Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Atlungstad - for en bane!

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

I dag fikk jeg endelig mulighet til å spille Atlungstad golfbane rett ved Hamar. Det var et besøk jeg hadde store forventninger til med tanke på i hvilket område banen var lagt, og de små drypp jeg har fått av informasjon om prosjektet.

De siste 9 hullene ble åpnet i august i fjor, og som forventet så er ikke spilleflaten optimal, men absolutt ikke verre enn hva man kunne håpe på og det går utenpå mye annet av store nyåpnede prosjekter sånn sett.

Spillemessig hadde jeg noen katastrofer, og ofte blir inntrykket av banen preget av hvordan man spiller, jeg vil derfor si det sånn: Jeg har aldri før likt meg SÅ godt på en bane hvor jeg har spilt SÅ dårlig!

Dette er virkelig en golfbane som har det meste: Lange hull, korte hull, doglegs, skog, vann, åpent, fine omgivelser, bra bunkring, morsomme green-områder, gode teesteder. Jeg gidder ikke komme med en lang analyse av banen, den er rett og slett utrolig fin! Jeg vil også våge påstanden om at hull 8 (som spilles som hull 17) er Norges fineste golfhull (for de som er opptatt av sånt, og uten at jeg har spilt dem alle selvfølgelig). Jeg trodde selv at jeg ikke brydde meg mye om akkurat det før i dag, men gud bedre så vakkert! (Designmessig kunne jeg likevel ønske meg teestedet 50 meter lenger bak, men hvem bryr seg om det når man får både se og slå over Mjøsa).

Så gjenstår det bare å se om banen får spilleflaten den trenger for å virkelig bli Banen med stor B i Norge. Det er ingenting i veien for at det skal skje, men det kreves selvfølgelig et enormt vedlikeholdsbudsjett.
Hamar har fått en kjempeattraksjon, og i bilen hjem satt jeg lenge og tenkte, "HVIS Atlungstad og Miklagard hadde hatt like god spilleflate, og jeg bodde midt i mellom - Hvor ville jeg vært medlem? Svaret mitt må bli: "Begge steder, men jeg er neimen ikke sikker på om jeg hadde spilt flest runder på Miklagard". Og det er det ingen andre baner i Norge som har fått meg til å tenke før!

Forøvrig kjempehyggelig betjening, frivillige og medlemmer som med rette er stolte av og liker å høre hva folk synes om den nye banen sin.

Gleder meg til revansj i morra!

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Bra banerapport Fjosok,endelig en litt mer utfyllende(men ikke for detaljert) analyse av banen. Blir absolutt fristet til å spille den i år,har hørt mye skryt av design,men da av lokale folk. Bra å få en litt mer objektiv vurdering.

Nå har du lagt lista høyt for i morra,forventer en runde under 80!! :-)
Hva drev du med på hull 11??

Golfer

over 17 år siden

Golfer

Bare ett spørsmål,har du vært i Kvinesdal å spilt ??

Pettern.

over 17 år siden

Pettern.

Kvinnesdalen. ?? Mye jenter der. haha. Hva har det med Atlungstad å gjøre??. Start en ny tråd om hvor fint det er i Kvinesdalen.
Gjerne med link til noen fine bilder. Jeg har ikke vert der..

Kvinesdal

over 17 år siden

Kvinesdal

Da har du gått glipp av er mer en bra sammenligninggrunnlag for Altungstad, Pettern. Det kan ha noe med denne tråden å gjøre. Ble ikke kåret som Norges vakreste for ingenting. - ta en titt på video og billeder på hjemmesida.

Pettern

over 17 år siden

Pettern

Kvinesdalen er sikkert kjempefin den. Ser slik ut på hjemmesiden men poenget var at den fortjener en egen tråd. Her var det Atlungstad de skrøt av..

Kvinesdal

over 17 år siden

Kvinesdal

Pettern: Enig at Kvinesdalsbanen fortjener en egen tråd, men det skader jo ikke Altungstads gode navn og rykte at en tar en liten avstikker? Desto mer publisitet denne tråden får jo mer publisitet - med A som midtpunkt ;-)
Fjosoks analyse av banen må jo få det ivrige golffolket til å ha lyst på en tur til Hamar. Slemt, OK, men siden du mener at en bør starte en ny tråd for å nevne en minst like flott bane, må jeg si meg uenig.
Om en tråd inneholder masse skryt, gjør det neppe noe at andre nevner sine bra baner i tillegg. Kvinesdal har mye til felles med Altungstad, noe de kan være stolte av.
Lykke til og håper nevnte bane(r) får de greenfeegjestene de fortjener :-)

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Jeg må hive meg litt på her å få skryte av Atlungstad også. En utrolig flott golfopplevelse å spille turnering der i helgen. Banen er virkelig bra, med et nydelig design. Håper greenene blir raske og fine neste sesong - de var noe treig i helgen.

Alt i alt en meget bra bane.

Kvinesdal

over 17 år siden

Kvinesdal

Gunder: Har du spillt og/eller sett både Kvinesdal og Atlungstad? Er glad for at du liker og setter pris på A, men føler du den ene av de to banene har et fortrinn, i tillfelle hvordan og hvorfor?

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Nei har ikke spilt Kvinsdal enda. Kanskje jeg tar en tur i høst. Den og Bjaavann en helg hadde vært kjekt.

!?

over 17 år siden

!?

Har spilt Kvinesdal, største nedturen jeg har hatt. Har også hatt gleden av å spille Atlungstad, men det MÅ skje noe med green-hastigheten der oppe. Vet ikke hvorfor de ikke kan klippe ned litt, så man kommer over 4 på stimpen? Er green-gresset for dårlig??

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Til Golfer:
Nei, jeg har ikke spilt Kvinesdal. Den ligger ikke på programmet heller må jeg innrømme. I Norge er det tre baner jeg gjerne vil spille som jeg ennå ikke har spilt: Bjaavann, Narvik og Meland.

Hvorfor Kvinesdal blir dratt inn i denne tråden vet jeg ikke, men jeg tok en kikk på flybyen, scorekortet og baneguiden. Inntrykket mitt (mulig jeg tar feil) er nok at Kvinesdals 5300 meter fra backtee, dets 30 talls bunkere hvorav mange på halvdistanse, samt enkelte store steiner (bingogolf) betyr at jeg nok ikke har gjort noen urett i å beskrive Atlungstad som en av landets beste baner UTEN å nevne Kvinesdal i samme åndedrag.

Atlungstad med sine 6400 meter fra back, 63 bunkere, hvorav greenbunkerne er særdeles godt plassert, variasjon mellom skog, åpent, kort og langt, vannhindre osv er en fullverdig bane som for meg er bedre enn stort sett alt annet jeg har spilt i Norge. Med gode greener og fairways ville den kanskje vært den beste banen til og med.

Men det er bra at folk liker hjemmebanen sin, enten det er Kvinesdal, Miklagard eller Atlungstad.

snappy

over 17 år siden

snappy

Nå må det snart väre nok om denne kvindalen GK... Denne banen er ikke så bra.. Den er kort, bygget i et fatastisk terreng som egentlig ikke bör brukes eller iallefall er vanlig å bruke til golfbaner.

Her slår man med jern på hvert utslag om man har hcp under 2-3, eller om man har vett i hode. Som Fjosok sier er dette en bing golf bane. Jeg liker å kalle baner som dette, eller hull som denne banen har alt for mange av mikke mus hull.

Banen er flott å se på, meget god kvalitet, men passer nok best til selskaps golf. Dette er ingen turneringsbanen.

Det Kvinesdal medlemmer må forstå er at vi ikke er ute etter å slå 5 jern, wedge på hvert hull. Og hjemme bane spretter er heller ikke populärt. Det jeg også vil legge til er at dere er en ung klubb, mange av dere er blitt hauset opp av ledelsen og den lokale avisen at Kvinesdal er blandt norges beste bane. Det stemmer ikke etter min mening.

5300m sier mye om banen.

Da jeg spilte banen var det meget bra greener. Kanskje topp 3 i landet.

Fjosok sier også at han önsker å besöke Bjaavann, Narvik og Meland.

Bjaavann er litt mikkemus den også... Spilles relativt kort, men noen lange par 5 hull drar opp total lengden. Denne banen er også blit hauset opp av både golf blader m.m. Jeg hadde store forventninger da jeg stilte til innspill på Bjaavann på årets P4-Tour i Juni. Skuffelsen var stor over at det finnes mikkemus hull på en bane av Robert Trent Jr. Hull 3 f.eks er kanske et av de verste hullene jeg har spilt på et så stort anlegg som dette.

Meland er fantastisk i år. Dette er en bane som bör ligge höyt i norges toppen om dagen. Mye er gjort i skogen rundt, og banen er mye mer playable nå en för om årene.

Narvik har jeg ikke spilt, men dette er visst nok en skikkelig test.

Jeg ser frem til å spille Atlungstad. Bra rapport Fjosok.

Legger ved en liste over det jeg synest er en god turneringsbaner i Norge. I tilfeldig rekkefölge.

-Larvik
-Losby (kanskje min favoritt.. Heer bruker man alle köllene i baggen)
-Miklagaard
-Moss og Rygge
-Sola
-Nötteröy (bob bob... Kanskje, men litt usikker her)
-Nes (mange prater forferdelig om denne banen. Er kanskje åpen, men dette er en fair bane med gode spille forhold. Om man serf or seg 300.000 som publikum på denne banen blir den jammen ikke feil. Dette er en stadium course som Miklagaard.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Jeg støtter opp om dette med turneringsbane og Kvinesdal. Så over baneguiden i dag og ble ganske så skuffet over å se lengdene på hullene.

Greit nok at banen kan kåres til Norges golfperle, men da går det på utsikt og det naturskjønne, ikke på banekvalitet.

Noe jeg stusset på angående Atlungstad er at 9 av de 14 par4 og par5-hullene har bunker på nøyaktif 220 meter. Å fått mer variasjon på dette hadde gjort banen skikkelig bra. Man fikk liksom følelsen av å spille det samme hullet 9 ganger når fella ligger på samme plass. Som snappy sier så er det kult å måtte bruke alle køllene i bagen, og det gjør man definitivt ikke på Atlungstad. Men da snakker jeg jo bare for min egen spillestyrke da. Jeg sikta bare på bunkerne med faden min, og vips så var man i sikkerhet hele tiden. Var ikke i en eneste fairwaybunker.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Gitt at greenene på Atlungstad var raske (10 fot og ikke 5) så tror jeg at gode spillere (ikke meg), ville oppleve at den geniale greenbunkringen bestemmer hvor man må legge utslaget for å kunne misse flagget på riktig side.

At hinderne ligger på 220 -240 meter betyr jo at de er i spill. Likevel hvis jeg forstår Gunder rett så er jeg enig i at det på Atlungstad går mer på å unngå å havne i hinderene, enn å risikere og gå over dem feks. Ikke alltid like mye risk and reward.

Bunkerene er like fullt dype og ordentlige hindringer, og ikke disse flate padde-bunkerene man ser på en rekke baner.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Poenget mitt var ikke at bunkerne ikke var i spill. Det var at bunkerne ligger på nøyaktig samme distanse på 9 av 14 hull :) Det går jo an å være noe mer oppfinnsom. Eller kanskje de bare hadde uflaks.

"Oi. Denne bunkern havna også på 221 meter".. "Nei dæven, det gjorde denne også!".. "Jøss. Enda en på 221!!!"

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Til Snappy!

Jeg er ikke enig med deg i beskrivelsen av Bjaavanns hull 3. Tvert imot synes jeg dette er et meget bra hull der man faktisk har 3 alternative måter å spille hullet på! Gå for greenen med lang carry, spille kort jern ut og satse på å lande på den smale sti rett frem, eller spille rundt hele greiene og på den måten få et lengre par 4 hull. Hvor mange baner kan skilte med hull som har 3 alternative måter å spille hullet på?

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Snappy, hvordan vurderer du årets NM-bane Vestfold i rangeri din?

Amici Sumus

over 17 år siden

Amici Sumus

Sorry at jeg bryter inn, men jeg spilte Vestfold for 10 dager siden og synes banen var meget bra.

Hvis jeg for lov; så sier jeg den har samme standard som Stavanger som er min hjemmebane.

Jeg synes kanskje den er litt lettspilt da jeg fikk 41 poeng og det var mitt første besøk på denne banen.
Men jeg må få lov til å si at "den nye" og de "nye jerna" satt virkelig godt denne dagen.

Gikk faktisk rundt og tok av plastikken på køllene mens poengene rant inn ! ..... Kan det bli bedre ??!

God sommer videre!

Amici Sumus

over 17 år siden

Amici Sumus

Det skulle være "den nye driveren" og de "nye jerna"

Amici Sumus

over 17 år siden

Amici Sumus

Når jeg først er i slag ....

Spilte også Tjøme som ligger på "Verdens ende!".
Den er litt spesiell da den kan spilles som 9 hull og som 18 hull.
Grunnen er at den har dobble utslag på hvert hull og noen dobble greener. For eks så finnes det det både et hull 9 og et eget hull 18.

Banen var en liten pærle med veldig gode greener, bedre enn Vestfold faktisk. Den er ganske kort, men det er trangt så det oppveier noe.

God sommer videre!

JanB

over 17 år siden

JanB

Det er ganske underlig at spillere som viser til sin "spillestyrke" og forsøker å forklare hvordan han unngår en fairwaybunker.

"Men da snakker jeg jo bare for min egen spillestyrke da. Jeg sikta bare på bunkerne med faden min, og vips så var man i sikkerhet hele tiden. Var ikke i en eneste fairwaybunker."

Gunder bør vite at om han sikter på noe og spiller en ball med fade eller draw for den saks skyld, havner ballen der han sikter.
Her har jeg sakset inn en forklaring (ikke fra min bok), fra PGA Pro Daniel Grimm:
"The Fade (ball curves from left to right)

To fade the ball, align your body to the left of the target with your club face pointing at the target. For your normal straight shots, your shoulders are parallel to the target line but for the fade they should be open (pointing to the left of target), to make sure when you swing on your shoulder line, your ball will start to the left of the target.

After starting left, your ball curves back to the target line due to an open club face at impact. This puts spin on your ball providing the curve on your ball flight. Remember that even though your club face is square to the target at the set-up position, it is open in relation to your swing line. Your finish-position should show the effect of quit hands and good body rotation through impact.

Note: A fade is a controlled small curve from left to right and lands the ball at the target. A slice is an uncontrolled big curve to the right and the ball lands far right of the target."

Draw er akkurat motsatt. Altså at ballen har utgangspunkt til høyre for mållinjen og skrur inn til linjen man sikter på.

snappy

over 17 år siden

snappy

Pepper:

Beklager at jeg ikke tok med Vestfold.... Den skulle så absolut ha vært med på denne listen... Setter den iallefall topp 5 i Norge. Gleder meg som en unge til å spiller deg igjen.. den 13 august... Håper å få spilt den 17 august også... :-)

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Snappy, bukker og takker. Onsdag 13. august er vel proam, men vi får uansett håpe på at du spiller der lørdag 16. og søndag 17, med sen startttid!

snappy

over 17 år siden

snappy

Hehehe.. Ja, vi får håpe det..

Så i programmet at det var åpning for innspill på onsdagen utenom proam.

Har jo spilt banen før, så det holder kanskje med litt putte trening.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her