Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Forhold på Losby.

besøkende

over 16 år siden

besøkende

Er det noen som har noen formening om hvordan forholdene er på Losby?

også besøkende

over 16 år siden

også besøkende

Det er veldig bra forhold for tiden. Kjempebra fairways, jevne gode greener (ikke super raske). Men noen få teesteder er litt dårlige. Spilte der på Søndag og syntes banen var veldig bra. Anbefales!!!

ja

over 16 år siden

ja

Spilte Losby, Østmork i helga. Helt greit m/forferdelig lang uklippet ruff som vanlig. Dumt med ruff også bak bunkerene. Banen er vanskelig nok som den er. Ellers er det pusset opp og forbedret på vannhindrene siden sist jeg besøkte banen. ikke minst hull 8 er nå greiere. Hull 2 var fortsatt ikke åpnet, men reservehullet mellom 3 og 4 ble benyttet.
Forresten kan det ikke henges opp en liten plakat som forteller litt om avstandene på dette hullset. Ta deg en tur og lukk øynene for canadagjessene, men for all del slå rett. God tur.

Losbymedlem

over 16 år siden

Losbymedlem

Bra forhold, men man spiller treningshullet i stede for hull 2. Ellers enig i Ja sin beskrivelse.

Stian

over 16 år siden

Stian

Det provisoriske hullet måler ca 125m fra gul.

Ellers så er det viktig å holde seg i fw eller semirough, faller du utenom kan du bare slå en ny ball med en gang.

ja klager

over 16 år siden

ja klager

over høy rough... hallo? er det dårlig når en fin bane har litt rough så man faktisk må slå et bra slag for å få et bra resultat? Personlig liker jeg litt høy rough, da får man litt bedre betalt for et bra utslag... men folk er forskjellige ja... og jeg så en plakat hvor det sto hvor langt det var når jeg var der oppe..... men men, ikke alle som alltid kan være fornøyd =)

Losbykaren

over 16 år siden

Losbykaren

Det står et skilt ved startboden om lengdene på treningshullet. Syns forresten det er latterlig at de ikke kan bruke den "gode" delen av hull 2 til å sette flagget på.
Syns også Losby er i bra stand, men det er ikke noen bombe at dette ikke skjer før vi har skrevet 15. juli. Vi på Losby har vel ikke knapt hatt bra forhold før den tid, noe som er utrolig leit med tanke på at sesongen "slutter" rundt 1. sept (slipper opp fairways og greener til vinteren)

Draw

over 16 år siden

Draw

Jeg sier meg enig i at det er gode forhold på Losby nå -veldig bra faktisk!.
Litt festelig at folk klager slik over roughen der. Ja, det finnes flere steder hvor man ikke kan finne igjen ballen, men er ikke poenget med rough at man ikke skal være der da??

Haugermedl.

over 16 år siden

Haugermedl.

Det er pussig Draw - vi opplever det samme hos oss. De som har fått mest pepper var vel Nes, som hadde litt ruff for 3-4 år siden. Da var det liv på disse sidene. Ufortjent kritikk til Nes, som i år nok en gang har hatt fine forhold i hele sommer.
Jeg har også spilt Losby denne uka og vil rose banen for fine forhold, men hjemmebanen koser jeg meg mest på.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Poenget med rough er vel at man skal straffes for å havne der. Finner man ikke ballen, er straffen å sammenlikne med OB. Det er vel neppe meningen.

Hvis man har rough som er så tjukk at ballen som regel blir borte, kan dette føre til ekstremt mye unødvendig tidsbruk i form av ball-leting. Roughen bør være slik at du normalt mister et slag på å havne der.

Stian

over 16 år siden

Stian

Akkurat. Rough kan fortsatt være kranglete nok uten å ligne kratt slik det er idag.Det medfører masse leting, forsinkelse i flighten og irritasjon tilslutt.

Morsomt nok "forventes" det at en runde på Losby tar 4 timer..

Gulber

over 16 år siden

Gulber

Jeg er enig med Gunnar bull. Man blir nok straffet i roughen selv om den ikke er så høy som på Losby, dette med tid er det masse fokus på så få ned roughen slik at spillerne finner ballen i nogelunde tid. man blir straffet nok. spilte Mørk her om dagen Roughen var ca 5 cm men sëig å komme igjennom. altså lett å finne ballen men straffet allikevell.

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Tja havner man i roughen på min hjemmebane, er det bortkastet tid å lete etter egen ball.

Man finner ofte fem andre baller om en bruker de fem minuttene, men hva er vitsen når ens egen er borte? Forsinkelse og irritasjon fra flightene bak..

Dropp og ta ekstraslag gjennom det meste av sesongen er virkeligheten. Er det duket for turneringer, ser rougen straks flottere ut.

Kosmetikk eller dårlig banepleie på en bane med mye eierbusker og flott, er ikke nok;-)

Draw

over 16 år siden

Draw

Da må jeg få stille et spørsmål; mener dere at det er fair at man kan slå ballen absolutt hvor som helst og tape ett slag? Det er jeg svært uenig i. Etter min mening skal enhver golfbane med respekt for seg selv ha flere områder hvor man absolutt ikke skal havne, men som man samtidig kan redde seg ut fra.
Jeg vil mye heller vente på noen som leter etter en ball i roughen enn å vente på fire pensjonister med hver sin "fiskestang" på jakt etter baller i et vannhinder....

Stian

over 16 år siden

Stian

Det er forskjell på rough man kan redde seg ut ifra og kratt man ikke finner igjen ballen i.

Det er kjedelig når du nesten utelukkende må slå en ny ball om du ikke havner i fairway eller semi på første.

Nå snakket jeg med en mashal der idag, og John Uppard som har sluttet har vært en veldig dominant faktor på hvordan banen skulle være.

Han ville ha en mesterskapsbane med da alt som hører til, hadde det vært flust av mesterskap og turneringer hadde jeg skjønt tegninga, men det er det faktisk ikke.

Men han er uansett ute nå, og da blir det forhåpentligvis endringer

Yes

over 16 år siden

Yes

Takk Stian (kl 12:26) - det er vel der vi har sanninga + pengesekken.

Bogeybjarne

over 16 år siden

Bogeybjarne

Hva slags regler spiller du med Merethe? Dropp å ta ekstraslag? Finner man ikke ballen skal man spille ny fra der man slo forrige slag.

Bobby Peru

over 16 år siden

Bobby Peru

Selv om det er delte meninger om hvordan rough'en skal være, mener jeg at det ikke henger på greip å ha målsetting om 4 timers runder og samtidig la det gro purre der det ikke er sjangs å finne ballen selv om du vet hvilken kvadratmeter den landet i, i de områdene de fleste slice-drivene havner.

En stund var faktisk Losby (østmork) ganske bra på å ha oversiktlig rough (f.eks. hull 3 til høyre). Men 4 timer er helt på jordet når det gjelder Losby; går jeg alene går jeg på ca 3.30 med greit tempo ... med 4 spillere sier det seg selv at tempo må være ekstremt høyt og det er ikke noe rom for å lete etter baller.

HIO

over 16 år siden

HIO

Det siste er jeg helt enig i Bobby Peru...4 timer på Losby er så og si umulig med en firerflight. Jeg går som regel ut rundt kl 0800 i helgene og klarer aldri å komme under 4 timer med en firerflight.

Bobby Peru

over 16 år siden

Bobby Peru

... og til de som klager på sakte spill ... de gangene jeg har spilt i utlandet (frankrike, irland, skottland) har jeg alltid spilt raskere enn i Norge ... kanskje en indikasjon på at man setter opp banene "feil" her til lands ift målsetting om raskt spill?

Vijay Swing

over 16 år siden

Vijay Swing

Noen som vet når tid hull 2 åpnes igjen?

bssn

over 16 år siden

bssn

Det er ikke meningen at man skal tape et slag i gj.snt hvis man havner i roughen heller.

Det er meningen at en skal få et vanskeligere andreslag, samt lavere mulighet for å få stopp på ballen i et scenario hvor en treffer greenen.

I tillegg er det veldig lite smart (og på sikt økonomisk) å ha superhøye rougher på en vanlig bane som Losby her i Norge i det dette skaper veldig mye kø og irritasjon på banen. Også med tanke på at gjennomsnittsHCP i norge er ræva.

Draw

over 16 år siden

Draw

Det er ikke snakk om at semi-roughen eller roughen på Losby er "superhøy". Det er snakk om den tjukke roughen utenfor disse. Da blir det for dumt å si at man skal
-"få et vanskeligere andreslag, samt lavere mulighet for å få stopp på ballen i et scenario hvor en treffer greenen".
Etter min mening er det noen steder på Losby hvor "tjukkroughen" godt kunne vært klippet, men på andre steder er den med å forme banen, og fungerer som skille mellom hull, og/eller markere 'risk and reward' sjanser.
For meg blir det helt feil om man skal kunne dunke løs på alle hull og bare risikere å minste ett slag, eller til og med bare "få et vanskeligere andreslag".

Stian

over 16 år siden

Stian

Vijay : Hull 2 var åpnet idag.

Draw : helt enig, noen steder må det være krattrough, men slik det er nå er det fairway-semi-kratt, det skal dermed ikke mye til før man er ute i guffa og må slå 3. slag og håpe det finner tryggere grunn.

Tror det er rimelig stor irritasjon blant medlemmer på roughen, har ikke snakket med noen som har forsvart det enda, så kan ikke skjønne annet enn at dette vil endres på.

veggiss

over 16 år siden

veggiss

dette skrev klubben på høsten i fjor etter medlemsundersøkelsen:

"Roughen har vært svært tøff i år, det hersker det ingen tvil om. En
av forklaringene på dette er selvsagt den store mengden nedbør som
kom midt på sommeren. Alt som gror grodde dobbelt så fort som vanlig,
og roughen ble tøffere en vanlig. Det var til og med kommentert i
evalueringen fra LET etter SAS Masters at roughen var svært vanskelig,
og det sier jo litt. Vi har selvfølgelig merket oss dette, og det er planlagt
grep som skal gjøre dette bedre."

lurer på hvilke grep de har gjort jeg?

Tarzan

over 16 år siden

Tarzan

Hvorfor har hull 2 vert stengt?. Spilte i dag og det var matteutslg?
Vi snakker august og det har ikke vert 1 menske på tee der i 1 måned.
Utrolig dårlig med så mange som jobber der..

Stian

over 16 år siden

Stian

Det var problemer med greenen som måtte fikses, samt at teestedene ser ut som ...tja, de ser bare jævlige ut.

Trodde ikke det å så gress på tee skulle være så ufattelig avansert.
Men kom September så er banen i topp stand!!! :)

veggiss

over 16 år siden

veggiss

som vanlig for Losby med andre ord...topp stand i september ;)

Lospist

over 16 år siden

Lospist

Nå har vel Losby vært i bedre stand i år enn Holtsmark noen gang har vært veggiss. Noen som hører glass som knuses?

Bogeybjarne

over 16 år siden

Bogeybjarne

Ikke bare er det tjukk rough, men det er jo farlig å gå ut i den også. Hoggorm over alt. :-)

På hull 12 virker det som om de har klippet det litt snillere i år. Krattet på venstresiden deker et litt mindre areal i år.

veggiss

over 16 år siden

veggiss

Lospist: har jeg noengang skrevet at holtsmark har vært i god stand? denne diskusjonen handler om losby, ikke holtsmark...den vet alle er rævva uansett ;)

JanB

over 16 år siden

JanB

Ser at uttrykket heavy rough ikke er brukt i denne tråden. For meg eksisterer det 3 typer rough.
Semi -
Rough
Heavy-

Man skal aldri forvente å miste ball i hverken semi- eller vanlig rough. Det skal være "umulig" å komme like langt som fra fairway, og man skal altså straffes for å havne der. Det kreves helt andre slag (brattere køllevinken bl.a.) fra rough, men det er også det eneste.
Imidlertid er det straks mer komplisert der roughen er opp til knærne. Det kan være vanskelig å finne og uten forcaddie, slik man oftest har på turneringer, kan det være "lost ball" og en bør definitivt gjøre en provisorisk.

Jeg synes generelt sett rough og heavy rough er for høyt på de fleste banene i Norge. Om dette skyldes banemanskap eller at banekomiteen ikke får være med i diskusjonen med greenkeeper er uvisst.
Gode baner har en aktiv dialog mellom banemanskap og banekomite

$$$$$$$$$$$$$$

over 16 år siden

$$$$$$$$$$$$$$

Det koster å klippe røffen.
På min hjemmebane har banekomiteen fingått hele banen for å sette opp optimale rutiner for klipping av alle høyder. Dessverre er budsjettet for lite til at de kan gjøre noe med røffen. Da måtte de ansette en ekstra banearbeider. Den blir bare klippet én gang om høsten. Spurte greenkeeper hvorfor de ikke kunne la noen av bøndene rundet banen ta gresset til for, og fikk da vite at de bruker så mye giftig sprøytemiddel at det var skadelig for husdyr. Synd, for det er nok heavy røff til vinterfor til 20 kuer.

Rødsvingel

over 16 år siden

Rødsvingel

Roughen på Losby klippes nå. De har lagt ut en artikkel om hva de gjør og og hvorfor

http://www.losby.no/hektor/show.php?id=647

Kanskje noen der har lest denne tråden;-)

Stian

over 16 år siden

Stian

Spilte idag, og de har klipt store mengder rough f.om hull 6 og utover. Akkurat nå er det naturligvis litt i korteste laget, men at de tok til fornuften er iallefall bra.

Losby er uansett flinke med oppdateringer på å informere om banestatus og planer.

besøkende

over 16 år siden

besøkende

Spilte Losby igår. Nå er det vel på tide å legge nok sand i bunkere slik av duken "ikke er i spill". At den nye sanden skulle gi mindre vedlikehold betyr vel ikke at banemanskapene slutter å gå rake over bunkerene. (kan ikke jeg har sett det er gjort særlig mange ganger iår og spilleren gjør det åpenbart ikke etter at de har vært der.)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her