Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

På tide med en ny, het, Miklagarddebatt?

Putte

over 21 år siden

Putte

Sommerstille på jobben, men kan ikke bare stikke ut...
Leste på golfsiden.com at Miklagard i fjor bare hadde i snitt fire medlemmer på banen per dag i juli måned. Dette er jo helt fantastisk! Der gjør de hva de kan for å heve prisen slik at medlemmene ikke skal føle seg fortrengt av gjestespillere, og alle medlemmene synes det er fantastisk bra. Og så er det ingen golfspillende medlemmer?! Dette er jo spinnvilt. Og nå skal de ha 18 vintergreener i hele juli. Men det går jo bra siden ingen medlemmer spiller der i juli.

Det må være 1. april. Jeg får sjekke kalenderen igjen.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Vi hørte i hele fjor om hvor fantastisk banen var, om hvor utrolig mye bedre banen var enn alt annet i norge osv osv, fra en smule kjepphøye forståsegpåere.

I år er banen ræva med stor R og jeg registerer nå at ingen av disse tøffingene sier et ord. Noen av oss realister forsøkte i fjor å dempe otimismen en smule men ble rakket ned på og svertet som de reneste tullinger. Hvem er tullinger nå ?

Når det er sagt så håper jeg banemanskapet får orden på banen og at det er mulig å få til toppgreener der oppe ........vi trenger det i norge...

henrik færevåg

over 21 år siden

henrik færevåg

Jeg har stilt det samme spørsmålet på golferen. no, men i en litt annen anledning og en litt annen tone. Skal til Oslo onsdag og torsdag og ville benytte anledningen til å spille Miklagard som jeg synes er en flott bane. Men dette med provisoriske greener forstår jeg ikke. Når det er sagt så synes jeg det er forbilledlig av klubbens ledelse å ta nødvendige grep så tidlig som mulig hvis dette er nødvendig. Hva jeg ville gjort hvis det skjedde på min bane (Meland) trør jeg ikke tenke på, men det spørs om apoteket hadde hatt nok anti-depressive i hyllene.
Jeg ser av klubbens forklaring at det skyldes på været. Jeg har ingen greie på gress og burde egentlig holdt dette for meg selv, men jeg har merket meg at klubben reklamerer med superraske greener, over 11 noen ganger. Vi har også bentvein på greenen, men velger å ligge på 4+ mm gresslengde noe som gir en steady pace mellom 8 og 9 på stimpen.
Jeg har hørt at jo kortere en holder gresset jo mer stresser en det. ER dette riktig? Kan dette være en av årsakene til at medlemmene er kommet i en slik ulykksalig situasjon midt i sesongen.
Min dypeste medfølelse
Og hvilken bane bør jeg i stedet velge på midt besøk i hovedstaden?

henrik færevåg

over 21 år siden

henrik færevåg

uffda

ser at det gikk litt fort i svingene i mitt innlegg.
jeg skal ikke på besøk midt i oslo, jeg refererer til mitt forestående besøk. Jeg får ta noen flere anti-depressiva i ren sympati med miklagard-medlemmene så kanskje det hjelper for norsken og.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Nes har hatt gode forhold siden de åpnet. Kongsberg var OK for 14 dager siden og er sikkert bedre nå . I følge noen i "banerapporter" tråden var Grønmo bra. Hauger har samme problem som Miklagard med greenene. Såvidt jeg har forstått er det samme tilfellet på Losby. Simen

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Henrik - du skal velge Oslo GK. Veldig bra forhold både på greener, fairwayer og i bunkere - og sikkert en bane du vil knuse - som er vant til Meland :-).

Miklagard er i trøbbel med greenene, men resten av banen (unntatt hull 16) er i bra slag.... Men greenene er virkelig elendige.

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

At Miklagard har fått sine greener ødelagt i år er utrolig synd, og jeg har ikke kompetanse til å spekulere i årsaks-sammenheng.
Det jeg også reagerer på er det de skriver på sine nettsider; at det kun var 4 medlemmer i snitt pr. dag som spilte på Miklagard i juli 2003.
Likevel går de ut og sier at de ikke ønsker greenfeespill!
Det må da bli meget kjedelig å være medlem i en slik klubb, og ikke minst jobbe på en slik bane!
Ser for meg kokken i restauranten som håper at i det minste en av de fire kommer innom for å spise. Betjeningen i proshoppen som også sitter og tvinner tommeltotter hele dagen.

MedLEM

over 21 år siden

MedLEM

Jeg er i ferd med å starte selvmedisindering, da jeg hadde gledet meg til å spille Miklagard maaaange runder i juli.
Med tanke på hva slags ambisjoner Miklagard har, så er årets tilstand en katastrofe. Ledelsen legger nakken for kapp og tar grep de tydeligvis mener vil lage spillbare forhold til høsten... Ledelsen er også voksne nok til å prøve å kompensere for tap av spilletid med andre fordeler for medelmmene, og det er flott!
Jeg er jo ikke helt fornøyd, men håper selvfølgelig at det som gjøres lykkes 110% slik at banen fremstår slik vi alle ønsker. SUKK!

Bjørn Holthe:
"Likevel går de ut og sier at de ikke ønsker greenfeespill!"
Vær så snill å la være! Ingen har sagt dette.(Punktum)

Golfspillende medl i min klubb

over 21 år siden

Golfspillende medl i min klubb

Jammen glad jeg ikke er medlem der gitt. Her i landet er det jo stort sett juli og august det går an å spille golf i, med gode forhold. Hadde min klubb "lagt ned" i halve denne "sesongen" ville jeg ikke vært spesielt fornøyd. Og hvis grunnen er at man skal ha 11 og ikke 9 på meteret, gjør det jo bare saken verre. Det er jo for f... ikke noe mer morsomt å spille på en bane med 11 enn 9 på greenene, tvert i mot!

Nei, jeg står ved min spådom fra i fjor, bare et spm. om tid før de går konk. Alle de pengesterke medlemmene har jo også fått en fiin (merk to i'er) bane i nærmiljøet sitt, nemlig Haga...

Jølle

over 21 år siden

Jølle

Synes ledelsen på Miklagard skal ha honnør for at de tør å ta grep for å endre baneforholdene til det bedre. Greenene er for øyeblikket slett ikke bra, men holder samme nivå som en del av de andre banene i distriktet.

Miklagard er en klubb som har valgt å prioritere medlemmene samt medlemmenes gjester høyt. Det betyr ikke at en ikke ønsker greenfeespillere velkommen, men at en ikke ønsker en bane som "overtas" av greenfeespillere og forhindrer medlemmene i å kunne ta seg en golfrunde nøyaktig når de har lyst. Medlemmene på Miklagard betaler ekstra for å kunne ha det slik og er meget fornøyde med ordningen. Mange andre klubber i Oslo-området burde tenke nøye gjennom en lignende strategi, så hadde de kanskje hatt mer fornøyde medlemmer.

Personlig har jeg forståelse for begge måter å tenke på. Det jeg har liten forståelse for er all kritikken som kommer rundt strategien til Miklagard. Om du ikke liker strategien, meld deg inn et annet sted. Det at noen velger en litt annen tilnærming til hvordan en golfklubb skal drives enn det de fleste andre har valgt synes jeg er modig og bra. Det betyr hverken at alle andre har valgt feil eller at Miklagard har gjort det. Det betyr at det finnes ulike måter å gjøre ting på og at det hadde blitt veldig kjedelig dersom alt på død og liv skulle være helt likt. Janteloven i dette landet har en tendens til å bli litt vel fremtredende..........

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

Til MedLem:
Om de ikke har sagt at de ikke ønsker greenfeespill så har det i alle fall vært å leste mellom linjene.
Men, hvis det kun er 4 medlemmer som spiller hver dag så må det i alle fall være ganske tomt der mellom kl.14 og kl.18 på hverdager og kl.09 og kl.14 i helgene.
Da er det, i følge hjemmesidene, kun medlemmer og deres gjester som får spille.

Rainman

over 21 år siden

Rainman

Det virker som om Miklagard er rammet av det samme fenomenet som de fleste baner i Norge. Problemer med greenene 3.-4. hvert år. Dette er ingen som har noen god forklaring på, så vidt jeg har forstått.
For øvrig syntes jeg greenene på Borre var veldig bra nå.

Goofy

over 21 år siden

Goofy

Mener at Miklagard ledelsen har påpekt ved flere anledninger at dette er en medlemsbane. Greenfee på neste 1000,- sier vel sitt!!?

Annet medlem.

over 21 år siden

Annet medlem.

Vil bare presisere følgende. Både i 2002 og 2003 valgte Miklagard å selge greenfee i juli til kr 450 kroner for greenfeespillere. Tiltaket var meget populært begge år så når de viser til 4 spillere pr dag er det nok medlemmer. De er vel på ferie som alle andre i Oslo.

Forøverig er jeg glad for at klubben tar grep om greenene. Forøvrig er det ikke værre på miklagard enn mange andre baner rundt hovedstaden.

mvh
medlem miklagard.

Joje

over 21 år siden

Joje

Til Rainman. Så vidt jeg har forstått, så er det - som du sier - også vanlig for de fleste golfbaner at de får problemer hvert 3., 4., eller 5. år. Men forklaringen mener de jo at de har - nemlig at det øverste "filt-laget" produserer et stoff som hindrer tilgang til oksygen.

Hvis dette problemet kan løses, så kan det forhåpentligvis løses på de fleste banene her oppe i nord. Man kan i hvert fall håpe...

P Enger

over 21 år siden

P Enger

1000.- kroner for greenfee spill er vel ikke all verden. Det blir snaut 250.- timen. Ikke så mye annet man kan finne på som er billigere, hvor man kan treffe så mange fjollete dåsemikkler som vanligvis går rundt i dress med et tøystykke strammet rundt halsen, slik at hodet nesten ikke får surstoff...

Tredje medlem

over 21 år siden

Tredje medlem

Er selvsagt også deppa for at greenene er dårlige og at banen skal stenges. Nå blir det riktignok gitt gratis green-fee på andre baner (Losby, Nøtterøy, Kragerø og Kungsängen i Stockholm) og redusert greenfee på Bogstad og Hauger.

Forhåpentligvis blir greenene fine igjen, så alt i alt mener jeg ledelsen håndterer dette bra, men jeg støtter han som mener at høyest mulig hastighet ikke er å stebe etter. Spesielt dersom det er lettere å vedlikeholde greenene med noe høyere gress (men dette vet jeg ingenting om...).

Jeg er førsteårsmedlem på Miklagard, og det som slår meg er at den 'snobbe-faktoren' jeg hadde fryktet pga. alle skriveriene er TOTALT fraværende! Alle jeg har møtt der oppe er hyggelige og imøtekommende, både i proshop og i restauranten. Og ikke minst - på banen...

Mikkel Rev

over 21 år siden

Mikkel Rev

Spilte Miklagard i kveld. Trist syn.... Men layouten er der selvom banen var dårlig (veldig dårlig..). Med flere baner (som vanligvis ikke er av samme kaliber) rundt oslo som opplever mye bedre kvalitet enn tidligere år, vil ingen betale oppunder 1000,- for en runde der oppe på Kløfta. De har nå redusert green-fee og er triste i pro-shop mtp banens kvalitet. Har ikke hørt noen nevnt Stimpmeteret i år...

Håper at det blir mye varme fremover slik at gresset får lov til å gro. Inntill så skjer er det bare å anbefale andre baner. Oppegård eller Østmarka er baner som sjelden får for mye skryt, men der får man valuta for green-fee pengene i år!

Mikkel Rev

over 21 år siden

Mikkel Rev

.. Glemte forresten 1 ting.. Artikkelen (banebesøket) om Miklagard kunne vel ikke komme mer upassende..

Håper banen når gamle høyder utover sen-sommeren. Ingen tvil om at det er en høykvalitetsbane når banen er slik den var i fjor høst

Knurrik

over 21 år siden

Knurrik

Jaja, jeg kan ikke annet enn å le.
Ambisjonsnivået til Miklagard er like utopi som helårs langrennstadion med natursnø i Guatemala.
Jeg fikk så mye pepper etter diskusjonen jeg startet for et par år siden, men den som ler sist ler best.
Hovmod står for fall heter det visst i et gammelt ordtak.

Problemet med mange golfbaner i Norge er at de steller greenene sine ihjel. Er ikke få "bra" baner rundtomkring som har bedre greener på korthullsbanene enn på hovedbanen, eksempelvis Larvik, Kjekstad, Kongsberg....) Og verst i klassen er Miklagard.
Siden Miklagard selv skryter sånn av at greenene deres er like bra som på Augusta burde de kanskje tenke på å legge varmekabler og avkjølingsannlegg nedi greenene slik at de får bedre kontroll med klimaet.
Ting blir ikke bra ved at man skryter seg opp i skyene i årevis på forhånd og så ikke klarer å prestere.
Selvskryt er jo en sykdom som herjer bredt i Norsk Golf, ikke sant Tutta ??
Men heldigvis for medlemmene på Miklagard kan de spille gratis på andre og bedre golfbaner, så jeg skjønner ikke at noen kan være skuffet.

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

Det er vi som har kjøpt greenfee billetter til Miklagard, og som kun har anledning til å spille banen i juli og begynnelsen av august som har annledning til å være skuffet!

(Heldigvis kostet de ikke mer enn 250,- men allikevel)

Putte

over 21 år siden

Putte

> Jeg er førsteårsmedlem på Miklagard, og det som slår meg er at den
> 'snobbe-faktoren' jeg hadde fryktet pga. alle skriveriene er TOTALT
> fraværende! Alle jeg har møtt der oppe er hyggelige og imøtekommende,

Ja, det er jo klart. Medlemmene (bortsett fra fire) spiller jo ikke der!

;-)

Putte

over 21 år siden

Putte

> Forøverig er jeg glad for at klubben tar grep om greenene. Forøvrig er
> det ikke værre på miklagard enn mange andre baner rundt hovedstaden.

Fra hva jeg husker fra i fjor, så ble vel ikke akkurat ambisjonsnivået definert til å være "ikke verre enn andre steder"...

Mikkel rev

over 21 år siden

Mikkel rev

Tror det holder å bruke Hauger og Losby som eksempler hva gjelder baner i hovedstadsområdet. Det finnes flere baner rund Oslo-området som ikke har hatt bedre standard enn i år.

Uansett unnskyldninger eller skryt så er det trist å se at en så fin bane er i så dårlig forfatning.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Pratet om at det ikke er værre på Miklagaard enn andre baner er ikke riktig. Miklagaard har nå de i særklasse dårligste greenene på østlandet. Da tar jeg med alle baner inkl,9 hulls. Ikke bare er de ujevne, de mangler gress på store områder, det er store hakk der de har forsøkt å sy inn nytt gress og hastigheten varierer på alle greeener.

For meg ser det ut som om det er veldig mye leire i grunnen. Leire på greenen gir store problemer både når det er for mye fuktighet og for lite. Forstår derfor godt at man må harve vekk topplaget. Kan nok være en god ide å vurdere å så en annen gresstype. En type som er mer robust (stri) og som klippes noen mm høyere. Man vil ikke få så raaske greener på stimpem som de av en eller annen merkelig grunn er opptatt av, men stabile og jevne greener.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Det er godt å se at alt er ved sitt gamle i dette landet, jeg fryktet en stakket stund at ingen ville ta tak i den unike muligheten man i år fikk til å hetse Miklagard og dens medlemmer. Greenene er som det sies helt elendige i år, og for en bane som har våget å fronte sitt ambisjonsnivå så må man vel bare regne med at noen stakkars sjeler fryder seg over andres ulykke.
Knurrik påpeker at den som ler sist ler best, og hvis han hadde fått torvtak i dag så hadde han vel dødd som en lykkelig mann, vel vitende om at Miklagard var gått nedenom og hjem. Personlig tror jeg ikke den siste latter er ledd i denne saken, tiltak er truffet for å bedre forholdene og hvis værguder kan spille på lag i tillegg så er banen forhåpentligvis oppe og går i august. (At Knurrik misliker banen så til de grader er for meg betryggende, da holder han seg forhåpentligvis langt unna og jeg slipper å være redd for å havne i flight med denne personen).
Honnør gis til ledelsen som gjør noe så drastisk som å stenge greenene på en bane i Norge i hele juli. Det er et dristig grep fordi det nå er forventning om at forholdene bedres betraktelig, og de føler nok at de har blottet nakken sin der oppe. Forøvrig er jeg helt enig i dårlig timing med tanke på Norsk Golf-artikkel, banekåringer og European Tour Courses-medlemskap.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Som et ikke-medlem som liker Miklagard så oppfordrer jeg alle til å gå inn på www.miklagardgolf.no og lese forklaringen som står der. Jeg synes Miklagard viser stor fornuft her og opptrer usedvanlig ryddig på alle vis.

At Knurretassen der oppe spyr edder og galle mot Miklagard og Tutta er bare janteloven i praksis og ingenting man skal ta alvorlig.

Det er trist for Miklagard det som har skjedd og å hånflire av det er bare dumt. Neste gang kan det være en annen klubb....

Goofy

over 21 år siden

Goofy

Her er det ikke snakk om hetsing av Miklagard, vi diskuterer fakta. Miklagard kan få problemer med rykte, og aksjer kan bli enda vanskeligere å omsette. Jeg ser for meg at klubben må legge ut flere aksjer og gjøre banen til en folkebane. Ser for meg følgende;

Aksjeemisjon 300 aksjer: 19.000,- inkl. spill ut 2004
Årsavgift: Reduseres med 30%
Greenfee: Samme prisnivå som Losby/Hauger, dvs. en reduksjon på 50% fra veil. priser i dag.

Oppegård kan spilles for 250,- (før kl. 14.00) og gir en flott golf-opplevelse.

Jeg har tildigere spådd prisfall for Miklagard aksjen. Nå melder jeg følgende; Vi ser bunnen, de som er "pissed" nå kaster seg ut for det de kan få for aksjen, ned mot 20.000,-

Golfswings

over 21 år siden

Golfswings

Nå er det lite å høre fra golfsiden.com vedr. Miklagard. Det er vel det som kalles å være lite objektiv... Hva med litt kritikk hr ravnefjell? (vet det skrives Ramnefjell, men ravner er kloke, og her savner vi litt sunt bondevett).

Hva

over 21 år siden

Hva

Hvorfor kommer dette med nye emisjoner på Miklagard. Det er bare pisspreik! Selv om greenene er dårlige i år, er det ikke noe feil med økonomien. Vær så snill å ikke begynne idiotiske påstander i forumet. Standarden er nå dårlig, det er helt korrekt. Men ellers så fungerer alt meget godt!

Medlem

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Goofy: Unnskyld meg men hva er det du egentlig snakker om? Hvilken spåkone er det du egentlig går til som kommer med disse tallene? Miklagard har solgt sine aksjer, inntektene kommer i form av medlemsavgift som betales på begynnelsen av året. Hva klubben taper på stengte greener i juli vet jeg ikke, men noen ny emisjon? Hvor tar du det fra?

En ting skal du ha, det er nok en del skuffede medlemmer som er veldig spent på om tiltakene som iverksettes skal bære frukter. Nye medlemmer av året som ikke har fått det de hadde regnet med kan nok få kalde føtter, men de som har vært med fra starten og som vet potensialet har nok is i magen. For hva er egentlig alternativet? Selge seg ut med tap, kjøpe seg inn i en annen bane som like gjerne kan få samme problem til neste år, eller fortsatt være medlem når banen kommer opp der den pleier å være. Det positive er at ledelsen tar tak i problemet og gjør noe med det, for ordens skyld så finnes det baner som har hatt og har dårligere greener, men som dessverre ikke har mulighet eller vilje til å gjøre noe med det.

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Det er sånne innlegg som det fra Knurrik som til tider får meg til å gremmes over at jeg er norsk og til å lure på om vi har noen fremtid her i landet.

Har man ikke noe mer konstruktivt å bidra med. så foreslår jeg at man heller la vær å si noe.

Hilsen et ikke-Miklagaard-medlem som regner med at alle baner kan få trøbbel gitt spesielle klimatiske omstendigheter. Jeg har ingen forutsetning for å bedømme om ting kunne vært bedre på Miklagard om man hadde gått frem på en annen måte. Imidlertid virker det umiddelbart som at man på Miklagard uansett er modige nok til å ta tøffe, men nødvendige grep, og gjør skikkelig rede for saken uten å prøve å stikke noe under en stol. Det virker voksent.

BT

over 21 år siden

BT

Hva f... er det med alle tullingene her inne???? Har alle så dårlig selvbilde at det eneste man klarer å glede seg over er en tåplig opphenging i en bane nord for for Oslo? Kan dere ikke holde dere til de pottittjordene dere er vant til å spille på og heller bruke energi i hjemmeklubben - eller er det kanskje postkasseklubber som man ikke har noe forhold til - i stedet for å la misunnelsen renne over og syte over at det finnes klubber som bevisst velger en strategi og en profil. Det er pinlig å tenke på at det finnes golfspillere som er så dustete og destruktive i tankegangen, antar dere har det skikkelig bra med dere selv når dere er ute og hakker golf. Nei, slutt og syt - "banen er for bra, for jålete, aksjekursen raser, heldigvis går det til helvete med banen, konkurs - mer konstruktivt blir det ikke - tullinger!

Scenic

over 21 år siden

Scenic

Glem Miklagard. Spill på Østmarka i stedet. Beste greener på mange år.

Støtter Knurrik

over 21 år siden

Støtter Knurrik

Jadda, alle baner kan ha dårlige greener og dårlige år.
Men ingen har noengang hevdet å være "Norges ledende golfarena", eller hevdet å være et "golfstadion blandt de beste i verden".
Hadde Miklagard for 4-5 år siden stille og rolig bygd banen sin og ventet til ANDRE oppdaget at de er så knallbra, så hadde det vært greit.
Men neida, der skrytte de seg selv opp i skyene på sin egen internettside allerede før gressfrøene var kommet i jorda.
Og så presterer de ikke bedre enn de gjør nå..
Det hadde vært morro å ha lagret internettsidene deres fra slutten av 90-tallet for å sitere nå.....

Men de som burde være mest sure er medlemmene. Etter at initiativtagerne hadde heiset aksjeprisene høyere enn bønnestengelen til Jakob, så kollapset hele greia og godtroende medlemmer mistet 50 000 kr i aksjetap just like that....
Men vi venter spent på fortsettelsen, får håpe medlemsstakkarene får litt smør på brødet igjen.

Claus

over 21 år siden

Claus

Vel Knurrik...
Så vidt jeg vet ble Frk Pettersen nr 7 på LPGA-touren sist helg, med en hole-in-one. Antar at det bare var flaks, eller?

Resten av det du skriver om Miklagard faller på sin egen urimelighet. Det er ikke mye værre på Miklagard enn Hauger og Losby.

Migk har derimot personer med baller i styre og administrasjon, som tør å gjøre noe med problemet.

Bare le du, så kan resten av oss kose oss når banen er tilbake i den stand vi kjenner.

Da bruker jeg tiden fremover til å trene, og spille mot provisorisk, og så spiller jeg heller Bogstad i juli, den er i kanonstand! Men der kommer du vel ikke inn selv om de senker hcp-kravet?

Tango-Oscar-Sierra-Kilo!!!

Goofy

over 21 år siden

Goofy

Spilte Hauger i går, og greenene er fullt spillbare.

Aasmund Brevik

over 21 år siden

Aasmund Brevik

Jeg er medlem på Miklagard, og har spilt banen flere ganger per uke siden den åpnet i år. Jeg føler derfor at jeg har litt mer kompetanse til å uttale meg om forholdene enn visse andre her på forumet...

Greenene har aldri vært gode, men har - stort sett - vært mulig å putte på. Kvaliteten har variert veldig mye, mest ut fra hva slags arbeid som har vært utført på dem.

På det verste, etter lufting og dressing, har jeg hatt 44 putter på en runde. Da har det vært tricky å sette selv 1-meters putter.

Men på det beste har jeg vært nede i 31 putter. Og selv om greenene ikke har sett så pene ut, så har de da vært fullt mulig å spille på.

Jeg forsøker ikke å unnskylde forholdene - de er langt under hva vi ønsker og forventer. Men absolutt alle som jobber på Miklagard gjør det de kan for å få banen i så god stand som mulig. Helst slik at høstsesongen blir reddet, men også på lengre sikt.

Alle golfbaner må trolig akseptere at forholdene vil variere fra år til år. Men samtidig forskes det intens på årsakene til dette, og når man finner løsninger som kan forhindre slike nedturer i framtiden, så er jeg trygg på at Miklagard kommer til å ta de grep som må til for å sikre sine medlemmer en bane i topp standard etter europeisk målestokk.

Til slutt vil jeg gjerne beklage hvis noen føler seg støtt av at "Miklagard'ere" har skrytt av banen sin. Det er tydelig at noen føler seg tråkket på, og benytter sjansen til å skrive så mye dritt de kan.

Selv om jeg selvfølgelig kun representerer meg selv, så tror jeg ingen av medlemmene på Miklagard ville ledd og hånet andre baner eller klubber som fikk en dårlig sesong. For å være ærlig, så kjenner jeg ingen medlemmer i noen klubb som ville gjort det.

Takk og pris.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Vil ha meg frabedt at vi håner medlemmer på Miklagaard, rakker ned på ledelsen der eller ønsker at alt går til helvete der oppe. Men det må være lov å si ifra når vi i flere år nå har fått tutet ørene fulle om hvor fantastisk alt er på Miklagaard , og kommetere at i år er det ræva forhold. Vi ble utropt som sutrekødder i fjor fordi vi ba de som fløy høyest roe seg litt ned og se an utviklingen.

Jeg spådde også for flere år siden at de som kjøpte aksje i denne banen dyrt ville bli lurt. Enten ved at askjekursen falt, årskontigenten steg eller kondisjonen på banen ble dårligere enn annonsert. Nå er det akkurat dette som har skjedd og da må det være lov å si "hva var det jeg sa", selv om det kanskje er litt umodent......

Jeg håper også de ordner opp slik at vi kan spille banen som jeg liker godt.

Og til dere som tror banen åpner med gode greener 1 august, tro om igjen. Jeg blir overasket hvis noen slipper ut på nysådde greener i år. Kanskje hvis de lapper inn ferdiggreengress, men dette vil i så fall bli sykt dyrt for å få ok greener i 2 mnd.

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

Bra innlegg av Aasmund Breivik.
Men, så skriver han også under fullt navn.
Jeg tror han treffer spikeren på hodet med "...hvis noen føler seg støtt av Miklagard'ere..."
Ikke det at det nødvendingvis trenger å være Miklagard'ere, men folk som BT (se over) som skriver "Kan dere ikke holde dere til de pottittjordene dere er vant til å spille på ........"
Dette måten å argumentere på finner man igjen på et annet nettsted (golfsiden.com). Der selv redaktøren til stadighet skriver ting som "et jorde med noen hull spredt rundt" eller "Indre Svalbard golfklubb" (setter begrepet distriktsklubb på spissen). Golfsiden.com har samtidig brukt mye av sin spalteplass til å skryte Miklagard opp i skyene. Dette kan ikke kalles annet enn journalistisk reklame når man vet hvilket forhold golfsiden.com har til Miklagard.
Over tid bygger det seg opp at slags hat til Miklagard og den selvgodheten den representerer, men jeg tror ikke dette er berettiget. Miklagard's medlemmer, ansatte og deres ledelse bør ikke lide fordi noen medlemmer og en erkekonservativ redaktør erter på seg store deler av golfnorge.
Jeg håper og tror at Miklagard igjen vil fremstå som en av Norges beste baner. Har aldri hvert der, og har heller ingen planer om å spille der. Kr.900 pr. runde, utenfor prime time, passer ikke min lommebok. Da spiller jeg heller på mine to hjemmebaner, og spanderer på meg noen greenfeerunder på baner som Kongsberg, Norsjø eller Drammen.
Men, i alle fall - lykke til videre Miklagard!

Johann

over 21 år siden

Johann

Reelt sett har det aldri vært kr 900 i greenfee. Alle som har villet har kunnet kjøpe greenfeebilletter for kr 450. Nå er vel greenfee 250 pga av dårlige greener. Miklagaard har også solgt billetter til andre vennskapsklubber for kr 150. Morsomt å se om det går ytterligere ned når det blir provisoriske greener i juli...

Poenget med å sette kr 900 i greenfee var å skape et inntrykk av en eliteklubb, bedre enn alle andre.

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Har aldri spilt på Miklagard, men håper endelig den kommer i stand igjen.

Å glede seg over andres ulykke er ikke en sjarmerende egenskap, "egen lykke, andres ulykke", rett og slett pinlig.

Spill på den banen du kan&vil, aksepter at andre har glede av sitt, uansett om man føler seg "avvist" fra samme glede....

Makan!

I disse dager er mange baner bra; Asker(julikampanje!), Oppegård, Tyrifjorden, Drøbak, og sikkert mange av de andre i Oslo-området.

Spill golf og gled deg over det!

HP

over 21 år siden

HP

"Poenget med å sette kr 900 i greenfee var å skape et inntrykk av en eliteklubb, bedre enn alle andre.".

Den var da ganske usaklig, eller hva? Har du en kilde på dette, eller er det noe du selv har gjettet deg frem til?

Det er ganske meningsløst å spekulere seg frem til motivet bak denne prisen, men jeg tror det er adskillig mer realistisk å anta at det skyldes et ønske om å begrense mengden greenfeespillere for å sikre klubbens medlemmer tilgang til banen. På mange baner i Oslo-området er det vanskelig for medlemmer å finne passende starttider. På Miklagard er det stort sett aldri noe problem, til gjengjeld må medlemmene betale nesten dobbel årsavgift i forhold til andre klubber.

Dette er rett og slett smart økonomisk markdstilpasning. Det var en nisje i markedet for en bane med høyere avgift men bedre tilgjengelighet, og de valgte å legge seg på den linjen. Jeg har selv ikke noe sterkt behov for greener 11 på stimpmeteret, men jeg meldte meg inn mye på grunn av tilgjengeligheten.

En forutsetning for å kunne fortsette denne linjen er at medlemmene føler de får valuta for pengene. Tilgjengeligheten er den ene delen, men banens kvalitet må også være bedre enn gjennomsnitttet på dette prisnivået. Dette har slått grundig feil i år. Det er derfor viktig for Miklagards konsept at de lykkes neste år.

Henrik Færevåg

over 21 år siden

Henrik Færevåg

Dette er en eiendommelig debatt som får meg til å tvile på om diskusjonsfora er av det gode. For meg ser det ut som om alle er oppbragt over situasjonen på Miklagard unntatt medlemmene på Miklagard. Det folk burde studere nøye og lære av er måten ledelsen på Miklagard har håndtert den, for alle, vanskelige situasjonen. De har tatt nødvendige grep, noe de får forståelse for, og de har informert slik at alle vet hva det går i. Dette er krisehåndterings ABC som altfor mange synder mot, men som her er gjort forbilledlig. De har svart på de tre viktige spørsmålene:
Hva er galt?
Hva gjør dere med det?
Når blir det bedre?

Nå blir det spennende å se om svaret på det siste står til troende. Hvis ikke går det på troverdigheten løs. Hvis fremdriften holder det som loves vil ledelsen bli rost opp i skyene, som de vel fortjener, og medlemmene vi være stolte av å tilhøre en klubb av et slikt format både hva fasiliteter og ledelse angår. Så får Knurrikene og de andre anonyme brønnpisserne i denne verden leve sitt liv uten at vi bryr oss noe særlig om det.

krølltopp

over 21 år siden

krølltopp

Johann:
Miklagard har aldri solgt greenfee til 150,- eller 250,-. Medlemmers gjester betaler nå 250,- og vanlig greenfeespill forekommer ikke. Larvik byttet en del billetter med Miklagard og valgte å selge sine billetter til sine medlemmer for 150,-. Hyggelig gjort av Larvik for sine medlemmer! Dermed skulle den saken være ute av verden?

HP

over 21 år siden

HP

Selvsagt er også medlemmer på Miklagard fortvilte over situasjonen, men man går jo ikke ut og slenger dritt i all offentlighet av den grunn. Ros skal gis offentlig, kritikk skal gis internt. Litt oppdragelse har man tross alt fått med seg hjemmefra. ;-)

Som medlem synes jeg situasjonen er trist, men ledelsen skal ha honnør for at de tør gå for en så kompromissløs løsning som den de har valgt. Nå bør de få arbeidsro til å gjennomføre planen. I juli får jeg heller søke trøst i de gratis greenfeebillettene til andre baner som klubben har delt ut til medlemmene.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Det er betryggende mange kloke innlegg her nå. Jeg kan således nøye meg med å tiltre essensen av dem og konstatere at Miklagard har håndtert krisen godt.

Jeg har likevel lyst til å legge til en ting som mange av kritikerne burde ta ad notam. Det er mange som synes å oppfatte Miklagard som en snobbete klubb. Jeg er der oppe stadig vekk både for å spille selv og pga. at min sønn på 7 kan spille korthullsbanen. Det er svært få klubber i Norge og i utlandet, og jeg har spilt en del baner, som tar seg så vennlig og ryddig av sine gjester. Jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen i beskrivelsene.

At mange var stolte av banen sin i fjor kan det ikke være noe galt i med mindre man er uendelig glad i janteloven.

Johann

over 21 år siden

Johann

Smilende sam, problemet er nok at dere bruker janteloven begge veier. I fjor fikk skeptikere janteloven slengt etter seg fra de som var svært positive. I år når ting ikke er så bra på Miklagard er det forsatt "de andre" det er noe galt med, janteloven.

Kanskje på tide å gå i seg selv ?

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Færevåg, Holte og andre, fordelen med et forum der brorparten opererer anonymt er at argumenter blir målt mot argumenter og fakta mot fakta uten at utenforliggende forhold påvirker debatten. Navn, roller, posisjoner osv. setter sitt sterke preg på debatter også på godt og vondt. Golfnorge er en liten forsamling med en indre "elitepreget krets" som i mange sammenheger skal "forvalte" sannheten. At det finnes et forum der slike forhold ikke er så viktige synes jeg er svært bra.

Forstår på innleggene til Færevåg og Holte at de "ser ned " på oss anonyme i debatten. Færevåg, er det ikke et prinsipp for dere intelektuelle å kunne skille sak og person ?

henrik færevåg

over 21 år siden

henrik færevåg

Jeg ser ingen verdi i eller fordeler ved anonyme innlegg. Har en "balls" nok til å ytre seg og ofte kritisere navngitte personer, bør en ha karakter nok til å stå fram med navn. Da har leserne større anledning til å vurdere hvilken agenda en har. Leder vedkommende den konkurrerende banen i nabolaget, eller er han kun en som liker å slenge med leppa i tide og utide?

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Jeg er for de meste enig med Henrik. Innlegg under fullt navn har også den fordel at sakelighetsnivået stiger betraktelig. Drittslenging minimaliseres og skjulte agendaer unngås. "Dr Leadtape" Golfnorge er ingen liten krets. Den består av over 100 000 forskjellige personer fra alle samfunslag. At det finnes folk som tror de vet best er ikke unikt blant golfere. Det er uansett argumentasjonen som er viktig ikke personen bak denne. Posisjon er egentlig irrelevant. Dårlige argumenter er dårlige argumenter enten det er Jørgen hattemaker eller presidenten i norges golf forbund som kommer med dem. Det er nå forøvrig litt vanskelig å skille sak og person nå man ikke vet hvem personen er. Anonyme innlegg kan derimot av og til forsvares hvis man vil reise debatt om et ømtålelig tema man vet vil gi en problemer i forhold til hjemmeklubb/arbeidsplass. Simen.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Da er vi uenige om dette. Du kommer fra en genrasjon som har vokst opp med andre forutsettninger for informasjonsflyt og debatt i samfunnet. For mange unge som er vokst opp i en internttverden er det en selvfølge at meningsutveksling over landegrenser og under nick også kan gi menig. Selvfølgelig er det også behov for åpen debatt der alle agendaer er synlige og det finnes det svært mange muligheter for dette i dag. At det finnes noen få andre kanaler der informasjon flyter på andre måter og uten en påtvunget tvangstrøye må da være flott. Dette er bare et komplement.

Reagerer også på din innstilling at alle har en agenda og at du må vite den før du deltar i en debatt. Hva slags holdning er det til andre mennesker ? Det må da kunne gå an å diksutere sak uten at man på død og liv har en egen agenda ? Hvis dette prinsippet skulle gjelde i samfunnet knebler du mange spennende og interesante debatter og stenger ute mange som kunne hatt noe å si.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Huff da nå føler jeg meg plutselig fryktelig gammel :-) Jeg er 31 år og regner meg selv som en av de som har vokst opp i en internett verden. Selfølgelig kan meningsutveksling under nick være meningsfylt. Jeg mener i motsettning til deg (?) at som den store hovedregel bør innlegg om enkelt personer og klubber være under fullt navn (med ett unntak,se over), av de grunner jeg nevnte i forrige innlegg .Ved temaer som teknikk,regler,tidsbruk og lignende gjør ikke disse hensynene seg gjeldende. Internett er som du nevner et glimrende sted for menigsutveksling.Disse andre kanalene er ikke tilgjengelig for folk flest. Regner med at du sikter til aviser/Tv o.l. Jeg skrev at skjulte agendaer unngås ved bruk av fullt navn, ikke at alle har en agenda. Det går fint an å diskutere en sak uten å ha en agenda, men enkeltpersoner og klubber som er utgangspunkt for en debatt fortjener å vite hvem sine kritikere er. På samme måte som de som representerer den aktuelle kubb/enkeltpersonen bør vise ansikt i sine svar. Jeg har problemer med å se at en "holdning" som min skulle være kneblende på samfunsdebatten og stenge folk ute fra den. Simen.

Putte

over 21 år siden

Putte

Folkens, ikke glem en viktig ting, nå da, nemlig at vi er her nettopp for å slenge med leppa, når vi av en eller annen grunn ikke heller kan være ute og spille golf. En slik grunn kan f.eks. være at vi kjeder oss på jobben. De som ikke tåler at noen debattanter er anonyme, kan jo gå og debattere et annet sted, f.eks. på golfsiden.com, eller hvor de nå måtte ønske. Så vidt jeg vet tillater ikke den godeste sjef/sensor/redaktør der anonyme innlegg.

Nei, la oss beholde dette mentalterapeutiske lille utblåsningssted her på scangolf!

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

Dr Leadtape,

Til å prate som en som kan mye om golf, så skinner det rett i gjennom at du bare er en kverulant.
Du bekrefter til stadighet mine mistanker om at du er en synser og bedreviter uten grenser eller debattmoral.

du klarer til og med å skrive at Miklagard har de dårligste greenene av ALLE baner på hele Østlandet.

så mye tid som du bruker på å kverulere her inne må bare bety at du ikke har hatt mulighet til å spille alle de banene som finnes.

Du har vel spilt 3, kjenner en som har spilt 3 andre, og lagt sammen og kommet frem til at alle disse representerer ALLE banene på østlandet.

Jeg har spilt 130 baner i år, og mange av dem har dårligere greener enn Miklagard....

hmmm... kanskje jeg lyver? tja, hvem vet....... men, det er omtrent like sannsynlig som at du vet tilstanden på samtlige greener på Østlandet.

Eller, kanskje du leser alle hjemmesidene og tar "Gode baneforhold" for gitt på baneinfo..... lol......

Putte:

var det grei nok leppesleng?
:D

Goofy

over 21 år siden

Goofy

130 baner i år, det var mye gitt. Det er to nye baner og så en fridag, hver tredje dag? Jeg kjenner green kvalitet på endel baner, og følgende har gode greener;

Drøbak
Skjeberg
Oppegård
Nøtterøy

Mindre bra
Hauger

Ræva
Miklagard (de har stengt banen pga dette problemet)

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

Jeg sa jo at det kan hende jeg lyver da Goofy.....

HM

over 21 år siden

HM

Flere baner med gode greener:
Tyrifjord, Asker, Skoger og Bærum.

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Jeg har ikke spilt på Miklagard i år, men jeg har gått en tur for å se på forholdene. Jeg synes at designet er helt flott, men resten er rett og slett for dårlig. Jeg synes at dette kun er et markedsføringsprodukt.

Det er faktisk mange anonyme baner rundt omkring som er mye flottere å spille på enn denne oppskrytte banene.

Selvfølgelig er det potensiale for forbedringer - regner med at det er derfor de stenger i sommer.

Personlig spiller jeg helst på de mer "anonyme" banene. Synes at det rett og slett er hyggeligere. Der treffer du folk som er glad i banen sin og som gjør en innsats for fellesskapet. Dette kan du eksempelvis se på hvordan spillerne behandler greener og fairwayer. På de høyprofilerte banene er deet ofte dårlig med reparering av nedslagsmerker og divots. På de mindre banene er alle påpasselige med banestellet.

Duffy Dick

over 21 år siden

Duffy Dick

Helt enig med deg, Swinger. En ting til som sjokkerer meg, er at når de bruker så mange millioner på å lage 18 hull, så har de ikke en gang klart å jevne den ut slik at den blir flat! Dette må da være en kjempeflause!?

Jeg var i Danmark en gang, og da spilte jeg en som var flat som en pannekake. En flott bane - danskene har jo skjønt mye mer enn oss.

På min hjemmebane, som er mye mer anonym, har de så små greener at det nesten aldri kommer noe nedslagsmerke i det hele tatt. Det synes jeg er fint.

Ellers har jeg aldri spilt på Augusta, men jeg så den på TV en gang. Tror ikke jeg ville trives der. Trives best på min hjemmebane, der tenker vi fellesskap hele tiden og reparerer divots så det står etter!

Ellers får dere ha en fin juli alle mann..:-)

Helt flat

over 21 år siden

Helt flat

bane hørtes spennende ut gitt........

sjonkel rolf

over 21 år siden

sjonkel rolf

På simmilatoren min er det heeeelt flatt, og vi har aldri måttet repparere et eneste nedslagsmerke. Står i et hyggelig milljø, gjør'n og!

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Jeg føler at det nå er på tide med et tips til noen av dere som kritiserer Miklagard. Dere starter ofte veldig bra med å si at dere ikke liker lay-out, beliggenhet, blinde innspill, for dyrt ol. Det er det selvfølgelig lov å mene og en smaksak man ikke kan si noe i mot. Så langt er dere fullt på høyde. Men det er nå noen av dere begynner å få vann på mølla og mangel på troverdighet og innsikt blottlegges. For nå skal dere ta for dere snobbefaktoren, mangel på kjærlighet til banen, ingen innsats for fellesskapet ol. Og det er her dere snubler litt. For når vi som tilbringer mer eller mindre hver dag på banen ikke kjenner oss igjen i dette, så er det lett å forkaste det andre dere sier også. Ekstra hjelpeløst blir det når enkelte i tillegg lar misunnelse, skadefryd, og generell mangel på golfforståelse skinne i gjennom.

Selv om jeg er medlem på Miklagard så er det litt trist å se noen av dere tryne på kulen på grunn av sånne enkle og elementære feil.

Personlig får jeg jo god tid til å skrive nå som banen min har stengt greenene. =)

Vil benytte sjansen til å prøve noen av de andre banene rundt hovedstaden, gleder meg også til å prøve Larvik, Nøtterøy og Kragerø. Det er viktig for golf-Norge at flest mulig baner klarer å holde god standard, og disse tre ryktes å være utmerkede.

Løs tøffel

over 21 år siden

Løs tøffel

Toughloose, hvis du tilbringer mer eller mindre hver dag på banen, og altså er en av de fire, så kan du vel ikke bruke "kjærlighet til banen, fellesskap, osv." som et Miklagard-fortrinn???

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Når det gjelder disse 4,5 medlemmene som spiller i snitt hver dag så var dette altså for juli måned, som er den roligste golfmåneden i sesongen.

Gi meg en måte å måle kjærlighet til banen da, eller mål for fellesskap?
Du kan jo bare se hva som skjer i klubber som etter en mager sesong har forsøkt å øke medlemsavgiften med 500-1000 kroner. Har disse medlemmen mye kjærlighet til banen?.
Det slår meg at misnøyen omkring Miklagard stort sett kommer fra folk som ikke er medlemmer, mens medlemmene støtter opp om banen. Det kan man kanskje kalle fellesskap?
Miljøet som er i klubbhuset og blant de som er med i de ulike gruppene på Miklagard er kanskje et slags fellesskap?

Men det jeg mente var nok mer at man burde passe seg for å plumpe ut med påstander man ikke har mulighet til å vite noe om hvis man har som mål å bli tatt alvorlig. Når man avslører mangel på kunnskap på ett område, så er det lett for lee å tro at det også kan gjelde andre områder man velger å uttale seg om. Når vi som er mest på banen opplever et fellesskap, et godt miljø uten snobbekultur, og i tillegg er glad i banen, blir det litt merkelig at noen utenforstående prøver å fortelle oss at vi tar feil...=)

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Hei Duffy Dick!!

Helt sikker på at det var i Danmark du var?? Jeg har spilt på veldig mange baner der nede, og min erfaring er at banene der stort sett er mer bakker der enn i Norge. Jeg tror ikke jeg har sett en eneste flat bane - hvor var den??

Lofthouses

over 21 år siden

Lofthouses

Swinger:
Trodde det var allmenkunnskap at Danmark er et flatere land enn Norge jeg?? Vet ikke helt hva du mener med bakker da, men tror ikke du finner nokk det er større høydefosjellerpå Norske baner enn på Danske...

Duffy Dick:
Hvis du noen gang spiller på Augusta så er du blant de beste i verden!!!!
Eller medlem, og da er du styrtrik!!!!!
Det høres nesten litt dumt at du skriver "Ellers har jeg aldri spilt på Augusta", for mest sansynlig så kommer du aldri til og få spilt der, ingen andre her inne heller....!

Lofthouses

over 21 år siden

Lofthouses

Beklager den litt uleselige setninger i innlegget over....
Her er en litt mer leselig setning:

``men tror nokk du finner større høyde forsjellerpå Norske baner enn på Danske...``

Amor

over 21 år siden

Amor

Du har et poeng der, Toughloose, angående at det stort sett er ikke-medlemmer som kritiserer Miklagard.
Men spør du meg så må medlemmene der være utrolig sløve når bare 4 av dem er på banen hver dag i juli.
Greit at en del er på ferie, men likevel, tror ikke noen andre baner har så liten oppslutning.
Dette beviser det som jeg har trodd hele tiden; En stor del av medlemmene på Miklagard er egentlig ikke golf-spillere, men har allikevel kjøpte seg medlemskap der av ulike grunner.

Hva er problemet?

over 21 år siden

Hva er problemet?

Jeg kan ikke se at det er noe problem for oss andre at noen har et medlemsskap (dyrt eller ikke) som de ikke bruker i ferie-måneden.
I vår klubb har vi et større problem med voksne menn som snikspiller på kveldstid etter at startbod er stengt.
Senest i går kveld traff vi på 3 stk på banen som bare hadde gått ut uten å betale. Jeg vet ikke hvor mye som går tapt i greenfee-inntekter over en sesong, men det er sannsynligvis en betydelig sum.
Nei, slutt med å hetse de som gjør opp for seg og stopp heller snikerne. De bør være en mye større bekymring for alle klubber

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Beklager Lofthouses, men du tar feil. Ta heller en tur og se.
Hvorfor er du forøvrig opptatt at flate eller bakkete baner. Det finnes flotte ganske flate baner, men også dårlige. På samme måte som det finnes flotte, men også dårlige bakkete baner.

Miklamedlem

over 21 år siden

Miklamedlem

Det finnes løgn, forbannet løgn og statistikk....

Dette utsagnet fra ledelsen i Miklagard om at det kun var 4 medlemmer per dag som spilte, er innlysende et forsøk på å misbruke statstikk til å argumentere.

Det er på det rene at det var få som spilte der i Juli i fjor, men at det kun var 4 medlemmer per dag? Pisspreik! Poenget er at når man så at det var veeeldig få som hadde bestilt tee-time, så dro man bare opp, slo noen baller på rangen eller puttet litt (jepp, det kunne man i fjor ;-) og gikk ut...

Har ikke noe kvalifisert tall på hvor mange medlemmer som spilte per dag, men kanskje et sted mellom 20 og 30? Vet ikke, men det spiller egentlig ingen rolle.

Poenget er at man måtte gjøre noe med greenene NÅ. Tror ledelsen gjør rett i å ta i bruk drastiske tiltak og fikse det skikkelig istedet for å slite med dårlige greener kanskje i flere år fremover. Håper bare at tiltakene som blir iverksatt har den effekten som ledelsen tror og håper på.

medlemmikla

over 21 år siden

medlemmikla

Til Amor: Feil at medlemmene på Miklagard ikke er golfspillere. Ifølge administrasjonen der så er gj.sn hcp på Miklagard ca. 16. Finnes det klubber i Norge med lavere hcp...

Fast Player

over 21 år siden

Fast Player

Fin debatt dette her. Mye saklige innspill.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Amor: Du stiller ikke store krav til bevisførsel for dine teorier skjønner jeg. Men det er vel gjerne sånn når man har veldig lyst til å ha rett ;).

Det eneste det beviser er at det er REGISTRERT i snitt 4.5 medlemmer per dag i juli. Når det er lite press på banen så får man som regel høre at "det er bare å gå ut" og man blir ikke booket inn i systemet. Det er nok som det sies lenger opp her en statistikk ledelsen har valgt å bruke for å argumentere for stengingen av greenene. I dette tilfellet blir det nokså dumt, og egentlig unødvendig da grepet som er tatt er godt nok motivert i greenenes tilkortkommenhet i forhold til gjeldende standard.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

72 mer og mere usaklige innlegg, på ca. en uke, fordi en jatt, jatt, jatt. Slik virker det på oss som ikke er med på denne agurkgreia. Det sier jo litt om behovet for å skrive anonymt, ingen kan være bekjent av meninger og argumenter som kommer her.

Dere bør foresten ta dere en tur til Elverum nå, helt utrolig lotte forhold. Greenene er bedre enn noen sinne, og gjestespillere på rundreise sier det er av de beste på Østlandet nå. Kom igjen.

Må bare svare

over 21 år siden

Må bare svare

Men så klarte du Børje å flette inn litt egenreklame for Elverum.
Hvor saklig er du da? -;)

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Det er så patetisk at det er til å spy av. Så snart noen skriver positivt om en bane, da er det fy og fy og reklame. Skriver man saklig eller usaklig dritt, ja da er det i orden. Det sier litt om personene her inne at det er mere akseptabelt med anonym drittslenging over flere dager, enn det er med positiv omtale av en bane som framstår som god.
Ja da, jeg vet at jeg er medlem på Elverum. Foresten så er jeg også blitt sponsor der. Dette forhindrer ikke meg i å ha glede av klubben min, samt å fortelle det til andre. Dette på lik linje med andre her inne, selv om mange prøver å gjøre det ved å slenge dritt om naboen.
Dere får hygge dere med hverandres agurker, så går jeg ut på banen i stedet.

Må bare svare

over 21 år siden

Må bare svare

Børje da.

Det var en spøk. Derfor -;)
Ikke bli så sinna.
Du innleder med at det hele er så tåpelig at det ikke er verdt å være med på.
Allikevel måtte du svare, du også.
Håper du bruker adrenalinet på en skikkelig lang drive, selv om du ikke ser nedslaget med alle de blinde hullene på Elverum -;)

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Nei da, sinna er jeg ikke, det er ikke meg. Derimot kan jeg bli litt for krass i svar og kommentarer av og til, til blandt andre konas irritasjon.
Når det gjelder blinde hull på Elverum, er de blitt bedre etter en del utbedringer. Ellers så har jeg såpass høyt hcp. at jeg som regel ikke driver lengre enn at jeg ser nedslaget

Amor

over 21 år siden

Amor

16 i gjennomsnittshandicap på Miklagard, det tror jeg neiggu ikke noe på. Ser man på startlistene på turneringene der er ligger gj. snittshandicap rundt 20-22. Og jeg er hellig overbevist om at det er flere med høyere hcp enn med lavere hcp som deltar i disse turneringene, ergo så er gjennomsnittlig hcp for alle medlemmene enda høyere.

Men vi vet jo alle at det er mange som blærer seg med jålehcp.
Vi vet også alle at status og anerkjennelse betyr mer for medlemmene på Miklagard enn i noen annen klubb, koste hva det koste vil

Så....jeg sier ikke mer......

Duffy Dick

over 21 år siden

Duffy Dick

Til Amor (eller hva nå ditt forrige nick var..:-)

Fint at du ikke sier mer. Men kan vi stole på det?

Fast Player

over 21 år siden

Fast Player

Endelig godt at ikke Amor kommer til å si mer. Jeg spilte mye på Miklagard i juli i fjor og et snitt på 4,5 medlemmer pr. dag er bullshit. Dette tallet refererer til, som allerede nevnt, registrerte medlemmer og ikke faktiske medlemmer ute på banen.

Forøvrig syntes jeg det er bra at det endelig er en bane i Norge som har ambisjoner, så kan de som vil henge seg på samtidig som patetiske drittslengerene kan rusle rundt i skauen på en eller annen drittbane fullt klar over at de på Miklagard har en langt bedre golfopplevelse.

ole gregert terjesen

over 21 år siden

ole gregert terjesen

Ledelsen på Miklagard har gjort noe med en vanskelig situasjon og det er vel viktigst. Hva alle disse synserne mener om dette og hint er vel uinteressant. Denne tråden bør vel avsluttes nå og glede seg til neste måned på Miklagard.

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

jeg synes det er litt tidlig å avslutte etter bare noen og 80 innspill..

har så inderlig lyst til å si til Amor at de antakelsene han kommer med må komme fra noe annet enn tastaturet for å få hold i en allerede utvannet usaklig diskusjon, startet av en som hadde lyst til å se hvor mange idioter som meldte seg på i karusellen.

Hvor mange medlemmer kjenner du fra Miklagard, siden du sier at "vi" vet at status og anerkjennelse betyr så mye for "medlemmene" i klubbben?

jeg vil tippe ingen, og at du har dette fra noe du har lest fra en annen dust som slenger med leppa om hvor blærete alle miklagardere er.

Jeg er ikke medlem selv, men kjenner og har familie som er medlem i Miklagard.
Jeg kan love deg og evt. andre forståsegpåere at de alle er så langt fra snobber og jålehandicappere som man kan komme. dette er jordnære personer med helt vanlige jobber og helt vanlige Moelven hus fra 70 tallet, med helt vanlige Toyotaer i garasjen sin, og med helt vanlige nybegynner-halvsett fra proshopen.

dra et annet sted hvis du skal komme med antakelser som handler om og kritiserer personer på en slik usaklig måte... det blir bare teit....

god jul...

Hvordan går det med

over 21 år siden

Hvordan går det med

supergreenene på Kløfta ???

Joje

over 21 år siden

Joje

Spilte drømmebanen min i dag igjen (endelig), og kan vel si at greenene er i god stand. De er fortsatt bare klipt på 4,75 mm og (så vidt jeg har hørt) ikke rullet ennå. Men gressveksten er rimelig god, og det går i hvert fall an å putte der. Om et par-tre uker er de nede på 3 mm, og da er det sånn som det skal være igjen.

Fairwayene er helt nydelige, og de fleste teestedene er fine. Mine gratulasjoner til ledelsen for at de gjorde det eneste riktige!

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

"... og det går ihvertfall an å putte der", ja det var nå en ganske beskjeden beskrivelse synes jeg da. Selv om de ikke er på det nivået vi
er vant til på Miklagard, så er de fleste greenene nå så tette og jevne at det er ingen andre enn seg selv man kan skylde på hvis man bommer.
Farten er vel omtrent som på Kongsberg, men når man får rullet og klipt
ned mot 3 mm så vil de være meget bra er min mening.

Før stenging hadde jeg et snitt på 36 putter per runde, etter åpning har jeg hatt 28 og 27 putter på de to rundene jeg har gått. Helt enig i at ledelsen har gjort det eneste rette, og som jeg beskjedent nevnte tidligere så tror jeg ikke den siste latter er ledd om forholdene på Miklagard. Selv gikk jeg ihvertfall og gliste over endelig å kunne spille på den nydelige banen igjen. Har vært og spilt mange gode baner rundt om kring, men når jeg kom "hjem" så skjønte jeg virkelig hvor bra Miklagard egentlig er i forhold.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

... glemte forresten å ønske Guatemala lykke til med sitt helårs langrennstadion med natursnø. Skal man tro Knurrik så skal dette nå også være mulig =)

The ambassy of Guatemala

over 21 år siden

The ambassy of Guatemala

wish to thank You "Toughloose" for Your contribution regarding our 12 months Nordic Skiing Stadium with Snow from Heaven Above.

We also congratulate with your 28 and 27 putts witch we find outstanding, considering You had to "outstand" in this very, very hot sun.

You probably had very, very good company, in spite of your coplayers that may have made - what do we know? - perhaps 32 putts or more:-)

Anyway. Good luck to your second home Miklagard Gulfclub.

Yours sincerely,
not-exactly-the-ambassy-himself-of-Guatemala (peoples republic)

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Det er klart når man spiller med folk som fireputter så blir det ganske lett å se hvordan greenen faller fra alle vinkler... =)

Tja

over 21 år siden

Tja

Ble noe internt det der... Men jeg sier meg enig om tingenes tilstand på banen nå. Det viser at det ble tatt en riktig beslutning om å stenge greenene i juli. Nå er banen flott som f...!

Lei av å bli lurt....

over 21 år siden

Lei av å bli lurt....

Var så dum og kjøpe 4 forholdsvis rimelige greenfeebilletter til Miklagard tidligere i sesongen. De første ukene etter åpning var banen kun for medlemmer. Ok, tenkte jeg og slo meg til ro med at det måtte jo være glimrende og teste banen i sommerferien. Men nei da, greenene måtte stenges. Vel, enda endel igjen av sesongen tenkte jeg. Tja. Når kan jeg egentlig bruke disse billettene? Jo, på hverdager etter 1800, eller seint på dagen i helgene. Etter 1800 på hverdager??? Hva er poenget med å spille da? Så sant runden ikke går unna på mindre enn 3,5 timer kan man bare glemme å fullføre en runde denne uken, langt mindre i ukene som kommer! I helgene går det riktignok ann å gå ut tidligere, men med mulighet for å booke en dag i forveien blir det verre.

Når klubben min har bytta billetter med miklagard uten begrensninger den ene veien, men med masse tilbake, synes jeg det er litt drøyt. Ser ut som om eneste muligheten for å få brukt greenfeebillettene for min del er å ta en dag fri fra jobben... Da blir det i allefall en dyr runde!

Tja

over 21 år siden

Tja

Det sier vel litt om vern av medlemmer og deres tilgang til banen. Men nå var det jo begrensinger på billettene vi medlemmer fikk på andre baner, de fleste stedene var det kun i juli vi fikk spille. Ellers kan du gå ut før 09 eller etter 14 i helgene. Kanskje du skulle sjekket bedre med din egen klubb angående begrensningene før du kjøpte billettene?
God tur!

til "lei av å bli lurt.."

over 21 år siden

til "lei av å bli lurt.."

Hvilken klubb er du medlem av da?

Vegard Gran

over 21 år siden

Vegard Gran

med tanke på at det ikke er flere som skriver innlegg her, så blir jo antal negative ullhoder ikke mange fordelt utover antall golf-spillere..
Vi får ta med det som er bra....

Veard Gran

over 21 år siden

Veard Gran

jeg mener da selvfølgelig alle som har så fårdømt greie på alt mulig..

Lei av å bli lurt

over 21 år siden

Lei av å bli lurt

Jeg er medlem av Larvik.

Så ikke de store problemene med å få brukt billettene til tross for begrensninger da jeg kjøpte dem. Problemet var at i starten av sesongen når jeg ønsket å booke, fikk jeg beskjed om at banen kun var åpen for medlemmer foreløpig. Når da greenene ble stengt i juli da fremdeles lysforholdene på kvelden var ok, ble det enda verre. Håper på å få testet banen etter 14 en helg. Denne helgen fikk jeg ikke spillt der i allefall.

Samme her

over 21 år siden

Samme her

Som Larvik medlem kjøpte jeg også 4 billetter for å spille Miklagaard. Når jeg var der i juni var banen uspillbar på greenene og den var stengt i juli. Regner det som en selvfølge at jeg kan vente med å bruke billettene mine til neste år. Kan desverre ikke gå fra jobben tidlig nok til å rekke en runde nå utover.

Fjosok

over 21 år siden

Fjosok

...og jeg har klippekort i skitrekket og hvis de ikke har åpent i november-desember så krever jeg å få benytte det neste år for det passer ikke for meg å stå på ski resten av vinteren....

Jaha

over 21 år siden

Jaha

Så hvis Larvik har dårlige greener neste år, regner du selvfølgelig med at du ikke betaler årsavgift året etter?
Er det klubbens skyld at du ikke har tid til å spille golf?

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Til Larvik medlem: Spør om det er noen medlemmer som kan ta deg med i "prime-time" som gjest, så kommer du ut når det passer for deg.

Samme her

over 21 år siden

Samme her

Selvsagt har du rett til å bruke klippekortet ditt i skitrekket også neste år, hvis du av en eller annen anledning ikke rekker å bruke alle klipp. Særlig hvis anledningen er at bakken er stengt når du hadde tenkt å bruke den. Dette er vanlig praksis i resten av samfunnet på mange områder og har full dekning i gjeldene rett.

Tror ikke jaha har forstått poenget, ser ikke hva årsavgift har med dette å gjøre. Jeg har kjøpt 4 greenfee og stengt bane hindret meg i ¨å bruke disse når jeg hadde tenkt. Altså er det banen "skyld " og jeg har full dekning i gjeldende rett i år bruke disse neste år når jeg har mulighet eller få refundert pengene hvis dette ikke er aktuellt for banen.

PS!Larvik har aldri i mine 8 år som medlem hatt så dårlige greener som på Miklagaard i juni og vi har åpent fra 1 april til 14 desember (i fjor), på sommergreener.

Fjosok

over 21 år siden

Fjosok

... og jeg hadde tenkt å spille Losby i helga men da var den stengt pga NM.

Lei av å bli lurt

over 21 år siden

Lei av å bli lurt

En helg/en halv sesong? Ikke noe forskjell? Blir overrasket hvis ikke Miklagard lar meg bruke billettene neste år, virker jo som rimelig proffe folk sånn ellers, men man veit jo aldri... Jeg kan i allefall drømme!

jaha

over 21 år siden

jaha

Hvilke skianlegg er det som tillater bruk av gamle klippekort?
Forøvrig betalte du kr 150 pr billett, så klag til Larvik som solgte deg billetten uten å informere om Miklagards tilstand i mai og juni. De glemte sikkert også å informere om bookingreglene...
Blir vel litt vanskelig for Miklagard å informere deg når du ikke kjøper billettene direkte..

De fleste

over 21 år siden

De fleste

alpinanlegg tillater gamle klippekort, eller i verste fall må dy betale noen smuler for oppgradering.
Men...
gå til forbruker-rådet. I golfverdenen kryr det av brudd på forbrukerlovene. På tide at noen slår i bordet.

Lei av å bli lurt

over 21 år siden

Lei av å bli lurt

Var vel rundt de tider da det stod at Miklagard var så super i norsk golf. Visste ikke at rapportene var fra helt andre tider...

Så det du sier er at Larvik har lurt meg til å kjøpe billetter ved å holde opplysninger hemmelig? Ganske spenstig beskyldelse...

Hva skikort gjelder er dette for meg totalt uinteressant! Men når det er sagt har klippekort jeg har kjøpt i alpinanlegg vært gyldig iallefall ut påfølgende sesong. Dessuten har ikke skianlegg alle disse prime-timene.

Fjosok

over 21 år siden

Fjosok

Nei men herregud da, såvidt jeg vet så er Miklagard oppe, og det kommer den sikkert til å være i tre måneder til så da skulle vel være mulig å spille der! Og er det så vanskelig så selg billettene i steden da!
Det er da vel for pokker ingen som har lurt deg. Usaklig sutring!

Ben Jonsson

over 21 år siden

Ben Jonsson

Kanskje han ble mishandlet i sjarken også? (:-)

Laåbl

over 21 år siden

Laåbl

Poenget var at det må kunne gå ann å være litt fleksible. Det er faktisk ikke mulig å gå en runde på 18 hull etter klokka 18 i august.

Høres jo veldig bra ut hvis det er åpent til november da. Det hadde jeg ikke venta. Ser jo andre baner som kun stenger etter kalenderen. Selv var jeg av de som fikk oppleve adventsgolf i Larvik i fjor. Supert.

Geir-Arne Johansen

over 21 år siden

Geir-Arne Johansen

Når kan folk begynne å spørre istedetfor å sutre. Dette er typisk noe som en telefon kunne ordnet eller iallefall oppklart.

Men er det ikke slik

over 21 år siden

Men er det ikke slik

at Miklagard har lurt alt og alle hele tiden da ??
Først lurer de en haug godtroende mennesker til å kjøpe dyre andeler som på rekordtid smuldrer bort i verdi raskere en noen børsaksje har greid noen gang.
Deretter hever de seg over Augusta og lurer de en hel golfnasjon til å tro at de har et unikum av en bane som det ikke finnes makan til i hele verden.
Deretter tvinger de medlemmene til å betale 3 ggr normal årsavgift, og til å kjøpe greenfeebilletter til en bane de allerede har spillerett på.
Så lurer de til seg avtaler med andre klubber i inn og utland der de sørger for at egne medlemmer får spille bra baner og tilbyr i gjengjeld disse klubbenes medlemmer til å kjøpe greenfee på Kløfta som viser seg å være ubrukelige.
Jeg har bare en kommentar: USMAKELIG.

Quasimodo

over 21 år siden

Quasimodo

Og i tillegg ligger jo banen så langt ute på Bondelandet at man bør kunne kreve "Ødemarksfradrag" for å gjeste banen...

Uvitenhet

over 21 år siden

Uvitenhet

Usmakelig er i hvertfall slike beskyldninger som ikke har grobunn i virkeligheten.
Jeg er medlem og kan ikke si at jeg føler meg lurt til å kjøpe aksje. Har heller ikke hørt andre har sagt det.
Kritikerne av Miklagard på dette forumet er ikke medlemmer av banen, så derfor; HOLD KJEFT OG BRUK ENERGIEN DERES PÅ DERES EGNE BANER! Kanskje dere også kan brukes til noe fornuftig, selv om jeg har noe tvil om det.
Ingen er tvunget til hverken årsavgiften eller billetter, det ble faktisk enstemmig vedtatt på årsmøtet. Men du skjønner kanskje ikke hva enstemmig betyr?
Ålsage avtaler som er til medlemmenes beste må da være positivt? Kanskje ikke i din verden?

Hvis ødemarken for deg betyr 20 minutter fra sinsenkrysset så har du selvfølgelig helt rett i ditt siste poeng... Ganske bereist person vi har med å gjøre her skjønner jeg. Du tar vel trikken til hjemmeklubben du?

HM

over 21 år siden

HM

Til: "Men er det ikke slik"

Da er vi flere som er blitt lurt. Aksjen jeg sitter på i min klubb hadde verdi 20000 for to år siden. Nå selges den for 10-11000.
Og jeg kan ikke skylde på noen.
Slutt med å syte folkens. Vi kjøper ikke golfbane-aksjer fordi det er en økonomisk investering, vi kjøper dem fordi de er en investering i trivsel og sunn fritid.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Konspirasjonsteoriene omkring Miklagard er ikke fullkomne, det at den har lurt hele norges befolkning er bare en brøkdel av hele bildet. Miklagard står også bak terrorangrepet 11. september, jødeforfølgelsen og er skyld i at belgiske jordbær er sure. Klubben opptrer som en lukket sekt der medlemmene danser regn- og "drittvær"-danser for at forholdene på banen skal bli dårlige slik at andre ikke vil spille banen. Dette betaler medlemmene dyrt for, og fordi de er så hjernevasket skjønner de ikke at de er grundig lurt. Det de tror er et hyggelig klubbmiljø er bare et resultat av en utspekulert sektleders arbeid, og så fort Dagfinn Høybråten passerer bomringen for 100 gang vil alle begå kollektivt selvmord ved å spise seg til døde på klippegress...
Man kan bare prise seg lykkelig over at det er frivillig å være medlem, og alle som har gjennomskuet opplegget står fritt til å holde seg langt unna banen =). Usaklig? Tja, ikke så mye værre enn hva som står lenger opp i denne tråden vil jeg tro...

Geir-Arne Johansen

over 21 år siden

Geir-Arne Johansen

herlig. :>

Joje

over 21 år siden

Joje

I form i dag, Toughloose:-)

Synd at du ikke røpet våre fast regulerte hyldningskvad til Odin og Tor, samt torturrommet hvor sektlederen tar en siste hjernevask på de medlemmene som ennå ikke har blitt skikkelig lydige og dydige.

I går kveld var forresten Tor med hammeren skikkelig forbannet og sendte lyn og torden over hele Ullensaker. Men så vidt vites slo ikke ET ENESTE LYN NED PÅ GOLFBANEN!

Dét burde vel være bevis nok, tenker jeg.

HP

over 21 år siden

HP

Brilliant, Toughloose!

Er selv ferskt Miklagard-medlem. Det er forståelig at enkelte har lagt banen for hat på grunn av de høye ambisjonene og den høye profilen de har holdt, Jante-loven er jo sterkt rotfestet her i landet.

Det som imidlertid stadig forunderer meg er at folk går rundt å tror at banen er full av snobber og arrogante rikinger. Det stikk motsatte ser ut til å være tilfellet.

Generelt er mitt inntrykk at nye klubber (da spesielt de som ikke ligger i Oslo Vest eller Bærum) er de som har det hyggeligste miljøet. Synd å si det, men det kan virke som om menn i femti-årene er den gruppen som har størst innslag av "vanskelige og ubehagelige" mennesker, spesielt i geografiske områder der mange av dem har jobber der de har vært vant til å få det mer eller mindre som de vil de siste 20 årene...

Miklagard ser ut til å ha en lavere andel av slike enn mange andre baner på Østlandet, men det kan jo hende at en del medlemmer utvikler seg i den retningen med tiden. ;-)

Jeg trives meget god i klubben. Hyggelig, meget bra standard, men likevel avslappet miljø. At andre har fordommer mot banen er nesten bare en fordel, da kan jeg beholde den lave bookingen og den unikt gode tilgjengeligheten på banen. :-)

Joje

over 21 år siden

Joje

Til HP. Velkommen til klubben - håper du vil få mange gode år her. Er helt enig med deg i ditt inntrykk av klubben.

Vil bare få tillegge at hvis miljøet på Miklagard "gjennomsyres" av noe som helst, så er det gleden over å spille golf.

Jens-Pøttrus

over 21 år siden

Jens-Pøttrus

Torturstolen har jo nå blitt flyttet frem fra sektens dype krypt og opp utenfor administrasjonen. Dette gjør jo sitt til at vi får flere hjernevaskede patrioter, siden stolen ser svært så innbydende ut og uvitende fort tar en sjanse og uforvarende tar en prøvetime.

For øvrig er det bare å finne frem offergavene igjen i dag, slik at vi også i dag kommer oss rundt uten Tors vrede.

Hehehehe

over 21 år siden

Hehehehe

Det er det beste innlegget ever Toughloose!!!

Tja

over 21 år siden

Tja

Her flommer det på med glitrende innlegg!! All ros til dyktige skribenter.
Tenkte jeg skulle presisere at det er en massasjestol som er omtalt av Jens-Pøttrus. Den er bare helt rå, test den!

laåbl

over 21 år siden

laåbl

Jeg prøvde å si at jeg er skuffet over at ikke det blir bedre lagt til rette for å kunne bruke greenfeebilletter på Miklagard.

Noen må gjerne synes det er sutring, dem om det.

Er dette å rakke ned på banen, medlemmer, (11. september) golfbaner "20 minutter fra Sinsenkrysset?"

Noen som er hårsåre uten å ha blitt dratt i håret?

Jeg tror ikke Miklagardmedlemmer er noe dårligere eller bedre mennesker enn andre.

Forøvrig årsbeste fothold i Larvik i helgen. Supert! :)

laåbl

over 21 år siden

laåbl

forhold

Putte

over 21 år siden

Putte

Åssen ble forresten greenene på Miklagard etter den stengte perioden i Juli? Tilbake til de "gode gamle"? (Åpnet de forresten 1. aug. som var meningen?)

HP

over 21 år siden

HP

Ikke gammel standard, nei. I fjor leide jeg på Grønmo, og spilte mye der. Da jeg spilte Miklagard første gang sammen med en venn som er medlem ble jeg helt satt ut av hastigheten. De første hullene var jeg nesten redd hver gang jeg tok i putteren. Forskjellen fra det jeg var vant til var nesten sjokkerende. I positiv forstand, vel og merke, det var bare snakk om litt tilvenning.

Kjøpte på Miklagard i år og er naturligvis skuffet over greenene så langt, i og med at de er mye dårligere enn i fjor.

Standarden nå er helt grei etter norske forhold. Det er imidlertid langt igjen til fjorårets standard. Greenene har foreløpig relativt langt gress til Miklagard å være og er etter sigende ikke valset ennå, antagelig for å spare gresset for påkjenninger i starten. På enkelte greener (hull 9, f.eks) er heller ikke tettheten på gresset så jevn som den bør være. Noe av dette blir bedre når gresset får satt seg nok til at de tør klippe det ned og valse det, men inntil tettheten blir jevnere skal det vel godt gjøres at greenene blir så jevne som man liker og ballen holder linjen like bra som i fjor.

Standardhevingen fra våren er imidlertid radikal, så ledelsens tiltak var vellykkede etter min mening. Jeg tror imidlertid ikke man kan regne med forhold på linje med i fjor før til neste år...

THM

over 21 år siden

THM

Spilte Miklagard tirsdag og fikk fornemmelsen av fjorårets standard på greenene for første gang i år. Fikk opplyst at klippehøyden er på 3,75 mm. denne uken og anslår at hastigheten på rullen tilsvarte tett oppunder 10 på stimpmeteret. Det var forøvrig en stor forbedring også i jevnhet fra siste lørdag og den planlagte valsingen i morgen vil gi vel over 10 på stimp'en og jevn fin rull under klubbmesterskapet til helgen. Greenene ble gjødslet tirsdag kveld og den lavere klippehøyden vil gi en tettere gressmatte de kommende dager.
Tror nå på fjorårets greenstandard innen utgangen av august og fairway'ene og resten av anlegget har aldri vært bedre.

Jørgen Floke

over 21 år siden

Jørgen Floke

Etter ovenstående omtale har jeg sterk lyst til å prøvespille banen, men er engstelig for hvordan jeg blir mottatt som gjest. Har dere noen tips om hva jeg kan forvente meg av lokale reaksjoner hvis jeg får spille banen?

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Hvis du skal gjestespille Miklagard kan du engste deg for at du kommer til å få en normal vennlig mottakelse av hyggelige folk.

Syns nok at THM sin beskrivelse av banen var i overkant positiv (har vel ønske om å få solgt sine dagsmedlemskap). Greenene trenger seriøst og bli valset, og med det været som er i dag så kan nok det medføre forsinkelser i nettopp dette. Men med klubbmesterskap i helga og Canon Pro Series neste helg så vil nok mye bli gjort for at banen skal bli knallbra i høst.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Efter 130 inlägg så ser jag att det är många som har uppfattningar om Miklagard. Har märkt när jag är ute och spelar på olika banor att det är många som har uppfattningar om Miklagard men det är väldigt få som har spelat banan. Många tycker det är jättekul att banan har varit dålig i år eller rättare sagt sämre än andra år. Speciellt med tanke på att greenfee är på 900,-. Verkar som greenfeen sticker rejält i folks ögon. Verkar nästan som om folk uppfattar det som fräckt. Själv tycker jag att det är ganska enkelt. Vill du spela en bana som kostar 900 spänn, om du kan betala greenfeen på 900,-, och önskar att betala 900 spänn för att göra det så SKA du göra det. Vill du inte så är det bara att skita i det och spela någon annanstans.

Alla banor kan inte kosta lika mycket eller vara lika bra. Vill man betala max 250,- för en golfrunda så får man hitta en bana som inte tar mer betalt.
Det ska sägas att man kan spela för 450 spänn om man spelar med någon man känner. Även om alla långt i från känner en medlem på Miklagard så tycker jag att det är ett bra pris för att spela denna banan. Det är för många banor i Norge som tar 350 spänn för en runda på en hemmasnickrad bana med dåliga fairways, och relativt kassa greener. Det tycker jag är lite småfräckt.

Dåliga banor eller bra banor, dyra eller billiga spelar egentligen ingen roll. Folk måste få lov att välja fritt var de vill spela och golfklubbar måste få lov att ha vilken profil de vill. Någon GK vill vara en lokal okej bana och någon vill arrangera Europatouren. Det tycker jag är helt ok! Jag spelar gärna bägge

RS

over 21 år siden

RS

Miklagard`s pris gjør at den bryter tanken bak greenfee avtalen som finnes i Norge.
At en "halvtam" golfside presentere denne banen som det eneste gode alternativ her på berget, gjør nok skadefroen langt større.

Monnee

over 21 år siden

Monnee

"Greenfee"-avtalen?? Hva er det for slags avtale? En som alle klubber/baner i Norge må forholde seg til, uansett type og kvalitet?
Kanskje du RS kan forklare litt nærmere? Høres ut som en idiot-avtale, spør du meg...
Og det at en "halvtam" golfside (hva du nå mener med det) sier at Miklagard er det eneste gode alternativ, det kan vel ikke Miklagard selv noe for??
Har selv spilt Miklagard akkurat nå i det siste, og den er absolutt på bedringens vei, faktisk mye bedre enn andre baner, som fortsatt tar full greenfee. (kanskje de forholder seg til "greenfee"-avtalen?!? Og hvis aksjene fremdeles er like rimelige til års, så vet jeg hva jeg skal gjøre.

mvh

Romerike Law

over 21 år siden

Romerike Law

Avtalen som det refereres til ovenfor er kanskje den som opprettes (snarere en gentlemans agreement) når en bane slutter seg til NGF? "Du kan få spille på min bane hvis jeg får spille på din." Dersom en part i avtalen priser seg bort fra avtalen, kan det muligens sees som et avtalebrudd. Gentlemansmessig er det i hvert fall ikke.

Judge

over 21 år siden

Judge

Eller men kan gjøre som Bogstad: Hcp begrensing på 20 , kun greenfeespill før 14 på hverdager og etter 14 i helgen. Hvor gentlemansmessig er det?
Eller som Oustøen : Ikke greenfeespill i det hele tatt(!). . men de er kanskje kastet ut av NGF?

Twiggy

over 21 år siden

Twiggy

Oustøen har vel aldri vært medlem av NGF ?? Ikke så lenge jeg har spilt golf i hvertfall (4år)

Oustøen

over 21 år siden

Oustøen

er nå medlem av NGF og tar imot greenfeespillere.

Hvorfor

over 21 år siden

Hvorfor

i h..... skal man være medlem av NGF ?
Hva gjør NGF for deg og meg og klubbene ?
NGF er som IOC, en gjeng mislykka "pamper" som tvinger til seg midler uten å yte noe tilbake.

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Nå, nå...Rolig

kili

over 21 år siden

kili

Spiller gjerne på Miklagard, men ikke til "full pris". Er det noen som har et par dagsmedlemskap til salgs? Ønsker å spille førstkommende lørdag (28/8). Dette under forutsetning av at dagsmedlemskapene utgjøre det samme som en ordinær greenfeebillett...

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

kili, ...hva byr du for greenfee billetter på Miklagard da ?

andreas

over 21 år siden

andreas

henviser til golfbørsen på golf.no(under diverse) dersom du ønsker å kjøpe greenfee billetter. 450 for en, og 800 for to er en meget bra pris . banen er blitt ekstremt mye bedre den siste uken. Greenene er blitt jevne og raske. Jeg tipper stimpen var rundt 10 under klubbmesterskapet i helgen

Stumpan

over 21 år siden

Stumpan

Jeg har spilt 350 runder golf i mitt liv. Aldri har "stimpen" vært et tema. Uttrykket inngår vel i teknologiseringen av denne sporten. Jeg sier grip it and rip it!

Kjella

over 21 år siden

Kjella

Tror det er under 10 golfere i Norge som har praktisk bruk for å vite hva stimpen er. For resten så er det kun et uttrykk som det er tøft å kunne når man skal vise hvor mye golf man kan.

manu chao

over 21 år siden

manu chao

jeg tror det er litt flere en 10 stk som trenger og vite hva stimpmeteren på greenen er.

X

over 21 år siden

X

De fleste burde heller tenke på å få opp dampen sin, enn stimpen...
J... somlespillere...

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

En greens stimpmeter-måling betyr ikke mer for en golfspiller enn vindstyrke for en skihopper...

Kjella

over 21 år siden

Kjella

Regner med at Toughloose bare trenger å vite stimpen er før han putter. Eller gjør han som alle andre, driter i hva stimpen er og prøver/føler seg frem?

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Da regner du faktisk ganske riktig! Det er stor forskjell på hvordan jeg putter på en green hvor det ruller 9 fot kontra en hvor det ruller 11 fot. På samme måte som jeg slår ulike slag i med og motvind...

SJ

over 21 år siden

SJ

God sammenligning, Toughloose.

I skihopping hopper de fleste godt med god motvind (oppdrift). I golf putter de fleste "bra" med treige greener. Mens i motsatt fall, skilles de beste fra de dårligste. Problemene oppstår når stimp-verdiene varierer fra green til green. Da får man et større element av flaks (akkurat som varierende vindstyrke i skihopping).

Men jeg er for øvrig enig i at de færreste trenger å vite selve verdien. Akkurat som de fleste skihoppere ikke trenger å vite den nøyaktige vindstyrken før de hopper.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

De fleste trenger ikke å vite verdien fordi de ikke har noe forhold til selve tallet, det samme som det ikke sier meg mye at en person har + 4 styrke på brillene sine. Vil likevel ikke projisere min uvitenhet om optikk på andre og påstå at +4 i brillestyrke ikke sier optikeren noe...

Kjella

over 21 år siden

Kjella

Poenget mitt er at de aller fleste uansett om de har et forhold til tallet eller ikke, vil ikke putte anderledels på bakgrunn av det direkte. De vil putte på bakgrunn av vurderinger basert på observasjoner gjort der og da.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Vi lever tross alt i et høyteknologi samfunn. Løpende stimpmåling - digitalt - som kan avleses ved hver green burde være et minimum. I tillegg vil jeg ha vindmålinger - digitalt slått opp på hver tee og fairway. Gjerne brukket ned i effekt på forskjellig spinn og ballmerker. Til slutt vil jeg gjerne ha lov til å bruke en 670 cc driver med trampoline effekt og recovery egenskaper, mens jeg tukler litt med GPS'en og det digitale scorekort og statistikk programmet jeg har på PDA'en min.

Hvis vi bare får dette på plass er jeg sikker på at 18 hullsrundene kan krype opp mot 6-7 timer slik at det igjen bare blir rike og husmødre over 50 som kan spille golf.

Kjella

over 21 år siden

Kjella

Du glemte satelittovervåking og barometer.

Synes Smilende Sam har et godt poeng her.

Det er foskjell på "need to know" og "nice to know".

hvor vakkert er???

over 21 år siden

hvor vakkert er???

hvor raskt er raskt ?og hvor tregt er tregt?. Når man har en tallfestet verdi, som attpåtil er lett målbar, synes jeg den informasjonen (tallfestet) er langt mer interessant enn enkeltpersoners subjektive oppfattning. Stimpmeter-måling er en service enkelte klubber har tilgjengelig for spillerne. "SM" dersom du er redd for at denne informasjonen skal ødelegge runden din og "hele golfsporten", får du sørge for å se i bakken når du passerer infoskiltet. Dine bekymringer om sakte spill og allskens hjelpemiddler er fullstendig malplassert relatert til stimpmeter -informasjon. Trekk lua godt ned å god jul

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

"hvor vakkert er???": hvorfor skal du ha stimpen ? Hva trenger du den til ? Så du kan "stille deg inn" før du begynner å putte ?? Neida... du vil kanskje ha den som en "kvalitetsstempel" på green ? Akkurat som tempen kan fortelle deg om du er syk ?

Jeg er meget sikker på en ting: dersom alle baner i dag hadde "dagens stimp" så hadde du og andre kranglet her på webben så busta fyker om "fart er ikke alt", "det er bedre rull på min bane, selvom stimpen er 1 mindre". "Hahaha... se på Huttiheita Golfbane, de har bare xx på stimpen.... møkkabane... potitåker.... umulig å spille". Ola Pottit klarer jo knapt å vite forskjell på en klinkekule og en balata ball !

Poenget er UANSETT om du måler stimpen (feks. på morgenen) så har gresset forskjellig vekst fra bane til bane, så kl. 16.00 er målingen "ubruklig" uansett. Men du vil vel kanskje ha målinger flere ganger om dagen ?

Et annet poeng er: enkelte bane, feks. meget vindutsatte baner, kan IKKE ha like raske greener som baner med lite vind.

Ta med deg noen baller på puttinggreen, så finner du ut hvor raske de er ila 1 minutt... å bli vant til farten tar nok litt lengere tid dog.....

Joje

over 21 år siden

Joje

Det er ingen som er mer skråsikker enn den som intet vet. Og når andre vet noe man ikke skjønner, så er det selvfølgelig ikke verdt å vite.

Mange morsomme objekter her for en avdanket hobbypsykolog som meg:-)

Harald Hårfagre

over 21 år siden

Harald Hårfagre

De fleste norkse banene kan ikke klare av 10 på stimpen, for det er greenene enten for små, alt for ondulerte eller så er de for mye utsatt for vind... eller alle de 3 tigene på en gang...

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

hei hei hei..... har dere helt glemt at dette er en debatt hvor vi skal påstå dritt om Miklagard?

slutt å snakke om stimp og undulater, og fokuser på alt som kan sies negativt om en bane dere aldri har spilt på.

et lite stikk til dere som kommenterer her som medlemmer på Miklagard:
hvis dere er så fornøyd med banen og klubben, så ville jeg latt meg selv være for god til å svare på den sutrete hårsåre måten dere gjør, for ellers drar dere bare opp strikkmotorene til de Miklagard-haterne som fremhever seg her i forumet....

NB! Jeg har ikke spilt MG, men jeg vil gjerne prøve.... inviter meg, så skal jeg skrive min mening her etterpå, pluss at hvis du inviterer meg, så slipper jeg unna med halv pris..... :O)

/Tiggr out

kili

over 21 år siden

kili

Takker og bukker for mange engasjerte og divergerende synspunkter som fremkom efter min smule efterlysning vedrørende dagsmedlemskap. Så vidt jeg har kunnet se, er 400-450 rimelig nær "markedspris" på dem. Jeg forstår det slik at et dagsmedlemskap dessuten tillater å ta med en gjest til kr. 450,-. Det skulle tilsi at dagsmedlemskap nr. TO ikke kan overstige den prisen... :-)

Ønsker å spille førstkommende lørdag. Så kan jeg komme meg hjem og skrive en kommentar basert på egne erfaringer. Flott, hva?

:-)

Mål-trost

over 21 år siden

Mål-trost

Det er faktisk veldig "nice to know" hvor raske greenene er på forskjellige baner rundtomkring når man skal velge seg en bane å spille (greenfee).
Jeg har et middels single hcp og HATER å spille golf på baner med dårlige greener.
Om banen er trang, lang, full av vann, bunkere, trær, hus og gud vet hva gjør ingenting, men å putte på en treig green er helt ræva.

Har sett noen er hinne (i Kongsberg-debatten) påstå de har "rettferdige" greener solv om de er treige....
Hva er en rettferdig green ? Det må være at den er like lett/vanskelig å putte på for alle som spiller. Men jeg mistenker medlemmet som skrev innlegget å mene at det er mulig å putte like godt på den treige greenen som på en rask green. Sorry mate, det er bare ikke tilfelle.

På Miklagard hender det nok at jeg bommer litt med en 20m putt i nedoverbakke, men til gjengjeld senker jeg 99% av alle puttene under 3m, og 75% av alle puttene under 5m. Det kan man bare glemme på baner med treige greener.
Derfor hadde det vært fint med jevnlige stimpmetermålinger slik at jeg kan velge meg baner der jeg slipper å bli frustrert over greener som ruller som i sirup.....

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

99 % av alle putter under 3 meter og 75 % av de under 5 ? Det høres fryktelig bra ut... Jeg tror faktisk ikke at gutta på PGA touren er så gode engang. Gratulerer ! Jeg prøvde å søke litt på internett for å finne noe om statestikk på slike lengder men....... Noen som vet om noe ?

Med rettferdige greener mener jeg at de har en lik rull fra green til green, og at break står i forhold til farta. Dersom man feks. ruller når det er litt for langt gress (altså etter min mening for tidlig) så synes jeg det ruller FOR MYE forskjellig etter mot / medgress. Nå er det et problem jeg skjelden har men.... Jeg liker litt raskere greener, men jeg prøver å lære meg til å takle alt... vi lever i Norge tross alt så....

Jeg er IKKE enig i at jo raskere greenen er, jo lettere er det å putte (det var kanskje ikke det du mente men..). Jo raskere greenene er, jo vanskeligere er det å beregne break og vindpåvirkning. Har man en litt tregere green, kan man være mer rett på koppen. Min TEORI er at den som er veldig god til å putte er bedre på raske greener, men den som er litt dårligere til å putte har et lavere snitt på litt tregere greener. Og da tenker jeg selvsagt når man har blitt vant til farten.

MEN dette er jo bare min mening da.

Forstår jeg det slik "mål-trost" at hvis du leser feks. på hjemmesidene til en bane at de feks. klipper på 4 mm, 5 mm så gidder du ikke å reise dit ? Hvor setter du grensa ? Hvor ville du satt grensa på "stimpen" ?

Mål-trost

over 21 år siden

Mål-trost

Her tar du feil, Runar; Jo raskere greenene er, jo LETTERE er det å beregne break. Men jeg burde kanskje ha lagt litt vekt på jevnheten og tettheten også.
På langhårete greener får man aldri katastrofalt dårlige putter, men noen ganger uforståelig liten break som gjør langputter vanskelig å senke. Men må tilstå at jeg sjelden spiller på treig-greenete baner og derfor ikke mestrer dem særlig bra. Burde vel kanskje trene litt putting på fairwayene på Miklagard....
Har forøvrig spillt et par runder på hjemmebanen din nylig, og om jeg ikke akkurat er imponert, så er ihvertfall greenene en million ganger bedre enn de var for 6 uker siden.
Imidlertid er det vanskelig å komme utenom det faktum at Kongsberg nok bør så om igjen greenene sine med en annen gresstype. Tynt og pistrete på nesten alle greenene, bortsett fra hull 9 og 15 (tror jeg det var) som til gjengjeld hadde imponerende tett og fin gressvekst. Hadde utrolig mange 2cm-bommer hos dere.
Klarer dere å forlenge banen med 4-500m, legge noen flere bunkere og trær i spill, og få greenene opp på samme nivå som Oslo/Larvik/Bogstad/ så blir dere Norges suverent beste bane.

Hull 10 på Kongsberg er etter min mening norges beste golfhull uansett spillerens hcp. De fleste må legge begge de to første slagene mellom bunker og vann, man blir tvunget til å spille et høyt innspill over greenbunkere, og greenen er passe ondulert.

SJ

over 21 år siden

SJ

I helgen så jeg at Stewart Cink (tror i hvert fall det var han) stod oppført på skjermen med 57 av 58 putter kortere enn 9 feet i hullet.

Det er altså en av verdens beste golfspillere, MED en god helg på jobb, som putter alt fra 0-2.74 m med ca 98% treffsikkerhet.

Mål-trost er altså hakket bedre... Det sier vel litt om hvor seriøst man bør ta innleggene hans.

HM

over 21 år siden

HM

Jeg tror Måltrost tar litt i med tallene sine. Kongsbergs greener var jo blitt en million ganger bedre på noen uker. Kansje han mente dm istedet for m når han fortalte om statistikken sin ;)......

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

Jeg tror måltrost kun er en skrytepave som liker å breske seg.

det er helt utrolig å lese av en singelhandicapper at "man putter bedre på raskere greener, blablabla".

dette er jo helt individuellt ffs..... en nybegynner vil ha mye bedre muligheter for å senke en putt på en jevn kjempetreg green enn en kortklipt green med 11-12 på stimpmeteret.

det er jo først når du kommer et godt stykke nedover i hcp at slike ting teller for gode scores, for i starten så er de fleste spillere, meg selv inkludert, helt elendige på alt som har med nærspill å gjøre. Selv om Mål-Trost selvfølgelig bestandig har vært helt rå på det da....

det er nå slik at gjennomsnittshandicappet i Norge ikka akkurat er under 10, så det kunne vært fint å få noen meninger som ikke bare gjelder "meg", "meg", "meg".......

NÅ, tilbake til Miklagard hetsing..... hihihi

Stomperud

over 21 år siden

Stomperud

Jeg spiller av prinsipp aldri baner som ikke har minst 10,2 på stimpen. Eller var det som mest..? Hva var det Miklagard hadde på stimpen igjen?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Mål trost: Hvor er svaret på mine spørsmål: "Forstår jeg det slik "mål-trost" at hvis du leser feks. på hjemmesidene til en bane at de feks. klipper på 4 mm, 5 mm så gidder du ikke å reise dit ? Hvor setter du grensa ? Hvor ville du satt grensa på "stimpen" ?"

Olle

over 21 år siden

Olle

Stimp målingene vil vel variere fra green til green og fra forskjellige steder på samme green.

Alle baner vil kunne lage noen kv.m. med stim på godt over 10.

Jens Pøttrus

over 21 år siden

Jens Pøttrus

Bare en "liten" presisering - igjen - for hvordan "stimpen" måles...
How to Use a Stimpmeter

Equipment Required:
• Stimpmeter
• Three golf balls
• Three tees
• One 10- or 12-foot measuring tape
• One Data Sheet
Step 1 Select a level area on the green, approximately 10 feet by 10 feet. (A simple means of checking for al evel area is to lay the stimpmeter on the green and place a ball in the V-shaped groove – the movement of the ball will indicate whether or not the area is reasonably level).

Step 2 Insert a tee in the green, near the edge of the area selected, to serve as a starting point. Holding the Stimpmeter by the notched end, rest the tapered end on the ground beside the tee, and aim it in the direction you intend to roll the ball. Put the ball in the notch and slowly raise the end until the ball starts to roll down the groove. Once the ball starts to roll, Hold the Stimpmeter steady until the ball reaches the putting surface.

Repeat the same procedure with two more balls, keeping the tapered end on the same spot.

Step 3 All three balls should come to rest not more than 8 inches apart. (Should they be farther apart than that, the Stimpmeter may have moved too much during the series, the balls may be damaged or of inferior quality, or unusual conditions may exist. In any event, a pattern larger than 8 inches is of dubious accuracy, and the three-roll series should be repeated.)

Assuming the balls stop within the prescribed 8- inch limit, insert a second tee in the green at their average stopping point. The distance between the two tees is the length of the first series of rolls.

Step 4 Repeat Step 2, using the second tee as a starting point and the first tee as an aiming point. (In other words, roll a series of three balls along the same line, but in the opposite direction.)

Step 5 Repeat Step 3, thereby establishing the length of the second series of rolls. Step 6 Measure the two distances – for the first series and the second series – and calculate their average. Record this as the speed of the green.

Note: Should the difference in length between the first and second series be greater than 18 inches, the accuracy of the resulting average may be questionable. The area selected for the test may not have been sufficiently level – or sufficiently representative of the green – in which case it is advisable to select another area and repeat the test. Sometimes a green may be so severely undulating or sloping that a level area is simply not available (which the data record should indicate).

Gjesp

over 21 år siden

Gjesp

Jeg slutter med golf!

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Bare til info "mål-trost":
Kongsberg klippes nå på 3,5 mm og rulles.
Lørdag 21.08 ble det målt 8 på stimpen (8,5 for å være nøyaktig).
Hull 15.
Søndag 22.08 ble det målt 8, kl. 10.00, på hull 15, 18 og puttinggreen. MERK: det var IKKE tørt slik at denne målingen trolig er litt for lav.

Dette samsvarer med ønske fra spillere om at farten skal være "konstant" minst 14 dager før km. (Altså, ikke sette opp banen med superraske greener 2 dager før feks...).

ball-striker

over 21 år siden

ball-striker

stimp meg her og stimp meg der,makan...
Jeg kjenner flere europatour spillere som har spilt og spiller ( svenske,Norske) fremdeles, de har da aldri snakket om at stimpen er så viktig, er det ikke bare å finne følelsen og speeden den dagen de spiller.
hva er det som gjør det så viktig for de hobbygolferene her inne?
makan igjen.

Patos

over 21 år siden

Patos

Fullstendig enig, stimphysteriet blant middelmådige hcp-spillere er latterlig jålete.

Olle

over 21 år siden

Olle

Det er viktig for alle middelaldrene golfherrene som aldri vil få under 20 i hcp. For da kan de glimte til på forum som dette og si at den banen er noe dritt fordi de kun hadde 12 på stimpen, og med en stimp på 14 så putter jeg 100% av alt på under 30 meter.

good swing

over 21 år siden

good swing

helt enig med ball- striker.
det gjelder og spille på de forholden som er på banen.
kjenner noen gode spillere som spiller på pgatouren og europatouren og de tenker aldri på stimpen.

Geir-Arne Johansen

over 21 år siden

Geir-Arne Johansen

hvorfor leser jeg dette ¤#"¤"¤!%"¤#

Joje

over 21 år siden

Joje

Enig. Snakk om å gjøre en tap-inn om til 5 langputter.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Når en ser nivået på diskusjonene nå, hvordan vil dere ha det til vinteren når Miklagard er stengt?

Mål-trost

over 21 år siden

Mål-trost

Runar, for å være helt ærlig så har jeg ikke noe annet forhold til stimp-meter enn diskusjonene her inne.
Har aldri puttet på en bane der jeg har visst nøyaktig hva stimpmetermålingene var når jeg spilte.
Det er bare slik at jeg putter mye mye bedre på Miklagard enn noen annen norsk bane. Det er helt sikkert fordi jeg trener enormt mye putting på treningsgreenen til Miklagard, og ganske enkelt synest det er mer morro å putte på raske greener enn på treige.
Men forstår såpass et de fleste putter best på hjemmebanen sin nesten uansett hvordan greenene ser ut.
For å svare på spørsmålet ditt, Runar, TROR jeg at jeg foretrekker en hastighet over 10.
Når du sier greenene på Kongsberg klippes til 3,5 mm og rulles, og likevel ikke har mer enn 8 på stimpen er ikke dette nødvendigvis et mål på hvor god greenen er å putte på.
Stryker du håndflaten over en 8-stimps Kongsberg-green og gjør det samme med en 8-stimps Bogstad-green kjenner du STOR forskjell på overflaten. På Kongsberg reiser noen av stråene seg, overflaten føles ru og har mye større friksjon enn på Bogstad. Denne ruheten gjør at ballen vingler mer i banen sin ved lav hastighet enn når underlaget er glattere og jevnere.
Og til dere som ikke skjønner forskjellen på rullemotstand og friksjon, tenk dere om før dere skriver dumme motargumenter.

Mål-trost

over 21 år siden

Mål-trost

Stimp-hysteri
Dere har nok rett dere som skriver at EuropaTour-spillerne ikke bryr seg noe særlig om stimp-målinger. Det er fordi de alltid spiller på gode baner, og fordi banene som arrangerer turneringene har visse minimumskrav sjekkes før turneringen av representanter for EPGA.
Er nok ikke mange norske baner som hadde kommet gjennom nåløyet der nei.
Når jeg skal holde meg på rundt 5 i hcp begynner puttinga å bli en viktig del av spillet, og ingenting er mer irriterende enn når 2-3 metersputtene blir liggende på hullkanten.
Har store problemer med å forstå motstanderne av at banene bør oppgi stimpmeterverdier, men det er vel noen baner som har så dårlige greener at de er redd for å miste greenfeespillere.
Mener ikke at de skal oppdatere sidene sine hver dag, men de kan opplyse at de f.eks har greenhastighet på 7-8 fot under normale forhold.

Kjella

over 21 år siden

Kjella

Til Mål-Trost

Hva er forskjellen på rullmotstand og friksjon?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg synes synd på deg "mål-trost", det må være sørgelig å spille på så masse dårlige greener (etter din standard).

Jeg synes greenene på Kongsberg er meget bra å putte på, så da er vi uenig, men det er lov.

Hva med klippelengder da "mål-trost", gidder du å spille på baner som er klippet på la oss si 4 mm ? 5 mm ? Eller bare dropper du dem ?
De på 4-5 mm kan vel umulig være raske nok ?

"ingenting er mer irriterende enn når 2-3 metersputtene blir liggende på hullkanten" Enig i det, men hvis du ikke klarer å slå en 2-3 meter putt 20 cm forbi hullet i stedet så bør du trene ennå mer putting synes jeg. Man må jo lære seg å putte på alle type greener, vi bor i Norge !

Hejdaniel

over 21 år siden

Hejdaniel

Stimp my ass. La oss diskutere noe annet.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Fytti h.... for en gjeng med onanister... (pardon my french). Ikke rart det er morsommere å spille med briter enn med nordmenn når folk onanerer etter stimpmålinger.... Jeg er f... meg stolt av å kunne si at jeg spiller banen som den er - og velger baner ut fra om jeg liker banen og ikke ut fra farten på et par greener målt kl. 0700 om morgenen. Hva blir det neste ? At noen kun velger baner som gir så og så mye fairway rull basert på en haug duste parametere (drivertype, vinkel, vind etc.) og krever at dette skal måles kontinuerlig ? Hadde noen ikke-nordmenn kunnet lese dette så hadde de ledd seg ihjel..-..

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det virker som "mål-trost" er alene i denne saken ja.... :-)

nut

over 21 år siden

nut

På vegne av de få som skriver stimpmålinger på banen, beklager jeg så mye at jeg har gjort dette.
Det var faktisk ment som en service til spillerne, men jeg forstår nå at det var verdens dummeste idè. Jeg skal heller aldri informere om klippehøyder på tee, fairway og rough eller opplyse om arbeid som gjøres på banen.
Atter igjen, jeg beklager så mye for at vi prøvde å yte litt ekstra service.

PS! Finn en annen hobby, idioter!

hvem f snakker om hysteri??

over 21 år siden

hvem f snakker om hysteri??

debatten startet med en liten tillegsopplysning om hastigheten på greenene sist helg. Dette blir trukket og dratt til hysterie meg her og der.
sjerp dere a folkens!!!, dere gjør dette forumet til ricki lake og det som værre er.
Min oppfordring er at fomument bør brukes til å informere om noe interessant(selvfølgelig subjektivt) og ikke minst søke svar på golfrelaterte spm. Ikke diskutere hvem som har de sterkeste fedre. Det er nemlig det nivået dere ligger på nå.

Per U.

over 21 år siden

Per U.

nut, så veeeldig sur da, gitt.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

For dere som er så veldig interisert i stimpverdier, har jeg en nyhet til dere. Vi i nettogolf har nå fått inn noen fantastiske puttere, puttere i en serie på fem, basert på stimpverdien der du skal spille.
Så, nå er det bare å ta telefonen før tee off, undersøke dagens stimpverdi, for så å gå i stativet og velge dagens putter.
Dette er ikke tull, det er bare så synd at de vi fikk levert er beregnet på stimpverdien 8, 10 og 12. Således er det vel begrenset hvor de kan brukes. Henger de vel på veggen sålenge, inntill ett miklagardmedlem kommer innom.

mik"lei"gard

over 21 år siden

mik"lei"gard

...og det er det vel ingen av snobbene der som ville finne på å gjøre, ditt etablisement er vel langt under deres verdighet...

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Såfremt Herr Pedersen ikke bekler sitt etablissement med rød løper, serverer kanapeer og champagne i lobbyen, kan tilby en garderobe til min chaffeur som sikkert bliver ganske besvettet etter sådan lange kjøreturer ut på bondeland, så er nok risiko for at bli beæret med visitas av meg (og mine likemenn på Miklagard) tilnærmet lik origo...

Olle

over 21 år siden

Olle

Jeg har nettopp kommet tilbake til Norge fra et lengre utenlandsopphold. Er derfor ikke helt med på denne Miklagard debatten, hva er det som er feil med banen/medlemmene?

HP

over 21 år siden

HP

Etter min erfaring som årsferskt medlem: Ingen ting, egentlig. Banen har imidlertid ikke lagt sjul på at den har ambisjoner om å være veldig bra, men i år fikk de problemer med greenene. Dette har naturligvis resultert i en del skadefryd rundt omkring.

Det pussige er at jeg bare treffer hyggelige mennesker der oppe, og at de som er mest negative til banen ser ut til å være mennesker som aldri har spilt den. Greit for meg. Jeg liker at det ikke er trengsel på banen. :-)

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Selv jeg som er medlem av Drøbak og bor på verste østkant i Oslo synes det er trivelig på Miklagard. De som har gitt den banen snobbestempel er helt på jordet, fra Jante eller bare grønne av misunnelse (neppe for årets tilstand). Man blir tatt hyggelig i mot, marshallen er greiere enn de fleste andre steder og banen har fasiliteter til å ta med barn for å trene.

Nettogolf viser sin seriøsitet igjen her oppe - det er godt.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Det var vel for mye å håpe på at sånne som S.S. skulle skjønne at dette ikke er noe fleip.
Det er faktisk ikke tull at disse finnes og brukes. Om jeg skulle oppfattes som sleivete overfor Miklagardmedlemmene, så var ikke det tilsiktet. Slik jeg har forstått det, så er det jo bare der de har greener med så lave verdier. Jeg har ikke fått anledning til å spille der selv, men ser fram i mot å få gjort det en gang.
For at S.S. skal få muligheten til å skjønne noe, har jeg lagt inn linken til produsenten vi er distrubitør for. http://www.louisvillegolf.com/putters_stimp.shtml

Børje

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg trodde hvert ord jeg Børje. Mistenker deg ikke for å lyve. Det var tekstreklamen jeg siktet til... :-)

SJ

over 21 år siden

SJ

Ikke denne gangen heller fikk et innlegg fra B.P. gå upåaktet hen. Jeg ser frem til den dagen da alle kan skrive et innlegg, uten å bli "hengt ut" som useriøs bare man åpner kjeften.

Jeg synes det var interessant å få vite at slike puttere finnes, og at de endatil selges i Norge. Og ikke minst var det på sin plass, i denne usannsynlig håpløse stimp-debatten.

Putte

over 21 år siden

Putte

og Børje er ute med sine reklamestunt, merkelig at den mannen ikke tar et hint og skjønner hvordan man oppfører seg! Han får gutta i film "Dum og dummere" til å fremstå som ledere av Mensa-klubben.......

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

SJ, det må da være mulig å informere om at slike puttere finnes uten å hive ut firmanavnet sitt. Han klarte det like over her da han la ut en lenke til et annet sted.

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Putte,
Nå synes jeg du blåser ting ut av proporsjoner.
Børge plasket uti noen ganger til å begynne med med nettogolf (og ble bl.a. kritisert av meg for det ved et par anledninger). Han har deretter gitt uttrykk for at han har skjønt poenget, og det synes jeg vitterlig at han har vist med sin oppførsel her i forumet de siste månedene.

Innlegget her over var en kurrant opplysning og/eller en kuriositet med et (forsøk på) humoristisk vri. Enig med SJs betraktninger - dette her var da ikke noe å ta på vei for.

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Enig med SJ og Espen,
synes det var helt relevant (og interessant) informasjon fra Børje Pedersens (BP) side, selv om jeg synes putterne virket litt old-school ;-) Og når BP omtaler sine egne produkter synes jeg at han *burde* bruke firmanavnet sitt slik at det ikke oppstår noe habilitetsproblematikk. Alle skjønner da hvilket flagg han seiler under. Eller burde det.

Smilende Sam, før har du vært svært så negativ når BP har kommet med produkthenvisninger, -anbefalinger ol. uten å nevne at han har kommersielle interesser. Og nå plutselig trekker du nettopp frem at han ikke burde ha nevnt dette? Beats me.

McPutte

over 21 år siden

McPutte

Hva skjer!???? Hvor har janteloven og alle Miklagardhatere blitt av?? Det må det være noen som har noe dritt å si om Miklagard - debatten kan jo ikke bare dø ut med 200 innlegg - kom igjen, harde skyts nå!

SOL

over 21 år siden

SOL

Har du ikke lest Miklagard på Gsiden. Hva med å fjerne innlegg "som ikke følger tråden"

Putte, the real one

over 21 år siden

Putte, the real one

Putte'n som klager på Børje er ikke meg, men en navnetyv!

Joje

over 21 år siden

Joje

Å herregud - finnes det TO av dere?!? (hehe)

SOL

over 21 år siden

SOL

Sjelden med bare en Putt må vite. Det skal gode innspill da mener jeg

Tiger McWould

over 21 år siden

Tiger McWould

Putte da..... alle som kjenner deg vet at du er en liten schizo........

puttebakken den ene dagen, slettebakken den andre dagen, Angus den tredje dagen.........

hvem av deg kommer til å svare på dette da?

:D

Putte, the real one

over 21 år siden

Putte, the real one

Ja, du tror meg vel ikke hvis jeg sier at jeg er den ene av dem, men fortsetter vel å innbille deg at det vi er *en* schizofren to-putt... :-)

Men det er altså feil. Ser at en annen har rappa nick'et mitt, men jeg gidder ikke bry meg når det er i tråder jeg ikke gidder lese. Siden dette er en tråd jeg starta, føler jeg at det kunne være greit å si i fra...

Putte, the real one

over 21 år siden

Putte, the real one

Nå har sniken rappa det nicket og. Den ekte putte skifter nå navn til ekki-ekki-ekki-batang... så vet dere det

Putte

over 21 år siden

Putte

Å så morsom du er... for***** putte-faker...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her