Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Utenfor Norge ?

JanB

over 17 år siden

JanB

Er det noen som kun er medlem i en klubb utenfor Norge som spiller regelmessig (og bor i Norge)?
Etter det jeg forstår er det selvsagt ikke nødvendig å være medlem av en klubb i Norge for å spille på baner i Norge. Man må derimot være medlem av en klubb i Norge for å få Norsk HCP kort.
Vet at mange i Norge er medlem av flere klubber og kanskjer også klubber i utlandet. Men jeg lurer på om noen altså BARE er medlem av en klubb utenfor Norge.

Yankee

over 17 år siden

Yankee

Jeg er kun medlem av en klubb i USA og regnes som fast bosatt i USA. Er i Norge noen måneder hvert år og spiller regelmessig i Norge hver sommer. Det er helt uproblematisk. Har venner i Norge jeg spiller med som reserverer starttider. For å spille i Norge må jeg ha et gyldig USGA handicap kort. Amerikanere flest bryr seg ikke om handicap, og jeg er snart den eneste i min klubb som har et offisielt handicap.

Kjakan

over 17 år siden

Kjakan

Bryr de seg ikke om handicap? Så rart.Spiller de mye skins og sånt da, eller er det kun koserunder? Man må da ha handicappet å jobbe med syns jeg, det er jo konkurransedelen som er mye av moroa.

Yankee

over 17 år siden

Yankee

Stableford har de aldri hørt om her. Alle konkurranser er slag. Selvfølgelig er det noen spillere som har etablert HCP, men dette er stort sett spillere som deltar i mye konkurranser. Det vanlige er at man deler inn i flighter etter HCP. 1st flight er f.eks. HCP under 5, 2nd flight er HCP 5 til 9,9, osv. Den som har færrest slag innen hver flight er vinneren av den flighten. Alt er brutto slag. Har du 5 i HCP og bruker 1 slag mindre enn en med HCP 9, så er du vinneren i 2nd flight. Har du ikke et offisielt handicap vil du i slike konkurranser automatisk bli plassert i 1st flight, dvs. gruppen med lavest handicap.

Lokalt har vi en turneringsserie som kanskje kan sammenlignes med en noe dårlig Amatour i Norge. Det er ca. et dusin turneringer hver sommer. Første gang du deltar vil du bli plassert som lav-handicapper i 1st flight. Basert på resultatet fra denne turneringen vil du neste gang bli plassert in en flight som tilsvarer din spillestyrke fra første turnering. Man følger så med på de resultatene du oppnår i disse turneringene og beregner på dette grunnlag et HCP som brukes kun i disse turneringene og kun for å plassere deg i riktig flight.

Rick

over 17 år siden

Rick

Norge er vel det land i verden der folk bryr seg desidert mest om handicap... uheldigvis

JanB

over 17 år siden

JanB

...og hva forteller det oss om Norge og golf ?

johnnybirdie

over 17 år siden

johnnybirdie

At golf fortsatt er en snobbete drittsport som gir mange spillere brekninger av fortvilelse over idiotien i norske klubber?

Kanskje jeg tar litt hardt i, men denne enorme fokusen på GK i Norge er i mine øyne ikke heldig. Nå har golf uansett hatt en sinnsyk rekrutering, men det er i mine øyne fordi det er en fantastisk sport og ikke at det legges til rette for at nye spillere skal få den gode følelsen.

Jeg hadde med meg en kompis som går GK-kurs i en annen klubb på banen her om dagen. Vi slo litt på rangen og jeg mente ihvertfall at han uten tvil var god nok for spill på banen. Sålenge han går sammen med en med hvitt kort ser jeg ikke helt problemet ihvertfall.
Da vi spurte i klubbhuset om han kunne få gå med meg var svaret blankt nei. Han hadde GK-kursplanen sin i bag, men betjeningen behandlet oss som de største idiotene de hadde møtt.
Det skal også sies at det i Golfbox ikke var noen registrerte spillere på 2 timer og parkeringsplassen var tilnærmet tom! Så her gikk klubben glipp av 800 kroner i greeen fee.

Litt OT kanskje. Men måtte lufte litt :)

Forøvrig har jeg en del kompiser som spiller fast på utenlandske klubber selv om de ikke bor i utlandet. En av de forsøkte seg i en klubb i osloområdet for å bli medlem, men selv om at han kunne vise til medlemskap i mange år måtte han betale 1000 kroner for å ta GK-prøven før han kunne bli medlem.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

kjenner du til forsikringsløsningen i norske golfklubber?

de aller fleste klubbene har, så vidt meg bekjent, en forsikringsløsning som gjør at dersom en uten GK spiller og blir skadet, så er golfklubben ansvarlig økonomisk.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Rick: For meg er kampen mot eget hcp litt av spenningen med golfspillet. En vanlig selskapsrunde blir ikke det samme om man ikke noterer score. Man må ha noe å spille for.

Ellers kan jeg være enig i at det er litt for mye snakk om hcp i forhold til at det er status med lavt hcp. Man er ikke automatisk god til å spille golf selv om man har registret et lavt hcp. Er nok en del spillere i dette landet som har "statushcp". Eks: Gubber som hadde noen gode runder en gang, som ikke har skrevet seg opp de siste 20 åra.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her