Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva synes dere om banedesignen?

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Legger ved link til banekartet til Hakadal golf. Hva synes dere om designen med banekartet som utgangspunkt? http://www.hakadalgolf.no/brochure8.html . Simen (medlem og andelseier i overnevnte klubb)

Jerker Selte

over 21 år siden

Jerker Selte

Det ser ut som et meget bra design, særlig hull 18 - kan bli en klassiker blant avslutningshull i Norge. Problemet med tegningen er at (såvidt jeg kan se) så er det ikke angitt hva som er forskjellen mellom kotene. Noen av hullene ser jo veldig kuperte/skjeve ut - se 9, 10, 11. Eller 2, 4 5 og 6. Nr 1 ser ut til å gå rett nedover - hvis det er meterskoter på tegningen så er det en høydeforskjell på nesten 20 meter fra tee til green på eneren. Vet du mer om dette, Simen?

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Jeg har registret det samme som deg ,at meter angivelsen på kotene mangler . Jeg har imidlertid gått i området der banen anlegges og det minner litt om Nes med tanke på høydeforskjellen. Det bølger litt opp og ned og hullene følger terrenget. Jeg skal på dugnad i morgen og vil da spørre utbygger om kotene. Simen.

Lucky River

over 21 år siden

Lucky River

Jo den banen ser jo meget spennende ut, særlig hull 3,9,10 og 16. Skjønner ikke helt plasseringene til noen av bunkrene på hull 11, ser jo ut som et Nintendohull der en bare slengt dit så mye vann og bunkrer som mulig uten mål og mening. Jo hullet blir sikkert ganske lekkert, men det kommer bli drøyt å vedlikeholde...

Synes forøvrig at Driving Ranger skal være tilnærmet flate, ikke 15 meters høydeforskjell.

Greenen på hull 15 kommer sikkert ofte å bli besøkt av slicede utslag fra hull 14, da den ser ut til å ligge på en 170-180 meters avstand fra utslaget og et stykke til høyre...

Kombinasjonen av skråe fairways og fairways med fantasifulle konturer og de mange bunkrene og ikke minste hele 63 tee steder!!! (om jeg talte rett) gjør jo at banen kommer å kreve mange banearbeidere hvis den skal holdes i bra stand, noe som gir store utgifter. Eller så ser banen ut til å være godt relativt godt tilpasset både nybegynnere og mer avanserte spillere (med hull 18 som et stort unntak da...). Visst ser banen spennende ut, men det å designe 27 hull fra begynnelsen av kan jo selvfølgelig virke som fornuftig og bra å tenke langsiktigt, men det gjelder jo å investere for raskt og for mye, som mange norske golfklubber sikkert snart vil oppdage at de har gjort...

Lucky River

over 21 år siden

Lucky River

å IKKE investere for raskt og for mye mente jeg selvfølgelig... :-)

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

"Jerker Selte", det er meters koter, så din antagelse angående hull 1 stemmer. Hullet er 400 m langt fra hvit så det er ikke akkurat bratt ,bare jevnt nedover hele veien. Flere av hullene (spesielt første 9 på "Bear course") går noen høydemeter opp eller ned. Det er imidlertid verd å merke seg at disse høydeforskjellene er i spill. Det er liten eller ingen høydeforskjell mellom green og neste tee og det er langt viktigere. At det er litt terreng i fairway gjør bare spillet mer utfordrende og morsomt etter mitt skjønn. Dette er også med på å øke variasjonen slik at alle hullene blir forskjellige______________________ "Lukcy River" ta en titt til på hull 11. Bunkerene har sin funksjon også her. Skal en prøve å komme inn på 2 slag, må man ha en drive på ca 250m fra gul tee. Slår en 260 + er man fort i haugen av bunkere til venstre. Sitter driven må man passe seg for nye bunkere i forkant av greenen. Hullet er med andre ord et klassisk "big risk,big award" hull. Prøver man å gå inn på to, er bunkerene i spill ,går en inn på 3 slipper man disse. Jeg tror hull 11 blir av de beste på banen. Med de andelene som er solgt hitil har man finansiert bygging av 18 hull. De som blir bygget først er hull 10 - 18 på "bear course" + alle 9 på "beaver course". Når ytterligere 400 andeler er solgt vil de første 1-9 på "Bear course" bygges ut. Det vil dermed ikke investeres mer enn det er penger til. Simen.

Lucky River

over 21 år siden

Lucky River

Selv om en driver 250 meter fra gul vil en jo ha et blindt inspill på ca 235 meter med 10 meters høydeforskjell oppover... Hullet kommer å bli litt for mye RISK fra hvit tee for at nesten ingen norske spillere bør prøve å komme inn på 2 under normale forhold. Fairwayen til venstre forann greenbunkrene synes jeg og virker helt unødvendig, ingen kommer vel å legge seg opp der på andreslaget, skråningen gjør slaget noe risikofylt ettersom ballen vil ha mye høyere fart i det det lander og dermed blir det vanskeligere å beregne uitfallet av spinn og rull... hvem vil slå et 60-70 meters slag som approach og dessuten ha bunker i forkant og ikke mye green å jobbe på. Det er jo lengden alle hater... 60-70 meter alltså.

Poenget mitt er bare at forskjellen i vanskelighetsgrad på å nå greenen på 2 og på 3 slag er så enorm. De har jo gjort det så utrloig enkelt å spille hullet med 3W/5W+4/5 jern+wedge (hvit tee), mens det virker særdeles risikofylt/domdristig å prøve å gå på to, ettersom en da nok bør bruke driver fra utslaget og allikevel ofte får et inspill på laaangt over 200 meter in og dessuten kun har noen få meters green å jobbe på til høyre for greenbunkrene og dessuten er greenen ikke så dyp hvis en attakerer den fra 250 meter...

Synes hull 9 virker som et bedre designet par 5 hull enn hull 11.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Ser hva du mener. Lengden fra tee til green er 510m fra gul/540m fra hvit om man følger midten av fairway bortover.Tror du har glemt at det er kortere om man går kjøkkenveien. Langtslående som kan drive 260 - 300 m vil ha igjen 175 - 215m (fra hvit) til midt på greenen om de forsøker kortveien. Fra gul vil de ha igjen det samme med driver på 240-270m. Da er det plutselig overkommelig, hvis man er i stand til å slå langt og presist. Jeg tilhører gruppen som slår langt , men ikke presist nok(enda, jobber med saken). Vet med meg selv at jeg garantert vil prøve om utslaget sitter. Skulle tro det er en god del av de som spiller fra hvit som har lengden inne (og enda flere fra gul) og dermed kan prøve - dersom de tør. Er driven kortere enn 260m (hvit) bør man uansett ikke prøve. Det blir for vanskelig. Fairwayen før greenbunkerene gjør det mer fristene å prøve på 2 da et dårlig treff på andre slaget fortsatt kan leve. Her kommer mange til å foreta dårlige valg. (meg selv iberegnet). Hull 9 vil pga rundt 25m i høydeforskjell (oppover)fra hvit tee (490m) til green bli adskillig tøffere å nå på 2 enn hull 11. Enig i at hull 9 er godt designet, men for meg er hull 11 det beste par 5 på banen. Dette fordi det har to meget tydelige valgmuligheter hva angår spillestrategi og ikke minst det visuelle med de flotte vannspeilene. Hvis jeg ikke husker feil blir det et til og med et lite fossefall i et av vannspeilene. Simen.

Udeaasykle

over 21 år siden

Udeaasykle

Jau, men om vi sier at du mener at hullet er (260+300)/2+(175+215)/2=475m i rett linje fra hvit tee... Tror du den lille doglegen forkorter hullet med hele 65 meter, tviler sterkt på det, ser mer ut som 30-40 meter maks etter mine geometrikunnskaper... sinus til vinkelen i dogleg to og bla bla bla...

Slår veeldig langt selv men særdeles skjevt jeg med og det holder som oftest ikke om en skal in på 2 på et hull på drøyt 500 meter, ettersom jeg som oftest gjør det vanskelig for meg selv på utsalget (særlig med tanke på bunkrene til venstre og delvis og vannet til høyre...) eller bommer totalt på innspillet, ikke gjør det noe bedre at inspillet spilles med en høydeforskjell på 8-10 meter oppover, selv om en skulle drive 290+

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Hvis du ser nederst til venstre på kartet ser du en strek som går fra 0 - 200m . Den viser hvor langt 50,100,150,og 200m er på kartet. Jeg brukte linjal og merket av på denne de aktuelle lengder. Dermed kom jeg fram til de målene jeg har beskrevet over, og det helt uten sinus,cosinus og tangens :-) Prøv selv så får du se. Om beregningene mine ikke er nøyaktig på meteren er de ikke så langt unna. Jeg har ikke sagt at andre slaget blir lett, men med et perfekt utslag blir det vanskelig å motstå fristelsen. Simen

Lucky River

over 21 år siden

Lucky River

OK, men helt nøyaktig da... linjalen på 200 meter er 141 pixler lang. Alltså 1 pixel = 1,418 m. Pixelkoordinatene til teestedet hvit tee på hull 11: (647,802). Koordinatene til hullet på hull 11: (386,563). Med litt utregning blir da avstanden luftveien blir da avstanden:
(200/141)*√((647-386)²+(802-563)²) = 501,98m ≈ 502 meter...

Alltså forkorter de to doglegen hullet med til sammen ca 38 meter (alltså i det intervallet 30-40 meter som jeg tidigere foreslo)

Jaja mye styr for en så liten bagatelle :-)

På samme måte kan en beregne følgende avstand: (hvit tee/gul tee/mitt på green)

Forkant fairway: 124/96/380 meter
Carry over vann i den foretrukne linjen: 196/164/307 meter
Forkant bunker 1 til venstre: 216/187/289 meter
Bakkant bunker 1 til venstre: 230/201/275 meter
Prikken mitt på fairway: 232/200/271 meter
Første busk/træ til høyre mellom vann : 243/210/272 meter
Forkant bunker 2 venstre: 265/234/237 meter
Bakkant bunker 2 venstre: 272/241/230 meter
Vannhinder nummer 3 forkant: 256/222/261 meter
Fairwayen når den er som tynnest: 306/274/197 meter

Tykkelse på fairway ved første dogleg-prikk (ca 67 meter!!!)
Tykkelse på fairway vinkelrett ut fra bunker 2: (ca 33 meter!!!)
Tykkelse når fairway er på det tynneste: (ca 20 meter!!!!)

Og husk også at innspillet spilles i oppoverbakke... nja det kommer ikke bli lett det er jo helt sikkert :-)

Lucky River

over 21 år siden

Lucky River

Forumet godtok visst ikke kvadratrotstegn og tilnærmet lik tegn men √ betyr alltså rottegn og ≈ betyr da tilnærmet lik...

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

"Lucky River" jeg bøyer meg i støvet for ditt imponerende måle arbeid! Fra hvit blir det som du sier meget vanskelig å komme inn på 2. Slik bør det også være. Det skal ikke være lett å få eagle på par 5 hull fra hvit, men det er morsomt at banearkitekten har gitt oss en reel mulighet til å klare det. Et godt golf hull er i mine øyne et hull med flere valgmuligheter når man står på tee. Det har man definitivt her. Fra gul vil enda flere få muligheten til å prøve seg da hullet er 30 m kortere derfra. Dette blir et vakkert hull for øyet og en utfordring for hodet. Gleder meg stort til å slå ut herfra i 2006. Simen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her