at ungdommene skal gidde å satse på den idretten og for at vi skal gidde å se på TV. Hvem er interessert i å se på løpsøvelsene > 400m fra OL? Uinteressant og lite spennende, og hvem kan nevne favoritter?
Media er fortvilet, og leter etter noen løpere de kan skrive om og som kan sjarmere journalistene. Avisene tør ikke skrive at de er lei den afrikanske dominansen med ukjente løpere, stadig nye...
Når dette skjer blir det færre og færre fra Vesten som gidder å satse på løp, fordi vi må ha forbilder vi kan forholde oss til.

Når det gjelder kvinnegolf er hovedproblemet med den asiatiske dominansen at dersom den fortsetter - hvilket den sikkert vil gjøre, og i enda sterkere grad - så får ikke golfjenter i Norge og andre land noen forbilder de kan forholde seg personlig til. Da vil rekrutteringen svikte, helt sikkert. Så enkelt er det. Så lenge vi har Tutta i verdenstoppen vil mange norske golfjenter - og gutter? - bli inspirert og tør å satse. Dersom hun havner i sumpa og blir varig forbigått av en haug asiater, så vil ungdommene ikke gidde å satse det som skal til på golfen. Idrettsungdommer er nødt til å ha forbilder de kan ha et "personlig" forhold til. PÅ herresiden kan alle gutter i hele verden ha Tiger som forbilde; alle vil bli som ham. Hvem skal de nå ha på jentesiden? Annika gir seg, og de amerikanske jentene blir forbigått av asiater. Hva skjer da med reklame, TV, sponsorer, publikum, mediainteresse og rekruttering i Vesten? Dette er følgene av den asiatiske fremmarsjen, og det kan bli alvorlig for damegolf i vår sfære.

Christian Furu

over 17 år siden

Christian Furu

Er enig i at dette kan bli et problem selv om jeg personlig liker bedre å se flinke asiatiske jenter enn de amerikanske sminkejentene. Man må se begge sider - eller alle sider - av saken.

Hva med en kvoteløsning? De har det i andre idretter, kan det fungere i golf? I beach volley kunne sannsynligvis Brasil stilt med 40 lag som er bedre enn alle de europeiske. En kvoteløsning kan sikkert av noen oppfattes som diskriminerende, men det fungerer tross alt veldig bra andre steder. Hvis f.eks. USA får fem plasser så vil det bli stor intern konkurranse om hvem som skal få disse. Dette vil kanskje skjerpe spillerne og gi et høyere nivå.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Koll; tror du Afrikaneren ser forskjell på alle de skandinaviske unge jentene med langt lyst hår og blå øyne?

På Dagbladets førsteside blir det slått stort opp at Jens og regjeringen mangler farge, identitet og retning. (og hvor er Jens sin karisma?) Huff det blir dårlig med nyrekkruttering av politikere med sånne forbilder.

Hvis ikke tabloidpressen tør uttale seg om Afrikansk dominans, hvem tør da?

Husker en Afrikaner med et merkelig navn (hørtes ut som Gebre Salasse eller noe sånnt :-) som som hadde rekord på fem og ti tusen meter i flere år. Ett lite sjarmtroll som kom som ei kule på slutten, og holdt på til han var temmelig gammel :-)

Nå tror jeg ikke det er så mange golfjenter som forholder seg PERSONLIG til Tutta. Mister virkelig Norsk ungdom selvtilliten selv om Tutta blir "begravd" av Asiatere?

Og så er det etter din mening slik at hele verden ungdommer kan ha Tiger som forbilde. Er det fordi han er svart med asiatisk innslag og for så vidt har europeisk-amerikanske trekk?

Klaus

over 17 år siden

Klaus

Hjelper ikke med all verdens forklaringer, det er og blir møkkjedelig.

Ingens feil og ingen kan klandres, bare at det er ikke interessant lenger...

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Greitt at ikke du syntes det, men du må jo tenke på at det er mange andre som liker å se virkelig god golf.

hh

over 17 år siden

hh

Tiger'n er verdens beste idrettsutøver både som atlet og økonomisk.
Derfor er interessen så stor rundt han.

Bare vi slipper å se M. Wie så er alt såre vell.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Tigergutten er nok spesiell sånn ja, hh. Han likner ingen andre golfutøvere utseendemessig...

Uansett om man er svart, hvit, gul eller stripete, klarer man å kjenne, om ikke kjenne seg igjen i den mannen.

Noen syntes kanskje verandaleppa er sjarmerende, mens andre syntes han virker sur. Han flyter nok mer på den økonomiske suksessen en sjarmen :-)

Eller syntes jeg det er hyggelig at Wie også stiller opp.

Tom

over 17 år siden

Tom

Vil bar infomere at M Wie var den idrets jenta som tjente mest penger i hele verden i fjor. Om jeg ikke husker feil lå hun på ca 180. mil dollar det året. Så litt intresse runt jenta var det.. Det er vel slik i golfen som andre sporter at penger bestemmer. Derfor er det bedre preimer i damegolfen nå en det var før de asiatiske jentene kom. De tok med seg mange tv tittere fra asia og da ble det mer intresant for reklame og derfor mer penger til sporten. Asia har kommet for å bli i damegolfen og jeg tror det bare er bra for sporten.

West

over 17 år siden

West

Koll skriver mye, men bommer på det meste. Han skriver:

"PÅ herresiden kan alle gutter i hele verden ha Tiger som forbilde; alle vil bli som ham." Og hvorfor kan alle i hele verden identifisere seg med TW men ikke med spillere fra Asia. Hudfargen? Språket? Utstråling? Nei. Tiger er et fenomen, en levende legende. Det var neppe slik at golfspillere verden over identifiserte seg sterkt med TW og hadde han som forbilde da han innkasserte in første topp 10, eller seier for den saks skyld. Etter noen år som golf-gud, er saken annerledes, vi kan alle historiene om Tiger som golfspillende bleiegutt, kjenner kona hans, barn, farens sykdom og død osv. Det er ikke TW gjennom sin utstråling som har skapt dette. Det medieskapte idolet TW er selvsagt et produkt av hans eventyrlige prestasjoner og ikke et resultat av en personlighet alle elsker eller ser opp til.

Poenget er vel at golf som idrett ikke er så spennende å se på (men kanon å spille). Ser man fotball er det like herlig å se flott spill enten det er kjente sterner fra Spania eller ukjente fjes fra Russland, Kamerun, Elfenbenskysten eller Iran, for den saks skyld. Spillet underholder. Slik er det ikke i golf, rett og slett, det må noe mer til: sminke eller utspjåking, drukkenboltfakter som John Daly eller karisma og utstråling.

Kvotering, tja? Plir det ikke lit pinlig å komme med det når man selv er i ferd med å bli utradert av de andre, om man aldri før har vært inne på å slippe de andre inn i varmen på liknende vis...?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hvis "hele" det hvite Europa og USA mister interessen for golf fordi asiatene er flinkere enn oss, har vi redusert oss selv til en gjeng med tapere.

Jeg velger å tro litt bedre om oss enn det.

Christian Furu

over 17 år siden

Christian Furu

Å komme med på grunnlag av kvotering er vel ikke pinlig. I Champions League og andre turneringer er det en form for kvotering i og med at hvert land er tildelt et visst antall plasser. Sikkert 40 spanske lag som er bedre enn Brann, men de er allikevel med.

La oss si at USA har 15 topp damespillere som alle i dag spiller på touren. Om disse hadde kjempet internt om 10 plasser så er det faktisk mulig at nivået hadde blitt høyere. Det blir selvsagt ren spekulering, men jeg ser ikke noe galt i å ha et slikt system.

Minner problemstillingen litt om fotballens? Arsenal stiller med 11 utlendinger. Liverpool har to engelskmenn. Men klubbene er mer populære enn noen sinne. Er produktet godt nok så bryr ikke folk seg. Det største problemet er kanskje som noen sier at produktet damegolf ikke er godt nok.

Tom

over 17 år siden

Tom

Produkte dame golf er bra no. I asia er det kjempebra.
Og derfor blir det mere penger som igjen vi gjøre damegolfen bedre.
Alle starter et sted og penger en en sterk drivkraft. Asiater er patrioter som oss her på bjerge og jeg tror de bare håper på flere asiatiske spiller på alle tourer.
Og vi håper på flere normenn eller kvinner... Ikke sant??

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Interessen i norge vil gå ned pm det ikke er nordmenn med. Se bare på Rally. Det var jo rallyboom for noen år siden da Petter Solberg vant vm. Nå har ikke han levert de samme resultatene. Hva har skjedd?

Tom

over 17 år siden

Tom

Helt enig men for damegolfen betyr Asia mye mer en Norge..
Flere folk mer tv titting og mer reklamepenger.. Penger er ordet..
Norge er for lite desverre..

Koll

over 17 år siden

Koll

Naturligvis er det bra at asiatene overtar hegemoniet i damegolf. Det gjør spredningen av en flott sport bedre, og det kan (kanskje) føre til at Vesten skjerper seg og trener mer og begynner tildigere med talentutvikling. Men dette er høyst tvilsomt. Alle ungdommer trenger forbilder for å ville satse og forsake så meget som trengs, ihvertfall ungdommer i vår del av verden. Ingen i Vesten klarer å ha Ping eller Pong (sitat fra golferen.no) som forbilder eller idol. Da vil damegolfen i vår sfære gå en dyster fremtid i møte. Akkurat som i løpsøvelsene.
Test 1: nevn navn og nasjon på noen favoritter i løp > 400m. i OL, damer og herrer.
Test 2: nevn navn på 10 av de beste sør-koreanere på LPGA.

Mitt tips er at folka som leder LPGA akkurat nå er meget bekymret....

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Er til dels enig med deg CF. Problemet er desverre ikke hva den enkelte mener om kvaliteten på damegolfen, men at de ikke tåler å bli overkjørt av asiatere?

Enda snålere blir det når de klager over de virkelig gode spillerne, noe de heller burde glede seg over. Asiatiske, sjelesløse og robotaktige og uten karisma, blir så altfor dårlige argumenter.

Derimot bør det ikke føles pinlig å bli med på en tournering grunnet kvotering. Man vet nok at andre, fra samme, eller andre land er bedre, men gagner det sporten?

Hvis man ønsker et globalt publikum er kvotering helt rett, og interessen stiger over hele golf-verden.

Om man i tillegg tenker på pengesekkens størrelse, og dermed inntekten av å lykkes, engasjerer det hvalpene.

Jo fler seere verden over, sponsorer som også ønsker å tjene, dess bedre.

Det er jo ikke kun av veldedighet at f. eks. Adidas gir gratis sko til suksess-fulle rockeband eller basketball-spillere, for den saks skyld. De ønsker jo også profitt av den reklamen folks idoler gir deres merkevare.

Tom

over 17 år siden

Tom

Skjerp dere. Man kan ikke kvotere om de beste skal være med. Det nest blir vel slope og hcp skal regnes inn også da.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Vil du ikke at golf skal være interresant for folk fra alle hverdenshjørner, Tom? Den som vinner er jo best uansett nasjonalitet.

Norge har kanskje tre som kan delta, men må konkurere om plassene med tretti andre. Vinneren er den beste. Uansett nasjonalit og kvote gjelder det samme i alle land, alle må gjennom samme smale nåløye.

Jo fler engasjerte nasjoner, dess høyere premie og interesse/rekruttering.

Tviler på at slope og hcp kan komme på tale. Dyktighet taler et sannere språk! Hcp`en blir for mye blåst opp her på istoppene.

Tom

over 17 år siden

Tom

Er helt enige, men tror ikke golfen er tjent med å ha for stort sprik i spillerne pr startfelt. Vinner på -15 og mange rundt + 15 blir ikke bra tv.
Uten tv ingen reklame og uten reklame ingen premier osv. Som jeg sa lenger opp fungerer det som divisjoner de forskjellige tourene og det ser ut til å funke bra. Om golf hadde vert ol gren hadde det kansje funka men ikke ellers.. Penger er alt i den sporten. Eneste der er prestisje i er Ryder cup. hmm... Ryder cup med 12 fra Europa.
1 fra hvert land.. Hmm.. Hvilken land skal repensetere??
Blir nok værre i usa.. Nei tror ikke det vil funke noen gang.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Kvotering er for meg helt meningsløst. Kut å være koreaner og en av verdens beste golfere og ikke få være med fordi det må jo få lov til å være med noen fra Norge også selv om de i snitt går 10 slag over par.

Det har aldri vært kvotering før, men nå da vesten ikke er best lenger skal man begynner å kvotere? Vi må nok bare akseptere at asiatene er bedre, så får vi satse på at det dukker opp noen vestlige som blir like gode og får være med i det gode selskap.

Ser noen argumenterer for kvotering ved å sammenligne med feks CL i fotball. Der har kvoteringen gått andre vegen får å kvitte seg med de dårligste. Før var dette en cup der alle serieveinnerne i hvert land møttes. Nå har de laget en liga der de beste nasjonene har fått flere plasser enn de som er ranket lavere for at nivået skal bli høyere og flere av de beste lagene skal få delta. Norge feks har ikke en gang automatisk plass, vi må gjennom kvalik. Vi blir ikke kvotert inn fordi vi er for dårlige. Vi blir kvotert ut, og må bevise at vi er gode nok før vi får være med.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Helt enig med Tom og Bogeybjarne angående kvotering.

Men wildcards er jo forsåvidt også en form for kvotering da. Innenfor rimelighetens grenser.

elgku

over 17 år siden

elgku

Beste asiatiske jente (taiwan) er nå nr 5 på rolex rankingen. Men fra nr 8 og nedover kommer koreanerne som rekker på en snor. Så blant verdens aller beste er heldigvis spredningen stor med tanke på hvilket land de kommer fra, men blant de som er topp 50 er det fryktelig mange asiater. Så det er tydelig...de kommer for fullt. Og skal det være jevt å være med i verdens beste liga LPGA så må alle de beste være med, kvotering er da "taperinnstilling".

hehe

over 17 år siden

hehe

I vestlige land går de fleste damer på skole og greier til dem er 24+, er ikke vanlig å slutte etter barneskolen å bare hardtrene golf.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Problemet ligger ikke på det sportslige, men på det økonomiske. De fleste turneringssponsorene er amerikanske og mest interessert i det amerikanske markedet. HVIS det blir for stor utenlandsk dominans, OG interessen for LPGA-touren faller som resultat, vil produktet LPGA bli mindre interessant for sponsorene.

hehe

over 17 år siden

hehe

Videre faller interessen for sporten i korrelasjon med sponsorenes interesse..

Christian Furu

over 17 år siden

Christian Furu

Bogeybjarne har ikke mye peiling på hvordan CL og kvalik til denne fungerer. Automatiske plasser gis på bakgrunn av tidligere prestasjoner. Men det blir en helt annen diskusjon.

Syns golf er preget av at de fleste er livredd forandring. Når forandringer tvinger seg fram (f.eks. asiatisk dominans) så er man ikke interessert i å finne en løsning. Man foretrekker å klage på tingenes tilstand framfor å komme med forslag til endringer.

PS!Bogeybjarne. Når Aab spiller mot Kaunas om en plass i gruppespillet så fungerer systemet.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Den satt, CF

Klaus

over 17 år siden

Klaus

Forandring er ok det, men ikke til det mer kjedelige....

Merethe

over 17 år siden

Merethe

For de som syntes den asiatiske dominansen ødelegger gleden av å se på golf, kan vel ikke C. F` forslag forringe...

Sylfest #2

over 17 år siden

Sylfest #2

En asiat - asiaten - flere asiater - alle asiatene.

Selv om golfkommentatoren sier noe annet, er dette riktig bøyning av fellesbetegnelsen på mennesker som kommer fra Asia.

Petter S

over 17 år siden

Petter S

Her var det mye rart ja. Godt at Norge er verdens navle og at nisselua kan dras skikkelig ned over øya :)

Ta det helt med ro. Interessen for Golf på verdensbasis (uansett om det er dame eller herre) vil ikke gå ned selv om mange asiater er med på heve nivået. Det vil i tilegg altid være med noen fra USA og Europa i toppen, og med jevne mellomrom får vi toppspillere fra f.eks. Mexico eller andre land. At Koll og et par andre har mye å lære om Asia og Asiater kan nok damegolfen leve med.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

ikke skjønner jeg hvorfor Fotball til stadighet blir brukt som parallell til golf, og ikke skjønner jeg hvorfor man skal snakke om asiater som om de ødelegger kvinnegolfen, når sannheten er at det er mangelen på andre gode spillere som er problemet.

fotball er en lagsport folkens. det er ganske mange mil mellom golf og fotball på alle områder, så det ville vært fint å få noen synspunkter i parallell som ikke var fra en annen dimensjon.

elg

over 17 år siden

elg

Yngve, face the fact! Interessan vil falle! Jeg aksepterer at touren invaderes av asiater og forstår at de da spiller bedre golf, men jeg er redd for at mange gjør samme valg som meg og lar være å se på turneringer på tv. Grunnen har du sikkert lest lenger opp i tråden.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Egentlig gjør det ikke så mye om du og enkelte andre ikke gidder å se golf på TV.

Vi som liker å se kvalitetsgolf får forhåpentlig se mer golf av ypperste klasse, uansett hudfarge eller rase :-)

Tom

over 17 år siden

Tom

Som jeg har sakt lengere opp.
Om ingen norske er med mister de kansje noe 1000 tittere.
Om ingen asiater spiller mister de milioner av tv publikum.
Glem lille Norge og tenk stort.
Det er penger som gjeller og derfor blir damegolfen bedre og bedre.
Om hoved tyngden av spillere blir asiatere kommer hoveddelen av pengene defra. Om pengene kommer fra Usa eller Asia blir
akkurat det samme.
Om Ola Norman synes det er kjedelig med asiater på touren,
så jubler alle asiater over framgangen. Og jeg tror intressen world wide kommer til å bli større fortere en før..
Takket være de asiatiske jentene..

Yngve

over 17 år siden

Yngve

elg,
face the facts:
ingen vet hva fakta er bare fordi du ikke ser på TV.
har du noe underbyggende for påstanden, eller er det bare fakta fordi du tror det blir slik?

merkelig hvor mange som vet hvordan ting blir i fremtiden, men alikevel så forandres ingenting.....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her