K.J Ekstad
Og så er det jo fint at NM kommer til en klubb som Kjekstad. Det er mange som mener annerledes, men jeg mener at Kjekstad er en god bane. Kjekstad er en bane som skiller de bra lagene fra de mindre gode. Vi har sett mange eksempler fra årenes løp hvor det er "the big hitters" som vinner NM. I min tid som spiller har Lag NM gått på diverse baner, og hittil mener jeg at Kjekstad er den banen som er best skikket for et NM. Tidligere år når Norgesmesterskapet for lag har blitt spilt på for eksempel Miklagard har det vært en konkurranse der det var om å gjøre å slå så langt som mulig. Dette er forferdelig på en måte, for det er ingen av oss "eldre" som har mulighet til å hevde oss, grunnet at banen er for lang. Golf er jo så mye mer enn bare å slå driveren 270 meter bortover et jorde, men nettopp å plassere ballen taktisk i fairway så man har et fint innspill mot green.
Derfor mener jeg at Kjekstad er meget godt skikket for et norgesmesterskap. På Kjekstad skal ballen spilles strategisk godt fra tee, og man må være særdeles nøyaktig på hvert eneste slag, for hvis man ikke er det, så blir det ny ball fra utslagsstedet. Dette er en helt annen verden enn på baner som for eksempel Miklagard, hvor det egentlig ikke spiller noen som helst rolle om man slår langt ut i skogen.
Og puttingen er også viktig, noe som Kjekstad har meget gode greener for. Det er et stort press på puttingen på greenene, og bare gode putter går i hullet, for det er mye break, og et meget godt "stroke" er viktig. Det er jo som sagt så mye mer enn bare å slå langt på golfbanen, man skal beherske alle delene av spillet.
Og med det vil jeg ønske alle deltakere lykke til i helgen, og husk at det er ikke alltid en som slår lengst som vinner, men den som er best strategisk rundt en vanskelig, men fair golfbane.
K.J