Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Tyrifjord Open - Amatour

Truls

over 17 år siden

Truls

Bare 29 påmeldte og fristen går ut i dag kl. 2359!
Hva er det som skjer? Er folk på ferie?

Jupp

over 17 år siden

Jupp

Samme helg er det på Atlungstad også... Bare 33 påmeldte der... Mulig ferien har litt å si ja.

705

over 17 år siden

705

Bare de største og tidlige ama ene iår som fikk nogenlunde bra startfelt (vestfold, Mikla..) Desverre er trenden for de andre utover labert og alle tar 900,- i startkontigent. Glem det. NGF og klubbene har gått på en smell der. Tidligere var det morsomt å delta og reise rundt litt, men nå gidder ikke folk lengre. Alt skal kun dreie seg om penger.

t

over 17 år siden

t

Nå ble det vel 63 med på Tyrifjorden...

skjønner

over 17 år siden

skjønner

Hvorfor det ikke ble med flere. Er jo gøy (ironi) når du hører sportslig ansvarlig er fornøyd med at han har satt alle pinneplasseringene vanskelig til. skjønner ikke helt poenget med å gjøre det så vanskelig. Han ville skille de gode fra de dårlige.

uansett så er Tyrdifjorden i veldig bra stand, virkelig verdt ett besøk! Får håpe på noen andre pinneplasseringer i morgen :) og at ikke alle er enten rett over ett platå, eller helt bakerst på greenen :)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

unnskyld at jeg spør, men er ikke hele poenget med slike turneringer å finne ut hvilke spillere vi har som har litt potensiale?

I tillegg er det så mange lavhandicappere som sier at Tyrifjord er en alt for lett bane, så da må det vel være greit å øke vanskelighetsgraden litt, er det ikke?

NB! Jeg bare spør... prøver ikke være spydig eller noe ;)

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Litt skuffa over at du ikke prøvde deg på Amatour Yngve,du kunne vel vært med på "hjemmekvota" med ditt nye lave hcp?

Var vel ganske bra med deltakere,midt i fellesferien. Når endel valgte å dra til Hamar for å spille.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Hehehe, Kevin. da sier jeg:
"jeg hadde mer enn lyst, men med familien bortreist fra meg i nesten hele Juli, så ville jeg gjerne se barna mine når jeg hadde sjansen"

mens sannheten er at jeg oppdaget i tide at sisteplassen på resultatlisten allerede var opptatt, så det var ikke plass til meg.....

:D

jeg håper å få prøvd meg neste gang da.... :)

c

over 17 år siden

c

Siden du spør har jeg lyst til å spør tilbake.. (Dette med STOR fare for å bli misforstått av en eller annen som ønsker å misforstå, det er mange av dem, men ok.)

Hvorfor skal flaggene stå vanskeligst mulig på grunn av at det er en AMA tour. AMA tour er jo i prinsippet en vanlig turnering med ett kanskje noe sterkere felt enn vanlig, men skiller ikke banen ut de beste uansett?

Du fratar jo deltakerene muligheter til å sette både birdier og banerekorder med en slik "unormal" plassering, i tillegg til at slopen blir feil i forhold til HC som skal justeres. Dette kan jo justeres med csa, men det er jo ikke derfor vi har csa da.

Bugg

over 17 år siden

Bugg

Vedr. pinplasseringer, så er det vel ofte slik at man har 1/3 lett tilgjengelige, 1/3 middels og 1/3 vanskelig i en nogenlunde seriøs turnering.

Målet er vel ikke å gjøre banen vanskelig ved å sette alle pin-plasseringer helt "koko" .. da får man heller gjøre fairway smalere, roughen høyere og saftigere, greenene mindre, raskere, hardere.. whatever... men det er jo drøyt kun for en ama-tour ;)

18 vanskelige pinplasseringer har jo ingenting med turneringer i golf å gjøre, eller?

!

over 17 år siden

!

Var tendenser til det samme på Atlungstad i helgen også. Arrangørene må jo tro det er noen av de beste i verden som kommer på besøk, og ikke middels amatører fra Norge? Tror forøvrig ikke pinnene hadde blitt satt slik HVIS det var topp-golfere som kom, da det stort sett hadde blitt umulig for de å få birdies.
Greit at arrangør vil vise at man har en bane man KAN gjøre vanskelig, men da får greenhastighet og jevnhet stå i stil, slik at det faktisk blir mulig å sette en 4-7 meter for birdie, uten å ta fullsving putt.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Med tanke på at greenene på Atlungstad var såvidt trege så kunne man trygt plassere dem hvor som helst, da det ikke var noe problem å få ballen til å stoppe...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

nei, jeg forstår spørsmålet ditt, men jeg er ikke enig i at plasseringene var SÅ koko som dette høres ut som.

Samtidig skjønner jeg hva du mener med at det ikke nødvendigvis må være kjempevanskelig bare fordi det er Amatour, men Amatour skal vel være kvalifisering til P4, så det bør jo være noe annet enn en selskapsrundes utfordringer når en deltar i dette, eller er det jeg som har for høye forventninger til deltakerne nå?

:)

Bugg

over 17 år siden

Bugg

Hvorfor skal det være "kjempevanskelig" fordi det er kvalifisering til P4?

Har P4 18 marginale pinplasseringer? (Har PGA 18 marginale pinplasseringer?)

Resultatet av fornuftig (1/3 av hver "vanskelighetsgrad" av pinplassering f.eks) blir lavere på en "lett" bane og høyere på en "vanskelig" bane dersom man har med bare "gode" spillere. En vanlig ama-tour tror jeg helt ærlig ikke fører til at banen blir skutt i senk selv med 18 "lette" pinplasseringer.

Og vet du.. det beste er at de beste vinner nok uansett ;)

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Godt tiltak Tyrifjorden!

Spilte KM på Drøbak i fjor med - for meg - vanskelige pinneplasseringer og rekordkjappe greener.

For meg som høy-handicapper gjorde det banen mye vanskeligere, greenene var plutselig ikke flate lenger, og det var rett og slett mer morsomt å spille den slik enn som med "vanlig selskaps-oppsett"! At jeg får færre ok birdie-sjanser spiller da ingen rolle.

"Spill banen som den er, og ballen som den ligger!"

hcp 9

c

over 17 år siden

c

Yngve - det var for såvidt deg selv som antydet den vanskelige plasseringen på Tyrifjord...

Gjentar gjerne det fooore skriver, men da med ett annet utgangspunkt - spill selvfølgelig banen som den er - ballplassering og lignenede er bare tull - at ballen alltid skal spilles fra der den ligger er vel kanskje tilfelle for noen ganske få som alltid er på fairway, men ok.

Synes forøvrig banen skal settes opp slik banen er slopet. Da gjenspeiles spillet i resultatene i forhold til vanskeligheten på banen. At det er ett oppsett som synes vanskeligere enn ett annet er vel ikke uvanlig, men det blir jo marginalt og da kan jo det være søndages plassering.

At det er 2 - 3 spillere som kommer videre til P4 bør vel ikke være noe kriterie for hvordan banen settes opp - de skilles jo ut likevel med bedre score enn de andre.
HC ja

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her