Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Har besøkt Bjaavann, Mandal og Kvinesdal

Runner

over 17 år siden

Runner

Mitt utgangspunkt: 13 hcp og slår lengre enn jeg er presis. (Spiller best på Nes;-)
Medlem på Nes og Miklagard. Har vurdert banene ut i fra gult - siden det er på det nivået jeg er.

Har hatt en liten sørlandstur og besøkte disse banene i denne rekkefølgen:

Mandal
......
En svært intim og trang bane, men man har fått mye ut av det man hadde som utgangspunkt mellom klipper og berg. Banen er kun ni hull, Par 68 og 4830 m fra gul. Banen er nok bygget ut i fra "gamle" prinsipper med jordgreener. Grennene var fine og gode, men trege i forhold til hva jeg er vant til. Det er store høydeforskjeller på banen, men intrykket var at det hadde planlagt banen godt så det var ikke mye unødvendig klatring.

Omgivelsene var veldig flotte og koselige, med ydiliske forhold rundt vannet hull nr 3 og fine utsiktspunkter fra flere teesteder på banen.

Fairwayene var fine og flotte og nesten helt uten svake punkter. Banen var som sagt trang, men likevel var fjell og grantrær snill mot deg og ballen spratt ofte ut igjen. Brukte flere ganger driveren.

Måtte betale 250 for dagsgreenfee i juli - kan absolutt anbefales. Jeg kommer helt sikkert tilbake igjen!

Et stort pluss til banen som ligger så sentrumsnært. På grunn av dette kan banen bidra til rekrutering som få andre baner har muligheten til.

Bjaavann
--------
Dette var en bane jeg hadde store forventinger til. Spilte den når det kun var utviklet 9 hull og har gledet meg til å spille banen som 18 hull.

For å ta skuffelsene først: vedlikeholdet på banen står ikke i stil med layout og omgivelsene. Alt for ofte lå ballen på "fairway" uten noe gress under. Greenene var ganske raske, men steinharde (umulig å få innspill til å stoppe på greenen). Greenene var samtidig ganske ujevne og med flere stygge flekker. Denne kritikken må selvsagt ses i lys av at jeg hadde forventet mer av enn Trent Jones bane. De klimatiske forholdene er vel heller ikke umulige å håndtere når man åpnet banen i februar?

Men for all del: Layouten og omgivelsene er til tider svært god, på et nivå som svært få eller ingen baner i norge kan matche (har ikke spilt Meland). Men noen litt Mikke-Mus hull trekker litt ned: hull 3 er veldig spesielt og er sikkert litt bedre når man har spilt det flere ganger og forstår hvordan det skal spilles. Her burde man også hatt siktepinne. Har aldri vært borti mer blindt hull å spille inn på. Hull 7, som egentlig er et svært godt hull kunne ikke spilles fra gull tee (pga. en sint nabo), men midt fra fairway (rød tee). Dermed ble det et langt par 4 hull.

Siste sløyfe med hull 13-16 var også litt kjedelige og enkle.

Men hadde denne banen hatt vedlikeholdsbudsjettet til Miklagard slik at greener og fairways sto i still med utgangspunktet ville dette vært en praktbane.

Kvinesdal
---------
Dette var også en bane jeg hadde hørt mye fint om og hadde store forventinger til. Og for å si det med en gang. Forventningene ble oppfylt og vel så det!

Banen er sikkert litt kort for de gode langtslående spillerne, men jeg følte at banen hadde mange svært gode og utfordrene hull. Ingen av hullene opplevde jeg som like (noe som er jeg syntes er sjelden på en bane), men alle var svært forskjellige. Omgivelsene rundt banen var svært innbydende og med flere spektakulære utsiktspunkter. Hele anlegget med klubbhus, drivingrange og korthullsbane var svært omfattende og bra og overgår det meste jeg har vært borti i Norge og utlandet.

Spilleforholdene var også svært gode, om ikke det beste jeg har spilt på på lenge. Fairwayene var helt topp og greenene kjempeflotte, men kanskje litt trege i forhold til det jeg er vant med.

Spilte sammen med et medlem på banen fra Kristiansand (tidligere medlem på Bjaavann) og en utvandret sørlending som var medlem på Meland. Kristiansanderen valgte å kjøre 9 mil til Kvinesdal regelmessig enn å kjøre 3 mil til Bjaavann og jeg må innrømme at jeg kan forstå han. Bergenseren, som var født i Kr.sand, sammenlignet banen med Meland og sa de hadde mye felles, selv om Meland var trangere. Han måtte innrømme at han likte seg bedre på Kvinesdal. Kanskje han var høflig beskjeden fordi han ikke var ekte Bergenser? ;-)

Hadde jeg fått en uke fri fra alt og alle i en uke hadde jeg booket meg inn på Utsikten og spilt Kvinesdal to ganger om dagen! Håper jeg får muligheten til å spille denne banene mange ganger!

`39

over 17 år siden

`39

Takk for fin og grei og omtale av banene her i sør, Runner. Det er ikke så ofte noen tar seg tid til det :-)
Det blir helst baner i øst vi får høre om.

PGA

over 17 år siden

PGA

Hadde gleden av å spille Kvinesdal i forrige uke under en tur til familien i Søgne.
Synes det var en flott bane som var i meget god stand. Mange spennende hull og ikke noe lett bane, selv om den ikke er 70.000 M.
(Skjønner ikke argumentene om at en bane er dårlig, selv om den ikke er KJEMPE lang)
Ble tatt i godt i mot og koste meg i solskinnet.
Kun en ting som var negativt og det var at det var UTROLIG mye knott på rangen. Kunne ikke stå der i mer en 5 min. Men det er selvsagt bagateller.

Sum total, MEGET hyggelig opplevelse på en FLOTT bane.

snappy

over 17 år siden

snappy

Er enig i mye av det Runner skriver, men ikke at hull 13-16 på Bjaavann er dårlige golf hull. Hull 13 f.eks er kanskje sammen med hull 2 og 8 et av de beste hullene på banen. 14-16 er heller ikke dårlige golf hull. Jeg vil si at 13-16 er den beste støyfen på banen.

KG

over 17 år siden

KG

Å si at hull 14 og 15 er gode golfhull er greit, men å si at 13-16 er banens beste sløyfe er å ta vel hardt i. Hull 13 er bra, men 14-16 er helt normale, egentlige transportetapper, til hull 17-18. 3 kjedelige hull på rad der.

snappy

over 17 år siden

snappy

For å starte:

13-14 er til sammen 4 hull.

1-4.. Sløyfen blir ødelagt av hull 3 og 4.

5-6.. Blir ødelagt av 5 og 6.

7-10.. Føler ikke verken hull 7 eller 9 er særlig gode golf hull.

11-12.. 11 er bra, mens 12 er ganske okay.

13-16.. som ble tatt opp her. Her det ganske gode hull.

17-18.. 17 er et bra hull. Lengde kontrol er viktig inn på en stor green, med platå. 18 er veldig dårlig. Finnes ikke noe sikkert valg for å nå greenen på 3 slag. Slik skal det ikke være.

Jeg mener at hull 2, 8 og 13 er banens beste hull.

tom

over 17 år siden

tom

Runner. Takker for gode vurderinger.Helt enig i disse. Skulle gjerne hatt samme vurdering av Norsjø; som er en bane jeg virkelig trives på
Har du vært der?

Runner

over 17 år siden

Runner

Nei, jeg har ikke vært på Norsjø. Den er en av 5-10 baner jeg svært gjerne kunne tenke meg å ha besøkt.

Når jeg skrev at "siste sløyfe med hull 13-16 var også litt kjedelige og enkle på Bjaavann", var det relatert i det jeg mener som et høyt nivå på Bjavann. Jeg er selv medlem på Nes som jeg trives svært godt på, men hull 13-16 på Bjaavann ville vært blant de mest spennende på Nes (selv om jeg mener det er en 4-5 hull som er mer spennende på Nes).

Snappys beskrivelse kjenner jeg meg overhode ikke igjen i:
- hull 3 er kanskje bedre når man kjenner det litt.
- hull 4 mener jeg er et godt hull. Langt og rett førsteslag gir lett innspill, men ikke lett å få til.
- hull 5 - noen spesielle utfordringer, men helt ok
- hull 6 - helt ok når dette er det eneste av denne typen
- hull 7 - kan bli svært bra, men blir litt ødelagt av en sint nabo.
- hull 9 - hva som er feil med 9 forstår jeg ikke.
- hull 18 - enig i at den kan være litt vel vanskelig å nå på tre slag. Jeg hadde en svært godt første og andre slag (til meg å være) men likevel langt unna å ha en mulighet til å se/treffe greenen.

snappy

over 17 år siden

snappy

Her må man skille på seelskaps golf og turneringsgolf.

Hull 3: Et helt elendig mikke mus hull... Det eneste smarte fra bakerste tee her er 8 jern eller lignende. Bommer man fairway høyre med 10cm har man ingen mulighet til å nå greenen... Dette er tull.

Hull 4: Okay hull, men ikke mer en det.

Hull 5: Da jeg spilte dette hullet på P4-Tour i år slo jeg driver. Satt da igjen med 90 m til flagget. Sikkert ikke smart å spille dette med driver for de fleste (inkludert meg selv), men det gikk bra de dagene. Liker overhode ikke at det sikre på et par 5 hull er jern. Andreslaget skal være vanskelig på et par 5 hull... Det skal være farer om man ikke når helt frem til green, eller er langt høyre eller venstre for green.

Hull 6: er ikke noe bra golf hull... Dette er lagt der for åfå en 18 hulls bane.

Hull 7: Sint nabo??? Den tar jeg ikke...

Hull 9: Liker ikke blinde greener i første rekke. Men dette er en ren transport. Driver Sw.

Hull 18: Jeg står ved at dette er et dårlig golf hull.

Kanskje banen spilles veldig annerledes fra Gult en fra back tee.

Runner

over 17 år siden

Runner

Som jeg beskrev i starten så er jeg ingen turneringsgolfer på P4 turen og vurderer derfor banen ut i fra det eneste stedet som jeg kan noe om - mitt nivå.

Når det gjelder den sinte naboen på hull 7 så skrev jeg(har en minstanke om at du ikke har lest dette;) "Hull 7, som egentlig er et svært godt hull kunne ikke spilles fra gull tee (pga. en sint nabo), men midt fra fairway (rød tee). Dermed ble det et langt par 4 hull."

Slik jeg forstår har man en avtale med naboen om at man får lov til å spille orginalteene på spesielle turneringer, men ikke på vanlige dager. Dvs. du spilte hullet slik det var designet når du spilte P4 touren og da er jeg enig i at hullen helt sikkert er svært bra.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her