Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

golfbox

veggiss

over 17 år siden

veggiss

må være det største makkverket som noengang er produsert...at forbundet faktisk betaler penger for denne vitsen av en kode er for meg et mysterium.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Jeg bruker golbox hver eneste dag. Jeg registrerer hver eneste runde, og bruker det også til å booke utslag og til å se turneringsresultater osv. Alltids noe som kan bli bedre, men alt i alt synes jeg det fungerer bra. Med tanke på hcp registrering osv. er dette systemet mange skritt i riktig retning.
Hva er problemet?

Megaslice

over 17 år siden

Megaslice

Bogeybjarne; Dersom du aldri har opplevd problemer med Golfbox stiller jeg meg sterkt tvilende til at du bruker det hver dag.

Mye nedetid på systemet er primærproblemet, og når forbundet selv har satt ned en prosjektgruppe (Prosjekt Ajour) for å se på problemene er det åpenbart at ikke alt er som det skal være.

Vet om klubber som mer eller mindre har sluttet å bruke systemet i påvente av at man skal få et mer stabilt system.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Jeg spiller flere golfrunder hver uke, booker og registrerer nesten hver eneste runde i golfbox. Når jeg spiller på hjemmeklubben registrerer jeg alle runder. Ved spill på andre baner har det vært tilfeller der jeg har latt det være (av latskap) hvis ikke runden har ført til hcp-justering. Er innlogget stort sett hvar eneste dag. Jeg er medlem på Losby, og der var det terminal også i fjor, så brukte det hele fjorårssesongen også.

Har opplevd noen småproblemer, men i det store og hele har det fungert bra for meg. I det siste har det vært tilfeller der jeg ikke har kommet inn når jeg har prøvd å logge meg inn direkte på golfonline.no, men da har jeg gått via hjemmesiden til Losby og logget meg inn der. Da har jeg kommet inn uten problemer. Hva som er grunnen til det vet ikke jeg. Har også opplevd at systemet har vært helt nede, men i fohold til hvor mye jeg bruker systemet har det vært så sjelden at jeg ikke ser på det som et stort problem.

Ser det har vært skrevet mye om problemene med golfbox, så jeg skjønner at det har vært en del problemer selv om minde erfaringer er anderledes. Kan det være forskjeller fra klubb til klubb hvor bra dette fungerer?

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Variasjoner fra bane til bane kan kanskje skyldes at en del baner ligger litt utenfor allfarvei og der er det kanskje ikke alltid den beste bredbåndsforbindelsen.

Krissy

over 17 år siden

Krissy

Det kan vel være forskjell fra klubb til klubb, men dette vil være i sjeldne tilfeller.

Er utrolig at vi ikke har et bedre system, alternativet slik som jeg ser det var vel teeplay, men dette var vel om mulig enda værre

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Det kan være små forskjeller, men det går nok ikke på stabiliteten, siden dette er sentralt.

det største problemet, etter mitt syn, er feilaktig informasjon, unødvendig bruk, og ustabiliteten på serverne i helgene når det arrangeres turneringer.
det er skikkelig kjipt å drive livescore, for så å miste Golfbox midt i turneringens siste dag.
så går vi gjennom og kjører manuell score, lager resultatliste, og vips så er golfbox oppe igjen.....

problemene med golfbox er reelle, men for en vanlig bruker, så trenger de ikke være altoppslukende. jeg har heller ikke mye problemer med normal bruk av golfbox for booking av starttid, registrering av runder, etc.
(med unntak av når jeg glemmer meg bort og går inn i golfbox med Firefox)

Kjakan

over 17 år siden

Kjakan

Det jeg syns er verst er å plage folk med mailer og meldinger for hver hcp.runde jeg går. Hvis det er med en kamerat er det greit, men om jeg går med fremmede er det jo håpløst å måtte mase på dem for å skrive seg opp 0,1 poeng. Og man får jo ikke melding i Golfbox om at man må godkjenne en annens runde, man må finne det ut selv. Slitsomme greier.

Og går man med noen som ikke er medlem av klubb med Golfbox, kan man tydeligvis ikke få godkjent runde?

Om markøren glemmer å godkjenne og dra på ferie så kan man liksom ikke gå flere handicaptellende før markøren har godkjent runden om jeg har skjønt det rett?

Det blir for strengt og for rigid det hele som det er nå. Det hadde gått an hvis det bare var runder man skrev seg ned, men for hver eneste handicaptellende runde? Og det er jo hcp.runde som er morsomt å gå, så det blir hver runde det. Akk ja.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Kjakan: Når jeg har spilt med fremmede har jeg bare spurt om de kan være markør. Så har jeg fått medlemsnr og registert det selv. Selvfølgelig er det mulig å jukse, men hva er vitsen med det? Var en gang jeg var litt rask og trykket meg videre før jeg fikk lagt inn markør, den runden ble registrert den også. Jeg har aldri opplevd at markøren må godkjenne noe i golfbox, så problemet med art markøren reiser på ferie ser jeg ikke. Problemet jeg tror du sikter til er hvs man bekrefter utslag av en runde, og ikke registerer scoren etterpå. Man kommer ikke videre i golfbox før scoren av den forrige bekreftede runden er registrert.

Systemet er ikke vanntett, men det var det vel ikke akkurat med de gamle kortene heller. Tror ikke de satt på golfklubbene å sjekket at underskriftene var ekte eller ikke.

Kjakan

over 17 år siden

Kjakan

Det du sier funket fint inntil for et par uker siden, nå må man legge inn markør med Golfboxmedlemsakp, og den markøren må godkjenne runden din, på Golfbox. Sånn er det ihvertfall for meg.

Jeg syns den tidligere ordningen, som du viser til, var akkurat passe. Vil man jukse så kan man jo få det til uansett.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Jeg trodde alle som er medlemmer av norske golfklubber og med registrert hcp lå inne i golfbox. Jeg har vært markør på flere golfrunder de sist ukene som er registrert i golfbox. Jeg har aldri fått noe spørsmål i golfbox om å godkjenne noe. De som har vært markør for meg har heller ikke det, og jeg bruker systemet som før.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Prøvde å legge inn en runde i utlandet, men fikk det ikke til fordi markøren (naturlig nok, siden han bor og spiller utenfor Norge) ikke var GB-medlem.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

dette er tull Dilter.
det er eget kryss for ukjent medlemsnummer, og der skriver du manuellt navn og klubb på markør!

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Sorry, men jeg har ikke fantasi til å finne på så avansert 'tull'. Jeg la inn navn og klubb i feltet som ble vist da jeg krysset av i boksen 'Medlemsnummer ukjent' og fikk feilmelding ("Markør må være medlem av GolfBox") da jeg prøvde å registrere runden. Jeg husker jeg var forundret over at en funksjon det tydeligvis var lagt opp til ikke virket. Dette er heller ikke beskrevet i veiledningsmaterialet fra NGF, så vidt jeg kan se (de antar antagelig at de har med oppegående klubbadministratorer å gjøre).

Fint hvis du kunne bekrefte at det funker (mao har faktisk klart å legge inn en runde med markør med ukjent medlemsnummer). Det kan nemlig være en instillingsgreie, og kan det godt hende at problemet ligger hos hjemmeklubben min. Der er det store datautfordringer, de klarer ikke engang å finne svarknappen i e-postprogrammet.

Truls

over 17 år siden

Truls

Må si at jeg savner hcp-kortet når det gjelder føring av hcp gitt. Syntes Golfbox er kjekk å ha med tanke på turneringsresultater og tidsbestilling, men å registrere runder pga hcp'et, det har jeg rett og slett glemt eller ikke giddet å følge opp. Vet om mange andre som ikke gidder heller. Uansett om hcp går opp eller ned.

Slappy

over 17 år siden

Slappy

Benytter også golfbox til alle bookinger, og for HC tellende runder kan markør og jeg avslutte alt arbeid med golfkortet på stedet. Automaten hos Sola GK og Bærheim står i hvert fall tilgjengelig 24/7, noe som gjør at ingenting her må oppdateres på nett.

Opplever ikke noe trøbbel med booking av tid i golfbox, mens registrering av runder via nett er noe trøblete da markør ikke alltid kommer fram hvis en ikke har medlemsnummer (som nevnt av andre tidligere)

Kjakan

over 17 år siden

Kjakan

På min klubb stenger tilgangen til pcen med Golfbox når proshopen stenger. Og hjemme har jeg Mac, så der får jeg ikke lagt inn resultatet, da må man ha pc. Så hvis det er helg eller jeg har ferie så betyr det trøbbel, pc har jeg på jobben. Og som sagt, hvis markør glemmer å verifisere runden min på sin pc, så er jeg i trøbbel. Eller hvis markør har mac... Unødvendig tungvint det hele, håper det blir lettelser etter revisjonen.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Det er tydlig forskjeller. Ser dere skriver at markøren må godkjenne fra sin pc. Jeg la inn en runde senest i går kveld, la inn markør, men det kommer ikke noe opp om at markøren må godkjenne. Det har det heller ikke gjort på noen av de rundene jeg har registrert tidligere. I går skrev jeg meg ned, og hcp ble justert ned uten at markøren har godkjent noe som helst i golfbox. Markør ble lagt inn med medlemsnr. og golfbox hentet opp riktig person.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg har som Dilter prøvd å legge inn en markør som ikke var medlem av GB, og det ville ikke systemet godta. Jeg har heller aldri fått systemet til å godta en ferdig poengsum, det ender alltid opp med at jeg må legge inn scoren hull for hull. Man får heller ingen beskjed om at det ligger en score for godkjennelse, da må jeg inn i Scoreregistrering for å se om det er egne eller andres score som skal godkjennes. En markør prøvde 4 ganger å bekrefte min score, men han fikk det ikke til, hvorfor vet jeg ikke. Han er forøvrig definitivt ingen tulling når det gjelder IT. Når det gjelder tidsbestilling fungerer imidlertid GB greit, og jeg for min del har opplevd lite nedetid.

Macduff

over 17 år siden

Macduff

Jeg fikk heller ikke til å legge inn markør uten å ha golfbox-id-en. Og når runden var lagt inn ble den liggende "til godkjenning". Det rare var at etter en ukes tid forsvant den derfra og ble lagt i Scorearkivet mitt - uten at markøren hadde foretatt seg noe som helst.
En annen merkelig ting er at da jeg prøvde å legge inn årets femte runde forsvant en av de fire første. Så jeg la den inn på nytt, men da forsvant den femte...
Får se hva som skjer når jeg kommer opp i seks runder...

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Seks runder?!? Nei, så mange tåler ikke Golfbox :-)

Bogey Knight

over 17 år siden

Bogey Knight

Jeg opplever Golfbox akkurat som Bogeybjarne, kan legge inn markører med og uten medlemsnr og får justert HCP umiddelbart. Kan det ha noe å gjøre med hvilken klubb man er registrert i på Golfbox?

Kjakan

over 17 år siden

Kjakan

Så snodig at jeg i de siste ukene har måttet ha markørs godkjenning, mens andre har det sånn som jeg hadde i begynnelsen av sesongen, bare å skrive navn på markør så er man ferdig. Det er jo det som er å foretrekke.

Og en anne ting som er irriterende er at man hvis man bruker pcen på klubben må man taste inn scoren på hvert hull. Hvorfor i all verden er ikke det frivillig, kan man ikke bare få taste inn totalsummen? Særlig hvis det er kø for å bruke pcen.

Håper de finne ut av dette her, for tidsbestillingen er suveren.

Forresten, én ting til, det burde vært sånn at klubben kunne gå inn på den enkelte spiller og nekte ham å bestille tid før samme dag f.eks. i en periode, som straff for no show o.l., for det er det mye av for tiden.

Hemmi

over 17 år siden

Hemmi

Jeg fikk plutselig mail fra golfbox om å godkjenne en runde for en kamerat jeg spilte med dagen før.

Christian

over 17 år siden

Christian

Har ikke giddi og registrere en eneste runde som jeg har gått i år. Har annet å gjøre enn å surre inne i klubbhuset i 10 minutter for å taste inn de greiene der.

Likte den gamle ordningen mye bedre, blir rett og slett et tiltakt og for mye stress, en god del av de som spiller golf, spiller golf for å slippe tiltak og stress :D

Stian

over 16 år siden

Stian

Dagens nyhet på golfbox er interresant.

Ikke mange ganger man blir oppfordret til å kjøpe et bedriftsabbonement for å benytte seg av en webside. Og de båndbreddekravene de mener man burde dekke er jo absurde i seg selv.. 3Mb/s upstream?

Rart ikke VG har gjort lignende, iom at det er en mye mer mediatung side.

golfbox når nye høyder.

b

over 16 år siden

b

Tror kanskje at det tenkes på klubben din, Stian når det gjelder disse anbefalingene. De har litt større behov enn deg når de rapporterer en turnering. Hvis jeg ikke tar feil så har anbefalingen ligget uforandret en god stund...

Du trenger nok ikke dette når du skal inn for rapportere din runde.

Macduff

over 16 år siden

Macduff

Hva er det som skjer nå da??? Jeg har spilt på en norsk bane der det ser ut til at banen er lagt inn i golfbox, for det kommer ikke opp noe banevalg etter at jeg har valgt klubbnavnet fra klubblisten. Prøver å krysse av for "Banen finnes ikke i Golfbox", men får likevel feilmelding om at hullscore må tastes inn!?!

Så jeg har spilt en hcp-tellende runde, men pga golfbox blir den ikke tellende likevel. Det samme gjelder vel for spill i utlandet... Har noen andre opplevd dette, eller er det bare meg? Eller er det Golfbox akkurat i dag som oppfører seg sånn? (Har forresten klart å legge inn seks runder nå.) Har lagt inn runder fra ukjente baner tidligere i år, så det har virket før...

Macduff

over 16 år siden

Macduff

Det skulle stå "det ser ut til at banen _ikke_ er lagt inn" på første linje.

Megaslice

over 16 år siden

Megaslice

Da kan den som aldri har problemer med Golfbox forsøke å logge seg inn. Fungerer nok en gang ikke! Drittsystem....

Hacker

over 16 år siden

Hacker

Må man vite medlemsnummeret til markøren for å få lagt inn scoren i golfbox???? Jeg vet navnet, men kan ikke søke på navn ser det ut til. Er dette en spøk?

Hva hvis markøren ikke er registrert i golfbox?

Dette gidder jeg ikke!

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Det er en avkrysningsmulighet et sted i golfbox for om du vil vise navnene på de som er påmeldt. Der pleier ihvertfall jeg å finne nummeret...

Men jeg er enig i at det er unødvendig tungvint.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Når du spiller en runde og du har markør, så er det jo mulig å spørre om hans nr i golfbox.
Slik er det i Sverige. Golf-ID på markør oppgis.
Navn kan jo være like, ID-nr er unike.

De fleste datasystemer bruker unike ID-nr. Ikke navn.

Jeg har brukt dette og vært markør for andre, det fungerer bra, men du må vite hans medlems-nr.

Stian

over 16 år siden

Stian

Må bare sukke over hele golfbox.

Når jeg skal fylle inn navn på markør, får jeg det "må være golfbox medlem!".

Når jeg taster inn medlemsnummer får jeg frem navn. Som en test kopierer jeg navnet + klubb ordrett inn i navn/klubb feltet, og får fortsatt meldingen "må være golfbox medlem!".

Det er så dårlig laget at det grenser til latterlig

Møkkabox

over 16 år siden

Møkkabox

jeg har et annet problem. Kom i skade for å skrive feil poengsum og fikk dermed altfor godt handicap. Dette rettet klubben min opp i et par dager senere, men fortsatt står den feilaktige poengsummen registrert som årsbeste og jeg går ikke opp i handicap selv etter en dårlig runde. Klubben sier de bare kan rette opp feil ved å manuelt punche inn riktig handicap men får ikke slettet historien. Dermed er systemet helt fastlåst. Fatter ikke at det går an å lage et så idiotisk dataprogram, og fatter enda mindre at idiotetene i NGF kan gå ut å kjøpe det.

noob

over 16 år siden

noob

Har de fått så mye negativ tilbakemelding at de har tatt vekk kontakt informasjonen, eller har det aldri vært der? Jeg har aldri vært borti at en nettside har bedt om å få sendt tilbakemeldinger med vanlig brevpost, evt muntlig tilbakemelding til klubben sin.

Har bare logget inn et par ganger og det første som slo meg var den aggressive markedsføringen av SMS-"tjenesten". Kanskje ikke så rart med tanke på fortjenesten de tar per SMS. Og dette for en tjeneste som blir gjort automatisk med ingen utgifter utenom selve SMSen. Prisen er tilfeldigvis gjemt godt unna, mens når man bestiller tjenesten legger de stor vekt på at å BESTILLE er gratis...

Oppgitt

over 16 år siden

Oppgitt

Er det virkelig mulig at runder ikke er hcp-tellende dersom de ikke er spilt med nordmenn registert i Golfbox ??

johnnybirdie

over 16 år siden

johnnybirdie

Gårdagens skrekkopplevelse med Golfbox:
Når vi kom til banen booket vi starttid ca 1 time senere. Vi la inn alle 4 spillerne og fikk godkjent hele pakken. Når vi da tuslet til 1.tee så var vi ikke registert og måtte vente i 50 min før vi fikk slå ut.
Klubben sa at alt var gjort rett, men en feil i systemet hadde ikke lagt oss inn i golfbox sentralt eller noe

...

over 16 år siden

...

Møkkabox: Klubben kan slette din handicaphistorie og dermed få fjernet den scoren du nevner.

Golfbox

over 16 år siden

Golfbox

Blir sikkert bra, men de er ikke veldig taktisk kloke: det har jo vært mye støy og problemer: så velger de å bytte server PÅ DAGTID !!??!!!?? DET er ikke smart. De burde startet etter ballrennetid, skal man si kl. 21.00, og jobbet natta til de var ferdig og sjekket systemet at alt fungerte... noe det skjelden gjør i data-verden :-)

Hcp

over 16 år siden

Hcp

Enig i at det går litt tregt og gleder meg til å få ny server. Håper det kan få opp kapasiteten og stabiliteten. Hcp. registreringa har jeg aldri hatt problemer med og det går så raskt som vi klarer å trykke. Tar det 10 min. kommer det nok av dårlig kunnskap av deg som bruker eller at det er kan være dårlige linjer fra PC'n til sentralen. For noen klubber og boliger er det slik.

Skulle tro dere var en gjeng oldinger som likte det gamle systemet bedre med hcp-kortene. Slike som dere får jammen verden framover.

De største problemene er under de store truneringshelgene med mange brukere samtidig i Norge og Danmark. Der går oppdateringene alt for tregt. Men flere av disse problemene skyldes også feil hos brukerne. Kan være feil ved innlegging av tuneringene, glemt å oppdattere hcp. før turnerinstart etc. etc. Det er mange feil jeg har gjort, som har skapt mye frustrasjon, men det kommer av at jeg har for dårlig kunnskap. Etter at jeg har bevist lært meg mer om mulighetene går det lettere.

For all del jeg prisgir ikke golfbox. Problemet er at det er det systemet vi som sluttbrukere har og vi må forholde oss til det. Det er 1000 ganger bedre enn før vi fikk golfbox.

PS. Hvem tror du evt. måtte betale for installeringene hvis det ble utført på natta? Vi krysser fingrene og håper at alt går greit og at boxen fungerer raskere og er mer stabil etterpå.

til oppgitt..

over 16 år siden

til oppgitt..

Bare kryss av i bolsen" medlemsnummer ukjent" og skriv inn navn og klubb, så får du tellende runde.

til oppgitt..

over 16 år siden

til oppgitt..

Bare kryss av i boksen.. :)

Stian

over 16 år siden

Stian

Må ikke spilleren har bruker på golfbox da ?

Oppgitt

over 16 år siden

Oppgitt

Det ble selvfølgelig forsøkt, og det fungerte i våres, men ikke nå lenger nei! Nå får man opp en dialogbox som sier at MARKØR MÅ VÆRE MEDLEM AV GOLBOX!

Til Hcp

over 16 år siden

Til Hcp

Jeg vet ikke om du har jobbt noe særlig med IT-prosjekter, men hele Golfboxprosjektet er et prakteksempel på hvordan det ikke bør gjøres. Mye skyldes antakelig en altfor dårlig kravspesifikasjon, men det er alikevel utrolig at de sitter igjen med så mangelful funksjonalitet og så dårlig GUI, etter en så lang prosjekt og testfase! ...og da har jeg ikke nevnt drift!

FAEN

over 16 år siden

FAEN

Nå er dritten nede igjen.

I

over 16 år siden

I

OG golfbox er fortsatt nede......

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Har vært innlogget flere ganger i dag,og senest for 1 min siden,og det funker helt fint. Hvis du opplever at det ikke fungerer,anbefaler jeg en mail til support istedenfor her...

drhook

over 16 år siden

drhook

Nå har vel ikke golfforbundet betalt penger for dette da. Det var jo et dansk studentprosjekt fra en eller annen IT-høyskole så vidt jeg vet.

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Forbundet tok nok heller ikke høyde for at antall brukerfeil i Norge tydeligvis er mye høyere enn i alle andre land, mest grunnet frykt for data og kjærlighet til papirløsninger vil jeg tro.

Bogeybjarne

over 16 år siden

Bogeybjarne

Skjønner ikke dette. Noen må overdrive problemene med Golfbox, eller så må noen bruke det feil. Jeg har ikke de negative erfaringene som så mange er så forbannet over. Booking av tid fungerer, registrering av score og justering av hcp fungerer, påmelding av turneringer fungerer. Har riktignok opplevd å ikke finne et par "nybakte" i golfbox, men da har de sendt en mail til klubben sin, og så har det fungert siden. Har også opplevd at det har vært nede, men kun for kort tid, og ikke oftere enn jeg har erfart med alt annet som har med data å gjøre. Alt er nede fra tid til annen.

pingo

over 16 år siden

pingo

Nå må vel tolmodigheten til ulike golfledere være slutt vedr. dette surret !
gang på gang opplever både klubber og spillere at systemet låser seg eller "detter" ned som det så fint heter. Dette på tross av at det var lovet en bedring i forbindelse med skifte av drifter (server)
Golfbox fremstår nå som en parodi og oppleves mer som et vetarankjøretøy i en moderne tid. Har også hørt at andre store forbund allerede er i gang med skifte av hele systemet og bytte ut n3 sport.
Nå må det ryddes opp samtidig som klubbene må få en økonomisk garanti/refusjon fra NGF vedr. alt rotet.

Tja

over 16 år siden

Tja

Tror NGF later som ingenting og tar en Mulligan.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her