Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Endelig grønt og fint igjen!

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Sikkert mange som har hatt det som meg i år rundt Oslo området.
Brunt gress og dårlige greener på hjemmebanen pga den harde vinteren.

Etter å ha spilt 2 runder på eget gress i helgen var det kjempedigg å se at banen igjen fremstår med gode forhold.

Greenene har blitt tette og fine og fairways like så. Litt lite gress noen steder i fairway på 16 og 18 men ellers meget bra:-)

Hvordan er forholdene på de andre banene rundt Oslo som fikk juling i vinter?

Begynner det å bli bra hos dere også?

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Forholdene på sør-vestlandet er også blitt mye bedre. Forholdene har vært nokså like her som i Oslo i år.

(....Æææh, er dette forumet bare for Oslo og omegn, i likhet med en god del av medie-norge?)

Ellers hyggelig å få vite hvilke baner en godt kan besøke når en setter nesa østover i fellesferien :-)

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Forumet er for hele landet, men siden det bor ca 1 mill i Oslo området, blir nok overvekten av innlegg skrevet av noen med denne lokaliteten.

Flott at det kommer seg på sør - vest landet også! :-)

Koll

over 17 år siden

Koll

Har spilt 8 baner hittil på Østlandet. Mørk er suverent best når det gjelder gress på fairways, 100 % dekning overalt. Men Mørk er hatet av mange her, p.g.a. helt andre ting med layout etc.
Etter Mørk kommer Nes, Tyrifjord, Hauger og Drøbak. Dårligst er Holtsmark, Bærum og Kongsberg. Greenene er helt OK på alle disse banene, for meg som høyhandicaper.
Skal spille Miklagard i juli, og gleder meg til å avgi rapport derfra fra en som egenlig er for dårlig til å spille på slik en flott bane (har jeg hørt). Benytter meg av det generøse julitilbudet på kr. 500. Andre baner som setter ned en på forhånd dyr greenfee (for meg iallefall) skal få besøk av meg. Watch out!

Megaslice

over 17 år siden

Megaslice

Spilte Asker i dag, og nå begynner absolutt banen å bli bedre. Greenene ser bedre ut, tette og relativt fine, og fairwayene har fått et lysegrønt skjær.

God score hjelper selvsagt også.... :-)

JohnnyBirdie

over 17 år siden

JohnnyBirdie

Da kan man trøste seg med at det har vært nesten perfekte forhold siden 17.mai i Bodø. Imponerende 15 mil nord for polarsirkelen:)

Olle

over 17 år siden

Olle

Det er vel derfor det heter Golfstrømmen.

Claes

over 17 år siden

Claes

Spilte Mikla i går og det var ikke mye å skryte av egentlig. Jada, er medlem. Skuffende at det fremdeles er så dårlig som det er, skulle tro at regn og varme skulle gjort susen, men det går sakte, sakte fremover

opgkmedlem

over 17 år siden

opgkmedlem

tydelig at dere ikke har vært på Oppegård. Der har banen vært i super stand nesten siden åpning i slutten av april. Etter Titleist touren for et par uker siden var tilbakemeldingen klar. Beste greener de hadde spilt på i Norge i år. Fairwayene er tette og fine og banen gir deg masse utfordringer og god mosjon. Hva mer trenger en golfspiller?

Henke

over 17 år siden

Henke

Oppegårdmedlem jeg også, men det er rett og slett en objektiv sannhet at vi har bedre forhold enn de fleste andre baner i år. Nesten så man lurer på om man skal la være å reklamere, så man får ha det for seg selv.

Enn så lenge er dere velkommen til Oppegård, alle mann - hold ut med rangen bare... :)

Krissy

over 17 år siden

Krissy

Quote: "Fairwayene er tette og fine og banen gir deg masse utfordringer og god mosjon"

God mosjon biten er iallfall sann, er helt sykt hvor slitsom den banen er. Fortsatt vil jeg si jeg jeg har hatt noen fine runder på Oppegård.

Til han som digger mørk: Det hjelper ikke at mørk har bra forhold i år (noe som også de andre banene som ligger i det samme område har, Østmarka, krokh etc.). Når banen er så #(%)#()% dårlig designet.
Don't get me started på den grusveien som er inn til selve baneområdet og, folk kjører som griser og veien der kan slite ut en 2008 SUV 4hjulstrekk bil.

Henke

over 17 år siden

Henke

Til Krissy:

Når hele seniorgruppa går banen uten å stryke med kan det ikke være så ille. Jeg liker at det er litt trening i en runde. Bare litt ille at banens vanskeligste utslag kommer etter den værste bakken.

Koll

over 17 år siden

Koll

Krissy, det er jeg som digger Mørk. Forstår ikke det du sier om grusvei inn til baneområdet. Den er asfaltert hele veien, dersom du kommer fra Spydeberg.
Kan du vennligst forklare hva det er som er så galt med design på Mørk?
Forøvrig har jeg fått en ny favoritt: Østmarka. Fantastisk fine forhold nå, både fairwayer og greener er topp.

Pølse med brød

over 17 år siden

Pølse med brød

Hard vinter?? tull, dette har vært en helt gjennomsnittlig vinter på østlandet. Problemene med banekvalitet rundt oslo har vært der i alle år og det vil fortsette.

Problemet slik jeg ser det er at mange baner er lagt i utmark eller uegnet tereng for golf. Hadde man lagt banene på god jorbruksmark ved sjøen ville man stort sett hatt svært gode forhold selv her i osloområdet.

Innenfor 2 timers kjøring har vi kanonbaner med svært gode fairways og greener. Det er nok å nevne Evje og Larvik.

Legger man baner på Kløfta med kaldt innlandsklima må det bli problemer. Noe daglig leder på Miklagaard selv har bekreftet for meg, men der løsningen er å betale seg ut av noen av problemene ved å legge nytt kjøpegress vært år osv.

Må si jeg har litt problemer med Miklagards høye fane (european tour course) eller hva det er de skryter med. Pr 3 juli har det enda ikke vært mulig å trene chipping eller putting under anstedig realistiske forhold. At spillere med ambisjoner finner seg i dette og betaler 11.000 i årsavgift er helt latterlig. det kan neppe vare spør du meg...

Ullsokning

over 17 år siden

Ullsokning

Jeg er ikke medl. på Mikla, men er lei slengbemerkningene som stadig vekk dukker opp.
Klubben har laget ett annet konsept enn det Larvik har. Kan man ikke bare akseptere det??????

Takk og pris så er det som oftest en tørr og kald vinter på Østlandet, men noen ganger kommer også mildværsperiodene hit opp. Helt enig man kan ikke klage på årets vinter, den var helt normal.

Sjøl har jeg i sommer hygget meg med mange runder på grønt gras i Nes i 2 mnd. allerede. Oppegård og Østmarka har etter min mening aldri hatt bedre forhold enn i år - så lenge jeg har spilt golf.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Pølse med brød: Men vi spør ikke deg :)

Stian

over 17 år siden

Stian

Spilte på Losby Østmork idag, og fairwayene har virkelig begynt å ta seg opp nå. Tykke og grønne, rett og slett bare trivelig :)

Miklamedlem

over 17 år siden

Miklamedlem

Pølse med brød, har du vært ute og spillt Mikla de seneste dagene? Spillte i morges. greenene begynner å bli veldig bra, fairwayene er gode de fleste steder og teene er også bra (bortsett fra 3 hull). Spillte Tyrifjorden tidligere i uka og holder Miklagard som bedre for øyeblikket.

Når det gjelder European Tour Courses så er det bare et samarbeid for å få bedre greenfeepriser.

Til din info så er de tre greenene som er lagt nye på grunn av at man ikke ønsker tunrapp i greenen, ikke for det de var ødelagte. Mikla bytter ut 2-3 greener hvert år uansett om det er skader eller ikke. Dette gjør de på grunn av at man har 3000 kvadratmeter ekstra gress selv, ikke noe super luksus med det vil jeg påstå.

Puttinggreenen er også åpne med gode forhold (litt tregere enn på banen) Chippinggreenen er jeg dog enig i.

Også Miklamedlem

over 17 år siden

Også Miklamedlem

Tror nok Mikla må tåle slengbemerkninger da de holder relativt høy sigarføring i alt de gjør. De er jo spesielle på nesten alle måter i forhold til gjennomsnittsabanen i Norge. Skryter man av å være best og ha de beste tilbudene til sine medlemmer, vil jo en del få litt å kommentere. Det leie er jo at slik som banen har fremstått i våres er det så langt under standard at folk fremhever det.

Det er riktig at det er dyrt å være medlem på Mikla, men man får jo litt igjen for pengene også, nesten alltid ledig startid, vanligvis gode spilleforhold, ok restaurant osv.. Det jeg ikke liker er at mange medlemmer skryter uhemmet av banen og gir folk som er førstegangs besøkende helt urealistiske forventninger, som da blir snudd til negativ holdning. Det bør vi passe oss for, selv om banen er bra er den ikke verdens beste heller.

Det fine er at det investeres mye arbeid i å få banen topp igjen, og snart er vel greener og fairwayer strøkne igjen.

Pølse med brød

over 17 år siden

Pølse med brød

Ullsokk, hva mener du med at Miklgaard har et annet konsept enn Larvik? Mener du at M. har dårligere fairways, dårligere greener de 3 første mnd av sesongen, dårligere chipping og putting muligheter?? åpner 3 mnd senere og stenger 3 måned før Larvik. Er det det du mener med et annet konsept?

Selv mener jeg at de har ganske like konsept bare at Larvik har vesentlig bedre gressforhold 6 mnd av året, Larvik hadde challenge touren for menn for 2 år siden, Miklgaard i fjor, begge banene fikk mye skryt av european tour for banedesign vanskelighetsgrad osv.

Alter Ego

over 17 år siden

Alter Ego

Hvoran kan noen gi pregløse Larvik skryt for design? Må ha vært i gledesrus etter en kjemperunde.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

nå må dere suppegjøker slutte med pappan-min-er-sterkere-ennpappan-din-argumenteringen!!!!

noen liker Larvik, noen liker Mikla, og noen liker begge, og NOEN liker ingen av de!

jeg blir helt flau av å lese det barnslige "Å ja? min bane er bedre enn din" fjaset deres!

Pløse med brød:
ikke vurder å late som du er så DUM at du ikke skjønner hva ullsokken mener med annet konsept!
Miklagard har en medlemsbane, og det er beskrevet så ufattelig mange ganger her inne. DET er det annerledes konseptet.
kvaliteten på banen er en blanding av layout, design og greener i verdensklasse. der har Larvik fortsatt noe å gå på, selv om kvaliteten på gresset her nede er bedre over større deler av året.
Miklagard har utfordringer som overgår Larvik mange ganger, blandt annet på grunn av valgmulighetene på tee-steder.

når det gjelder Larvik, Pregløs bane? Det kalles i så fall smak og behag. Larvik har vært på Peugeots baneguide over de beste banene i Europa i mange år, og kan neppe kalles pregløs. Det vakre brune rough-gresset i kontrast med de markante fairway og semirough-kantene er utrolig lekkert i sommersola. vinden spiller stor rolle på banen, og selv om banen ikke er særlig ondulert, så er det da utfordringer nok til at vi kan spille både challenge, P4 og andre større turneringer på Larvik også.
det er fullt av mennesker, meg selv inkludert, som er utrolig glad i å spille Larvik, og kvaliteten på gresset der nede er nærmest uovervinnelig. ok, Mikla har bedre greener når de er på sitt beste, men Larvik klarer å ha bra greener fra April til November nesten hvert eneste år, og det matches ikke av mange østlandsbaner.

Nei, spill banene dere liker, og slutt å kritisere hvordan driften er lagt opp så lenge medlemmene på banene dere kritiserer er fornøyd! Det kan vel ikke være vanskelig å skjønne at banene er laget og driftes for medlemmer, og ikke for sutrende gjester som synes ting er for dyrt og at gresset er for brunt!

pøh.... nå går jeg og legger meg og våkner like blid i mårra.... :O)

Pølse med brød

over 17 år siden

Pølse med brød

medlemsbane??? skulle det liksom være oppklarende. Alle baner i norge er medlemsbaner, ingen kan overleve uten at medlemmene får det de ber om.

I den norske diksusjonen er mitt syn at Larvik på alle måter er en mer helstøpt bane enn Miklagaard. Ja, Miklagaard har i år hatt bedre greener fra ca 5 juni, Larvik hadde bedre greener fra 7 februar til 5 juni. Miklagaard stenger vel 15 september og da har Larvik bedre greener frem til jul.

Bruke utrykk som verdensklasse om Miklagaard er så langt ut på bondelandet som det går an å komme. Det finnes tusenvis av baner med like god eller bedre design enn Miklagaard. De aller aller fleste av disse har vesentlig bedre gressforhold og treningsmuligheter enn Miklagaard. De fleste av disse har ikke 3-4 ræva hull som ødelegger golfopplevelsen. De fleste av disse har ikke 3 mnd sesong da forholdene er slik de skal være.

Hver gang disse diskusjonene kommer er det noen luringer som drar frem at Larvik ikke er ondulert nok ... Det er vel barte i norge vi kan lite nok om golf til å tro at bakker og åser er noe posetivt i golfsammenheng. 95% av alle de beste banene i verden ligger i "gently rolling landscape" slik Larvik gjør, dette begrepet brukes også av arkitekter for å beskrive gode områder for nye baner. Jada, det finnes noen få verdensbaner med mye ondulering, men det er veldig få og Miklagaard er ikke en av de.

Det å legge et anlegg som Miklgaard i et område med kaldt innlandsklima og et ondulert landskap er galematias. Eneste grunnen til at banene ligger der den ligger er gardermoen, dette er utalt av daglig leder i flere sammenhenger og han virker rimelig frustrert over å presentere sine medlemmer og gjester for ræva forhold til langt ut i juni.

Alter Ego

over 17 år siden

Alter Ego

Den heter Miklagard. Makan til ignoranse.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

...og noen liker både Miklagard og Larvik godt. Jeg synes bare det blir latterlig å krangle om dette. Det er to fine baner som er morsomme å spille - hvilken som er best og når de er det er helt uinteressant...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jepp. enig med deg SS.
jeg liker begge baner, og prøver overhode ikke å krangle, men den pølsa fra Larvik er tydeligvis bitter for ettellerannet, så han får kjøre resten av løpet alene.

barnslig å kaste ut sånne påstander om andre baner uansett hvilke og hvor vi snakker synes jeg.

Farty Towers

over 17 år siden

Farty Towers

Hihi, pølsa fra Larvik høres ut som et skrik om hjelp =)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her