Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golf og torden/lyn

Tor

over 17 år siden

Tor

Har med undring sett at folk gir fullstendig f... i at det lyner og tordner rundt ørene når man er ute på golfbanen. Noen som kan gi en fornuftig forklaring på hvorfor nesten ingen går av når det er slikt vær? Å holde i en metallstang på et åpent jorde er vel kanskje ikke akkurat den beste forhåndsreglen for å unngå å bli truffet av lynet.....

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Ikke smart å være på golfbanen når lynet gnistrer rundt kølla.
Ellers er det noen som overdriver også. En jeg spiller med skal gå av så fort han hører litt torden som er mange kilometer unna.

Klaus

over 17 år siden

Klaus

Skal det ikke blåses i alarmhorn på banen da.
Jeg har aldri hørt det blitt gjort.
Og da skal jo alle gå av uansett egen vurdering.
Mener å ha lest at banemanskapet skal følge med på sånt.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Alarmhorn er standard utstyr i NGF-turneringer og skal brukes ved tordenvær. Har sett (og hørt) det i bruk.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Signalhorn brukes ved NGF-turneringer, heldigvis. Jeg har imidlertid aldri (tror jeg) opplevd at banemannskaper, marshall eller andre bruker hornet utenom turneringer. Da må man stole på egne vurderinger, og stoppe spillet/gå av banen når man mener det er best. Min erfaring er at de aller fleste spillere venter skummelt lenge med å stoppe spillet. Det er ikke noe særlig å stoppe selv når de andre i flighten fortsetter, så da fortsetter jeg også, men med forsiktighet og av og til med hjertet i halsen.

Bulldog

over 17 år siden

Bulldog

Dette er statistikk fra USA.
"During the past 30 years, lightning strikes have killed an average of 73 people each year"

Alle

over 17 år siden

Alle

På golfbane :-D

Bulldog

over 17 år siden

Bulldog

...på en golfbane.
Din pirk

Klaus

over 17 år siden

Klaus

Trodde det var påbudt å ha en fra ledelsen/banemannskap til å følge med vær og blåse i en lur for å kalle alle av banen ved f eks torden.

Tok vel feil der da....

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Klaus, tipper det gjelder i turneringer men ikke ellers.

Du vet, en golfbane er ofte også et friluftsområde hvor folk kan ferdes når de vil. Og noe ansvar bør vel overlates til oss selv også :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

klubbens ansvar er vel begrenset til å melde ifra om at banen er stengt som værforbehold.

doc

over 17 år siden

doc

litt sent å klandre noen når du ligger der og ryker litt well done og ikke kan signere en gang

Stemmer ikke

over 17 år siden

Stemmer ikke

Jeg har blitt overrasket av tordenvær MANGE ganger på mange forskjellige golfbaner, og alltid opplevd at folk har søkt dekning og det har nesten alltid blitt gitt signal dersom klubbhuset har vært åpent.
Har selvfølgelig sett enkeltindivider som har gitt blaffen, men det er sjelden. De aller fleste har stor respekt for lyn og torden.

Stian

over 17 år siden

Stian

Har spilt en gang når det var tordenvær på gang hvor tuta ble brukt.Det var forøvrig i en lokal klubbturnering, men tror ikke det hadde noe som helst med saken å gjøre.

Når man leser litt mer om lyn så tror jeg de færreste vet i hvor stor fare man faktisk er i når man kan høre tordenet.

Som lyn fra klar himmel er faktisk ikke bare en klisje, men lyn kan slå ned så langt unna som 1.5-2 mil utenfor selve stormsenteret.

Så selvom det er klar himmel, er det ingen garanti for å ikke bli truffet.

shanky

over 17 år siden

shanky

Spilte Grønmo for en tid tilbake. Der ble ihvertfall signalet gitt når det var skikkelig torden. Spillerne respekterte dette og kom tilbake til klubbhuset. Dette var ikke turnering

Ærlig talt

over 17 år siden

Ærlig talt

Det er kun i turneringer klubben/arrangøren trenger å blåse av for dårlig vær.

Når vi spiller selskapsrunder eller trener er vi ute på EGET ANSVAR.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her