Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kongsberg

Noobie

over 17 år siden

Noobie

Vurderer å melde meg på Amatour der neste helg men er litt usikker etter hva jeg har hørtom banen??

Begynner den å likne seg selv eller er det fortsatt en åker??

Noen som har spilt der nylig?

Var der på lørdag

over 17 år siden

Var der på lørdag

Kongsberg har kommet seg veldig siste 2-3 ukene, men den var i så dårlig forfatning etter vinteren at den ikke blir i nærheten av bra denne sesongen. Det er fortsatt sår på greenene, "netting"-vekst på fairwayene, døde partier, treige greener med ujevn hastighet fra green til green (innslag av tunrapp på noen av greenene.)
Var mye hoderysting etter 2. divisjon i Lag-NM forrige helg.
Kommer du fra en bane med gode forhold bør du ikke spille Amatour på Kongsberg.

king ben

over 17 år siden

king ben

takker for infoen... Blir å melde seg av her skjønner jeg....

elg

over 17 år siden

elg

Skjerp dere karer! Dette er en turnering! Jeg hadde forstått dere hvis dere skulle hacke dere rundt på en selskapsrunde og kan velge hvilken bane dere vil spille.

SÅ gode er dere ikke at en skade her og der på banen skal få dere til å grine på nesen. Det er for råflott og en kresenhet som får meg til å kjenne en sur følelse i halsen.

Tipper de mest seriøse golferne ikke legger så mye vekt på evt. skader på banen, men spiller den som den er og konsentrerer seg om å gjøre det så bra som mulig i turneringen.

elg

over 17 år siden

elg

Forresten king ben - tror ikke du trenger å melde deg av. Du kommer sikkert ikke med allikevel pga for høyt hcp. ;-)

Gunder

over 17 år siden

Gunder

elg: Joda det er forsåvidt sant at man kan konse om spillet, og å gjøre det så bra som mulig. Men jeg er en av de som blir noe inn i helsikke forbanna når korte putter hopper av linja og man spiller bogey-golf fordi banen er i dårlig stand :) Da spiller jeg heller selskapsgolf på hjemmebanen min. Jeg har det bare ikke i meg å si "Nei så synd, det var ikke min feil men jeg smiler allikevel". Akkurat så kresen er jeg dessverre.

Men forsåvidt. For tiden putter jeg uhyre dårlig så da treffer jeg sikkrt hullet med pullene og pushene mine. Triller du en 1-metersputt på linja på en dårlig green hopper den jo nesten garantert vekk. Pusher du den har den større sjans for å gå i siden den kommer til å hoppe til en av sidene uansett :) Setter du den på linja må den hoppe tilbake igjen for å treffe hullet.

Jeg tipper 6,4 er nok for å komme seg med på Kongsberg. Men jeg tipper også at King Ben kommer til å banne endel hvis han spiller der :)

elg

over 17 år siden

elg

Jeg regner med at banen ikke er så dårlig at det ikke er forsvarlig å arrangere turnering der. Hvis så var tilfelle, burde klubben avlyse.

I forkant av turneringer pleier dommer og turneringsleder kjøre rundt banen og bl.a. merke evt. dårlige partier. En dommer med respekt for seg selv burde kunne ta et standpunkt om banen er bra nok eller ikke til å arrangere en turnering på.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det er dårlig gjort å påstå at en sann kristen som King Bend vil spotte sin Gud bare på grunn av et par dårlige slag :-)

King Ben

over 17 år siden

King Ben

Takk GB!

Kjenner meg ikke igjen i karakteristikken til Gunder! :-)

Du skjønner det Elg!. Vi som er så dårlige til å spille golf men allikevel kun får en liten neva tildelte slag er avhengi av å sete noen putter for å kompensere for et dårlig slag her og der.... om ikke scoren skal bli slik at dere senere kan gå inn her å skrike "Jålehandikapper!"

Sån sett er greener det viktigste. Bommer man en 3-4 putter fordi greenene ikke tillater at de går i, Da har iaffal jeg brukt opp halvparten av mine slag... 4-5 slag til pga turnering så er det dags for at slike som deg senere kan gå inn her med beskyldninger og karakteristikker om "hvordan er det mulig" osv.....

Slik var det også på Holtsmark på lørdag. Bomma 3 putter på 50 cm... og hadde 2 flyer fra fairway! Da er 5 av 7 slag brukt opp..... Ikke akkurat artig når man skal spille turnering under enda mer eledige forhold......

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Forsvarlig og forsvarlig. Det er sikkert forsvarlig :)

I fjor var det i alle fall håpløst treigt på Kongsberg. Jeg klarte selvsagt å ordne meg mange lange putter som var umulige å toputte. Når man må klaske til ballen så hardt på lange putter så er det ikke så lett å få ballen innenfor tap-in. Kjedelig å spille sånn golf.

Gunnar Bull: Vil ikke en antikrist gjøre gode ting når han banner da? Da tilber han sin gud. Kan ikke kalle slikt gudsbespottelse. Tøysemann.

Rasta Basta

over 17 år siden

Rasta Basta

Hvor dårlig må en bane bli for at det ikke skal være forsvarlig å arrangere amatour på den.
Svar: Jæ.... dårlig.
Det er bare å se på tidligere arrangementer.
Og den dommeren som avlyser en turnering i Norge har jeg lyst å møte. Dommerne i Norge er stort sett så gamle og svaksynte at de sliter med å komme seg ut og inn av golfbilen de kjører.
Jeg er enig i det Gunder sier om 1-metersputter som triller slalom. På Kongsberg hopper ballen oftere ut av linja si enn tilsvarende putter på andre baner jeg har spilt. For ikke å si småchippene som treffer skjevt på en av de millioner av gressfloker på greenen og forandrer retning med 30 grader. Kongsberggolf er bingogolf. Den som liker bingo bør dra til Kongsberg golfbane.
Men uansett hvor dårlig bane man spiller på så gjengir resultatlista stort sett spillestyrken til de som spiller +/- noen få slag. Det største problemet blir å motivere seg når ballen ligger på dødt gress med et "gjerde" av langt friskt gress der kølla skal treffe. Mange steder på banen spirer gresset bare i stripene der det er nysådd og det er lett å bli forbanna og miste konsentrasjonen når ballen stadig ligger vondt til.

Hvem vinner?

over 17 år siden

Hvem vinner?

hmm?

Hvem vinner ??

over 17 år siden

Hvem vinner ??

I matchplay mellom gress og gressklipper vinner gresset......

Loser

over 17 år siden

Loser

Ikke hvis gressklipperen er i overtall. :-)

Kristian Trægde

over 17 år siden

Kristian Trægde

Noen som har sett værmelding for neste helg?

http://www.yr.no/sted/Norge/Buskerud/Kongsberg/Kongsberg/helg.html

Det kommer til å bøtte ned med vann, og Kongsberg har ikke akkurat verdens best drenerte bane. Blir ikke lett å finne steder å droppe ballen hvis værmeldinga slår til.

Pyser

over 17 år siden

Pyser

Tullball, så dårlig er det ikke. Har spillt flere runder der i det siste; noen dårlige steder er det, men det er ikke snakk om masse slag pr. runde her som kan kan få inntrykk av. Det ble spilt flere runder på - under par under det forferdelige været under NM. Men dere amatour pysene er vel litt mer feige selvsagt ;-)

Pyse

over 17 år siden

Pyse

Tror ikke det blir flere deltagere fordi man blir kalt pyse hvis man ikke stiller. Dersom noen ikke ønsker å spille golf i møkkavær på en dårlig bane så må de få lov til det uten å bli kalt noe som helst.

NM 2. div

over 17 år siden

NM 2. div

Under 3. runden forrige helg kom det 40mm nedbør og banen klarte seg bra. Greit nok at det danner seg noen bløte områder enkelte steder, men å si at banen er dårlig drenert er bare tull!

Kan forresten minne om at banerekorden på 68 slag ble tangert den dagen også, så god golf går det an å spille på banen.

Golf

over 17 år siden

Golf

Kongsberg var SJOKKERENDE dårlig under NM 2. div

Øøøøøø

over 17 år siden

Øøøøøø

Det med pyser var jo ikke alvorlig ment - "Pyser" setter jo en ;-) etterpå.

Jeg har vært 3 runder på Kongsberg i år, den første runden var når det var gratis greenfee. Banen var da i meget dårlig forfatning. Den siste runden var i går, og det var ikke samme bane. Det henger igjen noen steder, men å si at den er sjokkerende dårlig er ikke riktig. Alle vet hvilke problemer Kongsberg har hatt, jeg vel heller påstå at det er sjokkerende hvor bra den har blitt etter så sykt dårlig den var. Green på hull 2 henger litt etter fortsatt, men det vokser veldig bra der nå, og det blir bedre for hver dag som går.

Amatour spillere bør ikke ha noe problemer med å kunne nyte en sunn konkuranse på Kongsberg - det er ihvertfall ikke forholdene som ødlegger scoren. Nå skal det sies at ENKELTE (i fåtall) av de Amatour spillerene jeg har vært borti er litt, hvordan skal jeg si det, litt mer proff-spillere enn de egentlig er. Det virker som det er siste kvalet før the open eller noe slikt, og banen må være i århundres beste stand for å kunne bli så heldig å få besøk.

Det er heldivis ikke mange, flere jeg har snakket med vet hvordan forholdene er, og er klar over at det ikke er 100%, men de respekterer at banen spilles som den er, og at det faktisk er gjort en kjempejobb for å få den så bra den er. Ja - det er fortsatt litt igjen. Det hjelper ihvertfall ikke for banen / klubben at man er overdriver maximalt i negativ retning. Gi et fornuftig bilde hvordan forholdene er.

mikkelrev

over 17 år siden

mikkelrev

banerekorden på Kbg er ikke 68 slag....Jan Are Larsen gikk 66 eller 67 under Norges Cup som han vant etter omspill med Thorstein Nævestad.

Kristoffer Steen hadde banerekorden i en halv time, han gikk 68 eller 67..

mikkelrev

over 17 år siden

mikkelrev

sjekket nå, banerekorden er 67 slag...satt av Jan Are Larsen i 2002 !

Banestatus i dag

over 17 år siden

Banestatus i dag

Utslagssteder: Varierer fra meget bra til veldig dårlig.

Fairwayer: Variabel kvalitet. Alle vil garantert få noen dårlige ballplasseringer. Vil bli mest rettferdig med ballplassering 1 køllelengde.

Semirøff: Jevn og fin. I dag var den riktig lengde, dvs man fant lett ballen men den lå nedi gresset og var ikke alltid så lett å slå.

Langrøffen: Lang og ekkel, vanskelig å finne ballen og enda vanskeligere å slå den. Amatourspillere burde greie å holde seg unna denne.

Bunkere: ser fine ut på overflaten, men er utrolig lunefulle. Sanden er noen steder dyp og porøs, andre steder ligger "betongen" 2 mm under overflata. Her er noe banemannskapet bør ta tak i snarest.

Greener: Noen er helt fine, andre har sår. Ballene holder linja dårlig, og ved lange putter har ballen en tendens til å begynne å hoppe og taper fart. På lange putter hender det jeg bruker en hybrid i stedet for putter for å få bedre lengdekontroll. Riktig flaggplassering vil minimere urettferdige putter. Det er opp til greenkeeper hvor gode og raske han vil gjøre greenene under konkurransen. Bør være mulig å oppnå 7,5 - 8 fot på stimpen.

Drenering (generell erfaring). Banen tåler (trenger) en kraftig regnskur etter den lange perioden med tørt varmt vær vi har hatt nå, men ikke regn hele dagen. Store partier blir lite spillbare når det regner mer enn 10mm på et døgn. Smarte hjemmespillerne får en liten fordel ved regn. Slår værmeldinga på yr.no til blir det brukbare forhold på lørdag men elendig på søndag. Ta med støvler.

Banestatus i dag

over 17 år siden

Banestatus i dag

Ææææ, ser at værmeldingen har endre seg siden jeg kikket på den tidligere i dag. Ser ut til å bli en fin golfhelg i Kongsberg neste helg.

Bare et tips

over 17 år siden

Bare et tips

Gå innspill på fredag og kom med bemerkninger etter dette. Tror flere vil få seg en positiv overraskelse.

NM 2. div

over 17 år siden

NM 2. div

Ok, mikkelrev, dårlig resarch. Poenget var uansett at hvis det gikk ann å spille god golf (68 slag) for 2 uker siden under nm, burde det være mulig for Amatour-spillere å gjøre det samme til helgen...

Kongen av Skollenborg

over 17 år siden

Kongen av Skollenborg

Med gode greener og gode forhold burde banerekorden være 62-63 slag på Kongsberg. 5-6 handicappere klarer å spille banen på par en dag med god flyt, lurer på hva en lokalkjent +4 handicapper kunne klare på en god dag. Hull 1 er dessuten et par-4 hull som er døpt om til par-5.
Jeg spilte årets første hele 18-hulls runde på Kongsberg i går og hadde bare 1 slag og 2 putter som ble påvirket av dårlige forhold.
Har vært flere ganger på banen tidligere men gått av etter 4-9 hull fordi banen var i helt ræva forfatning. I går var imidlertid banen mer enn bra nok for amatour så jeg kjørte rett hjem og meldte meg på. Startfeltet var ikke fylt opp så jeg tipper turneringsansvarlig er positiv til dem som etteranmelder seg.

Blablabla kongen

over 17 år siden

Blablabla kongen

Hvis om atte dersom atte så burde vel du spilt bare birdier og 54 slag på denne runden din i går...

Våkn opp!

PG

over 17 år siden

PG

Det er mange som mener at Kongsberg er så enkel. Det har vært Norges Cup (P4), Ama-tour, NM-divisjon (1 og 2 div) men det er sjelden det er resultat under par etter flere runder. Det er en enkel bane for 10-20 hcp spillere og en rettferdig bane for de som er under dette. Hvis du ser på resultatene på alle Ama-tourer som er spilt i år, så er det et startfelt på ca 90 spillere, som i snitt har hcp på ca 3,5. Dvs at resultatlistene ikke burde ha mange rundene over 80 slag. Snittet på de siste rundene ligger langt over dette. Det kommer det også til å gjøre til helgen på den enkle banen på Kongsberg, med ballplassering på fairway. Faller selv inn i denne kategorien som drar ned hcp og resultatene opp. Vil ikke tro det er greenene eller feltene med dårlig gress som gjør det. Og til Kongen av Skollenborg, det må være deilig å starte med en birdie. Det er sjelden du ser par 4 hull på 530 yards, selv på Tourer som ligger litt over vårt nivå. Vinner på Kongsberg, må vel bli Stian Lund fra Mikla, David Martinsen fra Larvik, Tim Dahlberg fra Grenland, eller kanskje Mikkel overrasker alle og stikker av med seieren? :-)

Kongen av Skollenborg

over 17 år siden

Kongen av Skollenborg

Ifølge han selv spilte styreformann i baneselskapet med samme initialene som skribenten i innlegget ovenfor banen på 62 slag under en selskapsrunde i fjor.
Selv gikk jeg banen på 75 slag med hcp 12.4 for noen år siden.
Joda, det har vært flere større turneringer med gode deltagere på Kongsberg, men da har det ofte vært vind og regn og mindre gode greener i tillegg til utfordrende flaggplasseringer og tilbaketrukne teebokser.
Siste årene har også banen blitt gjort lettere ved å gjøre fairwayer og semirøff breiere.
Slipper et godt startfelt (ikke amatour) til på Kongsberg under gode forhold bør det bli ny banerekord.

Feil, igjen

over 17 år siden

Feil, igjen

Den dagen banerekorden ble satt av Jan Are Larsen var det flott vær og gode greener!

PG

over 17 år siden

PG

Mulig det har blitt en vandrer historie(he he), men 62 har jeg aldri spilt. Jeg har hakket rundt på 66 en runde men snittet er nok langt høyere enn det desverre. Det jeg ikke sjønner med golfere er at man definerer en bane som enkel, eller for enkel. En bane, noen spillere, en vinner. Samme hvor lett eller vanskelig banen er. Men en ting kan vi sette penger på og det er at snittet på scoren i helgen kommer til å ligge 4-5 slag over snitt hcp og da er vel ikke banen for enkel i forhold til de spillerne som er med på turneringen. Om noen setter banerekord, ikke noe hadde vært bedre. God turnering til alle som skal være med.

Apropos

over 17 år siden

Apropos

En muligens noe for offensiv artikkel på golferen om Kongsberg...
Man må ikke være for agressiv mot norske golfere, da kan det gå ille.

Kongen a S

over 17 år siden

Kongen a S

OK, da husker nok jeg feil for du sa det til meg selv når du kom inn den dagen du spilte så bra.
Samma det, er enig i alt du sier PG.
Banerekorder kommer ikke på bestilling, men jo flere virkelig gode spiller som spiller banen under optimale forhold, jo større er muligheten for en virkelig lav banerekord. På Kongsberg er det ikke kremen av golfspillere samlet altfor ofte og derfor er ikke banerekorden lavere enn den er.
Når det gjelder å definere en bane som enkel så har det sannsynligvis å gjøre med hvor mange poeng man oppnår, eller hvor mange baller man mister. Jeg ser på hvor mange slag over par jeg bruker på mine bedre runder. Noen baner passer mitt lange presisjonsløse spill og jeg definerer dem dermed som enkle sammenlignet med f.eks smale skogsbaner som sluker en hel kartong baller.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her