Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Putter - Hvem?

SuperLavHandicaper

over 17 år siden

SuperLavHandicaper

Hei!

Trenger noen tips til nye putter!
Jeg liker de gamle beste, altså ikke de med masse fancy greier, men rene puttere, og helst blade, men er det noe sted å få takk i dette lengre?

Pøtter

over 17 år siden

Pøtter

Odessey sine #9 finnes i hvert fall to serier. Det er samme type som Mickelson bruker. Forskjellen fra seriene tror jeg er hardheten på inserten. Det er en fin putter uten mye fancy greier. Prøv den

Taylorfan

over 17 år siden

Taylorfan

Taylor made rossa blade putter er veldig bra!
http://www.tgw.com/customer/category/product.jsp?SUBCATEGORY_ID=9181v
Har ikkje akkurat denne, men forgjenngeren, veldig bra putter!

jonag

over 17 år siden

jonag

Sjekk Yes sine smidde og klassiske. Det er superviktig med et lavt tyngdepunkt i en putter for å få solid energioverføring og lite spinn pga loftet mener jeg. En klassisk bladputter har nok tyngdepunktet ofte litt høyt (om den har høy hals, etc)

Har en bladputter selv og den gav masse tilbakemelding, men den spinner ballen mye mer enn yes'en min og jeg må rett og slett bange putten mye hardere med bladet og ballen liksom bremser opp på slutten. Yes'en ruller helt frem.

Har også sett TaylorMades nye Spider med riller den også, den ruller også veldig fint, men ser ikke ut...

Bogey Knight

over 17 år siden

Bogey Knight

Scotty Cameron Studio Select. Fantastiske puttere, kommer i fire forskjellige varianter. Penere er det vanskelig å få en putter. Noe stiv pris, men om du tar deg råd, vil du få et smykke i bagen.

Simen Østnor

over 17 år siden

Simen Østnor

Taylor Made Rozza Monza Corza! Ikke en av de nyeste Taylor Made har, men de nye modellene er ikke i nærheten av denne

Yngve

over 17 år siden

Yngve

nå ville han vel da ha en ren og enkel putter, Simen.... :)

Professor Balthazar

over 17 år siden

Professor Balthazar

Lavt tyngdepunkt i putteren gir alt annet enn god energioverføring til ballen, siden ballen treffes oftest høyt på slagflaten.

Når en ser bort ifra det positive ved høyt tyngdepunkt i forhold til rull på ballen, så gir høyt tyngdepunkt best energioverføring, siden tyngdepunktet til putteren da ligger nærmest treffpunktet.

Siden det er positiv loft på slagflatene, vil lavt tyngdepunkt gjøre det lettere for ballen å løftes for mye, slik at framoverrull blir vanskelig å få til om en ikke framoverpresser og "delofter" ved impact.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

jeg har brukt den nye profound ingenieur de siste rundene nå, og jeg ser ikke den forsvinne fra bagen på lang lang tid. god følelse, høy moi og pent design gjør den til en vinner for min del.

disclaimer: jeg er hverken ansatt, eller har noen andre forbindelser til profound.

Pettern

over 17 år siden

Pettern

Hvor mye betalte du for den Veggis?? Hvor fikk du kjøpt den??.

profound ingenieur fan

over 17 år siden

profound ingenieur fan

Hvor får du kjøpt profound ingenieur putteren, prøvde den på messa og bestemte meg for å kjøpe den når den kom i salg. Den var sykt god å putte med.

Og som veggiss er jeg hverken ansatt, eller har noen andre forbindelser til profound.

Bernt

over 17 år siden

Bernt

Veggiss fik kjøpe en proto av INGENIEUR, som blir satt i produksjon nå og kommer i salg på sensommeren.

Bernt Stellander

lol

over 17 år siden

lol

disclaimer my ass. lololol..

SuperLavHandicaper

over 17 år siden

SuperLavHandicaper

Takk for tips!

Har nå en Scotty Cameron studio design putter i baggen, men vil ha en til når stroken er litt ute å sykler! er lettere å ikke tenke teknik eller strok, men bare prøve å senke putter å få tilbake selvtilitt vist puttern er ren for sikte linjer og fancy teknologi! men bare ren følse:)

Pølse med brød

over 17 år siden

Pølse med brød

Spørrekonk: Hvilken putter er den mest brukte på champions tour og har i enkeltkonkurranser vært den mest brukte også på PGA og LPGA touren i år? Putteren har 3 seire på PGA touren i år, flere på Champions tour og 3 av topp 15 herre spillere i verden bruker den uten å få penger for det.

Hvis dere finner svaret på dette har dere også mitt beste tips for ny putter.

Selv klarer jeg ikke å ikke sette ballen på linjen jeg tar meg ut med denne putteren. Desverre handler putting også om rett hastighet og kunne lese riktige linjer, så jeg er ikke i verdenstoppen enda.....

!?!

over 17 år siden

!?!

Regner med at det er ProFound putter'n du er ute etter?

Men Scotty Cameron er vel fortsatt det putter merket som er blitt brukt av flest på PGA toure, sier jo litt at Tiger Woods bruker den;)

Jegputter

over 17 år siden

Jegputter

Her er det nok en misforståelse ute å går, "SuperLavHandicaper" spør jo i overskriften sin om hvem som putter (Putter - Hvem?)
Så jeg kan svare at det gjør nok de fleste som spiller golf.

Pølse med brød

over 17 år siden

Pølse med brød

Profound, he he he he, nei. Prfound har såvidt jeg vet ikke vært i spill i det hele tatt på disse tourene. Mulig at noen ytterst få enkelt spillere har prøvd den på putting greenen og at en elle to kan ha prøvd den i turnering, men jeg tror det ikke.

Jeg snakker om et puttermerke som vinner regelsmessig og er et av de største merkene i spill.

Profound er vel hittil en like stor "suksess" som Klyve putteren. dvs ingen stor suksess......

Pølse med lompe

over 17 år siden

Pølse med lompe

Er vel litt større suksess med tre tourseire og to topp 10 plasseringer hver eneste helg for Profund, mot Klyves 100 solgte puttere og ingen proffer har rørt den.

Profound hadde 4-5 puttere i spill ved første LPGA tour de var på, hva meg bekjent. Iverson, McGann, Yang, Alfredsson så jeg bruke den på Ginn Open, der jeg så Profound-gutta på treningsgreen. 3 av dem er tidligere vinnere på LPGA tour.

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Jeg tipper at PmB tenker på gode gamle two-ballen.

Farty Towers

over 17 år siden

Farty Towers

Jeg tipper Pølse med brød ikke tenker noe særlig i det hele tatt.

Pølse med brød

over 17 år siden

Pølse med brød

De kunnskapsløses eneste forsvar er som vanlig usaklige angrep og uvennlige karakteristikker.

De av dere som har en smule omløp burde lett finne svaret på dette. Nei Major, two ballen er ikke svaret.

Som sagt, mest spilte putter på champions tour, flere PGA vinnere og 3 spillere i topp 15 i verden bruker den uten å ta betalt........

Profound he,he,he.........latterlig

Farty Towers

over 17 år siden

Farty Towers

Ut fra nivået til Pølse med brød kan det virke som om salige Scott Cameron har våknet til live med et nytt nick =)

Gulber

over 17 år siden

Gulber

Yes Putter er tingen, det Jonag skriver er riktig. Yes sine puttere begynner å rulle fortere en andre puttere, derfor holder de linja og ruller helt frem, kjempe fornøyd etter at jeg byttet til Yes putter.
sett flere på pga Europatouren og Lpga som bruker den.

Professor Balthazar

over 17 år siden

Professor Balthazar

Yes sine konsentriske sirkler gir stor sannsynlighet for sideskru på ballen ved off center hits pga. tangenten til de sirkulære/konsentriske rillene ikke er horisontal, men på skrå.

Tester gjort på off center hits med YES! grooves, viser at ballen ruller alt annet enn rett. Og de færreste treffer senter av slagflaten. Disse rillene er virkelig en gimmick.

(Guerin) RIFEs horisontale riller på slagflaten med vinklede riller frest inn på slgflaten med veldig lav loft, rundt 1 grad er det som gir best rull på ballen av samtlige på markedet.

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Jeg hørte en diskusjon mellom Frank Thomas og Scotty Cameron som begge benektet at ballen begynner å rulle fortere som følge av utformingen av trefflaten (jeg tror de siktet til Yes).
Det viktige i følge dem var at loften må være tilstrekkelig til å løfte ballen ut av den lille fordypningen den selv laver i gresset. Hvis den ikke løftes ut begynner den å skli på gresset. De to mener at 4 grader må til, men såvidt jeg vet har Dave Pelz 3 grader loft på sine puttere. Han kan jo et og annet om putting han også.

Kammeron

over 17 år siden

Kammeron

De fleste som spiller med Cameron puttere treffer ballen mens skaftet fremdeles heller mot målet (forward pressing), og dermed kan man ikke snakke om loft på puttere!!!

Swtr handler KUN om den vinkel på slagflaten man har ved balltreff når en utfører sitt vanlige stroke.

Dette er individuelt og lage puttere med 4 grader og si at det er rett blir som å si at alle skal bruke XL.

Den optimale loft for framoverrull ved impact ligger rundt 2-3 grader, akkurat nok til å unngå skiding på den fordypning ballen ligger i, skapt av sin egen vekt mot underlaget.

En annen faktor når det gjelder face loft og rull på ballen er hvordan køllehodets angrepsvinkel til ballen er ved impact. Med andre ord om putteren er på vei oppover eller mer rett framover.....

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Kammeron
Pussig at alle da snakker om loft på puttere og at de fleste produsenter oppgir loft. At loftet endres i forhold til bakken avhengig av en rekke øvrige faktorer betyr ikke at den ikke finnes.
Jeg kan ikke skjønne at dette er noe annerledes enn at loftet i slagøyeblikket på en driver eller et jern er et annet enn det som står på bunnen av hodet avhengig av angrepsvinkelen. Slik jeg leser ditt første avsnitt betyr det at man ikke kan snakke om loft på drivere heller.
Uansett tror jeg ikke vi er så uenige.

Pølse med brød

over 17 år siden

Pølse med brød

Prof.Baltzar hadde svaret, RIFE er merket som jeg henviser til og som få vet om eller er klar over er et dominerende merke på tourene i dag.

Kombinasjonen av de 3-4 teknologiene RIFE har i sine puttere gjør det lettere å sette ballen på linjen enn med noen annen putter jeg har prøvd, det samme svaret har tydeligvis en god del topp spillere i verden kommet frem til.

RIFE får raskere rull enn de fleste andre merker, Yes er noe av det samme, men har ikke like god MOI slik jeg har forstått det. Type mallet putter har jo generelt mye høyere MOI enn type blad/anser puttere fordi vekten kan fordels mer ekstremt ut i hjørnene. I tillegg har RIFE et godt siktesystem og lie tilpassing som mange andre puttere ikke har.

Kammeron

over 17 år siden

Kammeron

Majorfan.
Jeg mente at en kan snakke om loft, selvsagt må en det. Men man kan ikke si at 4 eller 2 grader er best siden det er individuelt hva en spiller bør ha, nettopp pga spillerens individuelle posisjon ved impact, akkurat som for drivere. Noen har hendene foran ballen ved impact og får lav ballbane med en 10 grader, mens naboen før høy ballbane med en 8 graders driver. Alt handler om loften ved impact. Det var det jeg mente.

Man kan snakke om hva som er optimal loft ved impact for å få rull på ballen, men man kan ikke si at 4 graders loft er optimalt, siden noen har 6 grader og andre har 0 grader ved impact med samme putteren.

Professor Balthazar

over 17 år siden

Professor Balthazar

RIFE har kun én teknolologi som er unik, nemlig vinkelen på rillene når de slipes inn på slagflaten. Om det er bedre enn andre som har horisontale riller på slagflaten er ikke så sannsynlig.
Men kombinasjonen av lavere loft og disse rillene er klart bedre for framoverrull på ballen.

RIFE har ikke noe godt siktesystem sammenliknet med andre på markedet. Lietilpasningen RIFE har er at man bøyer skaftet selv ved å legge den i en klemme som medfølger. Dette er ikke å anbefale da en lett med slik bøying også endrer loften eller ødelegger skaftet. Fagfolk bør bøye skaft, det er nå min mening.

Bernt

over 17 år siden

Bernt

På alle Profounds framtidige puttere, også inkludert INGENIEUR vil vi ha horisontale riller designet nettopp for, som her nevnes, å gå bedre framoverrull på ballen.

Mine puttere vil ha 2.5 og 3 grader, kommer an på modell, og vil ha disse rillene som skal gripe ballen på vei opp av bunnpunkt av pendelbevegelsen, men samtidig gi svært lite friksjon og grepp på ballen ved feilslag som cutting ved å kun ha friksjon vertikalt på slagflaten og minimal sideveis/horisontalt på slagflaten, dette for å redusere sideskru på ballen, slik andre nevnte puttere og slagflateriller gir ved feilslag, og spesielt ved treff utenfor senter av slagflaten på en spesiell nevnt puttermerke som ikke har horisontale riller, men en annen form på dem.........

Pølse med brød

over 17 år siden

Pølse med brød

Jeg har ikke sagt at RIFE er unike på noen måte, bare konstatert at deres 3-4 teknologier fungerer for meg(og en del toppspillere i verden).

Det er greit at det ikke er millimeter presisjon på det lie alignment verktøyet de sender med, men RIFE har i allefall mulighet for lie justering. De aller fleste puttere har ikke mulighet for lie justering for menigmann.

Alle vi over 185 vil normalt ha problemer med standard lie. selv om det er mulig å bøye seg mer eller putte med putteren på tåen osv. At ikke flere av de store har forstått hvor viktig dette er for god putting er helt utrolig. Dette må komme nå snart som det nye store innen puttere.

Siktesystemet RIFE har er veldig enkelt og effektivt og uten å være for prangende og ødeleggende for følelsen over ballen etter min mening.

Flott å se at Profound stjeler gode ideer fra andre puttermerker. dette er vanlig i bransjen og jeg er sikker på at Profound etter hvert kommer opp med en modell som det kan selges litt volum av. Lykke til!

Bernt

over 17 år siden

Bernt

Profound lager puttere med 2 lie vinkler, der begge lie-vinklene gir Face Balanced putter.

Dette endres om du bruker slik lie-vinkel-bøying som RIFE anbefaler.

Om du bøyer et skaft, endrer man skaftets akse sin gjennomgang i forhold til CG til køllehodet, og endrer dermed balansen til putteren, fra face balanced til tå heng eller hælheng. Det er en ulempe ved slik bøying RIFE gjør. Profounds 2 lie vinkler passer 90 % av alle spillere, og resterende spillere stiller seg litt nærmere ballen og løser problemet med lie på en enklere og bedre måte.

Hvilke 3-4 teknologier er det som er unike for RIFE?

Du sier de ikke er unike, men samtidig kaller du de 3-4 teknologiene for deres :) merkelig....

Guerin er en god venn av meg og vi snakker ofte siden vi produserer puttere samme sted, og kom med eksempel på hva Profound har stjålet fra RIFE.

Pølse med brød

over 17 år siden

Pølse med brød

Det er agurktid for deg Bernt forstår jeg? at du gidder å bruke tid på å lete etter kritikk mellom linjene. Hadde det ikke vært bedre om du var ute for å selge flere puttere?

Selvfølgelig vil alle seriøse spillere bøye RIFE skaftet hos en køllemaker. (dette vet du), og dermed oppnå face ballance. Verktøyet som følger med er ikke presist som du sier og er ment for menigmann som ikke gidder bruke penger å tid på å dra til køllemaker.

De to lie vinklene du opererer med vil ikke kunne gi perfekt lie til 90% av oss. Lie vinkelen må tilpasses individuelt til kroppshøyde, armlengde, positur, puttingstil osv, (dette vet du også. ) RIFE systemet kan tilpasses alle varianter, det kan ikke Profound.

Jeg sier faktisk at RIFE ikke har unike teknologier. Det er naturlig å bruke utrykket "deres" om de teknologiene de bruker i sine puttere, selv om disse ikke er unike. På samme måte som jeg ville sagt "Profound og deres siktesystem", selv om dette siktesystemet ikke kan sies å være unikt på noen måte.

Hele "bransjen" er bygd opp på å ta gode ideer fra andre, gjøre om litt, forbedre litt, og presentere dette som noe unikt. Dette er selvfølgelig bare markedsføring.

Det som teller er hvor godt spillerne liker puttern og hvor mye som blir solgt. Hittil har RIFE vært en knallsuksess og Profound en stor flopp. Slik tror jeg det kommer til å fortsette også fordi RIFE har bedre produkter og fordi du Bernt bruker for mye tid på kverulering på disse chattesidene.

Christian Furu

over 17 år siden

Christian Furu

Som nøytral, utenforstående må jeg si at jeg ikke skjønner hvorfor Bernt får kritikk for det han skriver i denne tråden.

Ellers vil jeg på det varmeste anbefale å prøve Yes! Tracy, eller en annen Yes! for den del. Tracy er herlig å putte med. Høres ut som noe helt annet enn det jeg faktisk mener...... Har selvsagt hatt masse off center treff men også disse går i riktig retning. Opplever ingen problemer med det, bortsett fra at lyden ikke er like fin som når man treffer skikkelig.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

ja, samme tenkte jeg Christian. denne Larvikspølsa virker noe aggressiv.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Enig med CF og Yngve. Jeg leser med stor interesse det Bernt skriver da han vanligvis har stor kunnskap f-eks- om emner som puttere og solbriller.
Nesten uten unntak kommer da sterkt provoserende meldinger fra anonyme deltagere med særlig lavt saklighetsnivå. Unødvendig og direkte utrivelig. Håper ikke Bernt lar seg "trekke opp" til å delta i en meningsløs ord ping pong.

Bernt

over 17 år siden

Bernt

Waldorf. Lar meg ikke trekke opp, men må svare på ting som ikke gir mening, som at en kan bøye RIFE puttere og ikke andre eller våre puttere.

Pølsa.
1) US Patent Office har ikke samme oppfatning som deg, siden de har utstedt patent på flere av mine siktesystem.
2) Profound som selskap på verdensmarkedeter ett år gammelt, og det tok over 8 år før RIFE begynte få litt suksess via sine infomercials.

Min gode venn Guerin har lyktes i den grad du skisserer, men vet du historien bak.....

RIFE er eneste selskap som har klart å lykkes via infomercials. For å kunne gjøre det på den måten, etter mange års slit med dårlige resultater og elendig økonomi, så solgte han nesten alle aksjene sine for å få råd til kampanjene. Idag er han skviset i alle ender, og ikke akkurat lykkelig grunder som minoritetseier, for å si det mildt.

Når det gjelder skaftbøying snakker du tull. For det første er en dobbelbøy svært vanskelig og om ikke umulig å bøye tilbake til Face Balanced etter å ha endret balansen som følge av lie-vinkel bøyingen en først gjør.
En vanlig Mitchell-benk, som knapt noen køllemakere i dette landet har, klarer man ikke slik bøying tilbake til Face Balanced på en grei måte. En må varme opp. og prøve og feile, men neppe Face Balanced som endelig resultat. Heller ødelagt skaft med chromeplating som har sprukket, med påfølgende rusting ...

At du insinuerer at en ikke kan gjøre akkurat det samme med våre double bent skaft, er jo også tull, og samme sak gjelder som de nevnte problemer bed bøying av double bent skaft. Derfor lager vi to lie-vinkler som viser seg 90 % av spillerne passer, og resten stiller seg litt nærmere ballen og ender opp med flere andre fordeler, som brattere svingplan og lettere eyes over ball.

RIFE har bra produkter, men mannen bak er så og si skviset ut pga manglende suksess på egenhånd, til info.

Bulldog

over 17 år siden

Bulldog

Var inne på siden til Rife (www.rifeputters.com) og tittet litt. Har også lest på andre forumer i statene og det er bare positive tilbakemeldinger.
Var inne på ebay og kjøpte 2008 TwoBar Hybrid Mallet. Kan komme tilbake med en vurdering hvis noen er int

Pettern

over 17 år siden

Pettern

Hmm.. Må jo inrømme at riller i front på puttern høres smart ut.
Hører gjerne på en vurdering...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her