Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lag NM 2008 - Kjekstad Golfklubb

K.J Ekstad

over 17 år siden

K.J Ekstad

Ja alle sammen, da er det klart for årets store "happening" på golfbanen! Lag NM, turneringen da de beste klubber i Norge sender sitt beste mannskap for å kjempe om kongepokalen, den gjeveste pokalen i Norge, beviset på at klubben er det beste i Norge.

Og så er det jo fint at NM kommer til en klubb som Kjekstad. Det er mange som mener annerledes, men jeg mener at Kjekstad er en god bane. Kjekstad er en bane som skiller de bra lagene fra de mindre gode. Vi har sett mange eksempler fra årenes løp hvor det er "the big hitters" som vinner NM. I min tid som spiller har Lag NM gått på diverse baner, og hittil mener jeg at Kjekstad er den banen som er best skikket for et NM. Tidligere år når Norgesmesterskapet for lag har blitt spilt på for eksempel Miklagard har det vært en konkurranse der det var om å gjøre å slå så langt som mulig. Dette er forferdelig på en måte, for det er ingen av oss "eldre" som har mulighet til å hevde oss, grunnet at banen er for lang. Golf er jo så mye mer enn bare å slå driveren 270 meter bortover et jorde, men nettopp å plassere ballen taktisk i fairway så man har et fint innspill mot green.

Derfor mener jeg at Kjekstad er meget godt skikket for et norgesmesterskap. På Kjekstad skal ballen spilles strategisk godt fra tee, og man må være særdeles nøyaktig på hvert eneste slag, for hvis man ikke er det, så blir det ny ball fra utslagsstedet. Dette er en helt annen verden enn på baner som for eksempel Miklagard, hvor det egentlig ikke spiller noen som helst rolle om man slår langt ut i skogen.

Og puttingen er også viktig, noe som Kjekstad har meget gode greener for. Det er et stort press på puttingen på greenene, og bare gode putter går i hullet, for det er mye break, og et meget godt "stroke" er viktig. Det er jo som sagt så mye mer enn bare å slå langt på golfbanen, man skal beherske alle delene av spillet.

Og med det vil jeg ønske alle deltakere lykke til i helgen, og husk at det er ikke alltid en som slår lengst som vinner, men den som er best strategisk rundt en vanskelig, men fair golfbane.

K.J

King Ben

over 17 år siden

King Ben

Hehe... morsomt innlegg.....

Jeg har ikke merket at det blir noe bedre score av å slå ballen ut i skogen på mikla en ut i skogen på kjekstad....

tos

over 17 år siden

tos

Pussig hvor mye dumme tanker man kan skrive i ett enkelt innlegg. Gratulerer! Mørkt...

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Det var vel det som kalles 'troll' i Internetterminologi.

haha

over 17 år siden

haha

den var god du! kjedelig bane, i litt dårlig stand, flott!!?!?!?!?#¤"%¤#%

bingo

over 17 år siden

bingo

NM elitedivisjonen på en bane som er 4741 meter og par 67 - gratulerer NGF!!!

Kjekstadmedlem

over 17 år siden

Kjekstadmedlem

Jeg kan ikke si meg enig i det du skriver, K.J Ekstad. Selv om jeg er medlem på Kjekstad selv. Kjekstad er ingen konkurransebane på dette nivået og jeg ble faktisk litt overrasket når jeg så at Lag NM Elite skulle gå der i år.

At Kjekstad er den banen som er best skikket for et NM er kanskje litt tullete å si? Den skiller ikke de bra lagene fra de mindre gode, som du sier. På dette nivået tror jeg banen vil skille de beste fra hverandre i mindre grad. Jeg tror det blir veldig jevnt i år. Grunnen er at Kjekstad blir veldig lett for de beste. Den er kort og har LETTE greener å putte på. De er IKKE ondulerte som du sier. Ikke så ondulerte som mange andre baner i dette landet har. Ikke er de raske heller. De KAN være det, men ikke nå om dagen. De blir sikkert klippet maksimal ned denne helgen, men tviler på at hastigheten kommer over 8-9.

Greenene er små, men står i stil til lengden på hullene. Mange greentreff på denne banen fører til mange birdies. Jeg blir nok skuffet hvis ikke de beste scorene på søndag blir langt ned på 60-tallet. Tipper på 61-62 (par er 67). Banerekorden er for øvrig 61.

Jeg tipper på at 2 eller 3 fourball'er kommer under 60. 58-59 burde gå.

Men morsomt er det, at Lag NM spilles på Kjekstad. Jeg elsker banen selv og gleder meg til å se hva noen av norges beste velger å gjøre utpå der. Spesielt Jan Are Larsen. Tipper Jan Are spiller 61 på søndag.

Nok et Kjekstadmedlem.

over 17 år siden

Nok et Kjekstadmedlem.

Til Bingo
Hadde Kjekstad vært par 72 og 4741 så hadde det vært verre.

Par 3-hullene er nok de som kan gjøre banen tøff å score lavt på, + at enkelte hull kan virke tøffe pga skog tett på. Feks hull 6.

Skal bli morro å se hva scoren blir, og hæøre hva de beste spillerne sier. Tipper de er mer opptatt av å prestere enn å skylde på banen.

Også kan vi jo nå kalle den kjære bane vår for Mesterskapsbane. Hi hi.
Det er jo kun baner som har hatt mesterskap som kan kalles det. ;-)

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Kjekstadmedlem: Det må jeg si var en meget forfriskende og ærlig vurdering av hjemmebanen. Denne kommentaren står det all ære av. Lykke til med arrangementet.

jaja...

over 17 år siden

jaja...

jaja Kj,, rart at da ikke Ryder Cup går på baner som sorknes da??

Elg

over 17 år siden

Elg

Man skal huske på at dette er NM for LAG og ikke individuellt. Når vi snakker om "elite", er det under halvparten av spillerne som kan puttes i den båsen. Bortsett fra 3-4 klubber blir lagene fylt opp av spillere som ikke hadde klart å kvalifisere seg til NM, individuellt. Derfor er nivået på denne turneringen en del lavere i gjennomsnitt.

Sammenligne med f.eks. NM-stafett i langrenn eller andre typer lag-NM i typisk individuelle idrettsgrener. Et lag består som regel av en kanskje EN stjerneutøver og andre man aldri har hørt om før på samme lag.

Jeg mener ikke nødvendigvis at man bør nedgradere kvaliteten på arenaen av den grunn, men at de som tror at Norge er i verdensklasse i golf og skal være superkresne, bør tenke seg om et par ganger.

Den som gidder kan kanskje finne ut av hvor mange av årets deltagere som spiller på P4 Tour eller høyere nivå.

Forvirret

over 17 år siden

Forvirret

King Ben skriver "Jeg har ikke merket at det blir noe bedre score av å slå ballen ut i skogen på mikla en ut i skogen på kjekstad...."
Hvilken skog snakker du om på Mikla ? Greier du å slå ballen i skogen på Mikla bør du ta grønt kort kurs på nytt.
Greier du å holde deg unna skogen på Kjekstad er du derimot jæ... god. Eller du slår jæ.... kort.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hihi, hvis du uttaler deg om en bane du ser ut til aldri å ha spilt, så er det ikke rart du kaller deg forvirret :-)

Skog er definitivt i spill på begge sider av hull 1 og 9, også ved innspillet på 18. Dessuten på høyre side langs hele hull 13 og 14.

På langt nær like mye skog som på Kjekstad, men jeg tipper bedre spillere enn "Forvirret" har slått bort mange baller i skogen på Miklagard også.

Jan

over 17 år siden

Jan

På en bane som er godt under 5000 meter( fra back !), trenger man vel for svarte ikke å slå langt!
På en bane som er 6800 er det også en viktig del av gamet.
Det er 5 hull på Mikla hvor skog er i spill fra Back-tee.

Vet ikke hvem du er "Forvirret", men du må være veldig god, og jeg skulle ønske jeg kunne se deg spille en dag. Forøvrig lever du godt opp til nicket ditt.

?

over 17 år siden

?

Ser at resultatservicen står i stil med lengden på banen... Manglende!
Eller er det noen som vet hvor man kan finne scores? Ikke på golfbox, og ikke på hjemmesiden. Nå har vel de fleste spilt i 2 timer, så det kunne jo vært morsomt å se hvordan det går.

vest

over 17 år siden

vest

http://www.kjekstad-gk.no/publish.asp?avd=34&pt=page&pid=1463

Res

over 17 år siden

Res

Det er ikke noe resultat i Golfbox før på søndag. Golfbox støtter ikke dette Lag-NM-seriesystemet. Derimot opereres det med Excelskjemaer.
Vi er i 2008 og opererer med Excel skjemaer i et NM! Tenk det!

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Dette er for dårlig av arrangøren!

Under lag-NM for juniorene kunne man følge resultatene løpende i golfbox for de ulike gruppene/spillere. Skjerp dere!

Webmaster

over 17 år siden

Webmaster

Jeg stikker opp til Kjekstad nå og ser om jeg får gjort noe med det.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg var der i dag, og det ser ut til at Kjekstad ikke har folk til scorerapportering oftere enn hvert 9 hull. Da hjelpet det ikke mye å bruke golfbox.
En annen sak er det underlige i at LagNM går på en bane med par 67 og ca 4.850 meter fra gul og 4.100 fra rød mens 1. divisjon spilles på Stjørdal og 2. divisjin på Kongsberg. Det beste laget vinner vel allikevel.

Fetisov

over 17 år siden

Fetisov

Morsomt å se at bomberne fra Mikla leder. Kanskje de kan mer enn å slå langt?

jaja

over 17 år siden

jaja

hvor fanta du resultater? er det startliste der og?

Bra res

over 17 år siden

Bra res

Greit at Kjekstad er kort, men 56 er likevel et sykt bra res... -11 på fourball

JKT

over 17 år siden

JKT

Hva er det som er så vanskelig?
Gå på hjemmesidene til Kjekstad så ser du link fra hovedsiden!

Er ikke så vanskelig bare man gidder å prøve.

Elg

over 17 år siden

Elg

Hørte at jan Are spilte 7 under på backnine alene og at Marius Thorp sto for 62 alene på fourball.

Det at banen er kort betyr nødvendigvis ikke at den er lett. Husk at det er par 67 og ikke 72. Selve hullene er ikke kortere en de fleste andre på norske baner.

Jan Kristian

over 17 år siden

Jan Kristian

Jeg hørte også det samme, 7 under back er helt rått! Hørte forøvrig at Stian gikk -3 front. Blir vel satt i skyggen av utrolig spill av Jan Are. Lykke til i morgen alle sammen:=)

Liten interesse

over 17 år siden

Liten interesse

Det er lite gunstig å legge et lag-NM midt i ferien. Min klubb spiller i 1. divisjon, og sliter stort med å få med spillere. Flere av 1-2 handicapperne har meldt forfall fordi de er bortreist på ferie, og vi har måttet gå utenfor de 15 beste spillerne for å få satt sammen 6 spillere.
Virker på meg som spillerne som ikke kjemper på topp i elite-divisjonen ser på Lag-NM som en uviktig turnering.
Det hjelper heller ikke på status at konkurransene spilles på dårlige bygde-baner som f.eks Kjekstad og Kongsberg.
Flytt heller Lag-NM til siste helga i juni så er jeg sikker på at flere gode spillere prioriterer

vel...

over 17 år siden

vel...

vel,, liten interesse?? Du kan jo nevne noen spillere som ikke stiller til start på kjekstad?

Jan Are er med,, Anders Kristiansen,, Marius Thorp,, Fredrik Kollevold,, Peter Kaenche,, Espen Kofstad og stort sett alle andre også.. Du forventer vel at Henrik stiller til start da?

xx

over 17 år siden

xx

du JKT, som er så flink og hyggelig, kan ikke du bare lime inn linken til live-scoren her da, så vi andre noldusser klare å finne den?

JKT

over 17 år siden

JKT

http://www.kjekstad-gk.no/publish.asp?avd=34&pt=page&pid=1463

Spørs hva du mener med live scoring. Scoren oppdateres etter 9 hull.

xx

over 17 år siden

xx

Jeg mener LIVE-scoring, hvor man faktisk ved hjelp av teknologien som finnes i NORGE idag, får oppdatering etter hvert hull, eller ihvertfall etter hvert 3. hull!
Den ubrukelige siden der har jeg selvsagt funnet, og jeg må si det er KJEMPE-spennende å få scoren etter 9 hull...

Webmaster

over 17 år siden

Webmaster

Jeg dro til Kjekstad i går for å se om jeg kunne opprette en bedre live score. Forsøkte å opprette turneringen i Golfbox, men det viste seg å bli et problem. For det første var accesstiden i Golfbox såpass lang at det tok alt for lang tid å gjøre dette. Jeg ga opp til slutt. For det andre var det ikke nok mennesker til å følge opp scoren. De få som var der hadde nok med sitt og satt og svettet fra 0600 til 2200 på sine fridager. Andre var vel bortreist på ferie. Ære være de som har ofret fritiden sin! Jeg syntes helt ærlig at NGF burde stille med resurser i et NM.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

8lag innafor 13slag, spennende greier.

Undres hva som skjedde i den ene 4somen for Mikla, anyone?

GH

over 17 år siden

GH

79-runden til Miklagard kom på grunn av en dårlig front (+8 inkludert to doble) og en kvadruppel bogey på 18. Jeg tror de to første utslagene på 18 var OB, men det er mulig jeg husker feil.

Genistrek

over 17 år siden

Genistrek

Mikla leder NM etter dag 1. Hva gjør vi nå da spør de seg? Jo vi bytter rundt på alle lagene, for dette gikk jo for bra.

hvorfor??

over 17 år siden

hvorfor??

Jeg la merke til det samme. Ross Robertsen har nå spilt med 4 forskjellige partnere. Ny hver dag... Hvorfor?

!

over 17 år siden

!

Skjerpings nå ser jeg! To bra runder til slutt idag. Klatrer mye oppover lista igjen nå. Blir superjevnt det her!

c

over 17 år siden

c

Enig med webmaster - ære være de som steller til dette rundt om.

xx

over 17 år siden

xx

Joda, enig jeg også. Men det hadde bare vært å mye mer spennende å sitte å følge med på litt-mer-live-score! :D

Resultater

over 17 år siden

Resultater

Noen som har sett resultater fra Kongsberg?

c

over 17 år siden

c

Det tror jeg ikke er mulig i de tilgjengelige systemene (kun excel-arket som vises).
De kunne kanskje fått til noen flere oppdateringer men det er jo ofte LITT opp til hastigheten på spillerne også. Enkelte er usannsynlig trege når de holder på..... Tilsnakk tåles dårlig så det kan være litt vanskelig,ja..

c

over 17 år siden

c

Det var til xx d

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her